Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det mulig? Du kjenner han faktisk ikke. Selv etter det han har opplevd så er han en utrolig blid og hyggelig gutt. 

Det han har lært av dette er at livet er ekstremt urettferdig. Vi anmeldte en på skolen hans som hadde svindlet han for 8000 etter konfirmasjonen og saken ble henlagt med det samme selv om jeg fikk navnet på personen via PayPal (han hadde klart å se kortet hans på klubben). 

Så sier han selv 2 stygge ord til politiet og får bot på 8000 eller fengsel i 16 dager og sine drømmer knust? 

Hva har han lært? At svindel er ok, men for alt i livet løp om politet dukker opp. 

Anonymkode: 4481f...799

Dette kan ikke være sant! Ingen voksne oppegående mennesker holder på sånn som du gjør her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sønnen din er russ, altså 18-19 år, og du er fremdeles der for å redde den voksne sønnen din ut av knipa. Hvor gammel tenker du han skal være før du lar ham ordne opp i problemene sine selv? 55?

Anonymkode: c2f94...996

Skulle virkelig ønske at min far var der for meg i den alderen. 

Så du tror virkelig at du kommer til snu ryggen til dine barn om de gjør noe dumt? Hadde han brukt eller solgt narkotika så hadde jeg klikket. Det samme gjelder om han hadde stjelt noe eller yt vold mot noen. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Dette kan ikke være sant! Ingen voksne oppegående mennesker holder på sånn som du gjør her. 

Hva kan ikke være sant? 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Er det mulig? Du kjenner han faktisk ikke. Selv etter det han har opplevd så er han en utrolig blid og hyggelig gutt. 

Det han har lært av dette er at livet er ekstremt urettferdig. Vi anmeldte en på skolen hans som hadde svindlet han for 8000 etter konfirmasjonen og saken ble henlagt med det samme selv om jeg fikk navnet på personen via PayPal (han hadde klart å se kortet hans på klubben). 

Så sier han selv 2 stygge ord til politiet og får bot på 8000 eller fengsel i 16 dager og sine drømmer knust? 

Hva har han lært? At svindel er ok, men for alt i livet løp om politet dukker opp. 

Anonymkode: 4481f...799

Livet er urettferdig. Sånn er det bare. 
 

Og han bør vel ha lært at man IKKE løper fra politiet???

 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Skulle virkelig ønske at min far var der for meg i den alderen. 

Så du tror virkelig at du kommer til snu ryggen til dine barn om de gjør noe dumt? Hadde han brukt eller solgt narkotika så hadde jeg klikket. Det samme gjelder om han hadde stjelt noe eller yt vold mot noen. 

Anonymkode: 4481f...799

Det er jo ikke du som avgjør hva som er grovt nok?  Det er jo ingen tvil om at han kunne gjort mye som var verre enn det han har gjort, men faktum er jo at han har gjort noe som er vurdert såpass alvorlig som det er. 

 

Anonymkode: b5894...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Er det mulig? Du kjenner han faktisk ikke. Selv etter det han har opplevd så er han en utrolig blid og hyggelig gutt. 

Det han har lært av dette er at livet er ekstremt urettferdig. Vi anmeldte en på skolen hans som hadde svindlet han for 8000 etter konfirmasjonen og saken ble henlagt med det samme selv om jeg fikk navnet på personen via PayPal (han hadde klart å se kortet hans på klubben). 

Så sier han selv 2 stygge ord til politiet og får bot på 8000 eller fengsel i 16 dager og sine drømmer knust? 

Hva har han lært? At svindel er ok, men for alt i livet løp om politet dukker opp. 

Anonymkode: 4481f...799

Alt du skriver er totalt uinteressant og irrelevant! Samfunnet fungerer ikke slik at man kan bryte loven pga at man har opplevd ugreie ting selv! Han har begått et lovbrudd, og heldigvis får slikt konsekvenser! Akkurat slik det skal være!

Anonymkode: 8add9...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Skulle virkelig ønske at min far var der for meg i den alderen. 

Så du tror virkelig at du kommer til snu ryggen til dine barn om de gjør noe dumt? Hadde han brukt eller solgt narkotika så hadde jeg klikket. Det samme gjelder om han hadde stjelt noe eller yt vold mot noen. 

Anonymkode: 4481f...799

Det er jo nettopp å ikke snu ryggen til han du blir rådet til. Å stå sammen med han og støtte han fordi han har gjort noe som er straffbart. Om straffenivået er fornuftig eller ei kan vi diskutere herfra til månen, men det er likevel som det er.

 

Jeg leser vel heller ikke svarene som at de dømmer sønnen din for å ha vist umoden men dessverre ulovlig handling. Den som blir dømt er deg, også for umoden og ansvarsfraskrivende adferd. Du sier selv at gutten takler det fint, er han mer moden enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twintipp skrev (2 timer siden):

Skjønner at du er frustrert. Alle kan gjøre feil, og konsekvensene kan være harde. Som flere sier, det er litt av livets harde lærdom. 
 

Men, det jeg hadde gjort var å be sønnen min ringe og snakke med den aktuelle politimannen. Jeg ville bedt han om å be om et personlig møte innenfor hans arbeidstid, og legge seg flat og beklage. Forklare hva siktelsen vil gjøre for hans fremtid, og be oppriktig om unnskyldning.

Kanskje fører dette frem. Politiet er mennesker de også.

Nei, det vil ikke hjelpe. Han har fått et forelegg. Politimannen har ikke myndighet til å gjøre om det. 

Anonymkode: bcf95...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte mor, påan igjen skrev (8 minutter siden):

Det er jo nettopp å ikke snu ryggen til han du blir rådet til. Å stå sammen med han og støtte han fordi han har gjort noe som er straffbart. Om straffenivået er fornuftig eller ei kan vi diskutere herfra til månen, men det er likevel som det er.

 

Jeg leser vel heller ikke svarene som at de dømmer sønnen din for å ha vist umoden men dessverre ulovlig handling. Den som blir dømt er deg, også for umoden og ansvarsfraskrivende adferd. Du sier selv at gutten takler det fint, er han mer moden enn deg?

Han takler ikke dette fint. Han er sint, lei og frustrert. 

Han synes det er urettferdig at et feilskjær skal gå så hardt utover fremtiden hans, men vi tar saken til retten så får han også uttale seg. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Er det mulig? Du kjenner han faktisk ikke. Selv etter det han har opplevd så er han en utrolig blid og hyggelig gutt. 

Det han har lært av dette er at livet er ekstremt urettferdig. Vi anmeldte en på skolen hans som hadde svindlet han for 8000 etter konfirmasjonen og saken ble henlagt med det samme selv om jeg fikk navnet på personen via PayPal (han hadde klart å se kortet hans på klubben). 

Så sier han selv 2 stygge ord til politiet og får bot på 8000 eller fengsel i 16 dager og sine drømmer knust? 

Hva har han lært? At svindel er ok, men for alt i livet løp om politet dukker opp. 

Anonymkode: 4481f...799

Men drømmene trenger jo ikke være knust, han er ung og de kan utsettes. Du må slutte å unnskylde det han har gjort med alt mulig annet, det tjener ikke til noe.

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han takler ikke dette fint. Han er sint, lei og frustrert. 

Han synes det er urettferdig at et feilskjær skal gå så hardt utover fremtiden hans, men vi tar saken til retten så får han også uttale seg. 

Anonymkode: 4481f...799

Urettferdig??? Virkelig? Hva er mer rettferdig enn at de som begår lovbrudd blir straffet? Hvorfor skulle HAN slippe å ta konsekvensene av sitt lovbrudd, mens andre må ta sin straff?

Anonymkode: 8add9...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Minn sønn gjorde noe dumt i russetiden i år. Så i stede for å gjøre som politiet sa så prøve han og en kompis å løpe fra politiet på en russefest utendørs. De ble begge tatt og min sønn kalte den ene for "jævla rasshøl", de ble undersøkt og hadde ikke annet en lovlig alkohol på seg. Dette er en gutt som aldri har vært i søkelyset til politiet, aldri gjort noe ulovlig, men frustrasjonen ble for stor når de gang etter gang ble jaget fordi de samlet seg og ville ha russetid samt at de hadde drukket en del. 

Problemet er at om han vedtar boten eller soner i 16 dager så vil dette uansett komme på rullebladet hans. Han har nettopp startet på vekterutdanning, men for å jobbe som vekter må man har plettfri vandel og han gledet seg til militæret utpå høsten, men det kan han også sikkert bare glemme nå. 

Så vil det da lønne seg å vente til at saken kommer opp i  retten? Jeg forstår det slik at det ikke alltid har kapasitet i retten til å la slike saker komme opp og at den da bare vil bli henlagt. Er det noen som vet dette? 

Gutten opplevde selv å bli skjelt ut hver dag i over 2 år på ungdomskolen og "jævla rasshøl" reagerte han ikke en gang på fordi det var de snille ordene de brukte. 

Anonymkode: 4481f...799

Synes ikke politiet i Norge gjør en god jobb, men dette synes det helt på sin plass. Å løpe fra politiet, og attpåtil kalle politiet for et jævla rasshull for konsekvenser. Helt riktig av et ellers så tafatt norsk politi. 

Anonymkode: f9e19...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Alt du skriver er totalt uinteressant og irrelevant! Samfunnet fungerer ikke slik at man kan bryte loven pga at man har opplevd ugreie ting selv! Han har begått et lovbrudd, og heldigvis får slikt konsekvenser! Akkurat slik det skal være!

Anonymkode: 8add9...23e

Jeg har også brutt loven. Jeg har drukket øl på T-banen til byen og i sommer drakk jeg to øl i en park. Jeg har gått over gaten på rød mann. Jeg har kjørt buss uten å bruke bilbelte. For mange år siden når jeg røykte tok jeg med en kartong røyk for mye fra Syden. 

Det er sykt om det skulle gå utover min jobb eller fremtid. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Urettferdig??? Virkelig? Hva er mer rettferdig enn at de som begår lovbrudd blir straffet? Hvorfor skulle HAN slippe å ta konsekvensene av sitt lovbrudd, mens andre må ta sin straff?

Anonymkode: 8add9...23e

Jeg har IKKE sagt at han skal slippe unna, men synes bot kunne vært nok, ikke at det skrives på rullebladet i 3 år. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har også brutt loven. Jeg har drukket øl på T-banen til byen og i sommer drakk jeg to øl i en park. Jeg har gått over gaten på rød mann. Jeg har kjørt buss uten å bruke bilbelte. For mange år siden når jeg røykte tok jeg med en kartong røyk for mye fra Syden. 

Det er sykt om det skulle gå utover min jobb eller fremtid. 

Anonymkode: 4481f...799

Nå er det ikke ulovlige å gå på rød mann da😂

Anonymkode: 0ee75...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han takler ikke dette fint. Han er sint, lei og frustrert. 

Han synes det er urettferdig at et feilskjær skal gå så hardt utover fremtiden hans, men vi tar saken til retten så får han også uttale seg. 

Anonymkode: 4481f...799

Hva skal han si i retten da? Han gjorde det jo og vil få det på rullebladet om dere går den veien eller ikke. Urettferdig at han ble tatt? Urettferdig om jeg blir tatt den ene gangen jeg bare skulle kjøre hjem fra fest med alkohol i blodet også. Hadde jo ikke drukket sååå mye og mange andre gjør det også. Unnskyldninger når man blir tatt heter det. Kjipern at det får konsekvenser men det er liksom litt av hensikten. Man løper ikke fra politiet eller unnlater å følge politiets beskjeder. Skjeller dem hvert fall ikke ut. Denne kaller du altså "et liiiite feilskjær". Du hjelper IKKE sønnen din med å bygge opp under at det har skjedd noe som helst "urettferdig" her, for det har det virkelig ikke. 

Anonymkode: be03a...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Han takler ikke dette fint. Han er sint, lei og frustrert. 

Han synes det er urettferdig at et feilskjær skal gå så hardt utover fremtiden hans, men vi tar saken til retten så får han også uttale seg. 

Anonymkode: 4481f...799

Men han har ikke begått et feilskjær, han har begått en kriminell handling. Og denne kriminelle handlingen har denne konsekvensen. Det som hadde vært urettferdig var om han ikke skulle få samme straff som alle andre som begår samme handling. At det han sa ikke var av verste sort er vel alle enige i, inkludert politiet. Men grensen er satt lavt, nettopp for at den ikke skal testes ut. Eller burde et lite klaps også være lov? Spytte på? True med å ta politiets familie? Akkurat hva burde være straffbart mener du? 
 

Det at han er ung gjør nok til at han føler hele fremtiden ligger i grus. Du som er eldre bør prøve å endre hans fokus til at tre år går svært fort, og at drømmen hans bare er satt litt på pause. I tillegg bør fokus være hva han har lært, for ikke å havne i samme situasjon igjen. Visste han ikke at det var så strengt så har han lært det, og hvis han visste men ikke klarte å styre seg så har han lært å drikke mindre. Ved å bagatellisere så lærer han ingenting, og han vil havne i samme situasjon flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva skal han si i retten da? Han gjorde det jo og vil få det på rullebladet om dere går den veien eller ikke. Urettferdig at han ble tatt? Urettferdig om jeg blir tatt den ene gangen jeg bare skulle kjøre hjem fra fest med alkohol i blodet også. Hadde jo ikke drukket sååå mye og mange andre gjør det også. Unnskyldninger når man blir tatt heter det. Kjipern at det får konsekvenser men det er liksom litt av hensikten. Man løper ikke fra politiet eller unnlater å følge politiets beskjeder. Skjeller dem hvert fall ikke ut. Denne kaller du altså "et liiiite feilskjær". Du hjelper IKKE sønnen din med å bygge opp under at det har skjedd noe som helst "urettferdig" her, for det har det virkelig ikke. 

Anonymkode: be03a...ea5

Det er stooor forskjell på det å kjøre i fylla og det å for ulempe politiet. 

I retten kan han forklare at når kameraten sa kom så løper vi så ble han med på det. At han var full og angret det som skjedde. At det er dumt at dette får så store konsekvenser. 

Men en bot på 8000 er kipt for en som er på vei ut i voksenlivet så det burde være nok. Ironien nå er jo at han vil ende opp med å kunne få 2500 i mnd fra staten i sosialstøtte så lenge han bor hjemme og ikke har jobb. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er stooor forskjell på det å kjøre i fylla og det å for ulempe politiet. 

I retten kan han forklare at når kameraten sa kom så løper vi så ble han med på det. At han var full og angret det som skjedde. At det er dumt at dette får så store konsekvenser. 

Men en bot på 8000 er kipt for en som er på vei ut i voksenlivet så det burde være nok. Ironien nå er jo at han vil ende opp med å kunne få 2500 i mnd fra staten i sosialstøtte så lenge han bor hjemme og ikke har jobb. 

Anonymkode: 4481f...799

Altså…. Selv om han får dette på rullebladet så er det fullt mulig å få seg en jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er stooor forskjell på det å kjøre i fylla og det å for ulempe politiet. 

I retten kan han forklare at når kameraten sa kom så løper vi så ble han med på det. At han var full og angret det som skjedde. At det er dumt at dette får så store konsekvenser. 

Men en bot på 8000 er kipt for en som er på vei ut i voksenlivet så det burde være nok. Ironien nå er jo at han vil ende opp med å kunne få 2500 i mnd fra staten i sosialstøtte så lenge han bor hjemme og ikke har jobb. 

Anonymkode: 4481f...799

Nei nå må du gi deg! Han får få seg en jobb som alle andre! Vil ha bli vekter om tre år får han søke på nytt men gjøre noe vettugt i mellomtiden. 

Du kan ikke mene på alvor at du støtter dette her og oppdrar en skikkelig sutrekopp uten evne til å reise seg etter et fall?

Det er ikke tabben du har gjort som definerer deg, det er hva du gjør etterpå og hvordan du rydder opp og går videre som viser hvem du er og hva som bor i deg. 

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er stooor forskjell på det å kjøre i fylla og det å for ulempe politiet. 

I retten kan han forklare at når kameraten sa kom så løper vi så ble han med på det. At han var full og angret det som skjedde. At det er dumt at dette får så store konsekvenser. 

Men en bot på 8000 er kipt for en som er på vei ut i voksenlivet så det burde være nok. Ironien nå er jo at han vil ende opp med å kunne få 2500 i mnd fra staten i sosialstøtte så lenge han bor hjemme og ikke har jobb. 

Anonymkode: 4481f...799

Eneste han/dere angrer på er jo straffen, ikke selve handlingen. Dere mener jo begge at det er en bagatell. Dermed er det faktisk helt på sin plass at dere lærer at slikt får konsekvenser. Ellers er det jo bare å fortsette slik?

Dette er faktisk ikke urettferdig uansett hvor mye dere prøver å tulle dere inn i offerrollen. Sønnen din er IKKE et offer i denne saken. 
At dere vil misbruke skattepengene på å gå til retten og så gi blaffen og satse på NAV hvis dere ikke får viljen deres, sier faktisk veldig mye om dere. 
Skjerp dere og voks opp!

Anonymkode: 52b61...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke urettferdig å få straff pga en kriminell handling. Den perfekte mor, påan igjen skrev det så bra: 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 minutter siden):

Det som hadde vært urettferdig var om han ikke skulle få samme straff som alle andre som begår samme handling.

Han gjorde noe dumt, og som mange før han, må han ta konsekvensene. Vondt og vanskelig, men nå må han gjøre det beste ut av situasjonen. 

Anonymkode: 3f687...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har også brutt loven. Jeg har drukket øl på T-banen til byen og i sommer drakk jeg to øl i en park. Jeg har gått over gaten på rød mann. Jeg har kjørt buss uten å bruke bilbelte. For mange år siden når jeg røykte tok jeg med en kartong røyk for mye fra Syden. 

Det er sykt om det skulle gå utover min jobb eller fremtid. 

Anonymkode: 4481f...799

Du er jo rimelig løk i hue hvis du drømmer om å ta en utdanning/velge et yrke som krever plettfri vandel, og så tar du bevisste valg som gjør at du får prikk på rullebladet.

Anonymkode: c2f94...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Han takler ikke dette fint. Han er sint, lei og frustrert. 

Han synes det er urettferdig at et feilskjær skal gå så hardt utover fremtiden hans, men vi tar saken til retten så får han også uttale seg. 

Anonymkode: 4481f...799

Det går ut over den svært kortsiktige fremtiden hans. Ikke mer. 

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twintipp skrev (2 timer siden):

Politimannen har vel rettighet til å trekke forelegget? Eller snakke med juristen?

Selvfølgelig ikke. Han er juridisk pålagt å anmelde lovbrudd mot politiet, noe dette er. Det er ikke ham selv dette handler om, men politietaten.

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...