Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

He he he ironisk nok så er det ei veldig god venninne som mente han burde jobbet i barnehage eller sfo fordi han er så åpen og lett å ha med å gjøre og er alltid blid og inkluderende. 

Han har vært barnevakt en god del og der er barna sååååå glad når han kommer for å passe de. 

Han ble spurt om å jobbe  på en ungdomsklubb og fikk de beste skussmål derfra også. 

Så da er det rart at dere her 'kjenner' han så godt og mener han ikke passer som vekter eller det å jobbe i barnehage. 

Anonymkode: 4481f...799

Det kan godt hende han er en fin fyr i edru tilstand, men det er jo ingen unnskyldning! Det hjelper fint lite om han bryter lover og er en bølle i fylla? 

Anonymkode: b5894...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle her bortsett fra mor til denne rampungen forstår straffen. Ser frem til å følge denne tråden ETTER rettsaken... 

Anonymkode: f9e19...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

He he he ironisk nok så er det ei veldig god venninne som mente han burde jobbet i barnehage eller sfo fordi han er så åpen og lett å ha med å gjøre og er alltid blid og inkluderende. 

Han har vært barnevakt en god del og der er barna sååååå glad når han kommer for å passe de. 

Han ble spurt om å jobbe  på en ungdomsklubb og fikk de beste skussmål derfra også. 

Så da er det rart at dere her 'kjenner' han så godt og mener han ikke passer som vekter eller det å jobbe i barnehage. 

Anonymkode: 4481f...799

Da er det vel ikke noe problem. Å jobbe i barnehage vil gjøre ham mer moden, han får erfaringer han ikke får andre steder, han vil komme tett på flere ulike skjebner og se litt mer helheten. Dette kan bli bra for ham.

Jeg har svart deg før, HI, og jeg synes helt ærlig at du bør trekke deg ut av tråden. Ta til deg de gode rådene du har fått, ikke bare de ang. sønnen din, men minst like mye rådene du har fått for deg selv.

Å fortsette å "forsvare" deg og forklare mer er ikke positivt for deg, for du får en del tilbakemeldinger som jeg tror bare vil holde deg i den negative tanke- og følelsesmølla du har vært en stund selv, og det vil ikke være bra for hverken deg eller sønnen din.

Så les gjennom de svarene du har fått som gir konstruktive råd ang. din sønns situasjon og hva du selv bør gjøre for å ta tak i egen helse og liv. Og så bruker du heller energien din positivt i den retning.

Anonymkode: 0bd3c...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da er det vel ikke noe problem. Å jobbe i barnehage vil gjøre ham mer moden, han får erfaringer han ikke får andre steder, han vil komme tett på flere ulike skjebner og se litt mer helheten. Dette kan bli bra for ham.

Jeg har svart deg før, HI, og jeg synes helt ærlig at du bør trekke deg ut av tråden. Ta til deg de gode rådene du har fått, ikke bare de ang. sønnen din, men minst like mye rådene du har fått for deg selv.

Å fortsette å "forsvare" deg og forklare mer er ikke positivt for deg, for du får en del tilbakemeldinger som jeg tror bare vil holde deg i den negative tanke- og følelsesmølla du har vært en stund selv, og det vil ikke være bra for hverken deg eller sønnen din.

Så les gjennom de svarene du har fått som gir konstruktive råd ang. din sønns situasjon og hva du selv bør gjøre for å ta tak i egen helse og liv. Og så bruker du heller energien din positivt i den retning.

Anonymkode: 0bd3c...a85

Ikke hvem som helst skal jobbe i barnehage. Eller i eldreomsorgen. Det er ikke steder hvor brukerne av tilbudet skal møte personale for at personalet skal utvikle seg. Det er steder hvor de mest sårbare blant oss er, derfor krav om plettfri vandel, for eksempel. 

Anonymkode: b5894...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle her bortsett fra mor til denne rampungen forstår straffen. Ser frem til å følge denne tråden ETTER rettsaken... 

Anonymkode: f9e19...e69

I tillegg har vi fått støtte fra en tidligere lærer ved politihøyskolen som kjenner han godt og som mener vi ikke skal godta denne dommen, så jeg tenker vi føler hans råd i denne saken. 

Så takk for "støtten" damer......not. 

Husk at selv den dere liker best som passer på barna deres kan ha ropt ting til politiet og blitt dømt for det uten at dere vet noe som helst om dette. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke hvem som helst skal jobbe i barnehage. Eller i eldreomsorgen. Det er ikke steder hvor brukerne av tilbudet skal møte personale for at personalet skal utvikle seg. Det er steder hvor de mest sårbare blant oss er, derfor krav om plettfri vandel, for eksempel. 

Anonymkode: b5894...980

Nei der tar du feil, denne saken ville ikke dukket opp på en vandelsattest som en barnehage krevde. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

I tillegg har vi fått støtte fra en tidligere lærer ved politihøyskolen som kjenner han godt og som mener vi ikke skal godta denne dommen, så jeg tenker vi føler hans råd i denne saken. 

Så takk for "støtten" damer......not. 

Husk at selv den dere liker best som passer på barna deres kan ha ropt ting til politiet og blitt dømt for det uten at dere vet noe som helst om dette. 

Anonymkode: 4481f...799

Forventet du virkelig støtte? Det er jo faktisk det verste ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke hvem som helst skal jobbe i barnehage. Eller i eldreomsorgen. Det er ikke steder hvor brukerne av tilbudet skal møte personale for at personalet skal utvikle seg. Det er steder hvor de mest sårbare blant oss er, derfor krav om plettfri vandel, for eksempel. 

Anonymkode: b5894...980

Ideelt sett nei, i praksis jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ikke hvem som helst skal jobbe i barnehage. Eller i eldreomsorgen. Det er ikke steder hvor brukerne av tilbudet skal møte personale for at personalet skal utvikle seg. Det er steder hvor de mest sårbare blant oss er, derfor krav om plettfri vandel, for eksempel. 

Anonymkode: b5894...980

Som en annen har påpekt vil ikke dette komme på vandelsattesten som trengs for barnehage.

Men her har vi en ung mann som på andre områder er flink med andre mennesker, både eldre og barn, og det trengs flere slike menn i barnehager.

Alle 18-åringer utvikler seg mye fra de er 18 til de er 21. Og enda mer utvikler de modenhet om de jobber med noe som gjør at de må ta ansvar for andre, får innblikk i mange ulike skjebner osv. Til og med en 40-åring som aldri har jobbet i barnehage vil utvikle seg om hun/han skulle jobbe tre år i barnehage.

Anonymkode: 0bd3c...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

I tillegg har vi fått støtte fra en tidligere lærer ved politihøyskolen som kjenner han godt og som mener vi ikke skal godta denne dommen, så jeg tenker vi føler hans råd i denne saken. 

Så takk for "støtten" damer......not. 

Husk at selv den dere liker best som passer på barna deres kan ha ropt ting til politiet og blitt dømt for det uten at dere vet noe som helst om dette. 

Anonymkode: 4481f...799

Flott om det ordner seg for gutten din.

Men som jeg skrev rett over her, ta tak i ditt eget liv og gjør noe med dine egne problemer, for bare slik kan du best hjelpe gutten din også fremover. Dropp å svare mer i tråden, for den er ikke lenger bra for deg.

Lykke til videre.

Anonymkode: 0bd3c...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(mis)Bruk et allerede hardt presset rettsvesen med saken, bare for at gullungen ikke må utsette drømmen sin noen få år. You go, girl! 

Anonymkode: 29502...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Som en annen har påpekt vil ikke dette komme på vandelsattesten som trengs for barnehage.

Men her har vi en ung mann som på andre områder er flink med andre mennesker, både eldre og barn, og det trengs flere slike menn i barnehager.

Alle 18-åringer utvikler seg mye fra de er 18 til de er 21. Og enda mer utvikler de modenhet om de jobber med noe som gjør at de må ta ansvar for andre, får innblikk i mange ulike skjebner osv. Til og med en 40-åring som aldri har jobbet i barnehage vil utvikle seg om hun/han skulle jobbe tre år i barnehage.

Anonymkode: 0bd3c...a85

Jeg reagerer egentlig mest på forslaget om å ta seg jobb i bhg, eller alle gangene jeg hører folk si " alle burde hatt et år på sykehjem for å lære litt" , for jeg synes ikke det er rett at man skal arbeide slike steder for å utvikle seg. Ikke alle skal jobbe med mennesker. Ikke alle skal bli vekter, sykepleier, barnehagelærer.

Anonymkode: b5894...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 27.8.2021 den 2.26):

Derfor jeg nevnte lavterskeltilbudet som alle kommuner skal ha - det kan du benytte mens du står på venteliste til psykolog. Du kan også bruke legen din som samtalepartner.

Sier egentlig det samme som over - de må finne noe positivt å fokusere på, finne ut hvordan de kan bruke dette kjipe til å utvikle seg, ta med seg viktige erfaringer, hvordan endre det man kan endre og jobbe for å akseptere det man ikke kan endre. De må sette seg konkrete planer, sette seg mål og delmål som er realistiske her og nå, og også mål som ligger lenger fremme, og minne seg på både delmål og hovedmål hver gang man ønsker å bare droppe alt. Ingen sier det er enkelt, men alternativet er verre. De har jo heller ikke mistet alt, de har fremdeles god helse, de er fremdeles unge, dette er en kort tid av hele livet deres, de har fremdeles masse positive og gode erfaringer og opplevelser foran seg, uansett hva det blir.

Før du ev. velger å gå rettens vei, undersøk med advokat. Hvis sjansen for å vinne frem er lik null, da risikerer dere å kjempe en kamp som vil tappe dere enda mer for krefter, og et tap kan bli enda vanskeligere å takle for dere begge to. Undersøk i hvert fall først med en advokat om det er verdt å ta det til retten. Og undersøk det før du snakker mer med gutten din, for jeg er redd for at du overfører din fortvilelse og desperasjon og det å nekte å godta det som er, til ham. Og da hjelper du ham ikke.

Sett deg mål:

1. Bestill deg time til legen og/eller til kommunens lavterskeltilbud, f.eks. til psykiatrisk sykepleier.

2. Undersøk med advokat om det i det hele tatt har noen hensikt å ta saken til retten. Har du ikke råd til advokat, så bør du nok ikke ta det til retten. Men da kan du uansett høre med f.eks. Jurk eller Jussbuss, om det har en hensikt å ta det videre.

3. Sett deg konkrete mål om hva du kan gjøre for å begynne å få et bedre liv selv.

4. Øv deg på å se muligheter, slik at du også kan hjelpe gutten din å se at uansett hvordan dette går så åpner det også opp for nye muligheter for ham. Det er det både du og han trenger nå. Og så sette ned konkrete handlinger som må gjøres. For han kan det være å ta karrieretest/-veiledning, finne ut hva annet han kan gjøre, søke jobber, planlegge konstruktive ting å gjøre som vil bringe han fordeler om 1-2-3 år. Viktig at han opprettholder kosthold, døgnrytme og fysisk aktivitet (for deg også).

Anonymkode: 0bd3c...a85

Ta det videre til retten? Du har virkelig ikke peiling på rettssystemet i Norge. Hvis påtalemyndigheten vil tiltale gutten til HI, er det de som bringer saken inn for retten. Da vil han i mange tilfeller ha rett på gratis forsvarerbistand, men det vil neppe hjelpe, han vil bli dømt så det suser. Det høres ut som det beste forsvareren kan få til her er å jobbe for at straffen ikke skal bli så streng. Men det har lite å si for vandelsattesten. Det man kan håpe på, er at politiet henlegger saken, slik at det ikke blir tatt ut tiltale. Eller å beklage, be om nåde og konfliktråd. Jeg er usikker på om det vil funke, men det er et forsøk verdt.

Anonymkode: 1ab78...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I tillegg har vi fått støtte fra en tidligere lærer ved politihøyskolen som kjenner han godt og som mener vi ikke skal godta denne dommen, så jeg tenker vi føler hans råd i denne saken. 

Så takk for "støtten" damer......not. 

Husk at selv den dere liker best som passer på barna deres kan ha ropt ting til politiet og blitt dømt for det uten at dere vet noe som helst om dette. 

Anonymkode: 4481f...799

Jeg skjønner ikke helt hva slags dom han ikke skal følge? 
 

Gutten din er sikkert en fin gutt som har mange gode kvaliteter. Men her har han tabbet seg skikkelig ut og det beste du kan gjøre som mor er å støtte han i å finne en ny vei til han kan starte på den utdanningen han ønsker. Du er gammel nok til å skjønne at tre år egentlig ikke er så lenge som en 18 åring lett kan føle. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alle her bortsett fra mor til denne rampungen forstår straffen. Ser frem til å følge denne tråden ETTER rettsaken... 

Anonymkode: f9e19...e69

Jeg var ikke udelt positiv til straffen. Så alle gjorde ikke det. 
 

Bot og samfunnstjeneste er helt innafor og ved engangshendelse er det mest sannsynlig forebyggende i seg selv. Jeg har også troen på ett rettssystem hvor konsekvens samsvarer med handling. Derfor spurte jeg om moren var sikker på at dette var alt, for helt ærlig er det ikke så rent uvanlig med unge folk som stikker av fra fest i fylla eller lirer av seg mindre trivelige fraser. Etter noen år i en bransje hvor man er mye ute i helgene, har jeg sett langt verre ting som ikke har blitt straffeforfulgt. Ergo mener jeg det er lov å spørre seg om det er riktig at dette skal begrense både yrkesvalg og muligheter i fremtiden, selvfølgelig under forutsetning at dette ikke er en normal oppførsel fra personen, men engangshendelse. 
 

Slik jeg har forstått moren, er det ikke snakk om å slippe unna straff, men hvorvidt det bør henge ved rullebladet. Noe klønete og i fullt selvforsvar. Ironisk nok tipper jeg de fleste som har svart her på ett eller annet tidspunkt i livet har brutt en lov selv, enten uvitende eller uvørent. Det har i hvert fall jeg gjort. 

Anonymkode: 01935...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 27.8.2021 den 0.14):

Tro meg, jeg kjempet hardt for å muntre han opp i vinter, men det er ikke lett når jeg selv sliter med ensomhet og ikke har noen rundt meg å snekke med. 

Anonymkode: 4481f...799

Men da har han uansett ikke psyke til å være vekter eller jobbe i Forsvaret. 

Anonymkode: bbe2a...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg var ikke udelt positiv til straffen. Så alle gjorde ikke det. 
 

Bot og samfunnstjeneste er helt innafor og ved engangshendelse er det mest sannsynlig forebyggende i seg selv. Jeg har også troen på ett rettssystem hvor konsekvens samsvarer med handling. Derfor spurte jeg om moren var sikker på at dette var alt, for helt ærlig er det ikke så rent uvanlig med unge folk som stikker av fra fest i fylla eller lirer av seg mindre trivelige fraser. Etter noen år i en bransje hvor man er mye ute i helgene, har jeg sett langt verre ting som ikke har blitt straffeforfulgt. Ergo mener jeg det er lov å spørre seg om det er riktig at dette skal begrense både yrkesvalg og muligheter i fremtiden, selvfølgelig under forutsetning at dette ikke er en normal oppførsel fra personen, men engangshendelse. 
 

Slik jeg har forstått moren, er det ikke snakk om å slippe unna straff, men hvorvidt det bør henge ved rullebladet. Noe klønete og i fullt selvforsvar. Ironisk nok tipper jeg de fleste som har svart her på ett eller annet tidspunkt i livet har brutt en lov selv, enten uvitende eller uvørent. Det har i hvert fall jeg gjort. 

Anonymkode: 01935...c2b

Takk! Og ja det er KUN dette. Selv når vi har kranglet så har han aldri kalt meg noe stygt, så dette er ikke noe han gjør til vanlig heller. 

Jeg har heller ikke sagt sagt at han skal slippe straff, men synes 3 år på rullebladet er mye. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men da har han uansett ikke psyke til å være vekter eller jobbe i Forsvaret. 

Anonymkode: bbe2a...353

Det vet du ingenting om. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det vet du ingenting om. 

Anonymkode: 4481f...799

Det vet jeg ganske mye om, faktisk.

Anonymkode: bbe2a...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ganske mye om, faktisk.

Anonymkode: bbe2a...353

Nei, det gjør du faktisk ikke.

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Takk! Og ja det er KUN dette. Selv når vi har kranglet så har han aldri kalt meg noe stygt, så dette er ikke noe han gjør til vanlig heller. 

Jeg har heller ikke sagt sagt at han skal slippe straff, men synes 3 år på rullebladet er mye. 

Anonymkode: 4481f...799

Ja, 3 år er mye, men det er sånn realiteten er, og da må man forholde seg til det og ikke grave seg ned. Fremtiden er ikke i grus, om 3 år er han 21 og kan fremdeles gjøre det han ønsker.

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du projiserer din egen katastrofetenking på sønnen din, og synes det er helt greit å overbelaste rettsvesenet med en dustesak som dette. Reality check, please! 

Anonymkode: 888b0...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg reagerer egentlig mest på forslaget om å ta seg jobb i bhg, eller alle gangene jeg hører folk si " alle burde hatt et år på sykehjem for å lære litt" , for jeg synes ikke det er rett at man skal arbeide slike steder for å utvikle seg. Ikke alle skal jobbe med mennesker. Ikke alle skal bli vekter, sykepleier, barnehagelærer.

Anonymkode: b5894...980

Generelt sett er det absolutt ikke alle som bør ha slike jobber, enig med deg i det.

Men her har vi jo en 18-åring som er flink med mennesker, som er flink med både eldre og barn, som har empati og gjerne er på tilbudssiden for å hjelpe andre. Dermed egner nok han seg til å jobbe i barnehage, så mors forslag om det er egentlig et godt forslag, om han ikke har annet å gjøre.

Og som jeg skrev over, alle 18-åringer som gjør noe fornuftig de neste tre årene utvikler seg. Alle normale mennesker, uansett alder, vil utvikle seg og modnes av å jobbe tett med andre mennesker som har behov for pleie. Og i dette tilfellet, hvor 18-åringen kanskje vil stå i en situasjon hvor han ikke kan gjøre det han aller helst vil, og kanskje ikke har skoleplass, da er bhg. en fin måte å gjøre noe fornuftig på, og noe som nesten uunngåelig vil føre til at han utvikler seg mer enn han vil gjøre i en del andre jobber. Det er bare positivt.

Anonymkode: 0bd3c...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 26.8.2021 den 15.16):

Check yourself. 

Anonymkode: d129e...ef0

Les rapporten tl Amnesty. Hun har dessverre rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk! Og ja det er KUN dette. Selv når vi har kranglet så har han aldri kalt meg noe stygt, så dette er ikke noe han gjør til vanlig heller. 

Jeg har heller ikke sagt sagt at han skal slippe straff, men synes 3 år på rullebladet er mye. 

Anonymkode: 4481f...799

Hva du SYNES er ganske irrelevant. Det er sånn loven er, og det er ikke noe du fra livets harde skole får endret.

Anonymkode: 6fded...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...