Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at det er kjipt, men det er faktisk ikke urettferdig. Han har gjort noe jævlig dumt og det må han svare for. Så enkelt er det.

Det er gode grunner til at man krever plettfri vandel til en del yrker, din sønn er ikke kvalifisert til det han ønsker å gjøre fordi han har gjort en feil i fylla.

Vel, noen feil kan man si unnskyld for og det holder, andre feil er for store til at det holder med et unnskyld. 

Synd for din sønn, men han må rett og slett finne på noe annet. 

Og for guds skyld ikke kontakt politimannen privat. Det må være dagens dummeste forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har vel like mye rett til å spørre om råd her jeg som alle andre? Og nei denne gutten blir ikke sydd puter under armene på uansett hva du tror. Dette er snakk et feilgrep begått i fylla og joda han må gjerne ta en straff, men hvorfor så streng? 

Et vekterkurs koster 24.000, viste det de? Så da blir straffen egentlig 32.000 for hans vedkommende. Han ville aldri drukket på jobb og drikker egentlig veldig sjeldent sammenlignet med venner, det er idrett som opptar han. Han har i over ett år også gått å gledet seg til militæret og søkte dermed ikke skole i år, så denne straffen vil nok få han i kjelleren.

Anonymkode: 4481f...799

Spiller jo ingen rolle hva utdanningen koster? Dette er jo 100% selvpåført og hadde vært SÅ  enkelt å unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Han søkte mange jobber tidligere, men fikk de ikke fordi han skulle i militæret. Jeg har aldri sagt at han skulle gått fri, problemet er at det vil forfølge han i 3 år og det er det som ikke føles rettferdig. 

Men nå vet vi alle fall at vi skal politianmelde de som plaget han på skolen, vi lever anmeldelsen i morgen.  

Anonymkode: 4481f...799

Hva med denne tråden har inspirert til å anmelde medelever? 
 

Det virker ikke helt som du skjønner hva plettfri vandel betyr og hvorfor det er viktig. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva med å få gutten til å ringe politiet, beklage veldig, forklare utdanningssiruasjonen og spørre veldig pent om det er mulig å ta en slags samfunnsstraff for å slippe å la en idiotisk ungdomskveld ødelegge utdanningen.

 

ikke vet jeg om det går an. Men jeg tror ikke det nytter at mor/far prøver å ordne opp. Finn navnet på politimannen han skjelte ut, la gutten ringe å avtale et møte der han legger seg langflat og beklager. Ha med bevis på hvilken utdanning han går på, si han virkelig har lært noe og spør ydmykt om det finnes noe han kan gjøre for å slippe å få dette på rullebladet. 

Anonymkode: 12ecc...540

Det går ikke an.

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er en særdeles dårlig ide. 
politimannen har bare gjort jobben sin - han bestemmer ikke straffen. Og han har ikke myndighet til å omgjøre er forelegg, selv om gutten aldri så mye ber om unnskyldning. 

Anonymkode: bcf95...f40

Nettopp.

Sakens fakta bestrides ikke her HI, og hadde det blitt gjort hadde nok politimannens ord veid tyngst uansett. Fengsel blir deg ikke,  men betinget dom blir det garantert. Og det vil stå på rullebladet i ca 5 år. 
 
Han må bytte yrkesretning og eventuelt ta det opp igjen senere i livet.

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det er et forenklet forelegg han har fått, så kommer dette ikke på rullebladet. 

Anonymkode: bcf95...f40

Det står ikke forenklet forelegg, men kun forelegg. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kreves jo vandelsattest for en grunn. 
 

Skjønner at det er skikkelig kjipt, men denne slipper han nok ikke unna. Heldigvis er han ung og har uendelig med valgmuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre kan ikke fikse for ungene sine hele livet, og har de ikke fått gjøre feil og kjenne konsekvenser tidligere, blir det fort alvorlig som her.. Han skal bare være glad det faktisk går av rullebladet etter hvert. Ufyselig ungdom i fylla er noe av det minst sjarmerende som finnes, og russen har noen steder de siste årene hindret politiet såpass i sitt arbeid, at de små unge sjarmørene må straffes. 

Kanskje de neste årene modner sønnen din. 

Anonymkode: 60f4f...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nettopp.

Sakens fakta bestrides ikke her HI, og hadde det blitt gjort hadde nok politimannens ord veid tyngst uansett. Fengsel blir deg ikke,  men betinget dom blir det garantert. Og det vil stå på rullebladet i ca 5 år. 
 
Han må bytte yrkesretning og eventuelt ta det opp igjen senere i livet.

Anonymkode: 54cc8...210

I 3 år vil det stå. Allikevel så er jeg redd det er nok til at han ikke gidder mer..... Han drømte om en fremtid i militæret, og gledet seg til å begynne å jobbe som vekter. Han har i likhet med en del andre ungdommer hatt det ekstremt tungt det siste året p.g.a isolasjonen som følge av korona. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Miss Marple* skrev (1 minutt siden):

Det kreves jo vandelsattest for en grunn. 
 

Skjønner at det er skikkelig kjipt, men denne slipper han nok ikke unna. Heldigvis er han ung og har uendelig med valgmuligheter. 

Men da burde faktisk det at man bare er anmeldt for voldtekt også komme på den vandelsattest. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I 3 år vil det stå. Allikevel så er jeg redd det er nok til at han ikke gidder mer..... Han drømte om en fremtid i militæret, og gledet seg til å begynne å jobbe som vekter. Han har i likhet med en del andre ungdommer hatt det ekstremt tungt det siste året p.g.a isolasjonen som følge av korona. 

Anonymkode: 4481f...799

Hvis han ikke gidder mer er det det du må ta tak i og prøve å støtte ham gjennom. Han må rett og slett skjerpe seg.

Anonymkode: b5894...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men da burde faktisk det at man bare er anmeldt for voldtekt også komme på den vandelsattest. 

Anonymkode: 4481f...799

Nei, for man er uskyldig til det motsatte er bevist.

Anonymkode: b5894...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men da burde faktisk det at man bare er anmeldt for voldtekt også komme på den vandelsattest. 

Anonymkode: 4481f...799

Nei, virkelig ikke. Man er uskyldig inntil man er dømt altså. 

 

Jeg er ikke sikker på om militæret trekker tilbake hans tjeneste på grunn avsette. Er det noe du vet eller krisemaksimerer dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men da burde faktisk det at man bare er anmeldt for voldtekt også komme på den vandelsattest. 

Anonymkode: 4481f...799

Nei, selvfølgelig skal det ikke det.

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så her er egentlig ingen som kan svare meg? 

Ut i fra det jeg selv har lest nå så kan det dessverre se ut som det lønner seg å la saken gå til retten og håpe på at det er for mye å gjøre og at saken dermed blir henlagt. Om ikke annet så vil han da få sjansen til å uttale seg. 

Dette er en gutt som går rundt og kjøper kattemat og. mater hjemløse katter når vi er på ferie. Han kommer hjem fra fest om han opplever at noen røyker hasj der. Har aldri kalt meg eller noen jeg kjenner for noe stygt. Hjelper eldre i nabolaget med å bære hjem varer om han ser de bærer tungt osv. 

Da er det synd at to ord skal ødelegge fremtiden hans. Lærer har ikke samme krav til respekt. Han vet også at som vekter må han tåle å bli kalt alt mulig uten å reagere på det eller har mulighet til å anmelde det. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så her er egentlig ingen som kan svare meg? 

Ut i fra det jeg selv har lest nå så kan det dessverre se ut som det lønner seg å la saken gå til retten og håpe på at det er for mye å gjøre og at saken dermed blir henlagt. Om ikke annet så vil han da få sjansen til å uttale seg. 

Dette er en gutt som går rundt og kjøper kattemat og. mater hjemløse katter når vi er på ferie. Han kommer hjem fra fest om han opplever at noen røyker hasj der. Har aldri kalt meg eller noen jeg kjenner for noe stygt. Hjelper eldre i nabolaget med å bære hjem varer om han ser de bærer tungt osv. 

Da er det synd at to ord skal ødelegge fremtiden hans. Lærer har ikke samme krav til respekt. Han vet også at som vekter må han tåle å bli kalt alt mulig uten å reagere på det eller har mulighet til å anmelde det. 

Anonymkode: 4481f...799

Du bagatelliserer. Du skriver her at det er to ord? I hovedinnlegget skriver du at de ikke fulgte pålegg fra politiet men prøvde å løpe fra stedet. Da de ble stoppet skjeller han ut politimannen. 

Det hjelper ikke at han er snill mot katter når han ikke oppfører seg i fylla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

I 3 år vil det stå. Allikevel så er jeg redd det er nok til at han ikke gidder mer..... Han drømte om en fremtid i militæret, og gledet seg til å begynne å jobbe som vekter. Han har i likhet med en del andre ungdommer hatt det ekstremt tungt det siste året p.g.a isolasjonen som følge av korona. 

Anonymkode: 4481f...799

Dette fritar han da ikke for at en slik handling har konsekvenser. Hvis du virkelig vil hjelpe gutten din så hjelper du han med å finne en alternativ yrkes/utdanningsvei de neste tre årene. Vil tro han modner på disse årene og vil være mer rustet til å takle jobben som vekter. 

Her virker det som du er med å dyrke opp under at alt er urettferdig og livet går i dass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amandine skrev (7 minutter siden):

Du bagatelliserer. Du skriver her at det er to ord? I hovedinnlegget skriver du at de ikke fulgte pålegg fra politiet men prøvde å løpe fra stedet. Da de ble stoppet skjeller han ut politimannen. 

Det hjelper ikke at han er snill mot katter når han ikke oppfører seg i fylla!

Men det er de 2 ordene han er dømt for. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

I 3 år vil det stå. Allikevel så er jeg redd det er nok til at han ikke gidder mer..... Han drømte om en fremtid i militæret, og gledet seg til å begynne å jobbe som vekter. Han har i likhet med en del andre ungdommer hatt det ekstremt tungt det siste året p.g.a isolasjonen som følge av korona. 

Anonymkode: 4481f...799

Forstår det. Og nettopp derfor er det så viktig at du og andre hjelper og støtter ham mest mulig både psykisk og med å finne nye yrkesmuligheter. 

Saken får dere ikke fjernet. 

 

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Forstår det. Og nettopp derfor er det så viktig at du og andre hjelper og støtter ham mest mulig både psykisk og med å finne nye yrkesmuligheter. 

Saken får dere ikke fjernet. 

 

Anonymkode: 54cc8...210

Jo det er faktisk mulig om man tar saken til retten og retten ikke har kapasitet. Det er også dumt synes jeg da den tiden uansett burde vært brukt til mer alvorlige saker. 

Hvorfor gjelder ikke dette også for lærere? Skulle de anmeldt elever hver gang de ble kalt 'hore' eller 'homo' ville de vel ikke kunne gjort annet? 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nei, for man er uskyldig til det motsatte er bevist.

Anonymkode: b5894...980

Det kommer an på saken.

Påtaleunnlatelse kommer også på rullebladet i 2 år. 

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo det er faktisk mulig om man tar saken til retten og retten ikke har kapasitet. Det er også dumt synes jeg da den tiden uansett burde vært brukt til mer alvorlige saker. 

Hvorfor gjelder ikke dette også for lærere? Skulle de anmeldt elever hver gang de ble kalt 'hore' eller 'homo' ville de vel ikke kunne gjort annet? 

Anonymkode: 4481f...799

Du virker helt blendet av din egen virkelighet . 
Du skal få råd av meg ; kontakt advokat . Ta dette opp med vedkommende og ta det derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja alternativet til jobb blir da muligens nav i et års tid. 

Anonymkode: 4481f...799

Nå er du bare vanskelig.  

Det finnes da hundre jobber hvor noe slikt på rulleblad ikke betyr noe. 

Da må han fikse seg en av de jobbene da. 

Anonymkode: 010e4...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er frustrert. Alle kan gjøre feil, og konsekvensene kan være harde. Som flere sier, det er litt av livets harde lærdom. 
 

Men, det jeg hadde gjort var å be sønnen min ringe og snakke med den aktuelle politimannen. Jeg ville bedt han om å be om et personlig møte innenfor hans arbeidstid, og legge seg flat og beklage. Forklare hva siktelsen vil gjøre for hans fremtid, og be oppriktig om unnskyldning.

Kanskje fører dette frem. Politiet er mennesker de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Så her er egentlig ingen som kan svare meg? 

Ut i fra det jeg selv har lest nå så kan det dessverre se ut som det lønner seg å la saken gå til retten og håpe på at det er for mye å gjøre og at saken dermed blir henlagt. Om ikke annet så vil han da få sjansen til å uttale seg. 

Dette er en gutt som går rundt og kjøper kattemat og. mater hjemløse katter når vi er på ferie. Han kommer hjem fra fest om han opplever at noen røyker hasj der. Har aldri kalt meg eller noen jeg kjenner for noe stygt. Hjelper eldre i nabolaget med å bære hjem varer om han ser de bærer tungt osv. 

Da er det synd at to ord skal ødelegge fremtiden hans. Lærer har ikke samme krav til respekt. Han vet også at som vekter må han tåle å bli kalt alt mulig uten å reagere på det eller har mulighet til å anmelde det. 

Anonymkode: 4481f...799

Jeg støttet deg i starten, men nå synes jeg du drar det for langt. Dette bør være en lærepenge for gutten, og for mor som tydeligvis fikser alt for gutten og ikke ser hva dom trengs av konsekvenser. Du mistet meg med nav, anmelding av tidligere klassekamerater og at gutten ikke gidder verken militær eller finne noe annet. Er drømmen vekter så får han bruke de 3 årene før han kan bli det på å bli voksen. 

Anonymkode: 12ecc...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...