Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Fra ordet "tulling"? Hvorfor?

Anonymkode: 688d7...775

Fra ‘jævla idiot’ i hi sitt tilfelle. Fordi alle har rett på et sunt og trygt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fra ‘jævla idiot’ i hi sitt tilfelle. Fordi alle har rett på et sunt og trygt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Loven forbyr også "tulling". Å si "tulling" er like alvorlig som å si "jævla idiot", i følge straffeloven.

Hva er det som gjør jobben til statsministeren utrygt ved å bli kalt "tulling"?

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Loven forbyr også "tulling". Å si "tulling" er like alvorlig som å si "jævla idiot", i følge straffeloven.

Hva er det som gjør jobben til statsministeren utrygt ved å bli kalt "tulling"?

Anonymkode: 688d7...775

Jeg diskuterer ikke statsministeren. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg diskuterer ikke statsministeren. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Jo, du diskuterer loven som sier at det er forbudt å kalle statsministeren en "tulling".

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, du diskuterer loven som sier at det er forbudt å kalle statsministeren en "tulling".

Anonymkode: 688d7...775

Ja, jeg diskuterer loven på generelt grunnlag. Det er en viktig lov. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg diskuterer loven på generelt grunnlag. Det er en viktig lov. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Hva er det verst tenkelige resultat av at noen blir kalt tulling?

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva er det verst tenkelige resultat av at noen blir kalt tulling?

Anonymkode: 688d7...775

Det er respektløst. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er respektløst. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Jeg spurte ikke hva det er, jeg spurte hva som er det verst tenkelige resultat av at noen blir kalt tulling.

Jeg tror ikke et sekund på at du ikke ser at det er problematisk. Hadde du vært overbevist om det hadde du også svart på det jeg spurte om. Da hadde du nemlig vært overbevist om at du hadde gode argumenter for at det å bli kalt tulling er så alvorlig at det må forbys.

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jo, du diskuterer loven som sier at det er forbudt å kalle statsministeren en "tulling".

Anonymkode: 688d7...775

Gud hjelpe meg!!! Du må være rape gal! Loven er på sin plass, både overfor politi og statsminister for at tullinger som denne sønnen i HI skal  oppføre seg! Vi må ha sanksjoner for at slike som mangler folkeskikk og oppdragelse kan holdes i sjakk!

Anonymkode: 8add9...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gud hjelpe meg!!! Du må være rape gal! Loven er på sin plass, både overfor politi og statsminister for at tullinger som denne sønnen i HI skal  oppføre seg! Vi må ha sanksjoner for at slike som mangler folkeskikk og oppdragelse kan holdes i sjakk!

Anonymkode: 8add9...23e

Det er jo kritikk av loven du kommer med her du også. Forskjellen er bare at du sier at den ikke strekker langt nok, du sier at alle som mangler folkeskikk og oppdragelse burde "holdes i sjakk" (aner ikke hva det betyr).

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jamrer du enda over dette?? At sønnen din er en halvkriminell tulling må han jo ta konsekvensen av. Vi ønsker ikke slike folk inn som vektere, så forhåpentligvis blir han fratatt all rett til å jobbe i yrket. Han passer nok best til å kjøre søppel.

Anonymkode: 8add9...23e

Seriøst ??

Anonymkode: 2bb57...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo kritikk av loven du kommer med her du også. Forskjellen er bare at du sier at den ikke strekker langt nok, du sier at alle som mangler folkeskikk og oppdragelse burde "holdes i sjakk" (aner ikke hva det betyr).

Anonymkode: 688d7...775

Nel. Hun sier ikke det. Jeg tror ikke noen her inne kan klare å lære deg å tolke tekster fornuftig. Et slik forum som dette egner seg ikke for det, men hvis du tar kontakt med voksenopplæringen kan de nok hjelpe deg med å finne et kurstilbud som kan hjelpe deg med problemet ditt.

Anonymkode: 39c4e...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er viktig, og riktig, å ha lover som beskytter politi mot å bli kalt jævla idiot. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Hvorfor ddt? Om de ikke tåler det, burde de ikke blitt politi

Anonymkode: 2bb57...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spurte ikke hva det er, jeg spurte hva som er det verst tenkelige resultat av at noen blir kalt tulling.

Jeg tror ikke et sekund på at du ikke ser at det er problematisk. Hadde du vært overbevist om det hadde du også svart på det jeg spurte om. Da hadde du nemlig vært overbevist om at du hadde gode argumenter for at det å bli kalt tulling er så alvorlig at det må forbys.

Anonymkode: 688d7...775

Det verst tenkelige resultat er at politiet mister sin autoritet og at menigmann ikke respekterer oppgavene de har fått mandat til å utføre. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nel. Hun sier ikke det. Jeg tror ikke noen her inne kan klare å lære deg å tolke tekster fornuftig. Et slik forum som dette egner seg ikke for det, men hvis du tar kontakt med voksenopplæringen kan de nok hjelpe deg med å finne et kurstilbud som kan hjelpe deg med problemet ditt.

Anonymkode: 39c4e...581

Jo, hun skrev det:

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi må ha sanksjoner for at slike som mangler folkeskikk og oppdragelse kan holdes i sjakk!

Du kan alltids argumentere med at hun ikke mener det hun skriver, at hun mener kun mener at det å si "tulling" til noen som er offentlig tjenesteperson er så alvorlig at det må holdes i sjakk. Men det er ikke alvorlig når det gjelder de som ikke er offentlige tjenestepersoner.

Uansett så skrev hun nå en gang dette. Hun kanskje burde ha roet ned dramatikken sin litt, det har du rett i.

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ddt? Om de ikke tåler det, burde de ikke blitt politi

Anonymkode: 2bb57...c79

Mener du at man i egenskap av å utdanne seg til politi skal godta å bli kalt jævla idiot? Hadde du godtatt at dine kunder/elever/pasienter/brukere skjelte deg ut for å gjøre jobben din?

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det verst tenkelige resultat er at politiet mister sin autoritet og at menigmann ikke respekterer oppgavene de har fått mandat til å utføre. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Det er ikke sant. Politiet har ingen autoritet over noen. Politiet har aldri hatt noen autoritet. Autoriteten kommer fra loven. Det er loven som har autoriteten. Loven har autoritet i form av at det tas ut tiltale (eller skrives ut forenklet forelegg) mot de som begår kriminelle handlinger.

Loven er ikke avhengig av respekt for å opprettholde sin autoritet.

Med det sagt, det er altså feil, ditt premiss.

Så da prøver vi igjen, hva er det verste som kan skje om en statsminister blir kalt "tulling"?

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at man i egenskap av å utdanne seg til politi skal godta å bli kalt jævla idiot? Hadde du godtatt at dine kunder/elever/pasienter/brukere skjelte deg ut for å gjøre jobben din?

Anonymkode: 5a4dd...60a

Burde loven forandres til å også gjelde lærere, arbeidstakere som har kunder, leger, eller andre ansatte innen helse? I og med eksemplene dine.

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sant. Politiet har ingen autoritet over noen. Politiet har aldri hatt noen autoritet. Autoriteten kommer fra loven. Det er loven som har autoriteten. Loven har autoritet i form av at det tas ut tiltale (eller skrives ut forenklet forelegg) mot de som begår kriminelle handlinger.

Loven er ikke avhengig av respekt for å opprettholde sin autoritet.

Med det sagt, det er altså feil, ditt premiss.

Så da prøver vi igjen, hva er det verste som kan skje om en statsminister blir kalt "tulling"?

Anonymkode: 688d7...775

Jeg diskuterer ikke statsminister. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Burde loven forandres til å også gjelde lærere, arbeidstakere som har kunder, leger, eller andre ansatte innen helse? I og med eksemplene dine.

Anonymkode: 688d7...775

Gjerne det. Alle har rett til et sunt og trygt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg diskuterer ikke statsminister. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Jo. Loven sier "offentlig tjenestemann". Det er statsministeren det. Statsministeren er en "offentlig tjenestemann".

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gjerne det. Alle har rett til et sunt og trygt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Da så. Da er vi enige. Loven er kritikkverdig. Takk!

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo. Loven sier "offentlig tjenestemann". Det er statsministeren det. Statsministeren er en "offentlig tjenestemann".

Anonymkode: 688d7...775

Jeg diskuterer enten politietaten spesifikt eller offentlige tjenestemenn generelt. Jeg diskuterer ikke statsministeren. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da så. Da er vi enige. Loven er kritikkverdig. Takk!

Anonymkode: 688d7...775

Nei. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg diskuterer enten politietaten spesifikt eller offentlige tjenestemenn generelt. Jeg diskuterer ikke statsministeren.

Anonymkode: 5a4dd...60a

Sitat

I forvaltningsloven § 2 defineres offentlig tjenestemann som "en embetsmann eller annen som er ansatt i statens eller en kommunes tjeneste".
https://snl.no/tjenestemann

Statsministeren faller inn under grunnlovens § 22. Der omtales statsministeren som en "embetsmann".

Anonymkode: 688d7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...