Gå til innhold

Skravletråd


Grøne

Anbefalte innlegg

Ja, den opplevelsen gleder jeg meg til fysisk kjenne at det er liv i magen Praktisk spm. til dere som har vært gravide tidligere, når er det flyforbud for gravide? Jeg må nok på en jobbtur om 5-6 uker og da er jeg rundt uke 26 . Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjekt at alt så bra ut med lille:) får vente til babyen kommer ut med å vite kjønn da eller blir det for lenge å vente?

Jeg begynte nå å kjenne spark 1-2 uker etter ul. Så det er utrolig deilig og trygt:)

 

Flyturer tror jeg du kan ta fram til uke 36-37. Så du er nok langt innafor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent liv noen uker nå og de to siste ukene har sparkene blitt kraftigere. For to dager siden kjente pappaen spark på utsiden, det var veldig stas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde IVF behandling i Spania. Tilbake i Spania forrige uke kjente samboer spark på utsiden for første gang. Det var jo gøy. :) Selv har jeg kjent det en stund :)

 

Det kommer når det kommer. :) kommer sikkert helt an på hvordan de ligger og alt mulig.

 

Ang fly så har flyselskapene litt ulike regler, men det står om det på nettsidene deres :) men jeg vet at både norwegian og sas tillater gravidflyging uten legeattest frem til nærmere uke 35-37 eller noe i den stilen :) det skal iallfall stå på nettsidene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så gøy med spark Gleder meg til å kjenne på følelsen. Jeg må nok på en ny ul fordi jeg har lyst til å vite kjønnet, er utålmodig av meg. Tusen takk for respons ift flyturer! Ønsker dere en god uke damer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese at flere og flere har vært på ultralyd og begynner å kjenne liv :danse:  

 

Har kjent liv noen ganger tidligere tror jeg, men veldig usikker på om det var reelt eller bare ønsketenking. Men forrige uke kjente både jeg og pappan liv, og det var ikke tvil. Sent i gårkveld kjente jeg også et par skikkelige spark. Har foranliggende morkake så fikk beskjed på UL om at jeg ikke må stresse i det hele tatt om det går litt tid før jeg kjenner liv, og om det går litt tid mellom hver gang (nå er jeg ikke kjent for å høre på kommentarer om å ikke bekymre meg da, så det gjør jeg selvsagt... :sjenert:  )   :Nikke:

 

Skal straks avgårde på jobb, og gleder meg ikke noe særlig - våknet med skikkelig strekk/stikkende følelse i ene siden (nesten som sting/hold?) og hadde vanskelig nok med å komme meg opp trappa   :ph34r:  Følte meg som en gammel dame der jeg nærmest drog meg opp etter rekkverket  :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Canvas, den følelsen har jeg også. Akkurat som sting som du sier. Hvis jeg går litt raskt. Så det er litt ekkelt... vet ikke hva det er, kynnere skal hele magen strammes. Men men;-) alt vi skal bekymre oss for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alle mulige vondter og rare følelser. Har lært meg at så lenge det går over, så går det bra. 😉 Nå ligger jeg forøvrig med isjias, ømme hofter og urolige bein. Noen tips? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium mot urolige bein, nokon syns ulldress rundt ankelen hjelper og. Har du prøvd å strekka ut rompa/utsida, det hjelper meg når hoftebein vert vonde. Elles er kiropraktor god hjelp for meg,

Håpar noko hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat urolige bein har jeg strengt tatt gitt opp... Har prøvd every trick in the book ;) Men jeg skal prøve å tøye litt. Takk! Å gå tur hjalp iallfall ikke :/ (men jeg var på vanngym i går! Anbefales :) )

 

Kjenner dere forresten noe til at huden på magen er strammere enkelte dager enn andre? Eller er det bare innbilning hos meg?

 

Hvordan går det med dere ellers? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat urolige bein har jeg strengt tatt gitt opp... Har prøvd every trick in the book ;) Men jeg skal prøve å tøye litt. Takk! Å gå tur hjalp iallfall ikke :/ (men jeg var på vanngym i går! Anbefales :) )

 

Kjenner dere forresten noe til at huden på magen er strammere enkelte dager enn andre? Eller er det bare innbilning hos meg?

 

Hvordan går det med dere ellers? :)

 

Hmm jeg har ikke hatt isjias, men har hatt falsk isjias da.. Da var det strekking, strekking og mer strekking som hjalp... Var hos fysioterapeut en lengre periode, da låg jeg på ryggen og hun tok tak i ett bein om gangen og løftet det "helt opp til haka" (min følelse iallefall, det var VONDT!) og så holdt hun i 10 sekunder før hun slapp... Så gjorde hun også det samme men ikke rett opp, derimot mer i retning "det andre benet" (fortsatt kneet høyt mot haka).. Fikk hjelp av mannen til å gjenta det noen ganger om dagen utenfor timene... Ikke særlig behagelig, og ikke noen rask kur, men etter hvert ble det mye bedre  :blomst:

 

Jeg syns også huden strammer litt innimellom, men det varer gjerne ikke hele dagen, bare i perioder... og jeg nyter det. Jeg var overvektig tidligere og har etter vektnedgang hatt litt løs hud og "slapp mage", så selv om jeg har begynt å vokse har det som oftest vært vanskelig å se om jeg bare har spist litt mye godter i sommer eller om jeg faktisk ER gravid (for de som ikke vet om det)... Så de dagene magen har litt ekstra kuleform og huden strammer, så hiver jeg gjerne på en topp som fremhever det litt ekstra  :legrine:  Aner faktisk ikke om det er synlig forskjell - for meg holder det at jeg FØLER det  :sjenert:

 

Her er det straks tid for en såkalt "babymoon", gleder meg til ferie  :smilyblomst:  Men først har jeg noen lange dager på jobb, senvakter resten av uka, og da går tiden så uendelig sakte  :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikkje kjekt ut med urolig bein, isjias og ømme hofter T&H. Håper det kommer seg snart.

 

Har å tider det strammer mer i huden med som Canvas sa så syes eg det er litt kjekt om føler det gjør magen mer gravid 😛 Ellers sliter eg fremdeles med kvalmen og jobber kun 50%. Men eg er bare glad at bekken og slikt ikkje har hvert noe problem sålangt. No har eg en begynnelse forkjølelse og den gjør kvalmen bare være så håper den gir seg fort😞😛

 

Skal teste ut vanntrening i dag då så spent på det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer og går! Og det er stort sett bare om kvelden. Nå er jeg i fin form, altså :) det er bare så kjedelig mens det står på...

 

Så kjedelig at du ennå er kvalm, Canvas... Det tar på! Du må ha lykke til på vanngym i dag. Jeg likte det iallfall veldig godt :)

 

 

Jeg tenker at magen vokser når det strammer og det er jo vel og bra, men det er så ubehagelig, synes jeg. Vagger som en gås og blir andpusten bare av å tenke på trappa  :ler:  Vondt er det og! Jeg er kanskje litt tander ;) 

 

Men nok syting - nå er jeg frisk og fin og koser meg med spark og leven fra magen. Det er koselig :)

 

Ha en fin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kjenner jeg spark og bevegelser store deler av dagen, er en sterk gutt jeg holder hus for 💙 Pappaen har også kjent spark, allerede for over en uke siden! I går kveld lå han og holdt på magen, og lillegutt spilte en hel fotballkamp inni magehuset, og pappa fikk kjenne alt 💙😊 Synes det er rart at jeg kjenner det så godt, ble satt tilbake 8 dager på ultralyden, og har morkaken liggende på fremsiden, så jordmor sa det kunne gå en stund før jeg kjente noe. Men har kjent spark fra uke 17 (mensberegning, uke 16 iflg jordmor på ul) 😳 Kan jeg krangle med joedmor angående termindato? For har på følelsen at babyen rett og slett er liten, jeg vet jo nøyaktig når han ble unnfanget, så er rart at hun justerer terminen da! Er uke 22 i dag etter ny termin, uke 23 iflg mens. Forvirrende dette her, og blir litt frustrert! 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjenner jeg spark og bevegelser store deler av dagen, er en sterk gutt jeg holder hus for Pappaen har også kjent spark, allerede for over en uke siden! I går kveld lå han og holdt på magen, og lillegutt spilte en hel fotballkamp inni magehuset, og pappa fikk kjenne alt Synes det er rart at jeg kjenner det så godt, ble satt tilbake 8 dager på ultralyden, og har morkaken liggende på fremsiden, så jordmor sa det kunne gå en stund før jeg kjente noe. Men har kjent spark fra uke 17 (mensberegning, uke 16 iflg jordmor på ul) Kan jeg krangle med joedmor angående termindato? For har på følelsen at babyen rett og slett er liten, jeg vet jo nøyaktig når han ble unnfanget, så er rart at hun justerer terminen da! Er uke 22 i dag etter ny termin, uke 23 iflg mens. Forvirrende dette her, og blir litt frustrert!

Jeg ble også satt tilbake 8 dager og jeg vet det ikke stemmer. Legen min syntes heller ikke det kunne stemme, da symfyse målene mine kom litt vel langt opp i normalfeltet. Men tror ikke vi får endret på termindatoen dessverre. De er strenge på det tror jeg. Så lenge du ikke går mye over tiden, så gjør det jo ingenting. Men jeg klarer ikke helt å tenke det selv da ;) hehe. Skjedde det samme sist med meg og gikk over. Det viste seg at jenta ikke hadde hatt det så bra mot slutten og hadde lav fødselsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi hadde ivf og vet nøyaktid tidspunjt når eggene ble befruktet og når de ble lagt inn i livmoren min. Allikevel ble termin justert med noen dager. Det er jo tross alt biologi. Noen ganger går celledelingen fort i starten, andre ganger ikke. Hele veksten går i rykk og napp og alle er forskjellige. Så jeg synes ikke det er så rart :) skjønner allikevel at det er litt irriterende, særlig når det er så mye som en uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kjente også spark for to dager siden, 20+4. Selv har jeg kjent siden uke 13, selv om jeg har morkake på fremsiden. Den ligger nokså langt oppe fremme, og tassen ligger med beina ned enda, da blir det lettere å kjenne. Syntes det kommer spark hver gang jeg tenker tanken "sove/kvile"; håper ikke det forsetter etter han har snudd seg :sjokkert:

 

Ellers har jeg begynt å kjenne på instinktene, klær og utstyr har begynt å sjekkes etter forrige gang og lister over hva som mangler er på plass. Jeg er smågal etter lister :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rede bygging i stor stil her og lite kle, men kjøpt litt sengekle og kluter/handle då det var 40% på princess. Kjøper og litt og litt brukt på nett: ullpakke med masse forskjellig, bæresele, Lillebapysjar og vippestol frå Flust

Har og rydda i kleda frå storesøster og seld/gitt vekk det som ikkje kan brukast av gut. Tenkjer å begynne å sjå etter kle etter vi har vore på ferie. Veit jo litt kva type kle som vert brukt, og kva som berre er fint, men upraktisk. Grei erfaring å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er så greit når det er nr. 2. Ein veit litt mer om hva som er lurt og ikke. Heldigvis har vi alt av store ting fra forrige gang, bortsett fra bilstol, og det fikk jeg nettopp tak i gratis. Nye bæreseler er også i hus her.

Forrige gang hadde vi høstbaby, så størrelsene vi har passer lite til årstid denne gangen. Kjører full garderobe i ull denne gangen, med bomull i reserve. Har som mål å kjøpe alt brukt/sy selv. Helt unødvendig å kjøpe nytt de første årene da det ikke blir slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vaska i fillebitar dei to minste str sist...vesla brukte både 50 og 56 kjempelenge og alle sa vi kom til å,få så mykje i dei str...vel vi fekk ingenting i dei str...og hadde lite. Så vi brukte det opp så denne gongen kjøper vi litt meir av bodyar, strømpebukser og små joggebukser. Det er vel nesten det einaste dei bruker når dei er så små. Har jo ein del i ull no, samt dress og Bilstolpose, ull har stort sett vore for varmt for vesla inne, så vi får sjå om det er ein varmeomn til som kjem...bambus fungerte fint, så det vi har er godt brukt, og vi kjøper litt meir i det. Ull/silke var og betre, men blei ofte for varmt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miepusen: Håper kvalmen blir bedre snart... ikke kjekt å ha det sånn  :klem:  I starten lengtet jeg etter kvalme og egentlig "hva som helst" av plagsomme symptomer bare for å kjenne meg gravid, men når kvalmen først var der så var det egentlig veldig lite moro. 

 

Jeg har ikke kjent på kvalme siden ca uke 13, men sliter fortsatt veldig med en del typer mat. Dessuten har kroppen min mistet evnen til vanlig metthetsfølelse. Når jeg er mett, så brekker jeg meg, gjerne med munnen full av mat, uten sjans til å svelge ned. Ikke snakk om å føle seg mett som en normal person sånn at man stopper i tide nei   :ler:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føler det blir mye syting på meg om dagen, men no har eg greid å blo forkjølet i tielleg og det hjelper ikkje på kvalmen så håper virkelig det kommer seg fort :P

 

Når det gjelder innkjøp har vi arvet en del av de større tingene og litt ull. Vågn har vi fått ny av foreldrene mine, men har no litt igjen og ordne. Vi tar litt hver månde så vi får spredd utgiftene utover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, skulle berre innom Kappahl og kikka litt...jaja, 3 for 2 på barnetøy... Vips hadde lillebror fått litt klede, og storesøster ein heil haug..ho er på veg inn i ny str, så,det må til, men det håpar seg visst litt opp med innkjøp når eg har tid til å kikka rundt. Har kjøpt ein stor plastpose brukt i kvar av dei to neste str, så supplerer eg med nye klede. Så masse fint å velja i for tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...