Gå til innhold

Skravletråd


Grøne

Anbefalte innlegg

Jeg tok en blodprøve på mandag. Tenkte kanskje jeg kunne ha litt lite jern, at det var forklaringen på de urolige beina mine og den generelt elendige formen. I dag ringte legen og sa lagrene mine er tomme. Halleluja! Så nå har jeg begynt med jerntabletter. Håper det hjelper fort. Kanskje jeg blir kvitt denne forferdelige lysten til å spise steinstøv også  :legrine:

 

Foreløpig er brevet mitt samboeren... Hun vet hva som er viktig for meg... Men jeg skal få skrevet ned alt. :)

 

Håper dere får en fin helg hele gjengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grøne: hvordan var kursene? Var det praktiske "øvelser" eller kun teori?

 

Vi er "invitert" til kurs i november men vet ikke om jeg tør... har en smuuule sosial fobi og kjenner magen knytter seg av tanken på å gjøre øvelser foran andre helt ukjente (som jeg i tillegg sannsynligvis ser igjen senere)... å sitte på en stol og høre JM prate er derimot en helt ok tanke, :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kun teori, og lita gruppe så vi kunne stilla spm utan å bli for flaue..og som sagt berre nokre timar. Mannen var med på fødekurset, trur vi var fire par ingen praksis der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke på noe kurs sist, men på omvisning på sykehuset. Veldig greit med vissheten om at vi viste hvor vi skulle osv.

 

 

Jeg har heldigvis merket nedgang i vonde kynnere etter jeg ble delvis sykemeldt. Bekkenet derimot blir ikke så mye bedre og jeg sover dårligere og dårligere om nettene. Mannen må hjelpe meg med å snu meg, og krykkene er følgesvenn om dagene :( Vi får se hvor lenge jeg kan gå på jobb.

 

Har dere begynt å tenke på klær osv til den lille? Jeg har nesten hele garderoben klar i str 50 og 56, tror jeg. Men, er vanskelig å vite om man burde ha mer av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt kynnarane Roar seg, Høyres ikkje godt ut med bekkenet!

 

Har og fått det meste av klede i hus i dei minste str. Manglar nokre strømpebukser og kanskje nokre bodyar. Hadde for lite i minste str sist, og kjøper meir denne gongen. Har kjøpt ein del brukt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også for lite i str 50, samt at jeg handlet en del 56 etter hvert sist. Men, er litt redd (håper egentlig )jeg ikke får like lite barn denne gangen, og dermed ikke trenger det like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte også kjøpe litt mer i str 50 sist gang. Har ikke kjøpt så mye klær, siden vi har en del fra før. Men kjøpt inn litt ull i de minste størrelsene, for det har vi ikke fra sist :) veldig kjekt å kjøpe litt smått igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av oktober kommer mamma og pappa på besøk (vi bor 50 mil fra hverandre) . Den helgen tenkte jeg at mamma kunne hjelpe meg med å vaske og sortere klær, for vi har fått såå masse. Jeg gleder meg! Det er vel ingwnting i veien for å trumle babytøy i bomull? Åh som jeg gleder meg! :) I morgen en det ny UL og kontroll her i gården. Jeg er så spent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjøpt inn mer ull denne gangen, og byttet litt farger (jente sist, gutt denne gangen). Har lyst til å sy litt selv, men er litt kjipt om det ikke passer/ blir lite brukt fordi han vokser "for fort".

 

T&H, du kan fint tromle tøyet, men det krymper gjerne en str, derfor har jeg aldri gjort det. Det var vanskelig nok sist å passe på at tøyet som lå fremme passet og at vi ikke glemte noe i skapet. Lykke til på UL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye klær trenger man i de minste størrelsene? og hvor mye ull trenger man i januar? Trenger man vinterdress for mini så lenge man har voksipose (?) i vogna eller i bilsete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man trenger vinterdress før de skal sitte i vogna, tykkere ulldress derimot. Jeg har en ulldress til mini i str 50. Forrige gang brukte vi den i hvert fall så lenge str 62 passet, ull strekker seg veldig over størrelsene.

Jeg har dog ikke bilstolpose. I vogna har jeg Voksipose, og brukte sist bare et lag inneull samt et ullteppe inni, til tross for 10 minus. Mi var varm av seg da.

 

Tror jeg har fire bodyer og bukser/sparkebukser i str 50, det dobbelte i str 56. Plus strømpiser, votter, luer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal i hvert fall ha ullammeinnlegg (bruker det alt, da jeg allerede får vondt om jeg blir kald), en salve for bryst, sinksalve el til baby og badeolje. Ammebh fra Bravado (https://ammebutikken.no/produkt/36/bravado-seamless-amme-bh.aspx?farge=Sort) er geniale å bruke allerede fra før fødsel om du vokser mye og syntes det er dumt å bruke penger på bh som kun passer når du er gravid. Tror de har de på enkelte apotek også. De er gode og sove i også etter hvert og vokser med puppen gjennom de verste sprengdagene. Ellers bør du ha pyrisept (?) og Q-tips til navlestell. Termometer for baby. Saltvannsdråper er lurt, for blir de tette i nesa er det vanskelig å få i dem mat (og skjer dette på natta, ja, æsj...)

 

Resten tror jeg nok kan vente. Når baby blir noen uker bør du til en hver tid ha paracet i rett størrelse i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purelan, salve til brystvorter er god å ha. Inotyol til babyromper er og gull. tørrserviettar til rompevask..

Ammeinnlegg i ull, så store som mulig om du har litt store..og gjerne sånne pass i papir til å ha inni for lekkasje.

Vi gjorde ingenting med navle sist anna enn å vaska forsiktig rundt med våt klut/q-tips.

 

Det fins fleire typar salvar og, litt ulikt kva ein foretrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man virkelig ikke q-tips til navlestell på sykehuset? Eller snakker dere nå om når dere kommer hjem?

 

To fine barn på rett under kiloen hver som vokser som de skal på UL i dag. Hurra :D

 

Hvordan er formen denne uken, damer? Min begynner å bli mye bedre etter oppstart med jerntabletter. Herlig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man virkelig ikke q-tips til navlestell på sykehuset? Eller snakker dere nå om når dere kommer hjem?

 

To fine barn på rett under kiloen hver som vokser som de skal på UL i dag. Hurra :D

 

Hvordan er formen denne uken, damer? Min begynner å bli mye bedre etter oppstart med jerntabletter. Herlig

Når man kommer hjem ;) Grunnen til at jeg anbefaler Pyrisept i hus er at det er kjekt å ha om de skulle bli litt betent, det skjer lett.

 

Så deilig å få se knøttene sine så ofte, T&H! Og godt jerntabletter hjalp!

 

Jeg har så og si blitt kvitt de vonde kynnerene, og lysken er bedre. Blir dog stivere og stivere i bekkenet, så vagger rundt her som ei gås :eeeh:  Heldigvis sover jeg ok. Spent på om jeg får begynne å jobbe mer fremover :Nikke:  Er det flere som får halsbrann på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med knøttene T&H. Jeg var nylig på ny ul og mini'n min er fortsatt lita. Ble estimert til å ligge rundt 700gr. Hvordan tilbakemld har dere fått sånn ift om barna følger kurven eller ikke?

Og hvor mye har dere gått opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig T&H!   :klem:

 

Vi skal ikke på vekstkontroll før om en måned, og jeg har begynt å grue meg allerede.. Men den fornuftige delen av meg tenker det er bedre å vite hvis noe ikke er som det skal, så er jo egentlig ikke kontrollen som er "skummel"..! Men hva skjer egentlig hvis vekstkontrollen viser at lillegutt er veldig liten?  :overrasket:  Dèt har jeg ikke fått info om, bare at jeg skal på den kontrollen... 

 

Formen her blir verre for hver dag som går føler jeg, idag hadde jeg bare lyst å krølle meg sammen til en ball på gulvet på jobb fordi det var så sinnsykt vondt å stå oppreist, men er nødt til å stå/gå... Nå har jeg tilbragt noen timer på sofaen, og gruer meg til å reise meg for å bevege meg fra sofa til soverom for å legge meg..  :sjenert:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp rett under 10 kg. Hvilket jeg synes er rart. Føler meg DIGER!  :legrine:  Men jeg speiler meg som aldri før, synes selv jeg er SÅ fin  :tongue:

 

Det eneste vi fikk vite er at om ikke tvillingene vokser som de skal, så følges de tettere opp. Men jeg vet ikke hva de kan gjøre om de er for små... Har ikke hørt noe om det. Regner med det kan være tegn på noe annet, eller bare være helt tilfeldig. Derav oppfølgingen.

 

Canvas, jeg skjønner godt at du gruer deg, jeg. Det er temmelig altoppslukende å gå sånn å spekulere. Det vet jeg alt om ;) Stort sett går det veldig bra! Høres forresten ut som du kanskje burde snakke med legen din om svangerskapspenger? Eller (gradert) sykemelding?

 

Da setter jeg pyrisept på lista! :)

 

Ja, vi er heldige som får se de. Var så deilig å få bekrefta igjen i går at antagelig ikke feiler jenta vår noe alvorlig. Alle organer + vekst er normalt. Rekker sikkert å bli bekymra til neste UL allikevel :ler:  Selve UL'en skjønner jeg ikke så mye av da. Ser iblant en hånd, fot eller ryggrad ;) Fort gjort og mye målinger. Veldig "medisinsk".

 

Herlig med kynnere som gir seg! Det virker ikke som det skal skje her i gården med det første, men jeg styrer (stort sett) heldigvis dagen selv :) Og så sover jeg for tiden. Herregud så deilig  :wub:  JERN sier jeg bare! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canvas, du er sykemeldt når du er så dårlig vel? Jeg følte nesten den sykemeldingen ble kastet etter meg, men jeg kjenner nå hvor godt det er. Sliter mer enn nok på bekkenet med de daglige gjøremålene som henting og levering, matlaging og dusjing.

 

T&H, ikke rart du føler deg diger. Tvillingmagen din er jo snart like stor som en enkelmage er høygravid :Nikke:

 

I går hadde jeg en så god dag at jeg rett og slett gjorde for mye. Har ikke sove i natt, og er spent på dagen. Heldigvis har jeg noen sitteaktiviteter jeg kan bedrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨venter¨: Neeeei, jeg er litt redd for å være "hun gravide som bare klager og syter over noe som er HELT naturlig", så jeg har ikke turt å gå til legen enda (og sa heller ingenting til JM på forrige kontroll)... er så redd jeg bare skal bli bedt om å ta meg sammen   :sjenert:På en annen side, jeg har jo egentlig ikke gitt legen min en sjanse, når jeg ikke har vært der og sagt ifra..

 

Men kan være svangerskapspenger kunne vært aktuelt også, men trodde det bare var i tilfeller der mor er helt frisk (regnes jeg som frisk hvis det er jeg som har smerter?), men ikke kan jobbe pga arbeidet kan utsette barnet for fare? Eller gjelder det i alle tilfeller der arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge nok til at det fungerer?

 

T&H: Ja, etter OUL var jeg rolig og ubekymret i sånn cirka en UKE, og så begynte bekymringene å komme igjen. Så ikke så rart om du rekker å bekymre deg til neste kontroll igjen.. ;)  Her i hus er mannen derimot heeelt avslappet iforhold til graviditeten og lillegutt - er absolutt ingenting som bekymrer han, og han bare smiler og gir meg en klem hver gang jeg friker ut over noe, - jeg tror jeg mangler det genet han har fått utdelt!

 

Nå følte jeg forresten at jeg har gått opp litt vel mye... altså, JEG har gått opp snart 10 kg, og jeg har da bare ÈN inni der,, :D  Føler meg også svær, men finnes ikke stresset over det - speilet er HELT ok for tiden, og det er nesten litt kjedelig på morgenen når magen er mindre enn på kvelden. Er såå stolt over babymagen, og syns godt den kan bli enda større med en gang jeg :wub:

 

Har dere forresten bestilt babypakker? Jeg er litt flau, jeg har nemlig bestilt både fra apotek1, libero (kiwi), og rema, og er et par til jeg vurderer i tillegg! Tenkte å se hva som er oppi de av diverse ting før vi kjøper stelleprodukter (salver, babyolje osv.). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på vekstkontroll om litt litt over en måned, så aner ikke hvor stor mini er nå. Men jeg føler magen har blitt stor nå Hehe. Formen min er ganske grei. Men jeg har mer og mer vondt av bekken og kynnere, så jeg skal til legen nå på mandag. Jeg klarer ikke lenger å jobbe fult, selv om jeg gjerne ønsker det. Har sagt fra til sjefen at det sannsynligvis blir mindre jobb nå og hun så ikke akkurat overrasket ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨venter¨: Neeeei, jeg er litt redd for å være "hun gravide som bare klager og syter over noe som er HELT naturlig", så jeg har ikke turt å gå til legen enda (og sa heller ingenting til JM på forrige kontroll)... er så redd jeg bare skal bli bedt om å ta meg sammen   :sjenert:På en annen side, jeg har jo egentlig ikke gitt legen min en sjanse, når jeg ikke har vært der og sagt ifra..

 

Men kan være svangerskapspenger kunne vært aktuelt også, men trodde det bare var i tilfeller der mor er helt frisk (regnes jeg som frisk hvis det er jeg som har smerter?), men ikke kan jobbe pga arbeidet kan utsette barnet for fare? Eller gjelder det i alle tilfeller der arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge nok til at det fungerer?

 

T&H: Ja, etter OUL var jeg rolig og ubekymret i sånn cirka en UKE, og så begynte bekymringene å komme igjen. Så ikke så rart om du rekker å bekymre deg til neste kontroll igjen.. ;)  Her i hus er mannen derimot heeelt avslappet iforhold til graviditeten og lillegutt - er absolutt ingenting som bekymrer han, og han bare smiler og gir meg en klem hver gang jeg friker ut over noe, - jeg tror jeg mangler det genet han har fått utdelt!

 

Nå følte jeg forresten at jeg har gått opp litt vel mye... altså, JEG har gått opp snart 10 kg, og jeg har da bare ÈN inni der,, :D  Føler meg også svær, men finnes ikke stresset over det - speilet er HELT ok for tiden, og det er nesten litt kjedelig på morgenen når magen er mindre enn på kvelden. Er såå stolt over babymagen, og syns godt den kan bli enda større med en gang jeg :wub:

 

Har dere forresten bestilt babypakker? Jeg er litt flau, jeg har nemlig bestilt både fra apotek1, libero (kiwi), og rema, og er et par til jeg vurderer i tillegg! Tenkte å se hva som er oppi de av diverse ting før vi kjøper stelleprodukter (salver, babyolje osv.). :D

 Svangerskapspenger gjelder kun om jobben din i seg selv er farlig for babyen, og arbeidsgiver ikke klarer å gi deg en ufarlig jobb. Er du dårlig, og arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge så du kan gå dagen gjennom (for din egen helses skyld) er det sykemelding som gjelder. Ingen skam å sykemeldes! Jeg var slik forrige svangerskap, nektet å gå med krykker f.eks, og har slitt med bekkenet siden....

 

Jeg har ikke bestilt babypakker denne gangen. Gjorde det forrige gang, var greit å bli kjent med de forskjellige produktene. Denne gangen vet jeg hva jeg liker og gidder ikke ha skapene fulle av de jeg ikke bruker.

 

Jeg har gått opp tre kg fra startvekt, sju kg fra laveste vekt (gikk ned under kvalmen).

 

Hvorfor drar dere på vekstkontroll hele gjengen, jeg forstår T&H, men dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...