Gå til innhold

Skravletråd


Grøne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg veldig igjen her  :eeeh: 
Dritt lei av å være kvalm, men de er vell verd det  :babyjente: 
Hva har dere klar hjemme, er jo halveis og føler vi henger laaaangt etter  :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny ultralyd i dag, og i magen er det god kok! Friske og raske barn <3 Jeg setter pris på den beskjeden som aldri før ;)

Det begynner å bli tungt! På vekta hoppet jeg opp 2,5 kg på et døgn nylig.  :sjokkert:  Utrolig! Men det er ganske deilig også. Alt går som det skal :) 

Men jeg sover altså ikke om natta... er det flere som har det sånn? Jeg trenger ikke ha det så vondt heller - jeg er stuptrøtt, og da sovner man vanligvis, selv om man kanskje har litt vondt. Jeg trodde lenge det var de urolige beina, men i natt var de faktisk ganske rolige til tross for at jeg ikke fikk sove... Så da kan det jo ikke være det...

 

Grøne, hvordan går det med deg? Er formen noe bedre?

 

 

Jeg kjenner meg veldig igjen her  :eeeh: 
Dritt lei av å være kvalm, men de er vell verd det  :babyjente: 
Hva har dere klar hjemme, er jo halveis og føler vi henger laaaangt etter  :sjokkert:

Jeg også! Vi har ikke kjøpt noen ting ennå, synes jeg! Men, til helgen skal vi se på barnevogn og hente stellekommode. Det blir bra :)

Ellers så er vi ganske "all set" med klær. Vi er så heldige å få masse arvegods og greier. Det er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny ultralyd i dag, og i magen er det god kok! Friske og raske barn <3 Jeg setter pris på den beskjeden som aldri før ;)

Det begynner å bli tungt! På vekta hoppet jeg opp 2,5 kg på et døgn nylig.  :sjokkert:  Utrolig! Men det er ganske deilig også. Alt går som det skal :) 

Men jeg sover altså ikke om natta... er det flere som har det sånn? Jeg trenger ikke ha det så vondt heller - jeg er stuptrøtt, og da sovner man vanligvis, selv om man kanskje har litt vondt. Jeg trodde lenge det var de urolige beina, men i natt var de faktisk ganske rolige til tross for at jeg ikke fikk sove... Så da kan det jo ikke være det...

 

Grøne, hvordan går det med deg? Er formen noe bedre?

 

Tja, nokon dagar så, mest når eg har lagt lenge på,sofaen og vesla er i bhg...men det er vel vanleg? Elles så har antistoffverdiane auka signifikant, så då blir det endå,tettare oppfølging.mny ul på fredag, litt spent på kva legen seier denne gongen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :) Jeg leste at slike problemer har gode prognoser, og det er jo betryggende. Selvom det kanskje ikke føles så bra...? Hvordan fant du ut av det?

 

 

 

I dag har vi kjøpt vogn! For en herlig følelse :D Det ble Emmaljunga på oss. Stor stas, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vogn har komt i hus her også! og bilstol, seng, stellebord, litt klær etc.... :legrine:  Redebyggingen er i full sving!

 

Lillegutt er også ekstremt aktiv og det kjennes godt. Utrolig deilig og betryggende å kjenne liv ofte! Ser det tydelig utenpå magen også! Moro!!

 

Men dette med vektoppgang er jeg litt usikker på - er redd jeg kanskje legger på meg altfor mye? 23 uker i morgen iflg. legen som tok OUL. Og har gått opp 10 kg siden uke 16 (men jeg gikk ned 4-5 kg mellom uke 6 og 12, og i uke 16 veide jeg det samme som uke 12.)... Tenker at det er en viss mulighet for at jeg spiser mye mer enn jeg trenger (i motsetning til 1.trimester når jeg var kvalm og det var mye jeg ikke orket tanken på.). Googlet litt men fant bare en tabell jeg ikke skjønte bæret av. Og artikler som sa hva total vektøkning i hele svangerskapet burde være - men ikke noe om hvordan det fordeler seg (for skal jeg øke like mye de neste ukene og mndene som jeg har gjort nå blir det veldig mye!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikkje vert inne på skravletråden siden uke 12, eller tidligare! Så kjekt å se at det går bra med dere! :) fikk se en frisk guttebaby på oul, stor stas! Eneste "problemet" her er ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning 😳 men premien i januar er verdt alt 💕

Endret av Førstegangsmamma1992
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med alle sammen? :)

 

Her går det greit, men sliter med bekken og korsrygg. Er i gang hos fysioterapeut og skal trene med han tre dager i uken for å styrke rygg/bekken. Er sykemeldt 40 %. Ellers vokser magen og det er ingen tvil om at jeg er gravid lengere hvertfall.

Har begynt å tenke mye på fødsel nå. Tenker på forrige fødsel og hvordan jeg ønsker å gjøre det dette gangen. Noen som har født i vann?

 

Merker jeg er ser veldig frem til at frøkna kommer ! :)

Endret av Mamsen og lilleputt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Jeg sliter ennå med urolige bein, vond rygg (ryggplaten mest, litt korsrygg), vond hofte, enormt stram og voksende mage, hyppige kynnere, kortpusthet/hjertebank - og som en følge av at alt dette blir værre om kvelden og natta (særlig de urolige beina) - søvnløshet. Så her i huset går det for seg! 😂 Men jeg henger foreløpig enda med på skolen. Har blitt sykemeldt fra helgejobben min. De små lager masse leven i magen, og det får frem smilet nesten uansett hvordan jeg har det ellers 😉

 

Jeg tenker også mye på fødselen. Håper så inderlig jeg kan gjøre det "selv". Men har ikke snakket med de på sykehuset om mulighetene mine ennå.

 

Hvordan var det sist, mamsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

Her går det også greit, magen vokser og vokser :) Merker det begynner å ta på å jobbe 100% i en fysisk jobb. Har noen skikkelig vonde kynnere visst jeg går for fort eller er stresset! Andre som merker kynnerne så godt at de må stoppe opp litt? Bortsett fra kynnere og at jeg er sliten, så er det fint med meg. Jeg tenker også mer og mer på fødselen, gruer meg og er redd forrige fødsel skal gjenta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei ☺

 

Her henger no den koselig kvalmen i og føler eg har prøvd det meste. Heldigvis har eg dager som er bedre en andre 😀 Er 50% sykemeldt fra jobben, men glad eg greier å jobbe litt. Hadde gått på veggene ellers. Magen vokser og det er null problem å se at eg er gravid 😛 Men trives veldig godt i kroppen min om dagen og gleder meg til lille gullet kommer ut 😀

 

Har egentlig ikkje tenkt så mye på fødselen enda, men kommer vel kanskje der å. Har litt avslappet forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bentix: Kynnerne mine kan bli litt vonde og de tvinger meg alltid til å stoppe opp/sette meg ned. Hovedgrunnen til sykemeldingen min :)

 

Miepusen, håper du snart slutter å være kvalm! :/

 

Nå ser jeg målet, iallfall. Det er herlig 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :) Jeg leste at slike problemer har gode prognoser, og det er jo betryggende. Selvom det kanskje ikke føles så bra...? Hvordan fant du ut av det?

I dag har vi kjøpt vogn! For en herlig følelse :D Det ble Emmaljunga på oss. Stor stas, altså :)

Litt treig på svaringa her ser eg, fann det ut ved å ta blodprøve, som alle gjer tidleg. Trur eg tok første i veke 16?

No er det kvar fjortende dag, no sist hadde det ikkje auka og alt ser supert ut på ul, så kryssar fingrane for at vi slepp komplikasjonar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei :)

Jeg sliter ennå med urolige bein, vond rygg (ryggplaten mest, litt korsrygg), vond hofte, enormt stram og voksende mage, hyppige kynnere, kortpusthet/hjertebank - og som en følge av at alt dette blir værre om kvelden og natta (særlig de urolige beina) - søvnløshet. Så her i huset går det for seg! Men jeg henger foreløpig enda med på skolen. Har blitt sykemeldt fra helgejobben min. De små lager masse leven i magen, og det får frem smilet nesten uansett hvordan jeg har det ellers

Jeg tenker også mye på fødselen. Håper så inderlig jeg kan gjøre det "selv". Men har ikke snakket med de på sykehuset om mulighetene mine ennå.

Hvordan var det sist, mamsen?

Høres slitsomt ut, men er jo verdt det heldigvis :) hva studerer du?

Forrige fødsel var i grunn fin. Men følte vel ikke at jeg fikk gjøre det slik jeg ønsket. Hadde på forhånd ønsket å ligge i badekar men det var ikke et tema når fødselen først var i gang. Og jeg var så satt ut at jeg ikke klarte å formidle hva jeg tenkte/ønsket.

Ble helt uten smertestillende og han satt fast så det endte med sugekopp. Men alt i alt en positiv opplevelse og jeg følte meg godt ivaretatt. Håper virkelig jeg får prøve badekar denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser flere steder om slike fødselsbrev. Hvor vanlig er det egentlig? Jeg tenker at der må det jo gå an å skrive noe om badekar :)

Huff, jeg synes ikke det høres noe godt ut med fastsitting og sugekopp :/ godt det ikke var værre enn at du hadde en god følelse tilslutt allikevel :)

 

Ja, med premien som venter i enden av denne tiden så tenker jeg at jeg hadde sikkert tålt mye mer også :) Men nattesøvn er undervurdert, altså. 

 

Jeg studerer til å bli lektor i kjemi og biologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser flere steder om slike fødselsbrev. Hvor vanlig er det egentlig? Jeg tenker at der må det jo gå an å skrive noe om badekar :)

Huff, jeg synes ikke det høres noe godt ut med fastsitting og sugekopp :/ godt det ikke var værre enn at du hadde en god følelse tilslutt allikevel :)

 

Ja, med premien som venter i enden av denne tiden så tenker jeg at jeg hadde sikkert tålt mye mer også :) Men nattesøvn er undervurdert, altså. 

 

Jeg studerer til å bli lektor i kjemi og biologi.

 

På det sykehuset jeg hører til tilbys alle en jordmorsamtale og omvisning på føden noen uker før termin. Hadde det forrige gang og har booket tid til det denne gangen også. Samtalen dreier seg blandt annet om hvordan man ønsker at fødselen skal være ift f.eks type smertelindring. Sammen lagde vi en "liste" som de skulle finne frem når jeg kom inn på føden.

Desverre var det ingen som tittet på lista forrige gang men denne gangen vet jeg litt mer hva jeg skal be om, om jeg er i stand til det :P

Regner med det er vanlig praksis de fleste steder med slike samtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt! Ja, det blir sikkert noe :) Det er sikkert et opplegg her!

Så innmari rart at ingen tittet på listen din... skjedde det hele veldig fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser flere steder om slike fødselsbrev. Hvor vanlig er det egentlig? Jeg tenker at der må det jo gå an å skrive noe om badekar :)

Huff, jeg synes ikke det høres noe godt ut med fastsitting og sugekopp :/ godt det ikke var værre enn at du hadde en god følelse tilslutt allikevel :)

 

Ja, med premien som venter i enden av denne tiden så tenker jeg at jeg hadde sikkert tålt mye mer også :) Men nattesøvn er undervurdert, altså. 

 

Jeg studerer til å bli lektor i kjemi og biologi.

 

Trur det er ganske vanleg med fødebrev, eg skreiv sist og kjem nok berre til å endra småting på det...men veit jo at eg blir satt i gang og må ta antibiotika, så då er det ikkje så mykje å ønska seg....men ønsker meg jordmorstudent! Utruleg kjekt å ha nokon der heile tida, og som er så dedikert. Kjem og til å ønska at dei snakkar meir med meg enn om meg, syns eg fekk lite info sist, men eg høyrde dei snakka om at dei ville ha hjelp og ikkje fekk...litt stress! Ynskjer og at dei neste gong seier meir kva som skjer og kva eg bør gjera, nada sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fødebrev har jeg også lurt litt på, står ingenting konkret om samtale på sykehuset i heftet jeg fikk fra vår kommune om tilbudene der, Men vet de har tilbud om omvisning på fødeavd og barsel en kveld hver uke (Men man må avtale på forhånd), så tenkte å benytte oss av det nærmere jul :)

 

Jeg er veldig redd for fødselen, og tenker at jeg egentlig vil ha all form for smertelindring jeg kan få - og er dermed redd for å få en jordmor som prøver overtale meg til det motsatte. Midt i fødselen har jeg sikkert mer enn nok med meg selv om jeg ikke skal ta den diskusjonen med jordmor samtidig, så har lyst å på en måte få avklart det på forhånd..

 

Ellers går det bra her, men kjenner jeg sliter en del med beina og ryggen, og jeg må stå hele tiden på jobb... stemmer ikke helt med hva jeg har lest om bekkenløsning, så vet ikke helt hva som skjer.. har vurdert å ta turen til legen men får så dårlig samvittighet hvis jeg blir sykmeldt.. vi er allerede litt underbemannet på jobb, og med et veldig lite miljø er det lett å bli utpekt som "sytete" og "egoistisk" hvis man blir borte.. :! Så da prøver jeg litt til, men er det like ille neste uke må jeg jo bare gjøre noe. Sover dårlig om nettene også fordi beina verker sånn!

 

Har også merket litt kynnere, ble stresset først da, men det gir seg når jeg slapper av :-) ikke bare kult når det skjer på vei til jobb etc og jeg ikke har allverdens tid - beregner allerede en del ekstra tid fordi jeg går mye saktere enn før :P

 

Kjenner jeg gleder meg til lillegutt kommer til verden og det klør i fingrene etter å montere senga osv! Prøver å vente til desember iallefall! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg leser flere steder om slike fødselsbrev. Hvor vanlig er det egentlig? Jeg tenker at der må det jo gå an å skrive noe om badekar :)

Huff, jeg synes ikke det høres noe godt ut med fastsitting og sugekopp :/ godt det ikke var værre enn at du hadde en god følelse tilslutt allikevel :)

 

Ja, med premien som venter i enden av denne tiden så tenker jeg at jeg hadde sikkert tålt mye mer også :) Men nattesøvn er undervurdert, altså.

 

Jeg studerer til å bli lektor i kjemi og biologi.

 

Trur det er ganske vanleg med fødebrev, eg skreiv sist og kjem nok berre til å endra småting på det...men veit jo at eg blir satt i gang og må ta antibiotika, så då er det ikkje så mykje å ønska seg....men ønsker meg jordmorstudent! Utruleg kjekt å ha nokon der heile tida, og som er så dedikert. Kjem og til å ønska at dei snakkar meir med meg enn om meg, syns eg fekk lite info sist, men eg høyrde dei snakka om at dei ville ha hjelp og ikkje fekk...litt stress! Ynskjer og at dei neste gong seier meir kva som skjer og kva eg bør gjera, nada sist..

Det der forstår jeg veldig godt! Jeg blir helt desperat når jeg ikke vet hva som skjer... og jeg blir vel ikke noe bedre når jeg skal sette barn til verden. Tror jeg skal få tatt opp det skikkelig med noen. Heldigvis har jeg en samboer som vet godt hvordan jeg er, får håpe hun ikke er helt i tåkeland mens det står på. Jeg ser på fødeavdelingen i blant og må flire litt av noen av de fødendes partnere. De er temmelig tåkete og satt ut til tider 😂 Kanskje ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Formen er relativt grei, men var hos legen nylig. Lille nurk ligger på nedre del av kurven samt andre funn gjorde at jeg ble sykemeldt, ny kontroll om en liten stund igjen. Uvant med mye fritid og vanskelig å slappe av.

 

Har tenkt minimalt på fødselen, men dere som har født før - behov for sånne svangerskapskurs o.l.? Jeg tenker at hvis man klarer og trene fram mot fødsel så klarer man fødselen bedre ( bare en teori jeg har... ) Vet jeg skal være forsiktigmed sånne utsagn i dette forum. Nå er det kun tre mnd igjen til januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Formen er relativt grei, men var hos legen nylig. Lille nurk ligger på nedre del av kurven samt andre funn gjorde at jeg ble sykemeldt, ny kontroll om en liten stund igjen. Uvant med mye fritid og vanskelig å slappe av.

 

Har tenkt minimalt på fødselen, men dere som har født før - behov for sånne svangerskapskurs o.l.? Jeg tenker at hvis man klarer og trene fram mot fødsel så klarer man fødselen bedre ( bare en teori jeg har... ) Vet jeg skal være forsiktigmed sånne utsagn i dette forum. Nå er det kun tre mnd igjen til januar

Venninna mi sier det samme. Fødsel er fysisk krevende og det hjelper å være i god form. Jeg tror ikke man vinner på å overdrive, da. Kroppen har nok med å bygge opp en beibi, om den ikke skal restituere ei som trener knallhardt i tillegg. Tenker at man generelt bør holde seg i form, og så holde så godt man kan på denne formen mens man er gravid :)

 

Men det er bare meg

Endret av T&H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt! Ja, det blir sikkert noe :) Det er sikkert et opplegg her!

Så innmari rart at ingen tittet på listen din... skjedde det hele veldig fort?

Nei, gikk ikke fort. Men jeg var nok bare uheldig med jordmoren jeg hadde første del av fødsel. Jeg opplevde henne ikke som særlig ålreit for å si det sånn :P

Men ved vaktskifte fikk jeg en helt fantastisk jordmor, og det første hun sa var: "men, du ville jo i badekar. Hvorfor fik du ikke det?". Men da var det for sent.

Kanskje jeg skal bli hjemme så lenge denne gangen at jeg heller kan ligge i mitt eget badekar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Formen er relativt grei, men var hos legen nylig. Lille nurk ligger på nedre del av kurven samt andre funn gjorde at jeg ble sykemeldt, ny kontroll om en liten stund igjen. Uvant med mye fritid og vanskelig å slappe av.

Har tenkt minimalt på fødselen, men dere som har født før - behov for sånne svangerskapskurs o.l.? Jeg tenker at hvis man klarer og trene fram mot fødsel så klarer man fødselen bedre ( bare en teori jeg har... ) Vet jeg skal være forsiktigmed sånne utsagn i dette forum. Nå er det kun tre mnd igjen til januar

Hørtes ikke noe gøy ut med "tvungen hvile". Håper alt står bra til med den lille i magen på neste kontrol da! :)

 

Vi var ikke på svangerskapskurs første gang. Følte jeg fikk nok info på Internett etc, pluss at det virket så omfattende og dyrt med kurs. Men tror uansett at forberedelse er viktig, men at det finner ulike måter å gjøre det på.

En fødsel er jo en voldsom opplevelse som helt sikkert kan oppleves skummel om man ikke er forberedt/forstår hva som skjer.

 

Tror også at de som er så heldige å ha mulighet til å trene hele svangerskapet helt klart får igjen for det ved fødsel. Er jo vanvittig hardt arbeid, både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jm/helsestasjon både ammepute og fødekurs, berre eit par timar kvar.gratis tilbod, veldig greitt, sjølv om ammekurset var veldig tidleg for min del..gjekk og på yoga der alt vart gjennomgått grundig, fantastisk!

 

Sist svangerskap var eg kjempesprek og gjekk fjellturar til dagen vatnet gjekk...trur det var gull for fødselen, dreiv og med yoga. Denne gongen har eg stort sett lagt paddeflat sidan veke 5, så håpar jo at eg snart skal klara å koma i gang med noko utan å måtta sova i timesvis etterpå..for no har eg jo ein toåring eg må ta meg av og. Trur absolutt det er lurt å trena så lenge ein kan på det nivået ein kan! Både for fødsel og for restituering etterpå.

 

TogH, eg er og bra kontrollfreak, så greitt med brev og tankar på førehand. Eg gjekk veldig inn i mi eiga boble og brydde meg veldig lite om dei andre utanom når eg lurt på noko...orka ikkje at nokon tok på meg, eller å eta. Så greitt at det ikkje tok så lang tkd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...