Gå til innhold

Skravletråd


Grøne

Anbefalte innlegg

Jeg har Voksi Urban fra forrige gang, dun i topp og ull i bunnen. Veldig forøyd med den. Den jeg har er uten forlengerdel, men er litt lengre enn de som har forlenger (når den er uten forlenger) og passet derfor hele tiden hun sov på dagen i vogn (frem til ca to år). Her vi bor er det ikke kaldere enn minus 10 i hvert fall, og da har den holdt varmen med bare et lag ull inni, og teppe i halsåpningen. Tenker jeg prøver på det denne gangen også, så får jeg heller endre underveis skulle det bli annerledes denne gangen.

Jeg ville aldri brukt den i bilstolen da den er forlang til det, tror ikke det hadde vært trygt nok!

 

Jeg begynte i dag å tenke over soveplass, fødebag og tilrigging av vogn. Jeg må gjøre litt hver dag tenker jeg så ikke mannen blir stående med alt i siste liten. Greit å få på plass noen lister i hvert fall ;)

 

I morgen skal jeg på ekstrakontroll hos legen for ny sykemelding og oppfølging av vekst ettersom kurven har falt og kroppen egentlig er fødeklar. Jeg håper full sykemelding vil gi meg mer overskudd og mindre smerter, merker at bare tanken på det har fått meg til å slappe av i helga og det har vært godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Voksi Urban fra forrige gang, dun i topp og ull i bunnen. Veldig forøyd med den. Den jeg har er uten forlengerdel, men er litt lengre enn de som har forlenger (når den er uten forlenger) og passet derfor hele tiden hun sov på dagen i vogn (frem til ca to år). Her vi bor er det ikke kaldere enn minus 10 i hvert fall, og da har den holdt varmen med bare et lag ull inni, og teppe i halsåpningen. Tenker jeg prøver på det denne gangen også, så får jeg heller endre underveis skulle det bli annerledes denne gangen.

Jeg ville aldri brukt den i bilstolen da den er forlang til det, tror ikke det hadde vært trygt nok!

 

Jeg begynte i dag å tenke over soveplass, fødebag og tilrigging av vogn. Jeg må gjøre litt hver dag tenker jeg så ikke mannen blir stående med alt i siste liten. Greit å få på plass noen lister i hvert fall ;)

 

I morgen skal jeg på ekstrakontroll hos legen for ny sykemelding og oppfølging av vekst ettersom kurven har falt og kroppen egentlig er fødeklar. Jeg håper full sykemelding vil gi meg mer overskudd og mindre smerter, merker at bare tanken på det har fått meg til å slappe av i helga og det har vært godt!

 

Når kroppen din egentlig er fødeklar, så skader det neppe om dere tar de siste forberedelsene nei :P 

 

Vi skal ta montering av møblene nå uti Desember, men denne uka har jeg faktisk tenkt å begynne å pakke fødebagen. Det haster sannsynligvis ikke, for jeg tviler på at lillegutt kommer til å ha det veldig travelt (med mindre jeg blir igangsatt av andre grunner), men jeg har helt angst for at noe skal skje og jeg blir rushet avgårde til sykehus uten å ha pakket bagen, også må mannen gjøre det.  :ler:  Var innom apoteket i dag morges etter en tur på lab'en, og kjøpte brystvortesalve - det er nemlig noe som ikke egentlig stod på lista, men som jeg (etter litt lesing på nettet) har plukket opp at kan være greit å ha likevel  :kul:  

 

Bare noen dager igjen til jeg skal til legen, og kjenner at nå sier kroppen stopp og skriker etter å ta det med ro, så hvis jeg ikke blir tatt på alvor nå så vil jeg faktisk vurdere å be om å få komme til hos en annen lege.. Foretrekker å gå til kvinnelig lege, men om det må en mann til for å lytte til meg så får det heller gå greit. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som er godt i gang med forberedelsene!! Hvor langt er dere på vei nå? Jeg er i uke 31 og her er fint lite gjort enda. Har jo det meste fra før og har kjøt diverse som vi trengte. Men ikke startet å vaske klær og stelle i stand. Kanskje jeg får mer overskudd nå, ble fult sykemeldt fra i dag. Så det er lov å hååååpe værtfall. Men nå må jeg stoppe flere ganger når jeg leverer i barnehagen, for får skikkelig vonde kynnere som ikke stopper før jeg stopper ;)

 

Hvordan går det på navnefronten da? Vi har ikke bestemt oss enda, og gjør det sikkert ikke før vi har fått sett vesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnerne har tatt over livet mitt. 😉 Jeg er halvt sengeliggende. Eksamen på onsdag og to innleveringer feedag - så tar jeg jul! 😂

 

Uke 33+4 nå. Det begynner å bli litt tungt...

 

Ellers er det topp stemning her 😀

 

Navn har vi hatt klart siden OUL 👍

 

Er spent på hva deres navnevalg er!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veke 33 i dag, berre fire veker att til igangsetjing Så her vaskast det for harde livet...glad vi har tørketrommel..

 

Ikkje heilt i mål med namn, men har eit forslag vi ikkje er heilt hundre prosent nøgd med.

 

Bekkenet er ganske på tur, dei siste vekene har ikkje kiropraktoren fått orden på det, så då krympet til korset og har første time hjå fysioterapeut i morgon. Håpar på gode tips for sei siste vekene og tida etter fødsel, vart aldri heilt bra sist...så treng hjelp til å trena rett etterpå.

 

You go T&H! Lykke til fram til velfortent ferie!

 

Redebygginga kjem nok snikande på deg og snart Bentix Har jo endå god tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med navn syns jeg er helt umulig... Mannen er heldigvis åpen for veldig mange av mine forslag (så vi er ikke HELT på hver våres planet :P ) og har selv komt med noen få, men han har allerede brukt vetorett på to av mine storfavoritter (ja jeg har vært inne med min vetorett noen ganger også)  :ler:   Klarer vi få lista ned til to, tror jeg at jeg får ha dobbeltstemme da - sånn sett er han ikke så verst å ha med å gjøre :P Antar vi ikke bestemmer oss før etter fødselen, jeg ^^ 

 

 

Lykke til hos fysioterapeuten i morgen Grøne, håper du får god hjelp  :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt det er tungt T&H, du er vel like stor som oss andre er som høygravide?

Ser vi er flere som sliter med kynnere. Heldigvis er de stort sett ikke farlige, bare vonde...

 

Jeg var ganske klar på navn fra starten av denne gangen. Mannen var ikke helt enig, men han finner ikke noe motforslag han liker sånn veldig godt, så ser ut som det blir mitt forslag. Heldigvis, for jeg tenker jo på babyen som **** :)

 

For bekkenet går jeg nå til behandling to ganger i uka. Kan i hvert fall ikke går mindre. Siste natten før behandling sover jeg nesten ikke, så burde nesten hatt tre. Når jeg legger meg ned trenger bekkenet laaaang tid på å roe ned og stabilisere seg før smertene roer seg. Har dere det slik også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg spørja kva behandling du får for bekkenet venter?

Eg var hjå fysio i dag og fekk berre beskjed om å kvila mykje, ikkje gjera noko som er vondt og litt tips til kniping og buklås når eg skulle gjera noko, og slidegreier i senga. Skulle ringa og sei korleis det går tre og seks veker etter fødsel og ta det derifrå...har nok ikkje så mykje smerter som deg, men vaknar kvar gong eg snur meg på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan eg spørja kva behandling du får for bekkenet venter?

Eg var hjå fysio i dag og fekk berre beskjed om å kvila mykje, ikkje gjera noko som er vondt og litt tips til kniping og buklås når eg skulle gjera noko, og slidegreier i senga. Skulle ringa og sei korleis det går tre og seks veker etter fødsel og ta det derifrå...har nok ikkje så mykje smerter som deg, men vaknar kvar gong eg snur meg på natta.

Jeg går til manuellterapi. Han er en fysio med tilleggsutdannelse. Han manipulerte hofteledd og bekkenfester en del i starten med å dra i beina og lignende, men nå er det mest fokus på å holde muskulaturen i lysk, innside av lår og på rompe/bakside av bekken myk. Bekkenløsning er stor belastning på muskulaturen så det trengs (og hjelper)! Det beste er at det er dekket om man har bekkenløsning med gangvansker.

 

Når det gjelder smerter har jeg hatt det konstant siden jeg var 16 uker på vei, så hadde ikke kommet langt om jeg ikke skulle gjort noe som ikke gav smerter :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på yoga for å få kontroll på strekking og musklar, så det hjelper. Og fram til no har kiropraktoren halde det meste i sjakk. 3,5 veke igjen, kanskje derfor eg fekk den beskjeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på yoga for å få kontroll på strekking og musklar, så det hjelper. Og fram til no har kiropraktoren halde det meste i sjakk. 3,5 veke igjen, kanskje derfor eg fekk den beskjeden?

Kan godt være. Mange fysio'er er heller ikke eksperter på bekken, men du har kanskje valgt med omhu?

Er det ikke rart å være så nærme, 3,5 uke er ikke mye?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jobba med det i mange år, men litt usikker på kor ekspert han er...

 

Litt rart at det er så kort tid igjen, men har jo visst ei stund at han kjem nokre veker før termin Gler oss til å møta han og sleppa å bekymra oss for om alt går bra. Ul i dag viste at alt ser supert ut endå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også til fysio for bekkenet. Gått tre dager i uken siden uke 18. Jeg går hos et fysikalsk institutt som driver med medisinsk treningsterapi. Med andre ord er jeg der å trener styrke tre dager i uken. Fysioterapeuten har skreddersydd et treningsprogram for meg også er han tilstede hver gang jeg trener. Ser ut som et helt vanlig treningssenter, bare at alle apparatene er spesiallaget for treningsterapi.

Målet er å forebygge og bremse utviklingen av plagene ved å styrke musklaturen. Jeg burde nok ha kommet i gang mye før, men håper det har en effekt uansett. Føles uansett godt å gjøre noe enn å bare vente på at det skal bli verre. Forrige svangerskap kunne jeg ikke gå uten at tårene sprutet de siste ukene.

Veldig mye vondt denne gangen også men kaaanskje litt bedre!? :)

Endret av Mamsen og lilleputt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny kontroll i dag. Mini1 er ca 1820 gram, mini 2 ca 2010 gram.

Legen synes mini1 ennå er litt liten, og forberedte meg på kontroller hver uke med vekstmåling og ctg, og at jeg kan settes i gang nårsomhelst, senest om 4 uker.

 

Herlighet nå blir jeg mamma snart........ Dette er rart! Og skummelt!  Og stort...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee! Spennande Godt dei følgjer godt med, men håpar dei får vera inni der så lenge som mogleg! Nærmar seg her og no

 

Var og kikka på han i går, og alt ser framleis fint ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at barna deres får være på innsiden en stund til! De har det jo enda aller best der, selv om det ikke er krise om de skulle komme ut.

 

Jeg har enda lavt SF-mål, og selv på dager uten anstrengelser (type i dag: dusjet, laget middag og en kort tur på butikken uten å ha bært noen ting) har jeg regelmessige kynnere på kvelden. Med tanke på bekkenet hadde det vært greit om han bare kom, men... Jeg vil gjerne ha januarbarn altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan er det med dere, damer? Nå nærmer det seg voldsomt termindato her (og det er vel flere av dere som får en stund før det også) :-) her er babymøblene satt opp og ja - fødebagen ferdigpakket! Eneste som mangler er vel mobillader og et par andre ting som er i daglig bruk her hjemme også :P jeg håper på og forventer januarbaby, men veldig godt å vite at ting er klart i tilfelle han kommer før :-)

 

Ellers begynner kroppen å si stopp, så er 50% sykemeldt og har begynt hos fysio. Har aldri hatt så vondt som etter timen hos fysio altså, men det skal vel noen behandlinger til før vi vet om det hjelper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du endelig har fått deg sykemelding, Canvas! Det har du virkelig fortjent!

 

Jeg skal til privat UL i morgen. Jeg ble ikke sendt på UL av jordmor, hun mente han er stor nok inni der til at sykehuset ikke vil gjøre noe med det, og da var det ikke vits, visstnok... Jeg kjenner derimot at jeg er litt urolig, så betaler likeså godt for det. Overlegen som var med meg på forrige fødsel, samt har hatt oppfølging i starten av dette svangerskapet har praksis her jeg bor, så tenkte hun kunne berolige meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukke til i morgon venter Alltid kjekt å helsa på lille, det gjorde vi i dag. Alt vel, berre ein ul att før igangsetjing no- så i dag har vi henta ned babystæsj frå loftet, så då er vogn, baby Seat til tripp trapp og bilsetet kome nedatt. Samt ein heil kasse med flasker og liknande...godt å ha det klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du endelig har fått deg sykemelding, Canvas! Det har du virkelig fortjent!

 

Jeg skal til privat UL i morgen. Jeg ble ikke sendt på UL av jordmor, hun mente han er stor nok inni der til at sykehuset ikke vil gjøre noe med det, og da var det ikke vits, visstnok... Jeg kjenner derimot at jeg er litt urolig, så betaler likeså godt for det. Overlegen som var med meg på forrige fødsel, samt har hatt oppfølging i starten av dette svangerskapet har praksis her jeg bor, så tenkte hun kunne berolige meg. :)

 

Jah jeg tror det var litt i siste liten også  :sjenert:   Jobber fortsatt mye mer enn 50% hvis man ser på kun timeantall da (har færre timer, men mer tilsvarende 70%..)... Siste dagene har det i tillegg blitt enda verre selvom  jeg har hatt mye fri (skal jobbe mest rundt helgene, pga det er da det er mest behov for det..) så er usikker på hvordan dette skal gå.. men, om to uker starter permisjonen min i alle fall, og forhåpentligvis skal vi nyte en rolig jul  :smilyblomst:

 

Skjønner godt at du går for privat UL da! Jeg syns kanskje jordmor kunne sendt deg til UL uansett om hun ikke tror de gjør noe med det, bare for at du skal slippe å være redd..  :klemmer:

 

Vi skal på ekstra (og sannsynligvis siste) UL neste uke, jeg er litt nervøs men kjenner det derfor skal bli godt med den ekstra kontrollen.. Sist gang visste vi ganske sikkert at selve målene kom til å være fine, men var redd det skulle være fare for at han får for lite næring eller blod/oksygen, så godt å få bekreftet at alt såg helt fint ut.  :smilyblomst:

 

Eeer det forresten noen av dere andre som går på ekstra ultralyder som har turt å spørre om å få et bilde fra de ekstra kontrollene også? Jeg har så lyst på et, men turte ikke spørre sist gang - føler meg så teit som i det hele tatt tenker tanken, når jeg vet at de kontrollene er av medisinske grunner... men det er bare fordi jeg er så utrolig utålmodig og spent!...og så syns jeg det var så utrolig søtt å få en liten kjapp titt på ansiktet (ja, så mye som man klarer å se utfra vanlig ultralydbilde da) også - syns øyeblikket var over altfor fort..  :sjenert:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL i uke 34 i forrige svangerskap pga svangerskapsmigrene, og da fikk jeg bilde uten å spør. Det var kjempekoselig, og attpå til i 3D. Syntes det var likt det som kom ut :P  Spør!

 

Ja, skal bli godt å bli beroliget. Håper hun sier han er klar for fødsel så jeg ikke trenger bekymre meg for at han skal være for liten, evt at jordmor har tatt feil og at jeg ikke er så fødeklar som hun mener. Jeg kjenner derimot nærmest hodet mellom beina når jeg går så tviler på det siste ;)

Endret av **venter**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL i uke 34 i forrige svangerskap pga svangerskapsmigrene, og da fikk jeg bilde uten å spør. Det var kjempekoselig, og attpå til i 3D. Syntes det var likt det som kom ut :P  Spør!

 

Ja, skal bli godt å bli beroliget. Håper hun sier han er klar for fødsel så jeg ikke trenger bekymre meg for at han skal være for liten, evt at jordmor har tatt feil og at jeg ikke er så fødeklar som hun mener. Jeg kjenner derimot nærmest hodet mellom beina når jeg går så tviler på det siste ;)

 

Hmm, kanskje jeg skal spørre neste uke da  :D  Storesøster (min stedatter) er også veldig spent og hadde veldig lyst å se bilde, så hvis jeg er skikkelig sleip (og flau over å spørre) kan jeg jo selvsagt bruke henne som et godt alibi  :ler:  Men det kan jo variere fra lege til lege også! Hun som tok forrige UL var ikke så pratsom som hun på OUL (da fikk vi heller ikke ETT, men hele 12 bilder!), og jeg aner ikke om det er noen av de eller en helt annen neste gang   :blomst:  Kan godt betale for utskriften også, gjør ikke meg noe (betalte ikke på OUL da, men hadde på forhånd tatt ut penger til det i tilfelle det kostet noe)  :danse:  

 

 

Masse lykke til på ultralyden  :klem:   Håper også at han er klar til fødsel, og tror nok det kommer til å gå helt fint  :klem:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på UL hver uke. Har ikke brydd meg så mye om bilder de siste ukene, men da vi var for å kontantere spalten til vesla fikk vi 3D bilde. Det var ikke noe problem :) Litt senere (men før gutten snudde seg) fikk jeg et bilde av ovenifra, der man ser hodene. De ligger tett intil hverandre. Har gjort det hele veien og gjort det vanskelig for legene å måle. Men jeg synes det er så fint <3 akkurat nå ligger de jo hver sin vei og sparker hverandre i ansiktet 😂 hehe, men tett ligger de. Gleder meg til å møte de. Uke 36 i dag 💖

 

Er det noen av dere som opplever mageknip? Jeg sitter med hjemmeeksamen, men som typisk er så har jeg så vondt i magen av knip at det er nesten litt vanskelig å få gjort noe... Er det vanlig? Flyr ikke noe mer på do enn vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...