Gå til innhold

Skravletråd


Grøne

Anbefalte innlegg

T&H: eneste jeg har hørt om i uke 28 er blodprosent :-) "alt annet " skal vel være tatt allerede tror jeg (men irriterende å måtte BE om standard prøver... jeg vil ikke bli behandlet som HIV-positiv feks, under fødselen bare fordi legen min ikke rekvirerte prøvene som er standard!)..

 

Grøne: kan man bare ringe direkte til fødeavd på sykehuset? Selv om jeg ikke har hatt noen kontakt med de (ut over på OUL) ? Jeg må ikke først snakke med legevakt eller jordmor?

 

Tror nok det bare var hysteri blandet med baby som hadde snudd seg denne gangen da, men greit å vite hva jeg skal gjøre :) idag har det vært masse liv og "fullt kjør" siden klokka 7, så isåfall har han snudd seg tilbake nå! Lurer på om han har sovet i det hele tatt :P ellers tenkte jeg på safttesten, men måtte innse at vi ikke har noe særlig sukker i hus, verken av mat eller drikke. I dag ble det iallefall kjøpt både juice og is ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninna mi fikk beskjed fra føden om å gå tur i ti minutter, spise en STOR frokost (med innhold av sukker) og legge seg og kjenne etter. Det funka, det :) Fin og grei oppskrift for å teste 👍 Deilig å lese at mini er i full gang igjen ☺

 

Vi tok alskens prøver før graviditeten (pga IVF-behandlingen) så HIV, syfilis og mye annet har jeg heldigvis papirer på at jeg ikke har 😂

 

Jeg skal passe på å snakke med legen min neste gang jeg skal til henne om dette. Egentlig så tror jeg at hun skjønte greia sist jeg var der.

 

Har begynt å tenke mye på fødselen! Veksler mellom nesten panikk og at jeg gleder meg masse. Åh - jeg er så pysete. Kommer til å være livredd! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fødselen ja! :P jeg er vanligvis veldig rolig når jeg tenker på det (var livredd for å føde før jeg ble gravid tho!), men av og til innser jeg hvor utrolig lav smerteterskel jeg har, og da får jeg litt panikk. Men, jeg gruer meg nesten like mye til etterriene (mest fordi det ikke er barselhotell her, så med mindre jeg er heldig og får ett av få familierom må vi nok dele med andre, og... jeg er ganske privat av meg når jeg har det vondt :P ). :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, no er vi komne så langt at vi ringer direkte til føden om ein er usikker eller det skjer noko.

Eg har fått eit skjema frå legen der tlrnr til føden står og så står det kva prøvar ein skal ta kor tid. Men må likevel NASA litt, og no kom eg på at eg gløymde å ta blodprosent i dag når eg tok ny rhesusprøve..jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er formen a damer? Jeg synes at formen min har blitt bedre nå i det siste :) Ikke fullt så trøtt lengre og mye mindre hormoner, selv om det er betraktelig mye mer tårer og snørr nå enn før graviditeten.. hehe

Merker liv i magen hver dag, noen dager mye mer enn andre. Det kommer litt an på jobbdagen min har jeg lagt merke til. Er jeg fullt opptatt på jobb så kjenner jeg ikke så mye til liv, men har jeg en slik "prego" dag der jeg går og kjenner etter så er det mye liv igjen :)

 

Hva trenger man av badeting til lille nurk? Hva er praktisk å ha og hva er unødvendig å skaffe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er eit eige kapittel og ulik frå dag til dag...mykje sofa.

 

Badeting? Vi bada vesla i vasken på bader i starten vi...før vi gjekk over til valør på golvet. Kjøpte eit par mjuke håndkle og store kluter og til å tørka med. Og vaskeklutar. Brukte for det meste olje til å vaska med i starten, innimellom Dr. Greve dusj og bad, og sjampo. Var det noko sånt du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Grøne, da vet jeg det ^^ har ikke fått noe sånt av legen, men det står kanskje i brosjyren eller papirene jeg fikk fra sykehuset, så det skal jeg sjekke :-)

 

Av badeting har vi kjøpt badebalje fra IKEA (har ikke plass til en stor stellekommode eller stellebord med badekar, men badebalje tenker jeg må fungere helt fint), noen badehåndklær (jo man kan nok bruke vanlige håndklær, så det var mer et "åherregudsåsøte"-innkjøp), en stor haug nye vaskekluter, et eget litermål (heller ikke must-have, jeg "bare måtte"), og av produkter holder vi oss nok til bare babyolje en stund. Har vurdert babyshampo hvis han blir født med like mye hår på hodet som jeg var, men det er gjerne noe bare produsentene av det anser som nødvendig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske liten leilighet, så vi ønsker oss den badebaljen de har på bebito. Aner ikke hvilket merke. (Stokke, kanskje?) Den kan klappes sammen. Virker kjempelurt :)

 

Ellers klarte så godt som alle jeg kjenner å lure meg i helgen, og holdt tidenes babyshower for oss. Vi har fått så mye at jeg har ikke helt oversikt ennå! 😁 Mye er arvegods, vi er så heldige å ha mange i familie og vennekrets som har barn som begynner å vokse til. Supert for oss! :) Det var utrolig hyggelig.

 

Jeg begynner å bli skikkelig gravid. Veldig lite krefter, diger mage, mye vondt her og der. Men jeg nærmer meg uke 30, så det er kanskje ikke så rart :)

 

Hvordan går det med dere? :) Spent på å høre om formem din, Grøne! Håper alt er bra etter forholda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med overrasking!

 

Etter forholda går det veldig bra her dagsformen min er opp og ned, men lillebror har det fint heldigvis. Ny ul neste veke igjen, og så kva reke framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åiåi, jeg har helt glemt av denne termin gruppa.. var på den som var i 1.trimester, så ble det sommer og alt ble helt glemt av. Håper det går bra for dere at jeg hopper meg på nå 🙈

Er 28+2 og formen er super. Føler meg ikke gravid, bortsett fra spark innimellom. Det føles godt fordi jeg var plaget med bekkenet uke 15 til 22 ca.

Har hatt ekstra kontroller pga høyt BT og hatt glukose belastning. Heldigvis har alle resultater foreløpig Vært positive 😊

Hvordan går det med dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at formen din er bedre enjanuarbaby16! :D

 

Jeg føler meg også hakket bedre for tiden, men bekkenløsningen er fortsatt plagsom, og merker mye kynnere nå. Har hatt en utrolig hektisk periode på jobb og endt opp med å ta på meg ekstra timer også (litt fordi ekstra penger til julegaver er kjekt, men mest fordi jeg uansett ikke klarte slappe av hjemme når jeg visste det var kaos på jobb! Drømte masse rart i helga om arbeid som fortsatt gjenstår, :P ), men foreløpig har det gått greit likevel :-)

 

Ny kontroll neste uke, men forrige kontroll var alt helt i tipptopp stand med lillegutt så kjenner at jeg begynner å stresse litt ned istedenfor å være vettskremt før hver kontroll, :) litt nervøs for vekstkontrollen men alt tilsier at ting står bra til da, :)

 

Har forresten fått hentet babypakken fra rema1000 nå. Er ganske fornøyd med innholdet! Ikke så stor variasjon men likte at det var "skikkelige pakker " og ikke sånn miniprøvepakker med ting, :) var med en søt body også, kortermet riktignok men når den er i str 6 mnd gjør det jo ingenting når mini kommer i januar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du held deg i sving Canvas berre ikkje slit deg heilt ut!

Her har bekkenet og krangla skikkeleg den siste veka...æsj!

Elles alt tipptopp på ul i dag, veks godt i magehuset 1690 gram alt sju veker til igangsetjing, så veke 30 i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også alt fint med lille i magen :) magen vokser som bare det! Merker godt at det begynner å bli mer mage og har de siste dagene hatt mye halsbrann. Så om noen har gode råd mot halsbrann, så hyl ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er også alt fint med lille i magen :) magen vokser som bare det! Merker godt at det begynner å bli mer mage og har de siste dagene hatt mye halsbrann. Så om noen har gode råd mot halsbrann, så hyl ut ;)

Rør ut en tskje natron i et kvart glass vann (to slurker). Hold deg for nesa mens du drikker - det smaker ikke godt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er også alt fint med lille i magen :) magen vokser som bare det! Merker godt at det begynner å bli mer mage og har de siste dagene hatt mye halsbrann. Så om noen har gode råd mot halsbrann, så hyl ut ;)

Rør ut en tskje natron i et kvart glass vann (to slurker). Hold deg for nesa mens du drikker - det smaker ikke godt! ;)

Takk for tipset :) det skal jeg teste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Her er også alt fint med lille i magen :) magen vokser som bare det! Merker godt at det begynner å bli mer mage og har de siste dagene hatt mye halsbrann. Så om noen har gode råd mot halsbrann, så hyl ut ;)

Rør ut en tskje natron i et kvart glass vann (to slurker). Hold deg for nesa mens du drikker - det smaker ikke godt! ;)
Takk for tipset :) det skal jeg teste!

Lykke til :) Det funker iallfall lenge nok for meg til at jeg får sove ;) Hjelper litt mot luft i magen også, merkelig nok! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knasker gaviscon-tyggetabletter etter måltid og før leggetid, mot halsbrann, :) syns det fungerer ganske bra men har likevel tilpasset kostholdet i tillegg.. min elskede appelsinjuice har jeg tatt et midlertidig farvel med, og yoghurt og banan måtte jeg kutte ut også. Og brus, da, men det tillater jeg meg litt av likevel :P

 

Grøne: Først og fremst, så godt at alt ser bra ut på UL ! :D

 

Nei jeg prøver å ta det med ro når jeg kan, tenker at hvis jeg jobber beinhardt nå så kan jeg med god samvittighet slappe av senere.. vet ikke om jeg dermed gjør til at den gode formen varer kortere, men håper det skal gå greit. Om 2 uker kan jeg roe ned tempoet betydelig og det skal bli veldig godt det også :-) eneste jeg er veldig obs på er kynnerene - enda så normalt det er å ha det, så er jeg redd for at økt mengde kan sette igang fødsel etc, :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå begynner jeg å bli sliten. Jeg slo meg fort til ro med at det ene barnet vårt har spalte, men usikkerheten på om dette betyr noe mer lusker alltid bak i hodet. På UL i går fikk vi beskjed om at det ANDRE barnet vårt ikke har vokst så mye som han burde, og vi blir fulgt opp tett. Så nå er jeg bekymret for han også. 

 

Jeg prøver å gjøre skolearbeid og forberede meg til eksamen, men det begynner jaggu å bli vanskelig. Jeg gleder meg bare til å få de ut så vi kan få noen svar på hvordan det EGENTLIG står til!

 

Jeg vrir hjernen for å prøve å komme på om/hva jeg eventuelt har gjort galt - heldigvis får jeg ikke tak i noe. På den andre siden hadde det vært godt med en forklaring. Frem til nå har jeg vært optimismen selv - men nå er det nok, kjenner jeg. Jeg vil ha FRISKE barn, som jeg kan ta godt vare på og gjøre lykkelige! Kan ikke skjønne at det skal være så mye å be om...

 

Heldigvis sparker de dagen lang, begge to... Det er så godt å kjenne på at det er det eneste jeg egentlig har lyst til å gjøre om dagen!  :legrine:

 

Hvordan er det mulig å være SÅ glad i noen man ennå ikke har møtt?  :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli sliten. Jeg slo meg fort til ro med at det ene barnet vårt har spalte, men usikkerheten på om dette betyr noe mer lusker alltid bak i hodet. På UL i går fikk vi beskjed om at det ANDRE barnet vårt ikke har vokst så mye som han burde, og vi blir fulgt opp tett. Så nå er jeg bekymret for han også. 

 

Jeg prøver å gjøre skolearbeid og forberede meg til eksamen, men det begynner jaggu å bli vanskelig. Jeg gleder meg bare til å få de ut så vi kan få noen svar på hvordan det EGENTLIG står til!

 

Jeg vrir hjernen for å prøve å komme på om/hva jeg eventuelt har gjort galt - heldigvis får jeg ikke tak i noe. På den andre siden hadde det vært godt med en forklaring. Frem til nå har jeg vært optimismen selv - men nå er det nok, kjenner jeg. Jeg vil ha FRISKE barn, som jeg kan ta godt vare på og gjøre lykkelige! Kan ikke skjønne at det skal være så mye å be om...

 

Heldigvis sparker de dagen lang, begge to... Det er så godt å kjenne på at det er det eneste jeg egentlig har lyst til å gjøre om dagen!  :legrine:

 

Hvordan er det mulig å være SÅ glad i noen man ennå ikke har møtt?  :hjerte:

 

Kjære deg, jeg vet ikke helt hva jeg skal si... vil bare sende over en god klem...  :klem:  Dette kommer til å gå bra! Du får tett oppfølging, akkurat slik du skal ha! Og selvsagt har du ikke gjort noe galt...  :klem:  

 

Du spør hvordan det er mulig å være SÅ glad i noen man ikke har møtt enda... Det kan mannen min svare deg på.. Han pleier å si til meg "Du ER virkelig blitt mamma allerede, du" (er førstemann vi venter på).. og det har han helt rett i...  :wub:  Jeg har jo egentlig møtt sønnen min selvom jeg ikke har holdt han i armene mine enda... han er jo med meg over alt, døgnet rundt, jeg er mammaen hans, og mitt hovedfokus er allerede (og har vært lenge) å ta godt vare på han!  

 

Vet det ikke er sånn for alle, noen trenger mer tid, og jeg vet at flere er redde for at de skal være dårlige mødre eller at de ikke kommer til å bli glad i ungene sine, bare fordi de ikke kjenner på den morsfølelsen på forhånd.. Derfor føler jeg meg utrolig heldig som kjenner så sterkt på det allerede... Men klart, det drar også med seg tusen ekstra bekymringer.. Jeg har ikke evne til å være nøytral, avslappet, eller "ta ting som det kommer"... Neida, her overanalyseres hver eneste minste lille ting...  :ler:

 

 

Jeg har hatt en ganske tung og vanskelig uke hittil (har ikke noe med lillegutten å gjøre, det står heldigvis helt fint til med han!), og kjenner det skal bli godt å krølle meg sammen i senga og bare sove.. Kanskje håpe på en bedre dag i morgen?  :sad:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til dykk begge❤ Trur det er ein mammating å vera bekymra! Så det får vi beretning med oss, går ikkje over heller trur eg, berre endrar litt form.

 

Sjølv var eg på ul i går, ein i veka framover...Alt ser bra ut endå og han veks godt, men tala på,antistoff stig, dollar àrg no kvar fjortende dag så ha rått beskjed om å ta kontakt med ein gong eg syns eg kjenner mindre liv, og det skremmer vettet av meg. I tillegg var det ein som var unde ropplæring i går, sommar einaste vi fekk snakka md. Han kunne ikkje svara meg på om kva konsekvensar dette har. Eg lurer jo på om lillebror blir tatt ut no om han viser teikn til blodmangel, eller ol det framleis er snakk om å reisa til Trondheim for blodoverføring...og sikkert tusen andre ting eg lurer på...håpar på skikkeleg lege neste gong! Og prøver slå meg til ro med at ul viste at alt ser bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to!

 

Vi har visst fått det, vi :/

 

Grøne, hvor ofte er du til kontroll? 

 

Vi får ha lav terskel for å ringe, tenker jeg... Det skal visst ikke være så greit ;) Jeg tror aldri jeg kommer til å ta god helse for gitt noen gang igjen  :legrine:

 

Var hos fastlegen min i dag. Ble ganske beroliget av henne. Det var godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ein gong i veka no så får god oppfølging eigentleg, men han lærlinger i går stressa meg litt..

 

Fikk du ikke tilbud om å i tillegg snakke med en erfaren lege? Er jo ikke så greit å gå derfra med ubesvarte spørsmål og mye uro da... :huh:  Lav terskel for å ta kontakt om du blir bekymret er uansett veldig viktig... (nå er jeg ikke så flink til å høre på hva jeg selv sier til andre da,... ;) ).

 

Jeg har nettopp vært hos JM, hadde en fin prat, og alt stod i utgangspunktet bra til, men litt urolig da S/Fmålene har begynt å flate ut.. Men skal på vekstkontroll snart, og da får vi vel vite litt mer om hvordan det står til. Foreløpig ville hun ikke jeg skulle stresse, siden gutten er så aktiv som han er :)

 

Fikk også tømt ut litt frustrasjoner ift. jobben, og det tror jeg var en god ting, for det føles litt lettere nå (har bestemt meg for å skyve det unna og ikke la det ødelegge fritiden min). Føler jeg hele den siste uka har blitt daglig hakket på og bare fått kritikk (jeg begynner å lure på om sjefen prøver å gjøre det surt for meg for at jeg skal si opp selv.. han har ikke grunnlag for å si meg opp men vet at han ønsker det.), og med hormoner i full sving i tillegg så har jeg latt det gå veldig inn på meg. Men nå er jeg litt mer der at jeg ikke skal la andre ødelegge for meg, jeg vet jeg gjør en god jobb :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, så godt det berre er ei veke til neste gong!

 

Så fint at jm tar seg tid til å lytta på frustrasjon! Ikkje godt å ha det slik som du har det no! Flott at du ikkje mister trua på deg sjølv, snart er det jo permisjon og alt, så då får du uansett pause frå han dusten.

Endret av Grøne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...