Gå til innhold

August2015 :)


Leirha

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Er det noen som merker noe til mordningstegn enda? :rolleyes:  Er første gang dette her, så aner ingenting om mordningstegn eller hva som kan være spesielle ting som sier at man gjøres klar til fødsen  :tongue: 

Har en del mer utflod og løper mer på do  :tongue: men jeg kjenner ikke så mye til vonde kynnere, men kjenner at det strammer seg og at magen blir hard, men som sagt så er det ikke vondt  :) Litt murringer og litt løsere mage har jeg hatt de siste dagene, men lite  :tongue:  er dette tegn på at kroppen forbereder seg og gjør seg klar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Silla! Hørtes ut som en grei opplevelse, alt i alt :)

 

Jeg er nå 38+4 og de siste dagene har jeg kjent modningstegn ja.
Men jeg tror egentlig bare jeg kjenner det mer igjen nå, siden det er fjerde fødsel som skal i gang.
Vet ikke om jeg hadde tenkt så mye på det hadde det vært førstemann, eller andremann. De er nemlig veldig små.

Ingen slimpropp som har gått, men den har eller bare gått sånn rett før pressrier, så det er ikke noe jeg tenker på.
Men jeg har harr sååå mye kynnere, og vonde kynnere, kjenner det godt i faggermusa og opp, altså der riene sitter når den tid kommer.

Det river og stikker, ikke som når hodet til babien gnisser i nerver (som det pokker meg har vært mer enn nok av!)
Ser også at magen er blitt litt lavere nå, om ikke mye, så vel, å lavt den gått på meg vil jeg anta...

Det jeg kjenner mest er at det jobbes inni der, akkurat som det lar gjør seg.
Kan minne litt om mini maserier, som etter min erfaring er mye skarpere enn vanlige rier.
Gir vel ingen mening, men det er alltid sånn jeg har tenkt på masrier.
Skarpe og korte.

Hadde vært en overraskelse om denne ungen kom før termin :D :D
Noe jeg betviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Silla 😊

 

Begynner virkelig å nærme seg nå... selv var jeg på vekstestimering og samtale på sykehuset i dag. Gutten er fortsatt en gutt og akkurat passe stor - ligger an til litt i underkant av 4 kg. Alt vel - kom tilbake ved termin og ta med bagen. Jeg slipper heldigvis noe særlig overtid - går jeg til termin så blir det antagelig igangsetting i løpet av et par dager etter det 😊

 

...så, på tide å kjøpe seng snart 😂 håper bare han holder seg på plass til mannen får pussa opp badet 😛 et par uker hadde vært perfekt 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker til termin her :) Har en følelse av at det skjer helga om tre uker, uten at det er noen grunn til egentlig å forvente det. Plutselig går jeg på overtid og forstår vel ingenting :P

 

Forrige time hos jordmor lå småtassen i hodeleie. Dette var også bekreftet på ul dagen før. Nå begynner jeg å lure på om han kan ha snudd seg igjen, for jeg får slag/spark mot blæra med jevne mellomrom. Kan det være hodet som bare beveger på seg, eller er det mer sannsynlig at han har snudd seg? Det er jeg ikke så veldig interessert i nemlig...

 

Roheryn; hvorfor var du på vekstestimering? Har du født store/små barn tidligere, eller var det noe med SF-målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 uker til termin her :) Har en følelse av at det skjer helga om tre uker, uten at det er noen grunn til egentlig å forvente det. Plutselig går jeg på overtid og forstår vel ingenting :P

 

Forrige time hos jordmor lå småtassen i hodeleie. Dette var også bekreftet på ul dagen før. Nå begynner jeg å lure på om han kan ha snudd seg igjen, for jeg får slag/spark mot blæra med jevne mellomrom. Kan det være hodet som bare beveger på seg, eller er det mer sannsynlig at han har snudd seg? Det er jeg ikke så veldig interessert i nemlig...

 

Roheryn; hvorfor var du på vekstestimering? Har du født store/små barn tidligere, eller var det noe med SF-målet?

Jeg strøyk på glukosebelastninga 😛 fikk påvist svangerskapsdiabetes for et par uker siden, og selv om blodsukkeret er helt fint etter noen enkle kostholdsendringer så vil de jo sjekke. Sf-målet hadde gått litt opp på forrige legekontroll, men det skyldes nok vikarlege som måler litt annerledes. Gutten vokser jevnt og fint 😊

 

Om det med spark mot blæra: han her forsøkte også å snu seg igjen for noen uker siden - og da var jeg ikke i tvil om at det var beina som traff blæra for å si det sånn... nesten så jeg måtte sjekke om beina stakk ut innimellom 😛 han snudde seg heldigvis tilbake etter en dag da, ble nok litt trangt. Nå kjenner jeg mer sånne dumpe trykk mot blæra, ikke de skarpe sparkene. Og så er det masse bevegelser i øvre halvdel av magen, der beina er. Spesielt på høyre side - han ligger med ryggen mot venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 uker til termin her :) Har en følelse av at det skjer helga om tre uker, uten at det er noen grunn til egentlig å forvente det. Plutselig går jeg på overtid og forstår vel ingenting :P

 

Forrige time hos jordmor lå småtassen i hodeleie. Dette var også bekreftet på ul dagen før. Nå begynner jeg å lure på om han kan ha snudd seg igjen, for jeg får slag/spark mot blæra med jevne mellomrom. Kan det være hodet som bare beveger på seg, eller er det mer sannsynlig at han har snudd seg? Det er jeg ikke så veldig interessert i nemlig...

 

Roheryn; hvorfor var du på vekstestimering? Har du født store/små barn tidligere, eller var det noe med SF-målet?

Jeg strøyk på glukosebelastninga 😛 fikk påvist svangerskapsdiabetes for et par uker siden, og selv om blodsukkeret er helt fint etter noen enkle kostholdsendringer så vil de jo sjekke. Sf-målet hadde gått litt opp på forrige legekontroll, men det skyldes nok vikarlege som måler litt annerledes. Gutten vokser jevnt og fint 😊

 

Om det med spark mot blæra: han her forsøkte også å snu seg igjen for noen uker siden - og da var jeg ikke i tvil om at det var beina som traff blæra for å si det sånn... nesten så jeg måtte sjekke om beina stakk ut innimellom 😛 han snudde seg heldigvis tilbake etter en dag da, ble nok litt trangt. Nå kjenner jeg mer sånne dumpe trykk mot blæra, ikke de skarpe sparkene. Og så er det masse bevegelser i øvre halvdel av magen, der beina er. Spesielt på høyre side - han ligger med ryggen mot venstre.

Det er godt at de følger med på deg og gutten din da :) 4 kg er jo ikke så veldig stort. Forrige kontroll var ryggen til høyre her, men nå er det altså ting som skjer mot blæra og særlig oppe til høyre. Kanskje han har snudd seg med ryggen til venstre og bare erter med litt blærepirking i ny og ne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jeg kjenner at kroppen begynner å bli litt lei nå.... Har vært veldig flink til å gå turer og holdt kroppen i gang, men under turer nå begynner det å bli litt ubehagelig, stram mage og mye nedpress og stikking også så forferdelig støl jeg blir i bekkenet etterpå..... I dag har jeg tatt det med ro og ikke gjort noe, men føler meg så rar og sliten i kroppen av å ikke gjøre noe også, får vondt i rumpa/halebeinet av å sitte for mye😱 blei litt klaging også dette, men er vel kanskje bare sånn det er på slutten... Bekkenet har aldri plaget meg i noen av mine svangerskap, men kanskje naturlig at det blir litt sånn på slutten....? !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jeg kjenner at kroppen begynner å bli litt lei nå.... Har vært veldig flink til å gå turer og holdt kroppen i gang, men under turer nå begynner det å bli litt ubehagelig, stram mage og mye nedpress og stikking også så forferdelig støl jeg blir i bekkenet etterpå..... I dag har jeg tatt det med ro og ikke gjort noe, men føler meg så rar og sliten i kroppen av å ikke gjøre noe også, får vondt i rumpa/halebeinet av å sitte for mye😱 blei litt klaging også dette, men er vel kanskje bare sånn det er på slutten... Bekkenet har aldri plaget meg i noen av mine svangerskap, men kanskje naturlig at det blir litt sånn på slutten....? !

Helt naturlig at det blir sånn ja :) Lytt til kroppen og gjør det som føles greit :) Siden dette er mitt fjerde svangerskap har jeg hatt den sånn lenge, og har ikke gått tur på mange måneder pga bekkenet. Veldig kjedelig å være bundet til sofaen :-( Men jeg øyner et håp nå, straks 37 fullgåtte uker! Hurra! Mye nedpress og kynnere her, så ting er i gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ah jeg kjenner at kroppen begynner å bli litt lei nå.... Har vært veldig flink til å gå turer og holdt kroppen i gang, men under turer nå begynner det å bli litt ubehagelig, stram mage og mye nedpress og stikking også så forferdelig støl jeg blir i bekkenet etterpå..... I dag har jeg tatt det med ro og ikke gjort noe, men føler meg så rar og sliten i kroppen av å ikke gjøre noe også, får vondt i rumpa/halebeinet av å sitte for mye😱 blei litt klaging også dette, men er vel kanskje bare sånn det er på slutten... Bekkenet har aldri plaget meg i noen av mine svangerskap, men kanskje naturlig at det blir litt sånn på slutten....? !

Helt naturlig at det blir sånn ja :) Lytt til kroppen og gjør det som føles greit :) Siden dette er mitt fjerde svangerskap har jeg hatt den sånn lenge, og har ikke gått tur på mange måneder pga bekkenet. Veldig kjedelig å være bundet til sofaen :-( Men jeg øyner et håp nå, straks 37 fullgåtte uker! Hurra! Mye nedpress og kynnere her, så ting er i gang :D

Ja nå den siste uka har jeg styra på med mye rart og nå er jeg liksom ferdig og klar og da de to siste dagene har jeg vært helt tappet for energi.... Kanskje det er kroppen sin måte å si fra at nå lader den opp til fødsel? Er jo lov å håpe😉 37+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper og drømmer jeg også. Våknet klokken 05:00 med regelmessige sammentrekninger hver halvtime, ikke spesielt smertefulle. Det gikk over rundt 07:00. Jeg aner jo ikke hva jeg skal se etter iom at dette er min første men kjenner at jeg kanskje skal prøve å ta det litt med ro og følge litt med! Krampene gikk over og jeg har bare hatt sporadiske kraftige kynnere siden jeg stod opp klokken 11:00. Baby styrer og ordner en hel masse og jeg føler meg nesten litt støl i magen når hun står på som verst.

 

Plutselig ble det skummelt og virkelig! Hjelpes! Og hvis det skjer noe så må jeg jo ringen mannen! Da bruker han ca 1 time på å kjøre fra jobben (pluss avslutte oppgavene har gjør først) Så må vi dra til sykehuset, ca 40-45 minutter til. Vanskelig å vite nå man skal dra..

 

Edit: 38 + 2 her :)

Endret av PersilleBlomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæ! Nesting-instinktet slo omsider inn for fullt 😛 fikk plutselig en dårlig følelse, og har panikkpakket sykehusbag og brettet babyklær, med ambisjoner om å pakke klesskift til storetupp i tilfelle vi må levere henne på veien... og så skulle jeg rydda hus, festet tråder og vaska opp alt jeg har strikka, skifta slanger i vogna og gjort den klar, satt inn basen til bilstolen i bila... osv 😂

 

For ikke å snakke om at mannen i skrivende stund er nede på stenderverket på badet, med gårdsplassen full av gips, baderomsinnredning og knuste fliser. Antagelig utløsende faktor for panikken, hadde vært typisk om ungen kommer når badet ligger i biter i garasjen 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ihvertfall godt at det går mot slutten, at kroppen begynner  gjøre seg klar.
Kan har jevne og vinde kynnere regelmessig til tider, det gir en liten annelse om hvordan riene kjennes ut, etter 3 fødsler så følte jeg nå at jeg plutselig husket litt hvordan det var, eller hvordan det skal bli, ugh.
Men selv om jeg kan våkne på nettene med noe som minner om regelmessige sammentrekninger som gjør litt vondt så vet jeg at det kan gå mange uer før kroppen bestemmer seg for at NÅ er tiden inne for å kjøre i gang.

Så jeg tenker ikke så mye på det, utennom at tankene svirrer litt rundt at fødsel er nær forestående. 39 uker imorgen :o
Hvor ble tiden av?

 

Alle mine er jo født etter 41 fullgåtte uker, elelr mellomste ble jeg akkurat 42+0, så jeg forventer noen uker til her.

Men kjenner at jeg mentalt forbereder meg, dette svangerskapet har vært så annerledes at jeg blir ikke overasket om han her plutselig kommer før.
 

Ellers så kjenner jeg at de siste dagene har det blitt veldig trangt for baby, bevegelsene har endret seg veldig, det er ikke spark lenger, men strekk og dulting..Og egentlig virker det bare trangt, og av en eller grunn får jeg helt vondt av han som ligger inni der og har det så trangt.

Men de er jo blitt gradvis vant til det.

 

Ellers så står hele huset på hodet siden badet holder på å bli pusset opp. De skal være ferdige 2 dager før termin, så jeg håper jeg får ihvertfall 2 dager til å få orden på huset, det hadde vært fantastisk!!!
Så selvom jeg vil ha baby så fort som mulig, så kjenner jeg at det er godt han er inni der en liten stund til.
Gutten min som blir 18 om 10 dager gjør livet virkelig vanskelig, så om en uke skal han til faren...Jeg har alltid ønsket at han skulle være her den dagen han blir 18, men etter 16dager med helg fra hans side, så kjenne jeg at faren bare kan komme hjem fra ferie :P

En tre åring, en syv åring som står opp tildlig og en lite moden snart 18åring som holder meg oppe hele nettene, pluss støy fra oppusning fra badet hver bidige dag og rot i alle kroker, bidrar ikke til en fredelig innledning til permisjonstiden akkurat.
Skulle ønske manne  min kunne ta seg mer ferie, men det går jo ikke.

Jaja, snart i mål :D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fattig trøst at det ikke bare er vi som driver med siste liten-oppussing av bad 😛 han fikk ribba det ned til isolasjon og stenderverk i går, og hadde ambisjoner om å male tak, avrette og få på fliser på gulvet og tette med silikon på utsatte plasser i dag, så blir det vel å få på veggplater i morra og så gjenstår "bare" å få inn et badekar som er så bredt at vi må ned med tre dører (og antagelig veggen i yttergangen), sette på plass dassen og kjøpe og installere baderomsinnredning 😛

 

Håper virkelig lillegutt venter en uke (gjerne to) til 😛

 

Selv rømmer jeg på jobb om dagene selv om jeg strengt tatt har perm, har masse som skulle vært gjort og det er stille og fredelig her med alle andre enten på ferie eller sykemeldt 😛 helt kurrant å sitte og småflikke på papirarbeid med god samvittighet i stedet for å gå hjemme i bråk og rot med dårlig samvittighet for at jeg ikke verken kan eller orker å rydde og styre 😛

 

Bor i Trøndelag, så å kose seg ute mens mannen styrer er liksom ikke noe alternativ 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg 38 uker. Var hos legen idag og han var bekymra for at hodet på baby var langt oppe og ikke festet. Er førstegangsgravid, og han mente det burde vært festet. Dersom vannet går eller riene starter fikk jeg beskjed om å legge meg ned så ikke navlestrengen kommer i klem. Andre som er i samme situasjon, hva sier legen/jordmoren deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke festet på torsdag og er 38+3 i dag. Morkaka er på oversiden tror jeg, så på forrige UL lå hele navlestrengen kveilet pent oppå rumpa som var oppover.. Jeg håper hun fester seg snart men jordmor sa ingenting om noen bekymring, bortsett fra at hun ville være helt sikker på at det var hodet som var nedover og ikke setet som festet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke festet på torsdag og er 38+3 i dag. Morkaka er på oversiden tror jeg, så på forrige UL lå hele navlestrengen kveilet pent oppå rumpa som var oppover.. Jeg håper hun fester seg snart men jordmor sa ingenting om noen bekymring, bortsett fra at hun ville være helt sikker på at det var hodet som var nedover og ikke setet som festet seg.

Skal du inn til ny UL for å sjekke det? Jeg ble sjekka idag med UL hos legen bare for å være sikker på at det var hodet som var ned.men han sa at baby fortsatt kan snu seg i sete når hode ikke er festa og fortsatt er høyt oppe. Kjenner jeg blir stressa 😔 skal til lege igjen om en uke å se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg 38 uker. Var hos legen idag og han var bekymra for at hodet på baby var langt oppe og ikke festet. Er førstegangsgravid, og han mente det burde vært festet. Dersom vannet går eller riene starter fikk jeg beskjed om å legge meg ned så ikke navlestrengen kommer i klem. Andre som er i samme situasjon, hva sier legen/jordmoren deres?

Med min første var jeg på kontroll hos jordmor dagen før fødselen startet. Hodet var ikke festet, men hun var ikke bekymret.

Og nå med nr 3 i uke 38 er hodet høyt og ikke festet.

Det er vel bare hvis fødselen startet med vannavgang at navelen kan komme i klem, så man bør legge seg ned. Ofte starter jo fødsel heller med rier.

Det er vanlig med fleregangsfødende at hodet ikke fester seg før fødselen er igang, så du trenger sikkert ikke bekymre deg! Men jeg er ingen ekspert! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk UL med en gang fordi hun ville være sikker på at det ikke var setet som festet seg. Var en lege like ved som kunne ta meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg 38 uker. Var hos legen idag og han var bekymra for at hodet på baby var langt oppe og ikke festet. Er førstegangsgravid, og han mente det burde vært festet. Dersom vannet går eller riene starter fikk jeg beskjed om å legge meg ned så ikke navlestrengen kommer i klem. Andre som er i samme situasjon, hva sier legen/jordmoren deres?

Syns dette er litt snodig, trodde de hadde gått bort fra at gravide skulle stupe til gulvet når vannet gikk og hodet lå høyt.

Tror jeg ville hørt med jordmor om det, for de pleier å være mer oppdatert enn fastlegene.

 

For å ta en ting: Er det så stor forskjell på en førstegangsfødende og en flergangsfødende når det det gjelder navlesnoren i klem?

Jeg er fjerdegangs 39 uker, hodet er så lute festet så du får det, hodet ligger svært høyt, ungen ligger å spreller under ribbeina. Attpåtill har jeg maaaasse fostervann, noe som blir kommentert hver gang.

Dette er noe av grunnen til at ungen ikke klarer å komme så godt ned i bekkenet.

Kan ikke tenke meg at det skal være noe forskjell fra en førstegangs og en flergangs på om ungen ligger høyt og vannet går.

 

Hos meg var det bare førstemann som festet seg, alle andre 3 har ikke festet seg og ligget svært høyt.

Hadde mye fostervann med tredjemann også, og da husker jeg at jeg leste en artikkel om at de hadde gått bort fra dette med at gravide skulle legge seg langflate om vannet fosset (bare i spesielle tilfeller), så jeg spurte jordmor om jeg var et slikt tilfelle hvor hun sa klart at nei jeg trengte ikke å legge meg ned om vannet gikk.

 

Så jeg lurer litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Idag er jeg 38 uker. Var hos legen idag og han var bekymra for at hodet på baby var langt oppe og ikke festet. Er førstegangsgravid, og han mente det burde vært festet. Dersom vannet går eller riene starter fikk jeg beskjed om å legge meg ned så ikke navlestrengen kommer i klem. Andre som er i samme situasjon, hva sier legen/jordmoren deres?

Syns dette er litt snodig, trodde de hadde gått bort fra at gravide skulle stupe til gulvet når vannet gikk og hodet lå høyt.

Tror jeg ville hørt med jordmor om det, for de pleier å være mer oppdatert enn fastlegene.

 

For å ta en ting: Er det så stor forskjell på en førstegangsfødende og en flergangsfødende når det det gjelder navlesnoren i klem?

Jeg er fjerdegangs 39 uker, hodet er så lute festet så du får det, hodet ligger svært høyt, ungen ligger å spreller under ribbeina. Attpåtill har jeg maaaasse fostervann, noe som blir kommentert hver gang.

Dette er noe av grunnen til at ungen ikke klarer å komme så godt ned i bekkenet.

Kan ikke tenke meg at det skal være noe forskjell fra en førstegangs og en flergangs på om ungen ligger høyt og vannet går.

 

Hos meg var det bare førstemann som festet seg, alle andre 3 har ikke festet seg og ligget svært høyt.

Hadde mye fostervann med tredjemann også, og da husker jeg at jeg leste en artikkel om at de hadde gått bort fra dette med at gravide skulle legge seg langflate om vannet fosset (bare i spesielle tilfeller), så jeg spurte jordmor om jeg var et slikt tilfelle hvor hun sa klart at nei jeg trengte ikke å legge meg ned om vannet gikk.

 

Så jeg lurer litt.

Ja, jeg skjønner ikke det heller..

Det er jo helt vanlig med fleregangsfødende, så hvorfor gir legen så uttrykk for bekymring? Man har nok å bekymre seg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen 😊 Jeg vet ikke hva praksis er, men ble litt bekymret da legen sa det. Godt å kunne høre fra dere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jordmor om dette forrige kontroll fordi hodet ligger høyt også her. De har gått bort fra at man skal slenge seg i bakken når vannet går selv om hodet ikke er festet, med mindre det er snakk om tverr- eller seteleie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jordmor om dette forrige kontroll fordi hodet ligger høyt også her. De har gått bort fra at man skal slenge seg i bakken når vannet går selv om hodet ikke er festet, med mindre det er snakk om tverr- eller seteleie :)

Ja, det var nok de spesielle omstendighetene som var tenkt ja.

For jeg fikk ihvertfall inntrykk av at jeg skulle ta det helt med ro om vannet gikk, selv med hodet så høyt.

Men ved tverrleie hadde jeg nok lagt meg i bakken ja, og sete også, det er jo kjent at om vannet går kan fødslen komme raskt i gang, og det å stå gjør jo at tyngdekraften gjør sitt. Jeg hadde lagt meg ned da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...