Gå til innhold

August2015 :)


Leirha

Anbefalte innlegg

9 uker igjen her også Leirha! Går alt for fort, husker så godt hvor sakte det gikk til uke 12, så jeg kunne begynne å fortelle det til folk!.

 

Jeg gjorde en shoppingrunde i går selv!I tillegg til å pusse opp huset (kjøkken/stue/soverom/kontor/trapp) og male huset ute og grave opp tomta og legge gress skal vi bygge en stellebordløsning på badet. Det er det mest lønnsomme med tanke på plassen.

 

Stellematte DeLuxe med frottematte i midten
Engangsstellematter fra Libero

4 smekker

4 små antrekk

Neglesakssett

Reiseseng

Badekappe gakkgakk <3

 

Har fortsatt ikke nok kluter/håndkler og antageligvis ikke så mye klær men det får vi vel både herfra og derfra etterhvert?

Har følt at vi ikke har brukt SÅÅÅÅ mye penger på baby men jaggu har vi ikke bikka 12.000 bare med de beløpene der.. Nå skal det sier at farmor har betalt for barnevogn og mamma og bestefar for en del andre greier, er jo første barnebarn/oldebarn for dem :D Og så kan jeg trøste meg med at mange av tingene vi har kjøpt var på gode tilbud, har regnet ut at vi har spart et par tusenlapper bare på det!

 

Herregud så mye det er å styre med, med førstefødt?

Har noen begynt å pakke babybagen?

 

Må jo finne ut hva jeg skal ha i den også, innser at jeg ikke har så mye jeg kan pakke oppi der uten at jeg går tom for hverdagsklær fremover.. Blir det kanskje en liten shoppingrunde på H&M Mama også? Må i alle fall ha noen store truser! Føler jeg blotter sprekk bak og dusk foran uansett hvor mye jeg drar den opp, har nok lagt meg ut litt over baken ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kommet til 3 termin jeg også, har termin 6. August.

 

Har gått opp for oss at vi begynner å få dårlig tid! Har ikke kjøpt noe til babyen enda, bortsett fra bilstol. Har heller ikke noe utstyr fra de to eldste, da tredjemann er en skikkelig attpåklatt. Så vi må ut på shopping snart!

 

Synes de siste ukene har flydd avgårde, har hatt konfirmasjon for eldstemann, så det er noe av grunnen til at vi ikke har handlet inn så mye enda. Men i morgen skal vi ihvertfall ut å kjøpe vogn! Har bestemt oss for en Emmaljunga, men aner ikke hvilken modell, så håper på god veiledning i butikken...

 

De to eldste er født i slutten av uke 36, lege og jordmor tror også dette barnet blir født før termin, men forhåpentligvis ikke før i uke 38.

 

Formen er god, heldigvis! Så skal ikke klage :)

 

Anonymous poster hash: 4a8a4...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet til 3 termin jeg også, har termin 6. August.

Har gått opp for oss at vi begynner å få dårlig tid! Har ikke kjøpt noe til babyen enda, bortsett fra bilstol. Har heller ikke noe utstyr fra de to eldste, da tredjemann er en skikkelig attpåklatt. Så vi må ut på shopping snart!

Synes de siste ukene har flydd avgårde, har hatt konfirmasjon for eldstemann, så det er noe av grunnen til at vi ikke har handlet inn så mye enda. Men i morgen skal vi ihvertfall ut å kjøpe vogn! Har bestemt oss for en Emmaljunga, men aner ikke hvilken modell, så håper på god veiledning i butikken...

De to eldste er født i slutten av uke 36, lege og jordmor tror også dette barnet blir født før termin, men forhåpentligvis ikke før i uke 38.

Formen er god, heldigvis! Så skal ikke klage :)Anonymous poster hash: 4a8a4...2e6

Var ikke meningen å være anonym :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også handlet litt idag! :)

Dette er en uplanlagt attpåklatt, så det føles surrealistisk å handle babyting. Veldig koselig da!

Lillemor snudde seg med hodet ned i anledning jordmor-kontroll idag, men nå er hun tilbake med harde spark ned i blæra mi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er så innmari vanskelig å kjenne hvordan hun ligger! Vi skal heldigvis på UL for å sjekke at morkaka er ute av veien neste fredag så da får vi se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er så innmari vanskelig å kjenne hvordan hun ligger! Vi skal heldigvis på UL for å sjekke at morkaka er ute av veien neste fredag så da får vi se! :)

Det skal jeg også om 14 dager, håper den har flyttet seg..... 😊 Si fra hvordan det gikk da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 28+0 om tre timer :eeeh:
Syns tiden gå såååååå sakte.....er jo en evighet til termin, 25.august :sjokkert:   Kunne ønske jeg kunne legges i koma til ventetiden er over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vognen i hus, ble en Emmaljunga Mondial. Tror den blir bra til vårt bruk.

 

Jammmen fant vi ikke sprinkelsengen de to eldste har brukt innerst i kjelleren, så da er det bare å få den skikkelig vasket og kjøpe ny madrass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merker dere at babyen ligger med hodet ned? Jeg tenker ikke på spark oppover, men hva kjenner dere nede i bekkenet liksom? Har blitt fortalt av jordmor sist at han lå med hodet ned, men kjennes ut som det sparker både der nede og oppe😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan merker dere at babyen ligger med hodet ned? Jeg tenker ikke på spark oppover, men hva kjenner dere nede i bekkenet liksom? Har blitt fortalt av jordmor sist at han lå med hodet ned, men kjennes ut som det sparker både der nede og oppe

Du vil kjenne bevegelse både oppe og ned, men hvis babyen ligger med hodet ned vil som regel bevegelsene øverst i magen være kraftigere.

 

Du kan også etterhvert kjenne stumpen øverst en plass, denne skal være hard, men myk og hvis du dytter i den vil hele babyen flytte seg vekk.

Hvis det derimot er hodet som ligger opp, vil dette være hardt og du vil kun klare å flytte på hodet ved å dulte borti.

Er hodet opp så kan det bli ganske sårt og ømt ved ribbeina.

 

Hodet ned kan føre til ilinger og stikkinger nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvordan merker dere at babyen ligger med hodet ned? Jeg tenker ikke på spark oppover, men hva kjenner dere nede i bekkenet liksom? Har blitt fortalt av jordmor sist at han lå med hodet ned, men kjennes ut som det sparker både der nede og oppe

Du vil kjenne bevegelse både oppe og ned, men hvis babyen ligger med hodet ned vil som regel bevegelsene øverst i magen være kraftigere.

 

Du kan også etterhvert kjenne stumpen øverst en plass, denne skal være hard, men myk og hvis du dytter i den vil hele babyen flytte seg vekk.

Hvis det derimot er hodet som ligger opp, vil dette være hardt og du vil kun klare å flytte på hodet ved å dulte borti.

Er hodet opp så kan det bli ganske sårt og ømt ved ribbeina.

 

Hodet ned kan føre til ilinger og stikkinger nede.

Er mest spark oppe ja, og stikking har jeg hatt, men en stund siden.... Syns egentlig det er mest ålende bevegelser nå, er "bare" 30+1 så burde jo være greit med plass fortsatt😉 Endret av LykkeLi1978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hodet var oppe, så var det lett å kjenne et hardt hode. Det var også mye bevegelser og spark nedover mot blæra.

Nå som hun har hodet ned, så ble det liksom litt "tomt" på toppen, men kjenner og ser spark og bevegelser på tvers av toppen. Innimellom kjenner jeg rumpa hennes, og den er mykere, og lettere å flytte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også tydelig rompen og hodet. Ultralyden viste også at gutten lå sånn som jeg har trodd og kjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er veldig vanskelig å kjenne etter hvordan babyen ligger, og har også morkaken liggende foran, så gjør det ikke lettere da føler jeg. Føler et økt press på blæra om dagen, kan det være et tegn på at hun kan ha snudd seg? Får høre om jordmor kjenner noe 12.juni, da er neste kontroll. ;) Hvordan er formen ellers, jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jenta i magen driver å snur seg rundt mye. Altså, hodet er ned, men hun skrur seg rundt slik at sparkene er over alt likevel. Hun sparker mest i sidene. Første min ble født i seteleie, da var hodet lett å kjenne i toppen. Det er ikke til å ta feil av. Da var det også ømt i huden der hodet var pga at det er hardt og presser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jenta i magen driver å snur seg rundt mye. Altså, hodet er ned, men hun skrur seg rundt slik at sparkene er over alt likevel. Hun sparker mest i sidene. Første min ble født i seteleie, da var hodet lett å kjenne i toppen. Det er ikke til å ta feil av. Da var det også ømt i huden der hodet var pga at det er hardt og presser opp.

Hvordan var det å føde i sete?

MÅ man ha smertelindring da?   Jeg har angst for epidural, så unngår det så langt som det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror jenta i magen driver å snur seg rundt mye. Altså, hodet er ned, men hun skrur seg rundt slik at sparkene er over alt likevel. Hun sparker mest i sidene. Første min ble født i seteleie, da var hodet lett å kjenne i toppen. Det er ikke til å ta feil av. Da var det også ømt i huden der hodet var pga at det er hardt og presser opp.

Hvordan var det å føde i sete?

MÅ man ha smertelindring da?   Jeg har angst for epidural, så unngår det så langt som det går :)

 

Akkurat det tenker jeg også, om epidural.

Setefødsel i seg selv skremmer meg ikke, men tanken på at jeg virkelig bør ha epidural fro å føde i sete skremmer meg.

 

Ikke det at ungen ser ut til å komme i seteleie til nå ihvertfall, men han kan jo snu seg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene var vel like som ved enhver fødsel. Men de anbefalte epidural på grunn av at man da er mer avslappet i bekkenmuskulaturen og det er lettere for barnet å synke helt ned i bekkenet å gjennom. De drøyet ganske lenge med å sette epiduralen på meg fordi riene var ikke så effektive. Det er jo vanlig at riene kan dabbe av med epidural, og man må ha drypp også for å holde de gående. Men da jeg fikk den, gikk det bedre. Ble også klipt under forløsningen. Fødselen gikk helt knirkefritt, og pressingen tok faktisk bare 15 minutter. Det var mange folk inne på fødestua der, alle sto klare i tilfelle noe skulle skje, men det ble som en vanlig fødsel.

Og selve epiduralen er ikke vond å få heller, riene er myyyye vondere for å si det slik :) og det er veldig digg å bli helt smertefri midt i fødselen. Jeg hadde epidural på nr to også bare fordi jeg visste hvordan det var første gangen, og det var en fantastisk fødsel. Jeg tenkte som så at "hvorfor pine seg gjennom alle disse riene når man faktisk ikke trenger det", ser ikke på det som å være pysete heller. Fikk bare en fantastisk opplevelse med full kontroll hele tiden. Nå når jeg snart skal føde for tredje gang, tenker jeg at jeg tar det som det kommer. Blir det slik at jeg føler jeg mister kontroll og beherskelse pga smerte, og blir tilbudt epidural, så sier jeg helt sikkert ikke nei :)

 

Jeg vet ikke om man MÅ ha epidural ved setefødsel da, men de anbefalte meg det. Det er 10 år siden da, mulig det er andre syn på saken nå for alt jeg vet.

Endret av _Silla_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene var vel like som ved enhver fødsel. Men de anbefalte epidural på grunn av at man da er mer avslappet i bekkenmuskulaturen og det er lettere for barnet å synke helt ned i bekkenet å gjennom. De drøyet ganske lenge med å sette epiduralen på meg fordi riene var ikke så effektive. Det er jo vanlig at riene kan dabbe av med epidural, og man må ha drypp også for å holde de gående. Men da jeg fikk den, gikk det bedre. Ble også klipt under forløsningen. Fødselen gikk helt knirkefritt, og pressingen tok faktisk bare 15 minutter. Det var mange folk inne på fødestua der, alle sto klare i tilfelle noe skulle skje, men det ble som en vanlig fødsel.

Og selve epiduralen er ikke vond å få heller, riene er myyyye vondere for å si det slik :) og det er veldig digg å bli helt smertefri midt i fødselen. Jeg hadde epidural på nr to også bare fordi jeg visste hvordan det var første gangen, og det var en fantastisk fødsel. Jeg tenkte som så at "hvorfor pine seg gjennom alle disse riene når man faktisk ikke trenger det", ser ikke på det som å være pysete heller. Fikk bare en fantastisk opplevelse med full kontroll hele tiden. Nå når jeg snart skal føde for tredje gang, tenker jeg at jeg tar det som det kommer. Blir det slik at jeg føler jeg mister kontroll og beherskelse pga smerte, og blir tilbudt epidural, så sier jeg helt sikkert ikke nei :)

 

Jeg vet ikke om man MÅ ha epidural ved setefødsel da, men de anbefalte meg det. Det er 10 år siden da, mulig det er andre syn på saken nå for alt jeg vet.

Jeg har blitt fortalt at de aller helst ønsker at en skal ha epidural om barnet er i sete pga den økte faren for komplikasjoner.

Det kan hende at barnet plutselig må fort ut, og det er ikke like lett når rompa eller bein kommer først som når hodet kommer først.

Det blir tang og med den behandlingen en får da er det dømt  til å gjøre fryktelig vondt og det må sys en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. De setter jo bare narkose hvis det blir katastrofesnitt eller tang for den del. Går mye fortere det, enn å guffe opp epiduralen. Det tar jo fort en halvtime før den virker i det hele tatt. Når de må øke dosen så tar det også tid før det "slår inn". Er det skikkelig krise tror jeg de legger mor i narkose uansett. Med tang klipper de som regel alltid, jeg ble klipt uten bedøvelse. Hadde epidural, men de skrudde den av lenge før pressinga, hadde full følelse da, fordi jeg skulle kjenne riene og jobbe med kroppen. Det var bare i åpningsfasen de ville jeg skulle være så avslappet som mulig. Så det hadde nok tatt tid å bedøvd meg igjen hvis det ble krise. Det hastet bare akkurat da kroppen var ute og hodet var inne, navlestrengen blir da i klem mellom deg og hodet til baby, da måtte jeg trykke som aldri før. Det sto ei dame klar for å trykke på magen min husker jeg, men jeg klarte det fint selv. Da måtte jeg trykke uten rie.

Det var tyngre enn å trykke ut en i hodeleie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg sikkert er den 0,001% som ender opp lam fra livet og ned, om jeg velger å ta epidural :P
Så da velger jeg heller litt vondt i noen timer, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg jenta vår ligger i seteleie.. Spent på om jordmor kjenner etter på kontroll i morgen (31uker). Kjenner spark kun nederst i magen. Ble sykmeldt 100% nå pga bekkenet. Klarte nesten ikke å tørke meg på do i helgen, og tanken på å på jobb i en barnehage føltes uoverkommelig når jeg ikke klarer å ta meg av mine egne barn engang 😕 Det blir nok kjedelige uker framover! Får ikke til noe, som å klippe plen, støvsuge osv. Har nok med å klare å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet fra ul nå og morkaken hadde flyttet seg vekk så her er det klar bane ut for lillemann, veldig deilig å vite at man ikke MÅ ha keisersnitt👍😊 ellers målte hun nurket i samme slengen og det var 0% avvik i forhold til gjennomsnittet også greit å vite👍 Babygutten vår lå med hodet ned ryggsøylen inn mot min rygg, rumpa oppover og et bein ut på hver side av magen. Spesielt fasinerende å se at han gjespet der inne, artig opplevelse💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å se da LykkeLi1978 :D Hos meg var vi større over magen men hodet var gjennomslittlig. Ultralyd er ganske fantastisk! Første ultralyden vi hadde så hadde hun hikke ^_^ Utrolig at vi driver å lager små folk! Det blir folk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Energien er fullstendig på bånn. Jeg kjører ungene i bhg, så må jeg legge meg ned en times tid. Jeg setter på en vask og henger opp tøy, da må jeg gå å legge meg litt igjen. Jeg ligger å gruer meg til jeg skal til tannlegen klokka 2 liksom. Uff dette ble mye sutring. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal overleve ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...