Gå til innhold

Desemberbarn 2014 ♡


Apex

Anbefalte innlegg

Nå er det spennende tider jenter :)

Ikke lenge igjen før desember babyene kommer nå. Ser noen har fått alt så nå kan mye skje.

Jeg mistet slimproppen på onsdag,ingen tvil om at det var den. Begynte så med regelmessige maserier eller sterke kynnere og jeg er myk og moden. Men nå har alt roet seg så lillegutt kommer nok ikke av seg selv.Jeg har blitt igangsatt hver gang så kroppen min vil tydeligvis ikke føde normalt 😐.

Jeg har også mye hodepine, proteiner i urin og er slapp og dårlig i form. I tillegg klarer jeg ikke spise noe fast føde pga tidligere slankeoperasjon så vekta raser nedover.

Så i morgen har mamma og mann insistert på at jeg skal til legen for å kreve en igangsatt fødsel om ikke lenge. Det er nok det beste for både meg og baby nå.

 

Lykke til fremover jenter :) gleder meg til å høre hvordan fødslene går fremover.

 

Og forresten, noen som vet hvordan man kan bli med i Facebook gruppen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Corneliuss, litt av ei helg du har hatt! Godt at ting står bra til, selv om du har det tøft. Ønsker deg god bedring videre. :) 

Angående modningstegn, som førstegangs har jeg ikke så mye peiling, men merker at ting er annerledes nå. Den siste uken har vært tung, jeg har mye kynnere og spesielt når jeg legger meg, da blir de vonde i tillegg. To netter på rad har jeg nesten vært sikker på at nå er det i gang, bare for at det skal avta med en gang jeg tar meg ei ruslerunde. Jeg sover såpass dårlig at jeg vurderer og ta opp det å bli igangsatt med jordmor på tirsdag, men jeg regner igrunn bare med at hun avfeier det med det samme som alltid. "Ta det med ro, slapp av, sov når du kan, baby kommer når baby kommer". Jeg lurer imidlertid på hvor sliten og nedpsyket jeg bør være når jeg endelig går i fødsel, og i tiden etterpå. Skal det være slik? 

I går var jeg og mannen på kino, vi så filmen Interstellar, og den var utrolig bra. Overraskende nok klarte jeg meg uten dopauser og alt for mange ubehagelige kynnere. :) 

Løvinne30, om du sender meg mailadr din på pm her så skal jeg legge deg til i gruppa! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleach : de siste ukene kan være utrolig slitsomme. Jeg har også disse takene som gjorde at jeg trodde ting var igang. Men neida 😠.

Om det ikke er noen andre indikasjoner på at noe er galt med deg eller baby,type svangerskapsforgiftning,baby som vokser mindre eller andre skumle ting så vil jeg dessverre tro at de ikke setter igang fødslen.

Veldig frustrerende men de er strenge på induksjon.

Uansett kan jo det at du har fått tak i magen være et tegn :) la oss håpe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt at terskelen er utrolig høy, så jeg har ikke store forhåpninger. Mini er frisk og trives, og det er igrunn viktigst. :) Håper jo at han vil komme litt før av seg selv. Jeg har 20 dager igjen til termindato i dag! 

Sendte deg invitasjon, men husker ikke om du må inn og sjekke mailen din, eller om du får det opp på facebook. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har ikke vært noe særlig aktiv i dette forumet tidligere, men bedre sent enn aldri. 
Jeg er 27 år, bor i Oslo og er førstegangsfødende med termin 20. desember.
Veldig interessert i å bli kjent med andre mødre/blivende mødre her inne :) 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge si jeg har vært innpå nå, sliter veldig med carpel tunnel syndrom eller hva det heter, maaasse vann i henda så klarer ikke å trykke på mobilen eller gjøre så masse før jeg får enorme smerter å fingrene vissner, er så lei! Tar all nattesøvnen og :/ bare 1 uke til termin, håper hun kommee denne uka da, men merker jo ingenting, bare litt nedpress å stikkninger i underlivet, ingen kynnere som er vonde eller noe så håper ikke det betyr at hun har planer on å komme lenge etter termin, at jeg må bli satt i gang :o er såå sliten fortida, kvalm å verker i kroppen så alt er et ork :P vil bare såve! Men med en hund som trenger 3 turer til dagen så går jo ikke det, var redd jeg hadde svangerskapsforgiftning og pga hodeverk å sånt men alt var bare velstand :) får ikke i meg så mye mat eller vann, så sliter med hodeverk, men vekta går opp fordom! Sku ikke vært mulig, så er vell bare vann, noe som merkes på henda, off.. Er lei å gleder meg til å møte snuppa! :) håper håper det skjer snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Rach28! De aller fleste fra dette forumet har flyttet seg over på en facebookgruppe. Vi er 39 stk der, og om du vil henge deg på der også så kan du sende meg mailadressen din på pm, så legger jeg deg til. :) 

LSP91, carpal tunnel syndrom høres utrolig upraktisk ut, jeg som nærmest er avhengig av pcen min hadde nok taklet det svært dårlig. Håper snuppa di melder sin ankomst snart! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som det nærmer seg for flere av oss :) 

Apex, jeg har ikke termin før 7.12, så den berømte baggen har vært godt planlagt, men ikke pakket. Og siden jeg er så heldig å bo bare et "hønskrev" fra sykehuset har jeg gått hit, og kun hatt med urinprøve og helsekort når jeg har vært her. Men i dag ble jeg innlagt igjen, og det er ikke sikkert jeg får dratt hjem igjen før babyen er ute. Så da får far pakke ferdig baggen, noe som kan bli voldsomt spennende :P 

Siste urinprøver og blodtrykksmålinger er ikke som de skal, og siste beskjed fra jordmor var at hun tror de setter i gang fødselen i morgen. Gulp :o Jeg har noe åpning, såpass at jordmora fikk kjent på babyhodet i dag (AU), så det nærmer seg vel uansett. Men jeg kunne jo gjerne tenkt meg et par dager til med permisjon. Men skjer det så skjer det, og man er vel aldri helt forberedt uansett? 

Uansett, mitt tips til dere alle, ha baggen helt klar! Og husk ørepropper! Og store truser, for bindene her er enorme :D 
Lykke til med siste innspurt :) 





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det min tur til å rapportere at jeg har sjekket inn på "hotellet", og det ser ut til at de beholder meg her til etter at en har blitt til to.. Fikk lov å reise hjem og pakke ferdig bagen min, og i kveld har jeg holdt senga og slappet av. Kanskje ks i løpet av morgendagen hvis det er mulig å snike meg inn i et travelt operasjonsprogram - og skulle jeg starte opp med noe selv før den tid er det også greit, da får jeg bølle litt i køen! :) Virker som at mitt desemberbarn mest sannsynlig blir novemberbarn.. Spennende tider! ♡ Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det min tur til å rapportere at jeg har sjekket inn på "hotellet", og det ser ut til at de beholder meg her til etter at en har blitt til to.. Fikk lov å reise hjem og pakke ferdig bagen min, og i kveld har jeg holdt senga og slappet av. Kanskje ks i løpet av morgendagen hvis det er mulig å snike meg inn i et travelt operasjonsprogram - og skulle jeg starte opp med noe selv før den tid er det også greit, da får jeg bølle litt i køen! :) Virker som at mitt desemberbarn mest sannsynlig blir novemberbarn.. Spennende tider! ♡ Lykke til!!

 

Lykke til! 💐💐💐

Det blir spennende å høre om! Nå møtes du lillegullet snart!! ❤️

Så ble det mest sannsynligvis ikke "fellesfødsel" for oss på fredag da!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! :) Det ble en sen sen brunsj i dag - og det ser ikke ut til at det blir tid til ks på meg her før i morgen. Men torsdag er jo også en fin dag å komme til verden på! :) Noen som husker hva de sier om "torsdagsbarn"? ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsbarn får vakre øyne.
Tirsdagsbarn blir lett på tå.
Onsdagsbarn får perletårer.
Torsdagsbarn får langt å gå.
Fredagsbarn gjør alle glade.
Lørdagsbarn blir sjeldent trett.
Søndagsbarn får største gaven;
Alle dyder under ett.

 

Dette diktet du tenker på?

 

Masse lykke til i morgen:) Spennenden å få møte den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex: Lykke til!! Den 27. november er en fin dag å ha bursdag på :)

 

Jeg har forresten termin 15. des (men mener at mini kan komme opptil 1 uke etter). Det er mange som diskuterer igangsettelse. Retningslinjene for dette ble oppdatert i 2014. Jeg føler meg i alle fall trygge på at 1 ukes overtid ikke er til fare for barn eller mor (men at det heller er en utfordring for mors psyke....): http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Overtidig-svangerskap/

 

Hold ut og LYKKE TIL I INNSPURTEN!!!

 

Ps. Ved å sammenligne november- og desember-trådene, ser man at Facebook absolutt må være greia til desembermødre anno 2014 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenker jeg masse på Apex, og håper at alt står bra til. :) 

Optimist78, det er kjempemasse aktivitet på facebookgruppa, ja, haha. Er vel enklere, tenker jeg. 

Angående igangsettelse, jeg har lest og lest om det nå de siste dagene, fordi jeg føler meg så ferdig. Det både frister og frister ikke, jeg har feks ikke spesielt lyst til å øke sannsynligheten for komplikasjoner, tang, ks, etc. Jordmor var ikke spesielt støttende, på noe annen måte enn at jeg fikk beskjed om å ligge, ligge og ligge. Ja, men hva om det er like ubehagelig å ligge da? Jeg tror ikke en ukes overtid er farlig for mini, men jeg grøsser av tanken på hvor sliten jeg skal bli før det sier stopp. 

Jeg fikk også beskjed om at hodet var langt i fra festet, og skulle vannet gå måtte jeg legge meg ned og vente på ambulanse. Det hørtes skikkelig dramatisk ut for meg, og jeg glemte helt av å spørre hvorfor det må bli slik. Er de redd for at han skal snu seg når vannmengden minker? Synes det er pussig, da hun sa ved forrige kontroll at hodet var festet.  :huh: 

Mannen her har begynt med et i-siste-liten-prosjekt, og det stresser meg usannsynlig mye. Jeg er helt med på selve planen, og mener det er en kjempegod ide han har, men jeg kjenner at jeg makter ikke å engasjere meg. Ble umiddelbart irritert og sur da han spurte meg hva jeg mente var best. Jeg svarte så godt jeg kunne, uten å vise at jeg ble grinete av å bli inkludert. Det er veldig ulikt meg, men jeg tenker det er fordi jeg er så sliten. Håper jeg likevel klarer og bistå ham litt, uten å være for vanskelig mot ham.  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apex er nok på sykehuset med en liten en nå tenker jeg! ❤️🎉👪 krysser fingre for at alt har gått fint. Event at det er nær forestående om hun fremdeles venter. ❤️

 

Bleach; hvis hode ikke er festet og av mer går så kan navlestrengen enten komme ut eller komme i klem. Uansett, så vil den slutte å virke for babyen. Derfor skal man ligge slik at sannsynligheten for at den faller ned ikke blir stor. Så rart at de ikke var enige om hode var festet. Du får legge deg for sikkerhets skyld da. Med de fleste starter med rier og ikke med vannavgang så det går nok bra. Du skal også ligge i en event bil eller en sykebil om du skulle komme opp i situasjonen. 😜

 

Jeg er også helt ok med at gravide går en uke over termin. Men ettersom formen er så dårlig så er det en avveining, optimist. Jeg er ikke av de som har stresset Lenge før termin tidligere (3. Barn nå). Med Førstemann gikk jeg i spenning og synes i grunnen at det var ok å være et par dager over termin (til tross for at jeg hadde hyperemesis med 9 mnd oppkast da også).

 

Men Når formen er så dårlig som nå, så vurderer legene det opp mot mors fysikk (selv har jeg kastet opp i ni mnd nå, har dårlige leververdier og har hatt så intens hodepine må i tre uker at de trodde jeg hadde blodpropp i hjernen mm) - og man skal jo både klare å gå gjennom fødsel og ha krefter til etterpå. Det er ikk uvanlig å bli satt i gang dersom man har en slik situasjon. Ref legen jeg møtte forrige uke på Ullevål.

 

Bleach: kan du ikke be om en samtale med legen på sykehuset? Det er ikke så stas å bli satt i gang for tidlig - for er du ikke moden så blir det mange døgn med modning som kan slite kroppen ut enda mer (maserier og påkjenning for kroppen). Men jeg vet jo at du har vært dårlig over lengre tid også, sånn som meg. Det kan kanskje gi deg litt ro om du og legen blir enig om en plan så vet du hvor lenge du skal holde ut før det blir tatt grep? Så klarer du å være sterk en stund til. Hode er jo litt av jobben om fysikken blir dårlig, men det er jo grenser for hva man klarer å holde seg oppe med om det kroppslige er i helt kollaps også.

 

Jeg skal på Ullevål i morgen for å vurdere tilstanden igjen. Håper leverprøvene ikke har blitt værre. Jeg klarer noen dager til, men kommer nok til å være glad til om han sier at vi skal starte opp neste helg om noe ikke skjer før av seg selv. Det er så langt jeg selv har orket å sette meg selv delmål til nå. Terminen min er 5. Des.

 

Vedr endring i praksis som ble lagt ut link til; så blir man ikke satt i gang en uke etter termin. Normal praksis (men antall dager varierer litt fra ulike sykehus) er at man blir undersøkt 7-9 dager etter termin og at man senest 12 dager etter termin skal settes i gang. Ullevål har 12 mens noen andre sykehus har laget en egen rutine for litt før (men de må ikke, selvpålagt). Hvis man bruker to dager på modning så betyr det fødsel to uker etter termin. Før var ikke siste grense for igangsetting før 14 dager etter fødsel (og brukte man to dager på modning så fødte man altså 16 dager etter termin). Grunnen til at det ble endret var fordi Norge var et av de tregeste landene til å sette igang gravide kvinner. Man kunne også dokumentere at fosterdødeligheten økte som følge av at man ventet.

 

Jeg hadde selv vært litt nervøs den siste tiden om jeg ikke fødte før dag 14 etter termin, så da hadde jeg nok vært ganske oppmerksom på at fosterets bevegelser og at sykehuset fulgte meg opp. Det går jo som regel bra, men det er jo ikke så ok å vite at risikoen øker (selv om prosentandelen det ikke går bra med er forsvinnende liten så vil man jo ikke være en av de). Håper formen er bra for resten av jentene her! Nå har vi snart gullene våre i armene! ❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: helt enig, mor sin form må absolutt tas med i vurderingen!

 

Kjenner at jeg ikke blir en ok kone å ha i hus hvis dette drar ut over 1 uke.. Da kommer jeg til å være ganske "på" med å få hyppige kontroller. Mini i magen her er mer av den bedaglige sorten som ikke akkurat sparker mamma'n sin hele tiden. Derfor synes jeg det er skummelt hvis bevegelse skal være kontrollgrunnlaget for at alt er bra. Men nå tenker jeg det værste som kan skje - kan jo hende jeg føder i morgen! ;) For plutselig legger jeg merke til at jeg kan puste litt og sitte mer normalt - mini må ha festet seg litt. Håper jeg.

 

Ha en fin kveld. Og hold oss oppdatert også her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminliste:

1: Madde86. Første barn som er en gutt.

2:

3: Apex. Venter nr.2, vet ikke kjønn.

LSP91. Første barn som er ei jente

4: 5hjerter. 2 egne fra før + 1 bonus, venter tvillinger, kjønn ukjent.

5:Corneliuss, Har 2 barn, venter gutt. Fra Oslo.

6: Mamma-til-Emma. Ei fra tidligere forhold, venter ei snupp til. Fra Tønsberg.

7:

8:

9:

10:

11: Desembergull2013, venter nr 2, gutt, Hordaland 😊

12:

13: bleach. 26 år, venter første barn, gutt. Fra Sunnmøre.

14: Alenemamma_, venter barn nr.2, gutt. Fra sunnmøre

15:

16:

17:

18:

19:

20:

21:

22:

23:

24:

25:

26:

27:

28:

29:

30:

31:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Takk for gode tanker, ladies! :) Har vært opptatt med vår nye verdensborger og sliten så dere har blitt litt nedprioritert!

 

Ks gikk kjempefint, jenta vår kom 27.11 og var da vel 3700g. Er i veldig god form nå etterpå, håper de tar kateteret når morgenen kommer. Har lite smerter og blir bare litt småsvett av å være oppe så dette går like fint som amminga.

 

Lykke til videre dere som venter, det blir spennende å se om det kommer flere desemberbarn i november! :)

 

(Litt mer utførlig fødselshistorie fra meg ligger hos "Bli gravid / Vi over 30" der det er litt mer liv og gruppa og damene har fulgt oss hele veien.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Apex, godt å høre at formen er god og jenta perfekt:)

Her er d nedtelling til igangsetting den 10. des, har desverre ingen tro på at hun kommer av seg selv før d. Magen er høyt oppe og ingen tegn. Hadde samme sist og endte opp med et akutt k.s etter at de prøvde seg på å sette igang, har for å være helt ærlig en feeling på at d går samme veien denne gangen også, men skal nå gi d et forsøk. 

 

Tydlig god intuisjon på deg da, både kjønn og tid, kanskje du må se om du kan "få inn" oss nadre også??? Hadde vært fint med et tidspunkt å forholde seg til :laugh:

 

Nyt barsel tiden:)



Anonymous poster hash: 4812b...04f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...