Gå til innhold

Desemberbarn 2014 ♡


Apex

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God morgen ladies! :)

Fikk reise hjem, da det er kort vei tilbake til sykehuset. Møter opp til fastende blodprøver nå på morgenen og får ta dagen som den kommer. Blodprøvene var i og for seg ikke helt på ville veier og det er en god ting, men jeg har fremdeles hodepine så formen er så som så. De tok blod til forlik så jeg er forsåvidt klar for det meste i nærmeste fremtid, men dette føles fremdeles ikke akutt selv om jeg også trodde jeg var i "fin form" med svangerskapsforgiftning forrige gang..

 

Grunnen til at jeg ikke ønsker å bli satt igang Bleach er at det nå begynner å bli flere indikasjoner på at dette til syvende og sist ender opp med ks på grunn av det jeg ser på som kompliserende faktorer.. Har virkelig ikke lyst på det, da det er en stor operasjon og man ender opp med dårligere form i barseltida, får løftebegrensninger, risiko for infeksjoner etc i tillegg til ulempene for barnet å ikke bli født gjennom fødselskanalen.. Synes å ha lest et sted at igangsatte fødsler har økt risiko for å ende opp i ks (og før trollene her inne tar laus - nei, gidder ikke linke - Google selv) og for min del kan jeg nå ramse opp: "Eldre dame", BMI-faktor, seteleie, svangerskapsforgiftning.. Vet ikke hvor modne forholdene er pr i dag, men igangsetting vil evt skje med ballongkateter ifølge overlegen jeg snakket med i går. Og blir det ikke fremgang nok når de alt har begynt å herje med meg, kommer dryppet opp for å stimulere til bedre rier og da har man det gående.. (I verste fall)

 

Med prinsen tok det dager for å få meg i gang - og det trenger ikke bli sånn nå - men jeg kjenner allerede nå på nederlaget av å bli frarøvet en naturlig start på alt.

 

Så dette føles som å velge mellom pest og kolera selv etter at det første sjokket har lagt seg. Frem til i går formiddag var det ingenting som tilsa at jeg skulle trenge å forholde meg til sånt, men så ville altså bøllefrøet overraske mor med at h*n sitter der godt på rompa si. Hadde det "bare" vært seteleie så hadde jeg muligens vært litt mer positivt innstilt men det er slik jeg ser det alt i alt muligens en bedre start med et planlagt ks enn hastesnitt hvor både ungen og jeg er slitne etter å ha forsøkt vaginal forløsning først. Er sikkert klokere når kvelden kommer!

 

Ha en finfin dag, send meg som er fastende en tanke når dere spiser frokost! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: Her oppe gjør de ikke ytre vendinger, ikke engang som en vennetjeneste (har spurt!) - dette pga "uheldige omstendigheter" andre plasser i landet.. Og med placenta på fremre vegg/ mot navelen min ville jeg aldri la dem herje med minimennesket om de hadde vurdert det i frykt for løsning av placenta. Det er en risiko som er for stor og som ikke bør gambles med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ja skjønner at du ikke drømte om dette. Men samtidig apex, så må du ikke se på ks som et nederlag. Hvis det blir sånn så blir det sånn: og da er det rett og slett fordi alternativet er dårligere. Du er en like flink mamma fordet, og jeg synes du er kjempetøff! ❤️ Stå på, vennen! Jeg håper du har noen veldig gode leger rundt deg som passer godt på deg og gir deg gode råd og oppfølging.

 

Selv vurderer jeg å ringe jm i dag. Har time på fredag, men hodepinen slipper ikke. Er jo kvalm hele tiden men begynte plutselig å tenke på at det også er sf tegn. Jeg har nemlig kastet opp/ brukket meg mer de siste dagene, og synes det var vanskelig å lese på tv i går når jeg skulle velge ny netflix-serie. Klarte liksom ikke se hva som sto. Ser IKKE stjerner og måner, men samtidig er ting litt blurry (er det synsforstyrrelser? Synsforstyrrelser Høres så alvorlig ut så kan ikke helt tro at det er det?)

 

Legen min har sagt forrige uke at det ikke er noe å bry seg hodepinen da jeg er tredjegangsfødende uten å ha hatt dette med de andre to før. Synes hun ble litt irritert når jeg spurte om hodepinen så la det død med en gang hun sa at det var muskulært. Nøler derfor litt med å ringe jm nå. Er det bare tull? Kan jo forklare alle symptomene hver for seg (tett i nesen eller muskler gir hodepine? Sliten så mer brkninger og dårlig syn?). Legen sa nemlig at det var helt "eksepsjonelt uvanlig" at en tredjegangsgravid som ikke før hadde hatt sf skulle få det nå. Føler meg litt "hysterisk" om jeg ringer jm etter legen har sagt det. Sjekket akkurat helsekortet og det sto bt 120/70 og urinprøven var L2+ (forrige onsdag). Og det er vel innenfor normalen?

 

Samtidig så var jeg så kvalm og sliten at jeg begynte å grine i går når vi la oss. Føler meg ikke helt bra. Mn det kan jo også bare være kroppen som er utslitt siden det nærmer seg. Håper bare det ikke blir fødsel før jeg har kommet meg litt ovenpå igjen. Klarer ikke tanken på å gjennomgå det akkurat nå enda.

 

Uff, nå ble det et syteinnlegg fra meg. 😁😣😢

Endret av Corneliuss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: verdiene dine på blodtrykkelt er supre og 2+ på leukocytter kan bare ha med litt utflod/ ufarlige bassilusker å gjøre. Det er proteinene man er obs på ifht SF. MEN- ring jm! Ikke noe nøle med da du raskere kan slå deg til ro igjen og samle krefter som du trenger :-) du trenger jo ikke en full kontroll, bare spør om du kan komme innom m en urinprøve og hun kan måle blodtrykket ditt! Mye bedre det enn å gå å lure. Blir bare verre! Jeg hadde spor av proteiner i urin i går og BT på 138/80 men hun var ikke bekymret for SF da jeg ikke hadde det forrige graviditet. Var visstveldig skjeldent :-) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: Ikke nøl med å ta kontakt med jm hvis du plages med hodepine over tid, og har du samtidig synsforstyrrelser eller lysømfintlighet er det ikke ok å bare gå med.. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite - og jm er spesialutdannet for å ta vare på deg inn motsetning til fastlegen som har generelt utdannelse.. just saying.

 

Har snakket med jm her på sykehuset og hun er i alle fall støttende på at jeg bør ha en plan for forløsning/dagene fremover før jeg forlater sykehuset i dag. Godt å føle seg ivaretatt og hørt på. :) Venner meg nok til tanken på ks etter hvert som jeg får bearbeidet det at det for meg, ungen og bf er det minst kjipe alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå vært hos jm (fikk komme rett ned). Hun sendte meg til Ullevål pga avtagende symfysemål (har gått fra over snitt il under snitt på grafen). Og fordi jeg har hodepinen, men det er ikke andre tegn på at det er svangerskapsforgiftning heldigvis så da går det nok bra. Så får vi se hva de sier på sykehuset om totalpakken. Takk for svar smil123.

 

Hold oss oppdatert da, apex! Heier på at du får mindre symptomer. Men om ikke at du får en god plan! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ks når det nærmer seg termin, legene ville at vi skulle gi mini en sjanse til å snu seg av seg selv - det er greit med fostervann til at det i teorien skal kunne gå.. Helt enig med den planen, og skulle jeg ende opp med vannavgang, rier eller andre plager pga svangerskapsforgiftning før den tid så vil ks bli fremskyndet. Godt å ha støtte hos fagfolkene og ikke minst føle seg godt ivaretatt når det nå en gang er som det er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss, bra at du ble undersøkt raskt, det er ikke noe gøy med bekymringer! :) 

Apex, jeg forstår at igangsetting ikke er optimalt, jeg spør bare siden jeg som førstegangs er litt nysgjerrig på andres erfaringer rundt det. :) Det virker som om legene og du har en god plan, og det er godt at du føler deg ivaretatt. Det å ta stilling til ks er jo greit å ha tenkt gjennom på forhånd, selv om det ennå er tid til at knerten din snur seg. Håper på det beste for deg, uansett utfall! 

Jeg holder på og bli gal av smertene og presset i ribbena. Søvnen er så dårlig, og nervene begynner og bli tynnslitte, haha! Fikk jo beskjed av jordmor at lille har festet hode, men presset har ikke avtatt. Jeg er ikke så høy, så det kan vel ha med det å gjøre. Har jo voldsomt med press på blære og mot underliv i tillegg, men det merkes knapt sammenlignet med ubehaget øverst i magen. Jeg må bare minne meg selv på at det er "bare 24 dager" igjen gang på gang.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleach; jeg tenker at det beste er om det setter igang av seg selv. Men jeg vil heller ha igangsettelse enn å gå mye på overtid, og heller bli satt igang om det skulle oppstå komplikasjoner underveis.

 

Jeg kommer Absolutt til å be om det hvis jeg går over, og vil helst ha en plan for hvilken dag på forhånd for å slippe usikkerheten. 😬

 

Så kjipt med ribbena, bleach. Legg deg ned og strekk deg når du kan. Det synes jeg at hjelper litt på i alle fall. Og pass på at du får drukket godt så du klarer å gå på do. Du trenger ikke akkurat at magen fylles opp av andre ting også nå. 😊 heier på deg! Som du sier så er det bare noen dager igjen før de melder seg, disse babyene. Ta en dag av gangen så er vi plutselig i mål! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! 😊 Åssen går det med dere?

Her har min prins allerede kommet til verden, han kom den 18/11. Hadde jo egentlig termin 1 Desember men lille gutt ville ikke vente. Han var 3160 og 49cm lang,så fin vekt til å nesten bli født 14 dager før tiden. Vi er så forelsket, så er bare å glede seg til babyene deres kommer på rekke og rad snart!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer madde! Så gøy å få møte prinsen! Her går jeg inn i siste fase av graviditeten og er nå i uke 38. :-)

 

Ha en fabelaktig barseltid med den lille. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse, Madde86 :) Nyt dagene, de går så alt for fort..

 

Ligger her og ruger på bøllefrøet som er vekstberegnet til å ha passert 3400 gram til nå. Har sjekket blodtrykk/urinprøve i dag igjen og status er stabil så nå tenker jeg å bare ha ei rolig helg frem til neste kontroll på sykehuset i neste uke.. Har et par halvavtaler som droppes hvis formen ikke er god, så jeg planlegger julegaveproduksjon og ikke særlig annet for dagene fremover. Har henta babypakken fra Rimi i dag, den var innholdsrik!! Skal få husets herre til å montere stellebordet i dag så jeg får lagt frem stæsjet på badet.. Greit med det som er gjort, for når jeg kommer hjem etter ks har jeg antakelig nok med babyen og meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bleach: Bare ålreit med spørsmål for det er fin mental trening for meg å sette ord på det jeg grubler på! :) Har vært igjennom igangsetting før, og det var en grei opplevelse og en god vurdering gjort av legene den gang da. Men, da var det "bare" på grunn av svangerskapsforgiftning at de ville ha ungen ut tidligere - denne gangen er det flere risikomomenter i bildet så derfor er jeg skeptisk og det er ikke det beste utgangspunktet for det jeg evt skulle ha gått igjennom.

Fødselen av prinsen gikk rimelig fort, etter to modningskurer skulle jeg egentlig ha "hviledag" men da blodtrykket, blodprøvene og urinprøven ikke sa det var greit ble det til at de undersøkte meg og fant ut at det var fine forhold for å ta fostervannet. De tok hull på fosterhinnen på formiddagen, og på ettermiddagen var han født uten annen smertelindring enn lystgass og steriltvannspapler. Vondt som forventa, men ikke avskrekkende, så jeg gledet meg til denne fødselen og det er derfor jeg nå er lei meg for at mini sitter i seteleie. Blir veldig glad hvis h*n snur seg så planene om ks blir forkasta!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Ullevål i dag, og babyen ser ut til å ha det greit. Han ser dog ut til å bli den minste av mine tre barn men helt normalvektig. For meg selv så er hodepinen fremdeles intens, har ketoner i urinen og føler meg generelt dårlig form. Fikk ny time om en uke og legen sa at de event skulle vurdere å sette meg i gang om jeg ikke ble bedre. Håper jeg kommer meg. Vil helst gå til ca termin og slippe dårlig form, men tar det litt som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, Corneliuss - det er ikke bra å føle seg dårlig over tid.. Blir det paracet mot hodepina for deg også fremover da? Godt at babyen har det bra om ikke annet - og om en uke er du jo 39 uker så du er jo allerede til termin. :) Tenk at vi snart møter lillehjertene våre! ♡ Gleder meg sånn til den dagen kommer! Fortsatt god bedring!!

 

Her blir det venninnemiddag på meg om få strakser. Har brukt dagen til lettere husarbeid, greit med nyvasket kjøleskap for sambo forstår ikke helt at det burde ha vært gjort uten at jeg ber han om det. Han har ellers vært rimelig suveren på husarbeidsfronten i det siste ♡ Deilig med god hjelp!!

 

God helg til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med venninnemiddag, Apex! Og perfekt at mannen er flink til å stille opp på husarbeidet uten at du må mase på han! :-) sånt liker vi å høre! :-) bra mann!

 

Jeg ringte akkurat Ullevål for å få svar på blodprøvene tatt før i dag, og da hadde jeg forhøyet leververdier og noe mangeler (på blandet annet natrium). Men de sa ikke hvor mye utenfor normalen jeg var på leververdi. Søren at jeg ikke fikk spurt ordentlig!! For nå vet jeg ikke om det var mye eller lite utenfor. Men hun sa at det var normalt å være forhøyet som gravid.

 

Ble litt oppgitt for hun fokuserte bare på at blodtrykket var ok nok og at det ikke var så sterk indikasjon urinprøve (+2 på L/K/P). Men da ble jeg litt skeptisk og spurte om hvorfor legen i så fall ville at jeg skulle ta prøvene om de ikke gav noe allikevel (Pga referansen til urin og blodtrykk dom han allerede visste når han sendte meg til å ta prøvene), så sa hun at jeg "sikkert var fornøyd når jeg gikk fra legen i dag" (tydelig at hun bare ville slippe meg...). Og hodepine hadde jeg sikkert masse av når jeg ikke var gravid også (prøvde liksom å få meg til å si det, og helst også migrene. Men det pleier jeg ikke være plaget med, og har aldri hatt migrene).

 

Men da ble jeg litt sur. Hvis de mener at jeg ikke skal sees nærmere på eller at alt ok så får de stå for det selv, ikke legge ansvaret Over på meg. Hva mener de med at jeg er fornøyd? Jeg er jo ingen lege. Jeg vet bare at jeg føler meg crap! Så da sa jeg at nei: "nei, jeg er ikke fornøyd med situasjonen! Jeg har en dunderhodepine, er kvalm og kaster opp igjen, har en vekstkurve som går nedover og så hører jeg også at leververdiene ikke er sånn de skal være. Jeg er ikke fornøyd i det hele tatt! Men om du mener at jeg er ok, og ikke skal følges opp mer så aksepterer jeg det."

 

Men da ville hun plutselig ha meg inn i morgen. Fikk bare en følelse av at hun ville slippe å få mer jobb, men at hun ville sikre seg når jeg faktisk snakket tilbake til henne. I tilfelle det skjedde noe galt så var det jo ikke bra at jeg hadde snakket tilbake til henne...

 

Litt dumt at man skal føle det slik. Det jeg aller helst ville ha var en beroligelse på at selv om leverprøven (og det andre) var utenfor normalen så var det ikke noe som trengte videre oppfølging på kort sikt. Men når hun kun fokuserte på blodtrykk og urin (sistnevnte som har utslag men ikke ekstreme) så kjenner jeg at jeg ikke ble trygg i det hele tatt. Leste litt om HELLP før jeg ringte feks. Jeg har sikkert ikke det, men ser jo at man ikke må ha alle symptomer for å ha svangerskapsforgiftning. Og det er vel helst leversvikt og dette som de frykter mens blodtrykk ikke alltid må være høyt slik jeg forsto nettsiden? Det var jo en grunn til min jordmor sendte meg til Ullevål og til at legen i dag sendte meg videre til blodprøver. Blodtrykk og urinprøven hadde jo begge to fra før.

 

Svigerfar har 70 årsdag i morgen så kunne egentlig tenke meg å spare på kreftene hvis ikke det er nødvendig å dra på sykehuset (er jo ikke i toppform), men siden jeg ikke fikk spurt om faktiske verdier så tørr jeg ikke helt la være dra. Blæh! Dustesykepleier! Kanskje jeg skal ringe de i morgen tidlig for å snakke med en på neste skift. Hvis hun kan beskrive hvor høye verdiene er og forklare at det er ok likevel til tross for hodepinen så avbestille jeg timen? Ikke første gang jeg føler at Ullevål prøver å "kvitte" seg med pasientene sine. Og jeg har jo mest lyst å slippe, men bare hvis det faktisk er riktig avgjørelse å ikke gå.

 

Æsj, sinna og sytete gravid dame her fra sofaen! :-/ Nå er mannen ferdig med talen til sin far i morgen, så nå lokker han med massasje av nakken og skavlan. Det hjelper sikkert på humør og form! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: Hvis du fortsatt ikke føler deg i bedre form i dag - ta kontakt med dem igjen jo før, jo bedre.. Da rekker du kanskje å hvile deg litt før bursdagsfeiring senere i dag.

 

Trøtt i dag, det ble sent i går. :) Men det var veldig hyggelig så da får jeg heller finhvile litt utover dagen mens oppvaskmaskin og sengetøyvasken gjør seg selv. Planlegger smått og prioriterer for dagene fremover, så senere i dag lager jeg kakemanndeig så den er klar til utbaking og steking i morgen. Sambo er i gang med sine gjøremål så han får handlelappen i handa neste gang han sveiper forbi meg her i sofaen! ;) Lett hodepine og veldig hovne bein tilsier at jeg bare skal sette meg godt tilbake i sofaen med et eller annet juleprosjekt mens bena er hevet.. Hadde lyst å gå på julemesse på skolen i nabolaget, men det får utgå pga formen, i dag trenger jeg å hente meg litt inn, kjenner jeg!

 

Er det flere som har begynt å kikke/kjenne etter modningstegn? Venter litt på den slimproppen her, hadde vært så fint om lillehjertet kom til verden før storebror reiser fra byen og blir borte noen uker.. Spennende tider dette! :)

 

Fortsatt god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på Ullevål og har heldigvis fått et kjempesøt jordmot. Hun er helt rolig og hører på hva jeg sier (i motsetning til i går). Og hun som tok i mot meg ønsket meg "velkommen". Det var jammen ganske mye hyggeligere og nå føler jeg meg trygg på at de faktisk gjør jobben sin. 😊

 

Sovnet ikke før kl 6 i dag pga hodepine, kvalme og kynnere i rygg så er litt sliten.

 

Har fått måling av baby som ser fine ut. Har 4+ i utslag på leucocytter. Nå håper jeg legen er like fin. De skal sjekke om de tre leverprøvene som var unormale skal tas igjen, og hva/ når det event skal følges opp. Legen var litt opptatt så sitter foreløpig her og venter litt. Satser på å kunne reise hjem til svigerfars 70-års dag etter å ha snakket med legen.

 

Det viktigste for meg er at de har kontroll og at ikke det skal skje en farlig akuttsituasjon fordi de ikke hørte på meg/ sjekket godt nok. Puh! Kjenner meg så mye lettere! Disse folkene stoler jeg på. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å få sjekket det skikkelig når bekymringen er vekt og prøvene ikke er blendahvite! Har du mye vann i kroppen?

 

Satser på at det ikke er alvorlig svangerskapsforgiftning eller Hellp - sender deg gode tanker og krysser fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Desember nærmer seg med stormskritt....! Jeg har endelig gått ut i permisjon og det er allerede full julestemning her. Tenk at vi skal få den største gaven - en baby❤️ Ikke en selvfølge når man (jeg) har rundet 35 år og må ha IVF.

 

Gratulerer Madde86! Første "desemberbarn" her på tråden :)

 

Corneliuss: Lykke til på sykehuset! Godt du blir ivaretatt!

 

Apex: her serveres også mannen med diverse lister og gjøremål. Tror ikke alltid han er like positiv ;)

 

Modningstegn ja.. Dette blir ulidelig spennende for en førstegangsfødende!! Håper dere som føder før/ har født før, deler litt erfaring! Her har ikke mini festet seg, så går ut fra at det betyr at det i alle fall ikke blir noe fødsel før termin?!

 

God lørdag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å Madde, gratulere så mye! Kos dere masse fremover, håp alt står bra til med dere <3
Pga svangerskapsforgifningen er jeg på sykehuset annenhver dag, for diverse prøver. Var på føden i dag, og all barnegråten der gjorde meg ganske mer utålmodig! <3 

 

Angående modningstegn, jeg har hatt rar utflod i dag og i går, helt annen konsistens, og skifter mellom brun og rosa. Jordmoren mistenkte at det var vannet mitt som var gått. Det var det ikke, men hun antok at det er et modningstegn, så jeg krysser fingrene for at hun har rett og at det ikke er så lenge igjen nå :) Av andre små tegn som jeg hører kan ha betydning har jeg mye nedtrykk, noe som kjenner som menssmerter, og... diare, noe jeg egentlig aldri har hatt før. Hvorvidt det siste har noe med fødselen å gjøre er jo ikke sikkert, men jeg velger å tro det ;) 

Opplever dere andre noen tegn på at fødselen nærmer seg? Uansett, snart er vi i mål uansett :) 

Ønsker alle dere kjære, medgravide en fin og rolig lørdagskveld :) Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: Nå er jeg litt mer enn bittelitt bekymret - går det bra med deg???

 

Optimist78; Når var din termin igjen?? Ble snytt for naturlig start hjemmefra i forrige omgang, så modningstegnene mine måtte vike for igangsettelse på sykehuset.. Derfor er jeg denne gangen litt mer spent på NÅR og HVORDAN dette begynner - selv om det fremdeles ser ut til å gå mot ks. Starter jeg opp med vannavgang eller rier hjemme må vi jo inn litt mer på impuls enn om jeg blir gående til avtalt dato. Har om ikke annet begynt å kikke litt ekstra på papiret etter toalettbesøk og håper at slimproppen i alle fall kan begynne å bevege seg! :D Ser ikke sånn ut...

 

Babyklar; Når var din termin?? Er jo mulig de ønsker å få fortgang i forløpet ditt pga svangerskapsforgiftninga.. Har du med bag'en i bilen hver gang du er på kontroll?? Var litt usikker selv på hvor "lett" jeg skal pakke Før kontroll på tirsdag, om det blir bok og håndarbeid i handveska og resten klar i bilen..?

 

10 dager bare til termindatoen for min del nå. Helt uvirkelig å tenke på at dette svangerskapet som skulle ta ei lita evighet snart bare har en handfull dager igjen ♡ Håper jeg rekker eksamen på onsdag og så kan babyen komme når den vil! ;)

Endret av Apex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja det ble litt av en runde i går...

 

Jeg kom inn kl 1030 og fikk to nydelige jordmødre (i motsetning til den "kua" som bare maste om blodtrykket som var så bra kvelden i forveien). Jeg var veldig sliten når jeg kom etter at jeg ikke sovnet før kl seks (Pga hodepine og kvalme og kynnere i ryggen) så det ble ikke mer enn to eller tre timer med søvn. Men når den ene jordmoren ønsket meg "velkommen" og den andre var så lydhør og oppmerksom så ble alt veldig bra. Fin ctg og babyen har det nok bra. Selv hadde jeg litt høyere blodtrykk (130/85), fremdeles like mye hodepine og Kvalme og L+4. Men de mistenker ikke svangerskapsforgiftning, fettlever eller HELLP søndag er jeg helt ok. Leverprøvene var utenfor men de var ikke så urovekkende at det var kritisk enda. Og jeg skal jo tilbake til sjekk neste fredag så da kan det vente. Så da var jeg egentlig klar for å dra og feire svigerfar (med hodepine og kvalme).

 

Men legen ville imidlertid ikke at jeg skulle dra hjem uten å få sjekket om det var en annen grunn til at jeg har hatt så mye hodepine. Jeg prøvde meg først med å slippe Pga svigerfar og følte det var litt sånn "dersom atte hvisomatte test". Men ble sendt til akuttmottaket for å se nevrolog.

 

Klokka ble fem før jeg snakke med nevrolog og da var hodepinen og kvalmen værre enn noengang Pga ikke fått spist og drukket på så lang tid. Da stakk jeg faktisk av (og fant en Narvesen). Var helt på gråten når legen kom, for da var jeg så gåen. Og lurte på å bare dra. Men da gjorde han noen tester og konkluderte med at jeg burde ta bilde av hode for å utelukke blodpropp i hjernen (vi gravide er visst mer utsatte for sånt). Da var kl 18 - og det jeg trodde var en kort tur innom for å sikre at leverprøvene ikke var kritiske og dobbelsjekket den hodepinen var blitt et helt dagsprosjekt. Spurte igjen legen om det var bare for å sikre seg eller om det var nødvendig. Men både han og overlegen sto på sitt. Ble lagt inn på nevrologisk og fikk MR av hode, men hadde flaks så det gikk ganske raskt. Var egentlig satt opp neste dag men de hadde kapasitet så fikk lov å komme samme kveld og det gikk raskt da det ikke var andre i kø. Lå en stund etterpå å ventet på resultatene og fikk litt å spise og drikke. Og da sovnet jeg en halvtime og det var utrolig godt!

 

Legen kom til slutt og avkreftet blodpropp (som jeg forventet), men da ba jeg pent om å få dra hjem :-) så satt jeg i bilen kl 21 i går og fikk i alle fall sagt gratis til han og gitt barna en nattaklem før jeg krøp til sengs igjen. Har jo like mye hodepine, men tenker at det bare kan være kroppen som er sliten. Så lenge leverprøvene ikke blir værre så tenker jeg at dette skal ordne seg. Får jo sikkert igangsettelse om jeg insisterer på det nå i alle fall. :-) så får vi se hvor lenge jeg holder på egen maskin.

 

MR var foresten selsom opplevelse. Følte at lilleputt ble redd og at han la seg med sprikende armer og ben. He he. Holdt godt over magen, men det ble nok et veldig bråk for han til tross for at han lå i fostervannet. Selv lå jeg meg ørepropper og vatt rundt hele hode. Jaja, nå vet jeg at hode er i orden i alle fall. Aldri så galt at det er godt for noe. ;-)

 

Er nå på plass i sofaen med familien. Mannen har laget pizza og barna ser på legofilm. Mor har like vondt i hode som før, men skal holde ut litt til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du ble sjekket skikkelig fra topp til tå - nå får du forsøke å slappe av frem til neste kontroll. Håper hodepina letter litt, det er slitsomt å gå slik i lengden. :) Fortsatt god bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...