Gå til innhold

Desemberbarn 2014 ♡


Apex

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Motiverende å lese her! Jeg har termin i dag, men så langt ingen tegn til fødsel! Jeg vil gjerne føde denne uken altså. Gleder meg til å møte lille baby, og til å gå en rolig førjulstid i møte. Vi er så spente på minstemann nå! Storesøster spør hele tiden når jeg skal på sykehuset.

 

Jeg har forresten heller ikke sovet godt, men det har jeg ikke gjort siden jeg var 6 mnd på vei! Jeg er oppe 2-3 timer hver eneste natt. Nå har det eskalert, så nå må jeg sitte i sofaen og sove. Jeg er nemlig fryktelig plaget av halsbrann og ingenting jeg har prøvd virker godt nok.

Hei! Etter 19 uker med halsbrann, og blodig oppkast, så fikk jeg noen tyggetabeletter fra apoteket som heter Novaluzid. Den nøytraliserer magesyra, så om du ikke har prøvd den, er det verd et forsøk. Kjøpte disse i går, og etter å ha tygd 2 slike + en skje med Galieve har jeg faktisk sovet i natt.

Takk for tips! Det skal jeg jaggu prøve å få tak i! Men aller helst ønsker jeg denne ungen ut av min mage og ut i verden ;). Det var nemlig den beste medisinen mot halsbrann sist ;)

Helt enig. Har bestem at han skal ut på mandagen (har termin på tirsdag), da er min jordmor på vakt.

Jeg har det akkurat som dere jenter, sitter oppe til 04-05 hver natt pga Halsbrann og hoste 😟 termin på torsdag så er ikke akkurat avslappet. I dag har det vært storm her også, broen inn til byen ble faktisk stengt på et tidspunkt, kan tenke dere panikken steg her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender dere rugere gode tanker og masse medfølelse for dårlig nattesøvn! Her nærmer lillehjertet seg 2 ukersdagen allerede og vi koser oss med rimelig god nattesøvn kun avbrutt av litt amming. Det var utrolig godt å sove godt om natta igjen, etter meningsløse perioder med våking alene i mørket.. Så hold ut - premien er fantastisk! ♡ Kjempemasse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødebaggen er pakket. Nå lurer jeg på hva jeg må ha klart av ting når vi kommer hjem fra sykehuset. Klær og sengetøy er vasket til babyen. Har kjøpt en pakke med bittesmå bleier, babyolje og våtservietter. Noe annet man må ha klart? Litt dumt om man mangler noe vesentlig og butikkene er stengt. Førstegangs så aner ikke! Permisjonen har begynt her og vondter økt i underlivet. Først nå jeg har fått det jeg tror er bekkenløsning. Stor medfølelse for de som sliter med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødebaggen er pakket. Nå lurer jeg på hva jeg må ha klart av ting når vi kommer hjem fra sykehuset. Klær og sengetøy er vasket til babyen. Har kjøpt en pakke med bittesmå bleier, babyolje og våtservietter. Noe annet man må ha klart? Litt dumt om man mangler noe vesentlig og butikkene er stengt. Førstegangs så aner ikke! Permisjonen har begynt her og vondter økt i underlivet. Først nå jeg har fått det jeg tror er bekkenløsning. Stor medfølelse for de som sliter med dette!

Du har sikkert det du må ha :)

Hvis du ikke allerede har kjøpt det inn kan det være lurt med masse store bind til deg selv og ammeskjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 desember kl. 02:25 ble jeg mamma til verdens fineste, lille gutt. Det tok jammen meg lang tid å havne i fødsel, og den ble fremprovosert da jordmor tok vannet. Knappe 5 minutter senere kom de sterke, vonde riene som perler på snor, og 5 timer senere var det hele over. Jeg er overlykkelig, og føler at fødselen min var knallbra. Vi har problemer med ammingen, siden stabeistet har en tunge som bare vil ligge høyt i ganen, men får kyndig hjelp og håper på bedring. :) 

Jeg kan skrive mer utfyllende litt senere, for nå vil minsten ha oppmerksomhet! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så masse, Bleach! ♡

Plunder litt med amminga vi og, jenta spiser når hun vil - og det er hyppig - men har gått så utrolig sakte opp i vekt.. men nå går det endelig rette veien, var egentlig klar for å kapitulere og kjøpe inn mme, men er nå glad for å kun ha gitt henne egen melk som jeg har pumpet og gitt på flaske.

 

Ammeinnlegg, brystpumpe og bind er greit å ha hjemme når en returnerer fra sykehuset.. Har ikke hatt bruk for fryseposene for morsmelk ennå, men pumpa har vært god å ha for å stimulere litt ekstra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med bebissene alle sammen 😊 Vi har nå passert termin😏 lille gutt liker seg tydeligvis inni magehuset 💙 husker hvor jeg sleit med ammingen med storesøster, blir spennende å se denne gangen💙🍼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Bleach!! Kan vel ikke si at jeg blir noe mindre utholdmodig av å lese om dere som har født ;), men her er det foreløpig ingen tegn til at lillemann vil ut å hilse på verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så mye Bleach! :) 
Sofie86, du har sikkert det viktigste, men jeg kan jo tipse om store megder gulpekluter og vaskekluter. 
Vi hadde ingen av delene når vi kom hjem fra sykehuset, og jeg oppdaget raskt at dette var SVÆRT nødvendig ;) Mannen fant gode og rimelige kluter av ulike slag på Princess, og jeg er svært fornøyde med disse. Om du ellers har et sted den lille kan bli skiftet på, noe han/hun kan sove i og noe å kle på klarer dere dere godt. Og bind til deg! Lykke til! :)

Endret av Babyklar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 desember kom gutten vår! Vi koser oss med ham! 3,5 timers intens fødsel ig så var han her! Helt perfekt!

 

Lykke til dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.12.14 kl 00.11 kom Brage. Han er 52cm og 3170gr. Vannet gikk kl 13.30 og han var ute litt over midnatt, fin fødsel, men det gikk ganske fort (gikk fra 2cm åpning kl 19 til 7cm kl 22, ikke mye hvile mellom riene, og fikk begynne å presse ca 23.30). Han hadde navlestrengen 3 ganger rundt halsen, så den klipte de før han var kommet ut. Priser meg lykkelig for rask fødsel, og at jeg ikke trengte epidural. Ikke en eneste rift, kun ett par skrubbsår. All ære til jm. Nå koser vi oss på barsel. Amming er ikke bare enkelt. Gratulerer til alle dere andre som har fått, og lykke til til dere som enda venter ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig komme hjem, etter 8 dager på sykehus. Deilig! Fra rommet jeg lå på kunne jeg se huset vårt, med lyskule i vinduet og alt, så når humøret sank og jeg fikk for mye hjemlengsel måtte jeg trekke for gardina. 

Fødselen gikk utrolig bra. Jeg fikk satt inn gel de to siste modningsforsøkene, og den fikk meg opp til det punktet der det var gunstig å ta vannet ca klokken 20.30. Jordmoren som gjorde dette var av gamle sorten, så da jeg begynte å skrike meg gjennom riene etter 10 min, trodde hun ikke på meg, og nektet meg smertelindring. Hun så meg inn i øynene og lovet at det ikke fantes en ting hun kunne gi meg før epidural, annet enn akupunktur. (Som jeg jo har svært liten tro på!) Dette står i sterk kontrast til det legen fortalte meg om ting man kunne gi kvinner for å "spare" epiduralen til det virkelig var behov for det. Uansett, jeg klarte ikke krangle noe særlig på det, jeg var opptatt med riene mine som kom med under et minutts mellomrom og varte i ca ett minutt. Etterhvert som jeg mer hylte og hyperventilerte, mens jordmora sto der og sa ting som "dette klarer du, jeg har tro på deg som fødekvinne" og "mange kvinner har gjort dette før deg uten epidural, så du klarer det du også", så gikk det vel opp for henne at jeg ikke kødda da jeg sa at jeg trengte hjelp, og fikk opp anestesilegen kjapt. Det tok henne mange forsøk å få på plass nåla, men jeg var for "borte" og desperat etter å få den satt til å bry meg om den smerten. Det var en enorm lettelse når jeg begynte å føle kontroll under riene jeg kunne puste gjennom dem og fokusere på å holde roen. Nå hadde jeg også fått ny jordmor, takk og pris for det, og hun var helt fantastisk! 

Straks epiduralen hadde effekt fikk jeg mannen til å hente inn foreldrene mine. De var lamslått og lykkelige over å få være med på fødselen til sitt første barnebarn (jeg er enebarn), og pappa fant seg en stol og satte seg i en krok for å være minst mulig i veien, livredd for å være til bry, haha. Sammen klarte vi å prate og le oss gjennom 1,5 timer med rier, hvorpå jordmor kunne fortelle at jeg hadde gått fra 5 til 10 cm på denne korte tiden. Dette ble så overveldende for mamma at hun satte i og gråte. :D 

Det gikk 1 time til, ca, før hodet hadde kommet langt nok ned til at jeg kunne presse. Dette gjorde jeg visst ganske bra, for Casper var ute knapt en time senere. Jeg fikk 3 sting på en liten rift mot baken(som svir passe greit nå!!), ellers gikk alt knirkefritt. 

Jeg sitter igjen med bare gode følelser angående fødselen. Det var veldig vondt frem til epiduralen var satt, og fremdeles vondt etter at den var satt, men på en helt annen måte. Jeg syntes det var helt supert å ha foreldrene mine der, siden vi har et veldig bra forhold, og mamma var en god støtte å ha. Mannen var også helt super, og jeg synes det er urkomisk at han på forhånd sa at han kom til å slite veldig under fødselen, og han ville ikke se hodet komme ut, klippe navlestreng og iallefall ikke se morkaka. Fyren gjorde alle tre tingene, på eget iniativ, fordi han var så gira og glad, og pussig nok synes han det var utrolig vakkert å se et mørkhåra hode komme ut av mine nedre deler. 

Ammingen gikk seg ikke til, av flere årsaker. Så her jeg sitter jeg med brystene hardt surret i støttebandasje og kveler produksjonen. Det er så vemodig, så sårt, så utrolig skuffende at jeg ikke klarer og snakke om det uten å gråte. Jeg fikk god støtte på sykehuset, både til å prøve og til å slutte, men det brast likevel for meg da den ene jordmoren spurte meg om jeg ikke ammet, da jeg ringte på for å spørre etter flaske. Jeg klarer ikke helt å forholde meg til alt ammeutstyret jeg kjøpte inn på forhånd, og jeg svarer at ammingen går bra, når noen spør. Føler meg som en feilvare, men likevel føler jeg meg langt bedre enn da jeg satt med pumpa og gråt fordi det gjorde så himla vondt helt ned i tåspissene. 

Casper er en fornøyd og rolig liten type, og jeg kunne gjort det hele igjen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå💙💙💖🍼 sååå misunnelig på alle som har fått bebissene sine😛 gratulerer sååå masse :) her er jeg to dager på overtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg bleach! Du er ingen dårlig mor selv om du ikke ammer. Er ikke alle som får det til og det er ikke din feil. Høres ut som sønnen din er fornøyd og det er det viktigste. Nyt tiden med din kjære Casper. God klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutta!!! :)

 

Bleach: Forstår tankene dine rundt amming - har selv vært på nippet til å rulle inn puppen om jenta vår ikke hadde hatt vektoppgang da vi var hos hs for kontrollveiing. Her går det så utrolig sakte opp i vekt - og det ALLE spør om, er jo "Går det bra med amminga?".. Straks hun gaper eller gråter mener folk at hun er sulten selv om hun kanskje nettopp har gulpet.. og det er ikke alltid sånn at mer mat gjør godt i en liten mage som trenger å få tømt seg..så her telles det til tre hundre og svarer så høflig jeg klarer.. Kjenner at det ikke blir fullamming for enhver pris, selv om jeg ikke har lagt plan b i tilfelle det ikke skulle bli en god opplevelse denne gangen. Ammet storebror til han var vel året sist - så at lillemor ikke følger samme skjema var ikke helt som planlagt.. men hun har jo vært et bøllefrø hele veien og med ks ble hele starten litt mer plundrete. Følte meg i alle fall helt ubrukelig som mamma når jeg først ikke hadde fått gitt henne den beste starten, selv mistet jeg fødselsopplevelsen, og deretter ikke fikk en bratt vektkurve på jenta som alle forventer.. Hun er nå et par uker og har ennå ikke tatt igjen fødselsvekta. Men det går rette veien - så selv om jeg mener at vi ikke trenger å amme for enhver pris holder vi på som før og er åpen for å introdusere mme hvis det er det som er best for henne. Det viktigste er tross alt at ungen får i seg mat. Kos og nærhet kan en gi ubegrenset av selv om det ikke er via pupp!

Håper det ellers går bra med dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker til termin her og i dag har jeg ingen planer og er rastløs. Noen tips til aktiviteter som er mildt mot et tidvis kranglete bekken? Hva gjør dere for å fylle dagene når alt er klart til babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass heldig at jeg elsker dataspill, så det ble min lette aktivitet på slutten, hehe. Nå har jeg ikke spilt siden jeg ble innlagt og igangsatt, så det blir 14 dager nå. Så lenge tror jeg ikke jeg har gått uten å spille siden jeg var på bryllupsferie i 4 uker, haha! :) 

Ammingen her har tatt seg opp igjen. Eller rettere sagt pumpingen. Etter at jeg fjernet støttebandasjen som skulle kvele melka var de plutselig helt sprengt. Det var utrolig smertefullt, men nå har jeg fått orden på det og pumper slik at han får melk fra meg på flaske. Om vi får til amming eller ikke på et senere tidspunkt er for tidlig å si, men jeg er glad for at jeg får gitt ham det lille jeg har. 

Apex, jeg synes det er så uhøflig når folk spør hvordan det går med ammingen. Kan være bare meg da, jeg er utrolig privat av meg, men jeg føler at det er så personlig og noe jeg normalt sett ikke ville snakket med andre enn de aller nærmeste, eller helsepersonell om. Det er pussig hvordan man mister litt privatlivet sitt, først som gravid og så som nybakt mor. 
Jeg skjønner at du synes det er tungt at ting ikke gikk "som planlagt", men en ubrukelig mamma er du absolutt ikke! Du er gull verdt for jenta di, samme hvordan hun kom ut eller hvor raskt hun går opp i vekt. Klem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...