Gå til innhold

November 2014 baby❤️


DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

Malv jeg tror ikke du trenger å bekjmre deg ang osten men det er ikke helt enkelt med dette å gå ut å spise synes de er for dårlig til å opplyse og har ikke ordentlige svar om man spør :/

 

Bonusmamma jeg tror ikke det er noe som er normalt og ikke normalt ang vekt og tror det er veldig invuduelt. Men jeg tenker at det er bra av jordmor å passe på :)

 

Jeg er ganske stolt over meg selv i dag. Siden jeg ble gravid har jeg gått ned 2 kg og jeg fryktet etter 3 uker med ferie skulle gi full utslag på vekten men jeg har gått ned ytterlig 0.5 kg. Dette kan høres feil ut for mange men jeg har mer enn nok kg å ta av og jeg bør ikke gå opp mer en 6-10 kg. Jeg håper virkelig jeg kommer til å klare det for jeg ønsker ikke å sitte med de kg resten av livet som resten av familien har gjort.

Jeg lurer litt på når man eventuelt legger på seg mest i svangerskapet.

 

Jeg skal på første jordmor time om 1 uke. Jeg har ikke fått beskjed om å ta med noe eller hva som skjer. Noen som vil dele erfaringer og tips. Er så redd for at det skal være en slik megge som ikke hører på hva jeg sier og bare forteller meg hva jeg bør gjøre og ikke gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mabanovember: Du har vel vært på svangerskapskontroll hos lege tidligere? Sorry, men jeg husker så dårlig her i tråden. De jordmødrene jeg har vært hos har i det minste vært veldig hyggelige mot meg! Dersom du har (som du selv skriver) noen ekstra kg, kommer de nok til å spørre deg om du har vært på glucosebelastningen osv. Og selvfølgelig spørre om hva du har spist og drukket osv i løpet av svangerskapet. Var veldig forberedt på at jordmor kom til å fokusere på vekten min når jeg var der første gang, men hun var faktisk ganske grei og lite dømmende i det minste. 

 

Det er jo kjempebra at du har gått ned! Jeg har absolutt ikke viljestyrken til å gå ned akkurat nå, og jordmor anbefalte meg å ikke gå ned heller for den saks skyld. Tror jeg er nødt til å investere i en badevekt. Når jeg var hos tanten min kunne jeg jo veie meg, og da veide jeg meg minst 3 ganger dagen! :P haha! 

 

Ellers har jeg hatt en liten blødning idag og.... Skal ringe jordmor imorgen. Kjenner liv og sånt nå, så jeg freaker ikke helt ut enda.. Istad sa jeg høyt for første gang til samboeren min at jeg rett og slett er lei av å være gravid. Føler at det alltid er noe å bekymre seg for.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på kontroll idag, er 25+1 og har gått opp 10 kg! Jordmor synes jeg hadde gått opp alt for mye, så nå måtte jeg kutte litt på sukkeret...

men når jeg kom så kommenterte hun hvor slank jeg var og hvor fin liten kul jeg hadde.... Jeg er normalvektig og veide 65 kg på starten og er 171 høy. Aldri vært overvektig eller hatt mye fett på kroppen.. Så nå føler jeg meg rett og slett tjukk når hun sier slik.

Er det virkelig så unormalt å gå opp 10 kg så tidlig? Jeg føler meg ikke stor, går fortsatt i M i klær og synes egentlig bare magen har kommet... Ja, ja, får skjerpe meg litt på matfronten, har blitt mye godt og is i det siste.

 

 

.. Fikk også utslag på urinprøven - IGJEN... denne gangen blod, så den ble sendt til dyrking, så får jeg svar om et par dager. :)

Jeg syns ikke det er så enormt mye. Det kan jo være litt varierende fra dag til dag også. Tror ikke jeg er så langt etter deg i vektøkning. Har ikke vegd meg på en stund, men hadde fått 6,5 kilo for noen uker siden, så det er vel minst 8 nå. Vi er jo godt over halvvegs! Jeg pleier ikke å legge på meg den siste mnd. Får ikke nok i meg da, for jeg blir så fort mett og barnet trenger så mye. Men det skader jo ikke å høre på jordmor. Kutt ut snop og tullemat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mabanovember: Du har vel vært på svangerskapskontroll hos lege tidligere? Sorry, men jeg husker så dårlig her i tråden. De jordmødrene jeg har vært hos har i det minste vært veldig hyggelige mot meg! Dersom du har (som du selv skriver) noen ekstra kg, kommer de nok til å spørre deg om du har vært på glucosebelastningen osv. Og selvfølgelig spørre om hva du har spist og drukket osv i løpet av svangerskapet. Var veldig forberedt på at jordmor kom til å fokusere på vekten min når jeg var der første gang, men hun var faktisk ganske grei og lite dømmende i det minste.

 

Det er jo kjempebra at du har gått ned! Jeg har absolutt ikke viljestyrken til å gå ned akkurat nå, og jordmor anbefalte meg å ikke gå ned heller for den saks skyld. Tror jeg er nødt til å investere i en badevekt. Når jeg var hos tanten min kunne jeg jo veie meg, og da veide jeg meg minst 3 ganger dagen! :P haha!

 

Ellers har jeg hatt en liten blødning idag og.... Skal ringe jordmor imorgen. Kjenner liv og sånt nå, så jeg freaker ikke helt ut enda.. Istad sa jeg høyt for første gang til samboeren min at jeg rett og slett er lei av å være gravid. Føler at det alltid er noe å bekymre seg for....

Ja jeg har vært hos legen 1 gang og 1 gang ultralyd. Men aldri hos jordmor. Håper hun er snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i varmen og nettshopper, og lurer i den forbindelse på om denne babyen kommer til å trenge en vinterdress? Jeg har allerede en vinterpose, men trenger man en tykk vinterdress i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i varmen og nettshopper, og lurer i den forbindelse på om denne babyen kommer til å trenge en vinterdress? Jeg har allerede en vinterpose, men trenger man en tykk vinterdress i tillegg?

"Trenger" er vel et definisjonsspørsmål, men jeg har (arvet eller kjøpt brukt) i både bitte-bittesmått og større, men da i flossy ull-opplegg, strikka eller teddyaktig. Ikke type reima-ute-dress, det blir ikke aktuelt på enda ettpar år, heldigvis. Det jeg erfarte ut over høsten med han jeg har fra før var at jakke/tykk genser var mer hensiktsmessig mange ganger siden han lå neddi posen, og bare toppen av kroppen stakk opp (genser-votter-lue fremfor dress). Men jeg tenker det kan være greit med et varmt strikkasett eller teddy-dress til hjemreisa og de første ukene. Så kan du jo heller kjøpe etter som du ser behovet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Sitter i varmen og nettshopper, og lurer i den forbindelse på om denne babyen kommer til å trenge en vinterdress? Jeg har allerede en vinterpose, men trenger man en tykk vinterdress i tillegg?

 

"Trenger" er vel et definisjonsspørsmål, men jeg har (arvet eller kjøpt brukt) i både bitte-bittesmått og større, men da i flossy ull-opplegg, strikka eller teddyaktig. Ikke type reima-ute-dress, det blir ikke aktuelt på enda ettpar år, heldigvis. Det jeg erfarte ut over høsten med han jeg har fra før var at jakke/tykk genser var mer hensiktsmessig mange ganger siden han lå neddi posen, og bare toppen av kroppen stakk opp (genser-votter-lue fremfor dress). Men jeg tenker det kan være greit med et varmt strikkasett eller teddy-dress til hjemreisa og de første ukene. Så kan du jo heller kjøpe etter som du ser behovet?

Takk :-) trenger er selvfølgelig relativt, men håpe noen hadde noen erfaringer, takk for at du delte :-)

Svigermor har alt strukket dn nydelig dress i ull, kanskje den holder oppi lammeskinnsposen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sitter i varmen og nettshopper, og lurer i den forbindelse på om denne babyen kommer til å trenge en vinterdress? Jeg har allerede en vinterpose, men trenger man en tykk vinterdress i tillegg?

"Trenger" er vel et definisjonsspørsmål, men jeg har (arvet eller kjøpt brukt) i både bitte-bittesmått og større, men da i flossy ull-opplegg, strikka eller teddyaktig. Ikke type reima-ute-dress, det blir ikke aktuelt på enda ettpar år, heldigvis. Det jeg erfarte ut over høsten med han jeg har fra før var at jakke/tykk genser var mer hensiktsmessig mange ganger siden han lå neddi posen, og bare toppen av kroppen stakk opp (genser-votter-lue fremfor dress). Men jeg tenker det kan være greit med et varmt strikkasett eller teddy-dress til hjemreisa og de første ukene. Så kan du jo heller kjøpe etter som du ser behovet?

Takk :-) trenger er selvfølgelig relativt, men håpe noen hadde noen erfaringer, takk for at du delte :-)

Svigermor har alt strukket dn nydelig dress i ull, kanskje den holder oppi lammeskinnsposen :-)

 

Vi endte opp med å bruke strikkedress gjennom hele vinteren med forrigemann, men da oppi en lammeskinnspose. Den vinteren var riktignok ganske mild, så vi får jo se hva som venter oss denne vinteren. Vi hadde en bobledress også, men den ble han bare svett og klam i, så den brukte vi veldig lite. Men en jakke til å ha utenpå er sikkert også lurt om det blir kaldt, slik prinsessa sikriver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull? Fleece? Utedress? Hvordan klarer dere å tenke på det nå? Holder på å smelte i varmen. Det eneste jeg vil er å bade, men det tror jeg ikke magetrollet liker. Blir så mye liv der inne at det blir skikkelig ubehagelig. Flere som har troll som reagerer? Tips mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull? Fleece? Utedress? Hvordan klarer dere å tenke på det nå? Holder på å smelte i varmen. Det eneste jeg vil er å bade, men det tror jeg ikke magetrollet liker. Blir så mye liv der inne at det blir skikkelig ubehagelig. Flere som har troll som reagerer? Tips mottas med takk :-)

 

Ha, ha! Ja, ulldresser virker veldig langt vekke nå om dagen:) jeg merker også mye liv om jeg går fra oppvarmet tilstand og ut i vannet for nedkjøling. Så de merker det nok, men jeg tror bare det er bra for både mor og barn. Fytti så varmt om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker alle her inne like mye liv hver dag? Hos meg har det vært litt stille i magen de siste dagene. Kjenner han i ny og ne, men sist uke var han så utrolig mye mer sprellende. Nå er det litt sånn "Var det luft, eller var det babyen?"  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg drømmer om høsten, er vel derfor jeg orker å tenke på det :-P setter meg på badet med iPad og drømmer :-P

 

Når det gjelder bevegelser Malv så har jeg det slik også. De siste dagene har det vært lite aktivitet, men Jar merket henne godt rett etter bading, da våkner hun nok ;-)

Her bader jeg uansett hva den lille måtte mene, ellers kvelder jeg! Det er jo så varmt! Ikke at jeg klager, min nærmeste venninne har termin om fem dager, tror hun har det verre :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin om fem dager i denne varmen hørtes jo virkelig ut som en prøvelse! :P  Drev nettopp og klaget til noen venninner at det er helt forderdelig å være gravid når det er over 30 varmegrader ute!!  Er helt sykt. Har ikke ork i kroppen til å gå på butikken omtrent, så i hele dag har jeg spist tørre brødskiver mens samboeren var på jobb! :P (haha.. ikke noe independent woman her nei... ) 

 

Bra å vite at også andre merker forskjell i bevegelser til tider. Blir så usikker når jeg leser på nett at man burde ta kontakt med lege dersom man merker forskjell i bevegelser osv...  Merker at jeg har så mange spørsmål for tiden, og føler at jeg ringer jordmor altfor ofte!  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malv: min jordmor sa til meg sist at det er ikke før i uke 28 at det forventes liv daglig og at man skal bekymre seg ved forandringer i aktivitet hos babyen. Syns det var litt godt å høre :-)

 

Jeg har sittet i bil i hele da, AC er digg :-) har reist på hytta, håper på litt lavere temperaturer :-P

Var forøvrig drithoven i beina, uvant for meg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin om fem dager i denne varmen hørtes jo virkelig ut som en prøvelse! :P  Drev nettopp og klaget til noen venninner at det er helt forderdelig å være gravid når det er over 30 varmegrader ute!!  Er helt sykt. Har ikke ork i kroppen til å gå på butikken omtrent, så i hele dag har jeg spist tørre brødskiver mens samboeren var på jobb! :P (haha.. ikke noe independent woman her nei... ) 

 

Bra å vite at også andre merker forskjell i bevegelser til tider. Blir så usikker når jeg leser på nett at man burde ta kontakt med lege dersom man merker forskjell i bevegelser osv...  Merker at jeg har så mange spørsmål for tiden, og føler at jeg ringer jordmor altfor ofte!  :fnise:

 

Jeg tror dette med å kjenne liv kan arte seg veldig forskjellig. Morkaka ligger ulikt og man har ulik mengde med fostervann. Jeg tror ikke jeg hadde bekymret meg så lenge du kjenner litt liv. Det blir mer og mer ettersom babyen blir større. Man kjenner jo også sitt eget barn etterhvert utover i svangerskapet. Hos meg er det en del liv spesielt på kvelden når jeg legger meg nedpå. Det er vel ganske klassisk, tror jeg. Men jeg er vel 26+3 i dag, så da forventes det vel litt også.

 

Varmen er en utfordring syns jeg, men ikke noe verre enn det hadde vært uten baby i magen;) Veldig uvant med så høye temperaturer, spesielt om natta! Minsten og jeg spiser is og bader, men min største bekymring er at han spiser så lite. Det begynte da vi var i Kroatia og fortsatte her hjemme. Han mister apetitten i varmen og har ikke så mye å gå på fra før. Men han drikker heldigvis godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg drømmer om høsten, er vel derfor jeg orker å tenke på det :-P setter meg på badet med iPad og drømmer :-P

 

Når det gjelder bevegelser Malv så har jeg det slik også. De siste dagene har det vært lite aktivitet, men Jar merket henne godt rett etter bading, da våkner hun nok ;-)

Her bader jeg uansett hva den lille måtte mene, ellers kvelder jeg! Det er jo så varmt! Ikke at jeg klager, min nærmeste venninne har termin om fem dager, tror hun har det verre :-P

Hvorfor skal man ikke bade??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder rett og slett på å omkomme på jobb. er så varmt her og vi har ingen AC :( DØR rett og slett er sikkert 40 grader her inne. 

føler ikke at jeg fungerer på jobb i det hele tatt 

 

Jeg kjenner masse bevegelse hver dag men det er på bestemte tider. 

lille prinsen våkner alltid stort sett 0930 heheh :P LA oss ALLE håper dette forsetter :P hehehe ellers er det mest på kvelden når man er litt roligere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe jeg drømmer om høsten, er vel derfor jeg orker å tenke på det :-P setter meg på badet med iPad og drømmer :-P

Når det gjelder bevegelser Malv så har jeg det slik også. De siste dagene har det vært lite aktivitet, men Jar merket henne godt rett etter bading, da våkner hun nok ;-)

Her bader jeg uansett hva den lille måtte mene, ellers kvelder jeg! Det er jo så varmt! Ikke at jeg klager, min nærmeste venninne har termin om fem dager, tror hun har det verre :-P

 

Hvorfor skal man ikke bade??

Det var ei som skreiv hun ikke turte bade fordi det virket som om babyen ikke likte det. Jeg tolker økt aktivitet hos babyen som et positivt tegn, og helt ærlig er jeg nødt til P gjøre det uavhengig av babyen liker eller ikke :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit. I dag har jeg tatt frem og montert vugge og vogn, og gitt de en vask. Sprøtt! Og i helga henter vi senga som svigers har lånt noen år. Litt morsomt da: senga er fra ca 1930, vogga 1910 og vogna fra 1979. Skikkelig retro baby coming our way ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hehe jeg drømmer om høsten, er vel derfor jeg orker å tenke på det :-P setter meg på badet med iPad og drømmer :-P

Når det gjelder bevegelser Malv så har jeg det slik også. De siste dagene har det vært lite aktivitet, men Jar merket henne godt rett etter bading, da våkner hun nok ;-)

Her bader jeg uansett hva den lille måtte mene, ellers kvelder jeg! Det er jo så varmt! Ikke at jeg klager, min nærmeste venninne har termin om fem dager, tror hun har det verre :-P

 

Hvorfor skal man ikke bade??
Det var ei som skreiv hun ikke turte bade fordi det virket som om babyen ikke likte det. Jeg tolker økt aktivitet hos babyen som et positivt tegn, og helt ærlig er jeg nødt til P gjøre det uavhengig av babyen liker eller ikke :-P

Badet hver dag i spania i 20 dager og har badet her hjemme også og har STORE planer om å bade i helgen på hytten :)

Jeg blir faktisk litt sprø av alle ting man skal og ikke skal. Tror man skal lytte til sin egen kropp jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit. I dag har jeg tatt frem og montert vugge og vogn, og gitt de en vask. Sprøtt! Og i helga henter vi senga som svigers har lånt noen år. Litt morsomt da: senga er fra ca 1930, vogga 1910 og vogna fra 1979. Skikkelig retro baby coming our way ;-)

Ååh så digg! 

 

Jeg har ikke ordnet noe annet enn vogna enda jeg.. :-/ Og det er så varmt at jeg ikke orker å være inne og om jeg er inne så er jeg bare i kjelleren hvor det er normal temp. 

 

Aaah blir helt stresset av alt som må ordnes før babyen kommer. Vi har jo "nylig" flyttet inn i et nytt hus, og har virkelig ikke kommet i orden enda. 

 

Er det flere som har ordnet med møbler ogsånt til babyen ? 

 

(Jeg håper for alt i hele verden at han ikke har planer om å komme før termin, haha huff ) 

 

Ja, og har dere sendt inn søknader om permisjon osv ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress ned! Eneste grunnen for at jeg/vi tok det i dag er for å få en oversikt før vi legger årets sommerferie forbi IKEA ;-) (også var det endelig under 25 grader her, OG overskya!!!) Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok tatt det med stor ro i minst to-tre mnd til ;-) Greia er at vi (som dere skjønner) allerede har alt, men vi må bytte ut litt tekstiler og slikt. Så går bare over og sjekker at ting er i ok stand og finner ut hva som må byttes ut. Og siden vi bor litt avsides legger vi ferien heeeelt tilfeldig forbi noen greie shoppingmuligheter ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Shit. I dag har jeg tatt frem og montert vugge og vogn, og gitt de en vask. Sprøtt! Og i helga henter vi senga som svigers har lånt noen år. Litt morsomt da: senga er fra ca 1930, vogga 1910 og vogna fra 1979. Skikkelig retro baby coming our way ;-)

 

Ååh så digg! 

 

Jeg har ikke ordnet noe annet enn vogna enda jeg.. :-/ Og det er så varmt at jeg ikke orker å være inne og om jeg er inne så er jeg bare i kjelleren hvor det er normal temp. 

 

Aaah blir helt stresset av alt som må ordnes før babyen kommer. Vi har jo "nylig" flyttet inn i et nytt hus, og har virkelig ikke kommet i orden enda. 

 

Er det flere som har ordnet med møbler ogsånt til babyen ? 

 

(Jeg håper for alt i hele verden at han ikke har planer om å komme før termin, haha huff ) 

 

Ja, og har dere sendt inn søknader om permisjon osv ??

Her er vogn, bilsete, tripptrapp stol og seng i orden. Har derimot ikke noe ferdig barnerom, så der har vi litt å gjøre :-P

Permisjon kan man ikke søke om før fullgåtte 27 uker, og man må ha attest fra legen. Jeg må derfor vente litt, er 24+3 bare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress ned! Eneste grunnen for at jeg/vi tok det i dag er for å få en oversikt før vi legger årets sommerferie forbi IKEA ;-) (også var det endelig under 25 grader her, OG overskya!!!) Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok tatt det med stor ro i minst to-tre mnd til ;-) Greia er at vi (som dere skjønner) allerede har alt, men vi må bytte ut litt tekstiler og slikt. Så går bare over og sjekker at ting er i ok stand og finner ut hva som må byttes ut. Og siden vi bor litt avsides legger vi ferien heeeelt tilfeldig forbi noen greie shoppingmuligheter ;-) 

 

Aaah jo, du det har jeg hørt mange ganger før :P  Får vel evnt bare trøste meg med at om babyen kommer før jeg har kommet i orden så får min mor ta seg av oppgaven med å fikse det mens jeg er på sykehuset :P Haha.. Kanskje jeg egentlig bare skal droppe det, og la hun gjøre det mens jeg ligger på føden(?) 

 

Neida.. Men, får kanskje ta å begynne med å fikse soverummet i morgen isteden for å være så mye ute. Har nemmelig fått bronkitt også, så skal vist egentlig ikke vær så mye ute å bli svett ogsånt. 

 

Optatium jeg mente egentlig permisjons pengene (?) Er det ikke det man skal søke om til nav ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stress ned! Eneste grunnen for at jeg/vi tok det i dag er for å få en oversikt før vi legger årets sommerferie forbi IKEA ;-) (også var det endelig under 25 grader her, OG overskya!!!) Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok tatt det med stor ro i minst to-tre mnd til ;-) Greia er at vi (som dere skjønner) allerede har alt, men vi må bytte ut litt tekstiler og slikt. Så går bare over og sjekker at ting er i ok stand og finner ut hva som må byttes ut. Og siden vi bor litt avsides legger vi ferien heeeelt tilfeldig forbi noen greie shoppingmuligheter ;-)

 

 

Aaah jo, du det har jeg hørt mange ganger før :P  Får vel evnt bare trøste meg med at om babyen kommer før jeg har kommet i orden så får min mor ta seg av oppgaven med å fikse det mens jeg er på sykehuset :P Haha.. Kanskje jeg egentlig bare skal droppe det, og la hun gjøre det mens jeg ligger på føden(?) 

 

Neida.. Men, får kanskje ta å begynne med å fikse soverummet i morgen isteden for å være så mye ute. Har nemmelig fått bronkitt også, så skal vist egentlig ikke vær så mye ute å bli svett ogsånt. 

 

Optatium jeg mente egentlig permisjons pengene (?) Er det ikke det man skal søke om til nav ?

Er ikke sikkert jeg skjønner forskjellen nå, men permisjon og foreldrepenger kan ikke søkes om før fullgåtte 27 uker, da sender NAV søknaden o retur :-P

Om det er noe annet du tenker på, vet jeg ikke svaret :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...