Gå til innhold

November 2014 baby❤️


DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

Hei Sienna85.

Koselig at du tok tid å spørre. Desverre er der jeg kan ta ultralyd i Bergen sommerstengt til 27.juli så skal jeg til Jordmor 28.juli så jeg tenkte jeg skulle vente til da. Men jeg kommer absolutt til å gå på en ultralyd.

Utfordringen er å få gå fra jobb til lege/jordmor/ultralydtime..

Hvis du har mulighet til å gå privat i stedet vil jeg i allefall anbefale deg jan helge mortensen. Han er spesialist og kjempe dyktig og tar seg god tid. Han har timer frem til kl 21 på kveldene og også i helger. Koster 1200 kroner og er verdt hver eneste krone. Praksisen hans ligger i skottegaten 8, rett bortenfor der man kjører inn i klostergarasjen. :-)

Tusen takk for tips. Nå ble jeg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null svangerskapsdiabetes her, og ingen kilo opp! Veldig fornøyd med det da jeg har litt å gå på i utgangspunktet :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null svangerskapsdiabetes her, og ingen kilo opp! Veldig fornøyd med det da jeg har litt å gå på i utgangspunktet :-P

Så bra!! Jeg har også planer om å ikke gå opp så mye, men har lagt på meg rundt 2 kg den siste tiden.... blæh :P 

 

Jeg er nødt til å ta glucosebelastningen på nytt etter uke 28. Syntes jo ikke det var noe gøy, men faktisk ikke så ille som jeg var forberedt på siden alle advarte meg om at det var helt forferdelig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på ny ul i går siden jeg måtte tilbake for å sjekke hjertet (hadde en jordmor på OUL som ikke var kvalifisert til å si om alt var ok. Kjedelig.), og alt var fint. Fikk litt ekstra tid siden det var med en turnuslege på opplæring, og så fikk jeg en 3d/4d visning i tillegg, siden jeg hadde vært nødt til å komme tilbake . Det var moro!! Det er jo en ordentlig baby inni der! Ser ut til at han får nesa til pappan sin <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium, on 18 Jul 2014 - 16:03, said:

Null svangerskapsdiabetes her, og ingen kilo opp! Veldig fornøyd med det da jeg har litt å gå på i utgangspunktet :-P

Så bra!! Jeg har også planer om å ikke gå opp så mye, men har lagt på meg rundt 2 kg den siste tiden.... blæh

 

Jeg er nødt til å ta glucosebelastningen på nytt etter uke 28. Syntes jo ikke det var noe gøy, men faktisk ikke så ille som jeg var forberedt på siden alle advarte meg om at det var helt forferdelig!

 

Hvorfor må du ta den på nytt?

Og to kilo er ikke mye da!

Jeg er så stor fra før at for meg er det viktig å ikke bli så mye større, hadde satt pris på å ikke gå opp mer enn 5kg, men skjønner at det kan bli vanskelig i lengden :-P

Syns ikke den glukosebelastningtesten var så ille, selvfølgelig smakte det ikke godt, men det var bedre enn en sel andre ting (drikkevaksine for tropestrøk blant annet,blæh). Ventetiden gikk greit med legetime og en bok i mellomtiden, så alt i alt ikke så verst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium: Det med drikkevaksine tenkte faktisk jeg også på!!! Syntes det var helt forferdelig å ta, så derfor gruet jeg meg veldig til glukosebelastningen.. Glukosen var jo ikke i nærheten så ille!!! :P Må ta testen på nytt igjen om en stund bare for å følges opp litt ekstra pga overvekt. Syntes det er helt greit. Alle tallene mine var jo kjempefine, og jeg har vært frisk ellers. (har f.eks aldri hatt høyt blodtrykk eller lignende)

 

To kilo er ikke mye, men jeg vil helst gå opp 0 kg! :P haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium: Det med drikkevaksine tenkte faktisk jeg også på!!! Syntes det var helt forferdelig å ta, så derfor gruet jeg meg veldig til glukosebelastningen.. Glukosen var jo ikke i nærheten så ille!!! Må ta testen på nytt igjen om en stund bare for å følges opp litt ekstra pga overvekt. Syntes det er helt greit. Alle tallene mine var jo kjempefine, og jeg har vært frisk ellers. (har f.eks aldri hatt høyt blodtrykk eller lignende)

 

To kilo er ikke mye, men jeg vil helst gå opp 0 kg! haha!

 

 

Kan høres ut som om vi er i samme båt :-P har du fått noe særlig mage?

Jeg har ikke fått beskjed om å ta testen en gang til, håper jeg slipper det :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium: Det med drikkevaksine tenkte faktisk jeg også på!!! Syntes det var helt forferdelig å ta, så derfor gruet jeg meg veldig til glukosebelastningen.. Glukosen var jo ikke i nærheten så ille!!! Må ta testen på nytt igjen om en stund bare for å følges opp litt ekstra pga overvekt. Syntes det er helt greit. Alle tallene mine var jo kjempefine, og jeg har vært frisk ellers. (har f.eks aldri hatt høyt blodtrykk eller lignende)

 

To kilo er ikke mye, men jeg vil helst gå opp 0 kg! haha!

 

 

Kan høres ut som om vi er i samme båt :-P har du fått noe særlig mage?

Jeg har ikke fått beskjed om å ta testen en gang til, håper jeg slipper det :-P

 

Dere er jo kjempeflinke begge to, syns jeg! Forstår ikke hvordan dere klarer å legge på dere så lite! Tror jeg hadde sultet om jeg skulle spist mindre enn det jeg gjør nå. og her har det kommet en 6-7 kilo til nå. Er 25+5 i dag. Klapp dere selv på skuldera og rop hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Optatium: Det med drikkevaksine tenkte faktisk jeg også på!!! Syntes det var helt forferdelig å ta, så derfor gruet jeg meg veldig til glukosebelastningen.. Glukosen var jo ikke i nærheten så ille!!! Må ta testen på nytt igjen om en stund bare for å følges opp litt ekstra pga overvekt. Syntes det er helt greit. Alle tallene mine var jo kjempefine, og jeg har vært frisk ellers. (har f.eks aldri hatt høyt blodtrykk eller lignende)

 

To kilo er ikke mye, men jeg vil helst gå opp 0 kg! haha!

 

 

Kan høres ut som om vi er i samme båt :-P har du fått noe særlig mage?

Jeg har ikke fått beskjed om å ta testen en gang til, håper jeg slipper det :-P

 

Dere er jo kjempeflinke begge to, syns jeg! Forstår ikke hvordan dere klarer å legge på dere så lite! Tror jeg hadde sultet om jeg skulle spist mindre enn det jeg gjør nå. og her har det kommet en 6-7 kilo til nå. Er 25+5 i dag. Klapp dere selv på skuldera og rop hurra!

 

Tror det er MYE enklere å holde seg på vekten når man har en del ekstra fra før av altså! :P Jeg burde jo i utgangspunktet ikke legge på meg noe særlig mer enn 5-6 kg. De to kg jeg har gått opp til nå er jo sånn som kommer og går.. Kommer faktisk an på dagsformen. Idag veide jeg meg når jeg stod opp, og da hadde jeg plutselig gått ned de to kg igjen.... så jah! :P

 

Har jo hatt forstoppelse i noen uker nå, og brukte sånn duphalac igår som fikk ting i gang, så de to kg var nok bare det!  :fnise:  :fnise: (Ja, det var faktisk ganske ille) 

 

Det er bra å ha noen i samme båt som meg, Optatium. Så slipper jeg å sitte her alene! :P Har fått litt mage faktisk! Men ser fremdeles ikke direkte gravid ut, bare litt ekstra feit! :P Sørger for å stryke litt ekstra på magen en gang i blant når jeg er i offentligheten sånn at folk tar hintet! 

Endret av Malv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅÅÅ sint og hissig om dagen! Like før jeg angrep gubben i dag. DN ting er å være mye sint på gubben, men bikkja og snuppa får jo litt pepper de å! Får dårlig samvittighet, da snuppa bare blir 2 år! Slitsomt å være så mye sint! Satser på at det er så ille pga varmen. Flere som sliter med temperamentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Optatium: Det med drikkevaksine tenkte faktisk jeg også på!!! Syntes det var helt forferdelig å ta, så derfor gruet jeg meg veldig til glukosebelastningen.. Glukosen var jo ikke i nærheten så ille!!! Må ta testen på nytt igjen om en stund bare for å følges opp litt ekstra pga overvekt. Syntes det er helt greit. Alle tallene mine var jo kjempefine, og jeg har vært frisk ellers. (har f.eks aldri hatt høyt blodtrykk eller lignende)

To kilo er ikke mye, men jeg vil helst gå opp 0 kg! haha!

Kan høres ut som om vi er i samme båt :-P har du fått noe særlig mage?

Jeg har ikke fått beskjed om å ta testen en gang til, håper jeg slipper det :-P

 

 

Dere er jo kjempeflinke begge to, syns jeg! Forstår ikke hvordan dere klarer å legge på dere så lite! Tror jeg hadde sultet om jeg skulle spist mindre enn det jeg gjør nå. og her har det kommet en 6-7 kilo til nå. Er 25+5 i dag. Klapp dere selv på skuldera og rop hurra!

Tror det er MYE enklere å holde seg på vekten når man har en del ekstra fra før av altså! :P Jeg burde jo i utgangspunktet ikke legge på meg noe særlig mer enn 5-6 kg. De to kg jeg har gått opp til nå er jo sånn som kommer og går.. Kommer faktisk an på dagsformen. Idag veide jeg meg når jeg stod opp, og da hadde jeg plutselig gått ned de to kg igjen.... så jah! :P

 

Har jo hatt forstoppelse i noen uker nå, og brukte sånn duphalac igår som fikk ting i gang, så de to kg var nok bare det!  :fnise:  :fnise: (Ja, det var faktisk ganske ille) 

 

Det er bra å ha noen i samme båt som meg, Optatium. Så slipper jeg å sitte her alene! :P Har fått litt mage faktisk! Men ser fremdeles ikke direkte gravid ut, bare litt ekstra feit! :P Sørger for å stryke litt ekstra på magen en gang i blant når jeg er i offentligheten sånn at folk tar hintet!

Er helt enig med deg, er nok enklere å gå opp mindre med såpass til overs som jeg har :-P

Har også lite mage, ser mest ekstra feit ut ja :-P jeg også stryker ekstra på magen! Haha, og går med topper og skjørt som fremhever den lille bulen som kan skimtes ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gikk jeg opp 3 kg, da hadde jeg 20+ i utgangspunktet. Var ikke engang spesielt påpasselig med hva jeg putta i meg da. Nå er jeg mer nøye, men starta som normalvektig, og har allerede gått opp 4. Så man tærer nok lettere på det man har om man har litt ekstra. 

 

Må bare spørre; er det andre som har menssmerter/murringer/muskelstrekksmerter i magen? Jeg har kynnere som jeg bare merker ved at magen blir hard og jeg får en sugende følelse fra tid til annen. Men jeg har de siste dagene hatt mer eller mindre konstant vondt i musklene under og opp langs siden av magen. Føler det revner til tider. Spent og anstrengt, og selv når jeg slapper av "murrer" det. Kan ikke huske at jeg hadde så mye som antydning til noe slikt sist (tidlig planlagt KS da, så aner ikke om dette kan sammenlignes med rie-smerter heller). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gikk jeg opp 3 kg, da hadde jeg 20+ i utgangspunktet. Var ikke engang spesielt påpasselig med hva jeg putta i meg da. Nå er jeg mer nøye, men starta som normalvektig, og har allerede gått opp 4. Så man tærer nok lettere på det man har om man har litt ekstra.

 

Må bare spørre; er det andre som har menssmerter/murringer/muskelstrekksmerter i magen? Jeg har kynnere som jeg bare merker ved at magen blir hard og jeg får en sugende følelse fra tid til annen. Men jeg har de siste dagene hatt mer eller mindre konstant vondt i musklene under og opp langs siden av magen. Føler det revner til tider. Spent og anstrengt, og selv når jeg slapper av "murrer" det. Kan ikke huske at jeg hadde så mye som antydning til noe slikt sist (tidlig planlagt KS da, så aner ikke om dette kan sammenlignes med rie-smerter heller).

Jeg har også til tider kynnere. Veldig ubehagelig. Men hjelper å bevege seg når det skjer :)

Jeg har også godt med extra kg fra før av og håper ikke å legge på meg. Før jeg reiste på ferie hadde jeg gått ned 2. Men stygt redd for at jeg har gått opp noen ekstra nå :/ har ikke vekt hjemme. Så veldig usikker :( håper helst på å ikke legge på meg noe som helst

Har ikke gjort så mye spesielt med kostholdet da jeg spiser sunt fra før. Men jeg tror jeg skal tenke litt mer igjennom nå fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var litt rotete når jeg forklarte. Kynnerene er ikke ubehagelige og de lever jeg godt med. Det er smertene jeg har fått i tillegg som jeg ikke liker. Og de følger ikke noe mønster, bortsett fra at bevegelse gjør dem verre. Ligger jeg i ro murrer det, men gjør ikke vondt. Rører jeg på meg gjør det direkte vondt. Kjennes ut som om magen revner, at det er for trangt eller at noe presser frem/ut/ned. Lurer på om det kan hjelpe med et slikt belte, noen som har prøvd det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var litt rotete når jeg forklarte. Kynnerene er ikke ubehagelige og de lever jeg godt med. Det er smertene jeg har fått i tillegg som jeg ikke liker. Og de følger ikke noe mønster, bortsett fra at bevegelse gjør dem verre. Ligger jeg i ro murrer det, men gjør ikke vondt. Rører jeg på meg gjør det direkte vondt. Kjennes ut som om magen revner, at det er for trangt eller at noe presser frem/ut/ned. Lurer på om det kan hjelpe med et slikt belte, noen som har prøvd det?

 

Det høres ikke noe behagelig ut det der! Jeg har dessverre ikke noe erfaring, men jeg kjenner meg litt igjen i mensmurringer. De kommer og går uten at jeg har skjønt noen sammenheng.. Bekymrer meg litt, men prøver å ikke tenke for mye på det. Har du time hos jordmor/lege snart, sånn at du kan ta det opp? Ville jo vært lurt kanskje, om ikke annet så du fikk slappet av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var litt rotete når jeg forklarte. Kynnerene er ikke ubehagelige og de lever jeg godt med. Det er smertene jeg har fått i tillegg som jeg ikke liker. Og de følger ikke noe mønster, bortsett fra at bevegelse gjør dem verre. Ligger jeg i ro murrer det, men gjør ikke vondt. Rører jeg på meg gjør det direkte vondt. Kjennes ut som om magen revner, at det er for trangt eller at noe presser frem/ut/ned. Lurer på om det kan hjelpe med et slikt belte, noen som har prøvd det?

Man skal ikke ha vondt når man er gravid!! Ta kontakt med legen og snakk med sekritær. De svarer på om det er nødvendig med en time eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var litt rotete når jeg forklarte. Kynnerene er ikke ubehagelige og de lever jeg godt med. Det er smertene jeg har fått i tillegg som jeg ikke liker. Og de følger ikke noe mønster, bortsett fra at bevegelse gjør dem verre. Ligger jeg i ro murrer det, men gjør ikke vondt. Rører jeg på meg gjør det direkte vondt. Kjennes ut som om magen revner, at det er for trangt eller at noe presser frem/ut/ned. Lurer på om det kan hjelpe med et slikt belte, noen som har prøvd det? 

 

Det kan være såkalte ligamentsmerter. Det kjennes ut som om noe dras i og kan være ganske så vondt. Jeg har en del av det nederst i magen på begge sider, men det har vært verst på venstre side til nå. Må ta litt paracett om nettene når det står på. Føler at magen kan se litt større ut etter en periode med slike smerter, så det kan jo ha sammenheng. Ligamentene er såkalte livmorbånd som strekkes. Men jeg ville nevnt smertene til jordmor eller lege på neste kontroll, evt. ringt om det er en stund til. Best å være på den sikre sida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt vondter i magen, PrinsesseHengepupp. Har tatt det opp med både lege og jordmor flere ganger, og det er visst helt normalt så lenge de gir seg dersom du sitter/ligger helt i ro. Er såkalte ligamentsmerter. Hos meg kan det bli ganske ille til tider, spesielt om morningen av en eller annen grunn, siden jeg føler at jeg er "støl" i magen

 

 

Idag hadde jeg en ekstremt ubehagelig opplevelse. Og jeg er fullt klar over at jeg muligens overreagerer, men merker at jeg er ganske følsom for tiden. Var på Lom og spiste på en ny cafe der (Tror det er Brimi som eier den). Bestilte meg et smørbrød med leverpostei. Når maten kom, var jeg så sulten at jeg tok et digert jafs eller to før jeg oppdaget at det var ost på smørbrødet.... Stod ingenting om ost på menyen. Jeg spurte hva slags ost det var, og om det var pasteurisert. De som jobbet der skjønte jo ikke bæret. De viste meg hvilken ost det var, og det stod det med store bokstaver:  UPASTEURISERT..........Når jeg forklarte at jeg var gravid, og at gravide ikke skal spise upasteurisert ost ble hun ene damen der skikkelig gretten, siden hun følte at jeg kritiserte ysteriet osten kom fra.. (seriøst, hennes ord... ikke mine..)

 

 

Så nå sitter jeg her og vet at jeg har fått i meg noe man ikke skal. Og det plager meg så utrolig mye, siden jeg har vært ekstremt forsiktig frem til nå. Skal seriøst ringe jordmor imorgen siden det plager meg så mye.. (Og igjen; Ja jeg vet at jeg reagerer ganske mye.. Men det er veldig plagsomt...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt vondter i magen, PrinsesseHengepupp. Har tatt det opp med både lege og jordmor flere ganger, og det er visst helt normalt så lenge de gir seg dersom du sitter/ligger helt i ro. Er såkalte ligamentsmerter. Hos meg kan det bli ganske ille til tider, spesielt om morningen av en eller annen grunn, siden jeg føler at jeg er "støl" i magen

 

 

Idag hadde jeg en ekstremt ubehagelig opplevelse. Og jeg er fullt klar over at jeg muligens overreagerer, men merker at jeg er ganske følsom for tiden. Var på Lom og spiste på en ny cafe der (Tror det er Brimi som eier den). Bestilte meg et smørbrød med leverpostei. Når maten kom, var jeg så sulten at jeg tok et digert jafs eller to før jeg oppdaget at det var ost på smørbrødet.... Stod ingenting om ost på menyen. Jeg spurte hva slags ost det var, og om det var pasteurisert. De som jobbet der skjønte jo ikke bæret. De viste meg hvilken ost det var, og det stod det med store bokstaver:  UPASTEURISERT..........Når jeg forklarte at jeg var gravid, og at gravide ikke skal spise upasteurisert ost ble hun ene damen der skikkelig gretten, siden hun følte at jeg kritiserte ysteriet osten kom fra.. (seriøst, hennes ord... ikke mine..)

 

 

Så nå sitter jeg her og vet at jeg har fått i meg noe man ikke skal. Og det plager meg så utrolig mye, siden jeg har vært ekstremt forsiktig frem til nå. Skal seriøst ringe jordmor imorgen siden det plager meg så mye.. (Og igjen; Ja jeg vet at jeg reagerer ganske mye.. Men det er veldig plagsomt...) [/quote

 

Forstår godt at du ble frustrert! Det slurves utrolig mye med merking av mat i Norge! Men når det er sagt, er sjansene veldig små for at babyen skal ha fått i seg noe uheldig. De aller fleste upasteuriserte ostene er helt fine, men for sikkerhetsskyld bør vi la dem være. Stor klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Jordmor, og hun lo litt av meg.. :P Sa at jeg skulle slappe helt av. 

 

Skjønner jo selv at jeg var litt hysterisk, men jeg tror jeg ble trigget av hun dama som jobbet der, siden hun var så frekk og ikke skjønte at gravide egentlig ikke skal få i seg sånn ost... 

 

Nå har jeg roet meg! Sitter og prøver å skrive masteroppgave mens alle andre koser seg ute i solen og har ferie!  :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upasteurisert ost skader nok ikke Malv, vi må huske på at det er generelle råd, som er satt mest "just in case". Her til lands er mathygiene, etterkontroller, rutiner og det som er så strenge også på spekemat og upasteurisert ost at det skal ekstremt mye til og en enorm porsjon uflaks før man ender opp med toxo eller listeria. En bit, spist på et velrenomert kjøkken er nok helt trygt, selv om de generelle rådene fraråder det. Verre om man har levd på slikt i "Syden" i ukesvis, da er nok faren mer reell. 

 

Var hos jordmor på tirsdag, da hadde ikke vondtene starta enda. Ligamentsmerter har jeg hatt hele veien, fra eller til, men det har vært "inni", nesten litt som EL-smerter. Nå ligger smertene mer utenpå, i magemusklene, kjennes det ut som. Under magen, og opp på sidene. Men de er til å holde ut altså. Hadde jeg kjent nedpress eller følt at det skjedde noe inni magen hadde jeg selvsagt tatt kontakt med jordmor eller lege. Nå er det bare ubehagelig vondt for meg, mens reka nok har det helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på kontroll idag, er 25+1 og har gått opp 10 kg! Jordmor synes jeg hadde gått opp alt for mye, så nå måtte jeg kutte litt på sukkeret...

men når jeg kom så kommenterte hun hvor slank jeg var og hvor fin liten kul jeg hadde.... Jeg er normalvektig og veide 65 kg på starten og er 171 høy. Aldri vært overvektig eller hatt mye fett på kroppen.. Så nå føler jeg meg rett og slett tjukk når hun sier slik.

Er det virkelig så unormalt å gå opp 10 kg så tidlig? Jeg føler meg ikke stor, går fortsatt i M i klær og synes egentlig bare magen har kommet... Ja, ja, får skjerpe meg litt på matfronten, har blitt mye godt og is i det siste.

 

 

.. Fikk også utslag på urinprøven - IGJEN... denne gangen blod, så den ble sendt til dyrking, så får jeg svar om et par dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...