Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lovise83

Anbefalte innlegg

Undersøkelser av brystene?? :huh:

 

Høres snuskete ut...aldri vært borti og jeg har to barn fra før og har vært borti to forskjellige leger og tre forskjellige jordmødre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ved 1.svangerskapskontroll av kvinnelig, sådan fersk, lege som undersøkte brystene. Hun sa det var for å utelukke evt kuler i brystet, som kanskje vil bli oversett senere pga melkeproduksjon. Men mye mulig at dette ikke er standard, og at hun gjorde det kun fordi hun var ganske fersk i faget som fastlege den gangen. Det er jo ca. 6 år siden nå.

Syntes det var helt greit, greit at flere enn meg sjekker av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, lete etter kuler kan jeg godt forstå, det er jo fornuftig. :) Men for å avdekke mulige ammeproblemer som en annen tydeligvis fikk beskjed om? Snodig. Lurer på hva man egentlig kan finne, og hva man i så fall skulle gjort med det i første trimester ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også sjekket brystene i mitt første svskap, dette kun som "Mia og gullgutten "skriver, for å utelukke kuler! Og hos meg fant legen en kul!! Ble sendt rett på ul av kulen, heldigvis kun en litt stor melkekjertel!

Men tror nok en slik undersøkelse hører med i første kontroll om legen følger læreboka😉!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Ja, en kulesjekk gjort av "proffe" hadde jo faktisk vært betryggende :)

 

Så bare for meg en litt spesiell mannlig lege som hadde funnet på en lur måte å få tatt på noen bryster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :) Jeg har visst ikke fått med med at det er grupper både i 1-, 2-, og 3.trimester her.. trodde det var en og samme gruppe hele veien ut jeg... :D *blond*

 

Så da kopierer vi fra forrige gruppe:

 

Hei hei jenter :)

 

Hvordan er det med dere??

Her er det under en uke til OUL :) Er sååå spent!!! Gleder meg til å få en "endelig" termindato :) Blir spennende å se om det blir august eller september :) Jeg ble satt tilbake to uker på tidlig ultralyd, å havna derfor her. Men jordmor sa det var for tidlig å si om det ble den termindatoen jeg fikk på ul i uke 7. Klarer nesten ikke å vente :) :)

Jeg tror selv det blir en jente, så det blir spennende å se om jeg har rett :)

 

Her på vestlandet slipper vi heldigvis å søke fødeplass å vente i spenning på hvor vi får plass :)

 

Den aller verste kvalmen har roet seg litt, å jeg har ikke kastet opp på en stund :) men jeg er fortsatt kvalm om kvelden. Nå er jeg i uke 17 :) kanskje mer...

 

Har dere sånn svangerskapsapp?? Jeg bruker pampers sin, og så har jeg en til med sånn statistikkgreie på, der det står hvor mange prosent av svangerskapet man har lagt bak seg, og hvor mange dager det er igjen til termin :)

 

Vi skal snart se på vogn :) (bare se, ikkje kjøpe enda... )

Noen som vet hvilke merker som er lettest? Jeg skal helst ikke løfte for tungt pga ryggproblemer. Men jeg har ikke lyst på sånn "kontorstolvogn", jeg vil ha en "vanlig" med 4 hjul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklaringen til legen min var at hun ville se om brystvortene var 'innover brystvorter' fordi det kunne evt bli problematisk for ammingen. Det var de ikke, men jeg vet ikke hva hun skulle gjort med det hvis de var. Kanskje tips og råd, vet ikke jeg. :) 

Er jo ganske sjenert fra før, føler meg så eksponert, så forhåpentligvis kommer de her undersøkelsene til å hjelpe på sjenansen ved fødsel. Starten på fødselen i hvertfall :P Etter hvert tror jeg man slutter å bry seg... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei peachpie.

Jeg skrev et laaang innlegg om hvorfor brystundersøkelser hadde vært kjekt å få, og så følte jeg plutselig at det ble veldig brystsnakk, så jeg slettet. Men her skriver jeg det igjen. Så sarte sjeler, hopp over. 

 

Ulike bryst gir ulike problemstillinger ved amming, så jo mer en vet, jo bedre går det.

 

Jeg kunne ønske jeg hadde visst mye mer om amming før jeg fikk det første barnet mitt. Eller hadde en vis kvinne som kunne hjelpe meg (dårlig med det gitt).

 

Ammingen var trøblete for å si det mildt, og viste seg etter to tre uker at det var ikke bare innkjøringsproblemer, men at jeg hadde hatt brystbetennelse ved fødselen (aaaauuu).

 

Jeg var så utrulig sta og ønsket så sterkt å amme, så tror ikke de forsto hvor vondt det egentlig var før det skjedde noe som gjorde at de forsto det. Jeg fikk hjelp tilslutt av ammepol på sykehuset der jeg fødde. Anbefaler vilt det. Helsestasjonsjordmoren hjalp meg dessverre ikke noe. Er en av mange grunner til at jeg har mye mer tillit til legen min. Man skulle tro at jordmødre på helsestasjonen klarer å fange opp brystbetennelser. Er jo en av de mest vanlige plager en har under amming. Men dengang ei. 

Har hørt etterpå en annen som var samme plass som heller ikke fikk hjelp, så er vel ikke så uvanlig der jeg går.

Men denne gangen har jeg ny jordmor. Håper jeg lærer masse av henne og hun er flink. 

 

Det jeg har lært om ammeproblem ved ulike brystvorter er:

 

Hvis brystvorten er veldig stor og barnet har liten munn, kan det faktisk være et problem.

 

Et annet problem er hvis barnet har stramt tungebånd. Det gjør det vanskelig for barnet å amme også. 

 

Hvis brystvortene er innovervendt, så er det vanskelig for barnet å få tak. Da husker jeg fra ammevideoen (Bryst er Best) som ble vist på barsel at en kunne "suge" de ut og forberede før barnet slik at de blir lettere for babyen å få tak. Var en slags vakumgreie som lignet på brystpumper om jeg ikke husker feil (har aldri prøvd/sett i virkeligheten, så husker litt vagt).  

 

Tenker på alle som har små bryst med få kjertler, antar at det kan gi problemer med å få nok melk (men ikke nødvendigvis). Og de som har vært brystoperert, noe som kan gjøre amming trøblete. 

 

Er jo uendelig av variasjoner som kan gi trøbbel ved amming. Er jo genialt hvis jordmødre som faktisk kan det her gir tips FØR fødselen sånn at en er litt forberedt vedr akkurat sine egne bryst.

Trenger jo absolutt ikke være obligatorisk og en del av fødselsforberedelsene. Gravide som ikke vil må selvsagt ikke.

 

Men jeg hadde syntes det hadde hjulpet masse for å være forberedt. Når første ungen er der, og en nettopp har født har en jo nok å bekymre seg over/tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyinovember. Jeg havner kanskje i august tilslutt jeg og, for termindatoen min nå er 1 september. Spennende. 

 

Vet ikke så mye om ulik vekt på ulike vogner. Jeg gikk inn på ulike barnevognbutikker og kikket jeg. Anbefaler det. Der hadde de lapper hengende på de ulike vognene. Tror vekt sto der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simo og emmajunga er de tyngste vognene, men etter min mening de beste. Men smak og behag.

 

 

Siden vi er inne på tema, hehe, så har kua her begynt å få JUR.

Hadde våte raggsokker med heng som pupper etter første og nå de siste dagene har de begynt å få fyll.

Litt ømme har de også blitt. Det har de ikke vært hittil.

 

Jeg har fått mer energi i det siste, men den kommer vist med en pris. Jeg har ofte stikkinger i magen som er veldig smertefult. Jeg husker godt ligamentsmertene med første og de kan ikke sammenlignes. Dette kjennes ut som en kniv blir stukket inn i magen min og noen ganger vridd om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på tide å begynne å dele "nyheten" med noen nå som jeg faktisk er 13+4. Men jeg drøyer liksom i påvente av et livstegn. Så det det blir nok mer eller mindre en hemmelighet til jeg har hørt hjertelyd, kjent spark eller sett det på UL. Tror det ikke før jeg får se det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært inne her på en stund, utrolig trist lesning som møtte meg... Stakkars dere Lulle! Så trist å høre at dere mistet igjen. Livet er jammen meg urettferdig noen ganger! Håper de finner ut hva som går galt gang på gang, og at dere finner styrke til å prøve igjen etterhvert. Ta vare på hverandre, og lykke til <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har i det siste fått veldig ondt i magen. Opplever at jeg har mye luft i magen og til tider ganske sterke magesmerter. Har også vært endel forkjølet og når jeg nyser kjennes det ut som noen stikker kniver i magen min!

Har noen av dere andre opplevd lignenge og kanskje har no tips ?

Er i dag 13+6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også en slik brystundersøkelse ved første kontroll i mitt første svangerskap. Denne legen viste seg å være en skikkelig gris som hadde funnet seg en lur måte å begå overgrep på pasientene sine på. Men det skjønte ikke jeg på undersøkelsen da jeg aldri hadde vært gravid før, og ikke visst hva som var normalt. Han gjorde det imidlertid på en så ekkel måte at jeg opplevde det som utrolig ubehagelig. Han tok også en underlivsundersøkelse uten instrumenter, med hendene. Vanvittig ubehagelig! Da jeg fortalte om det til jordmor senere, spurte hun umiddelbart om navnet på legen, og fortalte hun hadde fått flere rapporter om denne legen fra andre kvinner. Jeg klaget han inn til fylkeslegen, og han praktiserer ikke lengre.

 

Denne jordmoren sa også at brystundersøkelse ikke var noen standard prosedyre, med mindre kvinnen ønsket det selv. Og en undersøkelse i graviditeten ikke kunne avsløre problemer med melkeproduksjon eller amming. Interessant om det er så forskjellig syn fra fagperson til fagperson. 

 

Puh, kjente jeg reagerte så sterkt da jeg leste at noen hadde fått brystundersøkelser. Ble helt kvalm kjente jeg....fikk ikke noe spørsmål om dette på første kontroll i dette svangerskapet av min KVINNELIGE lege. Men fikk tilbud om underlivsundersøkelse siden jeg hadde født før. Det takket jeg ja til for å se om alt var i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten vært på tidlig UL, og der vinket en frisk og aktiv, liten krabat til oss. 9 cm lang, og alt normalt. Er nå 13+3, og veldig betrygget! Nå klarer vi å slappe av og glede oss :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+3 her også, mammaløve. Tror jeg da, hvis du har termin 27.sept? Jeg synes at utregningsmetoden er forskjellig fra lege-sykehus og div. Apper. Følger babyverden sin app nå, og den viser hvertfall 13+3 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaløve. Herreminhatt så ekkelt. Legen din altså. Ikke rart at du reagerte på brystundersøkelse innlegget da. 

 

Jeg har gått igjennom en haug med ivf-forsøk, så jeg er så vant til at folk undersøker underlivet mitt, men har aldri opplevd noe slikt i det hele tatt. Alle legene uavhengig av kjønn har vært profesjonelle og flinke. Mitt inntrykk av fastleger er at en nesten må tvinge de til å ta undersøkelser nedentil. Så min erfaring er så ulik din (heldigvis). 

 

Er utrulig glad for at sendte en klage på den creepy legen der altså. Høres ikke bra. Og en bra jordmor også som fanget det opp. Håper ikke legen du klagde på er lege for kvinner fremdeles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL i dag. Gikk ikke bra. Fosteret var dødt.

Dette var forferdelig trist lesing Lulle :(

Jeg må innrømme at jeg ble satt ut her.

Jeg var så sikker på at det skulle gå deres veg denne gang.

Håper dere får noen svar etter undersøkelsen som kan hjelpe dere til, og slippe å miste om dere skulle prøve igjen.

Dere har min dypeste medfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjent skikkelige spark for første gang, 15+6 ❤️ Herlig følelse, ikke minst en stor trygghet, og vite at det er liv der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent små bobler besten to uker nå, men i dag var det virkelige spark :) Var på ul for noen dager siden, og da så jeg at han sparket, samtidig som jeg kjente boblene :)) Er gravid for 2 gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharmi81. Jeg kjenner nesten ingenting enda heller. iallfall ikke i magen.

 

Til nå har jeg kjent det på brystene, men også det er forsvunnet. Men prøver å unngå å få panikk. Magen min har iallfall blitt større. 



Anonymous poster hash: b4fb1...3ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sharmi81. Jeg kjenner nesten ingenting enda heller. iallfall ikke i magen.

 

Til nå har jeg kjent det på brystene, men også det er forsvunnet. Men prøver å unngå å få panikk. Magen min har iallfall blitt større. 

 

Anonymous poster hash: b4fb1...3ca

 

Oi, mente ikke å være anonym på denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...