Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lovise83

Anbefalte innlegg

Eg er 18 uker i dag. Kjenner lite til liv... Merkelig, er gravid med nr 3.

Var på tidlig UL 11+5 uker, og da sa ho at morkaka låg bak og eg ville kjenne spark tydelig. Kan morkaken flytte på seg, eller kan de vær ungen ligger slik eg ikkje kjenner de ?

Fikk en ekstra time i morgen hos jordmor, bare for å høre om allt er ok. Ordinær UL er den 10.april.

 

Med de 2 forrige svangerskapene kjente jeg ikke spark før uke 20 og 22, demente med morkaken foran og andre med morkaken bak.. Kommer vel an på hvordan de sparker? Hvis de sparker inn i morkaken, er det vel ikke så lett å kjenne noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite som skjer her og ja... bortsett fra kvalmen, min trofaste venn..:) huff, er virkelig lei men de sier jo det bare er positivt tegn. Har angelsounds så jeg koser meg med å finne hjertelyden av og til. OUL er 28.april hos meg, så det er langt igjen, skal på påskeferie, samt utlands ferie etter OUL, så det blir kos! Forhåpentligvis er alt i sin skjønneste orden og jeg får vite kjønn slik at jeg kan handle litt i utlandet :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det glemte jeg... Hvordan funker det med permisjon og sånn?? Når søker man, hvordan søker man, og hvem søker man til? arbeidsgiver OG nav?? eller???

Har ikke satt meg inn i alt, men det står ganske mye her: https://www.nav.no/Familie 

JM sa da jeg var der at en må sende inn en bekreftelse på graviditeten fra henne eller fra legen, så hun satt opp det på timen jeg fikk i juni. Man må hvertfall si fra til arbeidsgiver senest 3mnd før hvis jeg husker riktig. Og sikkert søke nav samtidig. MYE å sette seg inn i! På min jobb er planen å lyse ut stillingen før sommeren så alt er klart til høsten begynner, så det vil si at jeg snart må finne ut hvor lenge jeg vil ha permisjon. Blir forvirret bare av tanken!

 

Noen andre som har funnet ut av sånt enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forresten, det glemte jeg... Hvordan funker det med permisjon og sånn?? Når søker man, hvordan søker man, og hvem søker man til? arbeidsgiver OG nav?? eller???

 

Har ikke satt meg inn i alt, men det står ganske mye her: https://www.nav.no/Familie 

JM sa da jeg var der at en må sende inn en bekreftelse på graviditeten fra henne eller fra legen, så hun satt opp det på timen jeg fikk i juni. Man må hvertfall si fra til arbeidsgiver senest 3mnd før hvis jeg husker riktig. Og sikkert søke nav samtidig. MYE å sette seg inn i! På min jobb er planen å lyse ut stillingen før sommeren så alt er klart til høsten begynner, så det vil si at jeg snart må finne ut hvor lenge jeg vil ha permisjon. Blir forvirret bare av tanken!

 

Noen andre som har funnet ut av sånt enda?

 

Har ikke tenkt på det enda engang, prøvd og prate litt med samboeren om når han vil ta pappa perm og sånn. Men er ikke så lett og få noe svar :-P jeg tenker at jeg må ta meg en prat med sjefen på jobben, hun kan en del om hvordan ting skal gjøres, så er jo greit å høre med henne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som skal reise utenlands i sommer?

Vi tenker å reise utenlands i slutten av juli, da er jeg ca 34 uker på veg. Er det noe kontraindikasjoner å reise så langt ut i svangerskapet? Leste at de fleste flyselskap ikke godtar flytur utenlands etter uke 36. Må man ha legeerklæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på infosidene til alle flyselskap når gravide kan og ikke kan reise. Litt forskjellig.

Men ved uke 34 må du ha legeattest hos de fleste ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir å reise i mai, så slipper vi den problematikken. Blir ca uke 22 da.

 

Mener å huske at vi skrev søknad om foreldrepenger når vi hadde vært på oul, for det er den termindatoen de går etter til fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vi skulle gjerne reist tidligere, men har ikke mulighet til det pga jeg vil ikke reise i eksamensperioden, har eksamen 12.juni og vi begge har ikke ferie før nest siste uka i juli, men vi skal holde oss til Europa, så det ordner seg :)

 

Jeg har hørt at termindatoen man får på tidlig ultralyd, er den som er mest korrekt. Kan dette stemme? Fikk termindato på tidlig UL da jeg var i uke 14+3. Skal på ordinær ultralyd den 11.april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde med forrige mann at hun hørte på hva for en termin jeg fikk på tidlig ultralyd, satte termindato en dag unna den tidlig ultralyden. Så ble ikke stor forandring der! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det mest sannsynlig ikke blir så store forandringer :) Spennende blir det uansett :) Klarer nesten ikke å vente til 11.april.

 

Føler meg nærmest konstant sulten for tida og trenger mye mer mat enn før. Flere som har det sånn? Legen min sa at energibehovet øker med 20 % under hele graviditeten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstant sulten her også! Om jeg går tre timer uten mat, er jeg helt desperat etter å hive innpå.... Helt tydelig at behovet øker, har alltid klart meg lenge mellom hvert måltid. Annet nå med meg er konstant halsbrann og sure oppstøt, isj.... Ikke godt.

Nå er det oul i morgen deretter til byens beste resturant å spise😀😀! 2 supre ting på en dag!!! mer av det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et matvrak fra før av og spiser etter klokka, sjelden jeg gikk mer enn 4 timer uten mat, at det hele nå er forsterket er litt komisk :) Går det nå over 3 timer fra forrige måltid, blir jeg også desperat etter å finne noe å spise :) Kjipt med halsbrann og sure oppstøt. Jeg merker det kun på sulten at jeg er gravid. Lykke til på ultralyd i morgen, Vips77 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Det blir veldig spennende, kjenner jeg grugleder meg litt. Men veldig godt å ha med Pappan, fint for han å få sett bittelille. Halsbrannen blir litt dempet med is as we speak😉. Huff kiloen kommer raskt ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har hørt at termindatoen man får på tidlig ultralyd, er den som er mest korrekt. Kan dette stemme? Fikk termindato på tidlig UL da jeg var i uke 14+3. Skal på ordinær ultralyd den 11.april.

 Vi fikk termin en dag tidligare på OUL enn på tidlig UL..  :) 

 

Eg planlegge neste måltid når eg sitte og ete.. har alt gått opp 5,5 kg :o (Er 18+4)

 

Lykke til imåra Vips, og kos dokke på restaurant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg spiser og drikker mye dritt for tiden, men har ikke lagt på meg mer enn en halv kilo. Ikke gikk jeg ned noe først heller.

Håper det går rolig opp på vekta denne gangen, da jeg la på meg over 30kg sist.

 

Ellers er jeg helt ekstrem på å tisse!

Litervis og maaaaange ganger til dagen. Selv om jeg ikke har drukket på en stund må jeg på do som en gal.

Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg spiser og drikker mye dritt for tiden, men har ikke lagt på meg mer enn en halv kilo. Ikke gikk jeg ned noe først heller.

Håper det går rolig opp på vekta denne gangen, da jeg la på meg over 30kg sist.

 

Ellers er jeg helt ekstrem på å tisse!

Litervis og maaaaange ganger til dagen. Selv om jeg ikke har drukket på en stund må jeg på do som en gal.

Hehe.

 

Tissetrengt de luxe her også! Og et par ganger opp om natten.. :-(

Hender jeg må spise en banan midt på natten. Kjempesulten her også!

 

Opp 5 kilo allerede, hvordan skal dette gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp fra 63 til 70 kg allerede, 14+5, men tenker jaja, det blir sikkert ikke så vanskelig å få det av igjen, med en liten bebis, søvnløse netter og amming, det blir bare meg alene og gjør husarbeid og lage mat osv siden samboer jobber, så da går kiloene fort tenker jeg. Har store planer om å komme meg raskest mulig ut og trille vogn også, med en villhund som ikke helt greier å gå ordentlig, så vi får se om hunden blir med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forteller det til mamma, pappa og svigerforeldre i dag! Spennende :D mine svigerforeldre har tilsammen sju barnebarn på "deling" fra før, mens for mine foreldre blir det førstegangs. :)

Hvordan fortalte dere det? Og har dere offentliggjort det for resten av verden?

Vi er 15+6 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetErBareMeg: Så spennende at du skal meddele nyheten i dag :) Det er en hyggelig nyhet å meddele :) Jeg følte da jeg meddelte nyheten at det var som å si at jeg fikk A på eksamen, ganget med 10 :) Da jeg skulle meddele nyheten til mamma, sendte jeg henne først en SMS, hvor jeg skrev "Når passer det at jeg ringer deg? Har en nyhet jeg gjerne vil meddele". Da jeg ringte henne sa jeg etter kort tid: "Dere skal bli besteforeldre". Jeg synes det er en veldig fin og inkluderende måte å si det på :) Jeg meddelte nyheten til familien da jeg var i uke 14+5. Til venner meddelte jeg nyheten da jeg var i uke 15. Har kun sagt det til en medstudent og da var jeg 16 uker på vei. Nå gjenstår det bare å si det til resten av mine medstudenter, men er litt usikker på hvordan jeg skal si det. Noen forslag?

I dag er jeg i uke 16+4, har lagt på meg ca 4 kg. Leste på vg.no i går om ei jente som ikke visste at hun var gravid før fødselen var i gang. Hun hadde ikke lagt på seg og hadde ingen symptomer. Er helt utrolig at det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som venter til etter uke 12 og mer med å fortelle nyheten til foreldre.

Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å vente så lenge.

Med førstemann ventet jeg nesten 2 uker fordi jeg var på ferie og ville ikke si det over telefonen. Det var noen laaaange uker. De andre gangene fikk de vite det besten med en gang.

Hadde ikke klart å vente så lenge ;)

Endret av ~Prinsesse Fiona~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere har klart å holde på hemmeligheten helt til nå! Vi fortalte det til foreldre i uke 8-9, søsken i uke 11, og så har vi sagt det til andre etter uke 12, sånn etterhvert som vi har truffet folk. Men uansett en utrolig koselig ting å fortelle :) Og jeg måtte virkelig ta meg sammen for å ikke si noe før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte det sånn jeg og :)

Men sambo nekta meg, så det ble bare ett par i uke 9 og resten i uke 15. Nå er jeg i uke 16 og det er fremdeles noen i nær familie som ikke vet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at det er flott å meddele nyheten i uke 12, siden sjansen for spontanabort er marginal. Grunnen til at vi ikke meddelte nyheten før uke 14+3 og senere til noen, var at vi var på tidlig ultralyd, trodde jeg var i uke 11, men var da i uke 14+3 :) Har ikke hatt mensen siden august, siden den forsvant da jeg brukte minipiller, dermed hadde jeg ikke "siste mens" å gå ut fra. Legen kjente på magen og estimerte at jeg var 8 uker på vei, men hun "bommet" med 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skulle vi si det til storebror denne uken, er 15+4, ville vente til jeg var litt mer på vei slik at det ikke ble så lenge å vente. Han er snart fem år, men vi undervurderte hvor mye han får med seg, han fortalte en kamerat at mamma har baby i magen.. Jaja, fikk nå pratet ordentlig med han nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forresten, det glemte jeg... Hvordan funker det med permisjon og sånn?? Når søker man, hvordan søker man, og hvem søker man til? arbeidsgiver OG nav?? eller???

Har ikke satt meg inn i alt, men det står ganske mye her: https://www.nav.no/Familie 

JM sa da jeg var der at en må sende inn en bekreftelse på graviditeten fra henne eller fra legen, så hun satt opp det på timen jeg fikk i juni. Man må hvertfall si fra til arbeidsgiver senest 3mnd før hvis jeg husker riktig. Og sikkert søke nav samtidig. MYE å sette seg inn i! På min jobb er planen å lyse ut stillingen før sommeren så alt er klart til høsten begynner, så det vil si at jeg snart må finne ut hvor lenge jeg vil ha permisjon. Blir forvirret bare av tanken!

 

Noen andre som har funnet ut av sånt enda?

 

MYE å sette seg inn i ja... Men finner vel ut av det etterhvert :) prata litt med nav i dag, og de sa at jeg burde søke om foreldrepenger før sommeren, pga ferieavvikling osv. Prata såvidt med sjefen også, men han visste ikke hvordan det funka. Jeg har lest litt på nav sine nettsider, og der står det at arbeidsgiver må fylle ut skjema angående inntekt og sånn. Og så må man visst vente til etter uke 26 med å søke om foreldrepenger, for man må legge ved terminbekreftelse fra jordmor som er datert etter uke 26 (litt rart egentlig, for terminen er jo satt).

 

Foreldrepengeskjemaet var veldig vanskelig å forstå seg på!!! lasta det ned på nettet, og jeg ble sittende som et spørsmålstegn :D Men håper jeg kan spørre noen andre som nettopp har søkt og fått alt i orden. Snakket med en kollega, og hun holder på å søke nå, men hun fikk hele tiden papirene tilbakesendt fra nav, fordi hun mangla noe. Så hadde hun sendt inn det de manglet, men likevel kom det nytt brev der de spurte etter enda flere vedlegg... *sukk* Og hvis man ikke sender inn det de mangler innen 14 dager, må man starte søkeprosessen på ny :o

 

Noen som vet hvordan det virker når far til barnet er selvstendig næringsdrivende?? Da har man visst ikke samme rettighetene har jeg hørt. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...