Gå til innhold

AUGUST 2014 baby


Valiana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg tok også magebilde ca hver 4.uke sist. Litt oftere mot slutten. 

Hadde en ganske fleksibel og lang, tynn genser som jeg brukte på alle bildene. Ganske gøy å se hvordan genseren ble kortere og kortere etterhvert:) Og når jeg ser tilbake på bilder ifra f.eks uke 14 som jeg følte da at jeg hadde fått veldig mage så kan jeg jo seriøst ikke se noe mage:) NÅ er det mage:) 

 

Og nå er det gøy å sammenligne bildene med den nye magen:)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske flink til å ta bilder både første og andre svangerskap. Gøy å sammenligne. Det var ganske lik størrelse på magen nesten hele veien. Men under første svangerskap hadde jeg en liten kul rundt 6 mnd, på andre så jeg stor ut i forhold. Men på slutten av begge svangerskap var den ganske lik. Vokste bare i forskjellig tempo.  

 

Har ikke tatt noe bilde sålangt i dette svangerskapet da det ikke har dukket opp noe mage ennå, men så fort det gjør det så skal det knipses med jevne mellomrom:)     Er 15+4 nå. Hu hei som tiden flyr!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, akkurat nå er det ikke så kjekt å være gravid :(
Har generelt lite energi, men det verste er at jeg mer eller mindre har hatt forstoppelse i snart to uker. Har nå prøvd det meste av kjerringråd. Jeg drikker masse, tar tran, spiser Biola, prøver å bevege meg mye, har prøvd svisker og nå har jeg begynt å spise linfrø som en annen småspurv ;) Selv ikke å få omgangssyka i helga hjalp! Har vondt i magen og føler meg forferdelig oppblåst. Hvis det ikke blir bedre i løpet av denne uka, går jeg på apoteket og prøver noe mer drastisk. Og nå er jeg ganske sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon også! SUKK! Må ringe legekontoret når det åpner. Føler at jeg har vært alt for mye borte fra jobb allerede, men det er det vel ikke noe å gjøre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, akkurat nå er det ikke så kjekt å være gravid :(

Har generelt lite energi, men det verste er at jeg mer eller mindre har hatt forstoppelse i snart to uker. Har nå prøvd det meste av kjerringråd. Jeg drikker masse, tar tran, spiser Biola, prøver å bevege meg mye, har prøvd svisker og nå har jeg begynt å spise linfrø som en annen småspurv ;) Selv ikke å få omgangssyka i helga hjalp! Har vondt i magen og føler meg forferdelig oppblåst. Hvis det ikke blir bedre i løpet av denne uka, går jeg på apoteket og prøver noe mer drastisk. Og nå er jeg ganske sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon også! SUKK! Må ringe legekontoret når det åpner. Føler at jeg har vært alt for mye borte fra jobb allerede, men det er det vel ikke noe å gjøre med!

 

Du bør be legen om råd, forstoppelse skal man ikke ta lett på, du risikerer hemoroider bla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at jeg har hørt at man får bedre effekt av linfrø ved å la dem ligge i en kopp med vann før man spiser dem. Og så spise/drikke hele greia. Har du prøvd det? Ikke noe moro med sånne plager :( Enig med Ugl@, spør legen om dette også.

Endret av Jolinda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er blodtrykket deres??

 

Jeg har ganske lavt, men legen sa det ikke gjør noe, det er egentli bare bra siden det stiger ettervært i svangerskape.. Men jeg blir jo så fort svimmel!!! Hvis jeg står/går mye og selvfølgelig når jeg reiser meg fort opp..:(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest både at det er best å la linfrøene ligge litt i vann først, og at det er best å spise dem tørre og drikke rikelig med vann til. Hvis man spiser dem tørre, men ikke får i seg nok veske kan de visst ha motsatt effekt. Så jeg spiser en skje tørre linfrø til frokosten, og passer på å drikke mye. Til kvelds legger jeg en skje linfrø i vann og blander dem i youghurten. De blir skikkelig slimete og rare av å ligge i vann! Så føler ikke for å drikke hele blandinga. Men får dem greit i meg sammen med yoghurt. Jeg begynte først med linfrø i går, og jeg har faktisk merket litt effekt av dem allerede. Føler meg 5 kg lettere etter å ha vært på do ;)

 

Ringte legen, og jeg trengte ikke time for uvi, det holdt å levere urinprøve.  Men jeg skal høre med apoteket angående forstoppelsen, har hørt om flere som har fått god hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er blodtrykket deres??

Jeg har ganske lavt, men legen sa det ikke gjør noe, det er egentli bare bra siden det stiger ettervært i svangerskape.. Men jeg blir jo så fort svimmel!!! Hvis jeg står/går mye og selvfølgelig når jeg reiser meg fort opp..:(((

Hvor lavt? Jeg har normalt og stabilt så langt 110/70, men opplever BT fall hvis jeg reiser meg fort eller står lenge i ro, viktig å forsøke å unngå. Feks når man står opp om morgenen er det lurt å sitte på sengekanten litt, strekke seg og bevege føtene. Står man feks i kø så er det lurt å bevege litt på seg. Jeg har slitt med dette i alle mine svangerskap og under menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest både at det er best å la linfrøene ligge litt i vann først, og at det er best å spise dem tørre og drikke rikelig med vann til. Hvis man spiser dem tørre, men ikke får i seg nok veske kan de visst ha motsatt effekt. Så jeg spiser en skje tørre linfrø til frokosten, og passer på å drikke mye. Til kvelds legger jeg en skje linfrø i vann og blander dem i youghurten. De blir skikkelig slimete og rare av å ligge i vann! Så føler ikke for å drikke hele blandinga. Men får dem greit i meg sammen med yoghurt. Jeg begynte først med linfrø i går, og jeg har faktisk merket litt effekt av dem allerede. Føler meg 5 kg lettere etter å ha vært på do ;)

 

Ringte legen, og jeg trengte ikke time for uvi, det holdt å levere urinprøve.  Men jeg skal høre med apoteket angående forstoppelsen, har hørt om flere som har fått god hjelp der.

Gjør det, men beste er om du finner måter gjennom kosten, det tar et par dager før linfrø ol virker skikkelig. Men bra det er bedring, vet veldig godt hvor ubehagelig dette er, en ting som fungerer her er å gå en tur etter frokost, da må jeg som oftest på do når jeg kommer hjem. Og NB, viktig å IKKE gå å holde seg lenge, så fort man kjenner seg dotrengt og har mulighet, gå på do. Hvis ikke suger bare tarmen opp mer væske og man får trøbbel senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er blodtrykket deres??

Jeg har ganske lavt, men legen sa det ikke gjør noe, det er egentli bare bra siden det stiger ettervært i svangerskape.. Men jeg blir jo så fort svimmel!!! Hvis jeg står/går mye og selvfølgelig når jeg reiser meg fort opp..:(((

Hvor lavt? Jeg har normalt og stabilt så langt 110/70, men opplever BT fall hvis jeg reiser meg fort eller står lenge i ro, viktig å forsøke å unngå. Feks når man står opp om morgenen er det lurt å sitte på sengekanten litt, strekke seg og bevege føtene. Står man feks i kø så er det lurt å bevege litt på seg. Jeg har slitt med dette i alle mine svangerskap og under menstruasjon.

Har 100/60.. Er jo ikke så inne på slike ting, hva som er normalt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg vært på ultralyd igjen og alt så veldig fint ut. men Jormor ville ikke gjette på kjønn, ho tok et bilde inn mellom bena, men det er ikke lett å se noe der. Så får vente til neste gang. :) 15+4 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er blodtrykket deres??

 

 

 

Jeg har ganske lavt, men legen sa det ikke gjør noe, det er egentli bare bra siden det stiger ettervært i svangerskape.. Men jeg blir jo så fort svimmel!!! Hvis jeg står/går mye og selvfølgelig når jeg reiser meg fort opp..:(((

Jeg pleier å ha lavt blodtrykk. Nå er jeg 110/70. Jeg får ofte blodtrykksfall i svangerskapene, så jeg er godt vant til å tenke meg om før jeg gjør bråe bevegelser. Du kommer nok til å venne deg til dette du også, men jeg vil anbefale at du sørger for å drikke mer enn nok vann:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg tatt fostervannsprøve på Rikshospitalet. Er det flere som har tatt, eller skal ta fvp?

På UL i uke 12 lovte de å søke fødeplass for meg på Ullevål, men det var selvfølgelig blitt glemt.... Håper det ordner seg likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, akkurat nå er det ikke så kjekt å være gravid :(

Har generelt lite energi, men det verste er at jeg mer eller mindre har hatt forstoppelse i snart to uker. Har nå prøvd det meste av kjerringråd. Jeg drikker masse, tar tran, spiser Biola, prøver å bevege meg mye, har prøvd svisker og nå har jeg begynt å spise linfrø som en annen småspurv ;) Selv ikke å få omgangssyka i helga hjalp! Har vondt i magen og føler meg forferdelig oppblåst. Hvis det ikke blir bedre i løpet av denne uka, går jeg på apoteket og prøver noe mer drastisk. Og nå er jeg ganske sikker på at jeg har fått urinveisinfeksjon også! SUKK! Må ringe legekontoret når det åpner. Føler at jeg har vært alt for mye borte fra jobb allerede, men det er det vel ikke noe å gjøre med!

Kjør på med lactulose fra apoteket, og det er ikke drastisk :) men det hjelper bare du er flink og tar store nok dose og gjerne holder det vedlike litt i etterkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt trøst jeg. Ryggen er vond, og har i kveld hatt mye stram mage. Tipper det er kynnere. Har ikke lyst til å ha dette allerede nå. Ble gradert sykemeldt fra uke 24 sist, og har ikke lyst til å starte med sykemelding på lenge ennå. Trenger å jobbe, og har vare jobbet straks 2 mnd etter forrige permisjon. Sukk! Si det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg tatt fostervannsprøve på Rikshospitalet. Er det flere som har tatt, eller skal ta fvp?

På UL i uke 12 lovte de å søke fødeplass for meg på Ullevål, men det var selvfølgelig blitt glemt.... Håper det ordner seg likevel...

Jeg tok i forrige svangerskap pga de hadde sterk mistanke av trisomi. Det ble en lang uke for å vente på svar, men det viste seg å ikke være noen ting. Hjertefeilen som de også så, ordnet seg selv gjennom svangerskapet, og det var en frisk og fin liten jente som ble født :-) Endret av Valiana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt trøst jeg. Ryggen er vond, og har i kveld hatt mye stram mage. Tipper det er kynnere. Har ikke lyst til å ha dette allerede nå. Ble gradert sykemeldt fra uke 24 sist, og har ikke lyst til å starte med sykemelding på lenge ennå. Trenger å jobbe, og har vare jobbet straks 2 mnd etter forrige permisjon. Sukk! Si det blir bedre!

Det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trenger litt trøst jeg. Ryggen er vond, og har i kveld hatt mye stram mage. Tipper det er kynnere. Har ikke lyst til å ha dette allerede nå. Ble gradert sykemeldt fra uke 24 sist, og har ikke lyst til å starte med sykemelding på lenge ennå. Trenger å jobbe, og har vare jobbet straks 2 mnd etter forrige permisjon. Sukk! Si det blir bedre!

Det blir bedre!

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt trøst jeg. Ryggen er vond, og har i kveld hatt mye stram mage. Tipper det er kynnere. Har ikke lyst til å ha dette allerede nå. Ble gradert sykemeldt fra uke 24 sist, og har ikke lyst til å starte med sykemelding på lenge ennå. Trenger å jobbe, og har vare jobbet straks 2 mnd etter forrige permisjon. Sukk! Si det blir bedre!

Kan de gjøre noe på jobben da for å tilrettelegge for deg, bytte i noen arbeidsoppgaver, litt lengre pauser, kortere vakter, slik at du kan jobbe lenger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I dag har jeg tatt fostervannsprøve på Rikshospitalet. Er det flere som har tatt, eller skal ta fvp?

På UL i uke 12 lovte de å søke fødeplass for meg på Ullevål, men det var selvfølgelig blitt glemt.... Håper det ordner seg likevel...

Jeg tok i forrige svangerskap pga de hadde sterk mistanke av trisomi. Det ble en lang uke for å vente på svar, men det viste seg å ikke være noen ting. Hjertefeilen som de også så, ordnet seg selv gjennom svangerskapet, og det var en frisk og fin liten jente som ble født :-)

Så flott at du fikk en frisk fin jente Valiana! Det må ha vært en vanskelig ventetid fra fvp til svaret kom.

Jeg hadde en senabort/dødfødsel i 2008, og jenta som kom da, viste det seg at hadde en hjertefeil. Derfor har vi fått fvp i alle svangerskap etter det. Ventetiden fra prøve til svar er uendelig lang syns jeg, men trøsten er at alt i hvert fall så bra ut på UL i uke 12:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trenger litt trøst jeg. Ryggen er vond, og har i kveld hatt mye stram mage. Tipper det er kynnere. Har ikke lyst til å ha dette allerede nå. Ble gradert sykemeldt fra uke 24 sist, og har ikke lyst til å starte med sykemelding på lenge ennå. Trenger å jobbe, og har vare jobbet straks 2 mnd etter forrige permisjon. Sukk! Si det blir bedre!

Kan de gjøre noe på jobben da for å tilrettelegge for deg, bytte i noen arbeidsoppgaver, litt lengre pauser, kortere vakter, slik at du kan jobbe lenger??

Nei :) Jeg har kontorjobb, pult og stol er allerede tilrettelagt. Har også flexitid, og for tiden inntil 1 time ammepermisjon pr dag. Det er ingen arbeidsoppgaver å bytte bort, ingen er fysisk krevende. Skal jeg jobbe kortere dager, innebærer det sykemelding, noe jeg foreløpig er svært lite interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvordan er blodtrykket deres??

Jeg har ganske lavt, men legen sa det ikke gjør noe, det er egentli bare bra siden det stiger ettervært i svangerskape.. Men jeg blir jo så fort svimmel!!! Hvis jeg står/går mye og selvfølgelig når jeg reiser meg fort opp.. :(((

Hvor lavt? Jeg har normalt og stabilt så langt 110/70, men opplever BT fall hvis jeg reiser meg fort eller står lenge i ro, viktig å forsøke å unngå. Feks når man står opp om morgenen er det lurt å sitte på sengekanten litt, strekke seg og bevege føtene. Står man feks i kø så er det lurt å bevege litt på seg. Jeg har slitt med dette i alle mine svangerskap og under menstruasjon.

Har 100/60.. Er jo ikke så inne på slike ting, hva som er normalt osv..

 

Vil ikke si at det ganske lavt blodtrykk så ikke bekymre deg. 

Jeg hadde det (100/60) og lavere hele forrige svangerskap. . De siste gangene denne graviditeten nå har jeg hatt 90/60 og 70/50. 

 

Er du mye svimmel heletiden så kanskje det kan være blodprosenten som gjør det og ikke selve blodtrykket. Hvis det er blodtrykksfall så må en bare forebygge så godt som mulig. Jeg sliter mye med blodtrykksfall, da går jeg nesten i bakken, kaldsvetter, suser i ørene og brekker meg og må bare legge meg ned å bli liggende i minimum 30min. 

På morningen hjelper det ofte med et lite glass solbærsaft eller juice også sitte på sengekanten i 10min før jeg jeg reiser meg. Og ikke stresse noe første 30min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvordan er blodtrykket deres??

Jeg har ganske lavt, men legen sa det ikke gjør noe, det er egentli bare bra siden det stiger ettervært i svangerskape.. Men jeg blir jo så fort svimmel!!! Hvis jeg står/går mye og selvfølgelig når jeg reiser meg fort opp.. :(((

Hvor lavt? Jeg har normalt og stabilt så langt 110/70, men opplever BT fall hvis jeg reiser meg fort eller står lenge i ro, viktig å forsøke å unngå. Feks når man står opp om morgenen er det lurt å sitte på sengekanten litt, strekke seg og bevege føtene. Står man feks i kø så er det lurt å bevege litt på seg. Jeg har slitt med dette i alle mine svangerskap og under menstruasjon.

Har 100/60.. Er jo ikke så inne på slike ting, hva som er normalt osv..

 

Vil ikke si at det ganske lavt blodtrykk så ikke bekymre deg. 

Jeg hadde det (100/60) og lavere hele forrige svangerskap. . De siste gangene denne graviditeten nå har jeg hatt 90/60 og 70/50. 

 

Er du mye svimmel heletiden så kanskje det kan være blodprosenten som gjør det og ikke selve blodtrykket. Hvis det er blodtrykksfall så må en bare forebygge så godt som mulig. Jeg sliter mye med blodtrykksfall, da går jeg nesten i bakken, kaldsvetter, suser i ørene og brekker meg og må bare legge meg ned å bli liggende i minimum 30min. 

På morningen hjelper det ofte med et lite glass solbærsaft eller juice også sitte på sengekanten i 10min før jeg jeg reiser meg. Og ikke stresse noe første 30min. 

 

blodprosenten er helt fin.. men vet ikke hva det kan være egentlig… var svimmel hele forige svangerskap også :( selv etter blodtrykket var blitt normalt.

heg kann feks. pluttselig når jeg er på butikken bare kjenne det presser rundt hodet, og jeg begynner å kaldsvette og synet blir helt forstyrra, og kjennes ut som jeg skal dette i bakken når som helst… det skjer bare helt pluttselig.. tørr nesten ikke dra å handle eller noe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Hvordan er blodtrykket deres??

Jeg har ganske lavt, men legen sa det ikke gjør noe, det er egentli bare bra siden det stiger ettervært i svangerskape.. Men jeg blir jo så fort svimmel!!! Hvis jeg står/går mye og selvfølgelig når jeg reiser meg fort opp.. :(((

Hvor lavt? Jeg har normalt og stabilt så langt 110/70, men opplever BT fall hvis jeg reiser meg fort eller står lenge i ro, viktig å forsøke å unngå. Feks når man står opp om morgenen er det lurt å sitte på sengekanten litt, strekke seg og bevege føtene. Står man feks i kø så er det lurt å bevege litt på seg. Jeg har slitt med dette i alle mine svangerskap og under menstruasjon.

Har 100/60.. Er jo ikke så inne på slike ting, hva som er normalt osv..

 

Vil ikke si at det ganske lavt blodtrykk så ikke bekymre deg. 

Jeg hadde det (100/60) og lavere hele forrige svangerskap. . De siste gangene denne graviditeten nå har jeg hatt 90/60 og 70/50. 

 

Er du mye svimmel heletiden så kanskje det kan være blodprosenten som gjør det og ikke selve blodtrykket. Hvis det er blodtrykksfall så må en bare forebygge så godt som mulig. Jeg sliter mye med blodtrykksfall, da går jeg nesten i bakken, kaldsvetter, suser i ørene og brekker meg og må bare legge meg ned å bli liggende i minimum 30min. 

På morningen hjelper det ofte med et lite glass solbærsaft eller juice også sitte på sengekanten i 10min før jeg jeg reiser meg. Og ikke stresse noe første 30min. 

 

blodprosenten er helt fin.. men vet ikke hva det kan være egentlig… var svimmel hele forige svangerskap også :( selv etter blodtrykket var blitt normalt.

heg kann feks. pluttselig når jeg er på butikken bare kjenne det presser rundt hodet, og jeg begynner å kaldsvette og synet blir helt forstyrra, og kjennes ut som jeg skal dette i bakken når som helst… det skjer bare helt pluttselig.. tørr nesten ikke dra å handle eller noe.. 

 

Og du er sikker på at det ikke er lavt blodsukker? Den siste beskrivelsen din er sånn som jeg føler det når jeg får "anfall" av lavt blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...