Gå til innhold

AUGUST 2014 baby


Gjest Mon23

Anbefalte innlegg

 

 

Dagens lunsj:

Luftige sprø rundstykker

Majones

Sprøstekt bacon

Tomat

Castello White (brie)

Salat

Pepper

 

Nam!!!! Deilig å være skikkelige mett:-)

Men er brie trygt?

All pasteurisert ost er trygt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brie er vel normalt ikke pasturisert, men kanskje den du spiste er det??

Endret av Valiana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal føde i Molde eller Kristiansund. Kommer ann på om jeg føder før eller etter termin.

Hei, hvor er du fra? Jeg skal også føde i Krsund/ Molde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castello White er pastaurisert ja.

Men det er en myk ost og skal derfor ikke spises i svangerskap. Den ble ført opp på listen etter hendelsene på Rikshospitalet for noen år siden! Men er lov i Danmark...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk god kombinasjon med svangerakapskvalme og en 2åring med spysyke! Blæh! Jaja, jeg må i allefall være hjemme store deler av arbeidsdagen de neste 2 dagene så er lov til å håpe på masse sofakroken forran tv da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Måtte bare innom for å se hvordan dere har det. Her er blødninger stoppet og det største sjokket lagt seg. (Etter sa for to uker siden - i uke 11).

 

Lykke til videre jenter! Her blir det kanskje en ny prøverunde om noen uker. Håper formen deres har tatt seg opp.

 

Ps det går sikkert fint med den brien du har spist, men det anbefales ikke å spise pga myke muggoster får lettere oppblomstring av listeria enn annen ost. Desto eldre den blir desto mer sannsynlig med listeria - dvs nærmer seg utløpsdato så er det lettere at det oppstår (selv om den er pasteurisert). Desto hardere ost (feks hvitoster, parmesan osv) desto dårligere forhold for listeria. Smelteostene mener jeg er ok pga de ikke er "levende bakterier mer" (kokt i hjel). Det er veldig få som får listeria, men selvsagt så fortvilende om det skulle skje at det er lurt å styre unna den type mat som det kan oppstå i. Du som spiste, det går nok bra. Du hadde nok allerede følt deg dårlig om du hadde fått det. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå Corneliuss! Så koselig å høre fra deg:) Tenker på deg fortsatt:( Men er sikker på at spiren sitter fort! Skal dere prøve med en gang eller? Jeg har en vennine som bare kjørte på 2 uker etter sa, fikk beskjed om å vente dette pga infeksjonsfaren. Spiren satt med en gang på nytt :o Men, det er jo selvfølgelig veldig flaks! Men mange som anbefaler å vente en mens også, man blir jo aldri klok.. Jeg vil jo tro kroppen er klar til å bli gravid og man klarer å bli gravid:)

 

Skal på første tidlig ul på i overmorgen, grugleder meg. Blir aldri kvitt frykten for at det er noe feil, før jeg får se tror jeg!

 

Håper å se deg her inne fort som fy igjen:) Sender masse babystøv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei søteste fillibobba!

Jeg tror vi skal prøve igjen, men da etter en mens. Tenker egentlig likt som deg vedr om kroppen tåler det, men kjenner at jeg blir så stresset av at gyn og lege-vennine fra riksen sier at jeg skal vente. Blir sikkert litt nervøs uansett neste gang (om jeg er så heldig å bli gravid da). Så orker ikke tenke på om jeg eventuelt mot formodning skulle øke farene for det selv (men ingen kan gi noe Skikkelig velfundert og dokumentert svar - så er ganske sikker på at du har rett...). Misunner dere nydelig sommertids-babyer (og baby i det hele tatt... He he). Og håper dere får et veldig fint 2. Tri! Da er gjerne formen litt bedre og tankene ikke så nervøse! Sender en haug med kjærlighet herfra! Og tar imot babystøvet, fillibobba!😍💝😄🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei søteste fillibobba!

Jeg tror vi skal prøve igjen, men da etter en mens. Tenker egentlig likt som deg vedr om kroppen tåler det, men kjenner at jeg blir så stresset av at gyn og lege-vennine fra riksen sier at jeg skal vente. Blir sikkert litt nervøs uansett neste gang (om jeg er så heldig å bli gravid da). Så orker ikke tenke på om jeg eventuelt mot formodning skulle øke farene for det selv (men ingen kan gi noe Skikkelig velfundert og dokumentert svar - så er ganske sikker på at du har rett...). Misunner dere nydelig sommertids-babyer (og baby i det hele tatt... He he). Og håper dere får et veldig fint 2. Tri! Da er gjerne formen litt bedre og tankene ikke så nervøse! Sender en haug med kjærlighet herfra! Og tar imot babystøvet, fillibobba!

 

Tusen takk for gode ord, Corneliuss!  :hjertesmil:

Håper det går veien for deg også snart. Men bruk litt tid på å få kroppen ordentlig klar igjen, som du sier. Håper vi ser mer til deg etterhvert! Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj god morgen!!! Her startet dagen som vanlig med litt kvalme, tok så to biter av knekkerbrødet mitt og da starta det. Kasta opp alt jeg spiste! Puh. Er bedre nå, men nå er jeg jo redd for å spise mer. Så tror jeg står over forelesning i dag og sover litt til!

Foresten. Om jeg allerede har tatt folsyre også kasta opp. Må jeg ta en ny en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj god morgen!!! Her startet dagen som vanlig med litt kvalme, tok så to biter av knekkerbrødet mitt og da starta det. Kasta opp alt jeg spiste! Puh. Er bedre nå, men nå er jeg jo redd for å spise mer. Så tror jeg står over forelesning i dag og sover litt til!

Foresten. Om jeg allerede har tatt folsyre også kasta opp. Må jeg ta en ny en?

Jeg ville i allefall tatt en ny for sikkerhetsskyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en form!! Etter en helg uten mann og barn hos min beste venninne, en real shopping orgie, sene kvelder der vi har sett dramaserier, skravlet og mimrer om tenårene føler jeh meg som et nytt menneske.

Kom hjem i går til at mannen hadde vasket opp alle klær, ryddet og ordnet mens jeg har vært borte, skjemt bort med laaaang massasje, og all tenkelig oppvarting på både ene og andre måten..kremt... Han hadde vist savnet meg...hehe...

 

Energien er på opptur, kvalmen er forduftet. Nå skal jeg ut å handle, så blir det fiskegrateng ala Hellstrøm til middag...endelig kan man kose seg på kjøkkenet å lage skikkelig mat selv igjen!

Er nå i min 12 uke, synes nå tiden går mye fortere, endelig!!

 

Har tittet på vogn i helgen....synes det er gøy å endelig begynne å planlegge litt. Men....må først finne ut om det er en eller to der inne, for magen min er litt stor og livmoren har hoppa opp av bekkenet alt. Smånervøs er jeg.. 17 feb får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det elimineringssystemet jeg.. For det første er jeg konstant øm og "hoven" nedentil, og for det andre begynner jeg å lure på om jeg ikke kjenner verken tissetrang eller bæsjetrang. På morgenen når jeg våkner har jeg mensvondt, er ikke tissetrengt, men det går over etter at jeg har tisset. Og den forstoppelsen er et kapittel for seg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det elimineringssystemet jeg.. For det første er jeg konstant øm og "hoven" nedentil, og for det andre begynner jeg å lure på om jeg ikke kjenner verken tissetrang eller bæsjetrang. På morgenen når jeg våkner har jeg mensvondt, er ikke tissetrengt, men det går over etter at jeg har tisset. Og den forstoppelsen er et kapittel for seg selv....

Jeg spiser litt svisker hver kveld nå, så spiser jeg frokost blanding med biola til frokost, har fiksa forstoppelsen her...viktig å unngå....så man minker risiko for hemoroider...det er ikke noen fest å få i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det elimineringssystemet jeg.. For det første er jeg konstant øm og "hoven" nedentil, og for det andre begynner jeg å lure på om jeg ikke kjenner verken tissetrang eller bæsjetrang. På morgenen når jeg våkner har jeg mensvondt, er ikke tissetrengt, men det går over etter at jeg har tisset. Og den forstoppelsen er et kapittel for seg selv....

Biola funker for meg :) Har liksom vært litt stopp i systemet en stund, mye oppkast og sånt, men biola fikk jammen fart på sakene  :fnise:​ 

 

For en form!! Etter en helg uten mann og barn hos min beste venninne, en real shopping orgie, sene kvelder der vi har sett dramaserier, skravlet og mimrer om tenårene føler jeh meg som et nytt menneske.

Kom hjem i går til at mannen hadde vasket opp alle klær, ryddet og ordnet mens jeg har vært borte, skjemt bort med laaaang massasje, og all tenkelig oppvarting på både ene og andre måten..kremt... Han hadde vist savnet meg...hehe...

 

Energien er på opptur, kvalmen er forduftet. Nå skal jeg ut å handle, så blir det fiskegrateng ala Hellstrøm til middag...endelig kan man kose seg på kjøkkenet å lage skikkelig mat selv igjen!

Er nå i min 12 uke, synes nå tiden går mye fortere, endelig!!

 

Har tittet på vogn i helgen....synes det er gøy å endelig begynne å planlegge litt. Men....må først finne ut om det er en eller to der inne, for magen min er litt stor og livmoren har hoppa opp av bekkenet alt. Smånervøs er jeg.. 17 feb får vi se...

Herlig, Ugla! Så veldig bra at du har det så fint nå! Hehe, jeg mistenkte (og ønsket) også tvillinger, superhøy hcg i uke 5 og er jo så dårlig... Men var bare en der, gitt! Håper jeg snart kommer dit jeg også, mtp kvalme og energi :) Meeen virker til at Afipran/Zofran blir løsningen denne gangen også  :sad: Skulle virkelig ønske jeg slapp det.

 

Hei jenter!

Måtte bare innom for å se hvordan dere har det. Her er blødninger stoppet og det største sjokket lagt seg. (Etter sa for to uker siden - i uke 11).

 

Lykke til videre jenter! Her blir det kanskje en ny prøverunde om noen uker. Håper formen deres har tatt seg opp.

 

Ps det går sikkert fint med den brien du har spist, men det anbefales ikke å spise pga myke muggoster får lettere oppblomstring av listeria enn annen ost. Desto eldre den blir desto mer sannsynlig med listeria - dvs nærmer seg utløpsdato så er det lettere at det oppstår (selv om den er pasteurisert). Desto hardere ost (feks hvitoster, parmesan osv) desto dårligere forhold for listeria. Smelteostene mener jeg er ok pga de ikke er "levende bakterier mer" (kokt i hjel). Det er veldig få som får listeria, men selvsagt så fortvilende om det skulle skje at det er lurt å styre unna den type mat som det kan oppstå i. Du som spiste, det går nok bra. Du hadde nok allerede følt deg dårlig om du hadde fått det.

Å, så fint å høre fra deg :) Titter innom over 30-gruppa stadig vekk (men dårlig til å skrive), så har jo sett deg der. Men veldig bra at du er klar for prøving igjen! Heier på at dere klarer det fort, og at du kanskje kommer i oktober/november-klubben :)

 

 

Castello White er pastaurisert ja.

Men det er en myk ost og skal derfor ikke spises i svangerskap. Den ble ført opp på listen etter hendelsene på Rikshospitalet for noen år siden! Men er lov i Danmark... ;)

 

 

Denne hendelsen på Rikshospitalet var jo kjempefæl, og det var etter det at rådene om myke muggoster kom, er ikke mange år siden. Det skal sies at denne camemberten det var snakk om var fra et lite, lokalt ysteri, som sannsynligvis ikke hadde god nok kontroll med listeriaovervåkningen i produktene sine.

Så jeg vil tippe at brie, som har lenge igjen til best-før, og kommer fra en storprodusent, neppe utgjør en stor fare for listeriasmitte, så tror ikke du trenger å bekymre deg for osten du spiste. Og om du velger å spise brie videre i svangerskapet er det ditt valg, syns ikke noen andre skal bry seg så mye om hva du velger å gjøre.

 

Listeriose er relativt sjelden, med 15-50 tilfeller i Norge hvert år, ifølge Mattilsynet (http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/bakterier_i_mat_og_drikke/listeria/flere_tilfeller_av_listeriose_hos_personer_som_har_spist_vakuumpakket_rakfisk.11826).

Gravide er ekstra utsatt for listeriose, er vel derfor matrådene for gravide i Norge er såpass strenge som de er. Jeg velger for det aller meste å følge dem, men mener at det må være opp til hver enkelt å ta sitt valg, og ikke bli dømt for hva de velger å spise i sitt svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...