Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester


Blomstogbier

Anbefalte innlegg

Hihi ser for meg deg gående med fødebag og "masse utstyr" og stor mage Totoaa :D

 

men når det er sagt så gikk jeg masse rundt på sykehusrommet da jeg kom til sykehuset fordi jeg trodde at det ville hjelpe på riene osv, men det var før det var blitt så ille, vannet var gått da så ville nok blitt temmelig gjennomvåt hvis jeg skulle gått i 4 minutter til sykehuset, rant nemlig masse, men det ble jeg jo uansett om jeg satt i bil også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puhh... nå har jeg etterlatt meg nesten to dager, med tur/retur to ganger, på føden på sykehuset. Var på kontroll hos jordmor på torsdag og hun ville ha en kontroll på meg fordi jeg kjente lite liv på dagtid og dessuten bare har gått opp 700 gram totalt. Hun var bekymret for om frøkna i magen la på seg som hun skulle.

På føden igår tok vi sparketetest med stropper rundt magen, og den var helt fin.

Men var ingen som kunne ta ul der igår kveld og fikk beskjed om å komme tilbake idag. Gjorde detetter en halv dags jobb, og ul viste ei fin lita frøken(fikk det bekreftet en gang til) hvor alt ser bra ut og hun veier ca 1620 gram nå. Det er bittelitt i overkant, men heeelt innenfor normalen. +13% sa jordmor:)

 

Toppers det! :) Nå er vi sliiitne. Tok en handlerunde etter ultralyden og fikk kjøpt inn litt av hvert.. men vet dere.. jeg finner fortsatt ingen hvite bomullsluer!! Merkelig! ;) jaja, får kjøpe en i tynn ull/silke jeg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at alt var bra Ønsker3gull! :) og at frøkna i magen faktisk var litt på pluss-siden på vekta når dere var bekymret for om hun hadde lagt på seg nok! Da er det nok bare deg det går utover, har du liten matlyst eller legger du bare ikke på deg så mye? :)

 

Burde legge meg nå jeg, er alene med snuppa (samboer er bortreist) så jeg må få nok søvn til å greie en dag alene i morgen, men det har vært en hard dag så er såååå godt med alenetid nå at jeg ikke greier å la kvelden være slutt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sliiiiten. Har bakt sjokoladekake formet som grisen i angry birds, dekket med hjemmelaget mmf. Lagd cake pops og muffins. Oppvaska står til taket føler jeg :) glad ikke barnebursdagen skal være hjemme for da kan det bare se bomba ut her. Bake ostekake og ny runde med muffins imorra til voksenselskapet på søndag. Så får jeg ta mandagen i bruk til "hviledag" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit å bu så nærme Totooa! Eg bur i Loddefjord, så blir ein biltur på 10-30 min alt itte kor masse trafikk da e :) Eg håpe òg på å kunna fø på Storken, men har ei morkaka så ligge lavt.. Skal te ny UL-kontroll hos fødselslege i veko, å då blir da vurdert om eg få fø vaginalt eller om ein må planlegga keisarsnitt.. Veldig spent på ka han/hu seie på torsdag!

 

Så godt at alt e bra me frøkna, Ønskergull! Ingenting så e bedre enn å få bekrefta at di har da fint i magen dei små :) Eg kjøpte foresten kvite heilt enkle bomullshuer på Cubus, der hadde di både med 1 og 2 i pakningen.. Men da e jo ei stond si då(va 12 veke på vei å nåke av da føsta eg å mannen snopte då me følte oss "trygge").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Det går nok fint mai89, satser på at ikke vannet ditt går midt i rushtiden :P

 

Jeg har mest lyst til storken som sagt, men prøver å ha litt realistiske forventninger il det hele... Viss man må bli satt igang feks må man jo på føden, og det kan jo skje. Tar det som det kommer tenker jeg :)

 

Så skal jeg heller oppdatere dere kjapt etterpå, om jeg går eller får skyss når fødselen starter ;) hehehe. Det som egentlig er mest spennende for min del, er om jeg rekker å gjøre meg ferdig med eksamener og tar sommerferie/permisjon før fødselen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wæææ! Har ikke vært innom her siden mandag, og dæven hvor mye det var å lese ;) men morro da!

 

Ønsker3gull: Jeg tenker endel på det med om babyen er frisk jeg også. Har en bror med et sjeldent syndrom.. og dette er jo syndrom som ikke går an å se på UL.. Men som noen sier, vi tar imot det vi får :) Men siden jeg er oppvokst i en "annerledes" familie, er det eneste jeg ønsker meg, en A4-familie! Hhehe :)

 

Jeg tilhører også Ahus. Var det flere av dere? Festlig om vi havner i samme barselgruppe ja :D! hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. takk for tips Mai89! Cubus skal jeg stikke innom en dag og se om de fortsatt har de hvite bomullsluene:) De koster garantert ikke en formue heller.

For vi var og handlet inn til frøkna igår etter ultralyd, og selv om det ikke var mye vi skulle ha så ble det jammen nesten 3000,-!

Men så ville jeg ha springfjærmadrass til sprinkelsenga jeg da, og den kostet litt;) men synes de er sååå mye bedre enn andre rimeligere varianter som jeg også har hatt.

Ellers kjøpte jeg Chicco ammeinnlegg etter tips om at de var så myke mot brystvorta. Ellers har jeg brukt Natusan sine og de "river" liksom litt når jeg tar dem av fordi de har satt seg litt fast etter amming. Ikke alltid like behagelig!.. og dessuten, brystvortene blir jo veldig såre til å begynne med, og da er det godt med skikkelig ammeinnlegg. Dessuten brystvortesalve. Jeg anbefaler PureLan til dere som er 1. gangs-fødende. Den er knallbra. Smøres på etter amming og den sitter på helt til neste amming og det gjør ingenting at babyen går rett til puppen da. Man behøver liksom ikke tørke bort først. Det gjør hele prosessen litt enklere. Den salven skal ivertfall jeg ha med på føden!

 

Zassy..du spurte meg om jeg ikke har matlyst eller om jeg ikke legger på meg så mye. Vel, det mangler ikke på matlyst! Men jeg klarer ikke å spise like mye som jeg gjorde før jeg ble gravid. Frem til uke 22 kastet jeg jo opp daglig og hadde dilla på gule epler og iskaldt vann.. og hadde ikke lyst på sjokolade som jeg ellers elsker! Det gjorde nok sitt da. Etter det har matlysten og sjokoladelysten tatt seg betraktelig opp igjen ja.. og i påsken stoppet jeg ikke for noe. Jeg spiste alt godteri jeg kom over, drakk brus og "herjet" på:D Likevel spiser jeg nok generelt littegrann mindre, for jeg blir så fort mett og det er nå vondt å være mett. Men jeg er i absolutt godt hold fra før av, så det gjør faktisk ingenting for min del. Bare veldig fint å nå vite at babyen i magen legger på seg som normalt! :)

 

*sukk* Mavat.. skjønner hva du mener. Vår eldste har vært alvorlig syk i flere år (hun er heldigvis frisk nå). Det gjør nok at jeg bekymrer meg litt ekstra for både babyen i magen og resten av familiemedlemmmene;) På tå-hev liksom. Passer på. Dessuten har jeg hørt at jo eldre gravid man er, jo mer bekymret er man. Er vel kanskje fordi man har erfart og opplevd alt som kan skje, sett mer osv. Ikke en fordel akkurat det synes jeg.. å få barn to måneder før jeg fyller 40! Men.. igjen... jeg har det bedre i livet nå enn da jeg fikk barn første gang da jeg var 25 år. Så det er vel både fordeler og ulemper med alt;)

 

Nei, nå får jeg starte litt husvask, klesvask.. og så lurer jeg på om jeg skal sy dynetrekk til frøkna.. til både vogn og sprinkelseng. Da kan jeg sette litt personlig preg på det:) Sette på en englevinge, hjerte kanskje, kanskje til og med skrive navnet hennes (når vi har virkelig bestemt oss! ) osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker3gull: sniker inn fra julimagene jeg. Lilleba har fantastiske babyluer i bomull og bambus med veldig god passform, jeg kjøpte rimelige fra cubus og kappahl sist, men de satt aldri godt på, så ble ikke brukt. Ta rn titt på lilleba.no, fantastiske klær, og som sagt, luene er supergode:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker3gull, jeg har vært ganske lik som deg, har gått opp liite helt frem til nå. Men babyen ligger perfekt til på vekstkurven :) Jeg tror jeg gikk ned litt de 3 første mnd pga kvalme og lite mat, så når jeg var på kontroll i uke 28 hadde jeg bare lagt på meg 1 kg fra startvekt. Nå tror jeg påsken har gjort sitt da, for i følge vekten her hjemme har jeg nå lagt på meg 4 kg til.. :P Men 5 kg vektoppgang når jeg er 31 uker imorgen er jo ikke så ille?!? Så lenge babyen vokser som den skal er det det viktigste! :)

 

Neste helg skal vi hente vognen i sverige, så da har jeg tenkt til å kjøpe PureLan og litt andre diverse ting på apoteket der. Som regel er apotekvarer ganske mye billigere der borte! :) Så hvis noen har noen tips til andre ting man trenger som er apotekvarer, så bare si ifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjekt å ha litt ting og tang fra apoteket. Selv om ikke alt brukes med en gang, er det fint den dagen man plutselig får bruk for det. Eks. stikkpiller med paracet til baby, rumpetermometer (eneste som duger), nesesuger, Inotyl til sår stump, brannsalve, flytende kull, pyrisept til rens av navlen, bomullspads, evt en sårsalve, negleklipper, baby-q tips og mesoft kompresser er et must. Ellers er det ammeinnlegg dersom man vil ha av den typen man kun får på apotek (jeg hadde storforbruk på minst 100 i uken sist og brukte Libero fra Rema) men har hørt mye bra om Chicco sine. Vanlige smertestillende som ibux og paracet er kjekt å ha til deg selv til etter fødsel. Ofte litt smerter fra sting etc. Jeg anbefaler også medisinsk grønnsåpe til vask av underliv etter fødsel.

 

Jeg har også kjøpt de vanlige stelleproduktene på apotek, men det blir jo en smakssak :)

 

Lang liste ja. Mye som er nødvendig og en del som er "kjekt å ha".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker3gull, jeg har vært ganske lik som deg, har gått opp liite helt frem til nå. Men babyen ligger perfekt til på vekstkurven :) Jeg tror jeg gikk ned litt de 3 første mnd pga kvalme og lite mat, så når jeg var på kontroll i uke 28 hadde jeg bare lagt på meg 1 kg fra startvekt. Nå tror jeg påsken har gjort sitt da, for i følge vekten her hjemme har jeg nå lagt på meg 4 kg til.. :P Men 5 kg vektoppgang når jeg er 31 uker imorgen er jo ikke så ille?!? Så lenge babyen vokser som den skal er det det viktigste! :)

 

Neste helg skal vi hente vognen i sverige, så da har jeg tenkt til å kjøpe PureLan og litt andre diverse ting på apoteket der. Som regel er apotekvarer ganske mye billigere der borte! :) Så hvis noen har noen tips til andre ting man trenger som er apotekvarer, så bare si ifra ;)

 

Noen fortalte meg at salven Inotynol( eller noe slikt) som er knallbra mot såre romper, koster halvparten av prisen på apoteker i Sverige!! Så det tenkte jeg å handle en del inn av neste gang jeg taren Sverige-tur. Jeg har brukt MYE av den salven til mine babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått stellebordet i hus:) Juhuu:) Jeg har kjøpt hvit stellematte(igår) så nå skal jeg bare få tak i noen hvite kurver helst med trekk til å ha litt slike ting som salve, pads, vaskekluter osv i.

 

Nå skal jeg lage risengrynsgrøt til vesla til middag.. så tar mannen og jeg biff med peppersaus, fløtegratinerte poteter og deilige, sprø asparges til middag litt senere:)

Huset er vasket, snart hele kleshaugen vasket, vesla badet og jeg har såå lyst på sjokolade.. som jeg har glemt å kjøpe;) typisk!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

Det var jeg som nevnte det med Inotyol; jeg kjøpte en hel haug når vi var der i påsken. Kostet 59 svenske kr per tube, så det er mye å spare. Større forpakninger på Mesoft har de også.

 

Henger meg på både purelan og chicco sine ammeinnlegg. Sistnevnte har de også på barnas hus. Jeg kommer til å ta på salve før amming siden jeg ble så innmari sår sist. Brukte også albueskjell som jeg kjøpte på apoteket.

 

2010mammaen- fikk du råd å bruke grønnsåpe? Jeg husker jeg spurte på sykehuset og de sa det var bare å gjøre som vanlig. Hadde ikke så mange sting, men de gjorde vondt nok. Der vi bodde før var det liten plass på badet, så jeg brukte rett og slett dusjen - skylte med lunket vann - da sve det ikke (altså ved nr 1..).

 

Litt usikker på hvor detaljert vi skal være her- jeg fikk nemlig et god tips forrige gang ved toalettbesøk. Sånne tips som ikke står i bøker, men som passeres fra kvinne til kvinne.

Jeg skal omformulere pent;

Etter fødsel er det ikke så lett å komme seg på do. Man føler seg ofte litt kjørt, kroppen har jo vært gjennom mye. Og når du skal nr 2 så kan det fort føles ut som hele systemet skal ramle ut:) bruk da rett og slett et bind som motpress; man holder dette opp mot de mer frontale parter slik at det er lettere å gjøre det man skal.

Det kan høres rart ut, men det er viktig å gå på do - man blir veldig fort forstoppet etter fødsel. Allerede på sykehuset fikk jeg råd om mye vann, yoghurt, tørkede aprikoser og knekkebrød (fiber).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Ja, jeg fikk råd om grønnsåpe både fra jm og et par venninner. Man blander litt grønnsåpe og vann i noe man kan skræve over.. (et vaskefat om man har, en stor bolle, en liten badebalje el lign)hehehe... ja, jeg vet) og man kan da skylle seg selv et par ganger for dagen med det. Noen sier man også kan bruke lactacyd, men jeg brukte altså denne grønnsåpen (som jeg til slutt fant på et boots apotek). Jeg fikk ikke noe som helst problemer med sting eller annet, så jeg vil gjenta det ved behov etter denne fødselen tenkte jeg. Jeg turde aldri spørre om hvor mange sting jeg fikk (kan man btw spørre om det denne gangen? altså om forrige fødsel? står det i journal?) men hun sydde leeeenge, så jeg tror det var en del - i tillegg til at jm var elendig på å sy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips både når det gjelder apotekvarer og andre ting :) Greit å plukke med seg litt tips og råd, er jo ikke så lett å vite hva man går til som førstegangs :P

 

NÅ har endelig strikkelysten meldt seg her da, men er helt blank på HVA jeg vil strikke.. Så ønsker3gull og dere andre strikkeglade, hvis dere har noen tips til hva som kan være "lurt" å strikke til en sommerbaby, så kom gjerne med tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket når jeg skulle nr 2 etter fødsel så kjentes det ut som den veggen imellom hullene hadde flyttet på seg. Sorry detaljer :) Veeeldig ubehagelig, så det gikk en uke før jeg var på do etter fødsel. Men fikk klyster, så det gjorde vel at det gikk noen dager før systemet var i orden igjen oxo.

Takk for tips om bind, skal prøve det denne gangen.

Jeg brukte oxo grønnsåpe noen ganger innimellom, og bare rent vann ved nr 1. Hadde ingen sting, men et skrubbsår etter vakumet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Ja, jeg fikk råd om grønnsåpe både fra jm og et par venninner. Man blander litt grønnsåpe og vann i noe man kan skræve over.. (et vaskefat om man har, en stor bolle, en liten badebalje el lign)hehehe... ja, jeg vet) og man kan da skylle seg selv et par ganger for dagen med det. Noen sier man også kan bruke lactacyd, men jeg brukte altså denne grønnsåpen (som jeg til slutt fant på et boots apotek). Jeg fikk ikke noe som helst problemer med sting eller annet, så jeg vil gjenta det ved behov etter denne fødselen tenkte jeg. Jeg turde aldri spørre om hvor mange sting jeg fikk (kan man btw spørre om det denne gangen? altså om forrige fødsel? står det i journal?) men hun sydde leeeenge, så jeg tror det var en del - i tillegg til at jm var elendig på å sy!

 

Jeg jobber på sykehus, og vil garantert tro at det står i journalen din! Rart hvis ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg spurte ikke heller og tror ikke det står i journalen; husker jeg leste den etterpå. Men det er nå noen år siden og hukommelsen har sviktet på andre områder, så hvorfor ikke om det også :)

 

Men etter det jeg forstod så var det ikke så mange, men enkelte jm har tendenser til å ta i litt eller bare ta et lite pyntesting ekstra.. Så om det strammer for mye etterpå, så er det bare å si fra- be de sjekke eller gå til fastlege/ gynekolog.

Min fastlege var så frustrert for det kan skape litt vansker etterpå- altså når man igjen føler seg komfortabel til å bedrive sengehygge:) eneste medisin er å gjøre det ofte fordi det må gå seg til..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makuahines- Så gøy at strikkelysten har kommet over deg! :) jeg strikker nå på en hvit ullbukse/selebukse med tilhørende kyse og sokker (jeg skal feste sokkene under vrangborden på buksa jeg da.. og hekle en liten pen blondekant over skjøten. Det er fint til høsten (jeg har allerede en Fana-kofte i hvitt/rødt som vesla fikk da hun ble født som jeg nå strikker buksa til). Men igjen.. det er jo til høsten da.. når det blir kaldere ute.

Ellers skal jeg strikke denne bomullsjakka:

http://www.dalegarn.com/images/misc/201204270423153.pdf

Side 4, den som er i fargen kitt der. Men jeg skal strikke den i lys, lys aprikos og med hvite blondekanter rundt hals, ermer, stolpen nedover og langs kanten rundt nede. Tenkte å strikke noen bomullsokker til frøkna også dersom det er garn til overs.

 

En liten sommerjakke i bomull er jo veldig fint å ha, enten til litt dårlig/kald sommer eller sene sommerkvelder ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo myye annet fint å strikke også da. Jeg synes selv det er litt vanskelig å finne noe i bomull til nyfødte sommerbabyer, så det blir nok mest i ull jeg skommer til å strikke. Men f.eks. en shorts/knebukse til neste sommer når de vagger seg avgårde ved 1 års-alderen er jo fint.. med tilhørende bomullstopp eller "bluse" er jo fint.

Ellers finnes det et par eksemplarer av body til nyfødte i bomull, og det er jo koselig også:)

Dette er det nye heftet til Dale Garn. Mye koselig der også!:

http://www.dalegarn.com/images/misc/201302010257513.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Ja, jeg fikk råd om grønnsåpe både fra jm og et par venninner. Man blander litt grønnsåpe og vann i noe man kan skræve over.. (et vaskefat om man har, en stor bolle, en liten badebalje el lign)hehehe... ja, jeg vet) og man kan da skylle seg selv et par ganger for dagen med det. Noen sier man også kan bruke lactacyd, men jeg brukte altså denne grønnsåpen (som jeg til slutt fant på et boots apotek). Jeg fikk ikke noe som helst problemer med sting eller annet, så jeg vil gjenta det ved behov etter denne fødselen tenkte jeg. Jeg turde aldri spørre om hvor mange sting jeg fikk (kan man btw spørre om det denne gangen? altså om forrige fødsel? står det i journal?) men hun sydde leeeenge, så jeg tror det var en del - i tillegg til at jm var elendig på å sy!

 

Jeg jobber på sykehus, og vil garantert tro at det står i journalen din! Rart hvis ikke :)

 

Takk, da skal jeg spørre når jeg kommer inn denne gangen om de kan se hva det står om det. Har lurt litt på det i ettertid, så greit å få det på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker3gull: takk for linker og tips. Mye fint i det heftet der! Tror jeg skal prøve meg på en bukse og en jakke jeg. Ut å kjøpe garn imorgen :D Må liksom bare når lysten først har kommet!

 

Idag fikk jeg en sånn liten "aha" opplevelse, når ett familiemedlem fødte 8 uker før tiden. Da gikk det liksom opp for meg at ting KAN skje når som helst. Håper virkelig denne lille her holder seg inne i ihvertfall 7-10 uker til. Men, er litt rart når de som har termin en uke før meg føder NÅ! :o Men, heldigvis gikk alt bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj jeg er ikke klar for å føde enda, nei de får holde seg inne i magen noen uker til :)

Vi har kjøpt rainforest cradle swing brukt idag, hadde det til førstemann, og han elsket å sitte å vugge når han var litt urolig.

Så nå venter vi på at vogna skal komme fra tyskland, sammen med madrassen til kurven. Stellebord har jeg etter førstemann, og kjøpte nytt underlag her om dagen. Litt usikker på hva vi mangler, og må ha den første tiden egentlig. Lekegrind brukte jeg bare til oppbevaring av leker stort sett, en veldig dyr lekekasse. Sprinkelseng blir ikke brukt den første tiden, og det et mulig det ligger en på loftet etter min mann.

Noe mer dere kommer på som vi kan trenge?

Tenkte å kjøpe en sånn ammemadrass sånn at babyen ligger beskyttet i senga vår, hvis man sovner der i forbindelse med nattamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan godt babyen holde seg inne til uke 37 i allefall ;)

 

Men jeg har litt kynnere om jeg stresser veldig og går mye. Noen netter har jeg hatt vonde kynnere og nedpress. Men det er en liten stund siden nå :)

 

Kjenner stadig murringer, men regner med at det er kroppen som bare forbereder seg.

 

I min nærmeste familie har ingen gått særlig over termin. Spent på hvordan det blir med meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...