Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester


Blomstogbier

Anbefalte innlegg

Gjest Totoaa

jeg har syntes det har gått tregt til nå... MEN i dag tidlig kom jeg på at jeg kan få første overgangsstønad utbetalt DENNE måneden, og då går tiden plutselig fort!! Må vere superrask å søke, ellers må jeg plutselig vente til mai, og jeg trenger sårt penger NÅ. Dør jo etter å begynne å gjøre leiligheten babyklar. Engangsstønaden lar også vente på seg, begynner å bli frustrerende...

 

Skulle egentlig hatt kontroll onsdag for en uke siden, men da var jordmoren min syk! Så hadde hun ikke ledig igjen før 10 april, alså to uker for sent... Men så ble det jo en "ekstra" kontroll med ultralyd da, siden jeg hadde en smell på isen i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! 3d er bare så morsomt :D !

Æsj, jeg har vondt i hodet.. Håper det er over etter en natts søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så nevnte jordmor i dag noe om at man ikke kan søke foreldrepenger fra nav før uke 31, noen av dere som vet noe om dette? Sist søkte jeg tidligere nemlig. Jeg fikk med en terminbekreftelse i dag, men hun sa at jeg måtte få en ny hvis det var slik fordi den ikke kunne være eldre enn to uker. Hadde jo tenkt å kanskje få avgårde søknaden så det er gjort, men må jo bare vente hvis reglene er slik nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det skal bli godt å finne senga snart, var sliten etter jobb og kunne egentlig bare tenkt meg å funnet godstolen. Men guttungen fikk migrene anfall og spydde ned sofa pluss diverse annet. Så mor fikk nok å gjøre i ettermiddag. Kjenner det skal bli godt å være to snart, på sånne dager hadde det vært godt å kunne dele på oppgavene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så nevnte jordmor i dag noe om at man ikke kan søke foreldrepenger fra nav før uke 31, noen av dere som vet noe om dette? Sist søkte jeg tidligere nemlig. Jeg fikk med en terminbekreftelse i dag, men hun sa at jeg måtte få en ny hvis det var slik fordi den ikke kunne være eldre enn to uker. Hadde jo tenkt å kanskje få avgårde søknaden så det er gjort, men må jo bare vente hvis reglene er slik nå?

Etter uke 26 fikk jeg beskjed om. Så du er nok langt nok over grensen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zazzy : ifølge nav sine egne nettsider, og på søknaden, så står det at man må søke mellom 4-6 uker før permisjonstart, men ikke alle på nav engang som er klar over det selv :P Vet mange får beskjed om å søke tidligere. Rare greier! De burde jo selv vite hva de opplyser om ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Man kan sende inn før, men da må inntektsopplysningene sendes på nytt etter det jeg forstod. Jeg har kontroll imorgen og tenkte høre med legen om det er på tide med en terminbekreftelse eller om jeg skal vente til neste kontroll.

 

Her går alt via jobben, så sånn sett er jeg glad jeg slipper nav. Fikk det gjennom der sist og tapte jo mye penger på det (hjalp ikke med en bøllete tidligere arb.giver heller...)

Så nå er det bare å finne riktige skjemaer for perm, stopp av perm, mamma perm, pappa perm og mer til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det minner meg på at jeg skulle sende søknaden idag.. men samboeren min har ikke gitt meg personnummeret sitt, blæ..får sende i morgen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er neste kontroll om 16 dager, gleder meg til det :) Da er jeg litt over 32 uker.. Alltid spennende å se hvordan man ligger an i forhold til sf-mål osv syns jeg :)

 

2010 mammaen: var det jordmor som kjente at babyen hadde det meget romslig i magen din, eller kjennes det sånn ut for deg å? Her syns jeg det kjennes ut som at jr IKKE har det så romslig.. :P Håper ikke det er gigastor baby... :P

 

Begge deler :) Siden babyen kan turne så enormt mye rundt og bevege seg så mye fra den ene siden til andre og "forsvinne" er plassen ganske stor. Ofte legger de seg jo i èn posisjon rundt uke 30 fordi de da har det ganske trangt inni der og hodeleie er ofte det som gir best plass... Men ikke babyen i denne magen ;) Jordmor spøkte med at det var to inni der fordi babyen beveget seg så mye at hun fant hjertelyden på to helt ulike plasser.

 

Det er jo ikke så vanlig med en gigastor baby (da tenker jeg opp mot og over 5 kilo som gigastor) så du kan nok slappe av med mindre du allerede har fått signaler på at den er veldig stor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er neste kontroll om 16 dager, gleder meg til det :) Da er jeg litt over 32 uker.. Alltid spennende å se hvordan man ligger an i forhold til sf-mål osv syns jeg :)

 

2010 mammaen: var det jordmor som kjente at babyen hadde det meget romslig i magen din, eller kjennes det sånn ut for deg å? Her syns jeg det kjennes ut som at jr IKKE har det så romslig.. :P Håper ikke det er gigastor baby... :P

 

Begge deler :) Siden babyen kan turne så enormt mye rundt og bevege seg så mye fra den ene siden til andre og "forsvinne" er plassen ganske stor. Ofte legger de seg jo i èn posisjon rundt uke 30 fordi de da har det ganske trangt inni der og hodeleie er ofte det som gir best plass... Men ikke babyen i denne magen ;) Jordmor spøkte med at det var to inni der fordi babyen beveget seg så mye at hun fant hjertelyden på to helt ulike plasser.

 

Det er jo ikke så vanlig med en gigastor baby (da tenker jeg opp mot og over 5 kilo som gigastor) så du kan nok slappe av med mindre du allerede har fått signaler på at den er veldig stor ;)

 

Hihi, fikk angitt en helt normalvekt på babyen i uke 28, så satser på det :) Fortsatt MASSE bevegelser, så betyr vel at det er grei plass inni der da :P Selvom bevegelsene ikke akkurat er så deilige bestandig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

På forrige kontroll så var legen nøye på å sjekke min puls samtidig som han dyttet rundt på denne dingsen - han fant nemlig mine hjerteslag først.

 

Lurer på om lillegutt her viser politiske tendenser allerede; han foretrekker klart høyre side av magen hehe. Om jeg sitter "feil" eller ikke løper på do ummidelbart når jeg kjenner blæra er på vei mot full, så skyter han rumpa (antar det er det eller hodet) ut på høyre side. Har sett det ganske lenge at magen står ekstra ut der.

 

Tror også han tror han er veldig sjef inni der - han sier jo tydelig fra når det er noe i form av slag, spark og dytting om jeg sitter, ligger, står feil eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes morsomt ut Helle_Høygir. At lillegutten din sier sånn ifra. Han har virkelig bestemte meninger skjønner jeg:D

 

Jeg er enig Makuahines- det er alltid så moro med kontroller, få vite sf-mål, vekt, kanskje til og med jordmor finner ut hvordan babyen ligger på oss nå?!?

Selv skal jeg på kontroll imorgen.. dagen før uke 30. Fordi jeg er over 38 år så vil hun ha ekstra kontroller på meg nå, og fordi jeg ikke har lagt på meg mer enn 0,5 kg til nå. Men imorges gikk jeg på vekta.. og gjett om jeg har gått opp i påsken da dere?!? Hahaha.. påskegodt og å slappe mye av har myyye å si ja:)

Godt jeg er tilbake på jobb. Hehe, neida.

Men jeg som deg Makuahines kjenner litt på og tenker på om babyen er veldig stor f.eks.

Men noen av dere som går rundt og er litt bekymret for om babyen er frisk osv? Huff.. jeg er inne i en sånn periode igjen jeg nå;) frisk og velskapt, kvikk og glad unge vil jeg ha!:) Å gjøre den glad er vel kanskje min og mannens jobb ettersom hun vokser opp, men.. hahaha. Men ellers.. det er såå kjipt å bekymre seg for slike ting altså!

 

Imorgen på kontroll tenkte jeg å nevne for jordmor at jeg kjenner mindre liv. Jeg kjenner på morgenen og på kvelden.. men særdeles sjelden på dagtid.. enda jeg VET jo at hun sparker hardt nok til å kjennde det godt.. for jeg har tidligere kjent akkurat det:D

 

Skjønner deg såå godt Totoaa, at du vil gjerne gjøre leiligheten babyklar snart! Jeg er der jeg også nå. Har lyst til å begynne på siste finpuss angående hva vi har klart av klær, ting og tang osv. Vi skal ta en tur på Barnas Hus snart vi da. Kjøpe inn det siste. Blir godt å få det i hus. Ellers er ikke tilbygget og det nye soverommet vårt ferdig riktig enda, så jeg kan ikke flytte inn der og sette opp sprinkelsenga, stellebordet eller noe enda. Ei heller har jeg kjøpt kommode til å legge klærne hennes i. Men har begynt å føle trang til å pakke fødebagen faktisk. Jeg vet det er litt tidlig, men er så deilig om den står klar!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helle_høygir: Det er AKKURAT som å lese om jr her! Ligger bestandig på høyre side, og syns visst at h*n er sjefen ;) Litt morro når sånne skikkelige dult kommer når man sier noe, så er det akkurat som at babyen sier:"Nei!" :P

 

Ønsker3gull: Så morro med kontroll imorgen!! Jeg var sånn som deg, la på meg liiite i begynnelsen, men nå i påsken er det litt vekt som har sneket seg på... ;) Sier jeg mens jeg sitter her å dytter i meg en kvikklunsj ......... Er vel ganske vanlig nå som man er såpass langt på vei!? :)

 

Det er vel en litt bedaglig jente du har inni der da, som liker å sove litt på dagtid? ;) Igår ble jeg nesten bekymret her av MOTSATT grunn, da var det aktivitet nesten HELE dagen (bare 2 korte perioder uten), men idag er det tilbake til normal nivå igjen.. lurer på hvorfor, men er vel bare litt sånn opp og ned kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at babyene ligger mot høyre er jo den riktige måten så det skal være glad for og en rumpe ut på siden høres jo ut som hodet er ned så det er jo perfekt :) De babyene som ligger sånn kommer oftest ut som de skal, fordi de får den riktige skruen i bekkenet på vei ut. De som ligger til venstre blir oftere stjernekikkere og det er jo tøffere fødsler.

 

Jeg tenker i blant på om barnet er friskt. Men ikke sånn konstant altså. Jeg vet jo at alt var fint på UL så det er nok ikke noen store avvik i alle fall. Mannen min har 2 bekjente som fikk barn med Downs i fjor og jeg har en kollega på jobb som fikk et barnebarn med downs i fjor og det er klart at tanken har slått meg at det kan skje oss - og mye mer denne gangen ettersom jeg har hatt et tyngre svangerskap og et fra før barn som har vært veldig mye syk gjennom hele min graviditet. Akkurat nå føles det derfor som at det å få et friskt og rolig barn vil være krevende nok i seg selv, men man må jo ta det man får :) Vi har ønsket oss et barn til og det får vi, så vi er uansett takknemlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 mammaen : det visste jeg ikke! Da håper jeg jr holder seg der! Takk for info! :) Satser på en drømmefødsel.... *kremt*... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 mammaen : det visste jeg ikke! Da håper jeg jr holder seg der! Takk for info! :) Satser på en drømmefødsel.... *kremt*... ;)

 

Det er fullt mulig! Jeg hadde en drømmefødsel med min første så hvorfor skal ikke det skje deg? ;) det er bedre uanset å forvente at det går bra, for da gjør det oftere akkurat det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 mammaen : det visste jeg ikke! Da håper jeg jr holder seg der! Takk for info! :) Satser på en drømmefødsel.... *kremt*... ;)

 

Det er fullt mulig! Jeg hadde en drømmefødsel med min første så hvorfor skal ikke det skje deg? ;) det er bedre uanset å forvente at det går bra, for da gjør det oftere akkurat det!

 

Ja, prøver å tenke positivt, og vet jo at det som regel går veldig bra! :) Min mamma hadde 2 drømmefødsler og, så håper jeg følger i de fotsporene ;) Jeg er ihvertfall glad for at jeg ikke gruer meg (Enda ihvertfall.. :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rolig hvis jeg legger meg på høyre side, men så fort jeg snur meg på venstre side så sparkes det. :) når jeg sitter kjenner jeg bevegelse i den nedre delen av magen i hovedsak. Førstemann lå høyt opp og sparket stort sett bare i ribbeina, det har jeg sluppet unna denne gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjenner spark mest på høyre side, der det den "riktige" siden. Men rumpa skal ligge mot venstre :)

 

Begge deler går greit å føde stort sett, men om babyen ligger med rumpa mot høyre og ben mot venstre, er det større sjanse for at du trenger hjelp av vakuum eller tang under forløsningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjenner spark mest på høyre side, der det den "riktige" siden. Men rumpa skal ligge mot venstre :)

 

Begge deler går greit å føde stort sett, men om babyen ligger med rumpa mot høyre og ben mot venstre, er det større sjanse for at du trenger hjelp av vakuum eller tang under forløsningen. :)

 

Da håper jeg bebisen snur seg! For her ligger rumpa mot høyre, garantert! Masse spark mot venstre side. Håper ikke det trengs noen tang altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjenner spark mest på høyre side, der det den "riktige" siden. Men rumpa skal ligge mot venstre :)

 

Begge deler går greit å føde stort sett, men om babyen ligger med rumpa mot høyre og ben mot venstre, er det større sjanse for at du trenger hjelp av vakuum eller tang under forløsningen. :)

 

Da håper jeg bebisen snur seg! For her ligger rumpa mot høyre, garantert! Masse spark mot venstre side. Håper ikke det trengs noen tang altså :P

Så lenge den ikke er festet kan den nok snu seg ja ;) Min snur seg mye! :) Ser noen ganger ben flyr hit og dit, hehe.

 

Men sånt får en ta når den tid kommer, ikke sikkert en trenger slike hjelpemidler uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makuahines takk for info, da stemmer det nok med rundt uke 31 hvis man skal slippe å ettersende inntektsopplysninger osv :) Drøyer den liiiitt til jeg da :)

 

I morgen skal jeg på sykehuset på kontroll..jordmor likte ikke helt at jeg har så mye kynnere og vondter og vil at jeg skal sjekke det opp..der og da syntes jeg det kanskje var litt unødvendig, men nå kjenner jeg at jeg er glad jeg skal dit for i dag har jeg hatt enda mere vondt..type menssmerter, har også blitt mer plaget med bekkenet så kan jo være det jeg kjenner også..vet ikke..er ikke så lett å skille på alle vondtene synes jeg! Men magen er steinhard av kynnere mye av dagen så kan jo være greit å få utelukket at de påvirker livmorhalsen. I kveld har jeg også et par ganger kjent nedpressmerter :S blir litt nervøs av sånt!

 

Er dere flinke til å ta det med ro, lytte til kroppen og å "være gravid"?? jeg er visst ikke det.. :P Synes det er vanskelig å ikke ha likt tempo som før og løfter rundt på datteren min rett som det er. Jordmoren min sa at jeg burde tenke over om jeg virkelig trengte å løfte henne og bare gjøre det når jeg måtte + at jeg måtte ta det mer med ro, ta pauser, hvile meg, rett og slett sette ned farten litt fordi dette med kynnere gjerne var et termometer på om man stresset for mye..men det er så vanskelig! Elsker jo jobben min også så glemmer meg bort og tar lite pauser og står på for mye helt til det plutselig sier pang og jeg får kjempevondt eller må løøøøpe på do fordi jeg har ventet for lenge (og løpe kan jeg jo ikke heller for da får jeg supermasse kynnere + bekkensmerter osv :P )

 

Jeg er særdeles dårlig på å skyndte meg langsomt! :P

 

puh, ble visst litt mye dette! Måtte bare få det ut, og lurer på hvordan dere har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg er helt enig Zassy - det er ikke lett å skille på vondtene. Jeg merker også endel som jeg ikke helt liker og skal høre med legen imorgen om det er i pakka eller noe jeg bør være obs på.

 

Jobben min er en kontorjobb, men det er svært hektisk og kan bli mye stress. Selv om jeg er 20% sykemeldt, så har jeg ikke 20% mindre å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke mye 3D ul her idag, hun vekslet litt mellom 3D og 2D, men denne ungen er tydeligvis like glad i å bli tatt bilder av som mora :)

Ser jo ingenting annet enn rygg osv hver gang. Fikk noen sekunders glimt av ansiktet forrige gang, men når jm skulle skrive ut bilde snudde hun seg. Fikk ihvertfall sett at det fortsatt høyst sannsynlig er en jente da, og morkaka lå greit til :)

Så kan vel ikke bare klage, godt vi bare betalte 140 kr for undersøkelsen, for dette hadde ikke vært verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...