Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester


Blomstogbier

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir

Hehe ikke greit med egenrådige barn Junimage! Lillegutt her bare fjaset under ul han også, så greit at det ikke koster for mye!

 

Må innrømme jeg ble litt skeptisk på kontroll idag; jeg sa til legen at jeg har hatt litt murringer etc + det var en dag i påskeuken hvor det var veldig rolig i magen. Unaturlig rolig for meg siden jeg merker liv mye og ofte. Jeg spurte derfor om det finnes en slags fasitt på hva som er mye og lite. Legen forklarte, men han lurte og trodde kanskje jeg bekymret meg mye? Jeg vil ikke si det, men nå blir jeg litt sånn at jeg må velge mine spørsmål med omhu for ikke å bli stemplet som et nervevrak?

 

Eller er det bare hodet som får lov å tenke for mye og lar det blåses ut av proposjoner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det må da være lov å være bekymret eller dele tanker uten å bli stemplet som nervevrak..

Det er jo det leger er til for, for å svare på spørsmål. Men kanskje jordmor kan mer om det?

 

Man skal jo være litt obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen. Jeg har lest hele tråden og fulgt med dere en stund men ikke rukket å presentere meg, men nå skal jeg benytte sjansen å gå fra snikleser til en del av dere (håper jeg). Dere virker jo som en skikkelig koselig gjeng! :)

Jeg er 31 år bor i trøndelag og venter mitt 2. Barn med termin 2. Juni. Har jente på 2år (11.02) fra før og de tror det blir jente denne gangen også.

Har desverre vært sykmeldt mer eller mindre siden nyttår (drit kjedelig!) og er nå 100% sykmeldt fram til permisjon. Bekkenløsning og litt blødninger har vært grunnen.

Har hatt noen skikkelig dårlige dager i det siste med mye vondt i bekken, kvalm/halsbrann og påfølgende depping... Føler meg veldig ubrukelig og litja her synes bare jeg er kjedelig og teit... Gleder meg til å bli ferdig med svangerskapet, men gruer meg til fødselen...

 

Så det var litt om meg :) gleder meg til å følge dere fram mot en ny tilværelse :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Velkommen skal du være MBSS - her er det både hjerterom og husrom :)

 

Ikke greit å være i dårlig form og man får gjerne litt ekstra dårlig samvittighet når disse små må ta hensyn. Vi har gjort det sånn at pappa er nå den som leker og slikt mens mamma kan se på film og lese etc - mye greiere når vi kan sitte/ligge i sofaen :)

 

Blomstogbier - jeg tror ikke legen mente det vondt altså, det er nok bare mitt hode som spinner litt ekstra :) Jeg går ikke til jm, så det blir doktoren fremover også. Jeg tror mer han var bekymret for at jeg skulle gå rundt og være redd; han sa at uansett var det bare å ringe han eller sende melding (har elektronisk kommunikasjonsmulighet) evt ringe føden - jeg skulle ikke gå rundt og bekymre meg særlig rundt dette med liv.

 

Han gav meg forøvrig en oppskrift (slik de følger på sykehus etc) hvis jeg syns det er lite:

legg deg på sofaen/senga eller hvor enn man kan strekke seg ut og slappe av. I løpet av 30 min skal du kjenne minst 3 gode spark eller bevegelser. Hvis ikke så ta noe søtt å drikke; saft (ikke fun light), brus, sjokolademelk) og legg deg ned igjen i 30 min og kjenn etter - det skal komme minst 3 gode spark eller bevegelser. Skjer ikke dette, så skal jeg ringe lege eller føden.

 

Tenkte det kunne være kjekt for andre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit ja :D

 

Helle_Høygir: Fikk også beskjed av om å drikke saft om jeg kjente lite liv. Og at man heller skulle dra inn en gang for mye enn en gang for lite :) Men det var det 2 jordmødre som sa.

 

Jeg tror ikke legen min kan like mye om svangerskap som det de kan.. Men han er god nok til vanlig kontroll da :) !

 

Gleder meg til neste jordmorkontroll om 3 uker, da skulle vi snakke om amming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Helle: det var en grei oppskrift å forholde seg til. Har vært litt bekymret jeg å, etter jordmor målte litt lavt sf/F mål, men nå har det vært masse liv igjen... Skal til jordmor i morra så blir spennende å høre.

 

Noen av dere som har tatt eller skal ta modningsakupunktur? Har lyst til å prøve, da forrige fødsel innebærte ca 75timer med rier før aktiv fødsel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

75 timer? Oi, det hørtes lite godt ut..

Tror ikke jeg skal prøve noe sånt, jeg er førstegangs og tror jeg bare ser hva som skjer :) Hvis jeg blir utålmodig mot slutten, prøver jeg kanskje noe allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Helle: det var en grei oppskrift å forholde seg til. Har vært litt bekymret jeg å, etter jordmor målte litt lavt sf/F mål, men nå har det vært masse liv igjen... Skal til jordmor i morra så blir spennende å høre.

 

Noen av dere som har tatt eller skal ta modningsakupunktur? Har lyst til å prøve, da forrige fødsel innebærte ca 75timer med rier før aktiv fødsel.....

 

Hei og velkommen!

 

Jeg har lurt litt på å prøve modningsakupunktur hvis jeg går lei mot slutten. Har termin 5. juni men ville veldig gjerne hatt maibarn og hvis akupunktur kan hjelpe med det vil jeg jo gjerne det. Har imidlertid hørt at barnet ikke nødvendigvis kommer før, men at det er mest lettere åpningsfase og fødsel det hjelper for. Vi får se... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben har i dag fått avslag på gradert permisjon og delvis ulønnet permisjon av arbeidsgiver i dag så da må vi begge ta ut 100% permisjon. Tror det blir 100% løsning, 12 uker fedrekvote og far tar resten ulønnet. Jeg kan eventuelt ta noe ulønnet i forbindelse med ferie neste sommer.

 

Synes det var veldig merkelig at de avviste søknaden, men det gjør selve søknaden til både NAV og arbeidsgiver mye letterere i alle fall.

 

Det betyr (hvis jeg har talt riktig) at jeg har permisjon og ferie til 1 mars 2014. Føles leeeeeeeenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen MBSS :)

Hvis jeg føder til termin 19 juni har jeg ferie og permisjon frem til 10 juli neste år fikk jeg beskjed om av arb giver igår.

Skal sende inn papirer om ferie i permisjonstiden imorra, så får vi se om de godtar det. Chattet med ei på nav sine sider som sa jeg kunne sende de inn nå ihvertfall. Vi flytter til nytt fylke i permisjonstiden, så greit å kunne få levert inn det jeg skal her, og mens arbgiver er på jobb og ikke i ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MBSS, velkommen til tråden ja! :)

 

Modningsakupunktur osv har jeg ikke tenkt så mye på enda, men har flere venninner som har prøvd det, med ulik virkning :P Noen syns det hjalp, andre ikke. Men, man vet jo ikke hvordan det ville blitt uten heller da. Jordmoren jeg går til er veldig for akupunktur tror jeg, så får høre litt hva hun har å si også :)

 

Når det gjelder liv i magen å sånn, så merker jeg stor forskjell på de dagene det er mye stress, og de dagene jeg tar det med ro. Det var litt mye stress ett par dager i påsken, og da var babyen mye roligere enn når jeg tar det med ro. DA er det full fart, nesten hele dagen. Men, det er vel ganske normalt at det er sånn. Og alle babyer er jo ulike :) Men, det viktigste er jo å kjenne på magefølelsen, og heller dra å sjekke en gang for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder liv i magen å sånn, så merker jeg stor forskjell på de dagene det er mye stress, og de dagene jeg tar det med ro. Det var litt mye stress ett par dager i påsken, og da var babyen mye roligere enn når jeg tar det med ro. DA er det full fart, nesten hele dagen. Men, det er vel ganske normalt at det er sånn. Og alle babyer er jo ulike :) Men, det viktigste er jo å kjenne på magefølelsen, og heller dra å sjekke en gang for mye :)

 

Det synes jeg er et godt poeng. Jeg har litt høye skuldre for tiden og har til tider hatt det tidligere også og da er det en veldig rolig baby her. Dagsformen min påvirker virklig babyen. Merkelig hvordan kroppen fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært til naprapat med sønnen min, hun fant låsninger i nakken og ryggen, som hun fikk knekt opp. Masserte og trykket litt på punkter itillegg. Får håpe han slipper å ha hodepine flere ganger i uka nå fremover, og at det går lang tid til neste migreneanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Totoaa

Når det gjelder liv i magen å sånn, så merker jeg stor forskjell på de dagene det er mye stress, og de dagene jeg tar det med ro. Det var litt mye stress ett par dager i påsken, og da var babyen mye roligere enn når jeg tar det med ro. DA er det full fart, nesten hele dagen. Men, det er vel ganske normalt at det er sånn. Og alle babyer er jo ulike :) Men, det viktigste er jo å kjenne på magefølelsen, og heller dra å sjekke en gang for mye :)

 

Det synes jeg er et godt poeng. Jeg har litt høye skuldre for tiden og har til tider hatt det tidligere også og da er det en veldig rolig baby her. Dagsformen min påvirker virklig babyen. Merkelig hvordan kroppen fungerer!

 

Jeg stresset veeeeldig med det der i påsken! Synes det var så mye mindre bevegelse enn hva jeg er vandt til, sånn fra langfredag og ut påskehelgen. Så fallt jeg jo ganske hardt skjærtorsdag, og det gjorde meg jo ekstra stresset... Men de fant ingenting på ultralyden på torsdag, så jeg har prøvd å roe meg, gidder ikke bli helt hysterisk!! Det var jo alltid LITT liv, og kanskje egentlig mer enn jeg trodde, jeg var bare stressa... Men nå etter at jeg er tilbake i egen leilighet, og egen by, normale rutiner med skole, og sunn mat, så er det like mye, om ikke enda mer liv enn vanlig!

 

Kommer nok til å nevne det til jordmor på kontroll på onsdag. Skulle egentlig på kontroll uke 28, men da var hun syk, så det ble utsall hele to uker. Pga hun var helt fullbooket også gikk det noen dager bort bla på grunn av påske og begravelse. Så ja, ble seks uker mellom min første og andre kontroll, og den er litt kjip....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder liv i magen å sånn, så merker jeg stor forskjell på de dagene det er mye stress, og de dagene jeg tar det med ro. Det var litt mye stress ett par dager i påsken, og da var babyen mye roligere enn når jeg tar det med ro. DA er det full fart, nesten hele dagen. Men, det er vel ganske normalt at det er sånn. Og alle babyer er jo ulike :) Men, det viktigste er jo å kjenne på magefølelsen, og heller dra å sjekke en gang for mye :)

 

Det synes jeg er et godt poeng. Jeg har litt høye skuldre for tiden og har til tider hatt det tidligere også og da er det en veldig rolig baby her. Dagsformen min påvirker virklig babyen. Merkelig hvordan kroppen fungerer!

 

Jeg stresset veeeeldig med det der i påsken! Synes det var så mye mindre bevegelse enn hva jeg er vandt til, sånn fra langfredag og ut påskehelgen. Så fallt jeg jo ganske hardt skjærtorsdag, og det gjorde meg jo ekstra stresset... Men de fant ingenting på ultralyden på torsdag, så jeg har prøvd å roe meg, gidder ikke bli helt hysterisk!! Det var jo alltid LITT liv, og kanskje egentlig mer enn jeg trodde, jeg var bare stressa... Men nå etter at jeg er tilbake i egen leilighet, og egen by, normale rutiner med skole, og sunn mat, så er det like mye, om ikke enda mer liv enn vanlig!

 

Kommer nok til å nevne det til jordmor på kontroll på onsdag. Skulle egentlig på kontroll uke 28, men da var hun syk, så det ble utsall hele to uker. Pga hun var helt fullbooket også gikk det noen dager bort bla på grunn av påske og begravelse. Så ja, ble seks uker mellom min første og andre kontroll, og den er litt kjip....

 

Tror disse babyene våre bare tok seg en liten påskepause jeg ;) Akkurat samme her å, etter jeg kom hjem igjen, og i vanlige rutiner, ble det like mye og kanskje mer liv enn vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Haha ferievante barn allerede - ikke dårlig!

 

Tenkte litt på disse trådene våre; dette minner meg om første gangen jeg var innom her. Flere av de jentene jeg var på tilsvarende tråd med har jeg kontakt med den dag idag!

 

Og om jeg ikke husker feil, så var det vel flere som sognet til ahus her- litt rart om man er fra samme sted og kanskje til og med havner på samme barselgruppe uten å vite om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud/telemark her :)

Baker til 5 årsbursdag imorra jeg nå, sitter å hviler litt mens jeg venter. En trilletur i rolig tempo på jobb idag, var nok til at bekken og rygg er gått litt i lås. Så da får man sitte å hvile i mellom slagene resten av kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Bor i Bergen her og, og viss alt går som det skal så satser eg på å føde på storken :) Tok faktisk tiden her om dagen, og det er faktisk slik at jeg kan gå opp til kvinneklinikken på 4 minutt og 30 sekunder, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hehe du har tenkt å gå til føden Totoaa? Det er optimistisk, dog ikke umulig :)

Å gå i 4 minutter med rier kan være en utfordring så det holder - bare det å gå ned trappa og ut i bilen forrige gang var sidestilt med å gå Birken for meg!

 

Men samtidig så er det jo fint for fødselen for i det tilfellet pleier jo tyngdekraften være en venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Haha, er ikke nødvendigvis slik at jeg planlegger det, men det går :P Ettersom det er mye enveiskjørt osv, så vil det faktisk ta littegranne lengre tid å kjøre. Men mest sannsynlig vil jeg nok ikke gå lenger enn inn i en bil som venter utenfor...

 

Men hvem vet, om jeg ikke har problemer med å gå, så er det jo fort gjort. poenget mitt var litt hvor nært jeg bor da, for min del er det ingen krise å dra opp for så å bli sendt hjem til man har komt litt lengre i fødselen. Men den tid, den sorg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...