Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester


Blomstogbier

Anbefalte innlegg

ja vonde stikk, kan ikke huske det var sånn forrige gang nemlig. I går hadde jeg så vondt i underlivet også etter jeg reiste meg opp at samboer måtte komme og ta fra meg koppen og fatet jeg skulle bære på kjøkkenet for jeg gikk så krøket og trodde ikke jeg skulle greie å gå mer, hehe, og så er det litt vondt å "presse" på når jeg tisser, føles liksom som ting holder på å dette ut ja, at det er like før noe sprekker :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Totoaa

Zassy: Ikke hver dag, men av og til! Jeg googlet det i helgen, og fikk til svar at det var noe så ufarlig som at bebien beveger seg sånn og sånn og gjør seg klar for å ligge med hodet ned (noe slikt) og fikk samme besjed av jordmor i går.

 

Og det er visst en enkel forklaring på hvorfor enkelte av oss er litt kvalme om dagene. I første trimester er det utrolig mye som skjer hver dag, hele tiden, og det er en stor del av grunnen til at man blir utmattet/kvalm. Andre trimester er litt mer rolig, mens nå de siste ukene vokser barnet veldig fort og mye, derfor blir man utmattet/kvalm igjen nå, men somregel bare enkelte dager. Jeg merker det ivertfall innimellom, men er heldigvis ikke like ille som første trimester.... Da trodde jeg faktisk en stund at jeg skulle stryke med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomstogbier-jeg går ut i permisjon 14. mai, når jeg er 36 uker på vei. Den egentlige terminen er 17.juni, men keisersnitt 4.juni.

Derfor er jeg "bare" 31 uker imorgen:)

 

Zassy-jeg kjenner også slike stikk og litt støt. Det begynte etter at babyen snudde seg til hodeleie. Hun ligger slik fortsatt, og det blir spennende å se om hodet har festet seg nest uke når jeg skal på kontroll igjen i uke 32.

Men jeg kjenner slike stikk ja, og tror kanskje også det er babyens armer/hender som driver nedi der.. eller at hun dreier hodet sitt nedover og fester hodet som sagt da.

 

Makuahines- så spennende med jakke-prosjekt da:) Hvilke farger har du valgt deg ut? du vet jo ikke hvilket kjønn babyen blir enda, stemmer? :)

Så bra at du er i så god form da! Det er deg vel unt! Her synes jeg også det går forbløffende fint. Eneste er nettene som jeg sover dårlig pga verking i isjas-nerven som også gir utslag på begge side av rompa og litt nedover lårene. På dagtid er det mest ryggvondt, men det går greiere nå når jeg ikke jobber like mye. Da kan jeg hvile litt mer liksom.

 

Ja, det blir spennende uker fremover nå Blomstogbier.. blir spennende å se hvem som får først og ikke minst å lese at vi alle endelig er " i mål" etterhvert:) Vi får vel tru at vi føder både på overtid og på sykehus. Det er vel mest normalen i grunn:)

 

Nå skal jeg inn på Zara sin nettbutikk og kjøpe inn noen fine sparkedresser jeg fant der:).. og så strikke videre på buksa.

Her snør det her for sikkerhets skyld forresten:( Hvordan er det hos dere?Jeg vet jo at det alltid kommer både ett og to snøfall før våren er ordentlig kommet, men det er såå kjedelig likevel. Man venter jo bare på vår og sommer nå. Når det er bare veier ute, og gresset begynner å bli grønt... ja da VET jeg jo at det er rett før fødsel. Så det venter jeg på nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da går vi ut i permisjon akkurat samme dag, vi ;) !

Bare at jeg ikke får permisjon før skolen er ferdig da, hehe, men siste prøve er 6 dager tidligere.

 

Men skal noen av dere på svangerskapskurs? Jeg har veldig lyst til å dra. Det er vel uke 34 sykehuset mitt anbefaler at man drar på det. Så jeg drar kanskje når jeg er litt over 34 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker3gull: Her ble det en "safe" farge, beige ;) Passer fint til begge kjønn. Nå er jeg så nysgjerrig på om det er en liten gutt eller jente inni der at jeg holder på å sprekke! Godt det ikke er så mange ukene til vi finner det ut! ;) Omtrent halvparten av de "tegnene" man skal se etter for om det er gutt eller jente inni der sier jente, og halvparten sier gutt, så tror ikke helt på det der lenger :P OG, jammen kom snøen hit å :( Er jo ikke sånn det skal være i midten av april! Klar for sommer jeg! Jeg som egentlig ELSKER snø, blir nå nesten kvalm av å se den. Den skal jo komme rett før jul, bli til februar, og så høflig si takk for seg og forsvinne frem til neste jul ;)

 

Blomsterogbier: Vi tror vi har bestemt oss for å ikke dra på svangerskapskurs.. tror ihvertfall.. Har vært så veldig usikre på om vi skal eller ikke, men tror vi ender på nei. De fleste jeg har pratet med har sagt at de ikke fikk noe særlig utbytte av det, men er vel veldig individuelt. Så hvis noen her inne har noen virkelige anbefalinger FOR at man skal det, så kanskje jeg skal tenke litt mer på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok godt å høre at det sikkert er normalt da, som det meste annet :P Men bare for å gå litt mer i detalj, dere som kjenner disse stikkene, er det akkurat som det kommen underifra og opp hvis dere skjønner hva jeg mener? hehe..for det er det jeg har hatt de siste dagene og ikke sånne andre stikk som på en måte er mer i magen og ned.. :P Akkurat som det stikker i urinrøret rett og slett og at det er "lange" stikk, jeg er elendig å forklare men :P

 

Lei av snø jeg også..håper på vååååår nå, men blir nok en stund til enda sikkert, herlig blir det iallefall å kle seg lettere å slippe den store vinterjakka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har oxo vondt langt nede i magen eller øverste del av underlivet , men får det når jeg bøyer meg. Gyn trodde det var bekkenet som gjorde det. Veldig ubehagelig, men tydeligvis ikke noe farlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snø her og!!

 

Ang. svangerskapskurs: Jeg tenker å dra fordi da blir jeg bedre kjent med sykehuset. Vet hvor de forskjellige avdelingene er, hvor man skal parkere, hva man skal gjøre når man kommer dit osv, blir lit kjent med det rett og slett :) !

 

Og så virker det kanskje mer virkelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snø her og!!

 

Ang. svangerskapskurs: Jeg tenker å dra fordi da blir jeg bedre kjent med sykehuset. Vet hvor de forskjellige avdelingene er, hvor man skal parkere, hva man skal gjøre når man kommer dit osv, blir lit kjent med det rett og slett :) !

 

Og så virker det kanskje mer virkelig :D

 

Lurt det! :) Vi har tenkt til å spørre om en omvisning der, rett og slett for å bli litt mer kjent som du sier :) Syns det er greit å finne ut av sånne ting jeg å, ikke når jeg er i fødsel :P Tror jeg blir litt mer beroliget av å vite mest mulig sånt på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, var på A-hus i dag for å ta en glykosetest. Har slitt med at blodsukker plutselig faller( hatt det før graviditet også), men hatt det oftere mens jeg har godt gravid nå. Siden jeg er gravid med tvillinger, så måtte jeg igjennom en slik test selv om alle verdier er normale på kontroller.

 

Man skulle jo tro at på et sykehus fikk man hjelp om man begynte å slite litt..men neida.

En time etter at jeg drakk sukkervannet, fikk jeg et anfall. Blir kvalm, piper i ører, svimmel, skikkelig uvel og kaldsvetter som en gal. Jeg hadde satt meg på en stol like ved testlabben, så når jeg prøvde å reise meg opp for å gå bort til skranken for å be om hjelp( det eneste som hjelper er å sette seg ned)

så klarte jeg det ikke, bråsnudde og datt ned i stolen igjen. INGEN av dem som jobbet der kom bort for å hjelpe. En mann kom bort å spurte om det gikk fint,,,,jeg sa bare ja og sa at jeg holdt på med tester. Han så ikke helt sikker ut, men tok svaret mitt som at alt var greit.

20 min etterpå våkner jeg til i samme stol i en rar stilling. INGEN har fremdeles kommet bort til meg av dem som jobber på laben.

Jeg kjenner disse anfallene, så jeg vet at det går over og vet at det ikke er farlig. Men det som skremmer meg, er at du sitter på et sykehus og ikke får hjelp...spesielt.

Etter to timer kommer jeg inn for å ta test nr 2. Hvor hun spør om det har godt greit med meg, da jeg forteller at det ikke har gjort det, sier hun bare paff...huff da. Det var ikke bra. Og sender meg hjem.

ja ja. godt jeg ikke skal føde der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snø her og!!

 

Ang. svangerskapskurs: Jeg tenker å dra fordi da blir jeg bedre kjent med sykehuset. Vet hvor de forskjellige avdelingene er, hvor man skal parkere, hva man skal gjøre når man kommer dit osv, blir lit kjent med det rett og slett :) !

 

Og så virker det kanskje mer virkelig :D

 

Lurt det! :) Vi har tenkt til å spørre om en omvisning der, rett og slett for å bli litt mer kjent som du sier :) Syns det er greit å finne ut av sånne ting jeg å, ikke når jeg er i fødsel :P Tror jeg blir litt mer beroliget av å vite mest mulig sånt på forhånd :)

Sikkert lurt å spørre om det ja :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja. godt jeg ikke skal føde der :(

Huff, det høres ikke koselig ut. Dårlig av dem å ikke reagere da? Hvordan føler du deg nå da?

 

Ps: Ahus er en av de bedre sykehusene når det kommer til fødsler. Det er mange som føder på andre sykehus som blir sendt til Ahus om det blir komplikasjoner. :) Og mange er fornøyde med føden.

 

Men det du opplevde høres ikke hyggelig ut altså! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja. godt jeg ikke skal føde der :(

Huff, det høres ikke koselig ut. Dårlig av dem å ikke reagere da? Hvordan føler du deg nå da?

 

Ps: Ahus er en av de bedre sykehusene når det kommer til fødsler. Det er mange som føder på andre sykehus som blir sendt til Ahus om det blir komplikasjoner. :) Og mange er fornøyde med føden.

 

Men det du opplevde høres ikke hyggelig ut altså! :(

jeg føler meg bedre nå, det går alltid over så lenge jeg får slappet av og fått i meg noe mat.

Men er en lit kjip opplevelse å sitte der, og ingen reagerer.

Kan jo være et uhell at de ikke oppdaget det, men blir litt skremt. Nå gjelder det bare å få varmen i kroppen, ellers veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes IKKE bra ut jentenepåhaugen!! Vel, A-hus tror jeg det er delte meninger om. Jeg har selv født på Kongsvinger før, og så lenge alt er bra med baby og meg vil jeg være der jeg da:) Så krysser jeg fingrene for at jeg hverken går i fødsel for tidlig(før uke 35 tar ikke Kongsvinger imot fødende da de ikke har prematur-avdeling)eller at det skulle være noe annet.

 

Makuahines- beige er en fiin farge. Til begge kjønn som du sier:) Det blir nok søtt tenker jeg:) Nå er jeg ferdig med bærestykke på buksa her, så nå skal jeg strikke rillekanten rundt ermeåpning, hals og på skulderne der knappene skal være. Det blir nok gjort ikveld tenker jeg.

 

Zassy- synes du forklarte godt jeg:D jeg kjenner stikkene likedan som deg. Av og til kjenner jeg at det presser nedover, og tidligere idag som at en hånd skulle komme ut ... men jeg får vite mer på kontroll tenker jeg. Høres forresten veldig sannsynlig ut det Totoaa skriver også synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes IKKE bra ut jentenepåhaugen!! Vel, A-hus tror jeg det er delte meninger om.

Det er det nok - som med alle andre sykehus :)

Men det er i allefall slik at de er eksperter på de fleste områdene :)

Og jeg kjenner flere som har født der som har vært fornøyde, men det gjenstår å se om JEG er fornøyd, jeg skal nemlig føde der ;)

 

Må si jeg var skeptisk da legen spurte om jeg ville dit, etter alt som har vært i media, men det er visst godt sykehus allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes IKKE bra ut jentenepåhaugen!! Vel, A-hus tror jeg det er delte meninger om.

Det er det nok - som med alle andre sykehus :)

Men det er i allefall slik at de er eksperter på de fleste områdene :)

Og jeg kjenner flere som har født der som har vært fornøyde, men det gjenstår å se om JEG er fornøyd, jeg skal nemlig føde der ;)

 

Må si jeg var skeptisk da legen spurte om jeg ville dit, etter alt som har vært i media, men det er visst godt sykehus allikevel.

svigerinnen min jobber der som lege, og hun er veldig dyktig.

Så jeg tror det er bra og dårlige ting med alle sykehus.

Men opplevelser som jeg fikk i dag, setter sine spor.

Men jeg er helt sikker på at de som føder på a-hus blir like godt ivaretatt som andre plasser.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg tilhører også ahus og syns det er veldig synd at de har fått så mye pepper. Nå skal det sies at det du opplevde Jentenepåhaugen er ikke ok og burde ikke skjedd altså. Kan ikke skjønne hvordan de ikke kan se noe sånt?? Skummelt.

 

Det som er dumt er at media skaper en frykt som ikke er nødvendig - ingenting er perfekt, men samtidig så blir jeg veldig frustrert over hvordan journalistene vrir og vender på ting.

 

Jeg er litt usikker på om jeg vil på noe kurs - har vært der såpass mange ganger nå at begge vet hvor vi skal både med parkering og fødsel (har ikke vært der oppe, men regner med det er kurant å finne frem). Har fått noe papirer og vil velge det tunet hvor det er mulighet for alt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis man velger tun a, og føler man må ha epidural, kan man bare flyttes over på tun b. Det sa en jordmor til meg, hun studerer på ahus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Jeg tenkter som så at uansett hvilket sykehus (eller hva som helst annet) så vil det komme helt an på hvem man møter, og når man er der om man får en god eller dårlig opplevelse. Det kan vere så mangt som gjør at man som lege er litt ufokusert eller i dårlig humør en dag, og dette kan gå ut over hele opplevelsen til pasienten. Det beste man kan gjøre for seg selv er nok å prøve å si tydelig ifra, uten at det blir krass kritikk av enkeltpersoner.

 

Ofte har jeg tatt megselv i å tenke på min egen oppførsel på jobb. Har jobbet deltid som servitør i mange år vedsiden av studier, og de siste årene på en arbeidsplass som ikke fungerer i det hele tatt, og de som jobber der fast har helt latterlige arbeidsforhold. Jeg har ikke brydd meg så veldig siden jeg bare er innom annenhver helg.... Men om jeg starter helgen min med å bli peppret av sjefen pga ting som ikke er min feil, jeg kunne noe for osv, så har jeg veldig vanskelig for å gå ut i resturanten og smile pent til folk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjent denne stikkingen de gangene babyen har lagt med hodet ned og jeg kjenner det godt igjen fra forrige gang, så jeg henger meg på de som sier at det kan være modning :)

 

Legen min fant diverse småplukk på kontrollen i dag og jeg er nå sykemeldt 50%. Han kunne gjerne sykemelde meg helt, men jeg vil gjerne jobbe litt så lenge han mente at det er ok å jobbe. Blir lange uker med venting uten jobb å gå på så gjør et forsøk.

 

Noen andre som har hatt blod i urinen og var det UVI? Urinprøven ble sendt til dyrking så får svar ila noen dager, men har ingen symptomer på uvi nå.

 

Eller har jeg tømt jernlagrene totalt til tross for at jeg har gått på jern, så nå må jeg ta 100 mg hver dag i tillegg til jernrik kost. Ikke så merkelig at jeg er sliten! Andre som sliter med det samme og som føler seg trøtte?

 

Ellers har blodtrykket økt en del på 10 dager- noe som ikke legen var veldig bekymret for, men han mente det var et klart signal om å ta det med mye mer med ro, så da gjør jeg det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentenepåhaugen: Det virker veldig rart at ingen reagerte på at du ble helt borte! Jeg måtte oxo ta den testen, men fikk ikke så kraftig reaksjon. Men kjente jo jeg ble skjelven og svimmel, pga sult. Du har jo to som stjeler næring og energi så ikke rart at kroppen sier ifra.

Jeg er oxo mer sliten og trøtt nå, sover veldig dårlid, og føler meg tom for energi.

Nå er jeg igang med å hekle igjen, mangler 14 lapper til teppet. Så er det montering :) tenkte å hekle to tepper til, men da blir det ikke lapper, mye jobb det altså. Er ferdig med ullbuksa, må lage jakke til. Lage jakke og sko til en kjole med lue som er ferdig. Har oxo laget uggs og et annet par sko :)

Det er kjempegøy å kunne lage litt personlige ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentenepåhaugen huff så skremmende det hørtes ut! Jeg opplevde noe lignende en gang jeg faktisk var innlagt på sykehus så fikk jeg et illebefinnende (uten at jeg vil gå inn på hva det faktisk var) og trodde at da jeg allerede var på et sykehus var det jo det beste stedet jeg kunne vært, men det tok kjempelang tid før jeg fikk hjelp og jeg ble skikkelig skremt av hele episoden, kjenner skrekken sitte i kroppen enda når jeg tenker på det og har fått en helt annen holdning og litt mistro til om jeg faktisk kommer til å få hjelp i en sånn akutt situasjon igjen, det er fryktelig skremmende når man blir så dårlig og redd og ingen ivaretar deg.

 

Godt det gikk bra med deg da, hørtes veldig ubehagelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zassy; Jeg kjenner også slike stikk! Lurte på om det var UVI, men urinprøven var negativ idag :) Legen min sa at det mest sannsynlig var bekkenet som styra litt!

 

Når det gjelder Ahus, så skal jeg selv føde der.. ooog jeg jobber der. Det jeg veit er at det er KUN det positive som kommer ut i media. Det positive "passer ikke å skrive om nå" osv.. Dette har pasienter selv sagt at de har fått som svar når de har prøvd å kontakte aviser for å skryte av oppholdet sitt.. Synd!

Ellers så tror jeg ikke det er føden som sliter med bemanning og organisering.. tror det er mer kirurgisk og medisinsk divisjon som har disse utfordringene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentenepåhaugen: Det virker veldig rart at ingen reagerte på at du ble helt borte! Jeg måtte oxo ta den testen, men fikk ikke så kraftig reaksjon. Men kjente jo jeg ble skjelven og svimmel, pga sult. Du har jo to som stjeler næring og energi så ikke rart at kroppen sier ifra.

Jeg er oxo mer sliten og trøtt nå, sover veldig dårlid, og føler meg tom for energi.

Nå er jeg igang med å hekle igjen, mangler 14 lapper til teppet. Så er det montering :) tenkte å hekle to tepper til, men da blir det ikke lapper, mye jobb det altså. Er ferdig med ullbuksa, må lage jakke til. Lage jakke og sko til en kjole med lue som er ferdig. Har oxo laget uggs og et annet par sko :)

Det er kjempegøy å kunne lage litt personlige ting :)

 

Jeg syntes også det var rart at ingen av dem oppdaget det, men så er det jo heller ingen av dem som kommer på på selve venterommet da de har kølapp system. Men men alle kan gjøre en feil.

Min reaksjon på testen er nok i største laget, men så er det heller ikke første gang det skjer. Har hatt det på kino, resturanger, men verste plassen var på en gate i Merida(Mexico)..så jeg har opplevd dette mange ganger.

Er heldigvis helt fin igjen i dag. :)

 

Men det som er verst er at det faktisk snør i dag????? Jeg som var så sikker på at våren skulle komme :( Dette var jo ikke det jeg har bestilt hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg er helt enig Jentene på haugen - snø er bare helt og fullstendig feil! Det ser ikke ut å ha lagt seg, men likevel - jeg liker det ikke!

 

Mavat - jeg tror heller ikke føden sliter med bemanning og slikt - etter det jeg har hørt så er det bare positive erfaringer derfra. Og at det er som du sier kirurgisk og medisinsk divisjon som sliter.

 

En bekjent fortalte ifjor når de slet med for mange pasienter og folk på gangen - mediene hylte opp om korridorpasienter, men det de beleilig nok ikke nevnte var at det var en helt unormal situasjon nesten direkte forårsaket av kommunene i omegn som rett og slett ikke hadde strødd! Folk falt og knakk det ene og det andre fordi kommunene hadde gjort en så slett jobb. Men akkurat den ene opplysningen som for meg er ganske viktig velger da mediene å overse - mye mer morsomt å kunne skylde på regjeringen og særlig Jens. Alt som er gærnt i verden er så klart Jens sin feil :)

 

Ble en iskald smoothie på vei til jobb igår; det er en smoothiesjappe ikke langt fra toget og det fristet veldig. Prøvde en ny med mango og passjonsfrukt; kjempegod, men kald. Og da ble det liv i magen. Virket nesten litt sint nedi der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...