Gå til innhold

Junimagene i 3. trimester


Blomstogbier

Anbefalte innlegg

Ja, media har en tendens til å skrive om det som selger mest, Helle_Høygir! Og når det gjelder Ahus, så er jo det alt det negative. Ikke rart at det er korridorpasienter når vi fikk 600 000 nye pasienter når Aker ble lagt ned. Og dette var etter at det nye sykehuset ble ferdig bygd, og ikke hadde regnet med så mange ekstra pasienter :P God planlegging det der!!!

 

 

Jeg skal til tannpleieren idag.. Gruer meg, for jeg er skikkelig plaget med ising i tennene... Satser på bedøvelse, så håper det går i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Totoaa

Jeg har snart en bachelor i PR og mediehåndtering, og så å si halve pensum handler hos meg,grovt sett, om hvordan avisene gjør ti høns av en fjer for å selge mer:) Så om man er veldig bekymret for det som står der, hjelper det ofte som Helle_høygir sier, å skjekke ut hva som har forårsaken situasjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Det som er litt skummelt etter sånne saker i media er at jeg er generelt sett mye mer skeptisk til det de skriver. Jeg stoler ikke på at det skrives fordi man ønsker å sette et kristisk blikk på noe, men det skrives fordi man vet det vil selge mer eller så skal de "ta" noen.

Dvs jeg tror ikke pressen er så fri som man kanskje tro - de kan skrive om det de vil, men når motivet er å tjene mest penger da blir det for meg feil.

 

Litt derfor jeg er tilhenger av nrk - de er ikke avhengig av annonnsekroner som andre er. Satt på spissen - kan f.eks tv2 la være å følge en nyhetssak fordi det går utover en annonnsør? Nå skal det sies at nrk ikke er perfekt, men jeg stoler mer på de enn andre.

 

Og idag er det fredag, så da klinker jeg til og kjøper med noen fine blomster på veien hjem! Hurra for fredag, sofakos og kanskje litt godis om halsbrannen ikke slår til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo uendelig mange eksempler på hvordan media velger å vinkle ting som de vil. Og det som er synd, er at de skaper mye hysteri, bl.a. når det gjelder svineinfluensa osv. Man kan jo forutse hvert år hvilke saker som kommer til å være på forsiden til enhver tid. Synd det har blitt sånn!!

 

Håper og tror at de fleste av oss kommer til å møte hyggelige folk, og få en god opplevelse når vi skal føde. Har jo alt å si HVEM man møter på det enkelte stedet, og to stk kan jo ha to helt ulike opplevelser av samme sted. Enn så lenge har jeg bare truffet på kjempehyggelige mennesker der jeg skal føde (Sykehuset østfold), så da tar jeg med meg det inntrykket helt til det motsatte er bevist! :) Men, er jo også viktig at man sier ifra hvis noe/noen ikke er som man vil. Håper jeg klarer det hvis den situasjonen oppstår.

 

Endelig fredag ja! :D Helgen skal nytes med å hente vogn, og kjøpe inn diverse babyutstyr. Redebygging er fin helgeaktivitet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, redebygging høres SÅ koselig ut da!!! :) Fkk lyst til å shoppe selv, men fikk en regning på 1200 kr som slukte opp hele kontoen min, så æsj, nei.. Det var bortkastede penger det (betale for en time jeg hadde avbestilt "for sent" selvom jeg avbestilte 3 dager før og fristen er 24 timer).

 

Har dere kjøpt fødebag da? Det har jeg :) Såvidt begynt å pakke. Liker å starte tidlig, ellers blir det ikke gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så mange bager og kofferter at det bare er å velge en til å bruke til fødebag. Troor jeg har bestemt meg for hvilken jeg vil bruke ;) Begynner nok å pakke den veldig snart jeg å.. Jeg er av typen som liker å pakke seks uker før jeg drar på ferie, så begynner vel miiinst like tidlig nå tenker jeg :P

 

Kjøpte en liten børste igår, som jeg tenkte å ha i fødebagen, og når jeg kom hjem sa jeg:"Jeg har kjøpt fødebørste idag :D ". Fikk litt rart blikk da ja ;)

Endret av Makuahines
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødebørste, haha! :P Men kjekt med små børster, og evt. reiseutgaver av sjampo og balsam :)

 

Jeg har skrevet meg en liten liste også, inspirert av listen som ligger her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

tror jeg må ut å hamstre litt slike ting så fort engangsstønaden kommer. Litt små flasker med shampoo osv.

 

Tidenes mest idiotiske samtale med nav på onsdag btw!! Jeg ringte å lurte på hvor mye lengre jeg måtte regne med å vente på engangsstønaden, og fikk til svar at den var motatt for en måned siden og at jeg måtte ettersende en ny terminbekreftelse fordi den de hadde fått var fra før 26 uke. Ikke bare måtte jeg finne ut av det selv, det tok en mnd før jeg endelig fikk snakket med en som visste at det var det som var problemet. Kan de ikke sende et brev eller e-post der de sier ifra om slike ting? Eller gjør så jeg kan se det selv når jeg logger inn på min side? Fikk ivertfall ettersendt den... Jeg hadde passert uke 26 forrige gang, men saksbehandleren mente jeg IKKE hadde det. Alvorlig talt! Nå passerte jeg 30 uker for en uke siden, så nå bør det ikke vere noe mer problemer med den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et veldig godt poeng der Helle_ Høygir angående A-hus.. og generelt hva om blir skrevet av negative ting i avisen. Det er bare det at negativ omtale selger enkelt og greit.

Men hvis folk sluker rått det som blir skrevet så er det i grunn litt komisk da, og det når det gjelder alt som det blir skrevet om! Og helt enig i dette med hvilke mediekanaler(være seg tv, radio eller aviser) blir "sponset" av visse politiske partier. Sånn har det vært i åresvis og kommer alltid til å være.

Selv har jeg opplevd masse positivt på A-hus.. og etter å ha vært der av og på i ca 3 år i perioder, så har jeg mye positivt å si om det sykehuset.. selv om jeg såklart opplevde negative ting også. Når det kommer til leger og personalet.. så er det forskjellige hvem av dem som er bra og dårlige. Jeg har da vært borti spesialister som har vært elendige og sykepleiere som har vært strålende.

MEN.. når det er sagt, så kan man ikke komme bort ifra at jentenepåhaugen faktisk hadde en svært negativ opplevelse da! Det kan ikke skyldes på andre enn bemanningen på sykehuset som burde opptrådt annerledes!

 

Junimage.. du som strikker og hekler så mye?

Wow:) Det høres fantastisk ut med alle de klærne til lille din:)

Heldige lille nurk! Fra hvilke hefter/hvilke oppskrifter er det du strikker?

 

Godt å høre at det kan være modning disse stikningene jeg også kjenner i underlivet!

 

Totoaa.. FOR en teit nav-ansatt! Guri malla så tett det systemet er noen ganger altså! Er det rart det brukes mye tid og penger til system i Norge?!? Puhh... blir matt jeg.

Jeg sendte inn permisjons-søknad/søknad om foreldrepenger for et par dager siden selv til nav jeg.. får bare krysse fingrene for at det går i orden jeg da kanskje;)

 

Idag har det føltes som at ryggen skulle brekke i to! Vondt i øverste del av rompa.. hele "beltet" rundt liksom. FY! Au, au. Nå ligger jeg på sofaen med varmepute der. Det lindrer litt heldigvis.

Men må ligge på ryggen for å få fullt utbytte da.. og det er ikke like behagelig etter en stund kjenner jeg. Husker godt det du skrev om vena-cava- ubehaget ditt Makuahines.

Forresten... det var noe mer jeg skulle kommentere på ditt innlegg Makuahines.. men nå husker jeg ikke hva det var;)

JO.. hihi.. forresten... nå kom jeg på det! Fødebag ja! Jeg tror jammen jeg skal følge ditt eksempel og gjøre det samme. Vaske alle babyklærne og pakke litt.

Hahaha.. måtte flire godt da du skrev at du hadde kjøpt fødebørste:) :)

Jeg må kjøpe meg en amme-bh, tøfler og en ny pysj til sykehuset også jeg. Ellers tar jeg med meg til meg selv en joggebukse, en amme-T-skjorte,(burde hatt to joggebukser og to T-skjorter ... må finne meg noen gode truser som går over keisersnittsåret! NB! til meg på det!(viktig , viktig), en cardigan til kveldene når jeg sitter på stua på barsel med frøkna ved siden av meg i trillesenga og jeg selv med beina høyt hevet i en godstol der, med strikketøyet i hendene seende på tv. Må ha det litt komfortabelt når en skal være der i en 3-4 dagers tid;) (sist hadde jeg keisersnittet på en tirsdag og dro hjem lørdag.. og det blir nok det samme denne gangen, siden ks denne gangen er på en tirsdag også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Jeg fikk et svar som var minst like komisk!! Det er ikke den stakkars nav-ansatte sin feil da, men hele systemet...

 

Jeg spurte om de hadde motatt søknaden min om overgangsstønad! Og jada, den var klar til behandling! Men det jeg spurte om behandlingstiden svarte hun 8 uker i hordaland/bergen. Så jeg måtte bare spør: "Så man kan få utbetalt overgangsstønad to måneder før termin alså ca 9-10 uker før, men man kan ikke søke før sånn 12 uker før og det er 8 ukers behandlingstid?" Ja, hun skjønte vel poenget mitt da... Kunne i teorien begynt å motta i slutten av denne måneden (utbetalingsdatoen er den siste hver måned), men vil mest sannsynlig ikke få noe før søknaden er ferdig behandlet i begynnelsen av juni, og da blir et alså utbetalt 30 juni.

 

Da vil jeg jo også få etterbetalt sånn at jeg får for tre måneder på en gang, og det er jo forsåvidt ok, men jeg synes jo det hadde vært greit å få det når man faktisk skal! Legen min synes også det der med terminbekreftelser som måtte vere sånn og sånn var en tåpelig måte å gjøre ting på, hun mente vi kunne liksågodt sendt med et bilde av magen min og skrive så sarkastisk vi kunne at de kunne jo gjette hva som var inni.... og jeg sendte alt i uke 26, så det er jo attpåtil en saksbehandler som har telt feil! Tror ikke det er legen min som har gjort det ivertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg er helt enig om opplevelsen til Jentene på haugen- det er ikke greit uansett! Må si jeg syns det er hyggelig å lese når vi "snakker" sånn- det er dessverre altfor mange som sluker medieoppslag rått. Men junimagene beviser jo gang på gang hvor reflekterte de er:)

 

 

Det ble en bukett fine tulipaner med hjem idag og ikveld blir det total sofaavslapning og tente lys i stua!

 

Har ikke begynt på bag jeg, men tror vel mitt sterkeste tips/råd er å ta med egne håndklær. Eller ett om du føler det er ok:) husker så godt det jeg fikk på Ullevål sist; på størrelse med en klenex! Så jeg tenkte unne meg et nytt stort håndkle til å ha med. Pluss pakke med beste bodylotion, sjampo, balsam- rett og slett skikkelig egenpleie den første dusjen etter fødsel! Nyte å ha tilbake kroppen og la en varm dusj lindre en sliten kropp!

 

Håper fredagskvelden deres blir riktig så fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med håndkle var ikke et dumt tips Helle! Det husker jeg også fra sist og det irriterte meg litt, så det skal unngås denne gangen :)

 

Ellers meldte jeg oss på babysvømming for høsten i går. Litt skummelt synes jeg, men det var bare 1 ledig plass igjen på den dagen vi ønsket så da ble det sånn. Har gode erfaringer med det fra storebror! Veldig koselig, og bra for tilvenning i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips ang håndkle og baggen som skal pakkes.

Ingen ting som er verre enn håndkle som som klenex. Da er det bare å føre det på listen min.

 

Jeg vurderte også babysvømming, men da måtte vi ha gått begge to hver gang. Ikke bare bare med tvillinger. Samboer her jobber turnus, så da bli det vanskelig.

 

Håper dere får en fin fredagskveld. Her blir det sofatjeneste resten av kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha fødebørste! Nå tenkte jeg mye rare ting hva den skulle brukes til :P

 

Men da kan jo jeg si at jeg har kjøpt fødebukse i dag :D Kjøpte meg verdens mykeste og deiligste kosebukse - herrrlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 babyer på babysvømming er nok litt i meste laget for èn person ja. Synes i grunn det er mer enn nok med en baby når man er i en garderobe så jeg skjønner deg veldig godt :) Det er jo fullt mulig å bruke terapibasseng utenom kurs også så kan dere få gått begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bikbok :D

 

Den var altså så myk at det føles som jeg går naken <3

 

Og stor i størrelsen så endte opp med en i xs, jeg var skeptisk, men dama sa hun anbefalte det og den var ikke stram et eneste sted så hun hadde rett! Digg å kunne kjøpe klær som man kan bruke senere også, og herlig å ha med en god bukse på barsel tenkte jeg, når man uansett går i de herlige trusene og bleiene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror samboeren min og fikk noen rare mentale bilder når jeg sa "fødebørste" :P hehe.

 

Myk kosebukse fikk jeg kjøpt meg å, på HM. Er eeegentlig en pysjbukse, men siden den er svart, ser den ut som joggebukse. Og veldig myk og god. Og bare 99kr :)

 

Imorgen skal vi hente vogna her (Som jeg sikkert har sagt 100ganger allerede :P ), men kjemper litt med meg selv her.. :P Mamma er litt overtroisk og vil at vognen skal stå hos henne frem til etter fødselen, mens jeg vil jo ha den hjem med engang.. Logikken sier jo at jeg såklart skal ta den med meg hjem imorgen, men fy så dårlig samvittighet jeg kommer til å få da hvis noe går galt.. MEN; håper jeg lar logikken seire, jeg vet jo at HVIS noe skulle gått galt, så har det ingenting med om barnevognen står her eller ikke.. Litt selv-overtaling på en fredagskveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomstogbier YES do it! hehe, jeg har lett etter litt "finere" klær i det siste fordi jeg føler meg så mye bedre når jeg pynter meg litt og ikke bare dasser rundt i tights hele dagen :P MEN i dag frista den buksa såå mye og jeg angrer ikke et sekund! :D Litt godt med ny kosebukse også for alle de gamle jeg har er så utslitte, ikke noe jeg vanligvis prioriterer å bruke penger på i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker3gull: Strikke kan jeg ikke, men lærte meg å hekle fra youtube når jeg fjernet galleblæra i sept. Jeg finner noen oppskrifter på drops, og så kjøpte jeg en bok jeg hekler etter. Uggs måtte jeg kjøpe oppskrift på etsy, leita overalt men fant bare gratis i strikk. Og så liker jeg en side på fb som heter inspirasjon til håndarbeid, hun legger ut mange fine oppskrifter, en del er på engelsk.

Helle_høygir: takk for tips om håndkle, husker ikke hvordan det var forrige gang.

Føler meg noen ganger som førstegangs, for det blir over 5 år siden sist, og mye er glemt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Hmm, kanskje jeg bare skal begynne på den bagen etterhvert jeg også, gikk opp et lys for meg i går da jeg innså at det er ca 6-7 uker til ting faktisk kan skje nårsomhelst!

 

Jeg har et sånt bilde inni hodet mitt om at det er en sånn gammel gym-bag jeg skal pakke, hahaha! Sikkert fordi man kaller det føde-BAG. Tror jeg heller ttar en liten trillekoffert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bag :) ! Nesten sånn gymbag. Plass til masse heldigvis, for jeg kommer sikkert til å pakke for mye. Heldigvis ikke jeg som skal bære bagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Totoaa

Jeg må bære selv, derfor sikkert greit med hjul ;)

 

Vi spøkte jo litt for en stund siden om at siden jeg bare har 4-5 minutter å gå opp til kvinneklinikken, så kunne jeg bare rusle opp når jeg skal føde. Snakte faktisk med pappan min om det her om dagen, og han sa at om fødselen starter f.eks en natt til lørdag eller søndag vil det vere umulig å få taxi på kort varsel, og om jeg da IKKE får tak i noen med bil så kan det plutselig hende det er eneste alternativet :P Mest sannsynlig har jeg nok noen klar som "vakt" med bil tilgjengelig til enhver tid siste halvdel av juni....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...