Gå til innhold

Noen flere "nye" her inne som vil skravle, vi har jo ganske mange uker igjen ;)


*lille blomst*

Anbefalte innlegg

sniker meg inn hær, mulig en uke for tiden men men.. begynner på min 28 uke i dag og håper de neste ukene raser av gårde:) uken frem til nå har vært lange og strevsomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velkommen lilleluli :)

 

Så koselig at dere har skravlet i dag snupper! :)

Havrevelling er sikkert godt det, men hvordan lager du det? er det noe sånn posegreier eller?

 

Jeg har hatt dilla på grønne epler i flere måneder, men det har heldigvis gått over! Sliter litt med at jeg helst vil ha søtt pålegg og ikke er så gira på mat generelt... Heldigvis ikke blitt så sulten denne gangen, var værre forrige graviditet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva spiser dere igjenom en dag ca?? føler jeg er max usunn jeg som var veldig bevist på kostholdet før jeg ble gravid og jeg elsket å lage god mat. nå har jeg kun lyst på junkefood og sjokkolade:( alt jeg likte før byr meg rett og slett i mot. matlysten er generelt dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa....når man ligger på sykehus så er vel igrunnen frokosten, det beste måltidet de har ila dagen! :P

 

Frokost 0830-0900. egg, brød, knekkebrød, pålegg, agurk, paprika, tomat, syltetøy, makrell i tomat, juice og te.

 

Frukt eller nøtter til mellommåltid.

 

Middag kl 1200. Stort sett potetmiddag, lite grønt, mye saus.

 

ca kl 1430- 1530 salat eller påsmurt som mannen har tatt med, ofte litt frukt da og.

 

kl 1700 ettermiddagsmat: brødskiver med pålegg. Te eller juice

 

kl 2000 kveldsmat: brødskiver igjen...

 

Så er det slutt på serveringen her.

 

Da spiser jeg gjerne grove rundstykker som mannen har kjøpt, nøtter eller banan før jeg legger meg, eller så våkner jeg sulten ila natta.

 

Og så prøver jeg å være flink å drikke mye vann hele dagen.

 

Sånn hadde jeg nok ikke spist om jeg var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa....når man ligger på sykehus så er vel igrunnen frokosten, det beste måltidet de har ila dagen! :P Frokost 0830-0900. egg, brød, knekkebrød, pålegg, agurk, paprika, tomat, syltetøy, makrell i tomat, juice og te. Frukt eller nøtter til mellommåltid. Middag kl 1200. Stort sett potetmiddag, lite grønt, mye saus. ca kl 1430- 1530 salat eller påsmurt som mannen har tatt med, ofte litt frukt da og. kl 1700 ettermiddagsmat: brødskiver med pålegg. Te eller juice kl 2000 kveldsmat: brødskiver igjen... Så er det slutt på serveringen her. Da spiser jeg gjerne grove rundstykker som mannen har kjøpt, nøtter eller banan før jeg legger meg, eller så våkner jeg sulten ila natta. Og så prøver jeg å være flink å drikke mye vann hele dagen. Sånn hadde jeg nok ikke spist om jeg var hjemme.

 

Unnskyld meg, men middag kl 12??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa....når man ligger på sykehus så er vel igrunnen frokosten, det beste måltidet de har ila dagen! :P Frokost 0830-0900. egg, brød, knekkebrød, pålegg, agurk, paprika, tomat, syltetøy, makrell i tomat, juice og te. Frukt eller nøtter til mellommåltid. Middag kl 1200. Stort sett potetmiddag, lite grønt, mye saus. ca kl 1430- 1530 salat eller påsmurt som mannen har tatt med, ofte litt frukt da og. kl 1700 ettermiddagsmat: brødskiver med pålegg. Te eller juice kl 2000 kveldsmat: brødskiver igjen... Så er det slutt på serveringen her. Da spiser jeg gjerne grove rundstykker som mannen har kjøpt, nøtter eller banan før jeg legger meg, eller så våkner jeg sulten ila natta. Og så prøver jeg å være flink å drikke mye vann hele dagen. Sånn hadde jeg nok ikke spist om jeg var hjemme.
Unnskyld meg, men middag kl 12??
Haha ja når jeg var innlagt på Ullevål i noen dager, så ble middagen servert kl 1230 .. ble rimelig overrasket når jeg fikk den servert ja :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers alt bra med dere idag?

Idag var jeg ute å spiste på Mc Donalds med samboern.. og når vi kom hjem, så var det noen venninner som hadde laget kake og ordnet litt med en babyshower for meg/oss! Kjempe koselig overraskelse:)

Idagt er jeg 32 uker, og syns det er sååå deilig å ha kommet så langt.. var på sykehuset en ukes tid når jeg var 26 uker pga sterke blødninger.. det er pga laaav morkake.

Nå har det avtatt og ukene går litt fortere..

Til uken skal jeg på ny kontroll på Ullevål for å se ann status på morkaka.. veldig spennende iforhold til fødsel vs keisersnitt osv..

 

Idag er jeg så glad, og går bare å gleder meg så fælt til å se lille bærta!! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen lilleluli :)

 

Så koselig at dere har skravlet i dag snupper! :)

Havrevelling er sikkert godt det, men hvordan lager du det? er det noe sånn posegreier eller?

 

Jeg har hatt dilla på grønne epler i flere måneder, men det har heldigvis gått over! Sliter litt med at jeg helst vil ha søtt pålegg og ikke er så gira på mat generelt... Heldigvis ikke blitt så sulten denne gangen, var værre forrige graviditet!

 

Havrevelling er superenkelt..!

 

Jeg bruker 2 never havregryn, (foretrekker Bjørn store, men små kan også brukes) og koker det opp i nok vann til at det ikke blir grøt. Tar det på slump, er vel et par-tre dl..

 

Når det tykner sper jeg ut mer, helst med en skvett melk for smakens skyld. Ved omgangssyke brukes bare vann, da skal en ikke ha melk i.

 

Kok til det har konsistensen du foretrekker, jeg liker det tyktflytende.

 

Og som sagt; litt sukker og kanel etter smak.

 

Det er veldig næringsrikt, og ligger lett i magen. man blir sulten igjen relativt rakt, men er en super start på dagen eller nostalgisk kveldskos. Hehe. :)

 

Grønne epler er jo supersunt!

 

Skjønner lysten på det søte, karbohydrater har aldri smakt bedre.

Jeg ha tidligere kun likt moderate mengder saftis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag snart her nå... Kyllingfilet og fløtegratinerte poteter :-)

Fintfolk spiser sent... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers bra i dag, har vært et par timer i skogen.

Fant litt kantreller, og sambo og jeg plukket et par liter blåbær.

 

Det ble tid til te og de siste sconesene også, kjempekos!

Kjenner jeg er litt lemster nå, dette hadde jeg nok godt av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse mat tidene er merkelige, Er nok lagt opp for å følge rytmen til eldre folk....hvor ble det liksom av lunsjen da????

 

Kanskje jeg skal prøve meg på velling....når jeg en gang kommer ut herifra :)

 

Nå er det antibiotika, handball og strikketøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frokost 1 skive og melk/juice eller noe korn med kefir, evt havregrøt

ofte et el.annet før lunsj, 1/2 skive eller banan

lunsj 2-3 brødskiver eller grøt eller salat + en frukt

mellommåltid banan

middag; en kjapp pizza om jeg er lat (! :) ) ,eller stekt kylling i biter så has potet og gulerøtter i skiver over med søt chilisaus salt pepper hvitløk og vann, kokes ca 15-20 minutter. det er veldig godt!! eller feks en pastarett

dessert bær med vaniljesaus eller vaniljekesam

-ofte blir det ikke annet men en skive/knekkebrød el to om jeg blir sulten.

knasker endel søtt om kvelden for tida, det er det eneste som er ulempen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, kan tenke meg du blir lei av sykehusmaten Celcius! :) Er jo fler og fler eldre også som syns middag kl 12-13 er alt for tidlig, det har nok heller med bemanning å gjøre, ofte så er det kjøkkenpersonale og litt flere pleiere på om dagen, så da tar de middagen da, og så må kveldsvaktene selv fikse de neste måltidene... derfor blir det litt "kjedelig" utover dagen ;)

 

Jeg spiser det jeg vil, men stort sett 3-4 måltider med små eller normale porsjoner, feks 2 brødskiver og frukt til frokost, salat eller knekkebrød til lunsj, liten porsjon middag og knekkebrød eller kavringer til kvelds... noen få godtebiter, frukt eller en sjokolade som mellommåltid, men ikke stort mer enn dette i løpet av dagen. kan ikke skryte av å ha gått opp stort dette sv.skapet heller...

 

Ny uke, nye muligheter :) I dag skal mini i bhg igjen og de neste dagene er det legetime, akupunktur og back to normal ;)

Blir spennende uker fremover, kan vel vente de første babyene snart vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, nå ble jeg litt satt ut av å lese hva/hvor mye dere spiser i løpet av en dag. Jeg skjønner at man er veldig forskjellige i matveien, for meg hørtes det veldig lite ut og jeg følte meg plutselig som et matmonster. ;)

 

Nå spiser jeg ganske mye til vanlig også, men spesielt i svangerskapet her har jeg et veldig behov for mat. Spiser hele tiden føler jeg. Og det blir mye godsaker også, desserter og sjokolade. Ikke særlig sunt nei og jeg har lagt på meg mer dette svangerskapet enn sist også. jeg har normalt en veldig høy forbrenning, men bekymrer meg litt for at jeg skal få en stor baby siden jeg allerede har lagt på meg en del i disse 8 månedene som gravid. Veier nå 8 kg mer enn opprinnelig "startvekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så har jeg bestilt den mammabarn-forsikringen det reklameres så mye for her inne. Synes den høres veldig bra ut og har googlet litt erfaringer. Kan ikke se at det er noe lureri. Er det noen andre som også har bestilt denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt en veldig høy forbrenning, men bekymrer meg litt for at jeg skal få en stor baby siden jeg allerede har lagt på meg en del i disse 8 månedene som gravid. Veier nå 8 kg mer enn opprinnelig "startvekt".

 

Hvis du mener at 8 kg opp er mye. Og at du dermed er redd for en stor unge tror jeg nok ikke jeg skal fortelle hvor mye jeg har lagt på meg :)

 

I dag har det vært en rolig dag i heimen. Pusler litt rundt og vasker litt, rydder litt osv. Og endel avslapping på sofaen med OL på tv`n. Henter mini om en times tid i barnehagen og så skal vi kose oss resten av dagen. Denne siste uka alene med gutten min skal nytes. Ha en riktig fin uke alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart kjøre og hente gutta mine på flyplassen - har hatt 1 veke "mamma-ferie". Vart lenge nok, men deilig å kunne slappe av og ta det med ro og gjera alt i mitt tempo...godt å kunna sova lenge (dersom berre lillebror i magen hadde tillatt det då....) utan ein på 3,5 som spør "er det morning nå?" ein gong mellom 6 og 6.30. Gledar meg likevel vanvittig til å få dei heim att...har på følelsen av at lillebror snart vil ut...ligg lenger ned i bekkenet utan tvil - trur det var slimproppen som gjekk i går midt på dagen...ingen andre tydelige tegn på at fødsel er i gang, så stresser ikkje. Skal på kontroll til jordmor i morgon - dersom ikkje lillebror plutselig vil ut før det då...

 

Har ellers fått rydda og vaska litt i dag....skifta på senga og lagt på senga til lillebror...no er alt som må vera klart klart....masse meir som kunne vore gjort, men ingen ting som står på...kan venta til eg får lyst og ork, eller til mannen tar det...

 

Når det gjeld mat et eg som regel ein god porsjon frokostblanding (mixer sjølv ut frå div. blandinger eg kjøper, slik at det ikkje blir for søtt, men samtidig slik at det er litt tørka frukt og korn/frø i) med cultura på. Lunsj er kanskje eit par brøskiver med vanlig pålegg - av og til syltetøy og ost (sammen) dersom eg vil ha noko litt søtt. Ellers blir det vanlig middag av ein eller annan sort...prøver få i meg litt grønsaker og salat, men ikkje kvar dag det er på menyen... Mellommåltider hender det eg et - gjerne liten yoghurt (evt med litt kornblanding i) eller rosiner/tørka aprikos og nøtter/mandler. Til kvelds kan det bli knekkebrød, brød eller kornblanding dersom eg er sulten. Enkelte dager blir det mange måltider, andre færre. Har også gått masse i jordbær og bringebær denne sommaren, også med litt is på....blitt litt mange is, men det er jo sommar....

Har så langt lagt på meg 13,5-14kg. Var normalvektig i utgangspunktet. Er 38+6 i dag...La på meg 13 kg sist (11 frå startvekt), men hadde då 4-5kg meir i startvekt....gjekk sakte men sikkert av igjen, så stresser ikkje, men prøver eta sunt og variert...

 

Må komma meg avgårde no....ha ein fin, fin dag alle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vekt greiene er rare da, noen legger på seg mye, andre lite. gjennomsnittet ligger vel faktisk på 12-16 kg da, så 8 kg syns ikke jeg hørtes mye ut.

 

Jeg har lagt på meg lite denne gangen, men til gjengjeld la jeg på meg mye sist! 20 kg da og 2 kg nå, men startvekten var noe høyere denne gangen. Glad kroppen regulerer det selv, hadde blitt tungt å gå opp masse nå også! ;)

 

I dag har jeg bare sløvet foran tven siden midt på dagen omtrent. Gjort klart hekleruter for montering, så nå er snart babyteppet ferdig :)

Selv om jeg ikke har gjort så mye (handlet før henting i bhg bare) så er jeg trøtt likevel... slitsomt med dette trøttans regnværet og alle tordenbygene! (torden både i går kveld og i formiddag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som vet om det går automatisk med den permisjonen man "mister" når man føder før termin? Sist fødte jeg 11 dager over termin så var ikke noe spørsmål. Denne gangen har jeg keisersnitt 15 dager før (termin 28. keisersnitt 13.) Vil NAV og arb.plassen min da bare trekke fra slik at jeg begynner på jobb igjen 15 dager før eller må jeg si fra noe mer?? Sikkert dumt spørsmål, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lest diverse tråder om barselkake. Flere som baker og fryser til barsel besøk. Så da hadde jeg en god unnskyldning for å bake og spise litt, hehe. Opp 15 så burde kanskje ikke, men har termin om 3 dager så koser meg masse fram til gullet kommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som vet om det går automatisk med den permisjonen man "mister" når man føder før termin? Sist fødte jeg 11 dager over termin så var ikke noe spørsmål. Denne gangen har jeg keisersnitt 15 dager før (termin 28. keisersnitt 13.) Vil NAV og arb.plassen min da bare trekke fra slik at jeg begynner på jobb igjen 15 dager før eller må jeg si fra noe mer?? Sikkert dumt spørsmål, men.

som jeg har forstått så får en ikke igjen uker man føder før tiden ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lest diverse tråder om barselkake. Flere som baker og fryser til barsel besøk. Så da hadde jeg en god unnskyldning for å bake og spise litt, hehe. Opp 15 så burde kanskje ikke, men har termin om 3 dager så koser meg masse fram til gullet kommer :-)

så deilig da :) det er jo fabelaktig enkelt å bare ta opp noe godt fra frysen :) Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allbymyself: Vet ikke om det går automatisk eller om man må si fra. Kanskje best å ta en telefon til det lokale nav-kontoret ditt for sikkerhets skyld. Selv lurer jeg på om jeg burde ringe nav for å høre om søknaden min er blitt mottatt. Går ut i fra at den fremdeles er under behandling, men det har gått over en måned siden jeg leverte den så ville tro at jeg snart kom til å få vedtak i posten. Men går jo sterkt ut i fra at den ikke bare er blitt borte i posten. Det tar vel gjerne sin tid med saksbehandlingen i slike saker.

 

Iflaten: Jeg har også tenkt på dette med å ha noe i fryseren til barseltida denne gangen. Tenkte jeg skulle lage litt forskjellig gjærbakst, det er så lettvint å ta opp noen boller eller lignende og bare hive i ovnen når man plutselig får besøk.

 

Ja nei 8 kg er kanskje ikke mye, men jeg har jo enda 8 uker igjen, så det kan jo bli mye siden jeg har 8 kg allerede. Men det er vel som du skriver lilleblomst, veldig forskjellig hvor mye man legger på seg. Jeg la på meg 11-12 kg sist totalt og da kom de fleste kiloene på slutten. Samtidig leser jeg her på forumet og får inntrykket av at 8 kg allerede så "tidlig" i svangerskapet er litt mye. Jeg kommenterte det til legen min som sa at det var en del kilo som var kommet på veldig kort tid, men han kommenterte det ikke noe ytterligere. Så jeg skal ikke henge meg opp i vekta akkurat.

åh jeg har så lyst å komme i gang med noe kreativt igjen, har hatt en litt stopp opp i gjørelysten min, og trenger å komme meg i gang igjen. Det hjelper å lese om ting dere her på forumet har gjort i løpet av dagen da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blei vist bare litt rullekake i frysa;-) mannen likte den au og hadde en liten gutt som blei bitt til blods i barnehagen i dag :-(. Så litt trøstekake der au

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...