Gå til innhold

***IKM UKE 25***


KattaVenter..?

Anbefalte innlegg

Gjest mich88

Fant dette inn på IKM veke 25 ;)

 

 

Hvor tidlig kan man teste?

Når et egg er befruktet graver det seg ned i livmorslimhinnen ca 6-8(-12) dager etter eggløsningen. Det begynner da umiddelbart å skille ut hCG, men det tar enda et par dager før nivået har blitt såpass høyt at det går an å påvise det i urinen. Med andre ord; de aller, aller fleste kan tidligst oppleve å få en positiv graviditetstest 8 dager etter eggløsningen, og senest omtrent rundt 16 dager etter eggløsningen. Det er mulig å få positiv test tidligere eller senere også, men det er ikke vanlig.

Noen graviditetstester reklamerer med at man kan teste opptil 5 dager før forventet mens. Vær oppmerksomme på at de med dette går ut fra en "lærebok-syklus" på 28 dager og med eggløsning på dag 14. (Les mer om sykluser her.) 5 dager før forventet mens kan altså "oversettes" til 10 dager etter eggløsningen - for de som har 28 dager lange sykluser og eggløsning på dag 14. Det er også viktig å huske at implanteringen er en variabel ting. To kvinner som har hatt eggløsning på samme dag kan faktisk oppleve å få positivt utslag på forskjellige tidspunkter dersom egget fester seg tidlig hos den ene og sent hos den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan gaar det med dere? Her er jeg 2 DPO og skal ta förste testen paa lördag, neste uke. Har en lutealfase paa 10 dager, saa blir spennende og se. Burde vente aa se om mensen kommer paa lördag og teste paa söndag - men det klarer jeg ikke, haha!! Er paa ferie naa og har med meg mange tester. Er hos svigers og EL kunne ikke kommet mer perfekt enn hva den gjorde naa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Jeg er bare sur jeg, vet ikke om det er hormoner pga ELfase, eller det at prøvingen denne måneden gikk i dass...tror jeg skal kjøpe meg ei flaske vin, og «feire» at jeg eier kroppen min selv en måned til :-P

Endret av UndrendeUllteppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører kanskje til her da siden el kom mange dager for seint :) skulle ha el på søndag, men er visst nå :) så etter mine beregninger er ikm 22 juni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest UndrendeUllteppe

Med alderen har jeg blitt mer og mer GAL før og under mens...stakkars mannen sier jeg bare, svinger fra morderisk til barseltårer på sekunder, og har aldeles ikke innsikt i min egen urimelighet... Og det siste året har dette dukket opp mer og mer ifm EL også...juhuuu! I tillegg til at jeg da kan være superhorny (sorry), noe som jo ikke alltid er en egnet kombinasjon...sukk...innser at dette kan ta sin lille tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornflake: Saa leit. Det var jeg ogsaa og hadde IKKE lyst paa sex, men la det til side og hadde tidenes daarligste sex her om dagen, men vi fikk ihvertfall lagt inn aksjene!!

 

Vi er mange i UKE 25, saa det maa jo bare klaffe for noen ihvertfall. Haaper det klaffer for ALLE, men vet jo at det er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!! Jeg var også veeeldig sur i går og ble irritert uten særlig grunn. Ble lagt inn aksjer her også etter at jeg hadde fått klage fra meg ;) hehe.. og fått samboeren til å fortelle om hva han tenkte da vi møtte hverandre første gang. Snille kjæresten min =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar tenker dere aa begynne testingen da? Klarer dere aa vente til etter IKM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 4dpo nå. Forventer mens 19, har de tre siste mnd hatt 26 dg syklus, og det passet med EL nå og... Burde vel vente med test til det, men tror nok jeg tar en test lørdag. Skal både i utdrikningslag og på sommerfest den dagen. Blir nok uansett alkoholfri vin på vanlig vin flaske med skrukork, kommer vel ikke til å stole helt på Evt negativ test 4 dager før ikm....

 

Har de siste dagene vært oppblåst/stinn i nedre del av magen og irritabel.... Lov å håpe på at dette er tegn, men er nok innbilning og ønske tenkning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IKM den 20, men har de siste syklusene hatt lutealfase paa 10 dager, saa jeg forventer egentlig mens paa lördag, og tar en test paa lördag ogsaa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Graviditetssymptomer

Likevel kan det være at du allerede nå begynne å merke små endringene på kroppen. Kanskje begynner du å føle deg trøtt og merker at søvnbehovet øker, svangerskapskvalmen kan oppstå og du kjenner kanskje atbrystene føles tyngre og ømmere. Psykisk merker du kanskje at du er mer ustabil, og at humøret skifter fortere enn du er vant til. Selv om du ikke merker det eller vil innrømme det, blir du kanskje også litt irrasjonell. Disse små endringene ligner imidlertid også på de du vanligvis kan ha i uken før du får mensen, så det er ikke lett å kjenne forskjellen.

 

Dette staar om uken etter EL, altsaa en uke för IKM. Mange snakker om at det er for tidlig aa lete etter tegn för IKM, men det er jo ikke det da. Kanskje ikke saa lurt aa si, for jeg er ihvertfall raaflink til aa lete etter tegn HELE tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er flere ;) prøver bare å i til meg selv at det kan være innbilning, for ikke å bli så skuffa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig vanskelig å vente til ikm for å teste, er så utrolig utålmodig. Men er ikke så mye bedre å få negative tester heller da, så kanskje hadde det vært lurt å vente. Jeg har også lutefase (eller hva det heter) på 10 dager...er kanskje ikke så stor sjanse for å få en positiv test så veldig mye før det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke saa vanlig det aa faa positive tester för det.. Har du alltid hatt lutealfase paa 10 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått eggløsningssmerte fra h#%*$!! Så hvordan skal jeg da liksom ha lyst på sex :( Andre som har samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv helt testoman og svir av den ene testen etter den andre lenge før tiden, klarer bare ikke å styre meg. Men denne pp er jeg fast bestemt på å vente helt til IKM den 20! Hva er lutealfase forresten? Og sexen har virkelig dabbet av her, sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke saa vanlig det aa faa positive tester för det.. Har du alltid hatt lutealfase paa 10 dager?

 

Aner ikke om det alltid har vært sånn. for har ikke tenkt over eller hatt kontroll på dette før. Sluttet på pillen i januar i år og tok litt tid før jeg fikk mensen igjen. Men de tre siste syklusene har det vært lutealfase på 10 dager. Hvordan det?

 

En til, please: lutealfasen er mellom EL og IKM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornflake: jeg har også eggløsningsmerter, men ikke hver månde. Det er ikke noe særlig, og har heller ikke lyst på sengekos da. Fordelen er jo at man blir smertelig klar over at el er kommet.

 

Her tuller kroppen, lurer på om el var igår (3-4 dager for sen), for teststrekene var såogsi helt like på morgenen og idag var den nesten ikke viselig. Men har ikke hatt smerter eller annen anntydning til el.. Vi har iallefall gjort vårt for at den skal feste seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornflake, jeg kan ha ELsmerter, men ikke saa intense at jeg synes det er et smertehelvete - heldigvis.

 

Bentix, jeg bare lurte, for jeg har hört at om lutealfasen er kort (under 10 dager) kan det vaere vanskelig aa bli gravid fordi egget ikke har god nok tid til aa feste seg. Jeg har jo en sönn fra för, men vet heller ikke om mine lutealfaser alltid har vaert saa kort eller om det er skjedd naa etter SA'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EL i dag, så vi har lagt inn aksjer onsdag, fredag og i dag =) Så da skal vi værtfall ha truffet EL denne måneden =)

 

Renate: Kan godt hende det stemmer, det høres jo logisk ut. men håper det ikke stemmer da! Har du også korte lutealfaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg hører til her inne! positiv el test igår og idag! trodde el skulle være imorgen!

har fått lagt inn en del aksjer så håper så inderlig at det klaffer :)

krysser alt som krysses kan for alle som er prøvere :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ogsaa korte lutealfaser. 9-10 dager de siste 3 pp'ene. Ble gravid i oktober paa förste pp, men brukte ikke EL tester da, saa jeg vet ikke om jeg hadde kort lutealfase da eller om det er kommet etter SA'en. Har en gutt paa 2,5, men da jeg ble gravid med han brukte jeg forsatt p-piller (hadde vaert daarlig noen dager med omgangssyke og tenkte ikke over at virkningen paa pillene ville avta) og hadde heller ingen oversikt da paa syklusen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...