Gå til innhold

Ny strikketråd...


FruLS

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Mye morsomt på gang her om dagen! Jeg var en svipptur innom kontoret i dag før jeg dro hjem på perm. Nysgjerrigheten tok overhånd og jeg slo meg selv opp i operasjonsprogrammet. Jammen ser det ikke ut til at ks blir 23. mai! :)

Det er jo ganske nøyaktig fire uker til! Juhuuuu... Mål i sikte! :D

 

Mamma kom innom i går og så dro vi på en liten shoppingrunde... Så nå har parasitten sykt mye klær i størrelse 50 og 56. Får nesten håpe at han blir en gulper, så vi får brukt klærne i hvert fall en gang eller to før de er for små ;)

 

Mannen tok helt av i går og satte plutselig i gang med å rydde ut av lekerommet og begynte å rive ned tapeten... Vi har snakket om at vi burde pusse opp det rommet og gjøre det til vårt soverom, så kan dagens soverom bli lekerommet, for det er større. Nå ser det ut til at det blir allerede før familieforøkelsen :) spennende. Vi er lite imponert over de som har bodd her før oss. Gulvet er lagt i spenn og det er malt kun ned til listene. Ender opp med totalrenovering av hele rommet, men det er ikke så stort, så det går nok fort.

 

Har begynt så smått å rekke opp, men det er kjedelig og demotiverende, så det går sakte. Tør ikke bare dra ut pinnen, for da er jeg redd jeg misser en ny felling under opplukking av massene, så jeg strikker destruktivt baklengs... 14 prosjekt er imponerende mye! Tar av meg hatten for det... Her har jeg bare det ene, og håper jeg kommer i mål med det.

 

Morsomt med offentliggjøring av graviditeter! Gratulerer! Nå er det bare å kle seg i tettsittende klær og svinge frem alle tenkelige buler på magen!

 

Ønsker3gull - håpet er vel ikke ute ennå? Var det ikke i forrige uke du skulle ha el? Gleder meg til å høre om pos test om ikke lenge :) håper det skjer snart, så du slipper å være kvalm i sommer...

 

MaMi - jeg blir mer og mer imponert over hva du har klart å prestere. Hvordan klarte du å puste på slutten, med to stk inni magen på samme størrelse som parasitten? Jeg føler meg helt sprengt og peser som en hval bare av å reise meg opp og vandre en etg opp eller ned... Har ekstra dyne i ryggen på natta og tusen puter i senga, men det er helt umulig å finne en god stilling hvor jeg ikke føler at lille skviser lungene flat... Mye man har fortrengt fra forrige gang ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med sluppet bombe FruLS :) Utrolig deilig når man kan slippe å holde det skjult! Hva sa kollegaene i lunsjen?

 

Så leit å høre om det på festen. Trist å høre om venneparet som det ikke klaffer for. Kanskje hun akkurat hadde fått mensen i tillegg, så det rett og slett bare ble for mye den dagen. Syns allikevel hun kunne gratulert deg. Når hun får tenkt seg litt om er hun nok glad på dine vegne innerst inne. Men, du skal ihvertfall nyte graviditetet og gleden over å ha en liten som vokser inni deg!! Det er ikke din skyld at hun sliter, så du skal fortsatt glede deg :)

 

Morsomt med sniktitting av ks dato krølle!! Nå kan vi bare begynne å telle ned!! Juhu. Hvor mange uker er du når du skal ha ks?

 

Er noe dritt når man må rekke opp på den måten! Noen garn er lettere å rekke opp enn andre. Men om jeg drar ut pinnen sitter jeg med hjerte i halsen til alle masker er på plass igjen!!

 

ønsker3gull, skal jo bare en aksjelegging til for at det skal klaffe, så det er ikke umulig :) Vi la bare inn en aksje - for det var jo rundt juletider og mye familie rundt..... Så det er absolutt håp. Jeg hadde jo overhodet ikke tro på at det klaffet, så så feil kan man ta :) Heier på deg jeg! Når er forventet ikm dato?

pickles.no har også litt oppskrifter. Veldig mye fint til baby der også. Jeg har "melkers hentesett" på min liste :) Passer jo perfekt til vinterbaby.

 

FruLS, det er denne dressen jeg strikker, men med krage istedenfor hette. Dressen er i brunt og så skal jeg ha tilbehøret i blått :)

 

Nei, nå må jeg strikke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ks blir 23. mai er jeg uke 37 og noen dager. Akkurat som de har lovet - kan nesten ikke tro at det kan være sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.mai er jo en super dato å få baby på da Krølle:)

så gøy at du fant det ut idag da:)

 

Neida, "det er ikke over før det over". Min ikm dato er 5.mai. Og det skal jo som dere sier bare èn aksjelegging til for at det skal klaffe. Men føler nok på meg at alt er som normalt. Blir veeldig overrasket dersom mensen ikke kommer og en test er positiv denne måneden ja;)

Men som du sier Krølle.. fint om jeg slipper å gå kvalm i sommer! Jeg kjenner jeg leengter etter sommeren nå. Slikke sol og grille. Gå barbeint på gresset og hvis jeg så får velge, så vil jeg mye heller bli gravid til høsten istedet for å gå kvalm i sommer!

Men igjen.. til høsten så bygger vi.. og da bør jeg passe minstemor siden mannen står da mest sannsynlig stort sett hele tiden med hammer i den ene hånda og tommestokken i den andre:) Så nei.. vet jammen ikke jeg. Men når passer det egentlig best da dere?! Dessuten er det ikke så lett å planlegge slikt. Ivertfall ikke mer enn det jeg gjør nå synes jeg, med el-tester og ikm-datoer!!

Men jeg må innrømme, jeg som har to vinterbarn.. det hadde vært deilig om en baby kom april/mai. Da er det bare å trille og få kiloene av med en gang da jo:Dikke som med vesla som kom i november. Da ble det lite trilling gitt. Altfor kaldt for en liten baby ute ganske raskt. Så det ble mye innekos det der:)

Men det er klart.. er det en spire der nå, så kommer den i januar. Da blir det forhåpentligvis bare et par måneder inne. Her er det helt vanlig med 15 minus i januar og februar. Februar er egentlig alltid kaldest, og ikke unormalt med minus 20:(

Men.. som jeg sa.. dette lar seg vanskelig planlegge;)

 

Nå skal jeg jammen strikke litt jeg tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter... Jeg setter meg ned hver kveld med gode intensjoner om at i kveld skal jeg svare på alt...Men, nå er det nå en gang så at jeg har litt å pusle med her hjemme ;) Sånn ca fire unger med alt det medfører :D he he

 

Ja Krølle, hva kan jeg si... Det var ganske så fantastisk når de tok ut knøttene under ks og jeg for første gang på flere mnd kunne trekke pusten ordentlig :D Det var ganske tungt på slutten og merker fortsatt at jeg laget meg mange pusteteknikker som ikke funker noe særlig nå og fører til ryggproblemer :( Satser på at jeg klarer å rette meg opp etterhvert.... Hadde samme som deg i senga, masse puter til å støtte opp rundt kroppen, rullet en dyne som jeg la i en omvendt v (spissen opp) under puten... Sleit litt når vi fikk gjester for jeg hadde tatt alle ekstra putene ;)

 

Forresten, spennende med dato for ks.. Vi gleder oss og teller ned sammen med deg :)

 

Så bra at avsløringen gikk fint FruLS. :)

 

Jeg strikker i hver ledige stund jeg har. Har kommet godt igang med vesten i morosettet. Er morsomt å få til og den blir ganske stilig. Må vel kjøpe litt mere bunnfarge så jeg får laget to.. Sukk, det er ulempen med å strikke til tvillinger ;)

 

Knøttene bare vokser og vokser. Tenk om en uke er de 4 mnd og vi skal igang med å smake på grøt :) Gleder meg kjempemye. Har klart å holde ut med ammingen og bare hoppe over ett måltid på dagen i en mnd. Er så fornøyd med meg selv. Er selvsagt tom for nedfryst mm, og har startet på et flaskemåltid med erstatning. Skulle jo egentlig trappe enda mere ned etter en uke, men klarer ikke å slippe tak i den dårlige samvittigheten i ryggraden... Er jo litt teit, for jeg har jo holdt på lenge nå med å amme begge og vært veldig flink. Nådde målet mitt på å fullamme i minst tre mnd, så jeg er fornøyd. Og likevel klarer jeg ikke å avslutte i frykt for at de ikke skal få i seg nok næring.. :( Jeg er bare rar :)

 

Nei jenter, tror jeg må finne puta mi, knøttene er vel snart klar for litt føde..

God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MaMi jeg synes det er suuperbra at du holder ut ammingen!! Det er nok knøttene veldig glad for. Men likevel er det beste at alle er fornøyde mener nå jeg. Det hjelper ikke barna hvis mor gråter, har vondt eller ikke får det til.. eller synes ammingen er et herk og bare plages med det og blir sur, sint eller ulykkelig av det. Da mener jeg flaske er best.

Du får tenke litt sånn "hver eneste ekstra dag er knallbra!" MaMi:)

 

Hvordan går det med deg og ammingen da Camillok?

 

Her står jobben for tur straks. Hadde bare flere dager gammelt brød i skuffen, så kjørte det i brødristeren så smakte det aldeles fortreffelig:D haha, ikke så altfor kresen alltid nei;)

 

Nei, dere.. nå står kattemor og ser bedende på meg. Hun vil ha mat. Hun har fått med seg at kattungen har fått, men ikke hun. Var visst dårlig med fugl og mus ute da tenker jeg:D

 

Ha en fiiin dag da dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ville bare oppdatere om at alt gikk bra på ul idag :) Frisk og fin! Det er fortsatt en gutt inni der, og det var kanskje tydelig å se. Han er litt av en turner, lå med beina over hodet hele tiden, hehe. Lenge siden jeg kunne det.... Det var en student som utførte ul, det tok litt ekstra tid, men da fikk vi enda mer tid til å nyte lillegutt :) Hun var litt usikker på om morkaken lå for nærme åpningen - det gikk nok helt greit, men hun satt opp en ekstra time i uke 32, supert for oss :) Det kom inn en erfaren og mente at den lå helt fint og ville krype oppover når den vokste, men at vi skulle få timen siden vi hadde blitt lovet den :)

 

Syns du er supergod som holder ut MaMi!!! Men ikke press deg selv :) De har jo fått i seg den viktigste delen, så nå kan du bare trappe ned med god samvittighet når du føler for det. Men det er nok greit å føle seg klar for det selv.

Så flink du er som får strikket oppå husmor-rollen!!

 

Klarer ikke helt å forestille meg hvordan det er å føle seg som en hval med kols, men kjenner at jeg ikke gleder meg til akkurat den biten!! Jaja, det er verdt det når babyen blir født :)

 

Høres ut som du har en god innstilling til prøvingen ønsker3gull. At du klarer å slappe av og tenke på andre ting er kjempebra. Og liksom "trøste" seg selv med at om det ikke klaffer nå så blir det kanskje vårbaby. Det gjør det kanskje litt lettere når man klarer å tenke sånne tanker. Men jeg krysser nå fingrene for at det skal bli positiv test til neste helg jeg da :)

 

Skal begynne på arm nr 2 og er riktig så fornøyd med fremgangen på dressen! Heia pinne 4,5 i babytøy altså :)

 

Ha en fortsatt fin torsdag! Snart helg :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Babysyk, det var hyggelig å lese:) men så koselig å lese om ul på deg idag da!:)) Hihi, morsomt å høre hvordan lillegutten deres sprellet og sikkert koste seg i all plassen som er inni der fortsatt:)

 

Hahaha.. mens Babysyk skal begynne å strikke på ermet nr. 2 på sikkert sitt tredje prosjekt.. ja, så holder jeg fortsatt på med mitt 2. ermet på vesla sin jakke:D

Dere er kjappe altså!

 

Strikket litt i lunsjen idag da, og nå er snart det siste ermet ferdig faktisk, så nå skal det også straks hektes/strikkes inn på bolen. Første gang jeg strikker raglan, og det er morsomt. Dessuten synes jeg det ser så pent ut, og har også hørt at raglan føles bedre ut og sitter liksom litt bedre på kroppen enn vanlig montering. Ermene henger liksom ikke på samme måte visst. Men dette vet jeg ikke av egen erfaring altså, jeg har ingenting med raglan selv.

Men går dette fint, så kommer jeg nok til å lete litt etter flere med raglan:)

 

Ooops, må gå.. mannen sier det er tid for sengekos;)ok.. jeg tripper etter.. tihi.. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! Hjelpes så lenge siden det er jeg har vært innom her. FruLS: så gøy med avsløring på jobb da, men kjipt med helgen deres. Ikke noe stas når det blir en sånn avslutning. Kjenner meg litt igjen i venninnen din da. Vi fikk vite om et vennepar sin graviditet samme dag som jeg hadde fått mensen. Selv om vi bare hadde prøvd et par mnd, var jeg sikker på at jeg var gravid før plutselig tr kom som en foss. Klarte å holde masken da de fortalte det og gratulerte de, men måtte inn på do og grine litt for meg selv etterpå.. Men igjen, det er jo ikke deres feil, så du skal bare nyte den voksende magen =)

 

Babysyk: så gøy med ul da. Og en ekstra i uke 32. Spennende. Du får stå på med strikkingen om du skal få gjort alt du har planer om ;)

 

MaMi: du er flink som fortsatt ammer knøttene dine. Og at du har melk til de begge. Vi har begynt med grøt før legging fordi jeg har så lite melk. Tidligere brukte vi opp mot 2 timer på leggingen fordi hun ikke fikk nok mat i seg, men nå går det max 20 minutter. Fantastisk herlig!

 

øsnker3gull: så fine strandmadrassene dine var! Har vært inne og sett på de da du la ut bildene, men hadde ikke tid å kommentere. Så flink du er! :) Blir spennende å høre om tr holder seg borte denne mnd ;)

 

Krølle: for en fin dato du har fått for ks da! Det er jo absolutt ikke lenge igjen nå. :) Du er sprek som drar på Ikea og diverse andre steder og handler. Får håpe lilleprinsen får brukt alle klærene du har handlet inn ;) Vi hadde nesten ingenting i str 50 da lille ble født, og 56 var altfor stort. Heldigvis fikk vi låne mye i den str da. :)

 

Hmm... har jeg husket på alle nå? Håper det.. Tilslutt en liten oppdatering herfra. Vi var på 5 mndskontroll i dag (på 5 mndsdagen til lille). Hun er blitt 64,5 cm lang og 7490 gram. Litt over kurven sin på vekt, men helt super på lengden :) Utviklingsmessig er hun helt der hun skal være. Bablet i vei mens jeg og hs snakket sammen, så hs mente hun kom til å snakke tidlig. Jeg skravler jo med henne hele dagen, så det er sikkert der hun har det fra ;) Hun er blitt superrå på å spise på tærene sine, ta sit-ups og å spytte i tillegg. ;) Vaksinen gikk litt bedre i dag enn sist, hvertfall for min del. Jeg har sprøyteangst (blir kvalm om jeg ser på) og forrige gang så jeg da hs stakk lille i låret. Herlighet så dårlig jeg ble. I tillegg hylte lille så mye at jeg nesten begynte å grine selv... Men, i dag gikk det bedre. Jeg klarte å holde meg rolig og trøste lille.

 

Som jeg skrev lengre oppe har vi også begynt litt med grøt på kvelden pga lite melk hos meg og lang leggetid. Hun digger det og blir sur når det er tomt, så vi må vel snart øke dosene litt.. Foreløpig får hun bare 2 ss med grøtpulver. Fått smake på brokkoli, gulrot, banan, eple, mango og drue også. Det meste falt i smak, men banan og brokkoli var hun ikke så veldig begeistret for. Brokkoli blandet med gulrot gikk greit. :) I dag har jeg kjøpt Safe Babyfeeder på apoteket sånn at hun kan få frukt i den uten å spise store klumper. :)

 

Forresten så har jeg strikket meg en lue, og har begynt på monsterbukse i gult, hvitt og oransje til lillemor. :) Hun kommer til å bli den råeste i bhg med den buksen på seg (hvis vi får bhgplass da....) Ha en strålende helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camillok glemte jeg.... Gratulerer igjen med huskjøp. Fant linken du la ut. Var faktisk det huset jeg også likte best ;) Når flytter dere inn? Hvor gammel er Leon blitt nå?

 

Forresten... Babysyk, var det du som lurte på Edge Duoen? Jeg har også den og kan anbefale den på det sterkeste! Har classic understell med metallkorg (eller hva det nå er). Super vogn med god plass til babyen og vognpose. Vi har brukt ullpose helt til nå oppi bagen. Tok den utav tidligere i uken pga temperaturen. Den er helt genial på vinterføre også. Store lufthjul hvor snøen ikke kladder. Har flere venninner som har city crossen og nesten alle klager på snøkladder på hjulene. Så kjøper du den vognen tror jeg ikke du kommer til å angre. Men sjekk at du får plass i bilen til den. Tar STOR plass med bagen på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vise meg en link med en monsterbukse? jeg vet ikke hva det er jeg. Skjønte hva djevel-lue var tidligere idag da jeg tittet inne på epla.no. Hehe.. man lærer så lenge man lese:)

 

Nå er jeg ferdig med det 2. ermet til vesla sin jakke. Nå skal det også settes inn på bolen som det andre er, og strikkes videre oppover. Det blir morsomt. Gleder meg til resultatet:)

Det er liksom ingen montering på slike raglanfellinger har jeg skjønt. Så utrolig deilig da!! Hoho:)

 

Jeg har sett litt på denne fra Drops:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=131&d_id=1〈=no

tror den kan bli fin både med stor mage og vanlig mage:) den ser enkel ut også, så kanskje jeg kaster meg utpå enda et slikt stort prosjekt. Men først må jeg bli ferdig med å montere den grønne jakka mi da;)

Så er det jo bukse til vesla som kan matche jakka hennes, og så er det jo alt dette nyyydelige babytøyet som jo går mye raskere enn dette jeg har listet opp nå.

Men strikker jeg den linken jeg la ut her oppe, så hadde det vært morsomt å strikke pannebånd, vanter og leggvarmere i samme stil også. Noe a la dette kanskje:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=134&d_id=24〈=no

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=102&d_id=38〈=no

Fint å kunne være fin på en høst-trilletur også?!:)

 

vel, vel.. drømme, drømme:D mye fint man kan finne på å lage. Hmm.. Drops-salg? Så gøy da! Mye fint i bomull også forresten. Men det må jeg strikke på vinteren.. ellers rekker jeg aldri ferdig i tide til sesongen:D

 

Ha en fin helg alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg straks klar for å presse den oppblåste magen min inn i bunaden og gå å pitle i maten i min kusines konfirmasjon. De skal ha koldtbord, og der pleier det vel å være en del vi ikke kan spise (roastbiff, gravlaks m.m.) Jaja, jeg får se om jeg finner noe likevel.

 

http://www.google.com/search?q=monsterbukse&hl=en&client=safari&rls=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=s6KbT_LRCPHb4QSpxfGpDg&ved=0CEsQsAQ&biw=1411&bih=648

 

Et kjapt google-søk på monsterbukse! :) Disse er utrolig tøffe, har strikket en slik til den nybakte storesøsteren i oslo til hennes treårsdag ifjor. Ble meget godt mottatt av både mor og datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahaaa.. så det er slik en monsterbukse ser ut! :D ja, så vet jeg det:)

morsomt bukse.

 

Her er jeg utslitt. Har bakt masse forskjellig(bare for nysjerrigheten av å lage noe nytt), grillet og spist ute her i hagen for første gang, ryddet hele uthuset og stablet tre rekker ved, hatt kaffebesøk, plastret eldstemor da hun skar seg kraftig ved kjøkkenbenken, ble kald igjen da vesla kom inn fra uthuset og hadde skåret seg kraftig i tommelen da hun hadde spikket mot seg med kniven.(enda hun vet godt hun bare må spikke FRA seg). Huff... mye vondt i mammahjerte idag:( men så fikk mammahjertet mitt et hopp av glede og stolthet da eldstemor kom hjem fra danseoppvisning med medalje:))

 

Nå ligger vi rett ut og er totalt utslitte alle sammen. Snart senga for min del.. ups.. der ligger vesla ja. Jaja, så får vi bære henne over i egen seng:)

 

Håper helgen deres har vært fin! Her skal vi nok fortsette hagearbeid imorgen dersom været holder seg og det ikke blir vind:)

Nå skal jeg dra frem litt "gammelt" strikketøy og se om jeg kan bli ferdig med noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, høres ut som en begivenhetsrik dag ønsker3gull. Håper det går bra med begge jentene dine! Skjønner godt at du er utslitt etter den dagen der ja!

 

Her ble jeg tatt med på fjelltur igår. En nydelig dag måtte nytes, så mannen dro meg opp av sofaen (ja, nesten bokstavelig) og så gikk vi på Lyderhorn. Han syntes jeg var blitt litt for glad i sofaen..skjønner ikke hva han mener...hehe.. Men det var deilig å være ute og bevege seg litt ja!

 

Begynte på djevellue med "tutt" igår. Måtte modifisere oppskriften litt, for den sa jeg skulle strikke frem og tilbake, men på en lue?? neitakk til montering altså! Så da måtte jeg "modde" litt. Strikker i mørk brun alpakka (rester fra hentesettet til venninnen min).

 

Oj, ja, det har jeg jo helt glemt å si!! Venninnen min i oslo fikk en nyyyyydelig prinsesse forrige lørdag. 3790g 50cm og prikk lik på storesøster, og med masse blondt hår (storesøster hadde rødlig hår da). Nå gleder jeg meg bare til å komme meg over fjellet å få hilse på. Og kanskje skjer det allerede neste uke. Skal kanskje til Oslo med jobben en tur, så er jeg heldig blir det tid til en svipptur på barselbesøk.

 

Nei, nå er arbeidsdagen begynt...ser dere senere damer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått svart på evigheter, flere ganger har jeg skrevet og gått tom for batteri underveis i skrivinga...

 

Hadde besøk i helgen, utrolig deilig med besøk både i forhold til mitt sosiale liv og litt hjelp med Leon. Løven er nå 6 uker og har blitt så mye større i det siste :) skikkelig sjarmør, smiler masse og har begynt å lage litt pludrelyder. Veldig våken og nysgjerrig liten fyr - visstnok akkurat som meg da jeg bar liten. Mamma viste meg triks med å legge en snipp av tepper over øynene han når han åpenbart er trøtt for å gjøre livet litt kjedelig for han! Vi koser oss vanvittig mye :)

 

Begynner å få lyst til å strikke litt mer igjen, har litt lyst til å prøve meg på at tynt vognteppe i den nye Lace kvaliteten til drops - et sånt flortynt med masse hull (kunststrikk?) noen av dere som har forsøkt? Så drops hadde et par oppskrifter på rette skjerf, kan jo gjøre det bredere og kortere så blir det fint til vognen? Forslag til farge dere? Jeg har brun vogn.

 

Koser meg masse med det dere skriver, men sliter med å få tid til å svare....

 

Monsterbuksene var råkule, så ut som om det var relativt tykt garn, så det tar kanskje ikke så lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at Lace-garnet til Drops er veeeeldig tynt. Jeg strikket et sjal/kast i dette til bryllupet mitt, og for det første tok det en eeevighet, og samtidig var det så tynt at det hadde ingen effekt. Jeg ville heller brukt babyull/alpaca og strikket med litt tykkere pinner (3,5-4?) så får du et luftig resultat.

Hun gravide kollegaen min har strikket "Feather and fan" teppe i Drops Baby Alpaca Silk. Det er helt fantastisk fint og mykt og deilig og luftig og og!

 

Monsterbuksene kan strikkes i veldig varierende garn. Jeg strikket i Sandnes Sisu (litt tykkere enn babyull) og det funket helt supert! De er raske og morsomme å strikke, fordi du kan "designe" de underveis (mtp stripene). Jeg hadde striper i tre ulike farger (mørk rosa, lys rosa og brun) i ulike bredder. Endte opp med en morsom og knall bukse som treåringen ble strålende fornøyd med! Restene ble til en hals. :)

163913_10150347415565375_750120374_16327796_6711181_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kul monsterbukse :) Den var mye finere din fruLS enn de som kom opp på google søket :) Er det sånn at man bare broderer på øyne og tenner etter at plagget er ferdig? Har aldri forsøkt det før, er det vanskelig? Forslag til drops garn som kan brukes til monsterbukse siden det er salg der nå?

 

Jeg hadde tenkt til å strikke vognteppet kun til pynt, tenkte å bare bruke det oppå dyna uten at det skulle varme om sommeren. Babyalpakkasilk er faktisk overraskende varmt - som sagt så har jeg nesten utelukkende strikket i dette garnet og lillegull er god og varm for å si det sånn! Men det er klart - både ull og silke skal jo være gode til å regulere varme da. "Feather and fan" teppe?... kjapp google - sånt ja, utrolig flott. Men jeg tenkte meg likevel enda tynnere. Kan jo kjøpe et nøste Lace og så ser jeg hva det blir til. Før eller senere...

 

Mannen har fri i dag (skikkelig langhelg med fri i morgen også :) ), nå ligger begge gutta på sofaen og sover. Sukk, for et vakkert syn :) Og jeg fikk litt tid på nett. Har laget en liten fotobok med bilder fra fødselen - egner seg liksom ikke å vise frem til "alle", men utrolig gøy å ha! Mannen knipset faktisk bilde da de "tok" han ut (fra riktig vinkel for å si det sånn ;) ) Ble ganske bra! Skal begynne på et skikkelig album også, usikker på hvor stort jeg skal lage det. Hva har dere andre gjort med bilder?

 

En ting angående pumping: tenkte jeg skulle begynne å pumpe litt daglig så jeg har et lite lager i fryseren. Når er det best å gjøre dette? Er liksom redd for å pumpe meg før han spiser så det ikke er noe igjen, samtidig som jeg forsøkte rett etterpå og da var det tomt :P Tydeligvis flink til å tømme puppen lillegull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet her inne nå føler jeg. Leser alt dere skriver, men har ikke så mye nytt å komme med.

 

Har vært strålende vær her i helga, så i går gikk vi en lang tur, det var deilig :)

Hadde satt av helga til å feste tråder og montere diverse prosjekter, så nå er jeg litt nærmere ferdig med noen av de. Ble litt sånn "litt her og litt der".

Har også begynt på monsterbukse. Strikker i babyull, så min tar nok litt tid, men samtidig er det jo babystørrelse.

 

Camillok, jeg ville valgt baby merino tror jeg. Ikke alt for tykt. Er veldig glad i det garnet. Men jeg har sett en oppskrift i merino extra fine også, det går jo fortere da, men er kanskje litt for tykt til denne årstiden? Hvis du tenker å strikke så den passer rundt nå ville jeg valgt baby merino, det er et sommergarn.

I de oppskriftene jeg har sett, strikker man munnen, mens øyne og tenner broderes på etterpå.

Er du på ravelry? Der har de flere oppskrifter.

 

Til brun vogn kan du jo ha nesten alle farger. Jeg ville valgt blått, for jeg er nok litt opphengt i "gutte og jentefarger". Er selv i tenkeboksen når det gjelder vognteppe. Har ikke bestemt meg for om jeg skal velge lys babyblå eller litt mørkere. Tror vi skal ha lys brun/beige bag.

 

Prøver forresten å lage en liten liste over garn jeg skal kjøpe fra drops-salget. Tror det kan lønne seg å gå færrest mulig ganger inn i garnbutikker under salget, så jeg ikke ender opp med alt for mye garn :) Har fortsatt litt igjen fra januarsalget i fjor fra strikkenett, fordi det hele tiden kommer nytt tilskudd i haugen...

 

Stakkars jentene dine ønsker3gull!! Hørtes ikke godt ut! Godt at eldstedamen fikk medalje da :) Da har du all grunn til å være stolt. Hørtes ut som du hadde hatt en veldig fin helg!! Når man gjør så mye forskjellig føler jeg nesten at helgen varer lenger jeg.

 

Misunner dere som har hage nå som finværet kommer. Vi får kun en platting på ca 10kvm. Ikke mye å herje på. Men på baksiden av blokka blir det et slags tun med noen vippehusker (eller hva det heter) og sandkasse, så vi kan jo være der når lillegutt blir stor nok :) Og så er det plass til noen kafestoler utenfor inngangsdøra vår (vi får egen inngang fra bakkeplan), så vi skal nok klage oss. HELDIGVIS er det lov å grille på terrassen, hvis ikke hadde jeg ikke overlevd! Jeg elsker å grille om sommeren!!

 

Nei, dette ble mye skravling. Jeg skal jobbe i kveld, så nå har jeg hatt en rolig start på dagen og slapper av før mandagsrushet!

 

Tenk, i morgen er vi inne i din måned krølle!!! Da kan vi for alvor begynne nedtellingen!! :)

 

Ha en fin mandag jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser på løpelengde (antall meter garn pr 50gr) tilsvarer Sisu (175m/50gr) Drops sitt Baby Merino og Delight. Alpakka/Alpakka (167m) silk kan også brukes, er ganske likt. Fabel (205m) er litt tynnere, så ville kanskje gått ned en pinnestørrelse.

 

Pumping har jeg desverre ingen peiling på, ennå.. :) Så deilig med langhelg da, og at mannen får kose seg litt hjemme med dere også! Så morsomt med "action" bilde da, så lenge det er fra rett vinkel ja..hehe. Ellers vil man vel nødig vise det til så mange.

 

Du får prøve deg på Lace'n ja, hvis du mener at babyull blir for tjukt. Du får ihvertfall et veldig florlett og tynt teppe (pass opp for vinden..hehe).

 

Her er et bilde av sjalet mitt når det ligger til blokking (tørking i utstrakt tilstand) på sengen.

 

321102_10150882557235375_750120374_21040075_1721859695_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj... Salg på Dropsgarn? Hvor? og når?

 

Ang pumping så ville jeg pumpet på formiddagen, for man har mer melk tidlig på dagen enn på kvelden. Tømmer han begge sider når han spiser eller holder han seg til en? I så fall kan du pumpe ut resten fra den siden han har spist fra + andre siden når han har sovnet. Varme omslag og å se på ham/bilde av ham hjelper på utdrivingen. :) Så forresten nå at han tømmer puppen... Da ville jeg ventet en times tid og så pumpe mens han fortsatt sover. Da får du tid til å pumpe og så produsere ny melk før han våkner og vil ha mat igjen. Du får holde oss oppdatert på hvordan det går.

 

Jeg bruker Rubingarn fra Gjestal til monsterbuksen. Smoochie (bloggen hvor jeg har funnet oppskrift) bruker dobbel tråd med babyull. Du kan vel egentlig bruke et hvilket som helst garn som passer til pinne 4 til de. FruLS, buksen din var kjempekul!! Jeg er ikke så eksperimentell med stripene.. Har 6 runder gult, 3 hvitt, 6 oransje, 3 hvitt, 6 gult osv. Skikkelig 70-tallsfarger på buksen til lille ;) En jeg kjenner som er gravid (men som ikke er så dreven på strikking) spurte om jeg kunne lage en til henne også. Gleder meg til å starte på den. Får velge farger selv, men hun ville ha gutte/jentefarge. Så da er det bare å vente til hun har vært på ul.

 

Så nydelig sjal du strikket til bryllupet ditt, FruLS! Kan tenke meg at det tok tid med tynt garn ja. Men med det flotte resultatet må jo det være verdt timene! :) Så kjekt at venninnen din sin lille prinsesse har kommet til verden da. Var det henne du strikket hentesett til?

 

Huff, stakkars jenten din, ønsker3gull. Kniver er skummelt! Mannen har bestemt at lille skal få kniv når hun blir 3 år. Han fikk det så da må jo selvfølgelig også hun få det, sier han ;) Hvordan går det med lillejenten din nå?

 

Jeg får ikke tid til å svare resten... Gullet har våknet og vil ha oppmerksomhet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånt flortynt jeg hadde tenkt ja. Turkis kanskje? Men skjønner ikke helt at det skal ta så mye lenger tid når pinnestr er 3,5. Men jeg må nok bøye meg for deg som har prøvd, så jeg belager meg på at det kommer til å ta tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok vel kanskje mest tid fordi jeg hadde så mange masker. 260m pr omgang (strikket sjalet frem og tilbake i bredden).. det ble 1.60m bredt...

 

Hmm..kanskje jeg må strikke en babymonsterbukse jeg også.. får jo vinterbarn så det må jo passe ypperlig utenpå strømpebukse når man ikke er hjemme/inne.

Jeg får begynne på det når luen er ferdig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover? Ikke så ofte at denne karen sover etter å ha spist... Sover kanskje i 5 min, våkner, vil ha mer pupp, sovner litt igjen, er supervåken og vil se på ting etc. Sover på natta denne babyen, og i vogna men det er litt vanskelig å pumpe når vi er på tur ;) spiser begge hver gang... Han sov litt i vogna etter turen i stad så da benyttet jeg sjansen. Nå er det nok litt lite igjen så han er litt misfornøyd kan man si! Fikk 60 ml nå. Ser for meg at det er litt lite?

 

Hvilken oppskrift bruker du på monsterbuksa da fruLS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dere, nÅ er jeg snart ferdig med jakka til vesla her! Hadde jeg aldri trodd. Haha.

Men sÅ er jeg sÅÅ sjuk etter Å begynne pÅ noe nytt! Ikke fullt sÅ bra egentlig, for jeg har andre ting som burde blitt ferdig først, montert og lagt vekk.

Har dere det slik av og til nÅr dere strikker pÅ noe og begynner Å bli ferdig.. at dere har sÅÅ lyst til Å begynne pÅ noe annet og gleder dere til dere kan kaste dere over noe nytt strikketøy?

 

NÅ skal jeg se pÅ Ungkaren her:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...