Gå til innhold

Ny strikketråd...


FruLS

Anbefalte innlegg

Oj, ja da blir det masse hjemmestrikket :) kan jo bruke mer eller mindre utelukkende ull, spesielt med vinterbaby :) vi kunne godt hatt mer ull, men siden det stort sett bare er jeg som strikker begrenser det seg. Ikke fikk jeg produsert så mye under graviditeten heller, var for kvalm store deler av tiden. Skulle hatt langermede bodyer og innebukser i babyalpakka silk også... Mye mykere enn vanlig ull, fin og glatt overflate. Settet til venninna mi hadde holdt seg meget fint gjennom vinteren :) fikk noe klær i ull/silke fra nøstebarn, må si at jeg generelt liker blanding av ull og silke i babyklærne :) til meg selv også for den saks skyld... Hehe. Noen som har sett oppskrift på siklesmekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og - ikke minst: pysjer !!!! Leon gulpe så utrolig masse, må ofte bytte pysj om natten siden han blir våt og kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkede pysjer? Eller bare i ull..?

Lurte på å strikke noen omslagsbodyer, kanskje jegvskal bruke babyalpakka silk til de da, strikke noen få korte og noen langermede.. Hva mener du med innebukse? De blir jo uansett ikke så tjukke i alpakka silk..

 

Har to nøster med lanett liggende, kanskje jeg bare skal kaste meg rundt med en body til allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER med lilleprinsen, Krølle!! Hørtes veldig dramatisk ut den fødselen, ja, men godt å høre at dere har det fint begge to nå. :) Fine mål på ham, høres perfekt ut!! Herlig med fødsel midt i vaktskiftet. Det hadde nesten jeg og... ;) Nyt dagene på barsel sammen med den lille navnløse sjarmøren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,så oppskrift på pysjer i et sandnesgarnhefte tror jeg. Babyalpakka silk bør egne seg godt ja :) jeg har brukt det garnet også til hentesett etc, så med baby som fortsatt ligger i vogn er garnet flott til utetøy også. Til større barn blir det selvsagt for tynt, men jeg har faktisk lagd en hettegenser med dobbel tråd ;) Hmm, kanskje jeg må strikke body som passer til vinteren? Skal begynne på munnen til monsterbuksen nå, går ikke fort når jeg bare strikker mens jeg ammer... Føler det går veldig greit, men tregt da jeg er mer opptatt av Leon enn strikkinga - som seg hør og bør. Armen han ligger på holdes helt i ro, det sinker tempoet en hel del også ;) men faktisk følger jeg mer med på han med strikketøy enn med tvtitting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser dere for meg Camillok!! Du sitter der og prøver å bevege deg minst mulig mens du strikker..hihi.. Blir morsomt når buksen er ferdig da..da kan du si: Så lang tid har jeg brukt på amming hittil! hehe..

 

Har en supermorsom nyhet!!!!

Vi var på besøk til CA idag, og der satt CJ også (som er gravid)...og gjett om! Der slapp også CA bomben om at de er gravid, og bare fem-seks dager etter oss!!! Så nå blir det TRE novemberbabyer i vennegjengen!!! Enda kjipere for KA som har prøvd så lenge uten å få det til, men super koselig for oss tre som nå får hele svangerskapet og barseltiden sammen! Vi skal også på ferie med CA i år, så det blir jo kjekt å ikke være gravid aleine på ferie...

 

Nå har jeg begynt på "Benjamins voksebody" i Lanett babyull (superwash). Har strikket foran+rumpen+litt opp på magen.. spent på å se om jeg har nok garn igrunn, tror kanskje det blir litt knapt..vi får se! :) Ellers sa mamma at hun ville strikke teppe til oss idag, så da har jeg bestilt et litt tjukt teppe derfra til bruk som vognteppe. Tips til garnbruk? Hun lurte på freestyle, men jeg lurer på om det blir litt "hardt"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ojojoj som dere skriver :) Jeg er litt på en snurr av alt nytt, så jeg får kommentere mer etter hvert. Jeg har stablet meg på beina i dag og gått en minitur rundt boksen til lille keiser. Små fremskritt mot selvhjulpen :) Etter intens titting på bilder og original, og en god natts søvn, bestemte familierådet (=min mann, prinsen og jeg) at lille keiser skal hete Malfred etter min manns morfar. (prinsen er oppkalt etter min morfar, så det blir litt minitradisjon). Det er bare 25 stk i Norge som heter det fra før av, og kun syv som har det som eneste fornavn. Mest gamliser... navnet var mest populært i 1916 :) Betyr noe sånt som sterk+fred, og det passer godt så langt. Han sover for det meste, men må vekkes for mating hver tredje time foreløpig. Han har allerede blitt ganske god på pupping, og melken begynner tydeligvis å flomme, for han nekter å få tillegg med mme (flinke gutten)!

 

I morgen kommer mannen med strikketøyet, så da får vi se om hentesettet blir ferdig i tide... Det spørs... Satser på å bli hjemreiseklar senest 16. Mai. :) Prinsen er verdens søteste storebror, og går rundt til alle og sier "og så jeg som trodde han skulle komme etter 17. Mai..." Blir spennende å komme hjem til et hus i kaos, men satser på at mannen får vasket opp det nødvendigste før vi kommer hjem. Egentlig ganske deilig å slippe unna :) Nei, nå skal jeg prøve meg på litt søvn før lille keiser blir sulten igjen... Beklager egoinnlegg, men er litt ensformig i hodet i disse dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott navn Krølle :) gøy med noe ikke alle heter (tihi, se bort ifra at min sønn har supervanlig navn..). Selvsagt skal du bare skrive så mye ego du har tid til, vi er glad for alt du vil dele :) godt storebror tar det hele fint nå, blir spennende å følge med :) Så flott at mini spiser godt :)

 

Nei, nå er det natta her...

 

Forresten fruLS, så gøy :) håper hun som sliter ikke blir helt utafor nå da. Føler med henne, men hvis hun ikke greier å glede seg på deres vegne blir det tøft. Er de andre strikkere også, eller er de bare superimponert over deg? I min venninnegjeng var vi fire jenter som ble ferdige med skolen i fjor sommer, vi er tre som har født og siste venter i juli ;) september, mars, april og juli :) blir spennende å se nå, resten av gjengen er ferdige nå i sommer - hvor mange babyer kommer nå??? Bryllup i september i hvertfall. Koselig når vi er mange i gjengen som har barn i samme alder, gjør besøk etc mye lettere :) og man møter stor forståelse for ammetåka og ensporede temaer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg krølle:) heeelt greit med ego-innlegg. Har jo det selv innimellom selv om jeg ikke har like god grunn som deg:D hahaha.

Et kjempefint navn, Malfred. Et navn jeg helt klart kunne ha brukt selv, hadde det ikke vært for at navnet her er bestemt dersom vi skulle få en gutt. Tradisjon her også, i mannens slekt(førstefødte) oppkalt etter sin bestefar. Men så er sønnenpå 12 til mannen ikke det, så da gjør vi det dersom vi skulle få en gutt.

Det er liksom helt uungåelig når det har vart i noen årrekker:)

Synes det er en kjempekoselig tradisjon, for det betyr mye for familien, og ettersom årene går så betyr det mye for gutten selv også.. å hete det samme som bestefaren sin:)

 

Så gøy at dere er flere som får på samme tid da Camillok og FruLS. Det samme opplevde jeg da begge jentene kom. Det var så hyggelig å ha noen å besøke hvor barna kunne leke og det å trille turer er morsommere sammen med andre. Dessuten.. nå leker vesla mye sammen med flere av de hun da vokste opp med, for foreldrene er jo også venner av oss. Supert! :)

 

Synes synd på denne venninnen din og mannen hennes som ikke klarer å få det til FruLS. Det er nok veldig tøft.

Vet nesten ikke hva jeg skal si. Skjønner jo selvsagt at dere gleder dere og er glade for at det klaffer så greit med at flere skal ha samtidig, men jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i hvor vanskelig de kan ha det de som ikke klarer å bli gravide. Jeg skjønner at du synes de burde glede seg mer på andres vegne som er gravide, men så spørs det hvor lenge de har prøvd, hvo gode/dårlige odds de har osv, osv. Så jeg klarer ikke udelt å si at de burde BARE være happy for alle andre som blir gravide. Selv om dere er venner. Kanskje nesten verre det. Selvsagt skal du ikke skjule magen eller lykken din, men jeg var i samme situasjon sist da jeg var gravid med vesla. Da hadde vi et vennepar som hadde prøvd i to år. De ble heldigvis gravid bare fire måneder etter oss, og det løste seg kanskje sånn. Men jeg tror det er viktig hvordan de som er gravide opptrer rundt andre som har det vanskelig. Du er helt sikkert snill og grei sånn og du har jo skrevet før at du føler med dem og ikke har visst helt hvordan du skulle fortelle alle at dere var gravid, så dette gjelder sikkert ikke deg. Men jeg mener bare at man alltid bør trå litt forsiktig. Det er de gravide som opplever den store lykken uansett, så det er ikke noe behov å gni det inn liksom.

Dette paret, eller KA som du sier, har ikke slengt med leppa eller vært ufin heller?! Bortsett fra jeg husker du skrev om mannen hennes som sa noe slikt som "hvis noen nevner B-ordet igjen så spyr jeg"?! Og det er jo ikke ufint. Han bare uttrykte sin frustrasjon stakkar. Og egentlig med rette synes jeg. Han er fortvilt, og får det ikke til, og jeg regner med at de sikkert har det vanskelig hjemme på grunn av det. Dere kan jo ikke skåne dem for å se magene vokse eller babyene komme, men når dere er sammen med KA så Må dere jo ikke skravle baby. Jeg aner jo overhodet ikke om dere gjør det altså, bare sier at det gjør man jo bare ikke! Man kunne fort vært i samme situasjonen selv. Det er et lykkelodd i livet å kunne få barn.

 

Håper ikke du tok dette veldig personlig FruLS. Jeg har ikke inntrykk av at du er en som skal "gni det inn". Men det er det mange andre som er. Dessuten er man jo såklart i ekstase over å være gravid, og det ER vanskelig å skulle skjule sin glede. Men man kan jo vise det alle andre steder enn rundt de som ikke klarer det?! Jeg husker at vi andre gravide var veeeldig forsiktig rundt hun som hadde prøvd i to år, før hun ble gravid selv.. da slapp alle jubelen løs og vi koste oss sammen. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt hva du skriver ønsker3gull, og jeg er nok en av dem som trår varsomt ja... Forresten så var det hun selv og ikke mannen som kom med den kommentaren. Mannen ble ganske bedugget den kvelden og presterte å si noe sånnt som: Om ikke min mann kunne komme med staken sin og prøve, for hans funket tydeligvis ikke! Mens kjæresten hans da satt rett ved siden av...tror ikke det falt helt i god jord nei..

Jeg mener langt ifra at KA bare skal være happy for oss, og det ble nok en litt spesiell situasjon den dagen de fikk vite det. De andre har også fortalt dem at de er gravide, og de ble litt mutte, men gratulerte likevel..så det var nok mye situasjonen som gjorde det tror jeg.

Vi får prøve å sprinkle litt babystøv på dem, og håper at de kommer etter om ikke så lenge! :)

 

Ja, vi er nok strikkere alle tre, men jeg er nok den ivrigste. Hun som har sist termin har strikket babytepper, men ikke så mye annet tror jeg. Hun som er nærmest oss har strikket litt babytøy til venninner osv (bl.a. hentesett til CH for to år siden), men ikke veldig mye. Jeg spurte henne igår om hun skulle strikke noe (for å tipse om Drops-salg), men hun hadde ikke strikkelyst sa hun.. Begge de to har vært en del dårlig da, heldige meg har sluppet billig unna!

 

Utrolig kjekt å høre at alt går bra med deg Krølle! Kult navn på keiseren ja, syns det er litt tøft med sånne gamle navn, men spørs om jeg får mannen med på det her i hus... Må være deilig å ha godt med melk og ingen ammeproblemer da, heldige du!

Hvor mye hadde du igjen på hentesettet? Håper du klarer å bli ferdig i tide! :) Kjekt å faktisk bruke det som hentesett når det er det som var planen :)

 

Ja, det er kjekt med flere småbarn Camillok. Til nå har to av seks par i vennegjengen hatt barn (nå to år), nå følger tre til etter, så det er bare stakkars KA igjen.. :( Føler med dem, absolutt! Men for vår del blir nok besøk og sånn mye lettere nå ja, når alle har småbarn å ta hensyn til... de store festene blir det nok ikke, menmen...vi får koordinere barnevakter innimellom.. ;) "ulempen" der, er at CH's datter (på to år), blir kusine til CJ's barn som kommer nå (H og J er brødre), så de deler jo besteforeldre på ene siden, som gir ett alternativ mindre til barnevakt, med mindre de tar dem begge to samtidig. men det får være deres problem. :) Men det blir nok en stille og rolig nyttårsfeiring i år ja, med tre 1-2mnd gamle babyer.. :)

ååååå, så kos det skal bli! Jeg gleeeeder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, for en kommentar av venninnen din da! Den med om mannen din kunne komme med staken og prøve osv osv. Herlighet, jeg er faktisk sjokkert jeg. At det går an. Det var sikkert ment å komme morsomt ut, men det er nesten så partneren hadde røket på dør om min mann hadde sagt noe slikt!!(ja, i omvendt tilfelle da :D)

Jøje meg.. mye rart!

 

Det er kjempekoselig med barn i samme alder som venner og familie. Det er lettere å arrangere noe når barna er i samme alder.. da har man lagt lista liksom. Selv har vi ikke tankene på alkoholholdig fest med barna. Det er helt uaktuelt, selv med en liten nipp til et vinglass. Jeg synes personlig ikke det hører hjemme sammen med barn. Jeg har ikke savnet det heller:)

 

Håper på flere år med små barn og uten alkohol :))

(dessuten er noen vennepar av oss avholds, så da er jo saken grei. Har aldri vært noe problem)

 

Nå er det bare halskanten igjen + påsetting av knapper, så er jakka til vesla klar dere. Jo, forresten.. jeg måtte jo strikke en ekstra vrangbord nederst, og mellom de to vrangbordene syr jeg på en blonde. Det blir morsomt. Blir nok ferdig denne uka, så viser dere da:)

 

Huff, jeg har såå mye å gjøre dere, at det er faktisk slik at jeg stadig tenker at en graviditet ikke passer nå. Litt sånn når mensen kommer at "puhh.. da har jeg èn måned til på meg til å ordne mer". Litt dumt at jeg tenker sånn når vi jo bare skal prøve til året er omme.. ja, tenk om jeg venter for lenge med å være skikkelig aktive prøvere slik at det ikke blir noe av! Det hadde vært leit.. for det er helt sikkert at vi gir oss når vi bikker over til 2013. Jeg er litt sånn annenhver dag at jeg kunne ønske vi var igang, spesielt når jeg leser om deres beretninger om magene som vokser, dere som får nurkene deres i armene for første gang(det er en heelt ubeskrivelig følelse)og dere som forteller om trilleturer, amming og grøt og små nurk som vokser, gurgler og smiler for første gang, og dagen etter er jeg der at jeg tenker det hadde vært best om det klaffet i sommer. For en vinglepetter. Det er jo ikke sånn at jeg IKKE vil. Jeg VIL!! Men det er så mye å gjøre, å tenke på, hverdagen som går.. og hvordan kommer det til gå om jeg ligger rett ut og spyr i flere måneder??!! Det GåR jo bare ikke. Nå tar jeg meg selv kanskje litt for høytidelig. Familien klarer seg sikkert bra;) det er bare jeg det, som vil at alle skal spise frukt og grønt, kjøttkaker fra bunnen av, ingen ferdig-mat og masse grovt brød. Det er nok det at jeg har tatt så styringen på hus og hjem siden mannen har en så krevende jobb. Jeg bør nok ha mer tiltro til at han klarer dette helt fint om jeg så ligger over doskåla en stund. Om han serverer pizza grandiosa tre ganger i uka en periode, ja.. so be it. Håper jeg kommer dit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

 

Nå ble det igjen lenge siden sist - men her kommer altså et aldri så lite livstegn herfra. Jeg titter jo innom en gang i blant, men klarte ikke å henge med på alt som skjedde her inne. Men i morges hørte jeg på radioen at det var Backstreet Boys og New Kids On the Block-konsert i Oslo, og mente da å huske at dit skulle da du Lollo?? Om jeg ikke bommer fullstendig nå, så håper jeg du har en fantastisk kveld der :)

 

Ellers virker det som det stort sett går bra med dere alle, og det er jeg glad for. Camillok og Krølle - gratulerer til dere begge to! Babysyk - jeg titter innom bloggen din nå og da - og ser at vi har mange av de samme tingene på strikkelista :)

 

Her går alt fint. Jeg får god oppfølging av jordmor og jeg er mye roligere enn tidligere. Dagene går jevnt og trutt, og jeg strikker litt innimellom. - om ikke like mye som før!

 

Ha en fortsatt fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frk Hansen :)jeg kjenner ikke deg så godt jeg da og tror du kjenner de andre her bedre og de deg ettersom dere har en litt lenger "fartstid" her enn meg, men veldig hyggelig å høre fra flere strikkeglade damer:)) hvilken uke er du kommet i i svangerskapet forresten?

.. og Babysyk.. har du blogg? er det ok å spørre etter link til den?

.. og apropos blogg. Noen her spurte om jeg hadde blogg. Det har jeg hatt, men det var en blogg mest om interiør. Den handlet om hverdagsliv og alle mine kreative sysler også altså.. og etterhvert hagen og oppussing. Jeg har lurt på om jeg skulle starte opp igjen når vi nå skal bygge på huset. Koselig at så mange savner en. Jeg får mail fra andre bloggere som lurer på hvor jeg ble av. Men det går mye tid til en blogg også. Jeg vil gjerne poste hver dag, og da går mye tid bort i det, selv om det er kjempegøy!

 

Nei, nå får jeg løpe avsted her dere. Vesla er såå fin idag. Strømpebukse og knebukse over den og høye musefletter:)

Hun skal også leveres i barnehagen, så vi må se å komme oss bort fra frokostbordet her. Sånn.. nå er brødskiva i magen:)

 

ha en fin dag da dere. Jeg skal rett på massasje etter jobben idag. Det blir godt. ganske så stiv i skuldre og nakke. Føles som betent nesten. Ikke bra. Jeg har ansvaret for all pynting inne til 17.mai i kommunen imorgen.. og dette er ikke tiden for høye og stive skuldre!

Skrives dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann jenter! Som dere skravler. Jeg husker sikkert halvparten av alt som er blitt nevnt her. Får prøve å ta en liten svaring til alle.

 

Frk. Hansen: så kjekt at du gir livstegn fra deg! Hvor langt er du på vei nå? Så bra at du får god oppfølging fra jm. Strikkingen får du nå bare ta litt på si ;) Så kjekt at du husket at jeg skulle på konsert da :) Det ble dessverre ingenting av for min del.... Jeg og bestevenninnen min skulle egentlig dra, men med en liten som er mammadalt av dimensjoner og som ikke ville ha melk fra annet enn pupp frem til for noen dager siden og en lommebok som ikke hadde tålt et osloturinnhugg fant vi ut at det var best å avlyse. Jeg måtte jo hatt med meg en ekstra person til å passe lillemor, og så¨grinete som hun er på kvelden for tiden, hadde ikke jeg klart å kose meg. Og både min og venninnens økonomi tilsa at vi måtte avlyse. Så billettene ble solgt til en jeg kjenner. Egentlig var det helt greit...selv om jeg ble litt syk av lengsel da jeg så reklame for konserten på tv samme kveld som jeg hadde levert fra meg billettene. :( Menmen, vi har avtalt en ny jentetur når lille er litt eldre og kan være uten mamma noen dager. :)

 

Krølle: så fint navn lilleprinsen har fått! Veldig kjekt med et navn som ikke alle andre har. Min lille frøken har også det. :) Lurer veldig på om dere får kommet hjem i dag. Blir en spennende 17.mai for storebror da! Skal dere ut og se på toget med minien eller?

 

Camillok: hihi... ser for meg deg med Leon på puppen og strikketøyet i hendene. Multitasking på høyt plan! Du er flink :) Jeg tror ikke jeg strikket før lille var rundt 2 mnd og da kun når hun sov. Nå blir det kun kveldsstrikking. Strikkede pysjer hørtes spennende ut. Hvilket hefte bruker du?

 

FruLS: Så kjekt at dere er så mange i vennegjengen som venter samtidig da. Det er litt kjekkere når man er flere i samme situasjon. Dere får danne strikkeklubb da siden de andre også er litt på strikkingen. :) Jeg har det med mine venninner. Utrolig kjekt! Kjedelig for de vennene deres som ikke blir gravide da, og jeg kan tenke meg at den kommentaren om staken som ikke fungerer ikke falt i god jord hos henne, selv om den var humoristisk ment. Er nok sikkert veldig sårt for henne, og sikkert for han også selv om det var han som sa det. En jeg kjenner skulle egentlig hatt termin ti dager før meg, men mistet en uke etter at jeg fikk vite om det. Vi er veldig nære venner, så det var nok tøft for henne å se magen min vokse. Jeg prøvde å la være å snakke om babyer og graviditet rundt henne om ikke hun tok initiativet. Synes fortsatt det er litt vanskelig, for hun har mistet etter dette også... Lar henne velge om vi skal snakke om det, men hun har vært veldig åpen og virker godt plantet på jorden i forhold til det.

 

ønsker3gull: jeg krysser alt jeg har for at det klaffer for dere snart. Er lett å si at du ikke må tenke så mye på det, men er ikke lett å utføre det.. Det at dere ikke vil prøve lenger enn til 2013 bør du hvertfall ikke tenke på. Det er lenge til neste år og mye kan skje på den tiden. Sender deg en god klem og håper du får en fin massasjetime!

 

Babysyk: spør som ønsker3gull jeg; er det lov å få adressen til bloggen din? Om du ikke vil legge den ut her kan du godt sende den på pm :)

 

Sånn helt på tampen må jeg bare fortelle dere at preggyen jeg kjenner ikke er en hvem som helst... Endelig får jeg lov til å si at jeg skal bli tante i november!! Lillesøsteren min har foreløpig termin 22.11. HURRA!!! Fant ut jeg måtte anonymisere henne i tilfelle snikere her inne som vet hvem jeg er ;);) Var forresten hun gyn mente kanskje hadde tvillinger på gang, men det viste seg å bare være en :) et lite gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at monsterbuksen er ferdig strikket og jeg er i gang med å feste sikkert en million tråder... Bare til å sy på øyne og tenner og så starter jeg på prinseteppet som skal være til den lille tantebabyen :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lollo- har du en link på prinseteppet? vet ikke hvordan det ser ut;) Kanskje noe jeg har lyst til å strikke en gang i tiden.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at det ikke ble noen konsert på deg Lollo! Men det hørtes ut som det alt i alt var den beste løsningen? Hadde sikkert ikke vært noe stas å gå på den konserten uansett når det ble som det ble.. Men skjønner at du gjerne skulle vært der. Tanken slo meg da jeg hørte at den var nå på radioen - at det hadde sannelig vært gøy! Backstreet Boys er nok litt etter min tid, men NKOTB var akkurat når jeg begynte å bli gammel nok til å få med meg dem :)

 

Morsomt at du skal strikke prinseteppet - jeg begynte på det i går! Linken finner du her ønsker3gull: http://www.udeoghjemme.dk/Artikler/Artikler/marys%20svoeb.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det er det teppet ja. Utrolig skjønt! Det skal jeg helt klart strikke dersom jeg blir gravid igjen:)

.. men hvilket garn bruker dere? det bør jo være i et veldig mykt ullgarn, hva med Baby Merino?? eller er det til pinne nr. 4 mon tro?! Hmm...

 

Nå er det pyntet til 17.mai i kommunen. Ah, jeg eeelsker å få ansvaret på slikt!! Simpelthen elsker det! Ekstra morsomt når det faktisk haglet med kommentarer om at "så flott har det aldri vært her før" og "wow, det ser ut som en bankett jo" og "jøje meg, ja dette var verdt strevet":))

Sånt gjør meg veldig, veldig glad.. og ganske stolt må jeg innrømme:))

 

Nå.. har kastet bunadskjorta til vesla i vaskemaskinen nå!! Hjeelp. Hadde glemt den jeg. Men, ok, den er liten og tørker fort, og den er nok tørr imorgen. Ja, altså.. det SKAL den være det så.

Ellers ligger alles penklær fremme(ingen har bunader her enda.. ja, bortsett fra vesla som har barnebunad fra vanlig butikk da), og imorgen tidlig skal et par skjorter og alle flaggene strykes. Eldstfrøkna har fått rullet opp håret sitt og ligger stiv som en stokk i senga si fordi det stikker hvis hun snur på hodet. Jajaja... en gang må være den første til å erfare selv at "man må lide for skjønnheten" :D Tenker det blir med denne gangen med hårruller jeg! ;)

 

Selv skal jeg strikke et par timer til, før skjorta skal ut av vaskemaskinen og henges opp til tørk:) jeg har begynt på buksa til vesla forresten. Er på vrangborden, og tenkte jeg skulle lage den ekstra lang, for jeg har lyst på en bred strikk i livet på den. Det er mer behagelig for vesla å ha på i livet tror jeg.

 

Forresten.. Babysyk.. skulle ikke du på UL snart?!?

.. og Camillok.. når flytter dere inn i nytt hus?

.. og FrkHansen.. hvor mange uker er du på vei, og vet du om det er en jente eller gutt i magen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, den oppskrifta skjønte jeg ingenting av... Men teppet så helt fantastisk ut :)

 

Jeg har vært i interiør-verden den siste uka, må jo innredet det nye huset :) og det er en del som skal på plass for å si det sånn! Vi har kjøpt lysekrone til kjøkkenet i dag :) Lik som denne, men med tre armer:

http://www.lysforum.no/produkt/lysekroner/primrose

Pris: 1410,- Er såååå fornøyd :)

 

Så det blir eikebord med mørkebrune skinnstoler og eikebein på kjøkkenet, sammen med lysekronen. Ikke bestemt meg for gardiner ennå. Forslag?

Har lenge forsøkt å finne fine og holdbare spisebrikker uten hell, mannen vil gjerne ha i skinn, og nå har jeg bestemt meg for at vi skal lage dem selv. I gjennomfarget brunt lær, syle ut hull langs hele kanten og ha en lærsnor som dekorasjon. Paute et diskret merke i høyre hjørne. De skal bli helt harde (bløtlegger) og setter de inn med olje og voks :) blir høstprosjekt på meg og mannen... Blir ca 250-275 pr stk, er det galskap dere? De kommer sikkert til å vare i hundre år seriøst da ;)

 

Stua blir med stol og sofa som tidligere vist:

http://www.trademax.no/møbler/stue/fåtöljer/curve-loveseat-lenestol-lenestol

http://fagmobler.no/index.php?kat_id=70&id=2148

Stolen skal stå alene mellom salongen og kjøkkenet og være min håndarbeids/lese/amme-oase. Har ikke bestemt meg for hva slags teppe og bord ennå, men jeg har kjøpt inn en fantastisk bordlampe og funnet gulvlampen (sånn på tre bein som kan reguleres som et fotostativ, klassisk lys skjerm).

Gardiner må bli lange silkegardiner i ivory, er nå i kontakt med mannens skredder i Thailand for å få kjøpt billig silke, eventuelt få de ferdig sydd. Må ha 250 lengde uansett pga 270 takhøyde - så jeg må sy selv evnt få de sydd uansett :)

 

Tenker på soverommet også, men ikke kommet lenger enn at jeg vil ha nattbord med lamper på hver side (har ikke det nå). Kunne tenkt meg å lage sengegavl også. Noen av dere som har gjort noe sånt? Får surfe litt etter tips til interiør på soverom. Barnerommet begynner å ta form i hodet mitt også :) så gøy alt dette - og dyrt, blir nok en stund til alt er ferdig!

 

Må begynne å pakke snart, ikke så mye man får gjort med liten baby...

 

Leon snudde seg visst fra ryggen til siden og tilbake to ganger i dag morges :) må passe enda bedre på på stellebordet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med interiør til huset Camillok!

Når du sier gardiner til kjøkkenet hvor du skal ha brune skinnstoler med eikebein, eikebord og med den shiny stilige lysekrona over så tenker jeg med en gang liftegardin.. og at du bør finne stoff i det som tar opp litt av det shiny i lysekrona. Enten kan du gå for lys beige(som matcher eikebordet i farge) eller mørk brunt som vil matche skinnet i stolene. Men dette blir fort for kjedelig, for tungt og lysekrona vil fort bli borte. Jeg hadde vært litt vågal og brukt taft(litt stivt stoff som er i mange brudekjoler og som "knitrer" litt)i en litt ivory/hvit-farge kantet med mørk brunt i skinn. Det kan nok også passe godt til spisebrikkene som dere tenker på å lage. Forresten.. go for it. De høres kjempekule ut:)

 

Hodegavl er overhodet ikke hverken vanskelig eller dyrt å lage selv. Bruk eks. mdf-plate eller hobbyplate som du skjærer selv(eller tegner og får en snekker til å skjære ut slik som du vil ha den). Så kjøper du platevatt (fås i forskjellige tykkelser, alt ettersom hva skags inntrykk du vil at den skal ha.. luksuriøst og tykk og stoppet med knapper, stram og tynn med eks. nagler eller snor rundt eller lignende) og stoff til å trekke over platevatten. Platevatt og stoff må være litt større i målene enn selve gavlen, for du skal dra det rundt og på baksiden og stifte med møbelstiftemaskin (fås på Clas Ohlsson) bak. Foran gjør du som du vil. Du kan kjøpe nagler og lage en "ramme inni" foran, eller du kan bruke en sjablong med bokstavene til deg og mannen og svampe over den med tekstilmaling (sitter som bare det)eller kjøpe en tekstilpenn på en hobbybutikk og skrive et ordtak eller lignende på den.. ja, masse en kan gjøre med en slik hodegavl. Jeg skal lage til alle sengene i huset når tilbygget og alle soverommene er ferdig her. Gleder meg STORT til å tegne det opp:))

 

Apropos soverom.. til mannen og meg tenke jeg at det nye soverommet vårt skal gå i jordtoner. Tenkte på hodegavl i beige/brun eller varmgrå lin. I sengeenden en liten sittebenk som er stoppet i samme stoffet som hodegavlen. Skapene skal ha vitrinedører og så skal jeg ha stoff på innsiden av dørene. Men så blir det nok en diskusjon rundt teppet på soverommet. Jeg har lyst på vegg-til-vegg-teppe i sisal i brunt, men mannen er ikke så glad i tepper. Så vi får se der gitt;) Gardiner blir noen tynne, flagrende og feminine. Gjerne chiffon, og de skal være så lange at de ligger i en fold nederst på gulvet. Jo.. og jeg skal ha sminkebord der. Alle kremer, parfymer og dill blir jo ødelagt etter 6 mnd. på badet, eller på et uansett varmt sted.. og på soverommet er det jo ikke varmt.. så der skal alt slikt oppbevares hos oss.

 

Ojsan.. rask han lillegutten din Camillok:) best å passe på da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

 

Har vært litt fraværende i det siste fordi jeg har jobbet, jobbet og jobbet. Har hatt fri idag og det var utrolig deilig, for jeg var ganske sliten på slutten!! Dagen har gått skikkelig fort, så jeg har ikke rukket å være innom her før nå.

 

Så koselig å høre fra deg igjen Frk Hansen!! :) Og så bra at alt er bra med dere. Skal du titte oftere innom her nå, eller var det bare en snarvisit?

 

Blir veldig kort dette, for jeg kjenner at jeg snart må finne sengen. Har laget kake, Pavlova, og det tok mye lenger tid enn jeg trodde!!! Huff, jeg og pisking av egg går bare ikke :(

 

Så spennende med interiør Camillok! Får kommentere mer siden. Tittet litt på sengegavl her om dagen jeg også, og fant en side med tips, men finner den ikke igjen. Hun hadde brukt babymadrasser i skumgummi fra Kid og en dyne fra IKEA som "vatt", var visst mye billigere.

Her er en annen type sengegavl.

 

 

http://kronprinsessene.blogspot.com/2012/05/flere-detaljer.html

Kommer litt an på stilen du vil ha på soverommet. Jeg går nok for en med stoff og vatt.

 

Ang. blogg så har jeg egentlig ikke lyst til å gi ut adressen. Får tenke litt på det tror jeg. Håper ikke dere blir sure. Frk Hansen "fant" den selv, og det kan jeg jo igrunn ikke nekte dere.

 

Har fått strikket litt i det siste, men ikke så mye jeg hadde håpet på. Jaja.

 

Hmm, hvem spurte om ul.... Blander du med FruLS kanskje? Ellers skal jeg i uke 32 ca, og det er jo LENGE til!!!

Tror forresten Frk Hansen er ca 8 uker forran meg, så hun er vel rundt 30 uker nå :)

 

Ha en fin 17.mai jenter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan sveisan damer:) har akkurat kommet hjem og fått lagt barn. Puhh.. maraton-dag som har vært utroooolig fiiin :))

Håper dere har hatt det like fint.

 

Blir absolutt ikke sur over ikke å få bloggadresse Babysyk:) det velger du såklart helt selv.

 

Det var jeg som spurte om UL forresten. Ja, da har jeg sikkert blandet litt med hvem som skal hva osv:D

 

Idag så jeg forresten ei som fikk en sønn (hun og mannens 5.barn) den 1. mai. Bare hør dette jenter: hun gikk i bunaden sin idag som absolutt ikke så trang ut i det hele tatt. Det er 17 dager siden hun fikk sitt 5. barn liksom!! Jeg så henne forresten 8.mai da hun gikk trillet barnevogn opp en bakke. Så lett som bare det, og IKKE som at hun hadde fått barn for en uke siden! Sukk.. jeg ble super-misunnelig. Jeg har ikke vært sånn i noen av svangerskapene mine ivertfall. Nå har ikke jeg bunad enda(den skal i hus innen to år :) ) men hadde jeg hatt hadde jeg nok garantert slitt bra mye for å bare få livet over rompa tenker jeg, etter så kort tid etter en fødsel og svangerskap!!

 

Jaja.. men så så jeg en annen som fikk sitt 3. barn i november.. altså for 6 mnd siden, og hun hadde ikke tatt av et gram. Det må jeg innrømme, var litt godt igjen. For noen ganger synes jeg det er så mange super-mødre som klarer alt, føder et barn og løper sin faste joggetur dagen de kommer hjem fra sykehuset liksom;) Da blir jeg litt sprø jeg;) jaja.. det er jo fordi jeg ikke klarer det samme selv. Men det er jammen mye lettere å gå ned noen kilo når man kan begynne å trille med en gang man kommer hjem istedet for å vente til den laaange vinteren er over altså.

Jeg tenkte litt over det igår faktisk. Klaffer det for oss nå denne måneden, så vil vi få barn i februar. Det hadde vært supert da. Da er våren rett rundt hjørnet da jo! :))

 

Nei, nå får jeg strikke litt bukse her da.

Imorgen skal jeg vaske hus, vaske klær og hente unger tidlig. Det blir deilig med alle hjemme i helgen. Ingen planer, men dersom været er fint så skal jeg plante hekk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elendig vær her i dag, men vi trosset været og gikk ut i finstasen - men bunaden måtte bli igjen hjemme... Fikk spist tidlig middag ute med besteforeldre og onkel og tante, med planer om å få sett borgertoget. Da mente imidlertid midten at det var nok og vi måtte pent dra hjem ;) helt kjørt alle tre, vi sovnet på sofaen da vi kom hjem alle tre, og våknet først kvart over ni!! Blir spennende å se om lillegutt skal sove i nattnå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrg, skrevet langt innlegg med masse linker, så ble hele borte. Surfar litt av det, nå gidder jeg ikke skrive nytt.

 

Takk for tips om gardiner og sengegavl ønsker3gull! Hvor får man kjøpt nagler? Liftgardiner var genialt, det tror jeg faktisk det blir :) Taft hørtes jo kult ut, men da tror jeg heller jeg går for samme tekstil som i stuen, thaisilke. Det vil gi litt av den samme effekten som en taft, men kanskje kjøre en litt annen nyanse? Eller blir det finest om jeg holder meg til samme farge? Uttrykket blir jo uansett svært forskjellig med lange gardiner og liftgardiner. Hvilken type lift tenkte du på? De med "bretter" og løftesystem eller sånne man ruller opp med knyting?

 

Håper dere har hatt en knallfin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camillok- nagler får du kjøpt på Jernia, Clas Ohlsson eller hør med en møbeltapetserer. Thaisilke har mange synlige tråder i stoffet, det har ikke taft. Taft er også endel stivere. Men du kan absolutt bruke thaisilke, det er igjen mye stivere enn vanlig silke.Det er tykkere liksom. Selv liker jeg thaisilke i møbler og gardiner som du tenker på, mens jeg ikke liker det i klær.

Jeg synes det er finest når man har slike tykke ekslusive stoffer at man bruker skikkelig lift, og får det sydd. Ivertfall med skinnkant. Et tips er at det kan hende de som skal sy ikke vil sy med skinnkant fordi det noenganger krever en annen og kraftigere maskin til dette. Dessuten kan det fordyre prosessen. Da hadde jeg, om jeg var deg, bare tatt et annet stoff i mørkbrunt som igjen matcher skinnstolene, men da i MATT utførelse. Det blir et kult uttrykk mot det skinnende stoffet som selve gardinen er som skal ta opp skinnet i lysekrona.

Hvilket som helst annet brunt stoff kan du bruke, og du kan bruke nubuk (semsket skinn) men i fake slik at man kan sy det på vanlig maskin. Jeg tror du kan få tak i et slikt stoff på for eksempel stoff og stil.

 

I og med at dette er kanskje ment som en litt stram og ekslusvi gardin, hadde jeg bare tatt den som helt vanlig liftgardin.Som du sier, med bretter og løftesystem.. og rett kant nederst. Synes det er fint å ha ruller og knyting eller vanlig lift med bølgete kant nederst dersom stoffet er tynnere)og man vil gi et romantisk uttrykk. Slike passer veldig godt på soverom spesielt synes jeg da:) Jeg har funnet et nydelig stoff fra Green Apple i lys grå-blå med hvite broderier som jeg vil få sydd i vanlig lift med oppbrett og bølgete kant nederst til soverommet til eldste. Hun har isblå vegger og hvite profilerte lister og et litt romantisk uttrykk på rommet sitt. Det som er fordelen med å finne et stoff fremfor å finne en ferdig liftgardin (selv om det er dyrere.. ca 2000,- pr. liftgardin. Men husk.. Stoff og Stil syr det for ca 700 pr. gardin!!)det er at jeg kan kjøpe litt mer stoff og da skal jeg lage slike rulleputer/pølleputer i samme gråblå med hvite broderier til sengen hennes samt kanskje kante sengeteppet hennes med samme stoff. Noe annet man kan gjøre for eksempel på et barnerom er å bruke det samme stoffet som man har i gardiner i en bilderamme, som bakgrunn for et annet lite bilde. Hvis du kjøper bilderammer i 3D(fåes på Ikea tror jeg), så kan du ha det stoffet som bakgrunn og kanskje feste den første smokken hans eller andre babyting som du har lyst til å huske i den rammen. En annen morsom ting å gjøre er å bruke stoffet du har i barnegardinen til å lage en oppslagstavle med. Super-enkelt!! Samme måte som hodegavlen. Så trekker du tau/tråd (jeg har for eksempel laget en slik i mørk lilla fløyel med hamptråd for å få frem forskjellene i tråden og stoffet. Denne bruker jeg til å henge opp julekort for jeg hadde tidligere alltid et problem med at hver gang noen gikk i døren i rommet hvor kortene stod f.eks på et bord så blåste de ned, eller slike kort som var enkle skled ned fra vinduskarmen)Så bruker jeg fine knappenåler(du får slike med perlemorshode på i hobbybutikk) og fine små klyper(også hobbybutikk) som jeg henger kortene litt fast på hamptråden som er festet på kryss og tvers.

 

Guri malla.. som jeg skravler om interiør!! Igjen.. det der med å legge på en femmer:D Puhh.. tror jeg må starte ny blogg jeg altså. Må få det ut liksom! :D

 

Idag har eldste fri fra skolen mens vesla skal på tur i skogen. Hun har fått med seg både kakao på termos og Vestlandslefse. Storfornøyd gikk hun og satte seg i bilen med tursekken sin:)

 

Nei, nå har jeg lyst til å bli gravid dere! Idag er jeg bittelitt utålmodig. Passer jo fint, for det er imorgen etter sigende at min EL-dag skal være:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...