Gå til innhold

Ny strikketråd...


FruLS

Anbefalte innlegg

Så at det var en god del jeg hadde glemt å svare på istad, men det får være! Har jo vært så mye aktivitet her inne idag :)

 

Har aldri tenkt at Sisu har samme strikkefasthet som Baby merino. Har bare hoppet over oppskrifter med Sisu jeg, men nå kan jeg jo ta en titt på dem også. Jeg elsker drops sin baby merino nemlig!!

 

Fant denne vesten som jeg syns var litt fin, kunne vært fin til sommeren

 

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b21&d_id=8〈=no

 

Og denne genseren

 

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b21&d_id=15〈=no

 

Den strikkelista mi kommer til å bli flere sider lang etterhvert!!

 

Sjalet ditt var kjempefint FruLS, men for en jobb!!! Sikkert deilig når det var ferdig da :)

 

Camillok, det går jo an å øke pinnestørrelsen enda litt, så går det enda fortere. Gjør jo ikke noe om det er veldig luftig når du bare skal ha det til pynt.

Leon høres ut som en våken liten gutt:) Ikke mye ro å få for mammaen hans.

 

ønsker3gull, så flink du er som snart er ferdig med jakka! Raglan er supert, kun et lite hull under armen som må syes. Men, jeg syns det er vanskelig nok for det jeg da. Godt det er under armen, så er det ikke så kjempenøye om det blir litt skjønnhetsfeil på syingen :)

Er akkurat som du skriver, ivrer etter å begynne et nytt prosjekt når det jeg holder på med er nesten ferdig! Resultatet av det nå er at sparkebuksa mangler nedeste del av beina og kjøredressen mangler krage, knappestolpe og montering under armene. Og jeg er igang med monsterbukse..... Får se om jeg får gjort litt i morgen...

Håper du er litt flinkere enn meg og gjør ferdig jakka før du begynner på noe nytt :)

 

Nei, nå må jeg legge meg.

 

Deilig med fri igjen i morgen da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, kanskje ikke når det nesten er ferdig (nå regner jeg ikke med montering og festing av tråder, det kan ligge i evigheter og gjøres i siste liten når det skal brukes, men når jeg er sånn litt over halvveis...

 

Nå klør det i fingrene etter å starte på Lace-prosjektet. Tenkte å bruke en modifisert versjon av dette:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=138&d_id=15〈=no

Tror dere det fungerer med 157 masker (ca dobling, burde gi en bredde på ca 80-90 cm og strikke til 100 cm? Tenkte såpass langt siden Edge'n er relativt generøs i str. Eller tror dere 90 holder? Kunne det vært smalere? Lurte på isblå, Kongeblå, lys grågrønn eller turkis. Meninger?

 

Fikk som sagt pumpet 60 ml, lagde en litt urolig kveld for meg selv her... Jaja, i morgen skal jeg få til pumping tidligere på dagen! Mannen syntes det var stas å få gitt lillegutten mat :) løven insisterte nemlig på å få de edle dråper allerede i kveld ;) fatter ikke hvordan MaMi fikset dette, tvillinger OG pumping... WOW.

 

Nei, skal køye nå som gullet sover - ekstremt deilig å få sove litt for mg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er genial babysyk :) egentlig vil tykkere pinner gi mønsteret enda mer av luftigheten jeg er ute etter :) Men lurer på om jeg da skal gå for dette mønsteret:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=137&d_id=4〈=no

Det er litt kortere i rapporten og det kan bli bra med mer luftighet :) tenker kanskje å kline til med pinne nr 5?? Kan jo lage en prøve for å se først :)

 

Og ja, Leon er en våken fyr. Utrolig søt da, smiler og sjarmerer noe voldsomt. Men det hadde jo vært deilig med liiiittt "fri" mellom ammingene nå i starten når det er så hyppig amming. Ikke rart ho mor setter pris på besøk :P Han er verdens deiligste unge med runde gode kinn og store kulerunde mørkbrune øyne :) forelska jeg?!?!? Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo dere! Så flinke dere er til å oppdatere tråden og ikke minst strikke og planlegge all verdens flotte prosjekter! Jeg er ganske sjakkmatt om dagene, så det blir ikke så mye aktiviteter på meg. Mannen har dog kommet i redebyggermodus og har demontert hele lekerommet til prinsen, så det kun er reisverket igjen på vegger, tak og gulv. Skal pusse det opp så det blir vårt nye soverom, så skal dagens soverom bli et større leke og gjesterom. Handlet nye takplater i dag og bestilte heltregulv. Gleder meg stort til å se hvordan det blir. Jeg elsker oppussing, men nå sitter jeg bare på en stol og blir sliten av å se på. Nå semi har bikket midnatt er vi inne i sluttmåneden min, og jeg teller og teller. Såååå klar for å bli ferdig nå! (klage, klage)... Blir helt utkjørt av medisinene som jeg får annenhver dag, og bruker dagen i mellom til å komme meg på.

 

Strikkeveis mangler bare knappestolper på dressen,men alt skal gjøres... Håper jeg rekker å bli ferdig! Prøver på mer oppdatering i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Krølle, jeg føler virkelig med deg. Er lov til å klage mener nå jeg ;) ikke lenge igjen nå, men det føles jo lenge når hver dag er tung...

 

Har bestilt garn nå :) blir spennende å se når det lar seg gjøre å strikke nå da... Irriterende at strikkenett har økt grensen på fri frakt fra 500 til 1000, men da blir det jo desto mere garn, spesielt på salg ;) har kjøpt inn til et par monsterbukser (også i jentefarger, tenkte å strikke en til fadderbarnet som fyller 2 i januar - evnt til ei annen venninner jente som er halvåret yngre :P ) kjøpte også masse babyalpakkasilk, har planer om en genser med flettemønster midt forran og på armene samt en cardigan med dobbeltknepping og fletter. Begge disse har oppgitt garnforbruk på 200 men jeg kjøpte faktisk bare 150 da min erfaring med garnet bruker mindre enn ved vanlig babyull som oppskriften er ment for. Har også kjøpt 100 g av en del farger.

 

http://minenterprise.blogspot.com/2010/02/monsterbukse-oppskrift.html

 

Denne oppskriften så bra ut. Men likte bedre de uregelmessige beina på din bukse fruLS! Tror dere jeg kan bruke denne str også til min lille prins? For bruk neste vinter? Eller blir den stor? Kjøpte forresten merino ekstra fine (eller har de bytta navn til bil merino?) til monsterbuksene.

 

Har fått tatt frem symaskina så jeg raskt kan få inn sying av mer innlegg til tøybleiene mellom slagene. Vi har ikke fått brukt de mer enn et par ganger da jeg raskt oppdaget at det er for lite innlegg i dem. Ikke hatt sjans til å få tid til å sy flere innlegg... Men ser ut til at ting har roet seg litt de siste dagene, i hvertfall basert på aktiviteten min her inne :) blir vel tilbake til "normalen" når mannen skal på jobb igjen... I hvertfall har jeg da garn liggende neste gang ting er litt roligere, og jeg kan starte på strikkeprosjektene mine. Hmm, hvilket skal jeg starte med montro? Teppet sikkert, det skal jo liksom være ferdig til sommeren (eller neste...)

 

Har bestemt meg for totalt godte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....kake/bakverk fri mai - vekta har stått bom stille siste mnd selv med maaaaasse lange turer. Er motivert, så det skal nok gå bra! Ikke slanking akkurat, bare et sunnhetsgrep :)

 

Ha en flott dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte DuBedåre sin oppskrift på monsterbuksen. Men det finnes jo utallige versjoner av den, blir nok like stilig uansett. Lurer på om jeg skal strikke den i alpakka, har en del i kurven min jeg må bli kvitt.

 

Baby merino og sisu har ihvertfall lik løpelengde, men det kan hende du strikker ulikt med dem likevel. Prøv deg litt frem du. :)

 

Var dilig når sjalet var ferdig ja, men glemte jo nesten å bruke det. Hadde det på bare fra fotografen til lokalet, var for kaldt ute,men ble for varmt inne, så det forsvant fort..hehe..

 

Teppet ditt blir nok nyyydelig Camillok! Jeg ville passet meg litt for å gå for mye opp i pinnestr utifra oppskriften da, så ikke mønsteret forsvinner.

 

Nå er dere jo snart ferdig med alle prosjekter damer, er jo bare knappestolper og kanter og montering igjen på dere alle. Her er bodyen egentlig ferdig, men mangler knappestolpe, må frem med symaskinen først. Luen går det radig med, har bare strikket i lunsjen, men er ca halvveis nå. Og siste delen blir jo bare mindre og mindre masker så det går jo enda fortere.

 

Igår var vi på byn, var i seng klokken fire, da var jeg drittlei og trøtt å bare sur. Skkert kjempegøy å være med..hehe. Idag er det tur og grilling i fineværet som står på planen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppskriften har jeg ikke sett før. Forskjellen fra den oppskriften jeg har brukt og mange andre er at "munnen" ikke går hele veien rundt på min. Dvs at du ikke får den stripen foran. Munnen blir nok litt. Mindre, for er bare forkortede rader som utgjør munnen, men synes ikke det er så fint med den stripen hele veien rundt når resten av livet er ensfarget.

Google DuBedåre monsterbukse så kommer oppskriften opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse skravling allerede :)

Mønsteret til teppe så fint ut Camillok. Men enig med FruLS, at det ikke er lurt å gå for mye opp.

 

Så mye garn du har kjøpt!! Er det mer igjen til oss andre nå da!?! Ja, dumt at de har økt summen for gratis frakt. 1000 kr blir litt mye hvis man ikke skal ha så alt for mye, men 500 hadde gått fint :) Big merino er "storesøsteren" til merino extra fine, så de har ikke byttet navn. Det er litt tykkere. Hvis du har bestilt det ville jeg sendt en mail og byttet.

 

Så tolmodig du er som holdt ut så lenge igår FruLS!! Sikkert litt kjedelig når alle andre er "fine i fletta".

Høres deilig ut med grilling og tur! *Misunnelig*

Du er jo nesten ferdig med bodyen du da :)

Glemte forresten å kommentere lua. Har sett flere luer i glattstrikk som strikkes fram og tilbake på drops, utrolig unødvendig!!! Har du gjort om mye på oppskriften eller?

Heldig du som har såpass mye alpakka at du kan strikke en monsterbukse av restegarnet!!!

 

Krølle, du har absolutt lov til å klage, så bare sleng det ut her!!

Du er jo virkelig bare supertapper!! Du har virkelig jobber for disse guttene dine altså!!!

Flinke mannen din som setter igang med det nå så nærme. Og uten at han har mulighet til å få hjelp av deg! Du kan jo gjøre den morsomme jobben når du har kommet deg til hektene igjen da :) Blir spennende høre høre hvordan hverdagen din er når du er helt deg selv.

Dressen blir du ferdig med vet du. Ikke mye som gjenstår nå.

 

Som om ikke jeg har nok jeg skulle ha strikket, så har jeg sittet og sett på en FINSK oppskrift!!! Og jeg kan ikke ett ord finsk. Noen av dere som kan det?

http://www.ravelry.com/patterns/library/0514-4-white-baby-set

Dette er jakka. De har en lignende i boka myk start, uten raglan, skulle gjerne strikket den i raglan så jeg slipper all monteringen. Men om lysten blir for stor så er oppskriften fra sandnesgarn og kan kjøpes på norsk....

Leter litt etter hentesett, og har virkelig ikke peiling. Syns det er mye som har litt for mye blonder til en gutt.

Hva syns dere om dette?

http://www.sandnesgarn.no/hefter/baby/tema-24-babytepper-og-hentesett-904tema24 Modell 6&7?

(Oppdaget nå at der har de jo jakka jeg snakket om også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det var merino ekstra fine jeg kjøpte. Likte forsåvidt den stripa rundt på monsterbuksen jeg, men syntes det så mer ut som om monsteret beit over noe enn at det var selve munnen... Hmm, kanskje prøve begge deler?

 

Har gått laaaaang tur i dag, oppdaget en aldeles nydelig runde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heftet har jo jeg babysyk! Det er jo det settet jeg strikket til venninnen min! Bare vær litt obs, for jeg strikket i alpakka, og det ble litt for "pusete" så mønsteret forsvant litt. Da ville jeg isåfall valgt alpakka silk, for det "loer" ikke så mye.

 

På luen fjernet jeg de to kantmaskene, pluss den siste masken på pinnen (altså totalt tre masker) og forskjøv de syv merkene en maske (altså -1 kantmaske). Ellers gjorde jeg ingen endring.

 

Det var utrolig deilig å gå tur. Vi gikk ifra mulesvingene, opp fjellveien til skansemyren og opp på fløyen, spiste is på toppen, og ned igjen tippetue! Herlig!

Nå venter en dusj, før det blir grillings hos CA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hentesettet fra Sandnes synes jeg var fint Babysyk:) jeg er helt enig.. det er ikke lett å finne sett til gutter som er fine uten blonder og lignende.

Jeg har tittet litt rundt for å se om det er noe jeg kan finne av fint både til jente og gutt dersom jeg er så heldig å bli svanger snart:))

Til jenter er det jo flust å velge i.. utrolig mye skjønt! Men til gutter?.. mmm.. not so much. Det blir liksom FOR feminint synes jeg. En annen ting er jo hvilken årstid man får på. Er det varmt og midt på sommeren så tar man vel ikke på noe mer enn en kortermet body og tynn bukse. Så da kan man jo likegodt strikke til høsten.. og da er det kanskje litt mer å velge mellom.. eller?.. dere som har gutter?!

 

Nå snakker vi jo liiittebitt langt frem i tid for min del.. hehe.. og om det blir en guttespire i magen i det hele tatt, eller ei lita tulle til:) jaja, tiden får vise. Men jeg skjønner ivertfall problemstillingen din Babysyk;)

 

Leon høres ut som et barn med appetitt på livet Camillok:) høres ut som du koser deg med gullungen, selv om jeg kan absolutt huske tilbake til første barnet jeg fikk og det du skriver at du gjerne vil ha litt pause imellom "slagene". Jeg husker jeg følte hun var et frimerke på meg, at det ikke var noe igjen av meg, at jeg var et matfat og ikke noe mer for henne.. selv om jeg var hodestups forelsket jeg også i denne lille tulla mi:)

Men det varte ikke så lenge.. det varte til rutinene satt litt bedre. En måned, seks ukers tid tenker jeg. Og jeg tror også som du sier at når det bare er deg og Leon og pappa er tilbake på jobb, så kommer tingene litt av seg selv. Mitt beste råd er kos deg, gå tur, kos deg med ham når han er våken.. men legg ham fra deg når han sover! .. og ikke plukk ham opp før han er våken. De er ofte inn og ut av søvnen og hvis man plukker dem opp for tidlig er det faktisk ikke sikkert de var heelt ferdige med blunden sin:)

husker at begge mine jenter kunne sove opptil to timer etter at de hadde allerede sovet to timer på dagtid.. og etter to timer klynket de og jeg trodde de våknet. Men så var jeg kanskje litt treg med å ta dem opp.. og da sov de tungt videre igjen.

 

Det kan jo absolutt hende du gjør det da Camillok. Og dessuten.. alle barn er forskjellige. Men ville bare kommer med et bittelite tips til ferske mødre av en "gammel" traver . Hahaha :D

 

FruLS- de sjalene så nydelige ut. Så deilig å bruke til sommeren. Lekre:)

 

Skjønner godt du teller ned krølle! Hadde jeg gjort også. Faktisk.. jeg gjorde jo det begge gangene. Sist gang orket jeg nesten ikke trappen opp til soverommet til slutt:D Da var en uke til termin helt fryktelig lenge:D føltes som en hel måned da husker jeg!

 

Her idag har vi hatt vanvittig fint vær. Jeg har stort sett gravd 16 meter med ei renne sammen med familien som jeg skal plante hekk i (og legge belysning i under), og det var grisetungt om jeg skal få si det rett ut!Jeg blir garanter støl imorgen!! Men jeg satt også i pausene i den hauggamle hagestolen og kjente sola varme ansiktet og hørte fuglene kvitre. DET var etterlengtet det dere! Så blir det heldigvis fint imorgen også. Puhh.. deilig. Holder nesten pusten nå når værmeldingen kommer.. håååper i det lengste at været holder seg fint, solrikt og uten vind.

 

Det visste jeg ikke Babysyk.. at det blir et hull under ermet som må sys på raglan-felling. Men det går vel greit. Håper jeg. Kanskje;) jaja, jojo.. nå har jeg startet så nå må jeg avslutte:D

 

Godt å høre at det er flere som blir sjuke etter å starte på nye ting midt i noe "gammelt" :D

 

Ok. Får plukke opp noe hauggammelt strikketøy som ikke er ferdig her;) Så blir haugen mindre av uferdige ting, og samvittigheten bedre når jeg kjøper nytt garn til noe annet senere denne uka. For jeg kjenner så absolutt påden følelsen at jeg Må ha noe nytt å strikke på nå:) hehehe.

 

Ha en fin kveld og fin dag imorgen dere. Ojojoj.. dette ble langt ja!! ønsker dere finvær der dere er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble ferdig med luen igår. Syntes den "tutten" ble litt rar, men vi får se når jeg får prøvd den på. :) Kanskje ser det bedre ut da. Fant en feil i oppskriften da, med tutten, for de hadde speilvendt den. Men fant ut av det.. kanskje det var derfor den ble litt rar? Ikke vet jeg. Nå mangler bare festing av tråder og fletting av knytebånd så er den ferdig.

Har tatt med meg garn til monsterbukse idag. Tenker å strikke i samme farger som bodyen (mørk brun, lys brun og grå). Men er usikker på hva jeg skal gjøre med munnen... og hvilken oppskrift jeg skal bruke. For den jeg brukte tidligere var minste 6mnd. Vi får se om jeg finner noe lurt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet hjem fra 6-ukers kontrollen nå. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Lillegull er i hvertfall en frisk og fin gutt som nå har fått sin andre hepatitt B vaksine. Men så var det den vekta da... Har fått med meg at disse smågullene skal legge på seg ca 200 g i uka. Og det har han da gjort, han veier nå 4485 og var 3485 to uker gammel. 3555 ved fødselen, så den melka mi var nok ganske treig med å komme igang. Jeg har tenkt at dette var finfint. MEN: lillegull har blitt ganske lang, 57,3 cm så han har vokst 7,3 cm i lengden. Dette betyr at han er litt tynn - vekta står ikke i forhold til lengden. Legen ble bekymret og ville at jeg skulle starte med MME (et tilleggsmåltid på kvelden) med en gang. Jeg hadde ikke lyst til dette, så vi ble enige om å prøve en uke til å se - nå prøver jeg jo å pumpe litt på formiddagen som jeg kan gi på kvelden når han er misfornøyd. Skulle jo hjelpe til å øke produksjonen litt også.

 

Men når jeg skulle inn til helsesøster så mente hun at alt var helt fint, han fulgte vekstkurven kjempefint (lå på gj.snittet hele tiden) og at det da ikke var noen grunn til bekymring selv om han hadde vokst litt raskt (på vekst har han gått fra å være gjennomsnittlig til å være lengre enn snittet). Hun mente at jeg ikke skulle tenke på dette i det hele tatt, men at det var fint at jeg pumpet på formiddagen så kveldene kunne bli litt mindre intense for oss. Hun mente også at vi kunne forsøke å gi litt vann hvis han ikke virket helt mett etter måltid.

 

Forvirret jeg???!! Lillegull har jo også 50% indiske gener, det er jo heller ikke gitt at de indiske babyene har samme vekstmønster som norske... Tror bare vi fortsetter som før, han virker nå som en fornøyd gutt som smiler, gurgler og følger med. Sover om natta og er blid som en sol på formiddagen. Kveldene er litt intense men stort sett virker han nå rimelig fornøyd da også. Hva tror dere?

 

Angående monsterbuksene så tror jeg at jeg bruker den oppskriften jeg fant siden den bruker litt tykkere garn enn den du bruker fruLS - kjenner jeg gleder meg til å strikke noe som går "fort" :P Men tror nok jeg kommer til å lage sånn munn som du har gjort, er vel bare til å droppe å strikke rundt, så får man en smalere munn... Likte forresten den vrien din med forskjellig øyestørrelse godt :)

 

Gleder meg til strikking, både søster og bror kommer i helgen, så kanskje jeg får begynt på noe mens de koser seg med Leon? :) Litt dumt når mannen har vakt, men godt for meg å ha besøk :)

 

Takker for tips ønsker3gull, tar alltid imot tips fra gamle travere :) Har ikke noe å gå på her da, jeg tar han bare opp når han gråter, eller holder på å begynne å gråte... Men det med å legge han fra meg når han sover er vanskligere, han våkner alltid med en gang eller etter 2 min, så det er liksom fristende å la han ligge der på fanget. Men prøver det gjør vi! Forsøker også å legge han litt når han er våken og fornøyd slik at han liksom skal lære å sove uten å være oppå noen, men det er foreløpig helt bortkastet... Eller kanskje ikke bortkastet, men i hvertfall uten resultater ;)

 

Nå skal jeg hvile litt på sofaen før løven våkner - er i vogna ute nå, det liker han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du tenker helt riktig når det gjelder denne spisingen og veksten osv angående lillegutten din Camillok.

Du kjenner barnet ditt best og dersom han er blid og fornøyd, så er han nok det. Det er heller ikke noe uvanlig med en baby som gråter litt på ettermiddagene/kveldene. De kan faktisk gråte veeeldig lenge på den tiden. Etter hva jeg husker, så fikk jeg høre at babyene følger jo mer og mer med, og da trenger mer og mer tid til å fordøye inntrykk. Og inntrykkene fordøyes når det blir rolig rundt barnet og dagen er ferdig. Når det er sagt, så kjenner jeg flere som ga(spesielt sine guttebabyer) et ekstra måltid på kvelden, av morsmelkerstating, og at det gjorde barna mer fornøyde og tilfredse. Så det KAN være at det hjelper mot gråt.. og vekst (selv om jeg synes som jordmor).

Huff. Ikke så lett.

Hihi.. bra at du ikke tar det ille opp med råd fra gamle travere:)

Har du prøvd å gi lillegutt noe spennende å feste øynene på? vi la vesla her i lekegrinden sin på dagtid og med babygymmen over henne som hun kunne ligge å se på. Der var det en figur som lagde litt lave lyder, og som hun var veldig interessert i. Der kunne hun ligge og kose seg, vi kunne se at hun hadde lyst til å få tak i den.. armene gikk og hun gurglet og pratet med figuren. Og riktignok.. da hun var 4 måneder og kunne gripe, så strakk hun seg etter den figuren og dasket etter den med en litt ukontrollert håndbeveglse. Det funket Så fint. Hun elsket det babygymmen, og vi fikk ikke ta den vekk før hun var ganske så stor:) :)

 

Forresten Camillok.. i det heftet/linken du oppga var det mye fint. Jeg husker nå at jeg har sett det heftet tidligere, men ikke lett å huske alle heftene etterhvert. Men der var det ivertfall MYE fint. Synes den på forsiden var kjempefin:)

 

Jeg er spent på den lua du strikker FruLS. Den høres veldig morsom ut:)

Ellers synes jeg du er flink som kommer deg opp og går tur! Like godt å holde seg i form når en kan.. for jammen blir en fort tung og andpusten i svangerskapet, og da er du glad for at du har holdt deg i form:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror luen blir veldig fin jeg FruLS, med sånn morsom tutt på :) Men vil anbefale å strikke de knytebåndene som er i oppskriften istedenfor å flette. Har hørt flere si de er mye bedre en flettede/tvinnede bånd.

 

Camillok, har ikke så mye å komme med til 6 ukerskontrollen. Men tror jeg ville fulgt min egen magefølelse. Veldig enig med ønsker3gull. Jeg tror at hvis han hadde fått for lite mat ville han vært mye mindre tilfreds og da hadde du merket det ganske fort. Skal du inn til ny kontroll om en uke?

 

Har sett på heftet du ga. Har hatt det settet på førstesiden i tankene en stund, men vet liksom ikke. Er det for lite pent? Syns ofte settene har for mye blonder/dilldal eller er for enkle. Settet til Leon er veldig fint, men har strikket en lignende sparkebukse, så da blir det liksom feil. Mulig jeg legger for mye i hentesettet. Kanskje det ikke trenger være så himla spesielt? Er jo også mange som kombinerer en fin jakke og bukse fra to forskjellige oppskrifter.

 

Hva syns dere forresten er finest av disse to? Det ene har rillekant, det andre vrangbordkant

 

http://www.ravelry.com/patterns/library/born-under-a-star-baby-blanket

http://www.ravelry.com/patterns/library/babytppe-i-daisy-stich--baby-blanket-in-daisy-stich

Jeg er virkelig så vinglepetter at jeg blir helt flau av meg selv. Og spør jeg samboer så vet han ikke, eller kommer med noe heeelt annet.

 

Har hatt vondt nederst i magen idag, håper ikke det er noe som har kommet for å bli. Syns det er tidlig å begynne å krøkke nå, har jo ikke mage engang!!

 

ønsker3gull, har ikke du ikm denne uka? Til helga? Blir spennende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle. Lenge siden sist. :) her er det travle dager. Tenk knøttene har blitt 4 mnd. De spiser godt og veier nå 5,5 kg begge to. Skiller bare 20 gram på dem. :o

Idag fikk de smake grøt for første gang. De gryntet på nesen og dyttet alt ut med tungen. He he :D var nok rart med konsistensen kan jeg tenke meg. ;)

 

Ellers er jeg igang med å planlegge dåpen for tiden. Er en mnd til nå. Tida går fort, så jeg lager huskelister opp og i mente ;)

 

Er ca halveis på den vesten jeg strikker i morosettet. Går greit, men den virker litt liten. Strikker i str 6-12 mnd, men synes den virker veldig smal. Får se, kanskje gir jeg den bort i gave.. Greit å ha ;)

 

Er midt i leggingen nå. Har begynt å få en god rutine på gang. Legger de minste mellom19-20, og synes det går greit. De har blitt ganske flinke til å finne søvnen selv.

Ammer fortsatt og pumper meg. Bare et måltid med erstatning om dagen, så de har det fint. Blir nok naturlig mindre når de begynner å spise mere grøt. :)

 

Akkurat nå smatter de veldig på fingrene sine og stikker hånden til tider så langt inn at de brekker seg. Ivrig på å utforske seg selv ;)

 

Ble litt ego det her idag, men jeg skriver via mobilen og husket nesten ingenting. Leser alle innlegg likevel så jeg får med meg det meste. Merker st de travle dagene gjør at jeg ikke alltid kommer i mål på mine gjøremål :( men men, så lenge barna mine har det bra ;)

 

Ha en fin torsdagskvelden :) jeg skal ha barseltreff hos meg i morgen, så jeg må nok bruke kvelden til å rydde litt. Kjedelig, men er jo gøy med besøk :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter. Er litt i samme båt som MaMi. Ikke på mobilen, men får ikke alltid tid å komme innom å skrive. Prøver å holde meg oppdatert på hva som skjer her og er innom og leser innimellom. :) Jeg likte forresten teppet med rillekant best også ;) Det virket så mye lettere enn det andre. Er vanskelig å bestemme seg for sånt. Jeg har fortsatt ikke kommet videre på teppet jeg holder på med for jeg har egentlig lyst på et annet... hehe... Skal forresten strikke prinseteppe i barselgave til venninnen min som har termin i november (hun som lurte på om jeg kunne lage monsterbukse til henne). Synes det teppet er så nydelig. Har egentlig lyst å lage det til lillemor også, men tror det får vente til nestemann kommer ;)

 

Skjønner godt du blir forvirret når legen sier en ting og hs sier en annen ting, Camillok. Tror du gjør det rette når du pumper deg på formiddagen og gir ham på flaske på kvelden så puppene får litt pause. Er jo vanlig at babyene blir grinete og mer sulten om kvelden, melken er mye tynnere og metter ikke like godt da. Sier som ønsker3gull; stol på magefølelsen din. Du kjenner din baby best og vet hva han trenger. :) Blir sikkert veldig kjekt med besøk for deg da, spesielt siden mannen din jobber i helgen.

 

Hvor langt på vei er du nå, Babysyk? Jeg husker ingenting lengre, så har ikke kontroll på noen av dere lengre. Eneste jeg husker er Krølle som nærmer seg med stormskritt ;) Hørtes ikke bra ut med vondt i magen... Forresten så var det hentesettet fra Sandnes utrolig flott. :)

 

Det hørtes ut som en herlig tur dere var på, FruLS! Tror jeg har vært på Mulen kun en gang... ikke noe byjente her ;) Jeg skal forresten kanskje på Fløyen i morgen med en gjeng november 2011-babyer og mammaene. Vi skal gå fra nedre stasjon til Brushytten og lunsje der. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal være med enda siden det begynte å regne nå i kveld... Får se været an før jeg blir enig med meg selv.

 

Ojoj, ønsker3gull, ikm snart? Dette blir spennende!!

 

MaMi: begynt med grøt for litt over 1 uke siden her også. Utrolig morsomt å se hvordan de små reagerer på nye smaker. I går laget jeg sviskemos til lille (fordi hun blir litt hard i magen av grøten) og hun elsket det. Fikk i dag også og slurpet i seg alt. Dåpsplanlegging er gøy da! Hva skal de ha på seg? Blir det like dåpskjoler eller har dere generasjonskjoler? Forresten så ble det ikke noen tvillinger på venninnen min likevel. Gyn lurte på om det kunne være det pga pergoen, men det viste seg at det bare var en ;)

 

Så store jentene dine er blitt nå! Du er virkelig supermamma som nesten fullammer de begge to fortsatt. Ett mme-måltid for dagen er jo kjempebra. Du må jo ha enorme mengder melk. Er det lov å spørre hvordan du har gjort det med ammingen? Får de en side hver eller?

 

Nei, nå må jeg finne frem strikketøyet. En fot igjen på monsterbuksen. :) Krølle, jeg heier på deg! Nå er det ikke lenge igjen. Hold ut. Du er superflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes teppe nr. 2 var finest. Det første syntes jeg var litt for likt et helt vanlig helseteppe;)

 

Jeg er helt enig med deg i det Babysyk, at man fint kan kombinere en bukse fra ett sett og en jakke fra et annet! Gjør da ingenting det:)

 

Idag har jeg kjøpt garn til bukse som skal ligne litt på jakka i fargene. Den blir hvit og med den dype rosafargen som er i jakken.

Men haha.. idag har jeg også funnet ut at det er jo IKKE raglan-felling jeg skulle gjøre på den, men det er derimot rundfelling!! Herlighet.. der ser dere hvor grønn jeg er. Har bare felt "vanlig" før jeg:) Men det skal nok gå greit altså. Må bare være nøye med å lese oppskriften:)

 

Her ser jeg på Kate og Williams 1. bryllupsdag. Artig, artig.. hm. Lurer på når det kommer en tronarving der jeg:)

 

Jaaaa Babysyk.. jippi.. jeg har ikm imorgen! åh, endelig har jeg kommet til denne spennende dagen denne måneden!! Jeg forventer faktisk at tanta kommer, men håper på det beste uansett:))

Blir ikke lei meg, fordi forventningene ikke er høye denne måneden.. men likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg.. Nå har jeg brukt hele kvelden på å få laget takkekort. Vi har en del familie langt unna som har sendt gaver til knøttene, så jeg har lenge tenkt at jeg skulle lage takkekort med bilde og sende. Men på grunn av den teite pc'en som henger seg opp så har det tatt absolutt hele kvelden. Så nå skal jeg i protest legge meg :)

 

Ang amming. Jeg veksler på hvilket bryst jeg legger dem til, de bytter side for hver gang. De starter med flaske med morsmelk på morningen, når de er mette og fornøyde og leker på teppet så pumper jeg meg. Neste måltid er med mme, da gir jeg bare det og hopper over pumping. Neste måltid så ammer jeg. Så er det kveldsstell og flaske med mm før legging. Når knøttene sover søtt så pumper jeg meg :) Deretter er det amming på natten, alt fra 1-4 ganger. De velger selv hvor ofte, helt til vi står opp ca kl 730. Siden de også sover ved siden av hverandre enda, veklser vi også på hvilken side i sengen de legges på, slik at de ikke blir liggende en vei hele tiden ( de har en tendens til å ligge mot hverandre med ansiktet :)

 

Babysyk, fikk ikke opp teppene pga nevnte teite pc, så tar det senere ;)

ønsker3gull: spennende dag i morgen ;)

Krølle: ikke lenge igjen nå ;)

Camillok: løven din høres helt perfekt ut. Stol på deg selv ;)

 

Lollo, er innom bloggen din med jevne mellomrom og titter. Brukte vottene du har der som en slags mal til de jeg strikket, formmessig. Jeg laget bare med enkle striper, hadde litt lerke garn til overs :)

 

FruLS, det sjalet var nydelig. Så flink du er :)

 

Har jeg husket alle?? ;)

 

God natt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp! Nå sitter jeg og knotter på mobilen, mens jeg venter på neste dose godsaker... Har akkurat vært på kontroll på kk. Lille vokser som han skal fortsatt og det samme gjør jeg. Pluss seks kilo i dag - ny rekord :) Hadde fått proteiner i urinen og grensehøyt bt siden sist, så da blir det visst ny kontroll på mandag... Det var jo bare det som manglet :) jeg som har hatt så fint og lavt bt hele veien... Nå var undertrykket like høyt som overtrykket for to uker siden. Fått beskjed om å slappe mer av... Hahaha, jeg har jo ikke gjort noe annet enn å ligge de siste 7 mnd! Heldigvis bare 19 dager til mål!

 

Camillok - synes en kg opp i vekt på fire uker høres helt flott ut jeg! Måtte sjekke prinsen sine papirer og han vokste 600 g fra han var 10 dager til han var seks uker... Fra 3400 til 4000. Jaja, det er jo morsomt med vektkontroller på de små da :)

 

MaMi - så flink du er som ammer fortsatt! Var det fire mnd de hadde blitt nå? Rett før de kan snurre og begynne å slåss nå da :) hehehe... Grøt ja, husker ennå de fantastiske grimasene de første gangene vi prøvde ut den sorten. Det var ikke før prinsen fikk brødskiver at han skjønte at grøt var bra mat... (prinsen liker ikke brødskiver den dag i dag...)

 

Så bra å høre at det er flere som nyter soldagene til fulle! Synes det blir grønnere for hver dag som går. Har dandert meg ute på terrassen flere dager nå, men holder ikke ut så lenge da jeg blir så syyykt varm av denne hvalkroppen. Har spist middag ute hele denne uken - har vært superbra. Jeg er såååå klar for sommer :)

 

Vi har nå begynt å ta opp gulv nr tre (!) på rommet som skal bli vårt nye soverom. Ser ut som det er det siste før bjelkene heldigvis. Tar tid da, for gulvplankene er festet med monsterspiker. Mannen er straks ferdig med å legge nytt tak. I går hadde vi besøk av elektriker som fikset nye kontaktpunkt og jordet ledning. I morgen skal vi handle glava og gipsplater, og om en uke eller to kommer det fine gulvet vårt. Gleder meg til resultatet... Merker jeg er blitt skikkelig god til å se på andre som jobber... Hehehe... Får vel bidra litt mer på neste rom.

 

Strikkingen går det sakte fremover med. Striper er noe dritt for nå er det plutselig femhundremillioner tråder som skal festes før jeg kommer videre. Urk... At jeg aldri kan lære meg å feste under veis!!

 

Nei, nå skal jeg rusle videre til behandlingsavdelingen for litt speed :) vi skravles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig oppdatering fra deg krølle:) seks kilo opp er jo fint. Men jeg husker ikke om du skrev at du er helt ferdig med spyinga eller om du er plaget av det innimellom fortsatt?!?

Så deilig det må være å ha en dato på ks! Når er det den virkelige terminen er? jeg må innrømme at jeg kunne tenke meg å få barn på våren/sommeren jeg også, men slikt lar seg ikke helt planlegge :)

 

Det går virkelig fremover med jakka til vesla her. Moro det. Hehe, må le høyt av meg selv som vet så lite om strikking. Må stadig få hjelp, og trodde at jakka var raglan-felling.. enda det faktisk var rundfelling:D jaja.. verden går ikke under av at jeg ikke kan strikke så godt. Jeg lærer på veien:D

men det hadde vært morsomt å få til noe til alle i familien etterhvert da, uansett hva det er. Det er rart i grunn også.. da eldstemor var liten, strikket jeg både bunad og flere jakker til henne. Kanskje jeg har glemt mye, eller så var det enklere ting jeg strikket den gangen. Hmm.. men bunaden i str.1 år var jo ikke bare lett husker jeg.. hmm;)

 

Nå har en kollega som er utrolig flink til å strikke sagt hun vil hjelpe meg med denne grønne jakka. Den er jo i grunn ferdig, men ermene tror jeg ble litt feil;) og så må det strikkes krage, monteres og settes i knapper. Hun har faktisk tilbudt meg å gjøre den helt ferdig. Snill eller?! Jeg takker nok ivertfall ja til at hun skal montere den for meg, selv om jeg skal nok følge med på hvordan hun gjør det. Den blir super å bruke til høsten.

 

Nei, hva gjør jeg på sofaen her hvis jeg ikke skal strikke??? me preikast dere:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja folkens, idag skinner solen innimellom regn, sludd, snø og haglbyger her i Bergen. Igår kjørte vi ut på landet (15min fra knarvik) så idag sitter jeg og passer peisen mens mannfolka jobber. Vi er her ute med svigerfar og to svogra, svigermor kommer senere. Så nå sitter jeg her da, foran peisen i en gammel gyngestol og strikker! Herlig helg! Holder på med "enkel jakke" fra Pickles i Lerke fra dale og drops alpakka. Blir ganske sprek jakke, strikkes i skittenbrun og spygrønn, hehe. Har strikket opp til armene siden igårkveld, så det går radig unna på pinne 5,5. Nå venter jeg på at mannfolka skal komme hjem fra bosstømming, for min kjære skulle kjøpe ermepinner til meg.

 

Og vet dere hva damer!?!?! Imorges fikk jeg første synlige bevis på at det er noen inni magen min! Hadde skikkelig kul på magen når jeg våknet, rett under navlen på ene siden, så magen min var helt skjev, måtte til og med ta bilde av det fra mitt perspektiv for mannen klarte ikke å se det. Kanskje jeg kan legge ut her senere hvis dere vil se.

 

Oioioi litt egotripp dette her.

 

krølle, så kjekt å høre at du legger på deg og at lille vokser som han skal! Nå er det absolutt ikke lenge igjen! Gleder meg på dine vegne!

 

Ønsker3gull, supersnill kollega du har da. Men hva med å spørre hun om hun kan vise hvordan du skal montere, og at du gjør det selv. Da husker du det bedre til neste gang... Og Bunad du? Så sprekt, da har du jo kunnet litt da! Er spent på å se hvordan jakken blir når den er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...