Lykkelig med Maiken Skrevet 15. april 2009 #76 Skrevet 15. april 2009 Når det gjeld sykemelding så skal eg fortelle sjefen min om prøvinga åsså skal eg heller roe meg ned på jobben sia eg har en selvstendig jobb og bestemme dagan mine selv åsså e sjefen min utrulig snill så kan sikkert ta meg nån ekstra pause å se litt an. Men skal på jobb ja, blir vel borte de dagan man tar ut å sett inn så ser eg om eg blir borte en dag eller to ekstra bare for å svelge det som skjer. Va så godt å prate me mann i går sia eg har tenkt så på sykemelding, eg like jo ikke å være heime å trur jo eg blir meir stressa av det enn å gå på jobb egentlig. Å når eg e sykemeldt så e det jo før at man e så syk at man må holde senga. Nei trur det blir bedre å være på jobb. Har du unga fra før av og korsn sykehus e du på? Vi har ingen fra før og e igang med første forsøk, icsi forsøk på UNN i Tromsø.
MammaHåpet Skrevet 15. april 2009 #77 Skrevet 15. april 2009 Hm ja det höres ut som en bra plan! Deilig med bra arbeidsforhold i sånne samenheng;) Tror kanskje jeg og skal be om å få fri de förste dagene etter innsetningen. Får se. Jeg er også sånn at jeg ikke kan väre hjemme og bare ta det med ro. Og da tenker man sikkert altfor mye på det, og da blir det sikkert slitsomt. Bedre å ha noe å gjöre. Jeg bor faktisk i Stockholm(!) Flytta hit for snart to år siden, da jeg fikk meg kjäreste her:) Så sånn er det. Men det var jo litt flaks, for her er det jo litt billigere med behandling da har jeg skjönt;) Jeg har ingen barn fra för, men min sambo har en sönn fra för. Jeg har defekte eggledere, pga en infeksjon for noen år tilbake. ellers er alt normalt med oss begge. Hva er icsi?
Lykkelig med Maiken Skrevet 16. april 2009 #78 Skrevet 16. april 2009 icsi heter det når han har redusert sædkvalitet og ved uttaking vil de ta den beste sædkvaliteten å blande med mine egg, ett for ett istedenfor som normalt å blande alt.. Det som er bra med at det tar litt tid er jo at man blir bare meir å meir klar for å få barn åsså får man så godt man klare ivertfall forberedt seg litt meir.. Å det beste e at eg e blitt sunnere, eller prøver ivertfall å trene regelmessig å spise litt mere sunt:-) Ikke drikker eller røyker vi, sluttet helt for noen mnd siden, men ingen av oss har røyka fast, kun i festlige lag.
MK73 Skrevet 16. april 2009 Forfatter #79 Skrevet 16. april 2009 Ja, da har jeg vært på kontroll idag. Alt var nedregulert som det skulle være, jeg hadde tre follikler på en eggstokk og fire på den andre. Dermed har jeg startet stimuleringen, og ikveld har jeg tatt denne rundens første sprøyte. Det er en høyere dose Menopur denne gangen, så det blir mye blanding og styr - men det går greit. Nå blir det helt sikkert uttak for meg uke 18 (så sant alt går bra), det er helt OK at det bare er en firedagersuke - så blir det litt ekstra ro :-) ICSI står for Intra-Cytoplasmic sperm injection, også kalt mikroinjeksjon. Det innebærer at en enkelt, frisk og rask sædcelle blir plukket ut og injisert i hvert egg (i stedet for eller i tillegg til vanlig IVF, der egg og sæd blir blandet i en skål og sædcellene selv må besørge sammensmeltingen).
Lykkelig med Maiken Skrevet 17. april 2009 #80 Skrevet 17. april 2009 Håpe alt går bra med deg denne gangen:-) Kontrollen du har vært på no er for første sprøytesetting også har du vanlig ultralyd for å sjekke. Må bare si at det føles som eg ikke e helt inne ka eg skal på hver sjekk og hva egentlig sprayen skal gjøre og sprøyten skal gjøre... Men syns det kan være greit å ta det litt etter hvert, kan jo bli for mye informasjon og ikke minst å tenke på.. Hva no faktisk hos healer i går og skal en gang til før innsetting, litt for å prøve å roe ned kroppen og spesielt magepartiet:-) Fikk mensen i dag og skal 23 april på kontroll og første sprøyte setting.. Kanskje du vet om jeg må hente det jeg trenger til dette før denne timen, har mottatt selve etuiet/puregon.
lightblue Skrevet 17. april 2009 #81 Skrevet 17. april 2009 Hei MK73 Vi er veldig likt i løypa ser jeg, jeg begynte med sprøyter onsdag 15., og skal til ul fredag 24.
MammaHåpet Skrevet 17. april 2009 #82 Skrevet 17. april 2009 Ja dette er morro dere, så spennende det blir nå fremover...så mange som skal i ilden samtidig... uff jeg har blitt skikkelig trött de siste dagene, bare går å gjesper, og så har jeg litt sånn trykk i hodet. sikkert sprayen,,..vi har jo tross alt kommet i overgangsalderen, dvs vi er nesten 60 år plutselig! shit, ikke rart jeg er litt trött....ja det er litt av en hormon-karusell vi skal igjennom...sukk merker dere andre noe til sprayen?
MK73 Skrevet 18. april 2009 Forfatter #83 Skrevet 18. april 2009 Hei, Senjajente! Ja, du får jo sette deg inn i ting i ditt eget tempo. Grovt sett kan man si at sprayen setter oss inn i overgangsalderen først, så bruker vi sprøytene for å stimulerer produksjon av flere egg enn kroppen vanligvis vil slippe i en eggløsning (mens vi fortsetter å spraye for å sikre at EL ikke kommer før vi vil det). Så tar vi EL-sprøyta for å få EL omtrent samtidig med uttaket. Når du er på kontroll 23.april skal de sannsynligvis sjekke at du er nedregulert og klar til å begynne på stimulering, er du det så setter du første sprøyta den dagen/kvelden. Vanligvis setter man ikke sprøyta mens man er på klinikken, så du trenger nok ikke Puregonen før etter den timen, men du trenger den til den kvelden. Blir spennende for dere dette :-)
MK73 Skrevet 18. april 2009 Forfatter #84 Skrevet 18. april 2009 Så artig, lightblue! Jeg skal også på kontroll på fredag, samme dag som deg. Så blir det uttak mandag eller tirsdag uken etter. Koselig å følge hverandre :-) Denne gangen skal det gå bra for oss!
MK73 Skrevet 18. april 2009 Forfatter #85 Skrevet 18. april 2009 Ja, det er alltid godt å ha noen å "snakke" med som går gjennom det samme samtidig. Ja, det er typiske bivirkninger du beskriver. Jeg har de vanlige bivirkningene; trøtt, litt uggen og heftig hodepine. Nå blir det heldigvis litt bedre fordi jeg har startet på sprøytene og har redusert spraydosen.
Lykkelig med Maiken Skrevet 21. april 2009 #87 Skrevet 21. april 2009 Hvordan går det med dere alle. Jeg e på tredje uka med spray og har egentlig ingen symptomer så alt går så alt fo bra, men blir sprøyte fra torsdag hvist alt ser bra ut så kan jo ennå få reaksjoner:-) Ser at flere prøver akupunktur, men er det noen som prøver healing. Jeg har vært hos en healer og skal en til to ganger til før selve innsetting. Arti å høre om flere har erfaring med det??
Saline Skrevet 21. april 2009 #88 Skrevet 21. april 2009 Nå har jeg gått på nesespray i 24 dager og Gonal-f sprøyter i 6 dager. Skal på UL på torsdag. Jeg har kun fått gonal-f for 8 dager så jeg regner med at jeg skal sette eggløsningssprøyten samme dag? Vet dere i så fall hvor lang tid det tar før det bli egguttak? Jeg har regnet med at dette skal skje i neste uke. Har egentlig ikke hatt så ille bivirkninger som jeg fryktet. Har hatt veldig hodepine, humørsvingninger og noe vondt i magen. Det har likevel ikke vært spesielt problematisk. Jeg har prøvd å ta det mye roligere og har ikke jobbet så mye. Jeg fikk 50% sykemelding, men har nok jobbet mye mer enn det ettersom det har gått så greit. Jeg har full sykemelding fom neste uke, men jeg er usikker på om dette er nødvendig. Jeg ønsker iallefall å være sikker på at jeg ikke stresser og at det dermed ikke lykkes. Jeg er så spent på hvor mange egg som har modnet og om de blir befruktet etc etc. Jeg er også litt spent på om mannen min greier å prestere på sykehuset! Han har hatt litt sperre på å levere sædprøve på sykehuset og nå må han jo greie det innen en tidsfrist :-) Noen råd?
❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 21. april 2009 #89 Skrevet 21. april 2009 Fikk fjernet to cyster på fredag, var de som gjorde at jeg ikke fikk mensen. Så nå skal jeg begynne på sprøyter i morgen. Ser det er noen som snakker om hvor mange folikker en har. De sa ikke noe om hvor mange jeg hadde... Kommer ikke til å få mens før jeg begynner på sprøyter. Men har så mye stikkniner (som ved el bare svakere) Blir redd for at det er noe som er gale igjen. Trodde liksom at det ville være "dødt" der nede når en var nedregulert. Er litt redd sprayen er ødelagt. Glemte den i bilen og den ble veldig varm, men sykepleieren mente det skulle gå bra. Hva sier dere?
lightblue Skrevet 21. april 2009 #90 Skrevet 21. april 2009 Hei Saline, Ser at vi har gått på medisiner omtrent like lenge. Jeg har nå satt sprøyter siden forrige onsdag. Tok 125 ie puregon de første fire dagene, deretter 150 ie frem til fredag, da skal jeg på ul. Det er ikke sikkert du skal sette eggløsningssprøyten på torsdag, det kommer an på om eggene er modne nok, mener de skal være ca 2 mm når de er modne. Dersom de ikke er modne, må du gå på sprøyter noen dager til. Under mitt forrige forsøk fikk jeg ikke satt inn egg før en uke etter første ul, men jeg aner ikke om det blir slik denne gangen. Bruker lavere dose nå. Mannen min hadde også litt sperre på å levere sædprøve, men "avleveringen" i forbindelse med forsøket gikk helt fint Vi må reise ganske langt, så vi overnatter. Vi har hotellrom i nærheten av sykehuset, så vi kan samarbeide om å lage prøven før vi går til uttak. Det syntes vi fungerte greit, så det kan anbefales Prøven skal ikke være eldre enn en time gammel, mener jeg å huske.
Mia71 Skrevet 22. april 2009 #91 Skrevet 22. april 2009 For å dytte oss opp... For en spennende uke vi har foran oss. Jeg skal også inn til ul på fredag 24. Spent på uttaksdato og håper på mandag:-) Har veldig til stikkinger på spes ene siden av magen. Håper det er fordi det er ørten stoore follikler, selv om jeg er redd for at det er eggløsn fordi nesesprayen har blitt for varm ved et par anledninger. Mye bekymringer om dagen for ting man ikke vanligvis legger merke til...
Saline Skrevet 22. april 2009 #92 Skrevet 22. april 2009 Nå ble jeg litt stressa her...skal sprayen oppbevares kaldt? Jeg har hatt den i veksen hele tiden så sprayen har vært romtemperert hele tiden. Gonal-f har jeg oppbevart i kjøeskapet. Jeg har også fått mer slim utflod de siste dagene. Håper at det ikke er et tegn på at jeg får eggløsning?
Mia71 Skrevet 22. april 2009 #93 Skrevet 22. april 2009 Å, ikke meningen å stresse deg!! Sprayen skal ikke oppbevares over 25 grader og min har stått på badet hvor det har vært varmt et par ganger pga sola... Har hørt at økt slim/utflod er normalt iallefall - har det jeg også.
MammaHåpet Skrevet 22. april 2009 #94 Skrevet 22. april 2009 å SÅ spennende dere, nå skjer det mye med oss alle her;) jeg var til kontroll i dag, og alt så perfekt ut! altså, nedreguleringen har gått etter boka. så i kveld begynner jeg med spröyter! jeg fikk pröve på klinikken, og det var ingen problem;) gikk lett, man kjanner jo inegnting jo, de nålene er syltynne. må väre som skupunktur-nåler? skla bli deilig å komme ut av klimateriet igjen;) skal på kontroll mandag igjen, også blir det mest sannsynlig eggplukking uke 19.
MammaHåpet Skrevet 22. april 2009 #95 Skrevet 22. april 2009 sorry, alle skrivefeilene, klimateriet, vet dere;)...
lightblue Skrevet 22. april 2009 #96 Skrevet 22. april 2009 Hei Mia71! Jeg har også stikninger omtrent der eggstokkene sitter, på begge sider. Føles veldig ømt ut, håper også at der er ørten passe store follikler Jeg skal også på ul fredag, blir spennende Jeg synes nesesprayen har fungert litt dårlig enkelte ganger, usikker på om jeg har fått sniffet i meg nok, men får håpe at det har gått bra. Lykke til!
MK73 Skrevet 23. april 2009 Forfatter #97 Skrevet 23. april 2009 Hei, alle. Det er helt normalt å ha litt stikninger og ømhet under stimuleringen, selv om ikke alle har det (for det er normalt å ikke ha det også...) Dere som er bekymret angående sprayen: Dere vil jo uansett finne ut ved nedreguleringskontroll om alt er OK, og mest sannsynlig er det det. Tror det skal endel tid i godt over 25 grader til før sprayen ikke fungerer lenger. Imorgen skal jeg på UL. Det skal lightblue også - jeg ønsker oss begge lykke til :-) Måtte det være et akkurat passe antall med akkurat passe store follikler! Nå nærmer det seg :-) Jeg rapporterer imorgen ettermiddag/kveld. Hvordan er det med dere?
Saline Skrevet 23. april 2009 #98 Skrevet 23. april 2009 Da har jeg vært til UL kontroll etter 6 dager på Gonal-f. Skal fortsette med sprøyter frem til mandag. Da blir det nye blodprøver og UL. Må si jeg var litt skuffet over mottagelsen på Rikshospitalet. Følte det var veldig upersonlig og veldig samlebånd. Legen hadde nærmest ikke tid til noen spørsmål og jeg var inn - ut på 5 min. De sa ingenting om hvor mange folikkler jeg hadde og hvor store de var. Men ettersom dosen ikke ble forandret regner jeg med at alt går som det skal. Fikk også tilfeldigvis vite at sædprøven heller ikke var bra sist, så de har satt av tid til isci? Ingen hadde tydligvis tenkt å fortelle oss dette!
MK73 Skrevet 24. april 2009 Forfatter #99 Skrevet 24. april 2009 Idag har jeg også vært på UL, og det gikk over all forventning. Slimhinna er som den skal være, jeg har 10 fine eggposer (5 på hver eggstokk), og det blir uttak på tirsdag. Blir spennende å se antall og kvalitet på eggene og sædprøven :-) Så synd at du følte at det gikk for fort på Riksen, Saline. Det er et eksempel på at man rett og slett må stille krav og spørsmål og passe på sin egen behandling så godt man kan. Det er synd at det er sånn, men hvis det er en trøst så bli i alle fall akkurat det litt lettere etterhvert. ..men synes nå det er litt dårlig at dere ikke engang var informert om ICSI-planene. VI får satse på at de var litt ekstraordinært travle da du var der, og at det vanligvis er bedre informasjonsdeling.
Mia71 Skrevet 24. april 2009 #100 Skrevet 24. april 2009 UL idag jeg også. Fikk vite at det var tre på hver side (etter jeg spurte). Glemte å spørre om slimhinnen, så det fikk jeg ikke vite. Jeg er på Sykehus Telemark. De setter jammen ikke av mer tid enn det aller nødvendigste. jeg trøster meg med at det gjør at køen er kortere. Uttak på tirsdag, jeg også så jeg følger dere:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå