Gå til innhold

Pappa lenger permisjon og mamma kortere?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er i mot tredeling!!!!

 

Litt om vår situasjon. Mor (86 modell) er butikksjef og far (83 modell) er regnskapsfører. Mor tjener bedre enn far. Vi har valgt 54 uker med 80% lønn og far skal ha 6 ukers pappaperm. Grunnen til at far ikke skal ha mer er at jeg ikke hadde klart å begynne å jobbe før. Ammer fortsatt snuppa (7 1/2 mnd) 4 ganger om dagen, får ikke til å pumpe og ammefri hadde ikke fungert. Hadde heller ikke klart å være borte 8-9-10 timer hver dag.

 

Far ønsker heller ikke å ta ut mer permisjon. Han er kjempeflink i helgene og etter jobb med snuppa og har absolutt et supert forhold til ho. Vi er rimelig unge men mener begge to at det er en grunn til at det er tp kjønn. Kjempe flott at det blir fokusert på likestilling ifh til lønn og arb liv, men igjen det er to forskjellig kjønn. Det vil aldri bli full likestilling for noen er menn og andre er kvinner.

 

Er for at far skal ha egen opptjeningsrett, bedre rettigheter for selv stendig næringsdrivende og øke de 6G.

Far må gjerne få lengre fedrekvote, men ikke påtvungen!!! Øk heller den totale permisjonen. Kan vel ikke være gunstig at mor skal begynne å jobbe etter 6 mnd og ha 2 timers ammefri hver dag???

 

Nei, la dette bli opp til familien og avgjøre. Legg heller til rette for at familien selv skal få velge. Ikke la oss gå tilbake 20 år der mor måtte starte å jobbe etter 6 mnd...

 

Dette er familiens valg og ikke staten!!!!

 

Hilsen ei som skal ha ulønnet permisjon og snuppa ikke skal starte i bhg før ho er 1 1/2 eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dette huset får pappan 1 uke permisjon (første uka etter fødsel) fordi jeg (mamma) er student! Hva med å forandre denne regelen??? Både jeg og samboeren min synes det er forferdelig urettferdig og diskriminerende at pappas rett til permisjon skal være avhengig av hva jeg (mamma) gjorde året før jeg ble gravid!!

 

Jeg mener absolutt at pappa trenger lenger permisjon, men i dette hus er det umulig....siden jeg i tillegg er student (fødselsstipend på 7000 pr. mnd + engangsstønad) er pappan nødt til å jobbe mye overtid for at vi skal få endene til å møtes....!

 

Hvis vi begge hadde vært i fast jobb synes jeg at pappa skulle ha fått lenger permisjon, men ikke på bekostning av mammas permisjon! 6 eller 8 mnd er alt for lite for mor å være hjemme med babyen, så dette forslaget er jeg imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster regjeringen 1 milliard kroner å utvide pappas del av permisjonen med fire uker.

 

For 1 milliard får de fornøyde fedre og fornøyde mødre.

 

Sover man ikke bedre når man innfrir et løfte, enn når man gjør seg uvenner med en hel mengde folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORSLAG:

2 års betalt permisjon valgfritt fordelt mellom mor/far.

Finansieres ved å ta bort kontantstøtten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en tredeling er en kjempegod ide. Det tvinger fedrene til å komme mer på banen og ta større ansvar hjemme - noe som er sunt både for barna, fedrene og til sist oss mødrene (tenker da først og fremst på parforholdet, men selvsagt også ift arbeidsgiver). Med den nye ordningen med at permisjonen er fleksibel slik at man kan ta den ut over 3 år, så blir det ingen fedre som tvinges til å være borte fra jobb i en lengre periode av gangen og dermed kan også foreldre som har enkeltmannsforetak ta ut permisjonen. Jeg mener også at det må være mulig for mødre som av helsemessige grunner ( som fødselsdepresjon/store bekkenplager/andre fødselsmessige eller -etterkomplikasjoner) trenger det, å være lenger hjemme. Men det har vi kanskje syketrygd for?

 

Hvis man går inn for en tredeling, må det også være en forutsetning at kravet om ammefri økes fra 1 til 2 timer, og at det lovfestes at dette skal være betalt av arbeidsgiver (refunderes av NAV).

 

Selv har jeg delt 50-50 (100% lønn) med min mann, og det fungerer utmerket. Men så har jeg også 2 timer betalt ammefri i min tariffavtale.

 

Vet du for øvrig at skjemaet for å få foreldrepenger fra NAV ikke har noe som helst rubrikk for fars permisjon utover 6 ukers kvoten? Jeg ringte og spurte, og fikk beskjed om å skrive det i fritekstfeltet under "Annet"! Apropos likestilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synst pappaene burde få lenger permisjon, men den skal ikkje tas i fra mor sin kvote!!!!!!!! tenker på amminga da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma`n til snupperuska: Ja, er ikke det der med skjemaet bare helt teit?! Det reagerte jeg også på! Jeg følte at jeg drev med nybrottsarbeid da jeg og mannen delte permisjonen med 8 mnd til meg og 4 til ham. Hos Nav sa de også flere ganger; - Jamen husk at dette trenger ikke være endelig. Hvis DU (mamma) ombestemmer deg og vil ha mer av tiden så kan dere bare gjøre om....

 

Jeg er for forslaget, men aller helst vil jeg ha en lenger permisjonsperiode hvor den ekstra tiden øremerkes far. Men jeg tror det trengs lover for å endre ståa,både på hjemmefronten, barns forhold til far og i arbeidslivet.

 

 

For øvrig; lykke til i den nye jobben og i arbeidet med full barnehagedekning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ny jobb! Jeg har virkelig sansen for dette initiativet, og håper du fortsatt leser svarene du får her inne.

 

Det er flere grunner til at jeg er sterkt imot tvungen tredeling av permisjon. Prinsipielt sett, har jeg store problemer med at andre skal deltaljbestemme hva som passer den enkelte familie best. La dem få lov til å bestemme dette selv. Dagens ordning gir familiene i stor grad mulighet til det.

 

Og kanskje ville det bli en reell mulighet for fedre å være hjemme lenger dersom de fikk full dekning av lønn? For vår del, ville det vært bortimot økonomisk ruin dersom pappa skulle være hjemme i 1/3 av permisjonstiden. Han tjener over 6 G og fikk ikke dekket mellomlegget av arbeidsgiver. Jeg tjener ikke godt, vi er nyetablerte, og ville ganske enkelt ikke fått det til å gå rundt økonomisk.

 

Jeg opptatt av barnepsykologi, herunder tilknytningsteori, og deler Zarasustras betraktninger rundt hvorvidt det er heldig for barnet å skulle forholde seg til en annen hovedomsorgsperson på samme tidspunkt som det er på sitt mest sårbare i forhold til tilknytning.

 

Amming er også et viktig moment. Vi har tvillinger, og mine erfaringer er naturlig nok preget av det. Jeg dobbeltammet våre to. Da de var 6 mnd. gamle, hadde vi såvidt begynt å introdusere fast føde. Det innebar at jeg fortsatt ammet dem store deler av døgnet (hvilket jeg også gjorde da de nærmet seg 8 mnd). Riktignok både bor og jobber vi i Oslo (hvordan er det meningen at andre, som har lang vei mellom hjem og jobb, skal få til dette?), men det ville likevel kostet pappa mye tid, organisering og stress å frakte ungene til meg på jobb så jeg kunne få ammet dem. Jeg kan for øvrig heller ikke se det helt romantiske i å sitte med dobbeltammepumpa på personaltoalettet på jobben ;-)

 

Først da barna våre nærmet seg året, ville jeg vært bortimot i stand til å begynne å jobbe. Det var et fysisk og psykisk tøft svangerskap, og et heftig første år med to små som jeg altså ammet store deler av døgnet, som sov like dårlig på nettene og som hadde separasjonsangst på samme tid. Etter planen skulle jeg også ha begynt å jobbe da barna rundet året, men mangel på barnehageplass gjorde at jeg måtte ta ulønnet permisjon i ett år ekstra. I ettertid er jeg fryktelig glad for det. Dette ble året da vi kom oss på beina og både hadde tid og krefter til å nyte det å være tvillingforeldre.

 

Så: Øk gjerne pappakvoten, men ikke på bekostning av dagens ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt feil å sette nekte mor mer enn 6 mnd med 100% lønn, samtidig som man anbefaler fullamming til 6 mnds alder.. Her i gården hadde det iallfall blitt veldig tungvint for pappaen fra 6 til 7 mnds alderen, da spiste pjokken stort sett pupp - og dagen hadde vel blitt brukt til å frakte gutten til og fra meg som var på jobb..

 

Jeg syns det er helt ok sånn det er i dag - det er ikke mye jobb å ordne det sånn at pappaen kan være hjemme utover de 6 ukene han har krav på.

 

Jeg er mot tredeling, syns alt kan være opp til hvert enkelt foreldrepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI til tredeling!

 

Jeg er for at pappaen skal ha mer permisjon, men da må hele permisjonen forlenges, ikke ta av den permisjonstida som allerede er for kort (syns jeg). Jeg merker som mor at 10 mnd permisjon er et minimum, og kunne godt tenke meg mer, så tanken på 6 mnd permisjon frister ikke akkurat til å gå ut i permisjon med et nytt barn. Kjenner jeg gruer meg bare ved tanken.

 

Å begynne å jobbe igjen når barnet er 6 mnd hadde ikke vært gunstig for oss. Barnet ble ammet en god del, og det hadde ikke vært mulig om jeg hadde måttet ut i jobb. Derfor hadde det blitt ammeslutt.

 

Og det er jo tross alt vi mammaene som går gjennom (ofte et tungt) svangerskapet i 9 mnd, og som ammer barna!

 

Vi er voksne mennesker, og bør få bestemme dette selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Leste faktisk om denne "tråden" i avisen, og logget meg inn for å lese. Mange flotte tilbakemeldinger og meninger, som jeg håper har gitt deg mer innsikt i hva som foregår i "de tusen hjem", og hvilke situasjoner dere er nødt til å ta hensyn til og vurdere når dere utarbeider et nytt forslag.

 

 

Dette er mine tanker rundt temaet:

 

1. Ja - lovfestet lengre permisjon til pappa, som vil med tiden sikre likelønn, mindre diskriminering i arbeidslivet av unge kvinner, og mer likestilling i hjemmet.

 

2. Ikke la dette gå på bekostning av mammas eksisterende permisjon - de langt fleste trenger mer enn 6 mnd før de er klare både fysisk og psykisk til å gå ut i arbeidslivet igjen. La pappas permisjon komme på toppen av mammas, bedre for amming, bedre for mors restitusjonsperiode, og bedre for barnet som vil få mer tid med mor og far før barnehagen og "hverdagen" setter inn.

 

3. Gjør det økonomisk gunstig eller, for å formulere det litt annerledes, sørg for at det ikke vil skade/forandre familiens økonomi at far tar permisjon. Her må det taes hensyn til at det finnes mange svært forskjellige "økonomiske modeller" for familier i Norge. Se bare ovenfor hvor forskjellige vi her på forumet er mht hvem som tjener mest, hjemmeværende/arbeidsledig mor/far, student osv.

 

4. La de 2 første ukene etter fødsel være lønnet for far

 

5. La det være flere muligheter til hvordan man ønsker å løse fars permisjon, han kan enten ta den alene, eller ta deler av den sammen med mor?

 

 

 

Lykke til med nytt forslag! Vi gleder oss til å høre hva dere kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at pappakvoten skal utvides,men ikke låses sånn som 3-delingen tilsier.

 

Jeg syns at pappaene skal få mer tid hjemme,for det er sunt for alle parter,men det skal ikke gå på bekostning av økonomien og mammaenes tid.

 

Og så syns jeg at pappaene må kunne få opparbeidet seg pappaperm sånn som vi mammaer gjør.

 

Lykke til med nytt forslag og gratulerer som ny minister!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest de fleste innleggene i denne og lignende tråder er jeg blitt overbevist om at tvungen tredeling er absolutt eneste vei å gå for å få slutt på mors "eierskap" til både permisjon og barn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, gjennomfør deling av fødselspermisjonen etter islandsk modell. Vær så snill, hjelp unge kvinner som skal ut i arbeidslivet til å ikke bli møtt med en forventning om at man kommer til å bli borte i noen år fra arbeidsplassen på grunn av fødselspermisjon. Dersom menn også forventes å være borte fra arbeidsplassen vil man konkurrere på like vilkår. 6 måneder hjemme er tilstrekkelig. Og jeg skjønner ikke denne argumentasjonen om at man ikke skal ta av "mammas permisjon". Det er jo kun seks uker som er forbeholdt moren. Jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om at "folk må få bestemme selv". Det er jo faktisk staten som har gitt folk muligheten til å ta ett år permisjon. Da må staten også kunne gi regler som fremmer likestilling. Det er slettes ikke naturgitt at man skal ha et år med lønn, den norske ordningen er enestående god, og den er tilstrekkelig god slik den er. Når kvinner tviholder på å ha permisjonen for seg selv, og mennenes permisjon kombineres med familieferie i Thailand, så bidrar permisjonsordningen til å sementere og forsterke et skjevt kjønnsrollemønster.

Kvinner må gjerne være hjemme for min del, men da synes jeg at de kan gjøre det for egen regning utover seks måneder. Kvinnene må tydeligvis tvinges til å gi slipp på permisjonen, for slik det har blitt nå, blir jo faktisk permisjon utover fars seks uker tydeligvis omtalt som mammas permisjon. Slipp fedrene til!

 

Jeg er snart ferdig utdannet jurist, og kunne tenke meg å jobbe i det private næringsliv. Og det er forstemmende at kvinner med barn, fra slutten av 20-årene og opp mot 40, er sjelden vare i det private. Et viktig grep for å motvirke dette er å dele permisjonen. Da må også mennene ta sin turn på hjemmebane, og ikke minst; De vil også bli ansatt med en forventning om at de kommer til å være borte dersom de får barn. Og da kan er vi kanskje et skritt nærmere likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk bør få velge selv hvordan de vil ta ut permisjonen! Jeg mener at så lenge det er jeg som føder barnet, ammer det, står opp hver natt (til og med nå, to år etter at jeg har sluttet å amme) osv., så trenger jeg den tiden hjemme. Jeg fullammet mitt barn til det var 7 måneder. Da begynnte jeg å stresse med maten, fordi jeg skulle begynne å arbeide da hun var 9 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er den rette Anniken Huitfeldt og svarer deg da. Lurer litt på om du virkelig har tid til å legge inn spm på dib, hehe ;)

 

Jeg mener vi må få bestemme selv. Dere i staten kan ikke bestemme alt over Ola Nordmann. Jeg mener kvinner bør få være hjemme med sine små selv, og at de bør bestemme selv når de er klare for arbeidslivet igjen. Det er mange som sliter med å levere fra seg sine små etter bare 9-12 mnd hjemme. Jeg har selv vært hjemmeværende i snart 6 år og stortrives med det. Mannen min jobber mye og reiser mye med jobben, så derfor må noen være hjemme og styre hus og hjem. Han tjener også greit til oss begge.

 

Jeg er ikke en dum mor som bare sitter på ræva, men er arrangert i ungene mine hver dag. Vi drar i åpen barnehage, besøker venner med barn, tar dem med på tur i skog og mark. Vi baker, vi synger og vi har det moro sammen. Denne tiden med mine små får jeg aldri igjen, og jeg takker Gud hver dag for at jeg får være hjemme med mine søte små. Jeg er utdannet sykepleier, så jeg skal begynne å jobbe igjen når minstemann er 7-8 år gammel, og mannen reiser mindre. Vi har det perfekt slik, og mange misunner meg som slipper tidsklemma og trette ettermiddager bare med stress. Hva om du angrer når du blir eldre på at du jobber så mye, og overlater det meste av ansvaret og oppdragelsen til andre enn deg selv? Kvinner må få lov til å passe sine egne unger selv, mener jeg. Må kvinner ut i arbeid etter 6 mnd er jeg redd det blir overbelastning av søkere til barnehagene. Ikke mange fedre er klare til å være hjemme hele dagen med en baby. Det er krevende, og moren har puppen, noe menn aldri får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og lykke til i ny jobb!

Det er mange som har svart deg, og det er mye fornuftig som er sagt - selv skulle jeg så inderlig ønske meg at du tittet på denne linken:

 

http://www.universitas.no/?sak=50135

 

Fedre som får barn med en mamma som er student får ikke fedrekvote i det hele tatt.

 

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du spør Anniken Huitfeldt, dette er et tema som engasjerer småbarnsforeldre.

 

Jeg er en jente på 29 år, som i utgangspunktet jobber 100%. Jeg er gift, og min mann jobber også 100%. Vi har et barn på 13 mnd. Jeg skulle egentlig ha begynt å jobbe i januar, men er sykemeldt pga bekkenproblemer etter fødsel.

 

Hvis min permisjon hadde vært avsluttet etter 6 mnd, ville jeg gått ut i sykemelding da. Hadde jeg vært frisk ville jeg ha trappet kraftig ned på ammingen før permisjonsslutt, jeg ville blitt stresset hvis ikke det var i boks i god tid før jeg skulle begynne å jobbe.

 

Vår situasjon er litt spesiell, i og med at jeg har hatt og har så store problemer med bekkenet etter fødselen. Men det er ganske mange som sliter med dette etter fødsel. Jeg går i behandling hos fysioterapeut 3 ganger i uken, og hun jobber med mange som har slike problemer. De fleste blir friske i løpet av permisjonstiden. Hadde man bare hatt 6 mnd på seg, ville mange flere måtte gå ut i sykemelding.

 

Norge er et land hvor det er godt å leve, hvor de fleste kvinner klarer å kombinere det å være mor, med en karriere. Mye av grunnen til dette er at vi har gode velferdsordninger. Hvis disse ordningene blir innskrenket tror jeg dette ville gått på bekostning av likestillingen i Norge. Flere ville kanskje ha valgt å ikke jobbe i småbarnsperioden, fordi det ville oppleves som for stressende.

 

Pappas kvote: synes det er greit at familier selv an få bestemme hvordan de vil dele opp permisjonen. Det er dessverre slik at menn ofte tjener bedre, og det slår økonomisk uheldig ut hvis pappaen må ta en lengre del av permisjonen. Pappaen her i huset er helt enig med meg,- det er en god ordning at dette er valgfritt, altså opprettholde dagens ordning.

 

Håper du leste dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot at far skal være mer hjemme enn de seks ukene han har krav på pr. i dag. Men er ikke helt enig i at dette må lovfestes. Det er faltisk slik i dag at, det utover de første seks ukene etter fødsel og fars seks uker, foreldrene i stor grad selv kan bestemme hvor lenge far skal være hjemme. Det er ikke sikkert at det er det at folk selv kan bestemme dette som er grunnen til at mange fedre ikke tar ut mer enn de må. Jeg tror nok også mye av grunnen er økonomien i dette. svært mange fedre tjener mer enn 6G, og familien vil komme svært dårlig ut økonomisk dersom far skal være legre hjemme og få mye laveere inntekt enn vanlig. De aller fleste i dagens samfunn, og kanskje spesielt i de store byene hvor boligprisene er sinnsyke, har store lån som de kal betjene. Disse lånene er nok tatt opp med utgangspunkt i inntekt og ikke at far skal tape masse penger ved å være hjemme. Kort sagt tror jeg at dersom inntektstaket fjernes vil flere fedre ta lengre permisjon.

Vi har valgt permisjon med 100% lønn, og "bare" fars uker til far. Dette pga økonomi. Dette medfører at jeg skal ut i full jobb når vesla er 8 1/2 mnd. Nå er det bare syv (!) uker igjen og jeg gruer meg! Ikke fordi jeg ikke tror far og vesla får det fint hjemme, men fordi jeg fremdeles ammer mye og ofte. Vi har akkurat klart å slutte med nattammingen, men hun ammes fremdeles til hvert måltid i tillegg til frukt, grøt og middag. Hun ble fullammet frem til seks mnd, da også mye på nattestid, og jeg kunne ikke under noen omstendigheter tenkt meg å jobbe allerede da. MEN dersom permisjonen skal tredeles og man velger 100 % lønn vil det være det som er realiteten. DET MÅ IKKE SKJE! Kunne aldri jobbet fulltid samtidig som jeg ammet opptil anenhver time om natten. Dersom permisjonen skal tredeles må den eventuelt heller forlenges tilsvarende. Det er mer enn tidlig nok å skulle jobbe fullt når barnet bare er 8 1/2 mnd!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappas kvote kan godt være mer enn 5 uker! Jeg har ingenting imot at mine barns far er hjemme med barna!

MEN:

6 måneder hjemme for mor etter en fødsel er alt for lite!!!

Hvis loven tvinger meg ut i arbeid etter så kort tid - da slutter jeg å jobbe!!

Hvorfor?

Fordi jeg vil fullamme mine barn til de er minst 6 måneder.

Jeg mener vi har en stor helsegevinst på lang sikt, når barna blir ammet. Ingen politiker kan endre det faktum, at det mest naturlige for et spedbarn er å få den melken som er spesialprodusert for akkurat dette spedbarnet. Melk fra egen mamma!!

Det blir bare stress å skulle gå hjemme for far - med en unge som skriker etter pupp. Det blir stress for mor med melkespreng på jobb.

Alternativet blir at mange flere enn i dag gir opp ammingen tidlig. (nå kommer sikkert "pepperen" haglende over temaet "det hersens ammepresset i Norge" - men vi er nå en gang laget slik, folkens! Så ti stille!!)

 

Mange er ikke skikkelig i gang med rutiner og kos før barnet er rundt 6 måneder, dette gjelder særlig førstegangsfødende. Men med flere barn hjemme er mor mere sliten etter svangerskap og fødsel. Ergo; vi trenger alle god tid til å kose oss med barna når vi er kommet i form igjen.

Skal vi da tvinges ut i arbeid akkurat når vi endelig har blitt kjent med barnet, og virkelig fått til et godt forhold? Det klarer ikke jeg!

 

Jeg synes dessuten at dere politikere må lære dere at vi vanlig dødelige faktisk har en hjerne!

Vi kan tenke selv, vi kan snakke sammen i familien og finne ut hva som er best for oss!

La oss få være voksne mennesker som bor i det dere kaller et fritt land, Norge... Jeg er faktisk ikke sikker på om det er noe fritt land lenger!! Nå må dere politikere slutte å diktere oss!

Jeg synes forslaget med 3-deling av permisjonen er et skritt tilbake, i det som for dere tydeligvis er viktigst her i verden; alle skal ut i jobb om vi vil eller ikke - dere kaller det likestilling. Jeg kaller det tvang!

 

Hvis dere lovfester denne 3-delingen så tvinger dere meg tilbake til kjøkkenbenken!

For meg er barna viktigst! De setter jeg foran meg selv! Så lenge de er små trenger de mamma mest det første året.

La oss heller få en lengre permisjon - som vi kan fordele som det passer oss i familien.

 

PS - både mannen min og jeg jobber fullt bare fordi vi må for å kunne forsørge oss. Begge vil egentlig jobbe redusert, fordi vi mener barna har det best mest mulig hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir desverre ikke flere pappaer som blir hjemme om man får velge selv, eller så kommer denne utviklingen til å gå uendelig sakte.

 

Jeg synes at når staten først gir en så stor støtte til småbarnsforeldre som barselpermisjonen er, så må de også forsikre seg om at denne støtten er med på å skape et likestilt samfunn, ikke motsatt.

 

1) Gi 1 års permisjon med full lønn til alle

2) 4 måneder forbeholdt far

3) Fars permisjon må ikke være avhengig av mors jobb

4) Det må v'ære mulighet for å overføre fars permisjon til mor ved behov

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å ikke gå inn for forslag som tvinger noen til noe som helst -og det gjelder bunden tid både til mor og far. Dere vil vel at folk skal gidde å få barn? Jeg studerere dette året - og vi har ikke rå til å ha mannen min i permisjon da ikke staten betaler full lønn. Jeg SKAL ha et års permisjon neste barn. Det er både jeg og han enig i. Han vil ikke være hjemme. Og jeg vil ikke ha en baby hjemme med en far som egentlig ikke vil når jeg virkelig vil...

 

Slutt og tving folk...

 

Og ikke kom drassende med 'mannspanelet' deres! Det er ikke et representativt utvalg av menn her i landet. Og hvor er likestillingen - har jeg hørt ordet 'KVINNEPANEL'?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har svart på mitt innlegg, og ikke på HI sitt; kommenterer jeg svaret ditt tilbake.

Mulig det at din mann ikke blir hjemme... Men det hadde min!

Er det forresten det å få far hjem som skaper likestilling? Som skaper en god far?

Det å ta del i papparollen må komme som et ønske fra far selv. Og det er de samme fedrene som ikke velger å være hjemme ved valgfrihet, som kommer til å kjede seg hjemme når de blir tvunget hjem.

Jeg tror ikke det fremmer "utviklingen" som du kaller det...!!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes far skal få 6uker ekstra perm i tillegg til de 6 han allerede har og oppå de 10-12mnd, sånn som de m tvillinger får per dags dato. Og at de ekstra 6ukene burde kunne tas ut når en vil om det er sammenhengende 3mnd el tidskonto el om en velger å ta de sammen m mor...

Det burde iallefall vært betalte de første 2ukene ettter fødsel,samboeren min måtte bruke deler av ferien sin.

Her ville vi oxo sliti økonomisk siden han har betydlig høyere lønn enn meg og 6G!

Er imot tvungen 1/3, 1/3 og 1/3 mener d skal fortsette å være valgfritt, men er for lenger betalt permisjon...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...