Gjest Skrevet 6. mars 2008 #276 Skrevet 6. mars 2008 Jeg er for at far får være lenger i permisjon. Men ikke delt på tre tredjedeler. Mor bør ha ukene hun allerede har og far sine uker må ikke bli tatt av mor sine. Barn rundt året er for små til å begynne i barnehage eller hos dagmamma. Utvid heller permisjonen til 15 mnd, så barnet får utvikle seg mer motorisk, språkmessig og emsojonelt før det plasseres i barnehagen.
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #277 Skrevet 6. mars 2008 Gratulerer med ministerstillingen! Har tro på at du vil gjøre en god jobb der! Her i huset vil far gjerne være mer hjemme men ikke på bekostning av "mors" permisjon. Man kan vurdere å dele likt den dagen far tar over ammingen. Men la for all del folk få bestemme sjøl hva som er best for dem! I vårt tilfelle så føler jeg at jeg trenger tid før jeg skal tilbake i jobb grunnet bekkenløsning. Alle har det forskjellig og føler det forskjellig. JA til mer permisjon til far i tillegg til den ordningen vi har i dag!
Mammare Skrevet 6. mars 2008 #278 Skrevet 6. mars 2008 Ja, kvinner ligger fortsatt etter menn i løssutviklingen, og mye av dette skyldes avikling av fødselspermisjonen. Jeg erfarer dette selv, noe jeg på mange måter synes er synd. Ja, fedre kan med fordel ta større del av permisjonen, jeg tror det er viktig at far og barn får litt tid for seg selv (ikke bare sammen med mor), for å finne ut av ting selv og få en tettere tilknytning. Men NEI, jeg synes ikke dette er riktig måte å løse likelønnsspørsmålet på. Joda, denne metoden vil sikkert fungere og føre til at lønnsforskjellene kanskje dempes, men jeg tror likevel ikke det er riktig metode. Det er å blande sammen ulike saker! Jeg tror i mange tilfeller dette vil gå utover barnets beste. Ikke minst i de tilfellene far velger å avstå fra hele eller deler av sin permisjon, da må barnet passes av andre enn sine foreldre allerede etter 6 (8) måneder dersom familien har råd til at mor tar ulønnet fri. I min forrige (og første) permisjon hadde jeg selv 9 mnd og faren 3 mnd av permisjonen, noe som betød at jeg begynte å jobbe igjen da barnet var litt over 8 mnd (tok ikke ut ferie i perioden). Dette fungerte fint for oss, MEN det måtte planlegges i forhold til nedtrapping av ammingen i forkant, samt at det må legges til at jeg var ganske ny i jobben min og veldig motivert for å komme i gang. Jeg tror nok ikke alle nybakte mødre ville følt seg klare, og det føltes ikke nødvendigvis helt naturlig selv om det fungerte fint for oss. Og sist men ikke minst: LA OSS VELGE SELV hva som er riktig for vår familie, våre barn og våre karrierer! Jeg (som egentlig er litt opptatt av karriere og lønn) ser at mannen min stadig stiger i lønnshierarkiet mens jeg blir forsinket av det å få barn, men jeg velger likevel bevisst å ta ut det meste av permisjonen nå som jeg straks føder mitt andre barn. Dette er noe jeg og min mann er blitt enige om, fordi det er det som fungerer best for oss og våre barn! - Lykke til i arbeidet!
Tre flotte gutter Skrevet 6. mars 2008 #279 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har selv et barn på 2 år, og venter tvillinger i april. For vår del har det vært uaktuelt at far skulle tar mer enn pappakvoten. Jeg ønsket å fullamme til 6 mnd, og fortsette ammingen minst til barnet var 1 år, og helst lenger. Samtidig har vi begge ønsket å skape minst mulig stress rundt ammesituasjonen for både mor, far og barn, ved å unngå at far i sin permisjonstid måtte komme innom mors jobb hver dag for å få ammet barnet, eller at mor måtte pumpe ut melk for at far skulle gi morsmelk på flaske. (Syns pumping er slitsomt og tidkrevende.) Jeg nattammet til barnet vårt var 11 mnd, da begynte jeg å jobbe igjen, og vi reduserte ammingen til morgen, ettermiddag og kveld til barnet var 18 mnd. Vi har hatt en lang og fin ammeperiode uten stress, og far og barn kunne nyte tiden sammen under pappapermen uten å måtte reise inn til mors jobb for amming. Samtidig fikk mor konsentrert seg fullt og helt om en krevende jobb, uten å skulle legge inn amming på timeplanen i tillegg. Jeg mener at dagens ordning er god og fleksibel, og gir familier valgfrihet. En tvungen tredeling er en altfor rigid ordning, som neppe passe alle familier, og som i mine øyne verken er mor- eller barn-vennlig. Hensynet til barnets beste har nesten vært fraværende i debatten, og jeg trodde lang foreldrepermisjon var innført nettopp av hensyn til barna! I stedet har det utviklet seg til en debatt om mors og særlig fars rettigheter; en kamp om permisjonsuker. Mors og fars rolle i barnets første leveår er forskjellig, og en likere fordeling av permisjonen er ikke nødvendigvis mer rettferdig eller bedre for barnet. Når det er sagt, kan fedrekvoten gjerne økes, men ikke på bekostning av mors andel.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #280 Skrevet 6. mars 2008 Selv var jeg klar for å jobbe ganske snart etter fødsel. Hadde permisjon i 10 uker først, deretter hadde far 8 uker (og ja, jeg fullammet. dvs pumpet og ammet, ikke noe tillegg. og det gikk helt fint.) Så hadde jeg ca 2 mnd, pappa ca 2 mnd. Da gutten var ca 8 mnd begynte han i bhg. Min mening om permisjonen er at det 1) må bli lettere å bestemme fritt hvem av foreldrene som skal ha permisjon når. Som noen over har skrevet må man ha universitetsutdannelse og mer til for å ha mulighet til å fylle ut skjemaet på nav riktig (noe både jeg og mannen har, og likevel hadde problemer...) Til og med de som jobber på nav har problemer... 2) Far MÅ få rett til selvstendig opptjening av fødselspenger!! Da jeg er 100 % student, måtte jeg i tillegg jobbe 50 % (med stor mage) for å rekke å jobbe nok til å fylle kravene, selv om far var i full jobb. Hadde ikke vært noe problem hvis det var omvendt, og det er urettferdig. 3) Man burde ha mulighet til å ta ut permisjon samtidig. F.eks velge å ta totalt to mnd kortere permisjon, og heller ha 2 mnd sammen i permisjon. Ingen ting hadde gjort barseltida enklere for meg enn å ha mannen hjemme sammen med meg en stund. Å komme hjem fra sykehuset med en knøttliten baby og være overlatt helt til seg selv fra dag en var utrolig tungt, både fysisk og psykisk. Ikke alle har masse familie rundt seg, eller venner som også går hjemme hele dagen... Ble ensomt, slitsomt og deprimerende. (så hadde det ikke vært for at jeg kom meg ut i jobb og fikk se andre folk, vet jeg ikke hvordan det skulle gått med psyken til både meg og babyen!)
silkeføre Skrevet 6. mars 2008 #281 Skrevet 6. mars 2008 Dagen til en mamma i jobb med barn på 5 mnd. Jeg begynte i jobb igjen da min datter var 5 mnd og 12 dager. Jeg ammer om natten, får barnet mitt til å sove igjen når hun våkner 4-5 ganger hver natt (for det er bare mamma og litt pupp som gjelder da), går på jobb, hjem i lunsjen og ammer (ønsker at barnet skal slippe uroen med å bli brakt til og fra hver dag), tilbake på jobb, hjem igjen og ammer, jobber litt hjemme, sover litt for å ta igjen nattens tapte søvn, får servert middag av snille mannen min, leser avis og slapper litt av før en ny runde... Alt for at mannen min skal få muligheten til å være hjemme mer enn seks ukersfedrekvote hvis han vil (for da må jo fedrekvoten tas tidligere enn de "vanlige" siste ukene). Men vil han? Nei. Hadde jeg orket dette i lengden? Nei, da hadde jeg sluttet å amme for lengst! Nå har vi riktignok vært litt uheldige da min datter ble syk etter en uke i jobb, men likevel. Det tar tid med tilvenning til fast føde, og flaske med pumpet melk har hun nektet å ta etter de første tre måneder. Da min datter var født, to uker over termin, var allerede 5 uker av permisjonen gått. Jeg hadde bekkenløsning, måtte ta hastekeisersnitt, og kroppen er ennå ikke helt i orden drøye 6 måneder etter. Dette gjelder nok flere enn meg, så jeg er sterkt i mot forslaget om at Staten skal bestemme at mor skal i jobb etter knappe 6 mnd. Hvis dette forslaget går gjennom, kan det til syvende og sist være barna det går utover. En hver familie er/bør være i stand til å styre seg selv, så får man heller gjøre noe med reglene for ansiennitet/lønnsøkning i arbeidslivet for at mor ikke skal tape lønn! Det hadde vært supert med mer permisjon forbeholdt far, men dette bør komme på toppen av det som allerede er i dag. Flott at den også kan tas ut over en treårsperiode. Vi ville spredd den som en dag i uken fra vi forhåpentligvis får barnehageplass.
proppeloppen Skrevet 6. mars 2008 #282 Skrevet 6. mars 2008 JA til å øke pappas kvote men IKKE på bekostning av mammas kvote. La hver familie få den friheten til å bestemme selv hvilken løsning som passer dem best, men "øremerk" gjerne noen ekstra uker til pappa i tillegg til dagens kvote. Jeg valgte 80 % lønn i 1 år når jeg gikk hjemme med førstemann, og følte det var akkurat passe tid for meg å være hjemme etter fødselen......både med tanke på barnet og meg selv. Er glad for at jeg hadde den muligheten og ikke måtte tilbake i jobb etter kortere tid.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #283 Skrevet 6. mars 2008 Skulle gjerne sett meg selv på jobb 6 mnd etter fødselen.... Depresjon og melkespreng.... passer kjempegodt når man jobber med rusungdom. Måtte politikerene brenne for dette forslaget! Jeg har akkurat kommet meg og nå er datteren min 10 mnd.
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #284 Skrevet 6. mars 2008 Hallo Jeg tok ut permisjon 1mnd før fødselen fordi jeg jobber i helsevesenet og der er det mye gåing og mange tunge løft.Dette ville jeg hatt større kvaler med å gjøre dersom permisjonen kun ble 6mnd til sammen med 100% lønn.Helsevesenet er et typisk kvinnedominert yrke med lav lønn.Derfor er det utelukket å tenke på kun 80% lønn i denne tiden for mange. Det er jo tross alt vi kvinner som skal føde og dersom det blir vanskelig økonomisk og vanskelig med amming og mamma-omsorgen så tror jeg mange kvinner lar være å få barn, enkelt og greit, slik som i Italia f.eks.....og det er vel ikke Norge tjent med, he?Hvem skal da stelle de gamle? o.s.v, o.s.v. Jeg mener det er kjempeviktig å bevare VALGFRIHETEN! For noen vil det være greit med kun 6mnd- for andre utelukket. Jeg syns også retten til å ta ut ett års ulønnet permisjon burde være valgfri slik at man kan bestemme seg for at den med høyest lønn jobber , uansett om det er mor eller far. Men ett spørsmål er jo da om disse mannsdominerte arbeidsplassene som byggefirma, elektrikerfirmaer, bilverksteder- om de er villige til å ta belastningen med å finne vikarer i hytt og pine?( slik som f.eks helsevesenet har slitt med i alle år grunnet bl.a.svangerskap.....he, he har litt lyst til å se dette i praksis.....) Lykke til på stortinget Anniken.Flott at du tok jobben! ;-))
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #285 Skrevet 6. mars 2008 Hei. Hva med de som ammer lengre enn 6 mnd da? Dette synes jeg er uhørt at vi skal ut i arbeid når barnet er 6 mnd. Ja, jeg er klar over at det er mange som ikke ammer barnet sitt så lenge nå til dags, men det finnes unntak. Synes det er press nok om mødre må tidligere ut i arbeid, for at samfunnet har blitt sånn. Skal man klare seg sånn någenlunde med hus, bil osv MÅ man ut tidlig i arbeid og det er samfunnets feil! Husprisene er jo helt uhørt, hva med de nyetablerte? Det blir ingen nyetablerte snart, for prisene er aaaaalt for høye! Er det virkelig barnehager og sfo som skal ha barneoppdragelsen for tiden!? Hva med de som vil oppdra barna sine selv? Jeg tror dette er grunnen for at det har blitt så mye mere vold og ufordragelige unger. Ingen har respekt lengre for verken lærere, voksne, politi osv. Det er jo ikke alle som er for denne likestillingen eller. Synes veldig mye går utover småbarnsfamilier. Ja lengre permisjon til pappa, men ikke på bekostning av mamma sin!
maxime75 Skrevet 6. mars 2008 #286 Skrevet 6. mars 2008 Hei Anikken ( Hvis du leser dette ) Jeg og min mann venter vår første i juli. Vårt høyeste ønske med permisjon er at mamman og pappan kunne ta ut permisjon samtidig etter fødsel. Siden vi ikke vet helt hva vi går til enda er tid sammen det vi ønsker. Vi er så heldig å får en liten en i sommerferien så vi får ta ferie + litt ulønnet fri for pappaen. Men det er synd å må bruke feriepengene våre på at pappan skal få 14 dager fødselsperm da dette ikke blir dekket av arbeidsgiver. Vi har nå valgt at jeg blir hjemme mesteparten av permisjonen. Og pappan tar 6 uker + ferie neste sommer. pappan kunne tenke seg lenger permisjon,men det er etter at babyen er 1 år og eldre. Han vil gå på tur i skogen og ha frihet til å gjøre ting med barnet. osv... Synes ikke det er noe særlig å dra på min jobb 2 ganger om dagen så junior får mat. Tror at hvis jeg må begynne å jobbe etter 6 mnd kommer jeg aldri til å klare å gjøre noe på jobb. Blir vel sittende på do og pumpe meg og grine. Er jo litt følsom for tiden også. Så jeg sier ja til valgfrihet og gjerne flere uker permisjon i tillegg til den som er i dag. Og at pappan har murlighet til å ta den ut når han vil. Papirere hos nav i dag er veldig vanskelig å fylle ut. hvis man kunne endre seg underveis er det murlig at pappaen murligens hadde tatt ut mere av foreldrekoten.
2 gull :) Skrevet 6. mars 2008 #287 Skrevet 6. mars 2008 Syns det er heilt borti natta, syns heller mor skal få ha permisjonen også kan far få bruke de ukene han har krav på! Kunne heller vært en annen ordning dær de kunne vært delt inn sånn at far og mor kunne ha fått ha litt permisjon i lag, sånn at de kunne fått vært litt ilag (hadd permisjon ilag) sånn at de kunne vært sammen med ungen sin! Tenk på de som ammer længre enn 6 mnd, skal de liksom dra fra jobb før å amme ungen sin, må vell være bedre at man kan være heime me ungen sin et år sånn som det skal være!! Syns at pappas uker burde være langt mere enn 5 uker (eller den er vell 6 uker) Syns at far og mor kan få ha en del av permisjon i lag, altså sammen. Jeg får min del syns at jeg burde ha d året med permisjon som man skal ha, og ikje mindre... Syns at 8 mnd me (80% lønn) er alt for lite, hvorfor kan d ikje være sånn at man får d året man skal ha! Og at d heller ordnes sånn at mor og far kan få mere permisjon ilag, til å være ilag hjemme med ungen sin! Koselig både for mor og far, og ikje minst ungen!
GRAM Skrevet 6. mars 2008 #288 Skrevet 6. mars 2008 jeg mener det er for lite med dagens ordning for mor,kunne godt tenkt meg at den var 2 år og at den kunne deles mellom mor og far slik de mener det er best.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #289 Skrevet 6. mars 2008 jeg er student og har en liten jobb i tillegg. dette gjør at jeg må ta 10 mnd permisjon med 80 % for at vi skal klare oss økonoomisk. vi planla ikke å bli gravide, men ble det selv om jeg gikk på prevensjon og ville derfor beholde. min samboer tjener ikke så godt men han tjener mer enn meg, vi er avhengig av at han kan få de han kan av inntekt. jeg klarer ikke jobbe så mye ved siden av studiet- og da må jeg ta et valg. jobb eller utdannelse. dere kan gi oss en periode- si et og et halvt år også kan vær og en familie få gjøre som dem vil- dette har dere faktisk ikke noe med. alle må få gjøre som dem vil og slik det passer folk. likestilling er noe tull!!!! vi blir ikke likestilt uansett hvor mye dere ønsker det. vi føder og ammer osv, dette kan ikke menn gjøre- sats heller på at de med lik utdannelse kan få lik lønn istedenfor å blande dere inn i privatlivet til folk. hilsen student, mamma, og arbeidstaker.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #290 Skrevet 6. mars 2008 jeg er student og har en liten jobb i tillegg. dette gjør at jeg må ta 10 mnd permisjon med 80 % for at vi skal klare oss økonoomisk. vi planla ikke å bli gravide, men ble det selv om jeg gikk på prevensjon og ville derfor beholde. min samboer tjener ikke så godt men han tjener mer enn meg, vi er avhengig av at han kan få de han kan av inntekt. jeg klarer ikke jobbe så mye ved siden av studiet- og da må jeg ta et valg. jobb eller utdannelse. dere kan gi oss en periode- si et og et halvt år også kan vær og en familie få gjøre som dem vil- dette har dere faktisk ikke noe med. alle må få gjøre som dem vil og slik det passer folk. likestilling er noe tull!!!! vi blir ikke likestilt uansett hvor mye dere ønsker det. vi føder og ammer osv, dette kan ikke menn gjøre- sats heller på at de med lik utdannelse kan få lik lønn istedenfor å blande dere inn i privatlivet til folk. hilsen student, mamma, og arbeidstaker.
Gjest Junemor85( Skrevet 6. mars 2008 #291 Skrevet 6. mars 2008 det er ille at voksne mennesker ikke kan få gjøre slik som passer for dem. dere må tenke på at det er ikke alle familier som har begge forelde i full jobb. jeg er student og dette skaper masse problemer for oss økonomisk da jeg ikke har mulighet å jobbe så mye ved siden av studiet. skal jeg heller ikke kunne amme i et år? til og med min samboer syntes dette er ille- han vil ha mer men han vil ha det i tillegg til mitt. det er ikke han som har gått konstant syk i 9 mnd- kan ikke jeg da få det jeg kan av mnd å komme meg på? vi må ta 10 mnd med 100 prosent ellers klarer vi oss ikke økonomisk. hva blir det neste? er man voksen nok til å bli foreldre er man voksen nok til å bestemme dette selv!
Gjest Junemor85( Skrevet 6. mars 2008 #292 Skrevet 6. mars 2008 det er ille at voksne mennesker ikke kan få gjøre slik som passer for dem. dere må tenke på at det er ikke alle familier som har begge forelde i full jobb. jeg er student og dette skaper masse problemer for oss økonomisk da jeg ikke har mulighet å jobbe så mye ved siden av studiet. skal jeg heller ikke kunne amme i et år? til og med min samboer syntes dette er ille- han vil ha mer men han vil ha det i tillegg til mitt. det er ikke han som har gått konstant syk i 9 mnd- kan ikke jeg da få det jeg kan av mnd å komme meg på? vi må ta 10 mnd med 100 prosent ellers klarer vi oss ikke økonomisk. hva blir det neste? er man voksen nok til å bli foreldre er man voksen nok til å bestemme dette selv!
*spirekrok er Høygravid* Skrevet 6. mars 2008 #293 Skrevet 6. mars 2008 Uff.. Kjenner faktisk at jeg nesten gråter nå, blir lei meg når jeg tenker på at den dagen jeg får barn, så får jeg kanskje "bare" være hjemme med det i 6 mnd.. Jeg er 21 år og skal om et par år ut i jobb.. Det jeg ser mest frem til her i livet er å være hjemme med barnet mitt IKKE bare jobbe. Jeg setter familie fremfor jobb, og tenker ikke bare på at jeg snart er ferdig utdannet...Jeg går hver dag og gleder meg til det en dag er min tur til å få barn å være hjemme med det og kose meg.. Jeg mener at dette burde være valgfritt, og vil gjerne at mannen min skal ta vare på barnet vårt, men jeg tror at hvis dette blir påtvunget vil jeg da ikke søke noen jobb. Da får vi heller leve "fattig" slik at jeg får være hjemme mer enn 6 mnder og at pappaen får ta permisjon.
Nektarin_ Skrevet 6. mars 2008 #294 Skrevet 6. mars 2008 Jeg mener at dagens ordning er glimrende. Far har muligheten til å ta 1/3 av perm. Mye bedre å kjøre holdningskampanjer for å faktisk få far til å ta større del av perm, fremfor å tvinge frem en slik løsning. Mye annet som er mye viktigere for politikere å bruke krefter på :-)
Fruen77.mamma-igjen.nr3 Skrevet 6. mars 2008 #295 Skrevet 6. mars 2008 Hei! Jeg mener at det skal være opptil hver familie å vurdere hva som passer de best! Jeg synes pappapermisjonen skal komme i tilegg til mors uker.(54) Hva med de som ammer til barnet er 1år....... Baby tiden er veldig verdifull og den må man få ha mulighet til å nyte!!!jobbe og slite skal man tross alt gjøre resten av livet!!!! 6mnd er ALT for lite for mor å være hjemme! 9-11mnd + 8-10 uker til far-som familien fritt kan velge når de vil ta ut! (80% lønn er VELDIG dårlig)hva med de som ikke tjener så bra.......De får ikke annet valg enn 44uker =100% lønn. *men jeg er VELDIG glad jeg bor i Norge og har mulighet å være hjemme nesten 1år med barnet mitt* Lykke til!!!
loffmusa Skrevet 6. mars 2008 #296 Skrevet 6. mars 2008 far burde ha 2 uker lønnet samtidig me mor de første 2 ukene me dt nyfødte barnet. Ja,far kan godt få lenger pappa perm,men ikke på bekostning av mors,men sammen me mor?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #297 Skrevet 6. mars 2008 Jeg er helt imot at lengere pappa permisjon skal gå på bekostning av mors tid hjemme. Skal far være mer hjemme MÅ permisjonstiden bli lengere. Det burde være opp til hver enkelt hvordan permisjonen deles, om far vil ha to eller seks uker burde være opp til han.
Reveenka Skrevet 6. mars 2008 #298 Skrevet 6. mars 2008 En av grunnene til at permisjonen ses på som mors, er vel at det er mors jobb/opptjening som avgjør hva slags sv.skapspenger osm utbetales - permisjonen er 100% knyttet opp til om mor jobber eller ikke, og hvor mye hun tjener. Skal dette forslaget ha noe for seg, må far likestilles, slik at hans lønn er like avgjørende for hva slags utbetaling som ytes. EKS: Mor er student, har ikke opptjent seg rett til lønnet sv.skapspermisjon. Det har derimot fra, som har jobbet 100% de siste ti månedene(eller mer), han har en lønn på la oss si 500.000 i året. Da burde vel far kunne ta ut 2/3 av permisjonen, og permisjonspenger utbetales på bakgrunn av hans lønn? ..................................c",)
Solsikken73 Skrevet 6. mars 2008 #299 Skrevet 6. mars 2008 Hei! Først vil jeg si at det er flott at du spør dette spørsmålet her inne! Jeg mener at familiene selv må få bestemme dette!! Alle familier er forskjellige med ulike behov og ønsker. Jeg er for likestilling! Men det er forskjeller på menn og kvinner som vi ikke kommer utenfor. Dette er det området hvor biologien på oss er mest forskjellig. Kvinnen går gravid i 9 mnd, med alt det medfører på godt og vondt, vi føder og ammer. Jeg ammet flere ganger for natten når jenten min var 6 mnd. Tror ikke jeg hadde vært i stand til å jobbe da. Skulle jeg ha pumpet meg så mannen kunne ha matet om natten og når jeg var på jobb så hadde jeg mistet melken temmelig raskt... Med en tredeling vil det sitte langt inne å få flere barn. En firedeling synes jeg også er mye. Det skaper jo problemer for mange bedrifter hvis jeg må tilbake på jobb i 3 mnd, for deretter ta utvidet permisjon uten lønn. Jeg synes en ettåring er for liten for barnehagen..... Dette var min mening.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #300 Skrevet 6. mars 2008 Syntes det skal være en løsning slik som i dag, hvor det meste av permisjonen er til mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå