Gå til innhold

Pappa lenger permisjon og mamma kortere?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er politiker på Stortinget og er leder for Arbeiderpartiets

kvinnenettverk. Selv har jeg tre barn på 3, 4 ½ og 6 år. Jeg trenger dine råd for å få svar på noen spørsmål.

 

Noen er for å dele fødselspermisjonen i tre hvor mamma må ta 1/3, pappa må ta 1/3, og 1/3 kan brukes valgfritt av enten mamma eller pappa. Det betyr at hvis du tar ut 100 % lønn, kan ikke din permisjon vare lenger enn ca.6 måneder. Hva mener du om et slikt forslag?

 

Skal pappas kvote være 5 uker eller mer?

 

Hvor lenge mener du at du trenger å være hjemme etter fødselen?

 

Selv mener jeg vi trenger lenger permisjon til pappa, men at en lov som gir deg max 6 måneder (8 mnd ved 80% lønn) blir for lite hvis det skal gjelde alle. Hva mener du?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener i utgangspunktet at dette er noe folk må få lov til og bestemme selv.

Ja pappaer kunne godt hatt fler uker permisjon, men da i tillegg til mors, (og gjerne samtidig med mor), ikke istedet for mors. For de som fullammer til barna er 6 mnd, og ikke introduserer fast føde før dette, vil det jo i utgangspunktet si at pappa må bli med mamma på jobb for og amme. Det blir jo litt feil. Kan jo ikke kalle det kvalitetstid for far og barn.

 

Vil jo også tro at en tredelt løsning vil by på store problemer for småfirmaer, der de kanskje ikke er fler enn 10-20 ansatte. Hva skjer med bedriften når en eller to ansatte skal plutselig være borte i 3 mnd? er ikke så lett og finne vikarer for 3 mnd, i allefall ikke utenfor storbyene......

 

Min mening:

Lenger permisjonstid til far, men ikke på bekostning av mors permisjonstid, og ikke lovpålagt. La folk bestemme selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her MÅ jeg bare kommentere at den permisjonen vi har nå, 44 uker eller 54 uker, er IKKE mors permisjon... 6 uker er fars og 3 uker før og 6 uker etter termin er mors, resten er fritt villt;) Jeg er for lengre permisjon for far. 6 uker er jo ingen ting! Men det må finnes en løsning på både det økonomiske og hvordan i all verden dette skal gjøres for småfirmaer, som lillemor og nurket sier. Det er ikke bare å dele opp og si at fra nå av skal mor ha 1/3 og far ha 1/3 og resten kan deles. Må jo tenkes litt igjennom først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at dette må nesten få være opptil hver enkelt familie og bestemme selv ut ifra egne ønsker og økonomi.

Jeg syns far skal få litt mer permisjon enn det som er i dag, men syns likevel ikke dette skal gå utover mors.

Hva med å gi far 3 uker til da, som tilsvarer de tre ukene før terminen til mor? Slik at en av foreldrene uansett går hjemme til barnet fyller ett år. Ble litt rotete, men håper du forstår.

 

Samboeren min mener her at de to første ukene etter fødselen som far har rett på fødselspermisjon (som er ulønnet) absolutt bør være lønnet! Tenk på de som så inderlig vil være med mor og det nye barnet i den første levetiden til barnet, men som kanskje ikke har råd. Det syns vi er helt forferdelig - for det er faktisk veldig viktig at far får være med i denne viktige tiden man aldri får tilbake.

 

Så konklusjon:

Dette må hver familie få bestemme selv! Og JA til lønnet fødselspermisjon de 2 første ukene til far:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at pappa burde få mer permisjon enn de 6 ukene de har krav på pr. dags dato. Men ikke at dette skal tvinge mor ut i jobb etter 6mnd.

Er ikke for at far skal bli tvunget ut i 3mnd permisjon når barnet er 6mnd.

Selv så har jeg en mann som ikke hadde lyst til å ta 6 uker alene, og han var iallefall ikke klar for å ta f.eks 3mnd alene når jenta vår var 6mnd gammel.

Nå når hun nærmer seg 1 år så ser jeg at han er tryggere og kunne nok tenke seg å gå hjemme med henne en stund.

Derfor så mener jeg at man heller burde gi far ekstra permisjon utover de ukene foreldrene har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er enig i de over her.. er helt for likestilling, men får da være grenser er tråsalt vi som ammer og går gravide. det får ikke dere heller noen andre gjøre noe med (hvis vi kunne velge hvem som skal gå gravide så er saken en helt annen) jeg for min del hadde også noen deprisjon etter fødsel og tok ca 4-5måneder før jeg kunne nyte permisjonstiden min 100%. derfor mener jeg også at det skal være mere valgfritt. jeg føldte meg ikke klar til og jobbe før han var 7-8måneder (tok 80%perm) pga økonomi. det MÅ dere også tenke på: ØKONOMIEN til folk/firmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig at menn får en øremerket del av permisjonen. At menn tar mer omsorgsansvar vil virke positivt på mange forhold: likestilling i hjemmet, likestilling i arbeidslivet og likelønn - i tillegg til at barna får fedre som er mer enn lekepappaer. Og en øremerking er nødvendig slik at det blir like naturlig at pappaer skal være hjemme med barna sine som mammaer, slik at alle bedrifter får innarbeidet rutiner for at foreldre kan være borte en periode i fødselspermisjon.(ellers får bedriftene kun ansette folk over 50!)

 

Mitt barn er snart 6 måneder og jeg skal tilbake på jobb mens mannen min skal være hjemme. Om jeg liker tanken? Ikke det minste. Jeg gruer for å gå fra gullet, og lurer på om jeg vil overleve hele dager uten goungen. Men - jeg vet at dette er en investering! Gutten vår får en far som vet å stelle hjemme, jeg får en likestilt ektemann!

 

Jeg skal fortsette å amme, men det vil bli noe mindre enn om jeg hadde fortsatt i permisjon. Men jeg tenker litt mindre morsmelk ved fylte 6 måneder er en liten pris å betale for å få et nærmere forhold til pappa.

Jeg synes 3-delingsforslaget er godt. Vil kvinnen ha lengst mulig permisjon får man velge 80% lønn i 12 måneder - og heller leve smalhans med grøt og fiskegrateng.

På den annen side synes jeg ikke at farsandelen nødvendigvis må være 1/3 - hva med 1/4? Poenget må være at far får mer enn dagens ordning slik at alle menn får sjansen til å være hjemme alene med barnet mens mor er på jobb.

Men selvsagt - hvis det er mulig å få flertall for et forslag hvor far får mer permisjon som et tillegg til dagens permisjonsordning - ja, gjerne!! Jeg tror fravær fra arbeid for samvær med det nye barnet er en god samfunnsinvestering. Men hvis det ikke er flertall for utvidelse av dagens permisjonstid, mener jeg at 3-delingsforslaget er bedre enn dagens ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en god ide å ha en tredeling av fødselspermisjonen, hvis hovedmålet er å fremme likestilling i hjemme. men forslaget innebærer en sammensatt problemstilling i forhold til familieøkonomi (det er fortsatt far som tjener mest hos flertallet), amming/fullamming, arbeidsplassers mulighet for tilrettelegging i forbindelse med amming i arbeidstid, samt hva som passer best for den enkelte familie.

 

til spørsmål nummer 2, så svarer jeg ubetinget ja. far bør absolutt få tildelt mer enn 5 uker. minst 2 mnd bør være forbeholdt far, men han/familien kan selv velge, hvor mye han tar ut.

 

hvor lenge en trenger å være hjemme etter en fødsel er veldig individuelt. jeg har hatt enkle fødsler, og friske barn. derfor har jeg begynt i arbeid igjen etter forholdsvis 7,5 og 8 mnd hjemme. da har far hatt resten av permisjonen. vi (min mann og jeg) er opptatt av at begge skal bidra i hjemmet, samt at begge er like viktige voksenpersoner for barna. men dette har ikke vært uproblematisk for meg, pga. ammingen. førstemann fullammet jeg til hun var 7 mnd (pga sykdom fikk vi ikke startet med mat før). dette innebar mye pumping, samt en del stress på jobb de to første mnd. da jeg fikk problemer med arbeidsgiver i forhold til ammetid og tilretteleggingen av den. med nummer to har det hele gått lettere. men om jeg selv kunne velge, og ikke trengte ta hensyn til min mann, samt mine barn, så ville jeg gjerne hatt fødselspermisjon i minst 10 mnd. men jeg ønsker at også far skal får noen mnd sammen med sine barn, så da blir løsningen: deling.

 

jeg er enig med deg at far trenger aboslutt mer lovfestet permisjon, men jeg ønsker da også at den totale permisjonslengden skal utvides. det er for tidlig for de fleste mødre, babyer og fedre at mor begynner i arbeid igjen når babyen bare er 6 mnd. husk at norske helsemyndigheter fortsatt anbefaler fullamming de 6 første mnd, samt amming til barnet fyller året. FN anbefaler faktisk amming til barnet er 2 år. for de fleste familier er deling av fødselspermisjon også et økonomisk anliggende. dette er også et perspektiv som en må tenke på dersom en ønsker å lovfeste en økende andel av permisjonen til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med de over her, om at dette må faktisk være noe man bestemmer selv !!

 

Her i huset har pappan fått ta ut 12 uker permisjon, men det er fordi VI bestemte oss for det..

Jeg vet om mange som det ikke passer for i det hele tatt!

Og det er jo veldig individuelt hvordan jobb man har, og man må kunne tilpasse det etter jobben sin.

Man sier seg veldig imot når man anbefaler å fullamme i 6 mnd HVERTFALL, og om det er mulig 1 år..

Det er ikke så mange som bor så nærme jobben sin at man kan dra hjem for å amme, blandt annet meg selv. En time med ammefri er jo ingenting, når reiseveien tur/retur er over en time. Ser ikke helt hvorfor man skal endre på det som er nå..

Er det noe som er negativt på det som er nå, er det jo det at mange må ta ut ekstra permisjon uten lønn fordi barna ikke får plass i barnehage innen den tiden, eller at man må ty til dagmamma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som burde bli gjort er å endre teksten i lovverket og skjemaveldet slik at det kommer bedre fram at det er 29/39 uker som er BEGGE sine. Skjemaet fra NAV er nestn UMULIG å fylle ut om man skal gjøre noe annet enn at far skal ha 6 uker på slutten. Det må da være mulig å gjøre skjemaet enklere.....

 

6mnd for mor er for lite. Det er i teorien fint med rett til ammefri og sånt, men ikke lett å få til i praksis, og er umulig i min jobb. Jeg har en jobb som til tider krever reising. Man kan ikke amme 4 dager i uken og ikke i 3. Og det er mange i min situasjon....

 

Jeg er for valgfrihet. Jeg ser egentlig ikke problemet slik det er i dag. Fedre burde være mer hjemme enn 6 uker hvorav ofte mor tar ferie i 4. Men det er ingenting i veien for det i dag heller. Forrige gang tok min samboer ut permisjon, ferie og avspassering, så han hadde fri 4mnd (hvorav 3 mnd alene), mens jeg hadde 10mnd.

Det som egentlig trengs er holdningsendringer, heller enn tvang!!! Selv om enkelte ikke tar hensyn til at far og barn trenger tid sammen uten mor tilstede, trenger ikke dette gå ut over oss andre....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er sikkert god, men ikke alle har A4 familier.

 

Det første man bør fokusere på er de menn som ikke får permisjon sånn som det er i dag. De med damer som er hjemmeværende, studenter ect. For at far skal få perm må mor gå ut i jobb eller fulltidsstudier. Far burde fått perm uavhengig av hva mor gjør! I tillegg bør de 2 ukene i forbindelse med fødsel være betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette må hver enkelt familie klare å finne ut av på egenhånd uten at politikerene skal presse igjennom en ordning som ikke er best for alle. I mitt tilfelle var dette et tema hos oss dag jeg ble gravid igjen ( har to barn på 6 år og 3 mnd). Mannen min hadde ikke noe ønske om å være i permisjon lenger enn sine tilmålte 6 uker. Jeg ville gjerne være så mye hjemme som mulig. Det er naturlig å spørre seg selv om vårt barn ville fått det like bra hjemme med en pappa som helst vil være på jobben som hun ville fått det med meg... Dessuten ønsker jeg å fortsette å amme etter 6 måneder. Jeg vet av erfaring at det ikke er utenkelig at jeg fremdeles ammer om natten etter 6 måneder. Skulle jeg jobbet igjen etter 6 måneder ville dette muligens slitt meg helt ut. Så da sitter vår lille arving der med en utslitt mor og en far som ikke har noe voldsomt ønske om å være hjemme med henne. Dette er satt litt på spissen, men illustrerer hvorfor jeg mener at hver enkelt familie må finne ut hva som passer dem best.

Hvis mange kvinner finner ut at det å få barn er for slitsomt, kan det jo tenkes at de ikke vil velge å få like mange barn som vi gjør i dag. Den lange permisjonstiden er et gode, la det fortsatt være det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke for mer regulering av dette, jeg mener det må være opp til den enkelte familie hvordan de legger opp permen. For vår del kan jeg si at faren er fra et annet land, slik at vi bruker fedrekvoten til opphold i hans hjemland. Dette fremmer barnets tilknytning til besteforeldrene, og lar familien bruke tiden sammen, noe som er riktig for vår familie. Med tre mnd til far vil vi ikke kunne ha den muligheten.

 

Jeg ønsker å amme så lenge som mulig:) Jeg nattammet fortsatt ved 10 mnd, og ville ikke kunnet det hvis jeg måtte tilbake på jobb tidligere. Jeg har dessuten en halvtimes reisevei hver vei til jobb, så det er ikke særlig praktisk at barnet kommer innom for å bli ammet. Ville derfor ikke kunnet fullamme de første 6mnd som jeg gjorde nå, pga tok så lang tid å venne han til fast føde. Helt uaktuelt da hvis jeg visste at jeg skulle tilbake ved 8mnd, måttet begynne med fast føde ved 4mnd isteden for ev neste barn. Ville opplevd dette som sårt, at jeg ikke skulle kunne amme mitt barn så lenge jeg selv ønsket og barnet ville ha.

 

Farens bedrift dekker ikke lønn, så han fikk under halvparten utbetalt i forhold til sin vanlige lønn. Er i tvil om vi kunne tatt ut all fedrekvoten på 3mnd med så lite utbetalt til han.

 

Er mye verre å skaffe en vikar for å dekke opp et fravær på 3 mnd, enn å skaffe en vikar der moren tar mest permisjon (10-12mnd).

 

HVIS dette går gjennom må politikerene samtidig ta vekk grensen på 6G, blir feil å lovpålegge men å dytte kostnadene over på den enkelte familie.

 

Veldig fint at du tar tak i dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør vel far få opparbeide sin rett til permisjon gjennom eget arbeide og ikke mors, slik at flere pappaer får sine 6 uker i hvert fall. Så kan man innføre permisjon med lønn for far de 2 ukene etter fødselen som også noen andre her forslo. Folk bør bestemme resten av permisjonen selv.

 

Jeg hadde ikke orket å sette barn til verden hvis jeg bare skulle fått være hjemme i 6 måneder etterpå. Svangerskapet og ammingen er en hard påkjenning syns jeg og det er jo tiden etter 4-6måneder som er den koselige å gå hjemme. Før dette er det jo bare slit. Søvnmangel, amming, baby som har mageknip og skriker. Går greit så lenge man har et barn, men værre når man også skal ta seg av søsken i tillegg til en nyfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er jeg for at hver familie burde kunne klare å avgjøre dette selv. MEN, når en så lav prosentandel av fedrene tar permisjon utover fedrekvoten er kan det være på plass med litt "mild tvang", som du så fint uttalte i en debatt.

 

Det kreves en holdningsendring både hos foreldre og hos arbeidsgivere for å få fedrene til å ta en utvidet del av permisjonen, og denne endringen tror jeg (dessverre) ikke kommer av seg selv.

 

Er derfor for en 3-deling, men mener at man burde fått 100% kompensasjon 12 mnd slik at ingen tvinges ut i jobb etter 6 mnd hvis de fortsatt fullammer.

 

Jeg jobber selv i det private, for et firma som formelt oppfordrer fedrene å ta utvidet permisjon. Firmaet dekker også mellomlegget mellom 6G og lønn, så her er det ikke snakk om økonomisk straff for de fedrene som ønsker å benytte seg av dette. Allikevel er det ytterst få som tar noen permisjon utover 6 uker. Hvorfor?

 

Tror mye henger sammen med organisasjonskulturen og de uformelle reglene som gjelder på arbeidsplassen. Selv om en bedrift ønsker å fremstå som familievennlig, er dette vanskelig hvis den samtidig har en organisasjonskultur som promoterer tradisjonell fordeling. En tvunget 3-deling vil sannsynligvis møte sterk motstand i starten, men vil forhåpentligvis på lang sikt føre til en holdningsendring både hos kvinner, menn og bedrifter.

 

Ser selvfølgelig problemet med at mange menn er selvstendig næringsdrivende og da vil gå betraktlig ned i lønn i permisjonstiden, men dette gjelder da vel flere kvinner også? Savner innspill fra kvinnelige selvstendige næringsdrivende på hvordan de klarer seg.

 

Heldigvis er det ikke jeg som skal komme opp med glupe ideer for optimal fordeling av permisjon og eventuell kompensering for bortfalte inntekter. Tror dere politikere her vil ha noe å bryne dere på en god stund fremover. Håper bare dere kommer frem til en løsning som av de aller fleste vil oppfattes som tilfredsstillende på lang sikt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset skal far få mer permisjon når han:

- Begynner å prioritere barn foran Playstation, mobil, tv, pc og bil

- Finner ut hvor kjelene gjemmer seg på kjøkkenet (les: lager mat)

- Overkommer sin ”allergi” mot bæsjebleier

- Klarer å våkne av barneskrik om natten

- Lærer seg å skille mellom rene og skitne klær, og lærer å vaske og brette dem sammen.

 

Hilsen ei som opplevde at far (på 29) var mest opptatt av å sende SMS med kompisene under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den rød-grønne regjeringa er historie ved neste valg om de korter ned på mors permisjon.

 

Kan dere ikke heller se å få gjennomført full barnehagedekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss hjelper det lite på likestillingen så lenge det ikke er full barnehagedekning. Jeg er fortsatt hjemme med en på nesten to år, uten utsikter til plass:P Og kristin er fortsatt på plass:P sry, anniken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i mot en tredeling av permisjonen, synes dette er et valg som skal taes mellom mor og far. Blir helt tåpelig om det skal tvinges på familier hvordan de skal ta ut permisjonen.

Vil vurdere å ikke få flere barn om jeg vet jeg må ut i jobb når barnet er 6 måneder. For meg er ikke jobb alt, vil heller prioritere å være hjemme lengst mulig med barna. Om far vil ha mer hjemmetid med barna, så enes vi oss i mellom.

Tror ikke jeg vil være klar til å gå ut i jobb etter 6 måneder, selv om jeg er i god form. Det blir helt feil for meg. Ammer enda og gutten min er 9 måneder. Har en jobb som innbærer mye stress og ansvar og i tillegg er turnusarbeid. Vanskelig å kombinere den med amming...

Vet i allefall hvem som mister min stemme (og flere småbarnsmødre jeg kjenner) om dette blir ett forslag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare småbarnsmødre som reagerer på dette forslaget. Har diskutert det både med min mor og farmor, begge synes det er helt absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hyggelig at du spør:)

Overraskende ofte vil du på disse sidene kunne finne tråder som forteller om fedre som nekter å skifte bæsjebleier, som ikke vil være alene med sitt eget barn, som ikke "hjelper til hjemme", som i det hele tatt fraskriver seg ansvar hva angår barn og hjemlige saker.

For meg er dette et klart argument for en tvungen deling av permisjon.

Mødre trenger også hjelp til å kunne gi fra seg ansvar og til å innse at permisjonen faktisk ikke er bare hennes domene.

Forhåpentligvis vil minst fire parter nyte godt av dette:

- far må lære å ta ansvar og oppdage de positive sidene ved å ha hovedansvaret for et barn

- mor må lære å slippe ansvar og vil vinne en likestilt omsorgsperson

- barnet vil få to nære omsorgspersoner med ulike egenskaper

- arbeidsgiveren "mister" ikke sine ansatte for et helt år, og som arbeidstaker vil det være enklere å komme tilbake i jobb når ikke oppholdet har blitt så langt.

 

Som motargument har jeg egen erfaring:

her deler vi 7 til meg 5 til far (ganske nært tredelingsidealet vil jeg tro). Jeg kjenner veldig på det nå at jeg ikke føler meg klar for ut i arbeid igjen, og det føles en smule urettferdig: her har jeg først gått gravid i 9 måneder med alt det innebærer, jeg har født, jeg har ammet, jeg har vært hjemme med en baby som har trengt meg natt og dag. Det har vært fantastisk og det har vært slitsomt. Nå som alt er lettere - og morsommere - tar pappa'n over. Helt rett og selvfølgelig riktig for far og for barn. Jeg kommer til å gå på jobben litt småsur og misunnerlig!

 

Så jeg er for en tredeling, eller aller helst selvfølgelig lengre permisjon - mye vil ha mer (i Italia har fedrene en - 1 - dag fri i forbindelse med fødsel). Vi vet jo også alle hvordan det står til med barnehagedekningen.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...