Gå til innhold

Pappa lenger permisjon og mamma kortere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man bør få bestemme selv hvordan man vil fordele permisjonen

Og det burde bli en bedre ordning for studenter, det bør lønne seg å få barn under utdanning istedenfor å måtte vente pga det økonomiske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette må være opp til hver enkelt familie. (pga økonomi bl.a)

pappa kan godt få flere uker, men da gjerne sammem med mor syns jeg!(at man har to inntekter, og ikke bare fars om mor velger å være hjemme når far har perm)

mange fedre syns det blir "skummelt" å plutselig å ha eneansvar for ungen, og kvier seg for det. om mor og far får mere tid sammen som familie blir det mindre kranglig om husarbeid, oppvask m.m og mer tid til hverandre.

far har jo to uker i forbindelse med fødsel, men kan godt ha et par uker til som han og mor kan ha sammen når som helst i perm.tiden i tillegg til fars 6 uker(med to inntekter) rett og slett litt avlastning for mor, og litt opplæring til far.

blir for mye å hoppe fra 6 til 17uker. tenk på selvstendig næringsdrivene (og små bedrifter) som f.x snekkere o.l. som er avhengig av kundene og kontaktene sine. om de sier de ikke kan gjøre jobben før om 3mnd, går kundene andre steder, og de sliter økonomisk.

for ikke å snakke om studentene!..........

Skrevet

Jeg mener at det må være opp til hver enkelt familie å bestemme. Dette er jo snakk om hverdagen til folk og hver familie må da få bestemme selv hvordan de skal dele permisjonen. Det nye forslaget er jeg veldig i mot og det føles som en tvangstrøye som tres nedover oss...!! Forleng heller permisjonen og gi hele eller deler av forlengelsen til far. Det beste må jo være å forlenge permisjonstiden og så la hver familie bestemme. Men så må det være slik at fars arbeidsgiver ikke kan nekte far den permisjonen han har lyst på utover de fastsatte ukene. Til alle dere som er for forslaget : Hvorfor kan dere ikke dele permisjonen som i forslaget selv om ikke staten har bestemt det ? Hver familie er unik og nå må staten slutte å lage regler for alt!! Jeg blir så oppgitt over dette. Min mann tar mer permisjon enn han "må". Kanskje ikke alle menn ønsker å være hjemme så lenge. Skal de tvinges til det? Ja, til 2 uker betalt permisjon til far ved fødselen.La oss bestemme selv, please :-)

Kjære Anniken, jeg håper du står på for dette.

Skrevet

men tenker man likestilling er det en bra greie, sånn at man ikke ansetter menn framfor damer i 30åra i frykt for at de skal få barn.

men når norge er så frampå med amming så blir det litt bakvendt...

Skrevet

Jeg mener også at fordelingen av permisjonen er opp til hver enkelt fam. Det burde om ikke annet vært en forlengelse av pappas perm utover de 6 ukene.

En annen ting jeg reagerer på er dette med lønnsøkning i permisjonstiden.

jeg jobber i privat firma hvor jeg har fått gjennomslag for lønnsøkning. Men nav dekker ikke dette. Det er jo ikke rart vi kvinner blir liggende etter lønnsmessig når vi ikke får være med på lønnsveksten når vi går hjemme! Går jo glipp av mange penger ( som en småbarnsfam virkelig trenger!) og gapet mellom lønna til de menn som er på min jobb og meg som kvinne blir bare større.

Man er faktisk avhengig av at firmaet en jobber i ønsker å betale mellomlegget til deg mens du har perm.

Og til slutt, gratulerer med ny jobb.

Skrevet

pappa bør først og fremst få 3 uker - med lønn - sammen med mor i forbindelse med fødselen. Det er en sjokkartet opplevelse for begge å få et nytt medlem i familien. det krever tid å lære seg rutiner, og både mor og far trenger tid til å fatte at det lille vesenet faktisk er deres, og er der for å bli. Det bør deretter være et politisk mål å utvide fedrenes kvote til å utgjøre 10 uker - utover mors uker.

Man må holde de 3 + 6 ukene av mors SYKEmelding utenfor enhver avkorting/deling av permisjonsukene. kjenner forørvig veldig få som kjenner seg restituert 6 uker etter fødsel. selv rikshospitalet forteller deg at det vil ta minst 12 uker.

Mødre må å ha muligheten til å være hjemme i 48 uker hvis de ønsker eller trenger det.

et lovfestet tredelingforslag er en lettvint og overflatisk løsning på et kompleks problem. hadde arbeiderpartiet vært mer modige, ville de nærmet seg problemstillingen på en annen måte. strengere regler m.h.t.diskriminering av kvinner i arbeidslivet, kortere arbeidstid for småbarnsforeldre, ren utvidelse av fars uker (som lovet!)...

er det menn barnløse som skal bestemme over kvinners kropp?

likestillingen i 2008 står det visst dårlig til med. nå får regjeringen selv ta ansvar om de vil hjelpe mannfolkene, ikke skyv ansvaret over på kvinnene.

Skrevet

Har selv stemt AP, men sier bastant NEI til en lovfestet detaljstyring av familien. Hva er det AP holder på med? Det fins langt mer moderne måter sikre likestillingen både i arbiedslivet og de tusen hjem.

La familiene bestemme selv hva som er mest hensiktsmessig for dem.

Menn bør absolutt få mer tid, men ikke på bekostning av kvinnene.

Se ikke til Island, men få hele Norden til å se hit. Norge har råd til å gå foran med et godt eksempel i familiepolitikken. Mer tid og fleksibilitet er svaret om vi ønsker at kvinnene skal orke, og ønske, å føde barn i fremtiden også. Det er veldig farlig å redusere mors del av permisjonen til utelukkende å handle om jobb. For det er jo det de første 6-8 månedene er.

Skrevet

dette bør være vaøgt fritt, ikke noesom dere skal bestemme. selv ble jeg akkuratt ferdig utdannet før jeg fødte min datter. min samboer har nordsjø jobb, da er de 2 uker ute og 4 uker hjemme. han sier selv når han er hjemme så mye så trenger han ikke mer, vist sambo skulle vært hjemme i 3 mnd så har jeg ikke jobb å gå til, kun få ekstravakter, eller slike små 40% jobber innen helsesektoren.

jeg mener la oss bestemme selv, 6mnd hjemme for mor er ingenting, sambo seier også at det brude vært opp til hver enkelt famiie om hvordan vi vil løse dette. mange mødre er studenter, har ikke fast jobb, hvor skal vi være da, vist far MÅ være hjemme med barnet??

synes ikke dere skal begynne å tulle med noe som allerde er bra, vanlige familier har ikke råd for at far skal være hjemme, den dagen når lønnen er likestilt og vi tjener over 500 000 året så snakker vi, men nå: ikke ta retten fra mor.

Skrevet

Det første en likestilling- og barneminister burde konsentrere seg om, er å skaffe barnehageplasser til alle. Dagens (mangelfulle) ordning er i hvert fall ikke med på å skape likestilling! Og den er jo ikke akkurat bra for barna.

Det er en skam at Kristin Halvorsen ikke holdt løftet sitt (om å gå av hvis hun ikke løste barnehageproblemet). Og det er en i alle fall en skam at media ikke fillerister henne for det.

Det nytter jo ikke å gjemme seg bak kommuner - det var hun som gav et løfte, da kan hun ikke skylde på kommunene.

Med 15 mnd permisjon fordelt på far & mor - med 3 måneder forbeholdt hver av dem - vil det også bli lettere å foholde seg til mangelen på barnehageplasser. Spesielt hvis man skulle være så dum, eller uheldig, å få barn tidlig på året.

Tenk visjonært, gjør det godt å vokse opp og leve i Norge.

Skrevet

Jeg er helt enig i at pappaene bør inkluderes, MEN det må da hver familie få bestemme hvordan de vil gjøre selv?

Jeg er i mot dette lovforslaget da det rett og slett ikke passer for alle! Mannen min har f.eks. akkurat begynt i ny jobb, og denne gangen hadde han ikke hatt mulighet til å tatt permisjonen ut, så resultatet ville da blitt til at vi måtte ha sendt guttungen i barnehage i en alder av 8 mnd, noe jeg synes hadde vært helt grusomt! Neste gang så kan det godt hende han vil ha mer permisjon, og ønsker han mer permisjon, så får han selvfølgelig det! Mannen min og jeg har snakket mye om dette forslaget, og vi er helt enige med hverandre i at dette ikke ville ha passet for oss i den situasjonen vi er i dag, og at dette ville bare virket mot sin hensikt, nemlig at det ville gått utover barnet vårt! Vi får da håpe at de fleste familier klarer å snakke sammen og regulere dette selv!?

I tillegg så har man ammespørsmålet. Det anbefales fullamming til 6 mnd, og da skal man bare slutte på dagen for da skal man begynne på jobb igjen??? Det hadde IKKE gått for meg... og jeg måtte ha avsluttet ammingen mye før! Jeg fullammet selv til 6 mnd, og ammer fortsatt en god del enda da han er 9 mnd.

Hva med å heller bygge oppunder fokuset om at det er helt normalt og bra om faren tar mer permisjon og? Og at arbeidsgiver ser på dette som naturlig og?

Jeg mener med andre ord at den ordningen som er allerede er fungerer godt! La hver familie bestemme selv!

Skrevet

Håper virkelig ikke dere tror at det er Anniken Huitfeldt som har skrevet dette innlegget. Hvorfor i all verden skal hun henge her inne, da hun nettopp har overtatt en ny jobb. Hun har nok annet å gjøre enn å henge inn på BIM og DIB.

Skrevet

Hun fikk ny jobb i går. Denne tråden er startet 12.02. Kan vel hende hun, som alle andre, har tid til å surfe litt på nettet av og til?

Skrevet

Til alle som er i tvil om det har noen hensikt å skrive noe her (om det når Anniken Huitfeldt og Arbeiderpartiet - logg inn her og si hva dere mener i tillegg:

http://www.dna.no/index.gan?id=79412

De ber om å få innspill på politikken sin!

Skrevet

Enig med deg:o)

Gi heller pappan selvstendig opptjeningsrett slik at vi som er studenter kan få ha pappan litt hjemme..hvorfor mister far til datteren min pappapermen fordi jeg er student??

Hilsen den lille familien min.

Skrevet

Håper du fortsatt leser innleggene som skrives her. Håper du fortsatt er mot tredeling av permisjonen. Jeg ønsker gjerne mer permisjon til far, men ikke på bekostning av mor sin.

Jeg synes ammeargumentet er et bra et jeg, selv om mange ikke er enig. Jeg fullammet til dattera mi var seks måneder, så begynte jeg å introdusere litt mat. Tok jo da litt tid før hun spiste noe særlig. Ammer enda,nå er hun ett år. Dette hadde ikke gått om jeg hadde begynt å jobbe etter seks måneder. Jeg har fire mil til jobben hver vei, så mannen min kunne ikke ha kommet med hun på jobben. Hadde ikke rukket åpumpe meg på jobben, da jeg er sykepleier. Ikke tok dattera mi flaske heller.

Vi vet at amming er det beste for barnet. Dette burde fortsatt prioriteres.

Og likestilling i samfunnet anngående lønn og annet burde ordnes på andre måter. det blir for dumt å si at det bare kommer av mors lange permisjon.

Skrevet

Signerer den Mayflower:)

Helt greit med 3-deling -> SÅ LENGE DET ER FRIVILLIG!!!!!

Er ikke alltid det er det beste for en familie!! Ikke her iallefall!!!!!

Skrevet

Hvis det blir tredeling blir det ikke flere barn på oss:(

For dette passer ikke situasjonen vår......

Dessuten synes jeg det er å tukle med naturen!!! Sist ammet jeg ett par måneder etter jeg begynte i jobb igjen(snuppen var 9 mnd), og det var ett forferdelig styr....måtte kjøre hjem, mætes på halvveien osv..

Tenke meg hvordan dette hadde blitt ved 6mnd'er :-O Hadde blitt gal...Fullammet til 6 mnd, og begynte da med nedtrapping!!!

LA FOLK BESTEMME SELV!!!

Sier meg heller enig i at begge får være hjemme sammen de første ukene! (betalt permisjon til begge, en mnd f.eks)

Synes forresten det er kjempebra at du skriver hit til oss:)

Skrevet

Jeg er for at far "tvinges" ut i permisjon. Ikke fordi jeg tror mange fedre ikke ønsker det. Men fordi mange mødre tviholder på sin"rett" fordi de har gått gravide i 9mnd og de har født! Og også fordi vi som fruktbare kvinner ofte stiller dårligere i arbeidsmarkedet fordi det antaes at vi skal ha barn.

MEN om dette skal gjennomføres så mener jeg at far må ha lik opptjeningsrett, så om mor er feks. student så får man likevel permisjon bpde mor og far.

-Dessuten må far få utbetalt SIN lønn i den tiden han er ute i permisjon. Mange familier som ikke økonomisk klarer seg på kun mor sin inntekt.

-Permisjonen må heller ikke taes fra mor, men heller forlenges. Slik at man har feks. 12mnd med 100% utbetaling av lønn. Da kan mor strengt tatt gå hjemme de 9 første mnd og far ta resten. Mener også en burde få velge å ta deler av permisjonen hjemme SAMMEN om man ønsker dette.

-Og fordi ikke denne løsningen med fastsatt ditt og fastsatt datt passer for alle familier, syntes jeg det burde være mulig å få innvilget endringer om man søker om det. feks. på grunnlag av at en av partene er selvstendig næringsdrivende, jobber offshore, i utlandet, som flyvertinner/vert osv. Og at det som nå automatisk går over til mor om man er aleneforsørger.

gratulerer med ny jobb forresten! Håper du fortsatt er innom her å titter!

Skrevet

Jeg mener 3 delingsforslaget er idiotisk, for som det finnes like mange familier så finnes det like mange løsninger for hva som passer den familien aller best. Den detaljstyringen som det legges opp til i dette forslaget er hårreisende. De skylder på at det skal være bra for likestillingen, men det er IKKE bra for barnet å få en utslitt mor, en misfornøyd familie, en familie med tapte inntekter eller hva det måtte være. De som ønsker og har muligheter for at far skal være hjemme så mye kan gjøre det med dagens ordning.

Pappas kvote på 6 uker er fint, men om den utvides kan det tislvarende tillegges far.

Jeg har en sønn på 5 måneder og skal tilbake på jobb i august. Jeg tror at tiden fram til da er noe jeg trenger, men at jeg på det tidspunktet vil være klar. Bare tanken på at jeg evt skulle begynt på jobb igjen om en måneds tid gjør meg fysisk uvel...

Jeg vil gå så langt å si at det er diskriminerende å fatte et slikt forslag :(

Skrevet

Jeg er først og fremst MOR. Et eller annet sted lenger ned på listen er jeg arbeidstaker.

Som mor ønsker jeg å ta avgjørelser for mitt barn selv. Den oppgaven overlater jeg ikke til staten.

Skrevet

Fars permisjon bør komme i tillegg til mors, ikke på bekostning av den. Vi trenger tid på å komme oss etter svangerskap, fødsel og barseltid!

Jeg kjenner jeg blir meget provosert av forslaget om 3-deling! jeg var dårlig under hele svangerskapet og i flere måneder etter.. å begynne å jobbe etter 6 mnd, ville vært en umulighet for meg... For ikke å snakke om at jeg absolutt IKKE vil at andre skal bestemme over mitt familieliv.. Dette bør være opp til hver enkelt familie. Jeg er helt imot dette.

For at far skal få mer tid med barna, må dere utvide pappas permisjon! Hva med amming, hva med følelsene våre? Jeg føler meg helt maktesløs når andre skal ta så viktige beslutninger over hodet på meg. Dette vil vi bestemme selv!

Skrevet

Kan ikke familen bestemme selv hvordan di vil dele opp permisjonen?????

Jeg blir oppgitt over at dere på stortinget tror dere vet hva som er best for familiene.....

Jeg ville aldri ha gått tilbake til jobb etter 6 mnd......

Hadde jeg kunnet velge så ville jeg vært hjemme med barna i 1,5-2 år.

Hvorfor kan ikke pappaen få sine "egene" 3mnd for eks når det første året er over og mammaen har begynt i jobb??

Skrevet

JA, jeg er for forslaget. Fordi jeg ser at det trengs lovendringer for at endringer skal skje. Det så vi også når det gjaldt de ukene far har i dag, det ville vært laaangt færre fedre som tok ut 6 uker om vi ikke hadde fått den loven.

Jeg begynte å jobbe da sønnen var 8 måneder, det gikk greit ifht ammingen, og kroppslig hadde jeg vært i form til det langt tidligere. Det var en veldig god følelse å se hvordan mannen min og gutten vår koste seg sammen...

Og de har i dag et veldig tett og nært forhold, og ikke minst er jeg pg mannen likestilt ved at vi deler ansvaret for jobben på hjemmebanen, noe jeg tror også skyldes at han hadde eneansvaret for alt i en periode.......

I dag tar mange kvinner ut ferie mens far tar permisjon, og dermed mister far den alenetiden som pappapermisjonen egentlig skulle være.

Jeg tror dessverre det trengs nettopp denne type "innblanding" i privatlivet som folk her snakker om, for jeg merker godt i arbeidslivet at kvinner sees på som mye mer ustabil arbeidskraft enn menn. Og alle synes jeg var utrolig grei med mannen som "ga ham" av min permisjon. Jeg synes mange damer glemmer at foreldrepermisjonen ikke er en belønning for å føde barn, men en tid hvor barnet skal stå i fokus - og da har de så umåtelig godt av alenetid også med far! Dessuten tror jeg arbeidslivet vil kunne bli mye mer fleksibelt enn i dag dersom det også blir vanlig at menn forsvinner ut i perioder -og det tror jeg vi alle vil kunne nyte godt av.

Lykke til med en enda bedre familiepolitikk enn vi har i dag, og sørg nå endelig for å oppfyll målet om full barnehagedekning snart!

Skrevet

Nei til detaljstyring av familiene. Nei til lovfestet tredeling eller firedeling.

Med firedelingsmodellen de nå legger opp til, skal dere se at regjeringen klarer å sno seg rundt dette også.

Men vi kommer ikke til å glemme at Regjeringen ikke tok ansvar og innfridde løftet om en utvidelse av pappas permisjon. Den gikk fra 5 til 6 uker. Men det stoppet der. De 4 siste ukene var bare valgflesk.

Ufattelig sleipt å gjennomføre dette ved å lovfeste en tre- eller firedeling.

Arbeiderpartiet har i alle fall fått min siste stemme. Denne regjeringen har vært en skuffelse fra ende til anne. Ikke minst i familiepolitikken (barnehager). Dette er dråpen. Denne lovfestede delingen er svært avslørende - plutselig ble det veldig klart for oss at det ikke er her vi hører hjemme. Trodde AP var mye mer åpent og moderat.

Hvis Annikken er for en "mild form for tvang", som hun sier, kan hun vel sørge for å utvide dagens permisjon og øremerke den far, og ellers legge til rette for at folk har en reell valgfrihet om de vil være hjemme - enten de er mann eller dame.

Men det er vel for mye forlangt at man skal kreve noe av de folkevalgte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...