Gå til innhold

Pappa lenger permisjon og mamma kortere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flott at du ønsker å høre våre meninger Anniken!

Syns det hele skal være opp til hver enkelt familie. Hos oss er far fornøyd med de 6 ukene han skal være hjemme og jeg ønsket å være hjemme resterende. En topp ordning for oss. Man kan rett og slett ikke tvinge far til å være hjemme med barnet. Hadde min samboer ønsket å være hjemme utover 6 uker, hadde vi fått til en ordning på det. Ser ikke på permisjonen som MIN. Hvis vi velger å få flere barn, vil vi kanskje gjøre det annerledes.

Vi har ett barn, en nydelig jente som nå snart er 8 mnd. Vi fikk et barn med litt spesielle behov, og selve fødselen var også veldig traumatisk. Hadde faktisk ikke klart å gå ut i arbeid igjen etter 6 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden alle skyter inn idéer om hvordan fødselsperm kan deles opp i mediene i dag prøver mannen min og meg oss med et eget forslag:

Alternativ A (revidert eksisterende alternativ)

44 uker permisjon med 100% lønn

(Hvorav 9 uker er reservert mor, 6 uker reservert far og 29 uker kan deles slik en ønsker.)

NB! Hvis far tar 6+10 uker eller mer blir dette til alternativ B!

Alternativ B (NYTT)

44 uker permisjon med 100% lønn

(Hvorav 9 uker er reservert mor, 6 uker reservert far og 29 uker kan deles slik en ønsker.)

PLUSS 10 uker ren pappaperm, også til 100% lønn.

=

Totalt 54 uker med 100% lønn

Alternativ C (revidert eksisterende alternativ)

54 uker permisjon med 80% lønn

(Hvorav 9 uker er reservert mor, 6 uker reservert far og 39 uker kan deles slik en ønsker.)

NB! Hvis far tar 6+10 uker eller mer blir dette til alternativ B!

Hva syns dere?

Med dette alternativet tar en absolutt ingenting fra dagens ordning for mor.

Det gis bare tilleggsuker til pappa / økonomisk kompensasjon for at pappa er hjemme lenger.

Med en slik løsning vil en bli bedre økonomisk kompensert for at pappa er vekke fra jobb. Dermed vil sannsynligvis flere ha råd til at pappa'n tar seg fri.

Om det ikke passer at pappa tar seg fri - så kan en fremdeles velge dagens to eksisterende alternativer.

Ingenting tatt fra mamma - bare bonus tilbudt til pappa om han tar mer perm. Høres ikke dette bedre ut? Er det noe vi ikke har tenkt nøye nok gjennom?

Skrevet

Blir ikke født flere barn her i gården hvis permisjonen blir lovfestet 3-delt!!!

Skrevet

Tredeling fungerer ikke.

På Island har de som kjent innført tredeling av fødselspermisjon, og de politikerne som går inn for ordningen refererer gjerne til Island og hvor vellykket ordningen er der. Men dette er faktisk feil.

Studier viser at mange menn på Island faktisk velger å ta seg ekstrajobber i permisjonstiden! Disse jobbene er da gjerne svart arbeid.

Underøskelsen: http://www.jafnretti.is/D10/_Files/CCC_FinalReport.pdf

Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig å innføre dette forslaget.

Det anbefales at barna fullammes i 6 mnd,og da sier det seg selv at flere og flere vil amme mindre.Mye stress for både mor og barn kan igjen føre til at melken forsvinner!

Mange kvinner bruker lang tid på å komme seg etter et svangerskap og en fødsel.Jeg er en av de!Slet med bekkenløsning og gjør det fortsatt.Og hadde garantert blitt mye verre med å stresse med pumping av melk,ordne hus og hjem,i tillegg til jobb,passe på at faren hadde kontroll på hva ham skulle gjøre osv

.Dette er en verdifull tid for hele familien,og ordningen vi har idag er bra.

Ja,faren burde få lengre permisjon,men ikke på bekostning av moren!!

Skrevet

Så utrolig bra sagt!

Skulle ønske flere mødre og fedre hadde visst dette!

Håper mange av ditt slag står frem i medier osv!!!!!!

Skrevet

Jeg føler meg absolutt ikke klar for å ut i arbeid nå da tulla har passert 6 mnd, og faren er selvstendig næringsdrivende og har ikke mulighet til å være hjemme( vi har rett og slett ikke råd til det)

Det anbefales jo ikke bare å fullamme i 6mnd, men også å fortsette å delamme til ungen er 1 år. (ikke så lett å få til dersom man skal stresse med å jobbe i tillegg)

Må si at jeg er overlykkelig over å være gift, dersom det nye forslaget går igjennom. Tenk på de som har blitt gravide etter et kort forhold og ikke har noe nevneverdig godt forhold til barnets far. For meg hadde det vært fryktelig å måtte etterlate barnet mitt hos barnefaren i tre mnd (satt på spissen) etter at min permisjonstid er over.

Ellers er jeg for at mor beholder permisjonsordningen som er i dag og at far får ytterligere tilbud om ekstra permisjon.

(i forhold til likestilling, så er det likestilling mellom kjønnene den dagen mennene også går gravide og føder barn.

Graviditeten og fødselen er en stor belastning på kroppen og den trenger tid til å komme seg.

Skrevet

Til Anniken Huitfeldt

jeg veit ikke om du leser dette nå, men du hadde ingen profil så da må jeg nesten publisere dette her..

hvis det er noe som skulle forandres på så syntes jeg dette kunne vært et bra tema: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=129859

her i huset er det far som er student og mor jobber vi søker/leter etter alle mulige pengestøtter for og kunne klare oss best mulig, så kom vi over dette med stipend og må si at det er noe urettferdig at far kan få lån mens mor kan få stipend (noe kan bli gjort til stipend hvis han består, men alikvel syntes jeg dette blir for lite med tanke på hva mor kan få i stipend uansett)

håper du ser dette..

MVH

Skrevet

Hei!

Jeg synes pappa kan få lengre permisjon enn de 6 ukene han har nå. Også har jeg et spm også. Hva med oss tvillingforeldre. Vi får 5 eller 7 uker ekstra for tvillinger men jeg synes vi kan få ett år ekstra jeg. To barn- to års permisjon. Dobbelt så mye arbeid. Også synes jeg ikke noe om forslaget om å begynne i arbeid igjen etter 6mnd permisjon. Jeg fikk svangerskapsforgiftning da jeg gikk gravid med mine tvillinger og lå lenge på sykehuset for meg selv og sammen med mine premature barn. Ei tøff tid. 3 mnd på sykehuset. Nå er det 8 mnd siden og jeg er fortsatt veldig sliten. Svangerskapsforgiftninga har nettopp sluppet taket. Tørr ikke å tenke på hvordan det har gått hvis jeg skulle ha begynt på jobb nå.

Skrevet

Syns at foreldrene selv kan få bestemme hvem som skal være hjemme når og hvor lenge. Det kan bli for mye detaljstyring fra politikere som selv ikke har barn (Heikki Holmås feks) eller idealistiske sosialister i Ap.

Mannen min kunne godt tenkt seg å være hjemme i tre fire mnd med litlo, men har ingen mulighet da han driver et firma med 12 ansatte. Blir det vedtatt tredeling av permisjon så må våre neste barn i barnehage fra den dagen jeg begynner å jobbe igjen.

Skal en innføre tredeling så bør en differensiere mellom de som er "vanlige" ansatte, og de som driver små firmaer osv. som ikke har mulighet til å ta fri i flere månder i strekk. Det bør også bli enklere å få overført fars del til mor slik at barna slipper å begynne i barnehage 6 eller 8 mnd gamle. Kan heller øke pappas kvote uten at det går på bekostning av mor sin del.

Skrevet

Skal vi beholde plassen vår på topp når det gjelder amming, fødselstall og kvinners deltakelse i arbeidslivet, må kvinner få lov å bestemme selv når de er klare for å gå tilbake i jobb. For noen få er det greit etter tre måneder, for enkelte etter seks – men for mange kan hormoner i ubalanse, inkontinens, brystbetennelse, nattevåking, vektøkning, amming, tap av melk, osv. være grunn nok til ønske å få fokusere på seg selv og barnet.

De fleste foreldre vet at overgangen til fast føde og nattavvenning ikke skjer over natten. Ofte kreves også en ekstra innsats med tanke på å opprettholde melkeproduksjonen, samtidig som antall amminger går drastisk ned. Dette skjer som kjent rundt 6-7 måneders alder. Stress (adrenalin) i en slik situasjon (som pumping på et do midt i arbeidstida ville ført med seg), hemmer utdrivningsrefleksen og dernest melkeproduksjonen.

Ammingen gjør som kjent også at mødre får en økt sensitivitet for barnets lyder, så nattevåking vil alltid bli ekstra belastende for mor – uansett hvor deltakende far her er.

Heikki Holmås avslører en sjokkerende mangel på innsikt i problemstillingene når han i en debatt på TV svarte at “sinnslidende kan bli sykemeldte” som svar på at mange kvinner er i hormonell ubalanse etter å ha fått barn. Skal vi sykeliggjøre alle disse naturlige prosessene kvinner går igjennom etter å ha født et barn? Skal en kvinne få det i journalen sin at de er sinnslidende fordi de er i en (naturlig) hormonell ubalanse? Med en slik arrogant, for ikke å snakke om ignorant, holdning, mener jeg Holmås diskvalifiserer seg for videre deltakelse i debatten.

Jeg har alltid plassert meg selv i SV/AP-land, men i denne saken er jeg overrasket og skuffet over den kvinnefiendtligheten enkelte av politikerne utviser. Ofte er det likelønn og kvinners rettigheter argumentasjonen starter opp med, men ganske raskt ender de opp med å handle om menns ønsker og rettigheter (også Anne Enger endte overraskende nok opp der). De er også viktige, men kan ikke settes først. Ikke i en sak som til de grader handler om kvinner – både mentalt og fysisk. Klart menn bør få mer tid med ungene! Familier generelt burde få mer tid sammen. Men vi kommer også dit ved å legge forholdene til rette for det (egne opptjente rettigheter for far - uavhengig av mors yrkesdeltakelse, skattefradrag, utvide permisjonstiden, oppheve/heve 6G-grensen, sekstimers arbeidsdag for foreldre med barn under to år...osv).

Å ta permisjon fra mor er en direkte ansvarsfraskrivelse – staten må være villig til å legge forholdene til rette for at familiene skal ha en reell valgfrihet i dette spørsmålet. Gjennom en tvungen tredeling legger man i realiteten byrden over på kvinnene. Kvinner må selv ha råderett over kroppen sin, og livssituasjonen sin i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det er betenkelig at så få tør å gå inn på hvorfor kvinner er redde for å gi slipp på retten til å disponere fritt over permisjonen. De “myke” argumentene er ikke lenger gode nok. Det er uforståelig at argumenter som går på kvinners fysiske og mentale helse kan gå ut på dato.

Island-argumentet blir til stadighet misbrukt i debatten. Som alle insidere vet, utvidet man der fra seks til ni måneder – så modellen representerte utelukkende et gode for familien i forhold til ordningen de hadde fra før. Det nevnes aldri når argumentet trekkes frem i debatter.

Det er rart at det er så lite politisk korrekt å snakke om at det også er noe naturlig over mor/barnsymbiosen som er tilstede det første året av et barns liv. Uten at vi skal gi slipp på kvinners rettigheter og muligheter, må det være mulig å anerkjenne at kvinnen fra naturens side spiller en mer sentral rolle i denne perioden. Det er synd at man har fjernet seg så langt fra naturen og blitt så ambisiøse og effektive at det ikke går an å være feminist å også slå et slag for de nære verdiene.

Skrevet

Skal fatte meg i korthet- rett og slett rett på sak-

REGJERINGEN ER IKKE KLOK- DERE TUKLER MED NATUREN-BESTEMMER OG STYRER FRITT VILT.

FAMILIEN ER IKKE RESPEKTERT LENGER.

HADDE DERE KUNNE DELE SVANGERSKAPET HADDE DERE GJORT DETTE OGSÅ DA????????

SKAL IKKE VI FÅ AMME BARNA VÅRE I RO OG FREDLENGER HELLER? ELLER SKAL DERE LA FAR GJØRE DETTE OGSÅ? dE HAR JO KONSTRUERT AMME TOPP SOM FAR KAN BRUKE OG VI HAR JO MME.

TIL DERE KVINNER SOM ABSOULTT VIL ARBEIDE ETTER 6 MNDER- BURDE IKKE FÅ BARN. DERE HAR IKKE TID TIL DEM!!!

Skrevet

Svar på spørsmålene dine:

1) Nei til en tredeling av fødselspermisjonen.

2) Pappas kvote må veldig gjerne utvides til 10 uker. Og gjerne enda mer. Se ikke til Island, men til Sverige. Der er permisjonen 15 måneder.

3) Ut fra egen erfaring mener jeg mor trenger minst 10 måneder hjemme etter fødselen (og de månedene må gjelde fra fødselsdato - man skal slippe å trekke fra de tre ukene med sykemelding før fødsel, og eventuell tid kvinner måtte gå over termin).

En lovfestet tredeling er et tilbakeslag for likestillingen. Er det likestilling for menn som er utgangspunktet for debatten, får staten ta på seg ansvaret med å utvide fars rettigheter - uten at det går på bekostning av kvinnene. Dette er et reaksjonært forslag, som vil tvinge kvinner over i deltidsstillinger.

Det er latterlig hvor politisk korrekt man prøver å være når man kaller permisjonen "foreldrepermisjon". Nå er det også "vi" som føder og "vi" som er gravide. Hvorfor kan man ikke anerkjenne at kvinner gjør en avsindig jobb i den prosessen det er å lage barn? Hvorfor kan man ikke akseptere at det fra naturens side er et spesielt forhold mellom mor og barn den første tiden? Dessverre mistenker jeg de kaffelattedrikkende maskulinisttyrannene i SV å utelukkende springe i eget ærend - her er det ikke mye tanke på - eller innsikt i - hva som er kvinners behov etter en graviditet og fødsel.

(Hvis regjeringen er bekymret for likestillingen, burde de forøvrig snarest løse barnehageproblemet. Kvinner går over i ulønnet permisjon fordi barnet ikke får plass i barnehage. Kristin Halvorsen har med sin trussel/løfte klart å skape politikerforakt av helt nye dimensjoner.)

Skrevet

Dette forslaget får meg til å se rødt! Hvorfor skal ikke min familie selv få bestemme hvordan vi skal legge opp permisjonstiden?? Forstår ikke politikere at en slik løsning ikke "passer" for alle?? Vi lever ikke alle A4 liv hvor dette lar seg gjennomføre...

Min mann er selvstendig næringsdrivende i et veldig utradisjonelt yrke. Han er hjemme i lange perioder (og får derfor tilbragt mye tid med vår lille gutt) men er HELT avhengig av å være på jobb i andre perioder. Disse periodene styrer han ikke selv. Hjelper ikke med opptjening/utbetaling fra staten her - han MÅ på jobb... For oss vil et slikt forslag bety at vi må si i fra oss de 3 mnd som er beregnet på far og jeg må være hjemme uten lønn. Uaktuelt å sende poden i barnehagen 6mnd gammel!

Med dagens ordning har mor og far SELV mulighet til å legge opp permisjonstiden etter hva som passer for hver enkelt familie - flott!

Har også et par spm jeg skulle ønske ble belyst:

Det sies at det skal tilrettelegges for amming på arbeidsplassen... Hva med de mødre som f eks pendler på jobb?? Skal far da bruke sin del av permisjonen til å sitte timesvis på tog/buss til og fra mors arbeidsplass??

Hva hvist mor f eks jobber som flyvertinne?? Latterlig...

Skrevet

Barn er ikke prøveklut for faren, barnet er barnet til faren, slik du er moren til barnet, og du måtte jaggu lære deg stellet selv da barnet kom....... hva med å slippe ttil far litt tidliogere neste gang, så han slipper den tonen der.

Skrevet

Helt enig i siste anonym her 22:08. Jeg har skrevet innlegg over her, så orker ikke gjenta at jeg er imot tredeling.

Men, etter endt permisjon sto vi uten barnehageplass og heller ikke veldig mye håp om plass. Bor i oslo, og nå står det i avisen idag at køen bare blir lengre.

Vi ønsket ikke dagmamma, og da ble løsningen at en av oss er hjemme med han. Vi har råd til å unnvære min lønn, men ikke at mannen er hjemme. I realiteten er jeg nå hjemme på ubestemt tid, da det slett ikke er sikkert at vi får plass til høsten engang. Hvilken effekt har det på likestillingen og mine karrieremuligheter? At jeg skulle jobbet i tre mnd mens far var hjemme, også tilbake til ulønnet perm. Syns det er liten vits, både for min og for arbeidsgivers del. Har ikke mye til overs for politikere, har alltid sett ned på folk som ikke har brukt stemmeretten sin, men nå er jeg snart i den gruppen selv så lite har jeg til overs for den gjengen. Huff.

Skrevet

Det er noen av dere som har spurt om jeg leser innleggene. Ja, jeg følger debatten fra dag til dag. Takk for masse gode svar. Det er tydelig at jeg treffer flere småbarnsforeldre her enn på politiske møter.

Skrevet

HVORFOR må betingelsen være at mor går ut igjen i jobb, når far har sine uker/måneder?(eller omvendt)

Hvorfor kan ikke et alternativ være at permisjonsordningen blir som idag, men utvides slik at den av foreldrene som ikke har (hoved)permisjon kan få 3 måneder,- SAMMEN med den andre forelderen og barnet?

Jeg forstår at man mener at far skal ta ansvar hjemme, og at noen vil argumentere for at det slipper han visst mor er hjemme samtidig,-men permisjonsordningen er vel ikke til for å "oppdra" far? Den er vel til for barnet,- og det beste for barnet vil i de fleste tilfeller være at familien får kvalitetstid SAMMEN. At far eventuelt må trå til 3mnd alene tror jeg ikke vil endre noe på lang sikt uansett. De fedrene som ønsker å ta ansvaret, har jeg tiltro til at gjør det.

Da vil ikke dette med ammingen være noe problem, ihvertfall!

Skrevet

Godt poeng 3tøffetyper. Fokuset blir ofte satt slik at man får inntrykk av at både mor og far skal "oppdras". Far skal "oppdras" til å ta ansvar hjemme både for barn og hus, og mor skal "oppdras" til å slippe taket.

Skrevet

Gratulerer med ny jobb! Det var mange av oss som håpet på ditt navn, også uavhengig av denne saken.

Lykke til!

Skrevet

Et spørsmål. Helga Pedersen (Arbeiderpartiet?) mener det må være et politisk mål at permisjonen deles helt likt mellom kjønnene. Hvorfor det? Såfremt man ikke forlenger permisjonen betraktelig, er det da ikke noen selvfølgelig at mannen trenger så lang tid hjemme? For kvinnen vil jeg si at de første 5-6 månedene er unntakstilstander med amming hver 2-3 time, en kropp ute av lage. Skal ikke hun også få nyte resultatet av et langt svangerskap og iherdig jobbing? Mannen kommer da vitterlig bare seiliende inn fra sidelinjen for å nyte resultatet av steinhard jobbing fra kvinnens side. Det skulle man da vel ikke trenge så mye som HALVE tiden på? 10 uker permisjon + 4-5 uker ferie (tilsammen altså 14-15 uker) skulle da være nok av tid til å forstå driftingen av et hjem og lære ungen din å kjenne.

Hvis denne regjeringen går inn for et forslag som drastisk kutter kvinnens permisjonstid, vil mange velgere stemme Venstre (og i verste fall Høyre) ved neste valg. I Venstre har de en politikk hvor hjerne og hjerte virker sammen.

De er for 15 måneder, som foreldrene fritt kan fordele - altså inspirert av Sveriges ordning.

Skrevet

Jeg er uenig i at Pappa skal våre hjemme lovpålagt. Men dere politikere bør tilrettelegge for at de fedrene som har lyst skal får være hjemme.

Man får jo bare 100 lønn dersom man tener intill 6G. Hva med de familiene hvor pappa tener 700 000 og mor 240 000. Det kan jo bli noen harde måneder reint økonomisk.

Jeg fåreslår at dere heller kosentrerer dere om å gi far LIKE RETTIGHETER jeg. Slik at han faktisk kan VELGE å være hjemme.

Dessuten synse jeg det blir feil å tvinge noen til å være hjemme. Dette må hver familie få bestemme selv. Jeg er mamma til en jente på 8 mnd. og ammer hun 4-5 ganger daglig og en gang på nattestid. Er nok mange fler som har det slik ja..

Et lite politisk budskap fra meg: Gjør situasjonen enklere for studenter som får barn. Gjør det ikke enkelt med 33 000 i kontantstøtte og 6000 i måneden. Dette har resultert i at jeg ikke har tatt permisjon fra studiene (og min mann har heller ikke permisjon da han tener over 6G og vi ikke har råd til å gå ned i lønn). Er en smule hardt å motivere seg til å lese når vesla sovner på dagtid når man får sove 4 timer om natten...

Håper du gjør en bra jobb som barne- og likestillingsminister. Og det gjør du med å bla. lytte til folk her på dib. Smart å legge ut innlegg her!

Skrevet

Hei og gratulerer med ny jobb :)

Et lite hjertesukk fra meg ang permisjon er ved flerbarnfødsler.

Tenk hvor mye man "sparer" staten ved å få to (eller flere) barn samtidig. Likevel får man nesten ingen flere goder enn de som føder ett barn.

De burde få lengre permisjon og eventuelt også flere fedreuker som måtte taes ut like etter fødsel.

Skrevet

Gratulerer med stillingen som barne- og likestillingsminister!

Jeg må bare si at jeg er veldig lettet over å se at hverken du eller Jens Stoltenberg støtter tredelingsforslaget. Dette handler ikke om grådighet og at kvinnen ikke vil "gi" mannen en del av "sin" permisjon. Dette handler om barnets beste, og at barnet bør fullammes i 6 måneder, gradvis få innføring av fast føde og fremdeles ammes til han/hun er 1 år. Ammeeksperter på Island er ikke fornøyd med den Islandsmodellen og sier at den bør bli bedre. Og ammeksperter i Norge er i hevrtfall ikke enige i tredelingsforslaget siden det fratar barnet muligheten til å ammes slik myndighetene råder. Og ammefri på jobb er ikke noe argument. Selv jeg som bor veldig nærme jobb (10 min gangavstand) ville jeg måtte bruke minst 3 timer på amming hver arbeidsdag (gå hjem og tilbake på jobb, ta av og på meg yttertøy osv. dette tar 30 min allerede). En time ammefri er ikke nok, babyen trenger pupp mange ganger i løpet av en arbeidsdag. Min gutt tar ikke flaske, så jeg hadde aldri klart å komme tilbake på jobb nå. Som det er sagt tidligere, en utvidelse av permisjonen hadde vært fantastisk, slik at far kan få tid med babyen. Det er veldig viktig. Jeg mener også at far bør få permisjon i noen uker etter fødselen (slik at mor og far tar permisjon samtidig den første tiden).

Tusen takk for ditt engasjement, at du spør oss her inne hva vi mener, og lykke til som minister!

Skrevet

Selv trenger jeg å være hjemme lengre enn 6/ 8 mnd. Dette pga. amming og at jeg faktisk enda ikke er kommet meg ordentlig etter fødselen. Så denne delingen burde være opp til hver enkelt familie! Evt. at den totale permisjonen blir forlenget med en ekstra del til far :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...