Gjest Skrevet 3. mars 2008 #176 Skrevet 3. mars 2008 Kjempe flott å se at en politiker spør det rette folk, vi som er i denne situasjonen vedr. permisjon, og ikke bare "grå" politikere som ikke vet hva de svarer på. Først vil jeg si at de 2 ukene etter fødselen som mannen kan ta ut bør bli lovvestet betalt(!) permisjon. Min mann hadde bare mulighet til å ta ut 5 arb.dager og måtte ta disse dagene ut i avspasering. Dette er viktige dager hvor både far og mor bør ha sammen. Og så vedr. deling av permisjonen: Det må da være opptil hvert enkelt par om hvordan de ønsker å fordele permisjonen. Vi voksne er da ikke "barnehagebarn"? Alt ut i fra hvordan jobbsituasjonen hos paret er, amming(man blir jo oppfordret til å gi babyen morsmelk), hva om man selv driver en bedrift(da er det ikke bare bare å ta ut permisjon) osv. I vår situasjon er saken den at jeg har hatt lang pendlevei (til jobb, Sandefj. - Oslo - Sandefj.), før jeg gikk ut i permisjon, og av den grunn velger jeg å ta ut det jeg kan av permisjonen(hvis det ikke skulle dukke opp en jobb til meg før da). Ja, så NÅ må jeg finne meg en ny jobb, kan ikke pendle den lange veien etter permisjonen. Min mann tar de siste 6 ukene, eller tar ut mer permisjon om jeg får meg jobb før. Jeg fullammer så langt(barnet er 3 1/2 mnd gammel), og har planer om å ikke begynne med/introdusere henne for grøt før hun er ca 6 mnd. Nei, la hvert enkelt par selv bestemme hvordan de vil fordele permisjonen. PS Jeg gikk opp 1 lønnstrinn ved årsskiftet. Det er en god sjef det! Enda hun vet jeg ikke kommer tilbake på jobb når permisjonen er over, så lar hun meg få mer i permisjonspenger:-) Hadde bare alle sjefer vært så greie!
Smellt P. Tjukka Skrevet 3. mars 2008 #177 Skrevet 3. mars 2008 Fint du tar tak i dette ;-) Jeg har ikke lest alle innleggene , men vil si min mening ! Den dagen menn kan føde og amme barna , da blir det full likestilling. Hos oss er det jeg som fødte , ammer og tar våkentid på nettene ! Min mann er student , og får ingen statlig økonomisk støtte fordi jeg tjener så rått på å være sykpleier ! ( 350 000 ) Han har ingen mulighet til å ta sin pappaperm , fordi det vil sinke han i studiet , og vi trenger to inntekter så fort det lar seg gjøre ! Jeg har søkt om hans uker overført til meg , men da må han tjene mindre enn 34 000 på ett år . Og der mistet vi hans lille ekstrajobb-inntekt... Ett skritt mot likestilling ville være å gi menn samme rettigheter som kvinnelige studenter økonomisk ved fødsel. Dette forteller jeg for å illustrere at ikke alle kan tredele permisjonen ! Det er ikke bare viljen det står på . Men hvis det var tre delt perm , ville vi som stiller dårlig i utgangspunktet , og som må velge kortere permisjon. ( m 100% lønn), miste en tredjedel av permisjonen. Og dette går utover barna våres ! Jeg syns det er viktig å ta med i denne likestillingsdebatten , at det er grunnleggende forskjeller på menn og kvinner fra naturens side. Så jeg er i mot at staten skal bestemme hvem som skal være hjemme med barna!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #178 Skrevet 4. mars 2008 Les Aftenposten side 4 idag... Det er lite å gjøre med at vi fra naturens side er forskjellig!! 6 måneder for mor er alt for lite... Her er mannen min for all del en god far, men for å gi et eksempel på at vi følelsesmessig er forskjellig, så kan jeg si at han har tenkt til å ta med babyen vår til sin hjemmeværende mor de ukene han skal ha permisjon... For å ha litt mer frihet som han sier... De fleste ønsker å amme lenger enn dette, og å kombinere natteamming osv med å komme tilbake i jobb er ikke akkurat noen drømmesituasjon. Dere sier dette skal gjøres for å bedre kårene for kvinner! Slik jeg ser det blir det mer å straffe kvinnene med hardere dager, og følelsmessig kaos, hvor man må sitte på jobb å bare ønske seg hjem til barnet sitt.. Og som artikkelen i Aftenposten sier; Hvorfor er det ingen som nevner barna?? Har de det virkelig bedre av å være med far?? Nei, la foreldrene få bestemme selv!
MORsom Skrevet 4. mars 2008 #179 Skrevet 4. mars 2008 Enig med mange andre her, gjerne mer permisjon til Pappa men dette bør komme i tillegg til morspermisjon ikke i stedenfor. Permisjonsreglene slik de er i dag er jo dessuten veldig fleksible så om man ønsker at pappa skal ta med mer har man jo mulighet til det om det passer slik i familen. Pappakvoten + evt ekstraperm bør lovfestes ellers blir den ikke tatt ut!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #180 Skrevet 4. mars 2008 Kjære søte vene, først og fremst - selv etter en lovfestet tredeling vil enhver arbeidsgiver vite at mannen blir borte i maks 4 måneder, mens kvinnen blir borte dobbelt så lenge, om ikke mer (mange kvinner vil med stor sannsynlighet ta ut permisjon uten lønn om man tvinger igjennom dette forslaget). Poenget er, at så lenge det er mor som går gravid, føder og ammer, vil faren alltid være der for at trangsynte og kyniske arbeidsgivere velger mannen fremfor deg. Heldigvis fins det massevis av arbeidsgivere med et moderne syn på kvinnens rolle i en bedrift. Jeg jobber selv innenfor det private næringsliv, og har blitt ansatt igjen og igjen - og det i meget fruktbar alder. Jeg fikk ikke barn før jeg var 35. Her, som ellers, teller det mer at du viser at du er ambisiøs, flink og en ressurs. Nå skal det sies at jeg har opplevd situasjoner hvor jeg kjenner meg "forbigått" eller "glemt" - men etter å ha tatt det opp med ledelsen har det alltid ordnet seg. Det er dessverre ofte mer ubetenksomhet, og ikke ren kynsime som styrer slike hendelser. Derfor bør kvinner bli mye flinkere til å holde kontakten med arbeidsplassen den tiden de er borte. Vis interesse og engasjement, les mailer, ta en samtale med dine overordnede underveis... Det virker som om veldig mange kvinner slipper alt de har i hendene den dagen de går ut i permisjon - og forventer at alle skal huske dem det året de er borte. Så enkelt er det bare ikke. Prøv å legge merke til hvor fort du glemmer noen som slutter på dine arbiedsplass. Maks to uker - ute aqv øye, ute av sinn. Så et tips til alle ambisiøse kvinner der ute - hold kontakten med arbeidsplassen mens dere er i permisjon! Og PS - dere må ikke finne på å lovfeste verken en tredeling eller firedeling av permisjonen. Gi mannen flere uker ved å utvide den totale permisjonstiden. Så kan hver og en familie løse fordelingen ut fra deres ønsker og forutsetninger.
madame Mim Skrevet 4. mars 2008 #181 Skrevet 4. mars 2008 permisjon til pappa bør komme i tillegg til mors. Jeg fullammer å har tenkt å amme lengre en 6 mnd, syns det blir helt feil vist jeg skal bli nødt å kutte ned på amming før at far skal være hjemme. Hyggelig om far får mer tid med ungen også, men mor bør har første rett hjemme med barna. Ps ikke alle fedre som er like flinke hjemme heller, eller so ønsker å benytte seg av permisjonen. Veit om et par fedre som heller vill jobbe en å være hjemme med barna
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #182 Skrevet 4. mars 2008 Jeg må innrømme at jeg er i mot tredeling. Det er en biologisk forskjell på menn og kvinner, og i det lange løp tror jeg ikke likestillingen er tjent med at kvinner blir sykemeldt eller tar ut ulønnet permisjon framfor å gå tilbake til jobb 6 måneder etter fødsel. Vi er godt stilt når det gjelder foreldrepermisjon her i Norge, og det er kanskje nettopp derfor det fortsatt er mulig å kombinere karriere og barn her i landet (og vi har også noe høyere fødselsrater enn f.eks. i EU)... hvorfor må vi nå frata kvinner den muligheten i likestillingens navn? Nå mener jeg også at menn gjerne må få større del av permisjonen, men vel så viktig som å pålegge folk hvordan de skal fordele permisjonen må det da være å først gi alle menn like muligheter til å ta sin del av permisjonen (økonomisk+selvstendig opptjening ikke avhengig av mor), og å forsøke å endre holdninger ved hjelp av positive tiltak og ikke tvang. Ett års foreldrepermisjon (100%) og 3 måneder forbeholdt far synes jeg for øvrig ville vært et godt forslag som også ville vært mer spiselig for mange kvinner. I denne sammenhengen må jeg innrømme at jeg er egoistisk. Når jeg nå velger å få barn, er det med et ønske om å prioritere familien, og karrieren får bare være 2. prioritet i den første tiden. Jeg har som godt voksen uten barn allerede opplevd fordommene i arbeidslivet, og synes helt klart at noe bør gjøres. Jeg tviler derimot på at dette er rette metode, og tror Ap vil tape stort om det blir gjennomført. Lykke til som minister, Anniken! Håper du får gjennomført noen ordninger som både kommer menn og kvinner til gode!
*Rutletutt* Skrevet 4. mars 2008 #183 Skrevet 4. mars 2008 100% enig med anonym 20:55 her. Holdningsendringer må til, ikke tvang - det økonomiske er jo det første som må tas tak i - realiteten er jo sånn at det er flest menn som tjener mest, og som da taper på å ta permisjon da de ikke vil få utbetalt den lønnen de vanligvis får (evt 80% av denne).
*Rutletutt* Skrevet 4. mars 2008 #184 Skrevet 4. mars 2008 ...og bare for å nevne det - jeg kunne aldri gått tilbake til jobb når min jente var 6 mnd - hun er 7 mnd nå og fremdeles helt avhengig av puppen - blir ammet til alle måltider da jeg har slitt veldig med å få i henne fast føde...lurer på hvordan i all verden det skulle gått....
Ferdig Skrevet 4. mars 2008 #185 Skrevet 4. mars 2008 Hei Anniken Huitfeldt. Jeg vet ikke om du fortsatt leser svar i denne tråden men jeg håper det. Først vil jeg gratulere deg som minister! Flott at det ble deg! Utrolig bra at du søker folks meninger på denne måten! Dette er en sak jeg brenner for! Først og fremst fordi jeg mener at å frata mor permisjonsrettighetene vi har i dag vil være et tilbakeslag for kvinners likestilling! Lenge før vi kvinner har oppnådd likestilling i yrkeslivet roper mennene opp og krever full likestilling på hjemmets arena. Det er greit nok det, men dersom dette skal gå på bekostning av den permisjonen vi allerede har krav på mener jeg det er et stort tilbakeslag for kvinnefrigjøringen! Det er vi kvinner som går gjennom et svangerskap. Det er vi kvinner som føder, det er vi som trenger tid til å komme oss til hektene igjen, og det er vi som ammer. Menn skal få sloss for likestilling slik vi kvinner har gjort i lang tid, men ikke når det går ut over de rettighetene vi kvinner har sloss for å oppnå! Selv ble mitt første barn forløst vet keisersnitt og jeg brukte faktisk et helt år på å bli helt bra igjen. Dersom jeg måtte ha begynt i jobb igjen etter et halvt år hadde jeg i tillegg ikke fått tid til å utvikle det viktige båndet mellom mor og barn. For vår familie har det ikke så mye å si om pappas kvote skal være fem uker eller mer. Her har far og datter knyttet kjempesterke bånd uavhengig av om det er tre eller fem uker. Jeg håper ingen tar i fra oss retten til å være hjemme så lenge som vi har krav på i dag! Jeg er redd det vil føre til at mange kvinner må si opp jobben sin etter endt permisjon fordi de rett og slett ikke har mulighet til å gå tilbake til jobb etter seks måneder! Jeg håper du sloss for at vi kvinner får beholde de rettighetene vi har i dag! Lykke til som barne- og likestillingsminister!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #186 Skrevet 4. mars 2008 Kjempe fint at du tar deg tid til å spørre de det faktisk gjelder. Jeg er for at fedrene skal få økt permisjon, men ikke på bekostning av mors. Hvorfor skal alt forsøkes likestilles? Det er noe som rett og slett bare bør være forskjellig. Det er noe som er viktig å huske på og det er at det er mor som går gjennom et svangerskap og det er mor som føder. Det er faktisk en stor påkjenning for kroppen og mange sliter med plager en stund etterpå. Spesielt at dette må påpekes, vet ikke politikerne at det er slik?? Da er de ikke særlig smarte. Det som jeg syns er veldig veldig merkelig, det er at på sykehuset og helsestasjonen mases det mye om at vi skal amme barna våre opp til 6 måneder og de som har melk, opp til ett år. Og nå snakkes det om at mor skal bli tvunget til å ut i jobb etter 6 mnd...For et system!! Veldig motsigende. Jeg forsøker å la være, men kjenner jeg blir provosert av den type tvang det forsøkes å innføre. Valget bør være av familiene det gjelder. Dette innlegget ble litt surt ser jeg, blir bare så utrolig provosert...Men igjen, veldig bra at du tar deg tid til oss, Anniken Huitfeldt.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 4. mars 2008 #187 Skrevet 4. mars 2008 Far bør også få rett til selvstendig opptjening av permisjonspenger - det er i hvert fall ikke likestilling dersom dette må være avhengig av hvor mye mor jobber.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 4. mars 2008 #188 Skrevet 4. mars 2008 heltklar: Akkurat det sa NAV til meg også! "dere kan bare gjøre om på fordelingen hvis du ombestemmer deg"! Og det var helt klart JEG som ev. skulle ombestemme meg, mannen min skulle tydeligvis ikke ha noe han skulle ha sagt om saken. Arbeidsgiver (mann) sa: "Tilbake etter 6 mnd? Ja, ja, det får vi nok se på. Det er vanskeligere for en mor å være borte fra barnet sitt, vet du." Nei, det er faktisk ikke det. Jeg har ammefri, det hadde ikke far. Jeg må pumpe, det er sant, men far må varme melk. Vi er like glade i jenta vår, og savner henne like mye når vi må være borte fra henne. Helt enig i at det trengs lover for å endre samfunnet i denne saken.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #189 Skrevet 5. mars 2008 Forestill dere at en mann gikk opp 10-30 kilo, fikk vann i kroppen, vonde ankler og skjøre hofter, for deretter å måtte presse ut noe på størrelse med en melon gjennom kjønnsorganet sitt. Dessverre revner penis en del og må sys. Såret svir og verker, særlig når han dusjer. Han er livredd for følgene det vil ha på seksualakten. Er han fortsatt normal? Mann? Vil dama synes at penis er ekkel? Vil den noensinne bli den samme igjen? Resten av kroppen ser jo også helt rar ut. Flesket henger rundt magen og hoftene. Og brystkassa! Brystene sprenger, drypper og renner. Han kjenner seg litt grisete. Og i hvert fall ikke sexy. Så var det det at han skulle våkne hver annen time i et halvt år, ganske likt en av torturmetodene de tar i bruk i amerikanske fangeleire. Han begynner å bli rastløs.Kunne godt tenkt å dra på en guttetur - men han er jo låst til hjemme. Forresten kjenner han seg ikke noe tess heller. Ingen av klærne passer jo lengre, han er tørr og dratt i ansiktet og går rundt i ørska. Søvntapet begynner å ta på. Dessuten klarer han ikke holde seg når han må på do. Rett som det er pisser han i buksene - en gang skjedde mellom hyllene på Rimi. Nei det er best å holde seg hjemme. Meanwhile, in the real world, står mannfolka og vokter sine edlere deler foran målet på fotballbanen.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 5. mars 2008 #190 Skrevet 5. mars 2008 Gratulerer med ny jobb! Pappas kvote bør være mer enn 6 uker, heller 10. Dette fordi det ikke er mulig med en total snuoperasjon på kort sikt. Holdningsendringer er nevnt lenger over her, og da bør man begynne i det små. Lurer litt på om en evt tredeling vil resultere i at antall mødre som går rett ut i sykemelding etter 6 mnd permisjon vil øke? Jeg vet med meg selv og flere med meg at bekkenet mitt hadde ikke vært i stand til å jobbe igjen allerede etter 6 mnd. Jeg har en fysisk jobb, og trenger helt klart lengre tid hjemme. Tror nemlig at ved en valgfri ordning unngår vi en del sykemeldinger ved at mor faktisk bruker tiden i permisjonen til å knytte seg til barnet og restituere seg etter graviditet og fødsel. Det blir nevnt at permisjonen er til for barnets del, og det er jeg enig i, men da burde fokuset også være at glade foreldre gir glade barn! Ikke se til Island hvis man ønsker at norske mødre skal amme lengst mulig. Der har antall ammende mødre gått drastisk ned ved å ha en slik ordning.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #191 Skrevet 5. mars 2008 Jeg blir så forbanna at jeg blir ild rød i ansiktet!!!! Ingenting provoserer meg mer enn at politikere på stortinget skal sitte og bestemme hvordan vi skal dele pappa-permisjonen, mamma-permisjonen osv. Hvorfor i huleste kan ikke hver enkelt familie få bestemme dette selv!? Jeg vil ikke at noen skal komme og pålegge hverken meg eller min samboer tvungen permisjon. NEI LA OSS BARNEFAMILIER FÅ BESTEMME SELV!!! Jeg vil fanden meg ikke bli behandlet som et barn hvor de kan sitte og bestemme hvordan man skal dele opp permisjonen!! ARGH!!!!!!!!
*1+1=2 små* Skrevet 5. mars 2008 #192 Skrevet 5. mars 2008 "Storebror" norge trår til igjen...woho vi er jo alle for dumme til å bestemme over våre egne liv!
Athravil Skrevet 5. mars 2008 #193 Skrevet 5. mars 2008 Tredeling slik det er tenkt tror jeg ikke ganger i det lange løp. Pappa bør ha rett på permisjon ut i fra egen jobb, ikke mors. Pappa bør få rett på BETALT permisjon i forbindelse med fødsel, og gjerne flere enn bare 2 uker, jeg kunne godt tenkt meg hjelp fra far i mer enn to uker etter en ganske tøff fødsel og tanken på at faren ikke skulle ha hatt fri (av økonomiske grunner) er direkte skremmende. Han var uvurdelig! Det burde også bli RETT på graderte foreldrepenger og ikke bare en mulighet om arbeidsgiver er velvillig. Da kan mor og far ha en mykere og lengre overgang for eventuell fulltidspermisjon for far. Man kan klare å opprettholde amming bedre og det blir en mykere overgang også for barnet. Støtter forslaget om et fullt år i permisjon med full lønn.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #194 Skrevet 5. mars 2008 3-deling av en nåværende permisjonen er helt klart det beste forslaget jeg har hørt på lenge! Det vil ha store ringvirkninger! Også kvinner og menn som ikke har barn vil merke dette! Synes ikke 6 måneder er for lite (de fleste vil uansett ha mulighet til 8 måneder), permisjonen er for barnet, ikke kvinnen. Og barnet får jo uansett være hjemme like lenge som før. Når det gjelder amming bør alle arbeidsplasser ha plikt til å legge til rett for amming og pumping. Det er ikke så vanskelig. Selvfølgelig kunne det vært fint å utvide hele permisjonen, men dersom man skal se på barne- og familiepolitikk som helhet er jeg redd prisen det koster å ha foreldre gående hjemme med lønn over et år er for høy. Det er mange andre tiltak som er viktigere for barn som vi bør bruke pengene på.
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 5. mars 2008 #195 Skrevet 5. mars 2008 Hei:) Jeg syns det skal være som det er i dag, at hver familie skal få velge selv. Det er mange som ammer mye lengre enn 6 mnd, og ikke har mulighet til å kombinere det med jobb! Selv har ikke vi det problemet siden jenta vår får mme. Så her kunne pappan fint hatt mer permisjon. Men nå har det seg sånn at jeg sliter veldig med bekkenløsning etter svangerskapet, og har ikke hatt mulgihet til å kunnet begynne å jobbe igjen. Ja, jeg kunne ha blitt sykemeldt (og klarer mest sannsynlig ikke å begynne å jobbe igjen når perm går ut i slutten av mai), men da blir jo uansett ikke far alene hjemme med barnet. Vi klarer uansett å få tid alene tid for de to, han er veldig flink til å ta seg av veslemor, hvis jeg har lyst til å ut en tur alene... Jeg vil tro at det blir mange barn som må begynne ennå tidligere i bhg, pga at far ikke vil, eller har mulighet av div årsaker til å ha så lang perm. Ja, det funker for de fleste, men garantert ikke for alle... Da blir det ennå mer kamp om bhg plasser, og ennå fler som da må ta ut ulønnet perm. Så jeg er for at vi skal ha det som det er.. Man kan jo eventuelt ha mer påtvungen perm til far, men da utvide permisjonen som er i dag med de x antall ukene som blir til far... Vi er voksne mennesker, så vi kan vel få bestemme dette selv!! Det er nå min mening!!
Hønemor&guttaboys Skrevet 5. mars 2008 #196 Skrevet 5. mars 2008 Jeg mener at det må være opp til den enkelte familie å avgjøre hvordan man vil fordele permisjonen seg i mellom. NEI til tredeling av permisjon!
Poteto Skrevet 5. mars 2008 #197 Skrevet 5. mars 2008 eg er for at det skal være eit valg.. at det er innen 1 år og vi skal få velge hvor lenge man vil være hjemme.. liker dte sånn som det er nå eg.. er vell så å si valgfritt..
eagle Skrevet 5. mars 2008 #198 Skrevet 5. mars 2008 Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne gå ut i jobb etter 6 mnd jeg. Har selv en datter på 10 mnd som jeg fremdeles ammer,dvs at pappan da må kjøre fram og tilbake til min jobb 3 ganger om dagen for at hun skal få mat,tar ikke flaske så det er ikke et alternativ. Mange nattammer jo enda etter 6 mnd og hvor opplagt er man til å gå på jobb da? Flott om pappa får mer permisjon,men ikke på bekostning av at ammingen skal avsluttes etter kun 6 mnd og en sliten natteammende mamma. Er det barnet eller pappa som skal prioriteres? Akkurat på dette punktet er det litt vanskelig med denne likestillingen så lenge mannfolka ikke kan bli gravid,bære fram og amme et barn!!!!
Sjefsmegga Skrevet 6. mars 2008 #199 Skrevet 6. mars 2008 Jeg synes 11 uker til hver og 22 uker fritt, samt fars egen opptjeningsrett er rette veien å gå. Helst skulle jeg sett at permisjonen hadde blitt utvidet til 52 uker med 100% utbetaling. Jeg synes barn som er 8-10mnd gamle er for små til å begynne i barnehage. Selv velger jeg å gå hjemme til yngstebarnet er 16mnd, da har jeg vært hjemme i 3 år med 2 tette små. Men nå er vi i en heldig økonomisk situasjon i forhold til gjennomsnittet. Som 3 barns mor så er dette ikke direkte relevant for meg lengre, vi får neppe flere, men jeg håper feks min lillesøster vil få oppleve en bedre ordning enn den vi har i dag, selv om Norges permisjonsordning er helt fantastisk sett i internasjonal sammenheng,
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #200 Skrevet 6. mars 2008 Forstår ikke hvorfor en skal tukle med den flotte ordningen vi har idag der en kan dele slik en vil.Ser jo at andre har problem med å bli enig i en familie og vil ha far mer hjemme og selv tidlig ut i jobb og omvendt.Det blir feil å straffe oss andre som faktisk kan samarbeide og bli enige i familien.Min mann er kjempefornøyd med 6 uker og har ikkje muliget til å ta mer fri dagtid for han er selvst næringsdrivende.Attpåtil er han hjemme med tre barn aleine flere kvelder,helger og høytider i året så han gjør nok virkelig sin jobb med barna!! Vi kunne ikkje tenkt oss noe annerledes og tror at blir det innført tvang så vil det bli mye krangel og problem i enkelte familier.Ser og at mange sier at nesten ingen tar delt perm idag..ja,kanskje fordi vi allerede er fornøyd slik det er!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå