Gå til innhold

Jeg er så skuffa over venninna mi

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det handler om verdier, respekt, holdninger og menneskesyn. Viktige ting å ha i et vennskap. 

Anonymkode: cf6db...4f6

Er du virkelig så hjernevasket? Så fordi noen velger å avvente vaksine pga manglende data på sikkerhet og funksjon, så mener du man har dårlige verdier, mangler respekt og har et dårlig menneskesyn. Sorry, men slike som deg framstår som lite opplyste og lite intelligente... du vet rett og slett ikke hva du snakker om. 

Du synes det er helt greit å kanskje dø for "å redde verden"? Er det slik du tenker? At ved å ta denne vaksina så redder du verden og er da hevet over de som ikke tar risikoen?

Anonymkode: 6cde1...ab8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 4/27/2021 at 1:29 PM, Anonym bruker said:

Hun er jo egentlig så bra. Hun er snill, hjelpsom, smart, varm. Igår sa jeg til henne at jeg skulle vaksineres snart og at jeg gleda meg. Hun blei stille, kikka ned. Jeg spurte hva er det, å så sa hun at hun ikke ville vaksineres. Jeg spurte hvorfor ikke og så sa hun at hun ikke stolte på vaksina. Jeg blei helt paff. Jeg er skikkelig skuffa. Jeg trodde liksom hun var smartere enn det. Off. Måtte bare lufte meg, jeg veit ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg mot henne neste gang vi ses. 

Anonymkode: 6c68c...249

er jo frivillig så ingenting og bli skuffet over tenker jeg

Anonymkode: 7e66e...d80

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

er jo frivillig så ingenting og bli skuffet over tenker jeg

Anonymkode: 7e66e...d80

Det er frivillig å stemme FrP, legge seg etter nittenåringer eller være religiøs også, men om en av mine venner plutselig heia på Sylvi, hekka på sine barns kamerater eller ble dypt troende ville jeg bedt vedkommende sjekke seg for svulst på hjernen. 

Skrevet
sug lut skrev (14 minutter siden):

Det er frivillig å stemme FrP, legge seg etter nittenåringer eller være religiøs også, men om en av mine venner plutselig heia på Sylvi, hekka på sine barns kamerater eller ble dypt troende ville jeg bedt vedkommende sjekke seg for svulst på hjernen. 

Men ikke alle krever av vennene sine at de er kliss like en selv. Mange av oss har venner som tilhører andre religioner, stemmer andre partier enn oss og har andre syn på ting enn oss. Det må være veldig kjedelig å være helt lik vennene sine, hva har man å prate om da? Hvor enig man er med hverandre?

Skrevet
Milfy Way skrev (6 minutter siden):

Men ikke alle krever av vennene sine at de er kliss like en selv. Mange av oss har venner som tilhører andre religioner, stemmer andre partier enn oss og har andre syn på ting enn oss. Det må være veldig kjedelig å være helt lik vennene sine, hva har man å prate om da? Hvor enig man er med hverandre?

Noe er innafor, noe er utafor. 

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Noe er innafor, noe er utafor. 

Ikke mye som er innafor for deg, tydeligvis. Toleranse og aksept er ikke verdier du har eller dine venner kan ha da mao. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Den hindrer ikke smitte og sykdom nei. Mange, også i Norge, har fått corona, blitt veldig syke, og til og med dødd av corona selv om de var vaksinerte.

Anonymkode: 41c62...f1a

Den første setningen er ingen nyhet. Oppegående mennesker forstå at når en vaksine er 95 % effektiv, så blir noen syke. 

De neste påstandene må du nesten utdype. I FHIs siste ukesrapport, som ligger helt åpen på fhi.no og inneholder side opp og side ned med statistikk, står det at 1 mill er vaksiner med 1 dose og 300' er fullvaksinerte. Av de med 1 dose har 1209 stk, eller 0,12 %, blitt smittet. Blant de fullvaksinerte har 230 stk, eller 0,08 %, blitt smittet.

Er 0,12 % og 0,08 % "mange"? Og hvordan vet du hvor syke disse har blitt?

Når det gjelder vaksinerte som har dødd, ser jeg at det har skjedd, med jeg finner ikke statistikk på antall, alder, hvor lenge siden det var de hadde blitt vaksinert, om de hadde en annen sykdom, om de i utgangspunktet var terminale osv osv. Kanskje du kan belyse det for meg? Tenker at det er relevant i denne diskusjonen, siden du sikkert er enig i at dette er en sammensatt problemstilling uten enkle svar.

Redigert: Ligger en artikkel på Aftenposten om nettopp den siste ukesrapporten og smitte etter vaksine: https://www.aftenposten.no/norge/i/OQO97E/noen-faa-vaksinerte-blir-smittet-av-korona-slik-beskytter-du-deg

Endret av uhhuhher
Skrevet
uhhuhher skrev (10 minutter siden):

Den første setningen er ingen nyhet. Oppegående mennesker forstå at når en vaksine er 95 % effektiv, så blir noen syke. 

De neste påstandene må du nesten utdype. I FHIs siste ukesrapport, som ligger helt åpen på fhi.no og inneholder side opp og side ned med statistikk, står det at 1 mill er vaksiner med 1 dose og 300' er fullvaksinerte. Av de med 1 dose har 1209 stk, eller 0,12 %, blitt smittet. Blant de fullvaksinerte har 230 stk, eller 0,08 %, blitt smittet.

Er 0,12 % og 0,08 % "mange"? Og hvordan vet du hvor syke disse har blitt?

Når det gjelder vaksinerte som har dødd, ser jeg at det har skjedd, med jeg finner ikke statistikk på antall, alder, hvor lenge siden det var de hadde blitt vaksinert, om de hadde en annen sykdom, om de i utgangspunktet var terminale osv osv. Kanskje du kan belyse det for meg? Tenker at det er relevant i denne diskusjonen, siden du sikkert er enig i at dette er en sammensatt problemstilling uten enkle svar.

Jeg må ikke utdype noe som helst. Jeg jobber med dette og ser det hver dag. Hva du tror er faktisk ikke så nøye.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må ikke utdype noe som helst. Jeg jobber med dette og ser det hver dag. Hva du tror er faktisk ikke så nøye.

Påstår du da at tallene fra FHI ikke stemmer? 

Redigert: Kommentar til den siste setningen din, om at hva jeg tror ikke er så nøye. Poenget her er jo at jeg ikke tror noe som helst, jeg ser på tallene som rapporteres.

Endret av uhhuhher
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Respekt og menneskesyn? Fordi man ikke ønsker å ta en vaksine? Hvilket menneskesyn forfekter man da? Nå er jeg spent. Og respekt i et vennskap går altså på å akseptere at man er forskjellige. Jeg regner med at du kun er venn med folk som har samme syn som deg på alt - politikk, religion, tradisjoner, kultur osv? Er ikke det kjedelig å være kliss like?

Anonymkode: 78415...a13

Da forfekter man et menneskesyn på at man er seg selv nok og ikke villig til å ofre noe for at man skal få viruset under kontroll. Hva du regner med at jeg er eller ikke er meg faktisk knekkende likegyldig. Du kan trøste deg med at jeg har et rikt og spennende liv ;)

Men den respekten burde gå begge veier.

Anonymkode: 197c7...4b2

Noe er så langt utenfor at det bare ikke kan respekteres. På samme måte som jeg ikke respekterer rasister og overgripere har jeg ingen respekt for folk som nekter å ta til seg informasjon. 

De hjernevaskede forstår det ikke. De mener at alle som ikke roper hurra for vaksiner, inngripende tiltak, karantene og isolasjon er undermennesker. 

Og der satt du siste spiker i kista for at jeg skal gidde å diskutere med deg. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker venninnen din innerst inne er temmelig lei av deg og din sneverhet ifra før av, så tapet her er nok ikke det største for hennes del. Du er jo nødt til å ha vist slike tendenser tidligere, siden du synes akkurat dette er så forferdelig. 

Det går nok bra 😉

Anonymkode: b499d...ec2

Jeg er ikke hi. Jeg har ingen venninner som er så korttenkte. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er du virkelig så hjernevasket? Så fordi noen velger å avvente vaksine pga manglende data på sikkerhet og funksjon, så mener du man har dårlige verdier, mangler respekt og har et dårlig menneskesyn. Sorry, men slike som deg framstår som lite opplyste og lite intelligente... du vet rett og slett ikke hva du snakker om. 

Du synes det er helt greit å kanskje dø for "å redde verden"? Er det slik du tenker? At ved å ta denne vaksina så redder du verden og er da hevet over de som ikke tar risikoen?

Det går ikke an å diskutere på dine vilkår. Når man føler det er nødvendig med hersketeknikker har man tapt og du er ikke verd å bruke tiden min på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da forfekter man et menneskesyn på at man er seg selv nok og ikke villig til å ofre noe for at man skal få viruset under kontroll. Hva du regner med at jeg er eller ikke er meg faktisk knekkende likegyldig. Du kan trøste deg med at jeg har et rikt og spennende liv ;)

Noe er så langt utenfor at det bare ikke kan respekteres. På samme måte som jeg ikke respekterer rasister og overgripere har jeg ingen respekt for folk som nekter å ta til seg informasjon. 

Det går ikke an å diskutere på dine vilkår. Når man føler det er nødvendig med hersketeknikker har man tapt og du er ikke verd å bruke tiden min på. 

Nei, så du vil kun diskutere på DINE vilkår. Koselig :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, så du vil kun diskutere på DINE vilkår. Koselig :) 

Du syns det er rart at jeg ikke vil diskutere med folk som kaller meg hjernevasket?

Det forstår seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ikke villig til å ofre noe?? Hvor har du vært siste året?? Alle har alt ofret mye, vi har fulgt nye regler og tiltak, mistet jobber osv. Vi har allerede ofret masse. Men du mener vi må ofret helsa og muligens livet i tillegg, for deg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Seriøst? Du setter din venninne i samme bås som rasister og overgripere :sjokkert:

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Seriøst? Du setter din venninne i samme bås som rasister og overgripere :sjokkert:

Sorry, ser jeg blander deg med hi, så jeg skal omformulere kommentaren min

Seriøst? Du setter folk som ikke ønsker å ta en frivillig vaksine i samme bås som rasister og overgripere :sjokkert:

Skrevet

Sorry, ser jeg blander deg med hi, så jeg skal omformulere kommentaren min

Seriøst? Du setter folk som ikke ønsker å ta en frivillig vaksine i samme bås som rasister og overgripere :sjokkert:

Sånn er det med fanatikere dessverre. Saken blinder dem helt, og jo mindre de forstår av saken, jo verre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke villig til å ofre noe?? Hvor har du vært siste året?? Alle har alt ofret mye, vi har fulgt nye regler og tiltak, mistet jobber osv. Vi har allerede ofret masse. Men du mener vi må ofret helsa og muligens livet i tillegg, for deg? 

Bare en liten digresjon. Jeg sliter med å forstå, mener du at resten av verdens befolkning skal vaksinere seg for at du ikke vil ofre mer? 
Vil du heller leve flere år som dette? Se forretninger og mennesker gå tapt? 

Har du gjort deg opp en mening om hva som ville skjedd om alle tenkte som deg? 
Hvor ligger løsningen?

Skrevet

Da er det jo idiotisk å sette streken her? Like før mållinjen til at verden kan komme i vater igjen? 

Skrev jeg det? Eller skrev jeg at ikke alle fortjener respekt, for eksempel overgripere og rasister? 

Skrevet
Twintipp skrev (2 minutter siden):

Bare en liten digresjon. Jeg sliter med å forstå, mener du at resten av verdens befolkning skal vaksinere seg for at du ikke vil ofre mer? 
Vil du heller leve flere år som dette? Se forretninger og mennesker gå tapt? 

Har du gjort deg opp en mening om hva som ville skjedd om alle tenkte som deg? 
Hvor ligger løsningen?

Men hva er det som er så vanskelig å forstå? At jeg og flere med meg ikke vil ta vaksina nå (jeg får uansett ikke tilbud om den før tidligst til høsten), forhindrer da ikke de som vil ta den i å ta den? Det blir nok mer enn nok som tar den til at det fungerer likevel, om den fungerer. Det er jo frivillig. Ingen tvang, så da må jo de som ikke vil ta den få lov til det eller? 

Ingen vil jo leve som dette, men selv om mange nå er vaksinert lever vi jo likevel som vi gjorde før vaksina. Ingenting har endret seg i det offentlige rom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Da er det jo idiotisk å sette streken her? Like før mållinjen til at verden kan komme i vater igjen? 

Skrev jeg det? Eller skrev jeg at ikke alle fortjener respekt, for eksempel overgripere og rasister? 

Du skrev at du ikke kan respektere de som ikke ønsker å ta vaksine, på samme måte som du ikke respekterer rasister og overgripere. Altså, du setter de i samme bås.

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men hva er det som er så vanskelig å forstå? At jeg og flere med meg ikke vil ta vaksina nå (jeg får uansett ikke tilbud om den før tidligst til høsten), forhindrer da ikke de som vil ta den i å ta den? Det blir nok mer enn nok som tar den til at det fungerer likevel, om den fungerer. Det er jo frivillig. Ingen tvang, så da må jo de som ikke vil ta den få lov til det eller? 

Ingen vil jo leve som dette, men selv om mange nå er vaksinert lever vi jo likevel som vi gjorde før vaksina. Ingenting har endret seg i det offentlige rom. 

Hva om ikke mange nok hadde tatt den til at det ble flokkimmunitet? Hadde du tatt den? Eller hadde det fortsatt ikke vært ditt ansvar?

Ta et skritt tilbake. Se på India i dag, hvordan de trygler om hjelp og vaksiner. Jeg merker at jeg har store problemer med folk som deg, som ikke ser lenger enn sin egen norske og priviligerte nesetipp. Som overlater ansvaret til andre. Vaksinen er frivillig, ja, men det er ikke argument mot å ta den. Jeg har ikke spesielt lyst, jeg heller, men det er nå engang sånn vaksiner funker. De fleste må ta den.

Grunnen til at vi ikke kan leve som normalt enda, er at det fortsatt ikke er vaksinert mange nok. 

Skrevet
uhhuhher skrev (10 minutter siden):

Hva om ikke mange nok hadde tatt den til at det ble flokkimmunitet? Hadde du tatt den? Eller hadde det fortsatt ikke vært ditt ansvar?

Ta et skritt tilbake. Se på India i dag, hvordan de trygler om hjelp og vaksiner. Jeg merker at jeg har store problemer med folk som deg, som ikke ser lenger enn sin egen norske og priviligerte nesetipp. Som overlater ansvaret til andre. Vaksinen er frivillig, ja, men det er ikke argument mot å ta den. Jeg har ikke spesielt lyst, jeg heller, men det er nå engang sånn vaksiner funker. De fleste må ta den.

Grunnen til at vi ikke kan leve som normalt enda, er at det fortsatt ikke er vaksinert mange nok. 

Ikke sikkert den gir flokkimmunitet heller da🤷‍♀️ 

Hadde jeg bodd i India med det smittetrykket ville jeg selvsagt også ønsket vaksine. 

Jeg merker jeg har problemer med folk som deg som dømmer andre pga andre meninger. Jeg disser ikke ditt valg...

Nei, det er ikke det som er grunnen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Du skrev at du ikke kan respektere de som ikke ønsker å ta vaksine, på samme måte som du ikke respekterer rasister og overgripere. Altså, du setter de i samme bås.

Det er grader av forakt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er grader av forakt. 

Forakt faktisk, du er ikke akkurat et raust menneske...

Skrevet

Det snakkes så varmt om toleranse, mangfold og aksept for annerledeshet, samtidig som folk ikke tar fem øre for å vende ryggen til gode venner på grunn av enkeltsaker. Det er egentlig det som kjennetegner samfunnet i dag, mener jeg. Folk blir symbolet på enkeltsaker, og fordi vi er så intenst opptatt av etableringen av identitetsimaget vårt så kan vi ikke vedkjenne oss mennesker som viker fra det som til enhver tid kan anses som sosialt korrekt. Hvor du plasserer deg i enkeltsaker definerer deg som person, og står du på feil side i en sak så har det ingenting å si om du er en raus og god person. Du er sosialt ferdig. Man skulle tro folket var opplært av strenge religiøse predikanter i hvordan man får kontroll på folk, det må jo være noe tilsvarende sånn det fungerer i strengt religiøse samfunn. Del våre meninger og gjør som oss, ellers er du utstøtt!

Også rausheten omfavner bare enkeltsaker, for mange av de som snakker varmest om mangfold og et inkluderende, varmt samfunn er de som er minst tolerante ovenfor andre. De tolererer kun de som det til enhver tid er imagebyggende å tolerere. 

Personlig gleder jeg meg til den dagen jeg får vaksinen, men det fryser over i helvete før jeg vender venninna mi ryggen fordi hun er skeptisk til vaksine. Ærlig talt. Vennskapet vårt stikker dypere enn som så.

Anonymkode: 67176...0da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...