Gå til innhold

Jeg er så skuffa over venninna mi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg forstår deg godt. Jeg ser på de som velger og ikke vaksinere seg som egoistiske og snyltende. 
For meg er det nesten som og ikke hjelpe når noen er i nød. Hvis ingen velger å vaksinere seg vil mange liv gå tapt og samfunnet være nær kollaps. 

Vaksinene er basert på modeller og fremgangsmåter som er godt dokumentert, og godkjent innenfor samme gjeldene regelverk som andre vaksiner. En hel forskerelite som slipper alt de har i hendene og en høy prioritet hos utvalg for godkjenning er mye av grunnen til at vaksinene kunne komme relativt fort på markedet.

Dersom motstanderne skulle bli alvorlig syke av corona, vil de motsette seg eksperimentell behandling på sykehuset tro? Vil de stille spørsmålstegn ved annen sykdom om bivirkninger av medikamenter de får? 

Gikk kjempefint med vaksinemotstanderen som fikk corona nå også. Da er det for sent å angre seg!

Endret av Twintipp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet tidligere på legekontor (privat), og under svineinfluesaen ble vi alle oppfordret til å ta vaksinen mot den pga arbeidssituasjonen. Legen jeg jobbet for sa at det var fullstendig uaktuelt for han å ta den vaksinen, ettersom den var helt ny og ikke testet ut godt nok. Han frarådet også alle sine ansatte å ta den.

Jeg tenker det samme gjelder nå, i aller høyeste grad. Jeg ønsker ikke å ta denne vaksinen, da man ikke vet noe om langtids-bivirkninger, men ville blitt utrolig skuffet dersom mine venner reagerte negativt på mitt valg. 

Til hi: jeg synes du bør tenke deg litt om; du er virkelig ikke en god venninne om hennes private valg for egen helse endrer ditt syn på henne.

Anonymkode: 1a087...1ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobbet tidligere på legekontor (privat), og under svineinfluesaen ble vi alle oppfordret til å ta vaksinen mot den pga arbeidssituasjonen. Legen jeg jobbet for sa at det var fullstendig uaktuelt for han å ta den vaksinen, ettersom den var helt ny og ikke testet ut godt nok. Han frarådet også alle sine ansatte å ta den.

Jeg tenker det samme gjelder nå, i aller høyeste grad. Jeg ønsker ikke å ta denne vaksinen, da man ikke vet noe om langtids-bivirkninger, men ville blitt utrolig skuffet dersom mine venner reagerte negativt på mitt valg. 

Til hi: jeg synes du bør tenke deg litt om; du er virkelig ikke en god venninne om hennes private valg for egen helse endrer ditt syn på henne.

Og jeg kjenner ingen leger, overleger, sykepleiere, ambulansearbeidere eller noe annet helsepersonell som har takket nei til denne vaksinen. Alle mine kollegaer, alle helsearbeidere jeg kjenner, alle har vaksinert seg.

Skrevet
Twintipp skrev (8 minutter siden):

Og jeg kjenner ingen leger, overleger, sykepleiere, ambulansearbeidere eller noe annet helsepersonell som har takket nei til denne vaksinen. Alle mine kollegaer, alle helsearbeidere jeg kjenner, alle har vaksinert seg.

Og mange på sykehuset der jeg jobber har takket nei til vaksinen. Hva er poenget ditt?

Anonymkode: 41c62...f1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du vet at det er snakk om to fundamentalt ulike vaksiner og prosesser bak, ikke sant? Poenget ditt drukner litt i at du sammenligner salat og biff som om det var akkurat det samme. Joda, begge deler er mat, men der stopper også i stor grad likheten, samme med disse vaksinene.

Anonymkode: af6ec...756

Skrevet

Jeg skjønner at du ble skuffet. Det har noe med hvilke forventninger man har til folk å gjøre. Alle mine venner og kolleger (med høy kompetanse innen medisin) har tatt eller gleder seg til å få vaksinen. Samtidig har jeg noen bekjente jeg ikke ville blitt forundret over hvis de takket nei. Jeg blir ikke skuffet, siden jeg allikevel ikke forventer at de forstår, og vet at de er litt «alternative». Jeg setter uansett pris på dem, selv om vi har ulikt syn her. 

Anonymkode: 24a81...c24

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.4.2021 den 13.29):

Hun er jo egentlig så bra. Hun er snill, hjelpsom, smart, varm. Igår sa jeg til henne at jeg skulle vaksineres snart og at jeg gleda meg. Hun blei stille, kikka ned. Jeg spurte hva er det, å så sa hun at hun ikke ville vaksineres. Jeg spurte hvorfor ikke og så sa hun at hun ikke stolte på vaksina. Jeg blei helt paff. Jeg er skikkelig skuffa. Jeg trodde liksom hun var smartere enn det. Off. Måtte bare lufte meg, jeg veit ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg mot henne neste gang vi ses. 

Anonymkode: 6c68c...249

Så du ønsker kun omgås med folk som er enig med deg i alt om alt mulig her i verden? Det er ikke en venninne. Hadde dere vært venninner, ville du har vært mer raus enn det du gir uttrykk for. Jeg tror at det beste for dere begge blir hvis du kutter kontakten med henne. Da mister du den hjelpen hun pleier å gi, men sånn er det bare. Dere er altfor forskjellige.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.4.2021 den 13.45):

Hva om det etter 2 år viser seg at denne "hastverksvaksinen" hadde alvorlige bivirkninger som viser seg først etter en tid? Hvem er da smart?

Anonymkode: e20ad...920

Mange leger i høye stillinger er skeptiske til vaksinen. De er sikkert dumme som et brød hele gjengen :D 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke likt som meg, men de jeg velger å være venner med har samme verdisyn. Og det er null problem. Jeg er 40 år og har mange venner, alle vil ta vaksinen, som forventet. 

Så om ikke alle dine venner har helt like verdisyn som deg i andre saker, så er de ikke like gode venner lenger?

Anonymkode: b499d...ec2

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Det er frivillig å vaksinere seg. De som lar være er seg selv nærmest, og tenker ikke på fellesskapet, men det er allikevel fritt frem å la være. 

Vaksinen beskytter først og fremst den som er vaksinert mot å få alvorlig sykdom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skjønner at du ble skuffet. Det har noe med hvilke forventninger man har til folk å gjøre. Alle mine venner og kolleger (med høy kompetanse innen medisin) har tatt eller gleder seg til å få vaksinen. Samtidig har jeg noen bekjente jeg ikke ville blitt forundret over hvis de takket nei. Jeg blir ikke skuffet, siden jeg allikevel ikke forventer at de forstår, og vet at de er litt «alternative». Jeg setter uansett pris på dem, selv om vi har ulikt syn her. 

Jøss så klok du er 🙂

Anonymkode: b499d...ec2

Skrevet
sug lut skrev (23 timer siden):

Men kjære deg, millioner har tatt den - og NOEN FÅ har fått bivirkninger. Ikke føl deg så flink.

Det spiller vel ingen rolle, hvis den ene som dør av vaksinen blir akkurat deg. Derfor hadde jeg aldri takket ja til denne vaksinen. Mange kvinner i alderen 30-50 år har gått lenge på medisiner som gir risiko for blodpropp. Ikke alle ønsker å risikere å dø fra barna sine. Man foretar da en sannsynlighetsberegning - hvor stor risiko man har for å dø av korona, mot risikoen for å dø av vaksinen. I tillegg finnes det flere andre tilgjengelige vaksiner som ikke gir slike bivirkninger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Nei det er det som er så rart. Hun er kjempe smart. Hun holder på med doktor graden sin i et tungt tema og er kanskje den mest intelligente jeg kjenner. 
Jeg så ikke denna komme for å si det sånn. 
Jeg tror ikke hun mener jorda er flat og 6000 år for det om. 

Anonymkode: 6c68c...249

Du skriver jo selv at hun er dummere enn du trodde? Du vet at de fleste som har tatt master, ikke er dumme som et brød.

Skrevet
sug lut skrev (23 timer siden):

Da virker det merkelig å avvise vaksiner, AZ settes jo ikke lenger engang og resten er det jo ikke noe å bli hysterisk over.

Man avviser ikke alle vaksiner bare fordi man er skeptisk til EN.

Skrevet

Må man ikke ha vaksine hvis man etterhvert skal reise utenlands da? Uansett så er vaksinen fra pfeiser eller (Michelle) pfeiffer som noen kaller det til å stole på. Men å bli skuffa over venninna si fordi hun ikke stoler på vaksinen synes jeg rett og slett er litt dramaqueen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Når ble det liksom andres sak hva folk putter i seg eller ikke? De som tar, eller ikke tar vaksine, greit nok, men hold kjeft om det-er jo INGENTING andre har noe som helst med. 

Hi, du er med venninnen din nå, og regner med ingen av dere er vaksinerte. Hvorfor skal det endre seg så fort du eventuelt får en vaksine??

Og sug lut, som ser ned på alle som ikke vil ta vaksinen. Du var nok veldig for AZ også i begynnelsen, men så dukket bivirkninger opp. Og selv om det er få som har dødd, kjipt for dem det gjelder. Og er en ung og frisk i utgangspunktet, så er sjansen for å dø av korona VELDIG, faktisk mikroskopisk liten. La ALLE få velge selv hva de vil, vi lever heldigvis i et fritt land!

Anonymkode: b5e57...225

Dette. Jeg trodde at medisinske behandlinger, politisk ståsted og religionsutøvelse var privatsak til den enkelte. Etter korona kom, må man visst brette ut masse opplysninger om egen helse til alle og enhver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvis de GLEDER seg til å ta en hasteutviklet vaksine, så er de hjernevasket. Det er greit at man bør takke ja til vaksiner, men å GLEDE seg til noe som potensielt kan være farlig og gi deg leie symptomer, er for meg i samme gate som flower power.

Skrevet
Twintipp skrev (1 time siden):

Jeg forstår deg godt. Jeg ser på de som velger og ikke vaksinere seg som egoistiske og snyltende. 
For meg er det nesten som og ikke hjelpe når noen er i nød. Hvis ingen velger å vaksinere seg vil mange liv gå tapt og samfunnet være nær kollaps. 

Vaksinene er basert på modeller og fremgangsmåter som er godt dokumentert, og godkjent innenfor samme gjeldene regelverk som andre vaksiner. En hel forskerelite som slipper alt de har i hendene og en høy prioritet hos utvalg for godkjenning er mye av grunnen til at vaksinene kunne komme relativt fort på markedet.

Dersom motstanderne skulle bli alvorlig syke av corona, vil de motsette seg eksperimentell behandling på sykehuset tro? Vil de stille spørsmålstegn ved annen sykdom om bivirkninger av medikamenter de får? 

Gikk kjempefint med vaksinemotstanderen som fikk corona nå også. Da er det for sent å angre seg!

Du tenker tydeligvis ikke helt klart her.. sammenlikningene du kommer mer er jo ikke relevante. 

Eksperimentell behandling tar vel de fleste imot om det ikke er annen utvei, da er man jo alt veldig syk.

Alle oppegående mennesker setter seg vel inn i bivirkninger før de tar noen medisin? Her er det jo cost benefit en må vurdere. 

Og ikke alle får jo eller kommer til å få covid-19, i tillegg er risiko for å bli veldig dårlig lav om man ikke er i risikogruppe. Da er det faktisk fornuftig å veie kjente risiko for vaksiner høyt, når en sammenlikner med risk for å få sykdom. Og en enda forsterkende faktor er jo at vaksinen ikke forhindrer hverken smitte eller sykdom, så ja... enhver logikk tilsier da at cost er for høy sammenliknet med benefit.  At andre tar andre valg er helt greit for meg. Ville jo ikke gått rundt å kalle dem naive eller dumme fot det? 

Anonymkode: 6cde1...ab8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette! Og jeg hadde også blitt skuffet om en av mine venner valgte bort vaksinen, rett og slett fordi jeg forventer at de tenker slik som dette. Det har med hvilke verdier man har, og de vennene jeg har, har jeg fordi vi deler viktige kjerneverdier (i tillegg til mye annet selvfølgelig).

Altså, får det blitt mer drama… du tar én enkeltstående sak og knytter den på en særdeles pompøs måte til «verdier» og «kjerneverdier» og oh la la… det blir for overdrevent altså. Du kan ikke bedømme folks verdier med utgangspunkt i én enkeltsak, da fremstår du bare som enkel og perspektivløs.

Anonymkode: 67176...0da

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Du tenker tydeligvis ikke helt klart her.. sammenlikningene du kommer mer er jo ikke relevante. 

Eksperimentell behandling tar vel de fleste imot om det ikke er annen utvei, da er man jo alt veldig syk.

Alle oppegående mennesker setter seg vel inn i bivirkninger før de tar noen medisin? Her er det jo cost benefit en må vurdere. 

Og ikke alle får jo eller kommer til å få covid-19, i tillegg er risiko for å bli veldig dårlig lav om man ikke er i risikogruppe. Da er det faktisk fornuftig å veie kjente risiko for vaksiner høyt, når en sammenlikner med risk for å få sykdom. Og en enda forsterkende faktor er jo at vaksinen ikke forhindrer hverken smitte eller sykdom, så ja... enhver logikk tilsier da at cost er for høy sammenliknet med benefit.  At andre tar andre valg er helt greit for meg. Ville jo ikke gått rundt å kalle dem naive eller dumme fot det? 

Så cost benefit er kun deg selv? Tanken på at andre kan bli alvorlig syke, og at samfunnet er nær ved å kollapse skal ikke tas med i regnestykke?! For cost benefit er helt innlysende her for de aller fleste.

Har de fleste satt seg inn i hvordan mRNA-vaksiner fungerer tror du? Eller er de påvirket av konspiratoriske teorier og cherry picker litteratur som støtter deres overbevisning?

De vil ikke benytte seg av en vaksine som er så raskt produsert! MRNA vaksiner tar mye kortere tid å lage. De er redde for senvirkninger- MRNA vaksinen er den vaksinen som overlever kortest i oss mennesker. I det de har overlevert beskjeden til immunforsvaret så dør «budbringeren», i løpet av kort tid vil du ikke engang oppdage materialet i cellene. 
Så nei, jeg tror de færreste har satt seg inn i dette. Hva er de redde for? At vaksinen skal lagre seg i DNA’et og gi deg genetiske sykdommer? Denne vaksinen når ikke engang inn til vårt DNA! 
Så jeg tror neppe de fleste har tatt disse avgjørelsene basert på kunnskap, og dermed fremstår de heller ikke smarte. 
Et siste aspekt er at dette er en dugnad. Din innsats redder liv! 

Endret av Twintipp
Skrevet
Twintipp skrev (7 minutter siden):

Så cost benefit er kun deg selv? Tanken på at andre kan bli alvorlig syke, og at samfunnet er nær ved å kollapse skal ikke tas med i regnestykke?! For cost benefit er helt innlysende her for de aller fleste.

Har de fleste satt seg inn i hvordan mRNA-vaksiner fungerer tror du? Eller er de påvirket av konspiratoriske teorier og cherry picker litteratur som støtter deres overbevisning?

De vil ikke benytte seg av en vaksine som er så raskt produsert! MRNA vaksiner tar mye kortere tid å lage. De er redde for senvirkninger- MRNA vaksinen er den vaksinen som overlever kortest i oss mennesker. I det de har overlevert beskjeden til immunforsvaret så dør «budbringeren», i løpet av kort tid vil du ikke engang oppdage materialet i cellene. 
Så nei, jeg tror de færreste har satt seg inn i dette. Hva er de redde for? At vaksinen skal lagre seg i DNA’et og gi deg genetiske sykdommer? Denne vaksinen når ikke engang inn til vårt DNA! 
Så jeg tror neppe de fleste har tatt disse avgjørelsene basert på kunnskap, og dermed fremstår de heller ikke smarte. 
Et siste aspekt er at dette er en dugnad. Din innsats redder liv! 

Leser du ikke noe av det jeg skriver, eller bare sorterer du ut det du ikke vil lese? 

Hadde vaksinen hindret smitte og sykdom ville jo andre også vært en mye viktigere faktor, per i dag så hindrer den ikke smitte eller sykdom, kun alvorlig sykdom for den som tar den. Da er det jo en selv en må vurdere ut fra. 

Det er hvertfall tydelig at ikke du har satt deg inn i det... Men, tror de færreste har satt seg inn i det, derfor tar de den bare fordi "det er det en skal gjøre". De som har satt seg inn i det har sunn skepsis. Hvis man ser bort fra anti vaksere da, de stiller jo i en egen kategori. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Leser du ikke noe av det jeg skriver, eller bare sorterer du ut det du ikke vil lese? 

Hadde vaksinen hindret smitte og sykdom ville jo andre også vært en mye viktigere faktor, per i dag så hindrer den ikke smitte eller sykdom, kun alvorlig sykdom for den som tar den. Da er det jo en selv en må vurdere ut fra. 

Det er hvertfall tydelig at ikke du har satt deg inn i det... Men, tror de færreste har satt seg inn i det, derfor tar de den bare fordi "det er det en skal gjøre". De som har satt seg inn i det har sunn skepsis. Hvis man ser bort fra anti vaksere da, de stiller jo i en egen kategori. 

Hindrer den ikke smitte og sykdom? 
Tror du fullvaksinerte fra i dag da er fritatt fra en-meter regelen i private hjem? Hele årsaken til at de kan jobbe med corona-pass nå er fordi den gjør nettopp det- forhindrer smitte og sykdom med hele 95%! 

Skrevet
Twintipp skrev (13 minutter siden):

Tror du fullvaksinerte fra i dag da er fritatt fra en-meter regelen i private hjem? Hele årsaken til at de kan jobbe med corona-pass nå er fordi den gjør nettopp det- forhindrer smitte og sykdom med hele 95%! 

Igjen, du har ikke satt deg inn i ting. Grunnen er at vaksinen tilsynelatende beskytter mot alvorlig sykdom/død hos den vaksinerte. Og de må jo åpne igjen på noe nå når folk er blitt vaksinerte, ellers mister de jo folk i vaksinasjonskøen. De har jo brukt vaksine som mål for gjenåpning, og vi har ingen veldig god vaksine tilgjengelig enda, så da må de åpne litt med det som finnes.

Jeg tror også folk glemmer at det er ekstremt mye politikk og økonomi i dette med vaksiner. Nå sier de jo at fullvaksinerte må regne med en tredje dose allerede til høsten. Kommer til å bli mye vaksiner framover...

Skrevet
Elizabeth skrev (2 timer siden):

Må man ikke ha vaksine hvis man etterhvert skal reise utenlands da? Uansett så er vaksinen fra pfeiser eller (Michelle) pfeiffer som noen kaller det til å stole på. Men å bli skuffa over venninna si fordi hun ikke stoler på vaksinen synes jeg rett og slett er litt dramaqueen. 

Den heter ikke pfeiser heller 😂😂

Skrevet
Twintipp skrev (32 minutter siden):

Den hindrer ikke smitte og sykdom nei. Mange, også i Norge, har fått corona, blitt veldig syke, og til og med dødd av corona selv om de var vaksinerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...