Gå til innhold

Jeg er så skuffa over venninna mi

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Glad jeg ikke er venninnen din. Blir du skuffet over dette, hadde jeg vært et rent mareritt i ditt liv... 

Anonymkode: c91c6...b15

Da hadde dere vel mest trolig ikke vært venner?

Anonymkode: cf6db...4f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er sjokkert over at venninnen din har en annen mening enn deg, så skal du prise universet for at livet ikke har gitt deg de store problemene eller plagene her i livet. 
Du later til å ikke evne å se ting i perspektiv. 
Du har vært heldig som ikke har opplevd så mye. 
Og hvis du ikke tåler at venninnen din har en annen mening enn deg om noe, så var dere vel i utgangspunktet ikke så gode venner likevel. 

Anonymkode: ce0ca...fcf

Skrevet

Skal innrømme at jeg er kritisk til folk som ikke følger det ordinære vaksine programmet, men med slike hastevaksiner er jeg mer åpen for at det finnes ulike meninger.

Hilsen ei som er vaksinert

Anonymkode: 3a13a...aad

Skrevet

Enig med flere her; er bra å være litt skeptisk til vaksinen. Jeg er også det, men etter noen runder med meg selv har jeg bestemt meg for å ta den. Men ser ikke ned på de som velger noe annet. 

Denne vaksinen har, etter min mening, ingen sammenheng med vaksinemotstandere å gjøre. Vaksinen er laget i hastverk og ingen vet langtidsvirkningene av den. Men den sjansen er jeg villig til å ta for å få leve «normalt» de neste årene. Men at folk er skeptisk har ingenting med dumhet å gjøre, mener jeg😉

Anonymkode: f56b9...cd5

Skrevet

Når ble det liksom andres sak hva folk putter i seg eller ikke? De som tar, eller ikke tar vaksine, greit nok, men hold kjeft om det-er jo INGENTING andre har noe som helst med. 

Hi, du er med venninnen din nå, og regner med ingen av dere er vaksinerte. Hvorfor skal det endre seg så fort du eventuelt får en vaksine??

Og sug lut, som ser ned på alle som ikke vil ta vaksinen. Du var nok veldig for AZ også i begynnelsen, men så dukket bivirkninger opp. Og selv om det er få som har dødd, kjipt for dem det gjelder. Og er en ung og frisk i utgangspunktet, så er sjansen for å dø av korona VELDIG, faktisk mikroskopisk liten. La ALLE få velge selv hva de vil, vi lever heldigvis i et fritt land!

Anonymkode: b5e57...225

Skrevet

Hvorfor definere mennesker ut fra enkeltsaker? Jeg skjønner ikke det. Søstra mi er, i motsetning til meg, skeptisk til å ta vaksina. Jeg synes hun er litt rar når det gjelder akkurat denne saken, men det forandrer da ikke mitt syn på henne som en generelt snill, oppegående og smart dame!

Det er noe veldig 2021 med det å dømme folk nedenom og hjem kun pga uenigheter i enkeltsaker. Folk er livredde for å være uenige.

Anonymkode: 67176...0da

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er nok ganske gjensidig. 

Da hadde dere vel mest trolig ikke vært venner?

Skikkelig smart du? 

Skrevet
sug lut skrev (4 timer siden):

Men kjære deg, millioner har tatt den - og NOEN FÅ har fått bivirkninger. Ikke føl deg så flink.

Bare 120 000 i Norge fikk den - og for mange alvorlige bivirkninger og dødsfall i Norge. Det er relevant i Norge.

Poenget var ikke at jeg er så flink, men påstanden til hun jeg kommenterte - at folk som ikke vil ta den tror jorden er flat og bare 6000 år gammel, den blir for dum. Men kanskje Norges helsemyndigheter også tror jorden er flat og bare er 6000 år gammel også, da, siden de valgte å stoppe AZ-vaksinen i Norge?

Man kan ikke se slike bivirkniner kun basert på alle i verden som er vaksinert. Det forskes f.eks. på om det er genetiske varianter i Norge som er årsaken til at flere her har fått så alvorlige bivirkninger av den vaksinen. Samtidig ses det at andre land, som ikke har like gode rapporteringssystem når det gjelder vaksiner og bivirkninger, har oppdaget langt flere tilfeller av samme alvorlige bivirkningene, selv om Norge fremdeles har høyere andel.

Så kjære deg - det er ikke så enkelt som det du og andre skal ha det til. Og forskjellen på Pfizer, Moderna på ene siden, og AZ på andre, den var helt tydelig, spesielt på ett punkt - lenge før bivirkningene og dødsfallene kom i Norge. Synlig for de som har noe kunnskap og gidder å lese den informasjonen som forelå på det tidspunktet.

Anonymkode: 4c33f...25e

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hun er jo egentlig så bra. Hun er snill, hjelpsom, smart, varm. Igår sa jeg til henne at jeg skulle vaksineres snart og at jeg gleda meg. Hun blei stille, kikka ned. Jeg spurte hva er det, å så sa hun at hun ikke ville vaksineres. Jeg spurte hvorfor ikke og så sa hun at hun ikke stolte på vaksina. Jeg blei helt paff. Jeg er skikkelig skuffa. Jeg trodde liksom hun var smartere enn det. Off. Måtte bare lufte meg, jeg veit ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg mot henne neste gang vi ses. 

Anonymkode: 6c68c...249

Her er det du som fremstår dum og lite tolerant altså.

Anonymkode: 6cde1...ab8

Skrevet (endret)

Jeg skjønner deg godt, jeg. Dette handler ikke bare om å ha ulike meninger om noe, det handler om at hvis mange ikke vil ha vaksine, så kan vi ikke åpne opp samfunnet igjen. 

Det handler om å sette seg selv foran de som av ulike grunner ikke kan ta vaksine. Mange av disse er nok også ekstra utsatt hvis de skulle bli syke av Corona. 

Det er tydeligvis mange som tror dette er et valg som bare angår dem selv, men det stemmer ikke. Vi vaksinerer oss for å ikke smitte de som ikke tåler å bli syke. 

Dessuten vet vi at jo mer viruset får boltre seg, jo større risiko er det for at det muterer til farligere varianter (som kanskje vaksinen ikke er så effektiv mot). Derfor er det så viktig å få bukt med smitten og at flest mulig vaksinerer seg. 

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei det er det som er så rart. Hun er kjempe smart. Hun holder på med doktor graden sin i et tungt tema og er kanskje den mest intelligente jeg kjenner. 
Jeg så ikke denna komme for å si det sånn. 
Jeg tror ikke hun mener jorda er flat og 6000 år for det om. 

Men hvorfor tror du en må være dum for å være skeptisk til disse nye vaksinene? Det er jo motsatt? Jeg jobber innen feltet, og jeg tar den ikke enda... per nå er det mer sjans for å dø/bli alvorlig syk av vaksinen enn sykdommen for meg. Lite smitte her, få friske på min alder blir alvorlig syke av viruset i det hele tatt. Og da må du være uheldig å bli smittet først. Tar man vaksinen så må man gå i uker/ mnd og frykte bivirkninger. Viruset får man kanskje aldri, men en skal velge å ta vaksinen som kan skade en? Sunn fornuft det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor tror du en må være dum for å være skeptisk til disse nye vaksinene? Det er jo motsatt? Jeg jobber innen feltet, og jeg tar den ikke enda... per nå er det mer sjans for å dø/bli alvorlig syk av vaksinen enn sykdommen for meg. Lite smitte her, få friske på min alder blir alvorlig syke av viruset i det hele tatt. Og da må du være uheldig å bli smittet først. Tar man vaksinen så må man gå i uker/ mnd og frykte bivirkninger. Viruset får man kanskje aldri, men en skal velge å ta vaksinen som kan skade en? Sunn fornuft det.

Oi jøss er det sant? Du jobber med det og skal ikke ta vaksina? Men er det sant det du sa at det er større sjans for å dø av vaksina enn korona? For akkurat det sa venninna min å da vi snakka sist og jeg tenkte det var noe tull hun hadde lest på noe konspirasjons nettsider. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men vaksinering handler vel om mer enn deg og din aldersgruppe? Jeg ville også blitt overrasket over at en venninne takket nei, og jeg ville blitt skuffet hvis resonnementet var som ditt. Å kun se seg selv i dette spørsmålet er mer egosentrisk enn jeg ville forventet av mine venner. For meg er den sunne fornuften her å veie fordeler og ulemper med et langt mer løftet blikk enn ditt - ikke bare «hva er best for meg», men «hva er best for mer sårbare mennesker enn meg». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Skikkelig smart du? 

Syns du? Det var hyggelig ♥️

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du jobber innen feltet og ikke har forstått mer så er jo det bare synd. 

Skrevet

Jeg har ingen planer om å ta vaksinen. Her jeg bor er det ingen smitte og jeg er frisk og rask. 

Slik jeg også ser det, er det større sannsynlighet for meg å dø av vaksinen enn av korona. 

Jeg er slettes ingen vaksinemotstander, og har tatt alt av vaksiner (også den mot svineinfluensa for en del år siden).

Men jeg syns ikke det å skulle sprøyte noe som ikke er ordentlig testet ut, og der det plutselig dukker opp skumle bivirkninger inn i kroppen min er fristende. 

Nå er jeg for tiden også gravid, slik at det er uaktuelt å ta noen vaksine, men tviler jeg blir å ta den etterpå heller. Det er for usikkert. Det kommer jo stadig nye mutasjoner, som vaksina muligens ikke blir å fungere mot også. 

Anonymkode: 5a68c...549

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Oi jøss er det sant? Du jobber med det og skal ikke ta vaksina? Men er det sant det du sa at det er større sjans for å dø av vaksina enn korona? For akkurat det sa venninna min å da vi snakka sist og jeg tenkte det var noe tull hun hadde lest på noe konspirasjons nettsider. 

I min situasjon, her i Norge, med min alder så var det det med AZ vaksina. Men uansett, så må man jo bli smittet med viruset for å bli syk av det, de fleste blir heller ikke veldig syke, så sannsynlighet for først å bli smittet og så bli veldig syk er veldig lav. To trinn der. Men setter man vaksina er den jo inne, da er det bare ett trinn til bivirkninger. Og per i dag vet vi jo heller ikke noe om evt langtidsvirkninger. 

Vaksineprogrammet har alle fulgt,da dette er vel utprøvde vaksiner.

Skrevet
Iiiiik skrev (43 minutter siden):

Men vaksinering handler vel om mer enn deg og din aldersgruppe? Jeg ville også blitt overrasket over at en venninne takket nei, og jeg ville blitt skuffet hvis resonnementet var som ditt. Å kun se seg selv i dette spørsmålet er mer egosentrisk enn jeg ville forventet av mine venner. For meg er den sunne fornuften her å veie fordeler og ulemper med et langt mer løftet blikk enn ditt - ikke bare «hva er best for meg», men «hva er best for mer sårbare mennesker enn meg». 

De sårbare menneskene tar jo vaksina. Og vi vet jo heller ikke hvor mye vaksina egentlig hjelper. Den hindrer ikke smitte, og ikke sykdom for alle. Men kanskje død for de svakeste? Og hva om vi oppdager om noen år at alle som tok ene vaksina utvikler noe? Tror det er veldig bra ikke alle blindt tar den, og at det er flere typer. Det er frivillig å ta den, mange tar den, og da spiller det liten rolle om ikke alle tar den. 

Nå får ikke jeg tilbud om vaksine før tidligst til høsten uansett, kanskje vi vet mer da? Hadde de kunne vist at den stopper smitte 100% hadde det vært noe helt annet, men når den ikke stopper smitte så utgjør den ikke den store forskjellen altså. Ikke nok for meg til å risikere noe. 

Skrevet
sug lut skrev (27 minutter siden):

Hvis du jobber innen feltet og ikke har forstått mer så er jo det bare synd. 

Det veide tungt når det kom fra deg merket jeg😅

Skrevet

Jeg har også en vennine som jeg alltid har sett på som oppegående. Ble litt overrasket når sier at hun ikke vil vaksinere seg pga hun ikke stoler på den. Men ser ikke noe annerledes  på henne for det,hun er samme gode vennine. Hun har rett på å ha sin mening akkurat som jeg har rett på å ha min. Ser forsatt på henne som en oppegående person.

Anonymkode: 7eb88...fe3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå ett år etter trodde jeg de fleste viste at det ikke er er snakk om dødsfallene som er farlige. Sjangsen for å dø av korona i min alder er riktignok mye lavere enn å dø av vaksina. Men til gjengjeld har jeg en kollega som 9 mnd etterpå ikke har fått tilbake lukt/smakssansen, en kollega er fortsatt 50% sykemeldt av følgeskader og kusina til ei veninne har vært sjukemeldt siden hun fikk det og har nå nedsatt lungekapasitet og utmattelsessyndrom litt ala det man får etter kyssesyken.

Anonymkode: dd1b8...cb9

Skrevet (endret)
the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Jeg skjønner deg godt, jeg. Dette handler ikke bare om å ha ulike meninger om noe, det handler om at hvis mange ikke vil ha vaksine, så kan vi ikke åpne opp samfunnet igjen. 

Det handler om å sette seg selv foran de som av ulike grunner ikke kan ta vaksine. Mange av disse er nok også ekstra utsatt hvis de skulle bli syke av Corona. 

Det er tydeligvis mange som tror dette er et valg som bare angår dem selv, men det stemmer ikke. Vi vaksinerer oss for å ikke smitte de som ikke tåler å bli syke. 

Dessuten vet vi at jo mer viruset får boltre seg, jo større risiko er det for at det muterer til farligere varianter (som kanskje vaksinen ikke er så effektiv mot). Derfor er det så viktig å få bukt med smitten og at flest mulig vaksinerer seg. 

Like fullt har alle det største ansvaret overfor seg selv. Om jeg ikke vil ta vaksinen, så gjør jeg ikke det fordi det føles riktigst for meg. Jeg trosser ikke det bare fordi jeg skal verne om alle andre. Da fortsetter jeg heller å overholde restriksjonene i lang tid. Man skal ikke tvinge andre mennesker til å gjøre noe de ikke vil. Dette er en pandemi som føyer seg inn i rekkene blant mange andre pandemier vi har hatt tidligere. 

Og til HI, om du blir fornærmet for at din venninne har et ulikt synspunkt enn deg på dette, så vil jeg si at det er DU som framstår som mindre smart. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Dette! Og jeg hadde også blitt skuffet om en av mine venner valgte bort vaksinen, rett og slett fordi jeg forventer at de tenker slik som dette. Det har med hvilke verdier man har, og de vennene jeg har, har jeg fordi vi deler viktige kjerneverdier (i tillegg til mye annet selvfølgelig).

Anonymkode: af6ec...756

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette! Og jeg hadde også blitt skuffet om en av mine venner valgte bort vaksinen, rett og slett fordi jeg forventer at de tenker slik som dette. Det har med hvilke verdier man har, og de vennene jeg har, har jeg fordi vi deler viktige kjerneverdier (i tillegg til mye annet selvfølgelig).

Du forventer at alle dine venner tenker sånn som deg? Lykke til med det 😄 

Anonymkode: b499d...ec2

Skrevet

Du forventer at alle dine venner tenker sånn som deg? Lykke til med det 😄 

Anonymkode: b499d...ec2

Nei, ikke likt som meg, men de jeg velger å være venner med har samme verdisyn. Og det er null problem. Jeg er 40 år og har mange venner, alle vil ta vaksinen, som forventet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...