Gå til innhold

Sterke smerter i mellomgulv, men ingen tar meg seriøst


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dessverre så er mange leger altfor opptatt av å se hva andre leger har konkludert med, og går ikke mot det som står i journalen. Jeg har opplevd det selv og med mitt ene barn. Det blir en følgefeil der lege nummer to går ut fra at lege nummer en har vært grundig og konkludert riktig, og lege nummer tre regner med at en og to har rett. Sånn kan det skje at hjertefeil hos et barn ikke blir oppdaget bare fordi lege nummer en var litt kjapp og konkluderte uten å ha sjekket det den burde. Neste lege leste notatene fra første lege, legen på helsestasjonen likeså og jeg ble stemplet "hysterisk mor". Det sto sikkert i journalen også. Først da vi gikk til Volvat ble det oppdaget at ting ikke var som det skulle. 

Anonymkode: ae5e4...3aa

Dette har jeg også opplevd. Det er helt håpløst, for det hjelper ofte ikke at man får rettet det heller, for det blir bare lagt som et tillegg i journalen uten at originalfeilen blir slettet. Senere leger leser ikke rettelsen, de leser gjerne bare originalanamnesen hvor feilen fortsetter å stå. Ikke en gang å få skjult feilaktig informasjon hjelper, for da blir de mistenkelige på hva som står i det som er skjult, og da legger de det som argument på at feilaktige opplysninger stemmer. Feilene følges fra lege til lege, fra avdeling til avdeling, fra sykehus til sykehus.

En person jeg kjenner hadde også en stor smerteproblematikk i tillegg til at kroppen endret seg helt enormt på svært kort tid (objektivt lett observerbare endringer). Fastlege tok ikke pasienten på alvor, selv om pasienten påpekte at problemene startet etter at vedkommende ble satt på nye medisiner, ut og inn hos fastlegen, til og med til privat spesialist (som dessverre også hadde lest det fastlege hadde journalført), ble konkludert med at pasienten ikke feilet noe. Etter over et halvt år slik ba jeg pårørende få personen til sykehus, og heldigvis tok de det på alvor. Kjørte selv noen timer til sykehus. Overlege på akuttmottaket der sa at hvis personen hadde kommet en halv time senere til sykehus så hadde vedkommende dødd av organsvikt. Det var i absolutt siste liten.

Så til dere som sier at Hi har vært godt utredet i lang tid, dere har tydeligvis ikke peiling på hvordan ting dessverre ofte ikke fungerer i det norske helsevesenet!

Anonymkode: 2629f...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har jeg også opplevd. Det er helt håpløst, for det hjelper ofte ikke at man får rettet det heller, for det blir bare lagt som et tillegg i journalen uten at originalfeilen blir slettet. Senere leger leser ikke rettelsen, de leser gjerne bare originalanamnesen hvor feilen fortsetter å stå. Ikke en gang å få skjult feilaktig informasjon hjelper, for da blir de mistenkelige på hva som står i det som er skjult, og da legger de det som argument på at feilaktige opplysninger stemmer. Feilene følges fra lege til lege, fra avdeling til avdeling, fra sykehus til sykehus.

En person jeg kjenner hadde også en stor smerteproblematikk i tillegg til at kroppen endret seg helt enormt på svært kort tid (objektivt lett observerbare endringer). Fastlege tok ikke pasienten på alvor, selv om pasienten påpekte at problemene startet etter at vedkommende ble satt på nye medisiner, ut og inn hos fastlegen, til og med til privat spesialist (som dessverre også hadde lest det fastlege hadde journalført), ble konkludert med at pasienten ikke feilet noe. Etter over et halvt år slik ba jeg pårørende få personen til sykehus, og heldigvis tok de det på alvor. Kjørte selv noen timer til sykehus. Overlege på akuttmottaket der sa at hvis personen hadde kommet en halv time senere til sykehus så hadde vedkommende dødd av organsvikt. Det var i absolutt siste liten.

Så til dere som sier at Hi har vært godt utredet i lang tid, dere har tydeligvis ikke peiling på hvordan ting dessverre ofte ikke fungerer i det norske helsevesenet!

Anonymkode: 2629f...2ce

Nå var det vel den første legen som mente at det skulle utredning av bukspyttkjertel, så stemmer din teori vil jo alle leger lese dette i orginaljournalen! 

Anonymkode: cbf2f...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt du har tid å svare her inne, selv med 4 barn og voldsomme smerter

Anonymkode: cbf2f...8c8

Eneste trygge basen for meg for øyeblikket. Jeg har ekstreme smerter, men ingen vil undersøke meg, så om du leser mellom linjene har jeg fått masse gode tips. Alt det andre tullet bryr jeg meg ikke om. Det finnes mye godt som saklige mennesker kommer med. de smertene her har jeg levd med siden 12 juli, men det vil ikke si at det er OK eller at jeg skal akseptere å måtte ha det sånn her, men slik det er nå så er det verken fastlege, sykehus eller noen andre instanser som synes det er akutt nok, barna har også en far 🙂

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var det vel den første legen som mente at det skulle utredning av bukspyttkjertel, så stemmer din teori vil jo alle leger lese dette i orginaljournalen! 

Anonymkode: cbf2f...8c8

Men ingen av legene har utredet dette! 

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var det vel den første legen som mente at det skulle utredning av bukspyttkjertel, så stemmer din teori vil jo alle leger lese dette i orginaljournalen! 

Anonymkode: cbf2f...8c8

Om det er første eller senere leger som tar feil, det spiller egentlig ikke så stor rolle, feil har en stygg tendens til å forfølge pasienten videre. Noen ganger er det også et problem at journalnotatene skrives lenge etter at pasienten har vært inne, de begynnes gjerne samme dag, men ferdigskrives senere, og det fører ofte til ufullstendige journaler og feilaktige opplysninger.

Problemet er at mange leger ikke lenger tenker selv, ikke gjør selvstendige vurderinger, uavhengig av om de er første eller fjortende som undersøker pasienten. Som jeg har skrevet tidligere, ofte så gjør legene sine vurderinger ut fra fordommer også, eller at de for å spare tid kun ser på vanligste symptomer et problem gir, eller knapt det. Er man ørlite utenfor hovedpunktene eller A4 så forholder legene seg ofte ikke til det. Det fører altfor ofte til feildiagnostiseringer og feilbehandlinger.

Hos Hi er jo problemet den legevaktlegen som konkluderte med magesår og at hverken denne, senere leger eller fastlegen vil forholde seg til at hvis magesår hadde vært problemet, så skulle medisineringen ha hjulpet for lenge siden. Ingen vil heller forholde seg til det faktum at Hi ikke blir smertelindret.

His eksempel er dessverre klassisk i tilfeller hvor helsevesenet feiler, fordi ingen tar innover seg hva HI faktisk klager over, eller ser helheten i hennes symptombilde.

Anonymkode: 2629f...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men ingen av legene har utredet dette! 

Anonymkode: f1f18...6bc

Men er det tatt blodprøver eller ikke? Bukspyttkjertelbetennelse utredes hovedsaklig ved blodprøver. 

Anonymkode: 37061...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring 113 om du ikke klarer å vente til legetime imorra det du har høres veldig ut som noe akutt!! 

Anonymkode: 7b3ee...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det tatt blodprøver eller ikke? Bukspyttkjertelbetennelse utredes hovedsaklig ved blodprøver. 

Anonymkode: 37061...2a7

Det er en grunn til at man regner med at pankreatitt er betydelig underdiagnostisert, både i Europa og i Norge...

Enkel googling viser at Norsk interessegruppe for pancreassykdommer har laget en veileder som også beskriver gangen i utredning. Denne utredningen er ikke fulgt langt nok i His tilfelle, selv om hun har klassiske symptomer, både smertemessig og mtp. farge på avføring og fettete avføring.

Anonymkode: 2629f...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det tatt blodprøver eller ikke? Bukspyttkjertelbetennelse utredes hovedsaklig ved blodprøver. 

Anonymkode: 37061...2a7

Det stemmer ikke. Det finnes to typer 

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring 113 om du ikke klarer å vente til legetime imorra det du har høres veldig ut som noe akutt!! 

Anonymkode: 7b3ee...0bf

Har blitt hentet av ambulanse 3 ganger- de sender meg bare hjem igjen-derfor lurte jeg på om jeg kunne dra på Ahus men om de sender meg hjem da også så orker jeg ikke. Kan vel bruke dette forumet som bevis da om det skjer meg noe. Har virkelig prøvd alt for å få legehjelp 

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en grunn til at man regner med at pankreatitt er betydelig underdiagnostisert, både i Europa og i Norge...

Enkel googling viser at Norsk interessegruppe for pancreassykdommer har laget en veileder som også beskriver gangen i utredning. Denne utredningen er ikke fulgt langt nok i His tilfelle, selv om hun har klassiske symptomer, både smertemessig og mtp. farge på avføring og fettete avføring.

Anonymkode: 2629f...2ce

Om det viser seg at jeg har bukspyttkjertelbetennelse som lege i juli antydet og den utvikler seg mer og mer for hver dag og gir meg varige skader så burde noen holdes ansvarlig? 

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har blitt hentet av ambulanse 3 ganger- de sender meg bare hjem igjen-derfor lurte jeg på om jeg kunne dra på Ahus men om de sender meg hjem da også så orker jeg ikke. Kan vel bruke dette forumet som bevis da om det skjer meg noe. Har virkelig prøvd alt for å få legehjelp 

Anonymkode: f1f18...6bc

Har du ringt Ahus, som jeg foreslo? Hva har du gjort i dag, hvem har du snakket med? Har du fått tak i legen som fant indikatorer på bukspyttkjertelbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har blitt hentet av ambulanse 3 ganger- de sender meg bare hjem igjen-derfor lurte jeg på om jeg kunne dra på Ahus men om de sender meg hjem da også så orker jeg ikke. Kan vel bruke dette forumet som bevis da om det skjer meg noe. Har virkelig prøvd alt for å få legehjelp 

Anonymkode: f1f18...6bc

Du kan ikke bare møte opp på sykehus. Du må enten via legevakt/fastlege eller 113. 

Anonymkode: cbf2f...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skremmende at du ikke blir tatt seriøst!! 

Anonymkode: 7b3ee...0bf

Ja og jeg har aldri Før dette hatt behov for lege. Noen gang. Nå når jeg virkelig trenger legehjelp er det ingen hjelp å få. 

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det viser seg at jeg har bukspyttkjertelbetennelse som lege i juli antydet og den utvikler seg mer og mer for hver dag og gir meg varige skader så burde noen holdes ansvarlig? 

Anonymkode: f1f18...6bc

Ja, i så fall bør du klage alle du har vært i kontakt med i denne prosessen til Fylkeslegen. Ikke tenk på det nå, det kan ta når du har kommet deg igjen. Du kan da også få hjelp av Pasientombudet til å sende klage.

Anonymkode: 2629f...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mr. Freeze skrev:

Har du ringt Ahus, som jeg foreslo? Hva har du gjort i dag, hvem har du snakket med? Har du fått tak i legen som fant indikatorer på bukspyttkjertelbetennelse?

Ja skrev svar til dette. Ringte tidlig på.morgenen. orker ikke skrive så.mye for jeg er sliten og er tydelig ikke smerter,  men ble avfeid. Ta kontakt med fastlege. Så det gjorde jeg. Han var fullbooket ut dagen ogvskulle ringe men hørte ikke noe 

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om det viser seg at jeg har bukspyttkjertelbetennelse som lege i juli antydet og den utvikler seg mer og mer for hver dag og gir meg varige skader så burde noen holdes ansvarlig? 

Anonymkode: f1f18...6bc

Hvorfor sier du i et innlegg at du har tatt blodprøver, mens i et annet sier du at du ikke har tatt det?

og så sier du at du er innlagt og st du ikke har vært innlagt.

 

få en du kjenner til å bli med deg på sykehuset. Har du virkelig de smertene du skriver så får du denne personen til å ringe 113, si du besvimte av smerter og krev innleggelse. Få denne personen til å bli med deg på sykehus og nekt å gå ut av senga før de har undersøkt deg skikkelig. 

Anonymkode: cbf2f...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja skrev svar til dette. Ringte tidlig på.morgenen. orker ikke skrive så.mye for jeg er sliten og er tydelig ikke smerter,  men ble avfeid. Ta kontakt med fastlege. Så det gjorde jeg. Han var fullbooket ut dagen ogvskulle ringe men hørte ikke noe 

Anonymkode: f1f18...6bc

I smerter. Beklager skrivefeil 

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2020 den 22.20, Anonym bruker skrev:

Hei, ikke bra. Magesmertene er uutholdelige. Jeg var på gastroskopi i går.  Ingenting galt men han første legen mistenkte bukspyttkjertelbetennelse men ennå ingen mr av denne. Prøver å bli tatt seriøst og idag knekker jeg sammen. Har 4 barn og er veldig dårlig. Klarer ikke puste så sterke smerter jeg har. Ingen vil se på meg. Ikke fastlegen, ikke legevakt, ikke sykehus. Er så bekymret. Kalnes er sykehuset jeg sogner til.  Kan jeg danbefale på akuttmottak på.ahus feks? Føler meg ikke trygg på det sykehuset. De mente jeg hadde magesår satt meg på masse medisiner. Jeg ba på mine knær om at de skulle sjekke bukspytt men nei du er for ung for ct (33år) Vil bare gråte. Er redd og fortvilet og har sterke smerter som er verre enn noen gang. Er kvalm og uvel.  Svimmel og føler meg kjempe dårlig. 

Anonymkode: f1f18...6bc

Det høres veldig ut som pankreatitt, det vises på amylase og lipase på blodprøver. Du er ikke for ung, jeg hadde det som 19-åring. 

Anonymkode: a99b1...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sier du i et innlegg at du har tatt blodprøver, mens i et annet sier du at du ikke har tatt det?

og så sier du at du er innlagt og st du ikke har vært innlagt.

 

få en du kjenner til å bli med deg på sykehuset. Har du virkelig de smertene du skriver så får du denne personen til å ringe 113, si du besvimte av smerter og krev innleggelse. Få denne personen til å bli med deg på sykehus og nekt å gå ut av senga før de har undersøkt deg skikkelig. 

Anonymkode: cbf2f...8c8

Det er forsøkt 👍 jeg nektet å dra sist. Til de dopet meg ned med 14 forskjellige medikamenter og sendte meg ut døren. I tåke. Jeg har aldri i mitt liv tatt en paracet engang (Før nå vel og merke) de ville at jeg skull3 drikke bedøvelsegreier til hals også men da sa jeg stopp. Tryglet om ct men de nektet. Allikevel ble det trillet folk forbi meg rtil ct hvert 2 min. Jeg har tatt blodprøver men da sånne vanlige mangler  ikke jern osv.  

Anonymkode: f1f18...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forsøkt 👍 jeg nektet å dra sist. Til de dopet meg ned med 14 forskjellige medikamenter og sendte meg ut døren. I tåke. Jeg har aldri i mitt liv tatt en paracet engang (Før nå vel og merke) de ville at jeg skull3 drikke bedøvelsegreier til hals også men da sa jeg stopp. Tryglet om ct men de nektet. Allikevel ble det trillet folk forbi meg rtil ct hvert 2 min. Jeg har tatt blodprøver men da sånne vanlige mangler  ikke jern osv.  

Anonymkode: f1f18...6bc

Du fikk 14 forskjellige medikamenter og så kastet de deg på dør? Er du full? Altså dette tror jeg virkelig ikke på....

Anonymkode: cbf2f...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du fremfor alt lider av en patologisk trang til oppmerksomhet. Se, her har du et helt panel av brukere som bare fokuserer på deg, er det ikke herlig? Og siden ingen av dem får undersøkt deg kan de ikke avsløre deg.

Anonymkode: 43515...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forsøkt 👍 jeg nektet å dra sist. Til de dopet meg ned med 14 forskjellige medikamenter og sendte meg ut døren. I tåke. Jeg har aldri i mitt liv tatt en paracet engang (Før nå vel og merke) de ville at jeg skull3 drikke bedøvelsegreier til hals også men da sa jeg stopp. Tryglet om ct men de nektet. Allikevel ble det trillet folk forbi meg rtil ct hvert 2 min. Jeg har tatt blodprøver men da sånne vanlige mangler  ikke jern osv.  

Anonymkode: f1f18...6bc

Du har aldri vært syk før, aldri tatt en Paracet. Men har full kontroll på hvilke blodprøver som er tatt. (Selv om du lengre oppe skriver at sykehuset mente blodprøvene ikke viste bukspyttkjertelbetennelse). I tillegg vet du hvor mange som ble trillet til CT, til og med hvilke pasienter som skal til CT, i og med de ble trillet forbi deg.

 

jeg tror kanskje en time hos fastlegen for noe helt annet er på sin plass. Regner med det snart kommer en «hva sa jeg, det var bukspyttkjertelbetennelse», men denne historien er for vill til å tro på. Selv om jeg vet det finnes mye rart på sykehus.

Anonymkode: cbf2f...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har aldri vært syk før, aldri tatt en Paracet. Men har full kontroll på hvilke blodprøver som er tatt. (Selv om du lengre oppe skriver at sykehuset mente blodprøvene ikke viste bukspyttkjertelbetennelse). I tillegg vet du hvor mange som ble trillet til CT, til og med hvilke pasienter som skal til CT, i og med de ble trillet forbi deg.

 

jeg tror kanskje en time hos fastlegen for noe helt annet er på sin plass. Regner med det snart kommer en «hva sa jeg, det var bukspyttkjertelbetennelse», men denne historien er for vill til å tro på. Selv om jeg vet det finnes mye rart på sykehus.

Anonymkode: cbf2f...8c8

Samme fikk jeg høre her inne for noen år siden da jeg i min fortvilelse skrev om det jeg opplevde, det og at jeg måtte være psykisk syk, at det ikke var rart legene ikke gadd forholde seg til meg +++ Viste seg jo tilslutt at jeg hadde rett i at jeg var syk og alvorlig syk. Nå er jeg dessverre uføretrygdet pga. det som svært få her inne trodde på. Slike historier skjer stadig vekk, dessverre.

Anonymkode: 2629f...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...