Gå til innhold

April 2018


1-2-3 <3

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Tusenfryd84 said:

Ja, jeg vet! 🙊 Tida går fooort! 💙

Må jo begynne å søke om foreldrepenger. Faktisk begynne å planlegge. Kjøpe inn. Pusse opp barnesenga. Finne frem og vaske spedbarnsstæsjet jeg har... 😍😍😍 merker jeg har stupt inn i nesting mode 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lastet ned permisjonsplanleggeren på mobil, den sier at jeg skal søke om foreldrepenger 27.januar. Selvom andre sier fra uke 26... 😅 Noen som vet? (Må jo da nevne at jeg er 27+0 i dag)

Planlegge, kjøpe inn, vaske babytøy... DONE!! 😇 Jeg har vært veldig tidlig ute, tror jeg.. Men er veldig gira på å kunne slappe av på sofaen og nyte den siste tiden før bebis kommer!! Noen innkjøp gjenstår, men det lar seg lett gjøre 😍🙌🏻

Endret av FrøkenKokos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, FrøkenKokos skrev:

Jeg lastet ned permisjonsplanleggeren på mobil, den sier at jeg skal søke om foreldrepenger 27.januar. Selvom andre sier fra uke 26... 😅 Noen som vet? (Må jo da nevne at jeg er 27+0 i dag)

Planlegge, kjøpe inn, vaske babytøy... DONE!! 😇 Jeg har vært veldig tidlig ute, tror jeg.. Men er veldig gira på å kunne slappe av på sofaen og nyte den siste tiden før bebis kommer!! Noen innkjøp gjenstår, men det lar seg lett gjøre 😍🙌🏻

Du kan søke foreldrepenger helt frem til permisjonsstart, eller faktisk 3 mnd etter fødsel (tror jeg) ☺️ Jeg er frilans, så jeg søker helt opp mot termin!

Æh! Tiden går sjukt fort ja 😁💖

Anonymkode: 2d18b...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan søke foreldrepenger helt frem til permisjonsstart, eller faktisk 3 mnd etter fødsel (tror jeg) ☺️ Jeg er frilans, så jeg søker helt opp mot termin!

Æh! Tiden går sjukt fort ja 😁💖

Anonymkode: 2d18b...2cd

Ooops. Var meg som skrev over! Sjekk behandlingstiden der du bor ☺️ Du må bare sørge for at du har med bevis på svangerskapet datert etter 26+0 i søknaden 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, FrøkenKokos said:

Jeg lastet ned permisjonsplanleggeren på mobil, den sier at jeg skal søke om foreldrepenger 27.januar. Selvom andre sier fra uke 26... 😅 Noen som vet? (Må jo da nevne at jeg er 27+0 i dag)

Planlegge, kjøpe inn, vaske babytøy... DONE!! 😇 Jeg har vært veldig tidlig ute, tror jeg.. Men er veldig gira på å kunne slappe av på sofaen og nyte den siste tiden før bebis kommer!! Noen innkjøp gjenstår, men det lar seg lett gjøre 😍🙌🏻

Tidligere NAVansatt her;-) jeg ville anbefalt å søke nå snart. Både forndin del og eveentuelt arbeidssgiver sin del. Pp nav.no står det hva som er saksbehandlingstid i ditt fylket. Her var det 10-12 uker. Andre steder kortere. Hvis d er NAV som skal utbetale er d greit å ha det klart til permisjonen starter så du ikke blir gående uten inntekt i saksbehandlingstiden. Jeg skal søke ila januar. Det er også etter ønske fra arbeidsgiver.

 

💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atemor skrev:

Tidligere NAVansatt her;-) jeg ville anbefalt å søke nå snart. Både forndin del og eveentuelt arbeidssgiver sin del. Pp nav.no står det hva som er saksbehandlingstid i ditt fylket. Her var det 10-12 uker. Andre steder kortere. Hvis d er NAV som skal utbetale er d greit å ha det klart til permisjonen starter så du ikke blir gående uten inntekt i saksbehandlingstiden. Jeg skal søke ila januar. Det er også etter ønske fra arbeidsgiver.

 

💖

Ja, ser nå at mitt innlegg ser ut som en oppfordring til å vente med å søke 🙈 Det var det ikke. Var ment som betryggende, at hun ikke er for sent ute ennå ☺️

Jeg må jo søke helt opptil permisjonsstart, men det er jo fordi jeg har varierende inntekt 😬☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Atemor skrev:

Tidligere NAVansatt her;-) jeg ville anbefalt å søke nå snart. Både forndin del og eveentuelt arbeidssgiver sin del. Pp nav.no står det hva som er saksbehandlingstid i ditt fylket. Her var det 10-12 uker. Andre steder kortere. Hvis d er NAV som skal utbetale er d greit å ha det klart til permisjonen starter så du ikke blir gående uten inntekt i saksbehandlingstiden. Jeg skal søke ila januar. Det er også etter ønske fra arbeidsgiver.

 

💖

Men jeg er jo som sagt arbeidsledig, går på dagpenger :o Så er litt usikker ift dette med permisjonspenger.. Men har forstått det slik at dagpenger er gyldig opptjening av foreldrepenger, eller noe! Jeg skal til jordmor nå på fredag, så jeg skal påse at jeg får bekreftelse på hvor mange uker jeg er på vei da :) 

Håper iallefall det løser seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FrøkenKokos skrev:

Men jeg er jo som sagt arbeidsledig, går på dagpenger :o Så er litt usikker ift dette med permisjonspenger.. Men har forstått det slik at dagpenger er gyldig opptjening av foreldrepenger, eller noe! Jeg skal til jordmor nå på fredag, så jeg skal påse at jeg får bekreftelse på hvor mange uker jeg er på vei da :) 

Håper iallefall det løser seg :) 

Hvis du er usikker anbefaler jeg NAV-chatten! Den er veldig fin ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig morsomt at vi alle er i samme faser. Så nå er det foreldrepengertid!

Jeg skal søke på fredag, da er bekreftelse og ukeantall i boks :) Skrev permisjons/ferie/ulønnetpermskriv til sjefen min i dag. Det var jammen litt hjernetrim. Jeg er jo som sagt alene, og skal ha alt alene, så det gjør det jo litt lettere. Men å regne ferier, og hvor mange uker ulønnet jeg må gå før barnehagestart. OG, det var ekstremt sært å skrive inn permisjonsdag for barnehagestart, hehe. (Jeg vet at jeg har bhgplass fra den datoen). 

Bortsett fra det, snart innkjøp av barnevogn. Og klargjøring av fødebag. En venninne som fødte i uke 26, så nå er jeg litt paranoid på prematurfødsel!

Håper alle har det fint, og at formen er på topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Nordpolen said:

Veldig morsomt at vi alle er i samme faser. Så nå er det foreldrepengertid!

Jeg skal søke på fredag, da er bekreftelse og ukeantall i boks :) Skrev permisjons/ferie/ulønnetpermskriv til sjefen min i dag. Det var jammen litt hjernetrim. Jeg er jo som sagt alene, og skal ha alt alene, så det gjør det jo litt lettere. Men å regne ferier, og hvor mange uker ulønnet jeg må gå før barnehagestart. OG, det var ekstremt sært å skrive inn permisjonsdag for barnehagestart, hehe. (Jeg vet at jeg har bhgplass fra den datoen). 

Bortsett fra det, snart innkjøp av barnevogn. Og klargjøring av fødebag. En venninne som fødte i uke 26, så nå er jeg litt paranoid på prematurfødsel!

Håper alle har det fint, og at formen er på topp!

Jeg har virkelig stupt inn i preggoboblen. Tenker på alt jeg vil ha på plass. Ordentlig nestingmode. Jeg har også fått masse plager med kynnere. Skal til legen på fredag. Spørs om j må ha en gradert sykemelding. Har ordentlig vondt. Veldig dårlig toleranse på stress/belastning. 

Anbefaler å ha fødebaggen klar🤣 min første kom 3 uker før termindato og jeg hadde ingenting klart. Hadde jo sett for meg at j skulle vaske klær og pakke fødebag i de 3 ukene før termin. Mannen syns d var stress å pakke fødebaggen for meg og jeg manglet både det ene og det andre 🙈🤣 men alt gikk jo kjempefint uansett:-)

Skal be om terminbekreftelse på fredag selv. Litt av en tellejobb med de søknadene ja! Jeg er så fryktelig usikker på om vi skal ta 80 eller 100%... må se oå kalender og tenke bhg og regne litt på det.

Fy søren det er så spennende tid..jeg trodde ikke det skulle være så spennende med nummer to. Men det oppleves nesten som større fordi jeg vet hva alt innebærer.. jeg syns det er helt overveldende 💖💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Atemor skrev:

Jeg har virkelig stupt inn i preggoboblen. Tenker på alt jeg vil ha på plass. Ordentlig nestingmode. Jeg har også fått masse plager med kynnere. Skal til legen på fredag. Spørs om j må ha en gradert sykemelding. Har ordentlig vondt. Veldig dårlig toleranse på stress/belastning. 

Anbefaler å ha fødebaggen klar🤣 min første kom 3 uker før termindato og jeg hadde ingenting klart. Hadde jo sett for meg at j skulle vaske klær og pakke fødebag i de 3 ukene før termin. Mannen syns d var stress å pakke fødebaggen for meg og jeg manglet både det ene og det andre 🙈🤣 men alt gikk jo kjempefint uansett:-)

Skal be om terminbekreftelse på fredag selv. Litt av en tellejobb med de søknadene ja! Jeg er så fryktelig usikker på om vi skal ta 80 eller 100%... må se oå kalender og tenke bhg og regne litt på det.

Fy søren det er så spennende tid..jeg trodde ikke det skulle være så spennende med nummer to. Men det oppleves nesten som større fordi jeg vet hva alt innebærer.. jeg syns det er helt overveldende 💖💖

Samme her. Skal prøve å ha alt på plass om ikke veldig lenge. Har ventet ganske lenge med å kjøpe noe, i fall det skulle gå galt. Men nå ser det jo ut som at det skal gå fint :)

Jeg ble anbefalt å sjekke hva som gir mest penger. Ren sum. Så jeg fant ukelønnen min, og ganget denne med 49, og ganget 80% av den med 59. Da var det 100% som kom best ut. Da er bare at jeg må være litt strikt med å spare penger ;) Og etter at hun fyller ett år får jeg også kontantstøtte. Så jeg tror det skal gå fint. Men får endel mindre feriepenger i 2020. 

Kunne kanskje fått bhgplass i april 2019, men jeg har lyst til å bruke tiden med henne frem til vi må begynne å være i barnehage begge to. Frykter det blir litt lange dager.... Kanskje ikke på henne, men på meg ;) Er ped.leder så kan jobbe kvelder, og ha kortere vakter på dagene. 

Min første, og det er veldig spennende. Nå når det er fest i magen hver dag, så føles det akk så mye nærmere og mer virkelig. I julen kjøpte jeg mitt første antrekk, og da ble min mor mer virkelighetsorientert. (Hun har da endelig fått lov til å ta strikkepinnene i bruk)

Håper litt avslapping får kynnerne til å roe seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen fininger 💖

Jeg var hos legen på fredag. Fikk 30% SM. Skal prøve meg på kortere dager pp jobb for å se om d hjelper på kynnerne. Jeg luftet bekymringer rundt svangerskapsdiabetes og høyt sukkerinntak gjennom jula og de siste ukene. Legen bare lo (ikke frekt) og sa at det trodde han ikke jeg tenkte å bekymre om så tok han et stikk i fingeren og sjekket blodsukkeret som var fint. Så lo han litt til og sa at jeg skulle kose meg. Jeg gikk derfra og følte meg bra. 

På ettermiddagen var jeg på sykehuset, samtale med jordmor ifb med fødsel. Forrige fødsel endte i akuttkeisersnitt så jeg har fått en del tanker og bekymringer rundt det. Vi gikkg gjennom hele fødselen og operasjonsbeskrivelsen. Det var veldig fint. Jeg er mye roligere nå. MEN på slutten av samtalen sier hun, din BMI er jo over 25 (den ligger på 27). Så du må jo ta glucosebelastningstest du. Så sa jeg hva legen hadde gjort og sagt OG at jeg måtte av samme årsak ta glucosebelastningstest i forrige svangerskap. Som var helt fin. Jeg er tung i utgangspunktet, BMIen min har alltid vist overvektig selvom jeg ikke er lubben eller tykk. Så ÆSJ.. da må jeg ta den hersens testen til uken. PYTON!!! Kroppen min ville absolutt ikke ha d sist jeg tok den. Så jeg ble skikkelig kvalm og svimmel... ugg!!! Så på mandag må jeg ringe svangerskapskontrollen og bestille time🙈

Ellers får d fint her. Magen har plutselig vokst. Tror lillebror vokser voldsomt nå. Har også hatt noen dager med fullstendig turboaktivitet inni her. Det er veldig koselig 💖

Vi har bestemt oss for å gå for 100% foreldrepenger. Vi taper så mye penger på å ta 80% at d vil lønne seg å finne alternative løsninger. Har en mormor som er pensjonist så vi finner løsninger. Skal søke ila uken som kommer 💖💖💖 Nå er d ikke lenge til permisjon og bebiskos 💖

Hvordan går d med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at alt står bra til med deg, Atemor🤗 Så får vi håpe du takler glukosetesten bedre denne gangen.. Jeg tok den med en negativ forutinntatt holdning, og jeg ble positivt overrasket! Det var ikke godt, men det gikk veldig fint 🙊🙌🏻 Masse lykke til iallefall!

Jeg og samboer er akkurat på vei hjem fra «BabyMoon», som jeg ønsket meg til jul😍 Kosa oss på suite, med 5-retters middag!! Tror vesla i magen var strålende fornøyd med maten da hu velta seg rundt og herja i lange tider før vi la oss😅 Jeg har en kjedelig tendens til å blø neseblod.... Så krana åpna seg i går; vet dere om det kan ha noe med den voldsomme aktiviteten i magen?? Jeg legger meg flatt nemlig, for å stoppe blødningen.. Og hu var jo helt vill!! Hehe.

Ellers alt bra her! Formen er kjempefin, og jeg begynner å roe meg ift fødsel også! Har jo EKSTREM fødselsangst, men får mange gode samtaler med jordmor på sykehuset 😍💜👍🏻

Håper alt er bra med dere alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det går bra med dere!! :strix:

Føler tiden går så fort nå, selv om det er en stund igjen. Var på første kontroll på ABC på torsdag. Det gikk veldig fint! Da bestilte jordmor glukosebelastningstest til dagen etter. Det gikk faktisk overraskende bra. Trodde jeg kom til å spy den første halvtimen, men la meg nedpå og slappet av de to timene. Så det gikk bra! 

Hadde litt lavt mål på magen, men hun sa at det viktigste var at jeg fulgte min egen kurve/lilles kurve :babyjente: 

Hvor mange uker er dere på vei nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FrøkenKokos skrev:

Så godt å høre at alt står bra til med deg, Atemor🤗 Så får vi håpe du takler glukosetesten bedre denne gangen.. Jeg tok den med en negativ forutinntatt holdning, og jeg ble positivt overrasket! Det var ikke godt, men det gikk veldig fint 🙊🙌🏻 Masse lykke til iallefall!

Jeg og samboer er akkurat på vei hjem fra «BabyMoon», som jeg ønsket meg til jul😍 Kosa oss på suite, med 5-retters middag!! Tror vesla i magen var strålende fornøyd med maten da hu velta seg rundt og herja i lange tider før vi la oss😅 Jeg har en kjedelig tendens til å blø neseblod.... Så krana åpna seg i går; vet dere om det kan ha noe med den voldsomme aktiviteten i magen?? Jeg legger meg flatt nemlig, for å stoppe blødningen.. Og hu var jo helt vill!! Hehe.

Ellers alt bra her! Formen er kjempefin, og jeg begynner å roe meg ift fødsel også! Har jo EKSTREM fødselsangst, men får mange gode samtaler med jordmor på sykehuset 😍💜👍🏻

Håper alt er bra med dere alle!!

Jeg har også ekstrem fødselsangst, med førstemann ble det keisersnitt og vil helst slippe dette igjen. Statistikken sier at jeg har 50% sannsynlighet for keisersnitt pga førstemann kom med keisersnitt (ifølge min jordmor). 

Har dere økt utflod? Av og til frykter jeg det er fostervann, det kommer veldig lite, kanskje en teskje maks, men det er veldig ubehagelig. Jordmor sier at fostervann kommer i større mengder og særlig når man ligger. Hos meg kommer det når jeg setter meg eller skal reise meg opp.

Er forresten i uke 25 (allerede!!!) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Jeg har også ekstrem fødselsangst, med førstemann ble det keisersnitt og vil helst slippe dette igjen. Statistikken sier at jeg har 50% sannsynlighet for keisersnitt pga førstemann kom med keisersnitt (ifølge min jordmor). 

Har dere økt utflod? Av og til frykter jeg det er fostervann, det kommer veldig lite, kanskje en teskje maks, men det er veldig ubehagelig. Jordmor sier at fostervann kommer i større mengder og særlig når man ligger. Hos meg kommer det når jeg setter meg eller skal reise meg opp.

Er forresten i uke 25 (allerede!!!) 😊

Fødselsangst er grusomt...😖 Men godt å få litt hjelp med å takle den!! Håper du får til vaginal fødsel denne gangen 😘

Jeg har også økt utflod, hatt det en god stund egentlig.. Fryktet også fostervann til tider, men jordmor sa at i vårt stadie ville det kommet som hull på en vannslange! Så DET er merkbart 🙊 

Jeg er i uke 28 (27+5) og syns tiden går virkelig fort!! Nesten for fort.. Spesielt for meg som føler jeg har mye frykt jeg må takle og bearbeide før en eventuell fødsel😂 selvom babyen ikke stopper om jeg ikke føler meg helt klar.. (noe jeg antagelig ikke kommer til å være uansett tidspunkt) Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta glukosetesten nå på tirsdag. Må vel stå opp rett før jeg har time, så jeg ikke blir så sulten. :blomst:

Er i uke 25 nå, og syns det går i vanlig tempo egentlig. I dag så jeg bevegelsen godt på utsiden, da jeg la meg ned på ryggen. Det var veldig koselig egentlig, kom liksom to plopp på begge sider av magen samtidig. Syn hun ligger under navlen hele tiden, men det er vel vanlig? Mesteparten av bevegelsen er der nede i allefall. 

Blør også mye neseblod! SKjønner ikke hva som skjer :klo: Kan komme plutselig eller hvis jeg klør/snyter meg. En annen ting er at jeg gjør strammeøvelser HVER DAG! Haha, prøver i allefall å stramme litt innimellom, mest fordi jeg nøs her en dag og da skvettet jeg litt:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27+3 😍😍😍 

Har litt ekstra utflod av og til. Men ikke noe som bekymrer meg. Vannet mitt gikk hjemme sist så jeg vet hvilke mengder som kommer når det er sikker vannavgang hvertfall 🤣🤣😍🙈 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Atemor skrev:

Jeg er 27+3 😍😍😍 

Har litt ekstra utflod av og til. Men ikke noe som bekymrer meg. Vannet mitt gikk hjemme sist så jeg vet hvilke mengder som kommer når det er sikker vannavgang hvertfall 🤣🤣😍🙈 

 

 

Vet du kanskje hvordan fostervannet lukter? Hvordan vet man forskjell på fostervann og utflod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Stoort ønske om en til... said:

Vet du kanskje hvordan fostervannet lukter? Hvordan vet man forskjell på fostervann og utflod?

Jeg merket ikke noe lukt. Kun voldsomme mengder og MASSE slim. Måtte bytte nattbind før d hadde gått et minutt! Det var store mengder. Gikk ikke å tørke vekk når jeg var på toalettet heller. Utflod kan nan jo ofte "tørke vekk" med noen tørk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lissygloss skrev:

Jeg skal ta glukosetesten nå på tirsdag. Må vel stå opp rett før jeg har time, så jeg ikke blir så sulten. :blomst:

Er i uke 25 nå, og syns det går i vanlig tempo egentlig. I dag så jeg bevegelsen godt på utsiden, da jeg la meg ned på ryggen. Det var veldig koselig egentlig, kom liksom to plopp på begge sider av magen samtidig. Syn hun ligger under navlen hele tiden, men det er vel vanlig? Mesteparten av bevegelsen er der nede i allefall. 

Blør også mye neseblod! SKjønner ikke hva som skjer :klo: Kan komme plutselig eller hvis jeg klør/snyter meg. En annen ting er at jeg gjør strammeøvelser HVER DAG! Haha, prøver i allefall å stramme litt innimellom, mest fordi jeg nøs her en dag og da skvettet jeg litt:nigo:

Det at hun ligger under navlen, er nok helt normalt 😊 Som i en slags hengekøye, sier de på sykehuset! Hos meg er hu i full sving i alle deler av magen.... Har filmet masse; da hun velter seg rundt og dulter i alle «veggene» i magen 😂

Neseblodet hos meg kommer plutselig! Har blødd ofte; men én gang våknet jeg av at jeg begynte å blø skikkelig😅 Mens nå i helgen lå jeg på siden i senga og skulle drikke; og trodde jeg sølte utover sida! Skjønte fort at det var neseblod 🙊😂 Æsj!!!

Knipeøvelser er lurt!!!! De glemmer jeg hele tiden :(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som sliter med hemoroider? Noen med råd/tips diverse kjerringråd som kan hjelpe?

Uff, synes dette er pinlig å snakke om men må få det ut. Ble idag oppmerksom på at jeg har fått hemoroide og skjønner virkelig ikke hvorfor jeg har fått den. Jeg spiser svisker, sviskeyoghurt, og/eller linfrø hver dag, drikker masse vann, er aktiv og har null problem med å få tømt meg hver dag. Men likevel har jeg fått hemoroide 😭 i tillegg er den vond. Vanskelig å konsentrere seg på jobben da det er ubehagelig å sitte på kontorstolen. En kollega spurte meg i dag om alt er ok. Jeg svarte ja hvordan det? Da sa kollegaen at jeg så litt bekymret ut og som om jeg hadde vondt et sted.. "ja i rompa" hadde jeg lyst til å si. Sa selvfølgelig ingenting. Dette er ikke akkurat noe man snakker om på jobben min... Den vil vel forsvinne etter hvert? Eller kan jeg forvente å få flere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.trimester i dag - herre så fort tiden flyr!!! 🌸 Ikke lenge til vi får hilse på de små miraklene i magen!! Gleder meg 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...