Gå til innhold

Oktober 2015


Livmor

Anbefalte innlegg

Håper alt går bra med dere andre her inne, vi var på kontroll idag og fikk gode nyheter :) Mini er nå såvidt festet og ligger langt nede i bekkenet, men det ser ut til at jeg blir gående minst noen uker til :) Så da slapper vi mer av. Vekta har stresset meg mye, men jeg hadde jammen klart å gå ned 100 gram istedet for mer opp nå så jeg er overlykkelig. Symfysemålet var perfekt så alt ser tipp topp ut. Skulle egentlig på føden idag på omvisning, men alle fødestuer var opptatt så det ble ikke noe av. Nå er jeg uansett mye mer rolig så tror jeg avventer og ser fremover om det blir behov for tur dit, vi skal dit med kurset om to uker så tror jeg satser på at vi rekker det istedet :)

 

Godt å høre at ting er under kontroll med dere andre også, ta godt vare på dere selv og slapp godt av fremover, snart braker det løs for alvor <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

 

 

Da satser jeg på at nattbind holder i massevis! De har jo trossalt et apotek på sykehuset som det sikkert er sånne spesial ting man trenger som det går an å få kjøpt før man drar :)

Spent og litt små utålmodig her i gården egentlig. Hatt en del kynnere/murringer nederst i magen og litt stikkende følser nedover til tider. Begynner å bli mer sliten og føler meg tung i kroppen også selvom det ifølge appen er 39 dager til termin. Litt spent på om jeg følger i min mors "fotspor" ved å føde før termin, hun fødte sin førstefødte 3 uker for tidlig og meg 2 uker for tidlig. Så kanskje en sjanse og like greit å være forberedt? :)

Er nok greit å være forberedt da ja! Et par uker før termin gjør jo absolutt ingenting:-) Jeg har 41 dager igjen, og er altså offisielt høygravid i morgen. Føles sånn også, hehe! Som deg, Snerkern, begynner kroppen å bli tung. Ser veldig fram mot å gå ut i permisjon om 2,5 uke, er så grusomt varmt og tett på jobben. Men fødsel før termin tenker jeg ikke på, prøver å manne meg opp til at det ikke får vært mer enn maks 8 uker igjen!
Huff, maks 8 uker er for mye å tenke seg til, hehe :P Hjelper vel fint lite at samboeren endelig har begynt å innse at det ikke er fult så lenge igjen, og han er hakket mer utålmodig enn meg! I tillegg driver ene svigerfamilien å "stresse meg opp" ved å gi meg 10 000 tips og triks, samtidig som jeg får beskjed om at ungen må være ute før den og den datoen for da har de reservert og spandert danskebåtentur på hele slekta og vi 3 må være med osv. Men prøver å være tålmodig og ikke stresse så mye selv om det er vanskelig, niholder på termindatoen, hehe :P
Haha! Syns du får være grei og føde på bestilling altså, påspandert dansketur og greier:-D Er ikke så lett å beholde tålmodigheten selv nei, og spesielt ikke når andre begynner å vente. Men men, babyer har en tendens til å ikke bry seg om den slags, hihi.
Ja, føde på bestilling hadde vært noe det! Fikk råd om at så fort jeg hadde kommet meg inn i uke 38, og det regnes som fullgått så skulle jeg begynne å hoppe og sprette rundt i leiligheten for å se om det gikk noe fortere. Får bare håpe at ahus ikke er overstappa neste uke da vi skal på siste UL, kanskje den jordmoren som utfører ULen kan indikere noe om det ser ut som han blir der lenge eller ikke. Hatt litt erfaring med at de nesten løper over magen under UL også er alt ferdig før 15 minutter omtrent :/
Tidsnød er vel et velkjent problem på Ahus dessverre:-( Da vi måtte dit forrige fredag ble jeg undersøkt veldig, veldig grundig, men det var timesvis med venting. Skulle egentlig få komme inn på poliklinikken, men hun som svarte telefonen der hadde nok ikke tenkt til å jobbe overtid på fredags ettermiddag;-) Fikk beskjed om å vente hjemme, noe som bare gjorde at de på fødeavdelingen fikk enda mer å gjøre da jeg endelig kom inn. Du har sikkert nevnt det, men jeg har blitt senil i denne gravidtåka. Er det noe spesielt som gjør at dere har flere UL? Ikke meningen å frave altså, blir ikke fornærmet hvis du vil holde årsaken for deg selv!:-)
Vi har fått ekstra oppfølging med UL hver 4 uke siden den første "originale" ULen pga av at jeg slet med ekstremt svangerskapskvalme i de 3-4 første månedene, samtidig som de ville holde et øye med han lille siden han var tynnere rundt magen og lavere i vekt enn gjennomsnittet i starten. :) Jeg har jo først nå begynt å gå opp etter først å ha mistet 15 kg til kvalmen, og gutten vår var ca 3% mindre enn normalt på forrige UL men det er verken farlig og kan være genetisk fra hans fars side. Så ikke stort verre enn det egentlig :)

 

Nå ser alt bra ut fremover, men ble rådet til å ta permisjon fra august for å slappe ekstra mye av og ikke stresse med studier som da heller blir tatt over nett fra våren av. Er så smått i faresonen for svangerskapsforgiftning så både jordmor og lege vil ha meg mest mulig i ro tiden før han kommer :)

Huffameg, så grusomt med den kvalmen:-(( Men godt å høre at vekstavviket er så lite nå, man trenger liksom ikke flere bekymringer! Så bra at du tar det med ro framover nå, svangerskapsforgiftning syns jeg dere skal få slippe på toppen av alt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alt går bra med dere andre her inne, vi var på kontroll idag og fikk gode nyheter :) Mini er nå såvidt festet og ligger langt nede i bekkenet, men det ser ut til at jeg blir gående minst noen uker til :) Så da slapper vi mer av. Vekta har stresset meg mye, men jeg hadde jammen klart å gå ned 100 gram istedet for mer opp nå så jeg er overlykkelig. Symfysemålet var perfekt så alt ser tipp topp ut. Skulle egentlig på føden idag på omvisning, men alle fødestuer var opptatt så det ble ikke noe av. Nå er jeg uansett mye mer rolig så tror jeg avventer og ser fremover om det blir behov for tur dit, vi skal dit med kurset om to uker så tror jeg satser på at vi rekker det istedet :)

 

Godt å høre at ting er under kontroll med dere andre også, ta godt vare på dere selv og slapp godt av fremover, snart braker det løs for alvor <3

Så bra alt ser fint ut, Mumua! Var jo veldig spennende der en stund:-)

 

Festet allerede ja, det kan vi ikke si her i gården akkurat, hehe. Tror vesla planlegger å bli født gjennom munnen, hun har plassert seg så langt opp som det er mulig å komme:-O Ganske plagsomt med oppstøt og gulp hele tida, spesielt om natten, men det hører vel med:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere vite at babyen er festet egentlig? Sier jordmor eller lege det til dere, ser det på UL eller må man spørre om det selv? :)

 

Forresten et lite tips for oppstøt og gulp hele tiden Livmor kan jeg anbefale å drikke litt melk i ny og ne gjennom hele dagen! Sleit mye med det for noen uker siden, men nå som jeg har startet å drikke mer melk når jeg kjenner det er like før (og kuttet ned på sterk mat og brus i tillegg) så merker jeg veldig lite til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jordmor som sjekker om hun er festet :) Det gjør hun ved å kjenne etter nede i bekkenet. Hun kjenner hvordan hodet ligger og hvor bevegelig det er :)

 

Har også hatt mye halsbrann, men til meg er det eneste som hjelper nå reseptbelagt medisin 2 ganger i døgnet. Hatt halsbrann siden dag 1 og det er så ille at jeg spyr så er evig glad jeg får gå på ranitidin nå. Kan også anbefale novaluzid som er reseptfritt, det er sterkere enn fks gaviscon og trygt for gravide, dersom det ikke funker å kutte ut div mat og drikke :)

Endret av Mumua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to! Må ty til andre apotekmidler, er jeg redd, drikker bra med melk, ikke brus og ikke sterk mat. Har faktisk prøvd Titralac en stund, noe jeg forbinder med gamle gubber, hihi. Faren min knasker Titralac som sukkertøy, og har alltid gjort det. Hjalp forsåvidt på surheten, men oppstøtene er like ille.

 

Min jordmor sjekker også om babyen er festet, men enn så lenge har det ikke vært tvil om at hun ikke er det. Ligger altfor høyt til å ha sjans:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere! For en god gjeng som henger her inne... Har følgt med litt fra "sidelinjen" hittil:-) Er selv i uke 33 og har termin mot slutten av oktober. Det jeg lurer på er hvor ofte dere er inne til kontroll hos jordmor nå på slutten/3.trimester? Jeg hadde forrige kontroll da jeg var i uke 24 og skal ikke inn på kontroll før neste uke - som da blir min 34.uke (reiste på familieferie i juli, og jordmor tok ferie i aug). Kjenner jeg er veldig spent på hvordan det står til, og har siste ukene følt meg litt "alene" om hele svangerskapet! Det har jo gått fint, men jeg lurer sånn på om babyen har festet seg, hvordan han ligger, hvordan det står til med vektoppgangen min (har ikke vekt hjemme), hvor stor babyen er, og ca. hundre andre ting!! Så det skal bli godt å få litt ro i sjela :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! For en god gjeng som henger her inne... Har følgt med litt fra "sidelinjen" hittil:-) Er selv i uke 33 og har termin mot slutten av oktober. Det jeg lurer på er hvor ofte dere er inne til kontroll hos jordmor nå på slutten/3.trimester? Jeg hadde forrige kontroll da jeg var i uke 24 og skal ikke inn på kontroll før neste uke - som da blir min 34.uke (reiste på familieferie i juli, og jordmor tok ferie i aug). Kjenner jeg er veldig spent på hvordan det står til, og har siste ukene følt meg litt "alene" om hele svangerskapet! Det har jo gått fint, men jeg lurer sånn på om babyen har festet seg, hvordan han ligger, hvordan det står til med vektoppgangen min (har ikke vekt hjemme), hvor stor babyen er, og ca. hundre andre ting!! Så det skal bli godt å få litt ro i sjela :-)

 

Velkommen! :)

Jeg var inne 1 gang pr mnd frem til nå i uke 34, fra nå av blir det annenhver uke. Vanligvis er det vel annenhver uke fra uke 36 tror jeg, så oftere om man passerer termin :) hos meg måler de ikke str på babyen annet enn at de ser i papirene sine omtrent hvor stor babyer er på det tidspunktet så jeg aner ikke str selv på mini :) skjønner godt at du gleder deg når det er så lenge siden sist, skriv ned spørsmålene dine du, om du har gravidhjerne som meg så glemmer du alt du skulle spørre om idet du går inn døra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt UL hver 4 uke siden uke 20-22, og startet vel å gå annenhver uke hos jordmor for ca 4 uker siden, så kanskje rundt uke 28-30 et sted :P. Eneste jeg får hos jordmor er vanlig kontroll hvor hun sjekker str på magen, urinprøve og snakker litt sammen bare. Hun har aldri sagt noe spesifikt om str på babyen, men nå har jeg ikke spurt henne heller da så vet ikke om det er fordi hun ikke vet eller bare ikke normalt å si. Men på UL får jeg vite hvor stor han er i følge normalen og sånn ca vekt på han, så blir spennende å se på onsdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt kontroll ca hver 4. uke, men har blitt litt pluss/minus pga ferier. Nå økes intervallene frem til fødsel. Jeg begynte hos jordmor allerede i uke 16, men jeg har fått inntrykk av at det er kommuneavhengig. Jeg bor i en middels stor kommune.

 

I går oppdaget jeg at det kom en beige/gul aktig "gugge" ut ifra puppene! Det var bare en dråpe eller så, og har lest at melkeproduksjonen begynner å forberede seg til masseproduksjon på denne tiden Jeg må si det blir utrolig rart å oppleve i praksis at de to puppene mine faktisk har en praktisk funskjon og ikke bare er "dekorasjon"... :-p

 

Jeg er også usikker på hvordan det blir når ungen fester seg, men i følge jm hadde han i hvertfall snudd seg riktig vei. I dag har jeg kjent litt på at det er mer ubehagelig å sitte og buksene strammer annerledes så muligens nærmer han seg festing? Jeg har en (mest sannsynlig irrasjonell) bekymring for at hvis det strammer i nederste del av magen pga klær eller andre bevegelser, så kommer hodet hans til å komme i klem og føre til at han ikke får nok oksygen... Er det bare meg eller har noen av dere fundert på det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til kontroll hos jordmor og på sykehuset (ultralyd) en gang i måneden. Jordmor sjekker blodtrykk, urin, hjertelyd, måler magen og kjenner hvordan babyen ligger. På ultralyd sjekker de størrelsen på babyen og ser om alt ser bra ut. Har også vært hos fastlegen to ganger for å ta blodprøver og skal tilbake dit i uke 36. Har fått ny time til UL om ca. to uker fordi babyen var litt liten.

 

Jeg har hatt litt melk i flere uker nå, men det kommer bare ut hvis jeg klemmer. 

 

Har også tenkt litt på det med at babyen kan få problemer med å bevege seg som den vil/puste ordentlig osv, men tror ikke det er noe man trenger å bekymre seg for. Den er godt beskyttet og (som jeg har lest flere steder) mor vil føle ubehag før baby gjør det. 

 

Sist jeg var hos jordmor lå han med hodet ned, men jeg tror ikke han har festet seg. Prøvde å kjenne om jeg kunne kjenne noe hode, men neida. Tror jeg skal la jordmor styre med det det, så tar jeg det bare med ro med mindre de sier at det er noe galt. Vil ikke gå og bekymre meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten mer bekymret for om jeg selv får nok oksygen til tider, haha! Begynner å bli trang nå gitt. Tror også babyen er såpass godt beskyttet at det ikke er noen fare for å klemme den med klær eller sånne ting. Jeg ligger delvis på magen om natten fortsatt, og det er visst ingen fare.

 

Ellers har bekkenløsningen blitt helt forferdelig de siste ukene. Var ikke så ille som dette med førstemann. Blir dårlig med søvn av sånt. Men men, begynner heldigvis å se enden nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg også en siste gang i uke 36 ta noen ekstra blodprøver da jeg har en blodtype som fort kan gørr sånn at kroppen danner antistoffer på slutten av graviditeten. Men alle blodprøvene har sett bra ut hittil, så regner med at jeg slipper den slags i hvertfall :)

 

Med tanke på hvordan barnet ligger og er beskyttet er jeg enig i hva alle sier om at det er nok ikke noe farlig med den lille, det er nok mere psykisk hos oss som bærer det :P Merker ubehag i brystet og i magen hvis jeg ligger for mye/lenge på ryggen, samt har alltid litt gnagende i bakhodet at jeg ikke burde ligge så mye på ryggen etter jeg leste litt forskjellig på et forum her inne om å ligge på ryggen i tredje trimester (aner ikke om det er sant eller ikke, men særlig som førstegangs så suger jeg vel opp informasjon og tar til meg alt mulig ). :)

 

Men tenk det dere! I dag er vi endelig inne i den siste måneden før det er vår måned og vår tur til å få ut den lille! Mulig noen av oss føder i denne måneden også, hvis man kommer i gang før termin og har termin tidlig i oktober :) Så nå burde det da begynne å skje ting og komme i gang med litt av hvert veeeeldig snart :D Kan ikke si jeg gjør annet enn å glede meg til å få kroppen for meg selv igjen og hilse på den lille gutten min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig september! :) Tenkte på akkurat det samme i går Snerkern, at neste månedsskifte så er det vår måned! Skjønner ikke hvordan det kan ha seg at ukene i første trimester sneglet seg av sted og siden har ukene gått i en fei! :) Herlig da, og gleder meg veldig til å møte den lille.

 

Her er formen fallende - har vært veldig mye plaget med kynnere helt siden tidlig i andre trimester og for noen uker siden tok de helt av og kom med tre minutters mellomrom. Har fått en gradert sykemelding og det har hjulpet veldig. Kjenner mye mer liv nå også enn de siste ukene før jeg ble sykemeldt. Kanskje naturlig at jeg ikke kjente så mye når livmora var steinhard hele dagen :/ Også har kvalmen kommet så smått tilbake. Tåler ikke å bli sliten lenger, rett og slett. Men det må man vel regne med på slutten.

 

Og jeg sliter også litt med pusten, spesielt når jeg ligger på ryggen. Har blitt litt stressa når jeg har våknet og ligget helt flatt på ryggen (har lest det samme som deg, Snerkern). Sannsynligheten for at noe skal gå galt er nok bitteliten, men man vil jo ikke ta noen sjanser uansett. 

 

Denne uka er planen å kjøpe seng og vogn, og da mangler vi bare badebaljen så er det meste på plass. Har dere handlet mye klær? Jeg har handlet en del, men lite i de minste størrelsene. Vet liksom ikke helt hva vi kommer til å trenge, pluss at jeg innbiller meg at de fleste som kjøper gaver kjøper små størrelser...mulig jeg tar feil her altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har kjøpt inn av klær som jeg regner med holder den første tiden ( eller så er det nok noe som kommer i gaver og kan kjøpes uten problemer når vi drar hjem): har vel ca 10 bodyer i str 0-1 mnd (fin blanding av kortermede og langermede), har 2 gensere/jakker til innendørs bruk, 2 sparkebukser, 4-5 vanlig bukser, 6-7 pysjer, 1 ulldress, 2 luer, 6-8 par sokker, 3 strømpebukser, haug med smekker og et par votter.. Tror det er det vi har av klær, kommer ikke på noe annet vi har eller trenger akkurat nå i farta. :) Eller så har vi vel det meste av utstyr og vil vel egentlig bare bli ferdig med å lage babyteppet hans så vil jeg gjerne ha han ut :P

 

Er vel etterhvert på tide å pakke fødebagen og kanskje gjøre ferdig stellebagen når vi får den i posten, men den haster nok ikke like mye da de har alt på sykehuset tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det endelig september ja, nå nærmer det seg virkelig! :D Her er også formen litt dårligere fysisk, men gleder meg sånn at jeg klarer å ha det veldig fint ellers allikevel :) Har fått hjem det aller meste, vasket klær og babytepper, pakket sykehusbaggen, så nå er vi ganske klar for å treffe denne jenta! :D

 

Har en del bekkenproblemer, spesielt om natten/morgenen, og hvis jeg går for mye iløpet av dagen.. Så jeg føler meg ganske parkert i sofaen. Dere som har bekkenløsning, hvordan er dagene deres? Er det best med litt aktivitet, eller hvordan legger dere opp dagene? Jeg skulle egentlig begynt på skole igjen nå på denne tiden, så har vært så heldig å ha lang sommerferie fra studier der jeg kan justere aktivitetsnivået etter formen. Men er litt kjipt å bli sittende i sofaen, når en egentlig har lyst å vaske & rydde alt før barnet kommer.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det endelig september ja, nå nærmer det seg virkelig! :D Her er også formen litt dårligere fysisk, men gleder meg sånn at jeg klarer å ha det veldig fint ellers allikevel :) Har fått hjem det aller meste, vasket klær og babytepper, pakket sykehusbaggen, så nå er vi ganske klar for å treffe denne jenta! :D

 

Har en del bekkenproblemer, spesielt om natten/morgenen, og hvis jeg går for mye iløpet av dagen.. Så jeg føler meg ganske parkert i sofaen. Dere som har bekkenløsning, hvordan er dagene deres? Er det best med litt aktivitet, eller hvordan legger dere opp dagene? Jeg skulle egentlig begynt på skole igjen nå på denne tiden, så har vært så heldig å ha lang sommerferie fra studier der jeg kan justere aktivitetsnivået etter formen. Men er litt kjipt å bli sittende i sofaen, når en egentlig har lyst å vaske & rydde alt før barnet kommer.. :P

Jeg har såpass mye plager nå at jeg vurderer krykker. Ikke godt å si hva som er best, men syns selv det fungerer greit å være en mellomting mellom aktiv og stillesittende. Skikkelig informativt svar, hehe! Det er helt håpløst vondt hvis jeg har sittet/ligget i ro for lenge, spesielt hvis det er på noe mykt, som seng eller sofa. Da er jeg i tillegg dønn stiv, og det knekker og knaser på begge sider bak når jeg prøver å komme meg opp. Så er oppe og går litt rundt ganske ofte. Samtidig kan jeg ikke gjøre stort når jeg er oppe og går, støvsuging/vasking av gulv/bøy og tøy/gressklipping er helt utelukket og gjør meg nærmest invalid etterpå. Om natta sover jeg med pute mellom beina, syns det gjør plagene litt mildere. Mange har nytte av bekkenbelte, forresten, kan jo være noe å prøve!:-) Endret av Livmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk ar det er vår måned neste gang!! Med førstemann hadde jeg termin i september, men fødte i oktober, det var skikkelig nedtur, hehe. Denne gangen er det ikke mulig at det vipper over i november, heldigvis! Men overtid, det forbereder jeg meg hardt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt fullt sykemeldt resten nå, mest pga bekkenet, men også svimmelhet, kvalme og utmattelse. Litt kjipt, men er mest lettet faktisk. For meg er det minst mulig aktivitet som hjelper mest for bekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på nest siste UL, er 35+4 i dag. Så har siste UL om to uker,mot begynner virkelig å kjenne på hvor kort tid er igjen til lille gutten vår kommer :D Heldigvis sto alt bra til her, tror han har festet seg og ligger godt plantet nedover. fikk også vite at vi absolutt ikke venter på noen kjempebaby, hehe. Her var han bare 2.5 kg cirka, så de gjettet på at han akkurat runder 3 kg før termin :P

 

Men vi ble henvist til anestesilege for å få vite om smertestillende og epidural osv, uten at vi selv spurte etter dette. Trodde vi skulle få all infoen om smertestillende hos jordmor jeg? Eller er det andre som får henvisning eller noe til anestesilege? :P Har ikke noe imot å snakke med en som faktisk kan sakene sine, men trodde det var jordmor som ga denne typen info bare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på nest siste UL, er 35+4 i dag. Så har siste UL om to uker,mot begynner virkelig å kjenne på hvor kort tid er igjen til lille gutten vår kommer :D Heldigvis sto alt bra til her, tror han har festet seg og ligger godt plantet nedover. fikk også vite at vi absolutt ikke venter på noen kjempebaby, hehe. Her var han bare 2.5 kg cirka, så de gjettet på at han akkurat runder 3 kg før termin :P

 

Men vi ble henvist til anestesilege for å få vite om smertestillende og epidural osv, uten at vi selv spurte etter dette. Trodde vi skulle få all infoen om smertestillende hos jordmor jeg? Eller er det andre som får henvisning eller noe til anestesilege? :P Har ikke noe imot å snakke med en som faktisk kan sakene sine, men trodde det var jordmor som ga denne typen info bare. :)

Jeg var ikke hos noen anestesilege med første, og heller ikke med denne. Ble egentlig snakket veldig lite om smertestillende i det hele tatt, og jeg hadde liksom ingen spørsmål heller, haha. Tok det som det kom, og heldigvis gikk det fint:-) Men har hørt mange som føler seg litt overkjørt på akkurat dette, så er nok fint å være godt informert!

 

Er det noe spesielt rundt fødselen som skulle tilsi at det er greit med en slik gjennomgang? Hvis ikke må jeg jo si at servicegraden er upåklagelig!:-)

 

Forresten, ganske like i størrelsen våre to da, Snerkern! Min var ca 2 kg da jeg var 33+5, så ender opp rundt 3 kilo en plass:-)

Endret av Livmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I dag var vi på nest siste UL, er 35+4 i dag. Så har siste UL om to uker,mot begynner virkelig å kjenne på hvor kort tid er igjen til lille gutten vår kommer :D Heldigvis sto alt bra til her, tror han har festet seg og ligger godt plantet nedover. fikk også vite at vi absolutt ikke venter på noen kjempebaby, hehe. Her var han bare 2.5 kg cirka, så de gjettet på at han akkurat runder 3 kg før termin :P

Men vi ble henvist til anestesilege for å få vite om smertestillende og epidural osv, uten at vi selv spurte etter dette. Trodde vi skulle få all infoen om smertestillende hos jordmor jeg? Eller er det andre som får henvisning eller noe til anestesilege? :P Har ikke noe imot å snakke med en som faktisk kan sakene sine, men trodde det var jordmor som ga denne typen info bare. :)

Jeg var ikke hos noen anestesilege med første, og heller ikke med denne. Ble egentlig snakket veldig lite om smertestillende i det hele tatt, og jeg hadde liksom ingen spørsmål heller, haha. Tok det som det kom, og heldigvis gikk det fint:-) Men har hørt mange som føler seg litt overkjørt på akkurat dette, så er nok fint å være godt informert!

Er det noe spesielt rundt fødselen som skulle tilsi at det er greit med en slik gjennomgang? Hvis ikke må jeg jo si at servicegraden er upåklagelig!:-)

Forresten, ganske like i størrelsen våre to da, Snerkern! Min var ca 2 kg da jeg var 33+5, så ender opp rundt 3 kilo en plass:-)

Føler meg utrolig usikker på dette her akkurat nå, og litt usikker (eller veldig) usikker på hva som egentlig skjer nå... For når jeg tittet litt nærmere på det arket som timen til anestesilegen står for å putte det inn i kalenderen osv, så er første setning "du har fått time til forundersøkelse på anestesipoliklinikken i forkant av din operasjon (...)" Det første jeg tenker på som i så fall blir en operasjon er jo keisersnitt, men ingen har sagt noe om det til meg. Det jordfar på UL sa var at jeg skulle snakke om epidural og sånt, så lurer jo på om arket bare er standard som da alle får eller om de faktisk driver å vurderer meg til ks uten å fortelle det. At jeg da får vite det i det møte med den legen. Så litt småstressa ble jeg når jeg så den setningen på arket, og aner lite hva jeg skal gjøre. Så blir jo spennende å se om jeg har fått standardark med info og får god "service", slik at jeg faktisk bare skal inn å få info om smertestillende eller om "servicen" egentlig ikke er så god og at de holder den infoen vekk fra meg. Tror jeg skal høre med jordmor på mandag, kanskje hun vet noe mer om det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I dag var vi på nest siste UL, er 35+4 i dag. Så har siste UL om to uker,mot begynner virkelig å kjenne på hvor kort tid er igjen til lille gutten vår kommer :D Heldigvis sto alt bra til her, tror han har festet seg og ligger godt plantet nedover. fikk også vite at vi absolutt ikke venter på noen kjempebaby, hehe. Her var han bare 2.5 kg cirka, så de gjettet på at han akkurat runder 3 kg før termin :P

Men vi ble henvist til anestesilege for å få vite om smertestillende og epidural osv, uten at vi selv spurte etter dette. Trodde vi skulle få all infoen om smertestillende hos jordmor jeg? Eller er det andre som får henvisning eller noe til anestesilege? :P Har ikke noe imot å snakke med en som faktisk kan sakene sine, men trodde det var jordmor som ga denne typen info bare. :)

Jeg var ikke hos noen anestesilege med første, og heller ikke med denne. Ble egentlig snakket veldig lite om smertestillende i det hele tatt, og jeg hadde liksom ingen spørsmål heller, haha. Tok det som det kom, og heldigvis gikk det fint:-) Men har hørt mange som føler seg litt overkjørt på akkurat dette, så er nok fint å være godt informert!

Er det noe spesielt rundt fødselen som skulle tilsi at det er greit med en slik gjennomgang? Hvis ikke må jeg jo si at servicegraden er upåklagelig!:-)

Forresten, ganske like i størrelsen våre to da, Snerkern! Min var ca 2 kg da jeg var 33+5, så ender opp rundt 3 kilo en plass:-)

Føler meg utrolig usikker på dette her akkurat nå, og litt usikker (eller veldig) usikker på hva som egentlig skjer nå... For når jeg tittet litt nærmere på det arket som timen til anestesilegen står for å putte det inn i kalenderen osv, så er første setning "du har fått time til forundersøkelse på anestesipoliklinikken i forkant av din operasjon (...)" Det første jeg tenker på som i så fall blir en operasjon er jo keisersnitt, men ingen har sagt noe om det til meg. Det jordfar på UL sa var at jeg skulle snakke om epidural og sånt, så lurer jo på om arket bare er standard som da alle får eller om de faktisk driver å vurderer meg til ks uten å fortelle det. At jeg da får vite det i det møte med den legen. Så litt småstressa ble jeg når jeg så den setningen på arket, og aner lite hva jeg skal gjøre. Så blir jo spennende å se om jeg har fått standardark med info og får god "service", slik at jeg faktisk bare skal inn å få info om smertestillende eller om "servicen" egentlig ikke er så god og at de holder den infoen vekk fra meg. Tror jeg skal høre med jordmor på mandag, kanskje hun vet noe mer om det :/

Så rart:-/ Er sikkert et standardbrev, som du sier, men merkelig at ingen har sagt noe om hvorfor du er innkalt til en sånn samtale. For veldig vanlig er det nok ikke. Spennende å høre hva jordmor tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten flik av redebygging i dag, vi har prøvd bilstolen og basen i bilen! På tide, hehe. Det gikk heldigvis bra, så da bør vi komme oss hjem fra sykehuset, i det minste:-D

 

Ellers er seng og annet utstyr i hus, mangler bare å sette det sammen. Det får vi ta litt etter hvert:-)

 

Ser fram til å komme meg ut og spise med et par venninner i kveld, samt quiz etterpå. Trenger det selv om formen er svingende nå på slutten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...