Gå til innhold

Oktober 2015


Livmor

Anbefalte innlegg

Oi, da kommer du nok i mål før meg Mumua! Vi har termin samme dag.

 

Jeg er veldig lettet i dag, for i går lå babyen i seteleie. Og i dag snudde den seg heldigvis tilbake. Ikke noe moro når de driver å turner rundt sånn like før termin. Håper det var siste gangen den snudde seg nå da, men jeg frykter det verste, siden alle babyene har snudd seg både hit og dit sent i svangerskapet med meg.

Greit å ha de i hodeleie såpass seint som dette ja! Krysser fingrene for at det var siste kollbøtte denne gangen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir nok septemberunge på deg Mumua! Spennende dager fremover for deg. :) Håper du får hvilt godt så du har masse overskudd til fødselen!

 

For min del tror jeg det ennå er dager igjen før det skjer noe. Nå begynner jeg å kjenne meg liiit utålmodig. ;)

Endret av Stompen80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok septemberunge på deg Mumua! Spennende dager fremover for deg. :) Håper du får hvilt godt så du har masse overskudd til fødselen!

 

For min del tror jeg det ennå er dager igjen før det skjer noe. Nå begynner jeg å kjenne meg liiit utålmodig. ;)

Hihi, det er det her også, Stompen;-) For ikke å si uker! Skal klare å smøre meg med tålmodighet, passer egentlig best at det går en stund til. Denne helga er eldste på speiderleir for første gang, og siden vi har hatt mye vansker med å få han til å sove borte, er jeg på stand by i tilfelle de ringer og det ikke fungerer for han. Neste uke er det høstferie, så da er han hjemme hele uka, og onsdag uka etter der er det et ekstraordinært foreldremøte på skolen på grunn av en litt stygg sak som har kommet fram i klassen hans. Og da er jeg allerede på overtid, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart de greiene der. Jeg hadde tenkt å planlegge minst mulig aktiviteter den siste tida fram mot fødselen. Men jeg syns aldri kalenderen har vært så full som nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tider.. Har hatt skikkelig murringer nederst i magen i noen dager nå og går på do opp til 2 ganger om dagen, uvanlig for meg som heller er motsatt og går på do hver 3 dag 😁 Var på do isted og bikkja var helt gal, sto utenfor og peip og var helt tullete.. Akkurat sånn når det er tispe med løpetid.. Han har ille vært sånn før, nå ligger han ved siden av meg og fotfølger meg hele tiden..

Legen sa på torsdag at hun lå langt ned i bekkenet så hun trodde ikke jeg kom til å møte opp på overtidstime for å bli satt igang.. Håper hun har rett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss luthien86! Høres ut som du har en hund som passer godt på deg :) Blir veldig spennende å se om det betyr at det nærmer seg for deg da! Når var det du hadde termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.. Dro en tur ut i sted og samboeren min så ikke noe til den andre hunden før jeg kom tilbake 😄 Har sikkert vært på do 4 ganger idag og en del sm i nedre del av magen; skikkelig mensen smerter..

 

Har termin 9.10..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg vært litt lei av å være gravid. Formen er fin, men er trøtt og uopplagt og blir lett småkvalm. Har bare lyst på snop og drittmat så har gitt samboer totalforbud mot å kjøpe slikt og i hvertfall hindre meg fra å spise noe.

Fremover kommer jeg også til å holde meg nær hus og hjem. Frister ikke å begynne å kjøre lange avstander alene eller gå tur i lite befolkede områder.

Men det er vel dette som skal til for at man skal føle seg klar til å føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg vært litt lei av å være gravid. Formen er fin, men er trøtt og uopplagt og blir lett småkvalm. Har bare lyst på snop og drittmat så har gitt samboer totalforbud mot å kjøpe slikt og i hvertfall hindre meg fra å spise noe.

Fremover kommer jeg også til å holde meg nær hus og hjem. Frister ikke å begynne å kjøre lange avstander alene eller gå tur i lite befolkede områder.

Men det er vel dette som skal til for at man skal føle seg klar til å føde?

Det med tur i lite befolkede områder slo meg også for et par uker siden. Tok med meg bikkja på tur oppi skauen mens eldste var på speideren. Da jeg var lengst mulug unna all sivilisasjon, uten signaler og med like lang vei tilbake, gikk det plutselig opp for meg at dette kanskje ikke var så smart akkurat nå:-P Heldigvis gikk det jo fint, men de turene jeg klarer å ta nå, blir her i nærområdet, hehe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatta jatta, ferdig på kontroll og konklusjonen var: ingen fødsel med det første:-P Ikke veldig overrasket over det, men hadde jo vært fint om hun kunne ligget litt lenger ned da i hvert fall, sånn for det psykiske:-D Men kan virkelig ikke klage, bortsett fra bekkenet er jeg frisk som en fisk og alt står bare bra til. Jordmor målte et par ekstra ganger på sf-målet, men sa seg til slutt fornøyd med at jeg følger kurven min godt nok til at det er greit. Ligger litt under den røde streken på skjemaet, så fortsatt ikke noe som tyder på noen 5 kilos, hehe:-) 39+1 i dag, innen tre uker må hun være ute!

 

Dere andre, hvordan går det? Hadde vært fint om noen av dere kunne sette i gang, og kanskje inspirert min lille jente også!

Endret av Livmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst så trenger det ikke nødvendigvis bety at det tar tid at baby ikke er kommet langt ned i bekkenet, selv om det ofte er sånn. Hos min første hadde jeg etter mange timer med rier endelig 10 cm åpning, men hun var fortsatt ikke kommet langt nok ned at jeg fikk lov til å presse. Akkurat det var ikke positivt da. Med nummer to så herjet hun så fælt om kvelden at hun var helt oppe på tvers! Var livredd for at hun skulle snu seg til seteleie! Det gjorde hun heldigvis ikke, og da jeg våknet midt på natta hadde hun hodet virkelig helt mellom beina på meg. Ble født to og en halv time senere :) Så ting kan gå fort :) Men som førstegangs er det jo mest vanlig at de jobber seg sakte men sikkert nedover og at hodet er festet noen uker før termin.

 

Jeg har også tenkt på det med å ikke gå altfor langt fra allfarvei, men har konkludert med at jeg vil ikke gi meg selv noen husarrest. Nå er det skjelden at jeg går virkelig langt da, men ofte blir det langt nok hvis fødselen skulle starte underveis. Jeg er svært nøye med å ha med telefon da! Så får de bare finne en måte å fiske meg ut fra skauen på hvis det tilfeldigvis skulle starte der ute et sted :P Kommer sikkert til å holde meg litt mer til kjørbare veier hvis jeg går på overtid, eller har tegn som tyder på at fødsel er nært forestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten nokså sikker på at jeg kommer til å gå til termin sånn ca. Og akkurat nå er det kanskje like greit, så jeg rekker å bli kvitt forkjølelsen først. Og å få barnevakt i hus. Får hjelp i hus fra 6. oktober, så da blir det mye enklere egentlig. Men kjenner at jeg begynner å grue meg litt mer til fødselen. Og begynner å lure på om jeg egentlig er klar for å få baby. Den følelsen har jeg hatt veldig sterkt med de to første også. Men følelsen av å være klar kommer ofte snikende et par dager før fødselen starter. Og gjøre den ikke det så ordner det seg nok likevel ;)

 

Er dere flinke med knipeøvelser da? Jeg skulle nok ha vært mye flinkere. Det blir stort sett bare et knip eller to i ny og ne, ikke strukturert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen trøst så trenger det ikke nødvendigvis bety at det tar tid at baby ikke er kommet langt ned i bekkenet, selv om det ofte er sånn. Hos min første hadde jeg etter mange timer med rier endelig 10 cm åpning, men hun var fortsatt ikke kommet langt nok ned at jeg fikk lov til å presse. Akkurat det var ikke positivt da. Med nummer to så herjet hun så fælt om kvelden at hun var helt oppe på tvers! Var livredd for at hun skulle snu seg til seteleie! Det gjorde hun heldigvis ikke, og da jeg våknet midt på natta hadde hun hodet virkelig helt mellom beina på meg. Ble født to og en halv time senere :) Så ting kan gå fort :) Men som førstegangs er det jo mest vanlig at de jobber seg sakte men sikkert nedover og at hodet er festet noen uker før termin.

 

Jeg har også tenkt på det med å ikke gå altfor langt fra allfarvei, men har konkludert med at jeg vil ikke gi meg selv noen husarrest. Nå er det skjelden at jeg går virkelig langt da, men ofte blir det langt nok hvis fødselen skulle starte underveis. Jeg er svært nøye med å ha med telefon da! Så får de bare finne en måte å fiske meg ut fra skauen på hvis det tilfeldigvis skulle starte der ute et sted :P Kommer sikkert til å holde meg litt mer til kjørbare veier hvis jeg går på overtid, eller har tegn som tyder på at fødsel er nært forestående.

Godt å høre at det ikke nødvendigvis betyr at hun blir der for alltid selv om hun har det fint litt høyt der oppe:-) Noen dager fra eller til spiller jo heller ingen rolle, hvis man ser litt realistisk på det! Slipper jo de fleste plagene og har ikke den største, tyngste magen heller, så kan virkelig ikke klage:-)

 

Hihi, syns jeg ser troppene kommer for å fiske ei fødende dame ut av skogen:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten nokså sikker på at jeg kommer til å gå til termin sånn ca. Og akkurat nå er det kanskje like greit, så jeg rekker å bli kvitt forkjølelsen først. Og å få barnevakt i hus. Får hjelp i hus fra 6. oktober, så da blir det mye enklere egentlig. Men kjenner at jeg begynner å grue meg litt mer til fødselen. Og begynner å lure på om jeg egentlig er klar for å få baby. Den følelsen har jeg hatt veldig sterkt med de to første også. Men følelsen av å være klar kommer ofte snikende et par dager før fødselen starter. Og gjøre den ikke det så ordner det seg nok likevel ;)

 

Er dere flinke med knipeøvelser da? Jeg skulle nok ha vært mye flinkere. Det blir stort sett bare et knip eller to i ny og ne, ikke strukturert nok.

Ah, de knipeøvelsene... Ikke struktur over knipingen her heller, dessverre. Men bedre enn med førstemann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom å kjenne meg klar til å få en liten unge i hus og ikke klar i det hele tatt. Jeg regner med at det blir et lite sjokk, men at det fort går seg til. :)

Knipeøvelsene har jeg ikke vært flink på, og husker bare på dem når jeg blir minnet om den gjennom f.eks. innlegget over...

 

Jeg skal på kontroll i slutten av denne uken. Jeg er så "heldig" at jeg har termin i høstferien i neste uke og da er helsestasjonen er stengt... Har skjønt det slik at man vanligvis har jordmor/legetime på termindagen, men håper det ikke har noe å si? Pr. i dag tror jeg at jeg kommer til å gå på overtid. Kjenner fint lite til nedpress og annet, blir bare større.

Endret av Stompen80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom å kjenne meg klar til å få en liten unge i hus og ikke klar i det hele tatt. Jeg regner med at det blir et lite sjokk, men at det fort går seg til. :)

Knipeøvelsene har jeg ikke vært flink på, og husker bare på dem når jeg blir minnet om den gjennom f.eks. innlegget over...

 

Jeg skal på kontroll i slutten av denne uken. Jeg er så "heldig" at jeg har termin i høstferien i neste uke og da er helsestasjonen er stengt... Har skjønt det slik at man vanligvis har jordmor/legetime på termindagen, men håper det ikke har noe å si? Pr. i dag tror jeg at jeg kommer til å gå på overtid. Kjenner fint lite til nedpress og annet, blir bare større.

Kan du gå til lege den uka, kanskje? Er jo ikke alle leger som er like bra å gå til, dessverre, men håper din er en av de bra! Til meg sa jordmor at det er den som har kontrollen ved 40 uker som har ansvaret for å bestille overtidskontroll på sykehuset. Vet ikke om det er likt over alt, eller om det er sånn det praktiseres her. Overtidskontrollen tas på dag 7, eventuelt første hverdag etter dersom termindagen faller på helg og det er et sykehus som ikke har slike kontroller på lørdag/søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne ungen har grodd fast inni meg jeg altså. Hadde virkelig forhåpninger når jeg var ferdig modnet og med åpning på fredag, men hun er der inne enda! :P Har hatt flere dager nå der jeg har vært direkte deprimert og ufattelig frustrert. Gikk helt tom for tålmodighet og gråt til samboeren at jeg ikke orket mer og ikke lenger ville ha noe barn :P Det har heldigvis gått fort over og etter at jeg fikk meg en kveld for meg selv så fikk jeg ladet batteriene litt og føler jeg har mer å gå på igjen. Men det er ingen tvil om at det er slitsomt nå, jeg og samboeren krangler en del og jeg er fryktelig rastløs og hormonell så håper jo at jeg ikke blir gående lenge (selv om jeg innstiller meg på det nå).

 

Har vært elendig på å gjøre knipeøvelser, men det er mye fordi jeg har en sykdom i blæra som gjør at jeg får voldsomme smerter når musklene der nede blir strammet. Hell i uhell har ført til at jeg har ganske voldsom muskulatur der nede fordi jeg har vært så anspent i alle årene jeg har hatt smerter, så gynekologen mente jeg ikke trengte å gjøre øvelser før etter fødsel siden musklene allerede er så stramme. Etter fødselen kan jeg starte på medisiner igjen, så da kan jeg begynne å trene opp musklene der igjen. Har foreløpig ikke hatt noen lekkasjer så det ser ut til å gå bra så langt om ikke annet, men er spent på hvordan det blir etterpå. Hadde en periode jeg masserte inn olje der nede for å unngå rifter ved fødselen, men det ble faktisk så mye styr at jeg har gitt det opp :P Ble mye gris og jeg følte meg skikkelig ufresh, så jeg håper jeg klarer å unngå å revne for mye selv om jeg ikke har klart å fullføre dette. ^^,

 

Har prøvd alt mulig i helga for å sette i gang ting, støvsugde og vasket hele leiligheten i 4 sammenhengende timer, bøyde og tøyde meg alt jeg kunne, spiste ananas og gikk trapper. Tenkte det kunne ikke skade å gjøre ett forsøk, men det eneste jeg oppnådde var å bli pinne stiv og ubrukelig i flere dager pga bekkenløsninga :P Så har jeg sovet mye og gått turer alene i lysløypa her. Mitt håp nå er ny time til akupunktur på torsdag kveld og ny stripping på fredag når jeg skal på kontroll. Mannen har arbeidshelg en time herfra i hele helga, så det hadde ikke overrasket meg om hun kom nå siden det ikke passer for han. Jeg for min del er villig til å føde alene i skogen omtrent nå, for jeg er så lei av å vente :P Har faktisk vurdert å prøve meg på brystvortestimulering om ingenting skjer i helga, men ser jo at mange skriver at man bør gjøre det under oppsyn av lege første gangen (skal høre med jordmor på fredag). Sex blir det iallefall ikke, mannen nekter å ta i meg med ildtang nå som han vet at jeg har åpning og jordmor sa hun kunne kjenne håret på hodet til frøkna med fingrene forrige uke.  

 

Så sånn er ståa her for tiden. Litt skuffet over at jeg ikke klarer å være mer tålmodig og takler hormonene bedre nå, men det er rett og slett håpløst så jeg gjør det beste ut av det og går lange turer mens jeg sutrer på telefonen til mamma som bor 100 mil unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit, Mumua:-( Var helt sikker på at det lange innlegget ditt var en herlig fødselshistorie, men så var det tvert i mot.

 

Selv om man, i rasjonelle øyeblikk, vet at ungen MÅ ut om kun kort tid nå, så er ikke den tanken lett å holde fast på i hormonras, slitenhet, vondter og alt annet som følger med på slutten. Du, som på toppen av det hele, nærmest ble "lovet" prematur fødsel, må ha det ekstra tungt. Det er lov å gråte og surve og syns synd på seg selv akkurat nå. Få det ut! For det første snegler minuttene seg enda nærmere fødsel mens man holder på, og for det andre så hjelper det kanskje litt på frustrasjonen en stund etterpå. Krysser fingrene for deg!

 

Selv ligger jeg atter våken. Søvn er for pyser, og jeg er en skikkelig tøffing, hehe:-P Irriterer meg sånn passe over mannen (og bikkja!) som snorker og sover sin søteste søvn mens jeg har brukt opp livene mine på Candy Crush og ikke finner noen god liggestilling. En uke til termin i dag, og selv om det kom litt seigt, rart slim i går og jeg følte meg generelt litt "rar", er det ingen verdens ting som tyder på at frøkna skal noen steder på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her soves det fra 22-02 og fra 07-14. Flott døgnrytme! De timene jeg ikke sover på natta sitter jeg med halsbrann og løper på do hvert kvarter. Har mye kynnere og har hatt en del mensensmerter den siste uken, men ellers ingen tegn på at det skal skje noe.

 

Samtidig er jeg redd for at det plutselig skal skje noe allikevel og holder meg stort sett inne. 15 dager igjen til termin, og forbedret på å gå over. Litt utålmodig, men greit med litt ekstra tid å forberede seg på også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trodde jeg var lei! Høres veldig slitsomt ut Mumua. Håper jenta ikke lar vente på seg så alt for lenge til. :)

 

Her går det opp og ned med søvnen. Noen netter sover jeg godt og tungt, mens andre ganger er jeg våken fra kl 3/4 og får ikke sove igjen før ut på formiddagen når jeg sovner på sofaen.

 

Jeg har ennå ikke vært hos jordmor, men skal høre om hun kan ordne terminkontroll/ overtidskontroll på sykehuset allerede. Greit å ha timen klar hvis jeg ikke får noe mer oppfølging av jordmor pga høstferie. Det er 1 uke og 1 dag igjen til termin men det er litt tungt å tenke på at i realiteten kan det være opp mot 3 uker til vi har en mini i hus hvis de strekker strikken lengst mulig!!! *skrekk og gru*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra altså, måtte bare syte litt i natten. Det hjelper mye bare å få tømt seg for frustrasjon! :) Har fått ladet opp litt igjen så er nå mer forberedt på å måtte vente, men ingen tvil om at jeg ikke skal høre på noen som roper at jeg kommer til å føde tidlig neste gang for det har gjort ventetiden nå på slutten veldig vanskelig. Men noe skjer jo heldigvis, har hatt masse slim inatt (og i hele helga) og har endelig litt murringer igjen idag. Er glad for alt som gjør vondt nå i håp om at det fremskynder ting :P Var også ekstremt dårlig i magen hele helga, noe som også er veldig kjekt egentlig. 

 

Jeg leser mye bøker når jeg ikke får sove, leser vel ca 3 bøker i uka nå så det går unna. Har begynt å sove i hytt og pine, siden jeg uansett er på do nesten hver time så spiller det ingen rolle om det er dag eller natt. Men det er vel sånn det blir når mini er ute og :) Jeg har termin på en søndag, så regner med jeg får kontroll den mandagen om ingenting skjer. Håper jordmor har tid, siden fastlegen ikke er så veldig rutinert på slikt føler jeg. Har verdens beste fastlege, men akkurat graviditet er kanskje ikke hennes sterkeste side. Her er det høstferie denne uka, så ting er heldigvis tilbake til normalen neste uke når jeg har termin. Velger å håpe på at jeg slipper overtid, siden mamma fødte rett rundt termin så håper jeg det går i arv. Blir det derimot overtid tror jeg mannen min må få resept på beroligende, for da kommer jeg nok til å være ett sant mareritt å være i rundt :P hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 9 dager til termin, kjenner for det meste stikninger når ungen beveger på seg nede i bekkenet, så hun treffer noen gode nerver 😄 Ellers sover jeg veldig godt om natten, oppe alt fra 1-3 ganger, kommer ann på hvor mye jeg drikker ilø kvelden 😁

Var en tur i Sverige i går for litt harryhandel så idag blir det rimelig rolig.. Jordmor time kl 12 bare 😊

Kjenner jeg er veldig heldig når jeg leser hvordan noen av dere har det.. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får trøste deg med at det nok ikke er så veldig lenge til jenta di kommer ut :) Og det er jo utrolig typisk hvis hun velger å gjøre det i helgen, så du får heller belage deg på at hun kommer da. Er jo typisk hvis alt starter bare noen timer etter at mannen din ha dratt også :P Men det går seg nok til skal du se, kommer fortere enn du aner :)

 

Når jeg ble satt i gang fikk jeg beskjed om at jeg skulle hvile/sove mest mulig, stå eller gå rundt når det var kynnere for å få hjelp av tyngdekraften og bare lade opp :) Så kanskje noe av det hjelper deg også :)

 

Hvis det er noen trøst så er de fleste plagene over rett etter fødselen, her henger bare bekkenløsningen i venstre side igjen og alt er grodd ferdig nedentil osv. Den vanlig nattesøvnen på mer enn 3-4 timer kan man se langt etter da :P her har det blitt rutine med å stå opp 2-3 ganger på natta, særlig rundt 03 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke flydd på do i det hele tatt jeg. Heldig sånn sett, trenger ikke å stå opp om natta nå heller. Kanskje ikke så rart når frøkna har slått seg til i spiserøret, hehe:-D

 

Begynner å komme i orden hjemme nå, i det minste. Fikk satt opp ny kommode på badet og fylt den med klær, bleier og alt annet til babyen. Har skrudd sammen senga, lekegrinda og andre møbler, og i helga skal vi ommøblere soverommet sånn at sprinkelsenga får plass der. Mangler bittelitt sengetøy, og kanskje ei bleiebøtte. Koser meg med å ordne stelleveska til vogna og har funnet fram klærne babyen skal ha på sykehuset. Fødebag til meg selv har jeg ikke begynt på, det føles for fjernt enda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...