Gå til innhold

Oktober 2015


Livmor

Anbefalte innlegg

Huff, får trøste deg med at det nok ikke er så veldig lenge til jenta di kommer ut :) Og det er jo utrolig typisk hvis hun velger å gjøre det i helgen, så du får heller belage deg på at hun kommer da. Er jo typisk hvis alt starter bare noen timer etter at mannen din ha dratt også :P Men det går seg nok til skal du se, kommer fortere enn du aner :)

 

Når jeg ble satt i gang fikk jeg beskjed om at jeg skulle hvile/sove mest mulig, stå eller gå rundt når det var kynnere for å få hjelp av tyngdekraften og bare lade opp :) Så kanskje noe av det hjelper deg også :)

 

Hvis det er noen trøst så er de fleste plagene over rett etter fødselen, her henger bare bekkenløsningen i venstre side igjen og alt er grodd ferdig nedentil osv. Den vanlig nattesøvnen på mer enn 3-4 timer kan man se langt etter da :P her har det blitt rutine med å stå opp 2-3 ganger på natta, særlig rundt 03 :P

Ja, men han er bare en time eller to unna så han rekker det nok om det skulle skje :) Jeg klarer noen timer alene om jeg må, så det bekymrer meg ikke. Mer bekymret for at han går glipp av mye lønn om hun kommer midt i arbeidsperioden hans :P

 

Alle plagene lever jeg egentlig greit med, har medisin mot halsbrannen så den har jeg kontroll på og bekkenløsninga er levelig om jeg bare er litt fornuftig :P Pga blæresykdommen min har jeg vært oppe minst 3 ganger pr natt siden 2008 så akkurat den delen er jeg heldigvis vant til :P hehe Men de blir stas å kanskje slippe opp å tisse hver time, for det er en smule slitsomt i lengden^^

 

Takk for tips, jeg krysser fingrene for at hun kommer ut før jul :D

 

Håper du koser deg masse som nybakt mor <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen tvil om at det føles verre å gå til/over termin hvis man av en eller annen grunn tror man kommer til å føde tidligere. Jeg har flere venninner/bekjente også som har vært gravide de siste par årene, der f.eks. den ene fikk første barnet tre uker før termin, og hadde tydeligvis forberdt seg på at det kom nr to til å gjøre også. Hun opplevde tiden etter uke 37 som veldig slitsom! Selv om hun i og for seg ikke hadde noen store plager rent fysisk. Ei anna ei følte veldig sterkt på kroppen at hun kom til å føde før termin, og hun ble også over gjennomsnittet lei da termindatoen ble passert uten at noe skjedde. Så klart er det mye ukomfortabelt nå på slutten som gjør at det er tøffere å holde ut, men jeg er overbevist om at det psykiske spiller en stor rolle her!

Så sånn sett er det vel like greit å innstille seg på å gå på overtid, så det blir lettere å takle hvis det skulle skje :P

 

Her går det veldig greit! Var på kontroll på sykehuset i går, og alt så veldig bra ut. Babyen er beregnet til å bli bare så vidt over gjennomsnittet stor, så det er deilig å vite at man mest sannsynlig ikke skal føde en megababy ;)

 

Jeg er veldig heldig som slipper å løpe på do hele natta. Men jeg sover litt dårlig for tida på grunn av bekkenet. Veldig vondt å ligge for lenge i samme stilling, og veldig vondt å snu seg. Heldigvis går det stort sett greit på dagtid :)

 

10 dager igjen til termin her nå, og jeg tipper at det tar ihvertfall ei uke til før det nærmer seg fødsel. Egentlig er jeg fornøyd så lenge fødselen starter av seg selv, og at jeg slipper å gå så lenge på overtid at jeg må bli igangsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 dager igjen her (+ den overtiden jeg hardt prøver å overbevise meg selv om), og tålmodigheten får prøve seg her også. Vært en lang, ukomfortabel natt, og fra tretiden i natt har jeg følt en form for "murrende" følelse. Håpet var selvsagt like rundt hjørnet, men dessverre ser det bare ut til at jeg holder på å bli forkjølet:-P Får mye kroppsverk hver gang jeg blir det, og i fødeklar tilstand merkes tydeligvis det også i mage og rygg. Jaja, ristet av meg skuffelsen nå!

 

Som deg, Jolinda, har det viktigste vært å slippe igangssettelse. Det var ikke så greit sist, så vil gjerne slippe. Men nå, litt tung og lei, har det blitt mindre og mindre viktig, haha. Håper intenst at de starter på eventuell modning på dag 7:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det oktober, måneden vi har telt ned til siden januar 😀 Det er nå en uke igjen til termin, men blir nok overtid på meg også.

 

I dag har jeg surfet på klær på nettet. Gleder meg til å kunne bruke vanlige klær og kunne kjøpe noen nye! I dag tok jeg på meg en av de vanlige jakkene mine som jeg har kunnet bruke gjennom hele graviditeten. Den gikk igjen, men strammet så at jeg ikke fikk puste. (Har strikk i ryggen som har fått tøyd seg de siste månedene) Har en gravidjakke som jeg arvet av en venninne, men det er en vinterjakke og foreløpig for varm. Ellers går det i de samme to buksene og få toppene om hverandre som fremdeles passer. Er utrolig lei av å gå i det samme! Har mange fine varer i ønskelisten på Zalando som jeg håper ikke blir utsolgt før jeg er klar til å begynne å handle igjen 😋

Endret av Stompen80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det oktober, måneden vi har telt ned til siden januar 😀 Det er nå en uke igjen til termin, men blir nok overtid på meg også.

 

I dag har jeg surfet på klær på nettet. Gleder meg til å kunne bruke vanlige klær og kunne kjøpe noen nye! I dag tok jeg på meg en av de vanlige jakkene mine som jeg har kunnet bruke gjennom hele graviditeten. Den gikk igjen, men strammet så at jeg ikke fikk puste. (Har strikk i ryggen som har fått tøyd seg de siste månedene) Har en gravidjakke som jeg arvet av en venninne, men det er en vinterjakke og foreløpig for varm. Ellers går det i de samme to buksene og få toppene om hverandre som fremdeles passer. Er utrolig lei av å gå i det samme! Har mange fine varer i ønskelisten på Zalando som jeg håper ikke blir utsolgt før jeg er klar til å begynne å handle igjen 😋

Ah, vanlige klær😍 Gleder meg! Og til skoene passer igjen... Og til å ta meg et glass vin... Snu meg i senga uten at det er en hel operasjon.... Klar for å bli ferdig, ja! Jeg har dessverre lagt på meg en del, så må regne med en aldri så liten slankekur for å være tilbake der jeg var, men motivasjonen er på plass. Lett å si før man starter, høhø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nå er det oktober, måneden vi har telt ned til siden januar 😀 Det er nå en uke igjen til termin, men blir nok overtid på meg også.

I dag har jeg surfet på klær på nettet. Gleder meg til å kunne bruke vanlige klær og kunne kjøpe noen nye! I dag tok jeg på meg en av de vanlige jakkene mine som jeg har kunnet bruke gjennom hele graviditeten. Den gikk igjen, men strammet så at jeg ikke fikk puste. (Har strikk i ryggen som har fått tøyd seg de siste månedene) Har en gravidjakke som jeg arvet av en venninne, men det er en vinterjakke og foreløpig for varm. Ellers går det i de samme to buksene og få toppene om hverandre som fremdeles passer. Er utrolig lei av å gå i det samme! Har mange fine varer i ønskelisten på Zalando som jeg håper ikke blir utsolgt før jeg er klar til å begynne å handle igjen 😋

Ah, vanlige klær😍 Gleder meg! Og til skoene passer igjen... Og til å ta meg et glass vin... Snu meg i senga uten at det er en hel operasjon.... Klar for å bli ferdig, ja! Jeg har dessverre lagt på meg en del, så må regne med en aldri så liten slankekur for å være tilbake der jeg var, men motivasjonen er på plass. Lett å si før man starter, høhø!
Sko! 😀 Det må også surfes på. Planene klare for morgendagen... 😊 Her er det bare joggeskoene mine jeg klarer å få på og klarer å gå i. Har ikke giddet kjøpe sko heller siden joggeskoene ble kjøpt inn tidlig i sommer, pga hovne bein.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

Nå er det oktober, måneden vi har telt ned til siden januar 😀 Det er nå en uke igjen til termin, men blir nok overtid på meg også.

I dag har jeg surfet på klær på nettet. Gleder meg til å kunne bruke vanlige klær og kunne kjøpe noen nye! I dag tok jeg på meg en av de vanlige jakkene mine som jeg har kunnet bruke gjennom hele graviditeten. Den gikk igjen, men strammet så at jeg ikke fikk puste. (Har strikk i ryggen som har fått tøyd seg de siste månedene) Har en gravidjakke som jeg arvet av en venninne, men det er en vinterjakke og foreløpig for varm. Ellers går det i de samme to buksene og få toppene om hverandre som fremdeles passer. Er utrolig lei av å gå i det samme! Har mange fine varer i ønskelisten på Zalando som jeg håper ikke blir utsolgt før jeg er klar til å begynne å handle igjen 😋

Ah, vanlige klær😍 Gleder meg! Og til skoene passer igjen... Og til å ta meg et glass vin... Snu meg i senga uten at det er en hel operasjon.... Klar for å bli ferdig, ja! Jeg har dessverre lagt på meg en del, så må regne med en aldri så liten slankekur for å være tilbake der jeg var, men motivasjonen er på plass. Lett å si før man starter, høhø!
Sko! 😀 Det må også surfes på. Planene klare for morgendagen... 😊 Her er det bare joggeskoene mine jeg klarer å få på og klarer å gå i. Har ikke giddet kjøpe sko heller siden joggeskoene ble kjøpt inn tidlig i sommer, pga hovne bein.

Jeg flyr mest rundt i slippers, skikkelig lækkert😝 Har stort sett kunnet bruke joggeskoene, men har nok hovnet ekstra opp de siste dagene, for fikk en gedigen vannblemme på ene hælen. Uansett begrenset med aktiviteter de neste dagene, så slippers får duge😄 Men tror jammen jeg skal ta en liten surferunde selv i morra, har fortjent noe nytt nå, syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan fødselen bare vente et par dager for min del. Jeg er nødt til å ta båt for å komme til sykehuset, og å føde midtfjords i storm frister nemlig ikke!!! Forrige barnet var født ombord i ambulansebåten, så ikke usannsynlig at vi ikke rekker fram denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff Jolinda, bor du der det er storm nå?

Snakket med familien min hjemme på Møre igår, der blåste det friskt. Krysser fingrene for at du får det som du vil :)

Her har vi altfor fint vær! 20 varmegrader på dagtid og strålende sol, og jeg setter rett og slett ikke pris på det nå for jeg vil ha høst og er lei av å svette :P Har liksom pakket ned ulldress og høsttøy i fødebagen til babyen, men slik det er nå må man jo omtrent frem med sommertøyet. Jeg har vært ute å handlet inn litt ny pynt og nye lys i høstfarger og greier som jeg skulle kose meg med å pynte med, men høsten kommer jo aldri. Bare 12 dager nå så er det jo første vinterdag (ifølge primstaven :P ) Her om dagen satt jeg ute i 21 varmegrader mens jeg spiste hvite kakemenn, litt spesielt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj...dere som har blitt igangsatt her...hvorfor ønsker dere helst ikke det? For jeg skal kanskje det litt før termin av diverse grunner.. Litt nervøs, men trodde ikke det var så anderledes enn at det starter selv...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isj...dere som har blitt igangsatt her...hvorfor ønsker dere helst ikke det? For jeg skal kanskje det litt før termin av diverse grunner.. Litt nervøs, men trodde ikke det var så anderledes enn at det starter selv...eller?

Jeg ble satt i gang for snart tre uker siden, det var min første da så har jo ingenting å sammenligne med. Men jeg kan jo fortelle hva som skjedde og hva de gjorde med meg :P

 

De startet modningsfasen med ballong rundt kl 11. Jeg hadde 1 cm selv om det var tre uker før termin (noe som tydeligvis er vanlig ) og ballongen ble ført inn i skjeden og skulle hjelpe til å gjøre det mer modent, enten starte fødselen eller gjøre åpningen til ca 3 cm slik at de kunne sette inn tråden med hormoner (mest vanlig var det å sette i gang med tabletter der nede, men fikk prøve noe nytt som var en tråd som gjorde samme jobben). Så når ballongen datt ut, ble åpningen sjekket og en time etter ble tråden satt inn. Kan nevne at når man har ballongen inne så fikk jeg en del menssmerter som indikerte at ting begynte å skje, og fikk beskjed om å tusle litt rundt. Når tråden kom på plass tok det noen timer for meg før riene startet og selve fødselen startet, men de sa det kan ta opptil 24 timer så lurt å ha med noe å gjøre :P Når riene startet ordentlig ble vi ført til føden hvor vi fikk på ctg som skulle være på hele fødselen, så fikk ikke lov til å bruke basseng blant annet. Etter det tror jeg fødselen var ganske normal, holdt på i 4 timer med rier før de to pressriene kom og den lille gutten vår var ute :) Jeg ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning og ble derfor satt i gang ca 3 uker før, har egentlig termin nå på mandag 5 oktober :P Lykke til med fødselen og eventuell igangsetting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble igangsatt på grunn av overtid med førstemann. Var moden, så ble først strippet, uten at det hadde noen effekt. De fikk tatt vannet etter noen timer, noe som pangstartet riene. Fikk veldig intense rier uten pauser fra første stund. Det er hovedårsaken til at jeg gjerne vil komme i gang av meg selv neste gang. Håper på en mer gradvis oppbygning av smerte, ikke så "ukontrollert" som første gangen. Når det er sagt, jeg frykter ikke igangsettelse denne gangen heller, er tross alt litt mer forberedt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, tålmodigheten har fått kjørt seg i dag altså. Klarer ikke annet enn å begynne å vente når det er bare 4 dager igjen til termin. Dessverre ikke mye som tyder på fødsel, men det har tatt seg opp med murringer i går og i dag, så jeg krysser fingrene for at modningen i hvert fall er i gang. Har ikke prøvd noen verdens ting for å få fortgang i sakene (ikke akupunktur en gang, sånn jeg sverget på), utenom å få med mannen på noen runder. Føler meg ikke lekker, men håper han stiller opp noen ganger til:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner også å bli utålmodig. Har lest masse om at man ikke skal henge seg opp i termindatoen, men det er fryktelig vanskelig å la være. Leste et sted at 70% av fødsler skjer i uken etter termindato så bør vel se mot den uken, men det er så fryktelig lenge til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikken sier at 95 % av alle fødsler skjer mellom uke 38 og 42. Temmelig deprimerende å tenke på at man første gang tilhørte de bittesmå prosentene som fødte etter uke 42, haha! Ikke mange når man trekker fra de som føder for tidlig også:-P

Endret av Livmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var midt i stormen ja, så er glad jeg slapp å føde mens den sto på :)

Her er tilstanden stort sett det samme som den har vært, like god form, like mye småplager, og ikke så mye som tyder på at fødsel nærmer seg.

Men jeg har en del hyppigere kynnere nå da, selv om jeg har hatt mye ei stund. Og jeg føler meg litt "pudding-aktig" nedi der på en måte, så det er sikkert begynt å modnes litt.

Er det blitt fødsel eller slimpropp eller noe annet spennende med dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var midt i stormen ja, så er glad jeg slapp å føde mens den sto på :)

Her er tilstanden stort sett det samme som den har vært, like god form, like mye småplager, og ikke så mye som tyder på at fødsel nærmer seg.

Men jeg har en del hyppigere kynnere nå da, selv om jeg har hatt mye ei stund. Og jeg føler meg litt "pudding-aktig" nedi der på en måte, så det er sikkert begynt å modnes litt.

Er det blitt fødsel eller slimpropp eller noe annet spennende med dere andre da?

Hihi, pudding!:-D Godt dere kom gjennom stormen uten fødsel oppi det hele, greit å fordele spenningen litt utover:-)

 

Her er det ikke så mye som en bitteliten slimpropp, rie eller noe som helst i sikte. Blæh! Hadde bittelitt murringer i begynnelsen av helga, nå er det niks og nada. Jaja, ikke noe å få gjort noe med! Er stor fan av engelsk fotball, og siden jeg ikke fødte under gyseren av en fotballkamp mitt lag spilte i går, har jeg konkludert med at baby og alt er avlyst:-D

 

Tålmodigheten er heldigvis sånn delvis på plass igjen, så det går veldig fint da. Priser meg lykkelig for at formen er så bra som den er, føler virkelig med dere her inne som har mye vondter og plager. Bekkenløsningen har til og med blitt bittelitt bedre, nå gjør det bare vondt foran. Takk og lov!

 

Fått trykket inn sprinkelsenga på soverommet i dag, og fikk litt sjokk over hvor stor plass den faktisk tar der inne:-O Blir trangt og intimt i månedene fram til snuppa skal på eget rom, hehe. Men godt å få vasket og støvsugd skikkelig der inne, samler seg mye støv på et soverom. Ikke helt enkelt å bakse rundt med en diger rammemadrass alene (og med en hund som gikk alle steder der han IKKE skulle være), men det gikk.

 

Håper det står fint til med dere andre også, og at noen kanskje har en fødselshistorie å dele etter helga!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig mye murringer i magen og oppover i ryggen, nesten hele tiden! Men ikke termin før 26 okt!

Begynner å bli utålmodig, men tiden går fort da jeg har noe å gjøre hele tiden. Holder også på med bil lappen nå så tia flyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to dager igjen til termin (torsdag) og kjenner noen murringer og stikninger, men ingen rier, vannavgang eller propp :( Sliter med sure oppstøt og en unge som sparker/vrir seg og mest har lyst til å ta turen ut av navlen.... Jeg blir bare mer og mer lei for hver dag og tanken på at dette kan vare i 2 uker til er litt tortur....

Endret av Stompen80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to dager igjen til termin (torsdag) og kjenner noen murringer og stikninger, men ingen rier, vannavgang eller propp :( Sliter med sure oppstøt og en unge som sparker/vrir seg og mest har lyst til å ta turen ut av navlen.... Jeg blir bare mer og mer lei for hver dag og tanken på at dette kan vare i 2 uker til er litt tortur....

Vet veldig godt hvordan du har det. Proppen kan ha gått uten at du merket det, det er slettes ikke uvanlig :) Har du blitt sjekket hos jordmor med tanke på modning osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er plaget med halsbrann, har dere vondt i mellomgulvet når dere er oppe om dagen? Jeg fikk plutselig skikkelig ubehag i mellomgulvet i løpet av gårsdagen, og det har fortsatt i dag. Er ikke veldig bekymret sånn egentlig, regner med at det er i forbindelse med halsbrannen, men det er jo noe nytt😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt halsbrann i det hele tatt dette svangerskapet, heldigvis! Men jeg hadde det forrige svangerskap. Da hjalp det veldig å spise usaltede macademianøtter!

Kan desverre ikke svare deg på det Livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt halsbrann i det hele tatt dette svangerskapet, heldigvis! Men jeg hadde det forrige svangerskap. Da hjalp det veldig å spise usaltede macademianøtter!

Kan desverre ikke svare deg på det Livmor.

Har blitt litt bedre i løpet av dagen, heldigvis! Men kvalm og uggen er jeg, antakelig fordi frøkna gjør sitt beste for å "trash the place" før hun flytter ut, hehe. I skrivende stund ommøblerer hun innsiden min som en gal. Syns jeg leser over alt at babyen blir roligere rett før fødsel, så konklusjonen er grei: ikke i natt heller:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termindagen er her, og gravidappen min sier så strålende at 100 % av svangerskapet er fullført. Føler meg snytt, så mye slit og null baby:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Tenker akkurat det samme Livmor, men har termindag i morgen.

Tenkte på det i går at termindagen er som en eksamen som man har lest og forberedt seg på, og så "møter man opp" på dagen nervøs og klar, og eksamensvakten bare trekker på skuldrene og sier: "Det kan hende det blir utdelt oppgaver i dag, eller i morgen eller kanskje om 10 dager??". Og så må man bare sitte der i spenning og vente. 😜 For min del kommer jeg til å kjenne etter på hver minste følelse herfra og ut, om det er vannavgang, rier eller bare fordøyelse...

Jeg har gått rundt og sagt at jeg ikke er så nervøs for selve fødslen, men kjente i går at innest inne er jeg nok det. Uvissheten på når det vil skje, hva som venter meg den dagen av smerter og evt. komplikasjoner osv. gjør nok at jeg er redd jeg kommer til å bli mer om mer anspent fremover er jeg redd...

 

Jordmor har for min del ikke sjekket noe modning. På grunn av høstferie skal jeg inn på neste kontroll mandag og ikke på selve termindagen. Sjekker de muligens modning først da? I følge jm hadde han i hvertfall festet hodet og skuldrene da jeg var der i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...