Gå til innhold

**Desemberbarna 2014**


Mamma-til-Emma

Anbefalte innlegg

Jeg var først helt sikker på at det var en gutt, så var jeg bombesikker på at det var en jente. Også viste det seg at det var en gutt, kjente det stakk litt at jeg tok så feil. Men håper din magefølelse er mer på samme side som deg enn det min var :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var først helt sikker på at det var en gutt, så var jeg bombesikker på at det var en jente. Også viste det seg at det var en gutt, kjente det stakk litt at jeg tok så feil. Men håper din magefølelse er mer på samme side som deg enn det min var :D

Har ikke hatt jentefølelse.. Bortsett fra at alle "testene" sier at det er en jente, og at jeg drømmer at det er en jente. Guttenavn har vi dessuten klart, jentenavn kommer vil til å sloss om før vi blir enige. Jeg ser dessuten for meg at gutter er enklere, så jeg tar gjerne en gutt  :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med flere nye her! Og et ekstra vink til deg fra Ålesund, fra en annen som sitter i Ålesund. :) 

Jeg kom hjem i natt etter ei uke på tur med telt. Det har vært kjempegøy, men veldig utfordrende med tanke på at vi har hatt temperaturer på 35 grader. Jeg har vel aldri brukt så mye penger på flaskevann før! :fnise:

 

På turen har jeg hatt et par "første", før jeg sovnet en kveld kunne jeg kjenne spark fra utsiden, og mannen var lynsnar med å legge på sin egen hånd og fikk 6-7 rappe spark rett i håndflata. Dagen etterpå, rett etter at jeg sto opp, satte jeg meg i stolen og studerte magen, og plutselig sparket han så hardt at det var synlig for kommende mormor også! Det hele måtte såklart feires med litt shopping!  :laugh: 

På den lange kjøreturen ble vi også helt forelsket i navnet Kasper, og har siden kalt magetrollet for det. Jeg tror det blir sittende, og har startet jakten på det perfekte mellomnavn.  :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminliste Desemberbarna 2014:

 

1. Ninjorg, 24år, Rogaland

 

2. Madde86 28,Vest-Agder

Buskerud 84 mod, 3 barn

 

3. Apex, 39 år, 1 barn fra før. Lykkelig uvitende om kjønn! 

 

4. Mamma-til-Emma, 31, Vestfold.

 

5. Julie10, 24, Hordaland

Corneliuss, 36år, 2 barn fra før, Oslo

 

6. Lavendel2805, 24, Akershus

 

7. Kanutteogkruttet, 31 år, Møre og Romsdal,

Babyklar, 27,Trondheim

 

8.

9. Snartmamma91, 22 år, Aust-Agder

 

10. Susanne94

 

11. PaleFire, 25, Rogaland

Soltun, 30, Stavanger, første 

Desembergull2014,Hordaland 12. Juli11+Des14, 25, Sør Trøndelag

 

13. bleach, 26, Møre og Romsdal

 

14. Alenemamma_, 25 år, Møre og Romsdal, har 1 barn fra før

 

15. MinStørsteDrømBlirSann?, 22år, Akershus

 

16. lille_trille_bolle, 25år, Akershus

 

17. Ønsker sårt en spire

 

18.PetitAnge, 34, Vestfold, har ett barn fra før

 

19. BeBoo, 22, Troms, snart Aust-Agder

Puselurka, 28, Akershus

 

20. Mayken, 35 år, Drammen, 2 barn fra før

 

21. Sienna85, 29 år, Hordaland

Mamma til Em. 25 år, Telemark, 1 barn fra før

 

22. Smusa, 23år, Østfold. Gutt 10, Akershus, 32 år, ett barn fra før. TC80, Akershus, 33 år, 2 barn fra før.

 

23.

 

24. 240210, 21 år, Ålesund

 

25. MammaJW, 30 år, Nordland, 2 barn

 

26. Lykkefisk, 33 år, Akershus

brve, 39 år, 2 barn fra før, Oslo

 

27.

 

28. Frk. Freken, Rogaland, 38 år, ett barn

 

29.

 

30.

 

31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminliste Desemberbarna 2014, sist endret 30.07

1. Ninjorg, 24år, Rogaland

2. Madde86 28,Vest-Agder
Buskerud 84 mod, 3 barn

3. Apex, 39 år, 1 barn fra før. Lykkelig uvitende om kjønn! 

4. Mamma-til-Emma, 31, Vestfold.

5. Julie10, 24, Hordaland
Corneliuss, 36år, 2 barn fra før, Oslo

6. Lavendel2805, 24, Akershus

7. Kanutteogkruttet, 31 år, Møre og Romsdal,
Babyklar, 27,Trondheim

8.
9. Snartmamma91, 22 år, Aust-Agder

10. Susanne94

11. PaleFire, 25, Rogaland
Soltun, 30, Stavanger, første 
Desembergull2014,Hordaland 12. Juli11+Des14, 25, Sør Trøndelag

13. bleach, 26, Møre og Romsdal

14. Alenemamma_, 25 år, Møre og Romsdal, har 1 barn fra før

15. MinStørsteDrømBlirSann?, 22år, Akershus

16. lille_trille_bolle, 25år, Akershus

17. Ønsker sårt en spire

18.PetitAnge, 34, Vestfold, har ett barn fra før

19. BeBoo, 22, Aust-Agder
Puselurka, 28, Akershus

20. Mayken, 35 år, Drammen, 2 barn fra før

21. Sienna85, 29 år, Hordaland
Mamma til Em. 25 år, Telemark, 1 barn fra før

22. Smusa, 23år, Østfold. Gutt 10, Akershus, 32 år, ett barn fra før. TC80, Akershus, 33 år, 2 barn fra før.

23.

24. 240210, 21 år, Ålesund

25. MammaJW, 30 år, Nordland, 2 barn

26. Lykkefisk, 33 år, Akershus
brve, 39 år, 2 barn fra før, Oslo

27.

28. Frk. Freken, Rogaland, 38 år, ett barn

29.

30.

31.

 

 

Endret på meg selv, og la også til en del om når listen sist var oppdatert. Slik at man alltid har den mest oppdaterte listen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminliste Desemberbarna 2014, sist endret 30.07

 

1. Ninjorg, 24år, Rogaland

 

2. Madde86 28,Vest-Agder

Buskerud 84 mod, 3 barn

 

3. Apex, 39 år, 1 barn fra før. Lykkelig uvitende om kjønn!

 

4. Mamma-til-Emma, 31, Vestfold.

 

5. Julie10, 24, Hordaland

Corneliuss, 36år, 2 barn fra før, Oslo

 

6. Lavendel2805, 24, Akershus

 

7. Kanutteogkruttet, 31 år, Møre og Romsdal,

Babyklar, 27,Trondheim

 

8.

9. Snartmamma91, 22 år, Aust-Agder

 

10. Susanne94

 

11. PaleFire, 25, Rogaland

Soltun, 30, Stavanger, første

Desembergull2014,Hordaland 12. Juli11+Des14, 25, Sør Trøndelag

 

13. bleach, 26, Møre og Romsdal

 

14. Alenemamma_, 25 år, Møre og Romsdal, har 1 barn fra før

 

15. MinStørsteDrømBlirSann?, 22år, Akershus

 

16. lille_trille_bolle, 25år, Akershus

 

17. Ønsker sårt en spire

 

18.PetitAnge, 34, Vestfold, har ett barn fra før

 

19. BeBoo, 22, Aust-Agder

Puselurka, 28, Akershus

 

20. Mayken, 35 år, Drammen, 2 barn fra før

 

21. Sienna85, 29 år, Hordaland

Mamma til Em. 25 år, Telemark, 1 barn fra før

 

22. Smusa, 23år, Østfold. Gutt 10, Akershus, 32 år, ett barn fra før. TC80, Akershus, 33 år, 2 barn fra før.

 

23.

 

24. 240210, 21 år, Ålesund

 

25. MammaJW, 30 år, Nordland, 2 barn

 

26. Lykkefisk, 33 år, Akershus

brve, 39 år, 2 barn fra før, Oslo

 

27.

 

28. Frk. Freken, Rogaland, 38 år, ett barn

 

29.

 

30.

 

31.

 

 

Endret på meg selv, og la også til en del om når listen sist var oppdatert. Slik at man alltid har den mest oppdaterte listen :)

klarer du å flytte nr 12 ned? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Terminliste sist endret 30.07

 

1. Ninjorg, 24år, Rogaland

 

2. Madde86 28,Vest-Agder

Buskerud 84 mod, 3 barn

 

3. Apex, 39 år, 1 barn fra før. Lykkelig uvitende om kjønn! 

 

4. Mamma-til-Emma, 31, Vestfold.

 

5. Julie10, 24, Hordaland

Corneliuss, 36år, 2 barn fra før, Oslo

 

6. Lavendel2805, 24, Akershus

 

7. Kanutteogkruttet, 31 år, Møre og Romsdal,

Babyklar, 27,Trondheim

 

8.

 

9. Snartmamma91, 22 år, Aust-Agder

 

10. Susanne94

 

11. PaleFire, 25, Rogaland

Soltun, 30, Stavanger, første 

Desembergull2014,Hordaland

 

12. Juli11+Des14, 25, Sør Trøndelag

 

13. bleach, 26, Møre og Romsdal

 

14. Alenemamma_, 25 år, Møre og Romsdal, har 1 barn fra før

 

15. MinStørsteDrømBlirSann?, 22år, Akershus

 

16. lille_trille_bolle, 25år, Akershus

 

17. Ønsker sårt en spire

 

18.PetitAnge, 34, Vestfold, har ett barn fra før

 

19. BeBoo, 22, Aust-Agder

Puselurka, 28, Akershus

 

20. Mayken, 35 år, Drammen, 2 barn fra før

 

21. Sienna85, 29 år, Hordaland

Mamma til Em. 25 år, Telemark, 1 barn fra før

 

22. Smusa, 23år, Østfold. Gutt 10, Akershus, 32 år, ett barn fra før. TC80, Akershus, 33 år, 2 barn fra før.

 

23.

 

24. 240210, 21 år, Ålesund

 

25. MammaJW, 30 år, Nordland, 2 barn

 

26. Lykkefisk, 33 år, Akershus

brve, 39 år, 2 barn fra før, Oslo

 

27.

 

28. Frk. Freken, Rogaland, 38 år, ett barn

 

29.

 

30.

 

31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med et livstegn - selv om det er fint lite som skjer rundt meg for tida. Bekkenet krangler selv på de korteste turer, har forsøkt å gå tur med hunden siden det var så lenge siden sist og da kom jeg haltende hjem. Jobber halv dag så det er ikke fordi jeg er utslitt av å stå og gå, men jeg kjenner meg rimelig fortvila over å plutselig ha blitt så "skjør", men hva annet kan man gjøre enn å ta det rolig når man vet at man kan risikere store problemer om det blir ignorert?! :/ Har første dagen med dårlig matlyst igjen siden 1.trimester i dag, drikker rikelig for å kompensere litt. Så her er det rolige dager og kvelder, får om ikke annet strikket litt på genseren som skal være bursdagsgave om tre uker. Det er da noe!! ;)

 

Hvordan er formen rundt omkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenet gjør oppgjør, og nå har det satt seg i ryggen å. Sjukemeldt om dagen, så dagene går med på å se på serier mens guttungen er i barnehagen. Skal snart prøve å gjøre noe nyttig mens jeg er heme. Snart... hehe :) rydding og husvask trengs sårt, men må mote meg litt mer opp først. Og planer om å prøve meg på å hekle babypledd snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker bekkenet jeg og hvis jeg går turer eller holder på med for mye husarbeid =/ hater og å føle meg så "hjelpeløs"... Mye jeg ikke kan gjøre på jobb og blir fort sliten hjemme i tillegg til at de siste dagene nå har jeg vært ekstremt dårlig, kvalm og svimmel =( Skal til legen i morgen da så får høre om det kanskje er en grunn til det eller om det er nnoe jeg kan prøve.

Ellers er det lite som skjer i dagene mine også, bare venter på London turen om to uker =D

Godt å se det er liv i dere folkens. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, ikke kjekt for dere som har problemer med bekkenet :-/ gjelder å ta vare på seg selv og forebygge så dere ikke blir verre!

 

Formen min er ganske fin. Har fremdeles tidvis hodepine, men er bedre nå når jeg slipper å sitte foran pc'en på jobb i 8 timer hver dag. Har vært godt for meg å jobbe 20 % mindre pr uke, og har forlenget ut august tror jeg (skulle få sykemeldingen tilsendt i posten) bare 2 uker til før 1 uke ferie, deretter 1 uke jobb, og så nesten 3 uker ferie. Skal bli deilig. Får håpe vi får bestilt tur til maldivene 01 september, og at samboer ikke er så treig at det blir fullt.

Han er forøvrig på hardangervidden for tiden og fisker. Har blitt helt merkelig avhengig av å ha ham hjemme nå etter jeg ble gravid. Når han er vekke føles det som om jeg aldri skal få se ham igjen. Utrolig slitsomt, vet ikke om det er hormonene som gjør det eller hva. Lurer på hvordan det skal gå når han må offshore på tirsdag og skal være ute i 2 uker. Skal jeg gå rundt å være lei meg i 2 uker liksom. Har hatt noen skikkelige anfall siste ukene og følt meg helt sykt trist (uavhengig av ham, og om han har vært her) men mer sånn generelt. Fikk panikk grine anfall en kveld, og han måtte bare ligge og holde rundt meg til jeg klarte å puste normalt og roe meg ned. Stakkers mann, skjønte jo ingenting og jeg klarte ikke å forklare hva som var galt. Bare sånn endeløs tom og svart følelse inni meg. Dagen etter var alt bra igjen. Ikke helt i vater for tiden kan man si :-P får håpe jeg ikke får sånne anfall når han ikke er hjemme i allefall, for det hjalp veldig å bare ha armene hans rundt meg og føle meg trygg.

 

Hvis noen av dere andre har sånne følelses utbrudd som oppstår fra enten ingenting eller bare en liten sak, fortell gjerne, så kanskje jeg føler meg litt mer normal ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sienna85: har ikke hatt panikkanfall og oppholdt meg i det sorte hullet, men kjenner jeg av og til tar meg til å synke inn en dårlig spiral hvor jeg for en tid lar bekymringer ta litt for stor plass og tristheten kommet på besøk. Er spesielt bekymra for sønnen min, og har brukt mye tid på tanker rundt hva jeg kunne ha gjort bedre og annerledes for han under oppveksten.. Sambo synes jeg har vært veldig enkel å forholde seg til, så han hadde nok stakkars forventa mer av alt: humørsvingninger, dårligere form etc. Holder det meste av hormonelle grublerier for meg selv, jeg vet jo at tankene går over om en bare gir dem luft og tenker litt rasjonelt over saken.. Men, jeg er da ikke noe glansbilde så det nordnorske temperamentet har fått luftet seg i et par muligens litt for sterke reaksjoner.. Da har han taklet det greit, og ikke gitt mer bensin på bålet så han har nok fått med seg litt hormoner og ustabilitet herfra også! :D

Endret av Apex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bekkenet gjør oppgjør, og nå har det satt seg i ryggen å. Sjukemeldt om dagen, så dagene går med på å se på serier mens guttungen er i barnehagen. Skal snart prøve å gjøre noe nyttig mens jeg er heme. Snart... hehe :) rydding og husvask trengs sårt, men må mote meg litt mer opp først. Og planer om å prøve meg på å hekle babypledd snart :)

Huff, kjedelig at vi er flere med bekkenplager! :/ Gjør litt husarbeid, men har droppet støvsuger, vaskestav... og tømmer ikke nederste delen av oppvaskmaskinen, for sånne bøy-vri-løft-bevegelser er drepen for ryggen min. Men jeg får fortsatt hengt opp og brettet klær, noe sambo er glad for å slippe! ;)

Hvilke serier ser du på for å få dagene til å gå? Jeg har spart på sesong 2 av Orange is the New Black til høsten er her.. kommer vel nok av lange formiddager etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenet her har såvidt begynt å si ifra, jeg sliter i trapper og når jeg går lengre enn til og fra kjøkkenet. Upraktisk! Ellers er formen ganske bra, jeg har sluttet med kvalmestillende og merker heller ikke noe til hodepinen som plaget meg dag ut og dag inn i starten. 

Jeg har så smått begynt å tenke på barnerommet, og det storkoser jeg meg med! Liker interiør, og jeg liker å fikle med slikt småtteri, så nå har jeg funnet en masse gode ideer på nettet og laget en "slagplan". :D Det eneste er at vi kanskje skal flytte opp en etasje, fra sokkelleiligheten til hovedetasjen, så jeg kan ikke begynne på noe særlig helt ennå. Jeg skal lage litt pynt selv, feks puter, gardiner, uro, bilder etc, så det hiver jeg meg nok ganske snart over. 

Jeg har skaffet meg alle sesongene av Deadwood og Treme, de har jeg stortroa på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bekkenet gjør oppgjør, og nå har det satt seg i ryggen å. Sjukemeldt om dagen, så dagene går med på å se på serier mens guttungen er i barnehagen. Skal snart prøve å gjøre noe nyttig mens jeg er heme. Snart... hehe :) rydding og husvask trengs sårt, men må mote meg litt mer opp først. Og planer om å prøve meg på å hekle babypledd snart :)

Huff, kjedelig at vi er flere med bekkenplager! :/ Gjør litt husarbeid, men har droppet støvsuger, vaskestav... og tømmer ikke nederste delen av oppvaskmaskinen, for sånne bøy-vri-løft-bevegelser er drepen for ryggen min. Men jeg får fortsatt hengt opp og brettet klær, noe sambo er glad for å slippe! ;)

Hvilke serier ser du på for å få dagene til å gå? Jeg har spart på sesong 2 av Orange is the New Black til høsten er her.. kommer vel nok av lange formiddager etter hvert!

Veeel, akkurat nå ser jeg på litt søpletv. Siste sesong med the bachelorette :P pluss hart of dixie. Straks ferdig nå, så må finne noe anna. Lurer på å skaffe meg netflix nå som jeg er sjukemeldt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt i magen :) Fikk framsatt terminen, fra 24 des til 16 des. Alt så vledig bra ut :) Men han ville ikke snu seg mot oss, selv om vi poka og rista på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker bekkenet jeg og hvis jeg går turer eller holder på med for mye husarbeid =/ hater og å føle meg så "hjelpeløs"... Mye jeg ikke kan gjøre på jobb og blir fort sliten hjemme i tillegg til at de siste dagene nå har jeg vært ekstremt dårlig, kvalm og svimmel =( Skal til legen i morgen da så får høre om det kanskje er en grunn til det eller om det er nnoe jeg kan prøve.

Ellers er det lite som skjer i dagene mine også, bare venter på London turen om to uker =D

Godt å se det er liv i dere folkens. .

Hvordan gikk det hos legen i dag? Håper bekkenet samarbeider med deg så turen til London blir alt du gleder deg til og enda litt til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk kjempe bra, normale verdier og alt sånt og jeg måtte bare gi beskjed hvis det var noe hun kunne hjelpe med eller hvis det var noe jeg trengte. Nettopp byttet fastlege så første gangen hos denne legen og jeg er kjempe fornøyd med den nye legen =) 

 

Håper og jeg klarer London, vet det blir en del gåing rundt og jeg håper bare ikke jeg får alt for vondt av det =/ Merker at jeg blir så mye fortere grinete når jeg har vondt :P 

 

Har folk planer for helga da? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du blir tatt imot på en god måte av den nye dr din og at kontrollen gikk fint! :)

Venter spent et par uker til før min kontroll hos fastlegen - her er det blodtrykk og bekkenet som jeg er mest spent utviklinga på fremover.

 

Helga er planlagt rolig. Får hjelpe husets herre med litt bidrag til husarbeidet men ellers er planen strikking.. og utspekulerer til et bryllupskort jeg skal lage for en kollega. Artig å kunne hjelpe til, men vanskelig når man ikke kjenner mottaker, synes jeg!

Minimennesket sparker godt fra seg, kjenner det også på den siden hvor morkaka er festa, så det er tydelig at h*n begynner å bli sterkere og større! ♡ Veldig koselig med de livstegna altså!!

 

God helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har ikke vært inne her på lenge og plutselig var gruppa flyttet til 2. Trimester og jeg var borte fra terminlista:( Har det blitt Facebook gruppe enda? Hvordan melder jeg meg inn der?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går satt jeg med nerver hele dagen, da jeg for første gang på to uker ikke kjente noe liv. På kvelden begynte jeg å bli bekymret for alvor, men klarte og overbevise meg selv om at jeg skulle legge meg og se om det endra seg til i morgen. Ikke 5 minutter etter at jeg hadde lagt meg, så tok det av i magen med harde spark og kolbøtter. Puh!
Jeg vet ikke når det er "lov" å være bekymra, og hvor skal man egentlig henvende seg når man blir for engstelig? Fastlege, jordmor, legevakt? 

Jeg har ingen planer for helgen, annet enn å klippe ut snøstjerner med den nye saksa jeg fikk av mannen. De skal bli veggdekor på barnerommet. 

RitaS, send meg epostadressen din på PM, så inviterer jeg deg til gruppa på FB. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går satt jeg med nerver hele dagen, da jeg for første gang på to uker ikke kjente noe liv. På kvelden begynte jeg å bli bekymret for alvor, men klarte og overbevise meg selv om at jeg skulle legge meg og se om det endra seg til i morgen. Ikke 5 minutter etter at jeg hadde lagt meg, så tok det av i magen med harde spark og kolbøtter. Puh!

Jeg vet ikke når det er "lov" å være bekymra, og hvor skal man egentlig henvende seg når man blir for engstelig? Fastlege, jordmor, legevakt? 

Jeg har ingen planer for helgen, annet enn å klippe ut snøstjerner med den nye saksa jeg fikk av mannen. De skal bli veggdekor på barnerommet. 

RitaS, send meg epostadressen din på PM, så inviterer jeg deg til gruppa på FB. :)

 

 

Fikk beskjed fra jordmor på tirsdag at en skulle prøve å drikke noe søtt og deretter legge seg ned for å se om han/hun kvikna til hvis ikke en kjente liv. Hvis ikke en kjenner noe etter det hadde jeg kontaktet legevakt eller sykehus. Jordmor sa at fra uke 24 skal man kjenne liv hver dag.

Hadde de samme bekymeringene som deg her om dagen. Så kjenner meg godt igjen,er jo egentlig ikke "lov" men det er jo så lett å si. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det er først etter uke 24 at man skal kjenne liv daglig, og jeg er ennå bare 21 uker. Likevel, det føles jo unormalt ut når det plutselig er stille en hel dag etter to uker med jevn, høy aktivitet. Jeg vurderte å kjøpe en slik doppler etter denne episoden, for å kunne berolige meg selv hjemme, men samtidig er redd det vil gjøre meg ekstra paranoid å ha en i hus. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,man blir jo redd med engang det ikke er like mye liv som det pleier. Men de små beveger seg utrolig mye rundt der,og de kan jo like gjerne sparke innover i ryggen en dag uten av vi merker noe til det. Jeg har en doppler,den har vært gull verdt syns jeg,brukte den litt før jeg kjente liv hver dag,brukte den heller ikke lenge om gangen,bare for å høre at hjerte slo så slo jeg den av!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...