Gå til innhold

**Desemberbarna 2014**


Mamma-til-Emma

Anbefalte innlegg

Her er foreløpig utstyrliste på hva jeg skal kjøpe nytt;

- vogn

- skinn til vogn

- babycot-madrass (sånn miniseng til å sette inntil mammas seng - har sengen fra før)

- madrass til sprinkelseng

 

 

Lurer også på om vi skal kjøpe en ny stokkestol med sånn ny babydel til (synes den ser veldig praktisk ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. Stokke stol så har det kommet en konkurrent som jeg syntes har enda bedre stol. Stolen er ergonomisk og skal ikke kunne tippe hvis barnet dytter seg fra bordet. Har også babydel. Du finner den på evomove.com Vi skal kjøpe en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så fin ut. Det blir bra Sofia. 😊 tror vi holder på Stokke siden storesøster har det allerede, men babysete til stol har vi ikke prøvd før. Hadde bare vippestol men det er litt upraktisk når vi alle skal spise eller barna freser rundt på gulvet i litt for herjete stil.

 

Skal ned til en venninne for å se gjennom hennes babysaker i kveld. Hun har fått tre jenter på rappen og nå er de ferdige. Jeg har en del stæsj på loftet men en del er også gitt bort etter storesøster ble født. Til sammen da så tror jeg at jeg skal ha mesteparten av babyting vi trenger utenom det jeg skrev som jeg kjøper nytt. Håper bare de har en bilstol jeg kan bruke... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag skal jeg på vanngym for gravide ! blir spennende og sikkert herligt !:D er det flere som skal på sånt ? kjekt at det er noe aktivitet for gravide rundtom her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg godt at du vil bruke den du har Corneliuss. Tenker også at det må være veldig praktisk når vi voksne spiser at babyen kan være i samme høyde. Jeg skal på kontroll hos jordmor i neste uke. Hva skjer der? Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tar blodtrykk, sjekker urinprøve, måler magen og lytter etter hjertet. Fordelen med jm er at de også (pleier) å være litt lyttende og spør deg mer om hvordan du har det, tanker rundt fødsel osv. Altså samme som legen men også litt fokus på din emosjonelle status akkurat nå.

 

Jeg hadde så fin jordmor når vi bodde i leilighet i Oslo sentrum (de to første barna mine). På slutten av forrige graviditet flyttet vi til hus og nå tilhører jeg Nydalen. Men synes ikke de var noe flinke der så jeg ba tilslutt om å få gå tilbake til St.Hanshaugen helsestasjon og min fine jm ved forrige svangerskap. Fikk lov siden hun hadde fulgt meg hele tiden frem til flyttingen i 7 mnd. Vurderer nå å gå til privat jordmor siden jeg ikke har samme argument for å kunne bytte til annen helsestasjon. Må uansett til legen hver mnd pga sykemelding for kvalmen, men hadde vært fint å snakke med en jordmor innimellom. Noen som har gått privat før?

 

Dessuten er det noen av dere som tenker å gå på 3D ultralyd nå for å se babyen igjen? Jeg gjorde det med de to første og har egentlig tenkt å gjøre det igjen, men da er det vel egentlig tid nå... 😊 må få fingeren ut til å bestille time.

 

Fikk bilstol med isofix og masse babysmåting av venninnen min. Ville ikke ha betalt for det så nå får jeg i alle fall kjøpe noe litt fin vin til de. Digg med en bilstol i boks. Vi har to biler så får vurdere om vi skal ordne en bilstol til. De bruker babybildyolene så kort at jeg lurer på om vi skal kjøpe på finn (9 mnd og så er det skifte til større stol).

 

Får ikke sove. Kvalm og trøtt, så håper jeg dupper av snart... Natta. 🌈

Endret av Corneliuss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag skal jeg på vanngym for gravide ! blir spennende og sikkert herligt !:D er det flere som skal på sånt ? kjekt at det er noe aktivitet for gravide rundtom her

Høres herlig ut. Selv kan jeg ikke gå mer enn en liten litt tur i veeeeldig sakte tempo før jeg får vonde kynnere eller spyr. Kroppen er i streik så lenge jeg er gravid, men jeg gleder meg til å trene etter jeg har fått babyen ut. 😊

 

er jo godt å være i vann med en gravid kropp. Øker bevegelighet og slipper å overbelaste rygg og bekken. Kos deg og tren så lenge du kjenner kroppen tåler det. Godt for mor å holde deg i form. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh det hørtes kjedligt ut corneliuss ! :/ jeg måå jo ut å gå tur med hunden 3 ganger til dagen så glad at formen her er bra, men kjedligt å måtte vær slakk under graviditet ! er første her, så man vet jo aldri neste gang men satser på at jeg slepper så mye problemer, har veninner som har bekkenløsning si start ! off..

 

jeg skal faktisk på 3D ultralyd i dag :) satser jeg på at tutta ligger bra ! hehe, så vi får noen bra bilder, og at alt er vel, hun pleier avogtil være super aktiv gjennom hele dagen å natta faktisk, og dagen etterpå kjenner jeg ingenting :o blir så bekymret, så dagen etter er hun aktiv, og kanskje 2 dager etterpå merker jeg så å si ingenting igjen, fått beskjed at det er normalt, og at hun snur seg og sparker å styrer på lengre bak i ryggen å ikke fremover, rampejente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres ut som du er i storform med treningen og alt. 😄 nyt det! Skulle gjerne ha vært i aktivitet kjenner jeg, men det kommer vel etterhvert når han kommer ut og jeg kan trene igjen. Bare nyt det for du vet ikke hvordan vendinger formen tar når du går inn i tredje semester.

 

Det er jo tidlig enda og hvis du har morkaken foran så kjenner man ikke like mye. Jeg har morkaken bak og her kjennes det ut som lillegutt nesten prøver å bryte seg ut til tider. He he. Går greit enda men fortsetter han så vet jeg (av erfaring) at det vil gjøre vondt når plassen blir litt mindre og han når opp til ribbena mine. Håper jeg ikke må ha keisersnitt for morkaken ligger både bak men også så langt nede at den ligger over mormunnen. Men satser på at den har flyttet seg om noen uker når jeg skal til sjekk.

 

Å, du må fortelle om 3D. Så gøy å se nurket igjen. 😄 tror jeg ringer for å bestille neste uke. Vil gjerne ha med mannen. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O'boy for noen herlige skravleberter dere er, jeg som oftest er innom via mobil klarer ikke å huske hva jeg tenkte jeg skulle kommentere på lengre.. men takk for den ekstra tanken du sendte meg, Corneliuss ♡ Veldig koselig! Her går dagene unna i et forrykende tempo, er 25 uker og noen dager og nå begynner jeg å synes at det er kort tid igjen.. Går vel over fort, den følelsen, når det er to uker igjen til termin og timene snegler seg avgårde!! :D

 

LSP91: Hvordan var det på 3D ul? :) Tenkte ikke å bruke penger på det, men skal til kontroll på sykehuset i uke 32... kanskje de gjør et nytt forsøk på 3D der da, mini samarbeidet ikke om det da vi var der på oul.

 

Svinger mellom dager med mye liv i magehuset til dager der jeg ikke kjenner bevegelser.. Og DET stresser meg, når tanken slår meg i at nå har det vært lenge rolig.. Flere som kjenner igjen følelsen?

 

Har såvidt begynt å tenke på permisjon.. Hvordan løses det rundt omkring - desemberbarn gir definitivt utfordringer på barnehagefronten har jeg skjønt!! For vår del ser det jo ut som at det er en glippe på 6 mnd mellom jobbstart og "tidlig start" i barnehage om h*n begynner i juni. Være hjemme heltid med 6.000,- i mnd i kontantstøtte er jo bare et spøtt i havet i forhold til utgifter.. sukk. Liker ikke tanken på å leve av hans inntekt, får vondt i selvstendighetsgenet mitt!!

 

Er nå i allefall godt installert på hytta, fyr i peisen og straks behagelig varmt her. Godt å lade batteriene før neste uke tar til, spent på hvordan kroppen vil samarbeide om de to fulle dagene som går til videreutdanning og "skolejente"tilværelse! :)

 

GOD HELG! til dere alle :)

Endret av Apex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornelius, vi har to baser til bilstolen vår. Så kan vi bare klikke av og på stolen etter hvilken bil som brukes, og slippe å måtte montere hele sulamitten for hver gang vi bytter bil :-)

 

Her skal sannsynligvis samboer ta felles kvoten av permisjonen i avspaseringsperiodene (jobber offshore) og jeg i ulønnet perm, slik at vi kan dra permisjonen til våren 2016. Han får da både full lønn av arb.giver hele veien + permisjonspenger fra nav beregnet utifra hans inntekt (som er mye høyere enn min). Så tar vi kontantstøtten og det som vi har fått til overs for hver eneste mnd over min lønn og bruker på de resterende månedene frem til august 2016. Han driver eget firma på fritiden og har nå fått forespørsel om å brøyte for mesta på hjemstedet sitt i vinter (som ligger 1,5 time unna der vi bor inkl ferge)

Kjenner at jeg er skeptisk til at han skal gjøre det nå når vi faktisk får barn sammen den vinteren. Vet ikke helt hvordan han tenker at det skal gå rundt. Ja, det er ekstremt godt betalt, men vil jo gjerne at han skal være tilstede de første månedene av ungens liv. Var ikke akkurat meningen at jeg skulle sitte alene med alt mer enn de 2 ukene hver gang han er offshore.

Penger er ikke alt, ikke for meg i allefall.

 

Anyway, nok om det. Er i trondheim akkurat nå og besøker søsteren hans sammen med resten av familien. Andre søsteren fikk en jente for 2 mnd siden. Satt å holdt henne mens hun sov i går kveld. Blir jo heeeelt forelsket ;-) men nå kjenner jeg at samboeren min har smittet meg med halsbetennelsen sin. Våknet i dag med vond hals og tett i nesen. Blir vel bare verre og verre nå tenker jeg. Får håpe jeg er fin igjen til vi drar på ferie om 9 dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det skjedd mye siden sist! :) 

Formen min er stort sett bra, men jeg sliter med ryggsmerter og kynnere ved aktivitet. Veldig frustrerende. Noen dager er humøret mitt på bånn også, jeg veksler mellom å føle meg deprimert og glad. Det går heldigvis fort over, men det er slitsomt likevel. 
På utstyrsfronten er vi snart i mål, tidligere i uken bestilte vi vogn, sponset av foreldrene mine. Gleder oss stort til den kommer! :D Nå mangler vi egentlig bare seng og det som hører med, samt dyne til vogn og litt annet småtjafs som jeg skal kjøpe på nettet. Jeg leter tulling etter en uro i form av solsystemet, og har en laaaang liste over nips og ting jeg har kommet over som jeg "MÅ HA". :P 

Permisjon. Tja. Vi er begge studenter, men planlegger og studere deltid fra høsten 2015 av. Det innebærer likevel daglig undervisning, men vi slipper unna med 2-4 timer. Jeg føler det blir litt tullete å ha en så liten baby i barnehagen på fulltid når vi blir borte så få timer pr dag, så jeg er ganske sikker på at det blir en dagmamma-ordning. Perminsjonen blir vel en standard med 100% dekningsgrad, men hvordan det fordeles oss i mellom har jeg ikke satt meg så mye inn i. Jeg er rimelig forberedt på at jeg må få meg en liten ekstrajobb ved siden av studiene neste år, men det går vel det og. :) 

På onsdag var jeg 24+1, og jeg tenkte at "om 6 uker er jeg halvveis, så fort tiden har gått", og det tok faktisk ei stund før jeg kom på at om 6 uker er jeg langt over halvveis, haha! Jeg trodde kanskje på forhånd at det å gå gravid i 9 mnd var himla lenge, og at jeg skulle jo gå gravid i nesten et år. Grudde meg litt til dette, men det har jo gått veldig fort. "Bare" 3 mnd igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3D gikk bra den :) men tutta er like kamerasky som faren, hun lå med beina over hode ! å gjemte fjeset bak de :P men innimellom fikk vi bra bilder av fjeset så det var kjekt !:) og alt var vell, hun veide det hun skulle, og fortsatte hun sånn så fikk vi mest sannsynlig en 3400 - 3500 g baby, hadde hvertfall min nese ! hehe det såg vi ganske så tydlig, gleder meg til hun kommer ! bare 3 mnd snart igjen :) uke 27 i morgen :)

 

Permisjonen vet vi enda ikke her, eneste at far kommer mest sannsynlig til å ta en dag i uka fri senere, når hun er 1-2 år, før 3 år selfølgelig, men når hun ikke er så liten så blir det kjekkere for han og å ha henne, når han kan ta hun med på ting å sånt  :) så istedet for at han tar alt på en gang så blir det hver mandag så lenge det går, og jeg vet ikke om jeg går tilbake til gamle jobben, om jeg makter det pga skift ordning så blir veldig stress i starten, eller om jeg skal få meg ny jobb.

jeg syns alt av dette er så forvirrende ! så jeg trenger å få info om alt av jordmor eller nav :P hehe, alt går i surr.  jeg ser at jeg får greit nok med penger om jeg tar 80% utbetaling og masse hvis jeg tar 100%, men da slutter jo permisjonen ganske tidligt ? off nai, er mye å sette seg inn i syns jeg

 

men vi har mulighet til det meste nå, dropper boligkjøp og får nytt bad å sånt i huset vi har, selger min leilighet og da står vi igjen med veldlig lite lån, så lite at vi begge er gjeldsfri før jeg er 30 år, så har ikke mye utgifter i mnd når hun kommer,så vurderer å bytte jobb, de ville jo ikke skrive under på videre kontrakt når jeg ble gravid så jeg har jo ikke jobb lengre, men får svangerskapspenger fordom, var velkommen når jeg kunne begynne i arbeid igjen, men tja, trur jeg skaffer meg no annet :)  å det jeg syns er veldig kjekt ! er at jeg trenger ikke få meg jobb etter lønn ! greit at jeg ikke skal ta meg til rette med veeldig lite betalt, men kan se på hva jeg vil trives med å en jobb jeg kunne tenkt meg å ha til jeg blir pensjonist. derfor er det så vanskelig å vita hva jeg skal velge ang permisjonen si jeg ikke har jobb, hva som lønner seg å ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært inne! Koselig å lese at det går bra med dere :) Akkurat gått inn i uke 25 her. Formen er fortsatt fin og lillegutt sparker fra om at det er liv. (Jeg har forresten termin 14. des hvis noen oppdaterer lista en gang). Har jogga til nå, men kjenner litt "stikksmerter" nå og da så har bestemt meg for å slutte med det. Får heller gå raskt i oppoverbakke.

 

Permisjon og barnehagekabalen i Oslo er en utfordring.. Vi må spare allerede nå. Mannen driver eget firma, så han tar 10 uker spredt over 1 år. Men jeg ser ikke så mørkt på å være lenge hjemme mini - han er så etterlengtet!

 

God lørdag <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en dag! :( Forsøkte meg tappert på en liten runde alene med mr hund - hadde sett meg ut en geocach som "bare" var 850m hjemmefra og tenkte det kom til å gå fint siden jeg ikke hadde vært særlig i bevegelse tidligere på dagen.. Lang historie kort; dritvondt i bekkenet, gråt mine modige tårer bak solbrillene mens jeg gikk hjemover. Samboeren er syk, og hadde det ikke vært for det ville han nok ha måttet kommet for å hente oss!! Gikk rett og la meg når jeg kom hjem... og resten av dagen har jeg tilbringt i rolige former. For å si det sånn; i morgen den dag SKAL jeg uansett form på garnsalg så jeg har litt å drive på med om dette fortsetter!

Har om ikke annet fått snoket litt på nett - så dagens tips kommer fra en artikkel på forskning.no :) Det fins en gratis-app for SF-MÅL, så vi selv kan holde styr på tilveksten hos mini. Forskningen viser at det kan gi mer pålitelige målinger om vi gjør det selv, i stedet for å bare stole på at jm/lege som ellers gjør det utfører det på samme måten.. Det var i alle fall nytt for meg at appen fins, så her skal den utforskes! :)

 

Jaja, håper dere andre har hatt ei flott helg. :)

Endret av Apex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så kjipt apex! Hvordan var dagen i går? Går det bedre med bakkenett? Jeg har hatt noen runder med vondt jeg også, men jeg er jo lite ute av huset pga kvalmen då har ikke hatt slik episode som du skriver om. La kroppen få hvile og ta godt vare på deg selv. ❤️ Sender en klem

 

Sienna; smart tips med to baser. Er de dyre?

 

Ja, permisjon. Har ikke orket å ta sats på det enda, men jeg skal se på det i september. Blir jo litt utfordrende med lengden pga barnehageplass i Oslo for et desemberbsrn... Men det ordner seg vel på et vis.

 

Lsp91; det høres lurt ut å kikke etter noe man kan trives enda bedre i for fremtiden. Litt spesielt at de ikke gav deg kontrakt fordi du ble gravid. Det har de ikke lov til og er diskriminering. Men så var det det å bevise det - samt at du er kanskje ikke så interessert i jobben likevel. Men jeg merker at jeg blir litt forbannet på dine vegne når jeg hører sånn likevel. Vi lever jo i Norge i 2014 - ikke på 1900-tallet.

 

Håper alle snupper her har en fin dag! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stor trives der :) men når det kommer unge i bilde så blir alt anderledes, går glipp av så masse pga skift ordninga som vi har der å sånt, og når de ikke vil ansette meg fast pga graviditet, ble lovet fast stilling før sommeren, men ble jo gravid, og hadde ingenting skriftelig så frister det mer å få seg ny jobb der jeg blir behandlet litt bedre kan du si :)  og ja ! jeg ble forbannet og diskuterte det med dem, jordmora ble sint pga det er ikke lov å ikke gi meg kontrakt pga dette, men de sa at jeg ikke tapte noe så de så ikke problemet.

sånt er det å jobbe for en stor bedrift ! de kommer som regel unna med det meste, syns det er heilt på jorde at de ansetter kvinner midlertidig eller i vikariat ( mange er midlertidig i 3 år å mer ) når vi blir kastet ut med en gang vi blir gravide uten videre ansettelse. men men, er ikke så mye å gjøre med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg blir forbannet på dine vegne av dette. Det er helt urimelig å si at du ikke taper noe på det - du taper jo jobben. Fast og trygg stilling og sikkerhet for fremtiden.

 

Hvis jeg var deg så hadde jeg skrevet et brev til HR direktøren og bedt om en tilbakemelding (skriftlig). Så kan du kanskje gjøre det bedre for andre kvinner som kommer etter deg. Selv om ikke du vil ha jobben - og det skjønner jeg godt. Overrasket over at det er et stort firma, for jeg vet at det syndens mye i små selskaper. Tullefolk! Heldigvis så høres det ut som du har litt futt i deg og du kommer helt sikkert til å finne noe som passer deg enda bedre. 😄

 

Merker at vi damer skal passe på rettigheter og hverandre en stund til. Man tror liksom at samfunnet er likestilt og at vi har fått alt vi trenger i Norge. Og det har vi jo jammen også, når vi sammenligner med mange andre steder i verden, men det skjer jammen noen rare saker her også. Nå våknet rødstrømpe- genet for fult her 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rødstrømpegen her også. Bevisbyrden ligger på arbeidsgiver, men hvis du ikke har noe annet enn muntlig lovnad om fast stilling er det vanskelig å ta det videre. Jeg vil anbefale som Corneliuss sier å ta opp dette med HR. Det er uansett noe HR bør kjenne til slik at de kan ta en samtale med leder. Lykke til med jakten på en ny og spennende jobb LSP91!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: Mandagen ble heldigvis bedre! Fant meg masse flott garn, så nå strikkes det på forelesning mens jeg hører etter (videokonferanse, så det forstyrrer ikke foreleser..). Holder på med varmt og deilig slumrepledd til mini i brunt.. Tanken er å pynte kantene med rosa eller blått når man vet hvem som skjuler seg! :)

LSP91: Antar at det blir 6 uker ferie på meg til neste år, og det er mulig jeg går ned igjen stilling for en periode for å få barnehagekabalen til å gå opp. Er ikke så enkelt her nordpå heller det der! :/

 

Men vet dere hva: merkedagen har passert i det stille... Mindre enn 100 dager til termin!! Yey! :)

 

Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex; så herlig at du er i bedre shape. 😀 og så flink du er på strikkingen. Jeg er helt ubrukelig, men svigermor er så flink så hun er i gang med et teppe fra nøstebarn. Hurra! 😀

 

Her er formen skikkelig skranten nå. Har klart å få en begynnende halsinfeksjon med hodepine og en snikende feber som enda ikke har slått ut men som jeg kjenner ligger på lur. Ble jo lagt inn i sist graviditet pga svakt imunforsvar (kun under graviditet heldigvis) hvor en barnehage-bakterier tok over kroppen helt. Æsj! Så nå er det te, tepper og appelsinjuice her. Håper jeg klarer å riste det av meg selv.

 

Jøye, meg er det mindre enn 100 dager? Ser at vi nesten er inne i tredje trimester allerede. Noen bruker uke 26, 27, 28 og 29. Når skal vi gå over da jenter? Det er uansett bare noen uker til!! 😃 Er herlig at vi er så langt. Lillegutt sparker og jeg kjenner på foten hans når han presser mot meg. Så god følelse. 😍

 

Ha en fin dag, jenter. Snufs fra meg 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kutte ut jordmord og heller bruke lege. Jormor følger eksra med ift evt utvikling av svg.forgiftning då jeg har et så kallet ,risikosvangerskap" og jeg har hatt det i tidligere graviditet. Forrige uke når jeg var hos jordmor viste undertrykket 97 (husker ikke overtrykket), hun mente at det var maskinen som var ødelagt og målte det manuelt selv, hun sier at fremdeles var høyt men at hun ikke skriver mer enn 89. Jeh har itillegg spor av protein i urinen, Le 2+ og 1-2 i ødem. Sier til henne at jeg opplever vont øverst i msgen og generelt på høyre side, jun sier at det sikkert bare er mulskelstrekninger som mange opplever å få. Når hun avslutter kontrollen sier hun at hun ikke likte det høye blodtrykket mitt og vil følge med på det og dermed setter opp en time om TRE uker...

 

Jeg har de siste dagene hatt hodepine og mer smerter i magen, så var hjemme fra jobb idag. Bestilte meg en legetime idag da jeg hadde stikkende og trykkende smerter i magen, samtidig som jeg opplevde mindre/svakere og sjeldnere bevegelse av baby siden i går kveld. Legen sjekket magen med doppler som bekreftet jevne hjerteslag over hele magen <3 Blodtrykket mitt låg da på 164/95, og legen ringte direkte til føden og ville helst ha meg inn idag, men føden meinte det var tidsnok å komme i morgen da lege hadde bekreftet liv i magen.

Syns det er merkelig om det er aparatet som var ødelagt med jordmor, når blodtrykket var ca det samme i dag! Og tenker i ettertid at det var rart at hun ikke sendte mej inn til lege for en dobbelt sjekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink og flink, Corneliuss.. Det går fremover men jeg er ikke av dem som kan strikke og strikke i timevis så det går vanligvis tregt fremover.. men det er koselig å lage noe selv - og jeg blir inderlig glad for ting som andre har produsert med minimennesket vårt i tankene.. Kjærlighet i hver en maske! ♡

 

Alenemamma: Godt at du ikke slo deg til ro med at jm ikke ville sende deg videre. Høres skummelt ut, så jeg forstår din bekymring. Vil tro du blir godt fulgt opp heretter i og med at du nå kommer inn under sykehusets vinger allerede nå og da får du kanskje gå de resterende kontrollene hos dem? Lykke til idag! :)

 

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...