Gå til innhold

November 2014 baby❤️


DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

 

Hva tenker dere andre novembermammaer om permisjon og bhg? Er rimelig sikker på at vi ikke får barnehage fra august 2015, da kommunen vår ikke har nok plasser til å dekke behovet... Når skal permisjon søkes om, og hva er lurest økonomisk? Uff, føler det er en hel jungel dette :P

vi skal faktisk ikke ha barnet i bhg før 2/3år alderen, så trenger heldigvis ikke å tenke på det, enda. meeen, jeg er vel sikkert den eneste i gruppa som har planer om det.

 

 

Hadde økonomien tillatt det hadde jeg absolutt gått hjemme til august 2016! Åh, det høres fantastisk ut :) Men må da leve et år med bare 1/4 av hva jeg normalt tjener, og det går ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Hva tenker dere andre novembermammaer om permisjon og bhg? Er rimelig sikker på at vi ikke får barnehage fra august 2015, da kommunen vår ikke har nok plasser til å dekke behovet... Når skal permisjon søkes om, og hva er lurest økonomisk? Uff, føler det er en hel jungel dette :P

 

vi skal faktisk ikke ha barnet i bhg før 2/3år alderen, så trenger heldigvis ikke å tenke på det, enda. meeen, jeg er vel sikkert den eneste i gruppa som har planer om det.

 

Hadde økonomien tillatt det hadde jeg absolutt gått hjemme til august 2016! Åh, det høres fantastisk ut :) Men må da leve et år med bare 1/4 av hva jeg normalt tjener, og det går ikke...

ja, det blir tight her også, men mulig jeg jobber noen kvelder i uken for å spe på litt. men vi begge har veldig lyst til å få det til. også tjener han ganske okå, så vi kan klare det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke tenkt på barnehageplass osv enda.. Tror jeg tar det litt som det kommer. For meg er det ikke helt krise om jeg må være hjemme litt lengre. Jeg har vært dagmamma selv før, og kunne kanskje tenke meg en sånn ordning, men det spørs bare om jeg finner noen som kan være aktuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på om vi får barnehageplass! Her i kommunen er det helt sprengt...Men vi har en på snart 2 hos Espira, så jeg håper ar søskenprioritering skal redde saken. Jeg er lærer, så det blir vel å starte i august 2015, men kunne jo tenkt meg å hatt perm litt lenger. Vi får se økonomien an, men med nytt hus så spørs det om vi klarer oss uten min inntekt så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt på 100 % dekning, for deretter å ta ut all ferie og et par mnd uten lønn! Håper å kunne vente til 1. Januar med å jobbe, og da skal gubben være hjemme litt!😄👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok 80% dekning, da blir jeg med ferien min hjemme til november neste år. Så får far ta sin del og barnet må i barnehage fra midten av januar 2016. Aner ikke hvirdan det er med plasser her, men jeg er forberedt på å være dagmamma eller måtte løse det på annet vis. Skulle gjerne gått hjemme, Skånland hende jeg gjør det uansett :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har halsbrannen meldt seg her hos meg. Merket første i går, og i dag er den også innom og hilser på :-(

Tips for lindring mottas gjerne. Har tatt gaviscon i tidligere svangerskap, men det smaker jo kritt! Æsj!

Vaniljesaus! Jeg slet mye med halsbrann i forrige svangerskap, og vaniljesaus redda meg.

Melk lindrer også, men på slutten når lukkemuskelen over spiserøret ikke funker helt som den skal så fik jeg liksom følelsen av at melken kom rennende opp igjen når jeg la meg ned. :P

Vaniljesaus lindret lenger, og jeg slapp følelsen av at det kom opp igjen, siden den er litt tykkere. :)

 

Vi har ikke helt bestemt oss for hvordan vi gjør det. Jeg holder på å gjøre klart huset mitt for salg, og vi flytter ikke sammen før etter skolen er slutt for i år, men tatt i betraktning at vi i utgangspunktet eier hvert vårt hus som vi er vandt til og har beregnet å sitte alene med, så vil vi nok få noe romsligere økonomi så da kan man kanskje vurdere en litt lengre permisjon. :)

 

Og som jeg gleder meg til å få flyttet sammen! Er ikke kjempestas å bo alene når man er gravid, og siden han jobber turnus med vakter på tre forskjellige tider på døgnet så er det ikke alltid han kan sove over eller være sammen med meg på ettermiddag/kvelden. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har halsbrannen meldt seg her hos meg. Merket første i går, og i dag er den også innom og hilser på :-(

Tips for lindring mottas gjerne. Har tatt gaviscon i tidligere svangerskap, men det smaker jo kritt! Æsj!

Vaniljesaus! Jeg slet mye med halsbrann i forrige svangerskap, og vaniljesaus redda meg.

Melk lindrer også, men på slutten når lukkemuskelen over spiserøret ikke funker helt som den skal så fik jeg liksom følelsen av at melken kom rennende opp igjen når jeg la meg ned. :P

Vaniljesaus lindret lenger, og jeg slapp følelsen av at det kom opp igjen, siden den er litt tykkere. :)

 

Vi har ikke helt bestemt oss for hvordan vi gjør det. Jeg holder på å gjøre klart huset mitt for salg, og vi flytter ikke sammen før etter skolen er slutt for i år, men tatt i betraktning at vi i utgangspunktet eier hvert vårt hus som vi er vandt til og har beregnet å sitte alene med, så vil vi nok få noe romsligere økonomi så da kan man kanskje vurdere en litt lengre permisjon. :)

 

Og som jeg gleder meg til å få flyttet sammen! Er ikke kjempestas å bo alene når man er gravid, og siden han jobber turnus med vakter på tre forskjellige tider på døgnet så er det ikke alltid han kan sove over eller være sammen med meg på ettermiddag/kvelden. :/

 

Hi, hi, hi:) Må le av tanken på vaniljesaus som går opp og ned;) Alt vi må lide oss gjennom!

 

Det må bli deilig å flytte sammen. Blir nesten litt misunnelig på dere som er så ferske og som har denne deilige nyesammentiden foran dere. Her er vi jo veldig hverdagslige blitt...:)

 

Men tilbake til dette med permisjon. Er det noen som vet om jeg som lærer får ha ferien til gode når den kommer inne i permisjonen? Sist gikk jeg i perm fra ferie til ferie, så da hadde jeg ikke den problemstillingen... Er det noen andre av dere som er lærere og har en plan for hvordan dere vil gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg veldig til det! Det sliter litt på begge å måtte løpe mellom to hus, og den ene lar være å kjøpe ting fordi den andre har det og da er det dumt å kjøpe når man snart skal slå seg sammen likevel, men så sitter jo den som mangler uten frem til sommeren da. :P

 

Skriver dette i denne tråden også, ikke alltid jeg klarer holde meg til riktig trimester her... :P (Er jo litt engasjert, og har ikke så mange å dele med her jeg bor...)

 

flere enn meg som har kontorjobb og sliter med å sitte etter lunsj?

Jeg er ikke akkurat en storspiser, men etter lunsj så føler jeg meg som et overstappa kosedyr...

Veldig ubehaglig å sitte, og det gjør meg veldig uvel.

Føles som det er alt for trangt til mellomgulvet, og jeg sliter veldig med å finne noen behaglig stilling.

Når jeg sitter så får jeg liksom magen med alt innhold så langt opp (Om noen skjønner hva jeg mener??).

 

Har ikke fortalt på jobb at jeg er gravid, men lurer på om jeg burde det slik at jeg kanskje kunne fått noen pauser på ettermiddagen til å gå litt rundt (Sjefen er ikke noe begeistret for at folk er for mye borte fra pulten), eventuelt en heve/senke-pult slik at jeg kanskje kunne stå litt?

Ideelt skulle jeg gjerne fått lagt litt nedpå på ettermiddagen for å få "strekt" meg 10 minutter innimellom, men tror det er litt drøyt å håpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamsemams: etter hva jeg har forstått får du ferien ( fem uker) i tillegg til perm.

Jeg håper det stemmer!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har begynt å kjøpe inn utstyr? Jeg føler at jeg kanskje har tatt litt av i det siste. Trodde ikke jeg kom til å være en av dem som begynte å kjøpe inn ting så tidlig, men jeg klarer bare ikke å dy meg!!  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det vanlig å få innkallelse til ordinær ultralyd? Jeg er 13+4 og har ikke hørt noe.. Men det kommer vell tidsnok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen her som har begynt å kjøpe inn utstyr? Jeg føler at jeg kanskje har tatt litt av i det siste. Trodde ikke jeg kom til å være en av dem som begynte å kjøpe inn ting så tidlig, men jeg klarer bare ikke å dy meg!!  :fnise:

Vi har kjøpt babyseng, men ingenting annet. Babysengen fant jeg på finn. Kostet 100kr!

Tror den var av litt eldre årgang, for det var en sprinkekseng, men litt mer forseggjorte sprinkler enn alle andre jeg har sett både i butikk og brukt. Så da falt jeg pladask! Den var ganske enkekt perfekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men tilbake til dette med permisjon. Er det noen som vet om jeg som lærer får ha ferien til gode når den kommer inne i permisjonen? Sist gikk jeg i perm fra ferie til ferie, så da hadde jeg ikke den problemstillingen... Er det noen andre av dere som er lærere og har en plan for hvordan dere vil gjøre dette?

Bamsemams74: Jeg er også lærer. Mener at vi får ha ferien til gode (4 uker), men ikke avspaseringen. Er litt usikker på dette så må sjekke det opp selv også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det vanlig å få innkallelse til ordinær ultralyd? Jeg er 13+4 og har ikke hørt noe.. Men det kommer vell tidsnok:)

 

Det kommer ann på hva tid du hadde første svangerskapskontroll. Lege/jordmor skal sende henvisning. Jeg er 13+2 i dag og fikk innkallelse for ca to uker siden:-) 16.juni <3

 

Ville ringt lege/jordmor viss det er lenge siden du var på kontroll. Kan jo hende de har glemt seg ut... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :) Jeg var til lege mandag og jordmor onsdag. Jordmor spurte om legen hadde sendt henvisning noe denne ikke sa noe til meg om :/ så hun fikset det hun :) skulle vente å få innkal til mellom uke 17 og 20 sa hun :)

 

Glad jeg gikk til jordmor i tillegg. Legen satt jo bare å skrev og gav liten eller ingen info. Mens med jordmor følte jeg mer en dialog :) hun mente i tillegg at jeg burde ta glykosetest (for å utelukke fødsels diabetes) pga jeg har litt høyere bmi enn ønskelig :( har gått fra en ekstremt fysisk jobb til sofasliter(smule utbrent) så kiloene har " tatt av" i feil rettning :P

 

Slutt på 3-4 brødskiver til frokost å kvelds og fuldt fokus på måtehold og sunne godsaker...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :) Jeg var til lege mandag og jordmor onsdag. Jordmor spurte om legen hadde sendt henvisning noe denne ikke sa noe til meg om :/ så hun fikset det hun :) skulle vente å få innkal til mellom uke 17 og 20 sa hun :)

 

Glad jeg gikk til jordmor i tillegg. Legen satt jo bare å skrev og gav liten eller ingen info. Mens med jordmor følte jeg mer en dialog :) hun mente i tillegg at jeg burde ta glykosetest (for å utelukke fødsels diabetes) pga jeg har litt høyere bmi enn ønskelig :( har gått fra en ekstremt fysisk jobb til sofasliter(smule utbrent) så kiloene har " tatt av" i feil rettning :P

 

Slutt på 3-4 brødskiver til frokost å kvelds og fuldt fokus på måtehold og sunne godsaker...hehe

 

Jeg burde vel egentlig tatt en glukosetest jeg og, siden jeg har høy BMI, men legen min har ikke sagt noe om det! :P Kanskje jeg skal spørre neste gang jeg er på svangerskapskontroll. Er det noe man kan få tatt hos fastlegen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det noen her som har begynt å kjøpe inn utstyr? Jeg føler at jeg kanskje har tatt litt av i det siste. Trodde ikke jeg kom til å være en av dem som begynte å kjøpe inn ting så tidlig, men jeg klarer bare ikke å dy meg!!  :fnise:

Vi har kjøpt babyseng, men ingenting annet. Babysengen fant jeg på finn. Kostet 100kr!

Tror den var av litt eldre årgang, for det var en sprinkekseng, men litt mer forseggjorte sprinkler enn alle andre jeg har sett både i butikk og brukt. Så da falt jeg pladask! Den var ganske enkekt perfekt! :)

 

 

Finn.no har nok litt av skylden for at jeg har tatt av litt i det siste... Jeg og samboeren kjøpte barnevogn på søndag! haha. Føler at det er veldig tidlig, men fant akkurat den vi ville ha til en fjerdedel av prisen i butikkene. Var på IKEA idag og så på sprinkelseng, men jeg klarte å la være. Tror jeg også kommer til å se på finn.no. Håper jeg finner et kupp sånn som du gjorde! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :) Jeg var til lege mandag og jordmor onsdag. Jordmor spurte om legen hadde sendt henvisning noe denne ikke sa noe til meg om :/ så hun fikset det hun :) skulle vente å få innkal til mellom uke 17 og 20 sa hun :)

Glad jeg gikk til jordmor i tillegg. Legen satt jo bare å skrev og gav liten eller ingen info. Mens med jordmor følte jeg mer en dialog :) hun mente i tillegg at jeg burde ta glykosetest (for å utelukke fødsels diabetes) pga jeg har litt høyere bmi enn ønskelig :( har gått fra en ekstremt fysisk jobb til sofasliter(smule utbrent) så kiloene har " tatt av" i feil rettning :P

Slutt på 3-4 brødskiver til frokost å kvelds og fuldt fokus på måtehold og sunne godsaker...hehe

Sånn opplevde jeg min lege også, men fikk ikke jordmortime før 22 mai, selv om jeg ba om å få en tidligere. :(

Men fikk heldigvis mange svar på den private ul.

 

Legen husket å sende henvisning til vanlig ul da, så har time 20 juni. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alt etter frøkna, så seng, bilsete, vogn, lekegrind, babygym, vippestol og stellebord er alt på plass. Litt kjedelig egentlig. Får nesten håpe det er en gutt, for da må jeg handle klær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok til å arve litt, siden det er en del barn i familien fra før. Pappa driver og pusser opp vogga jeg hadde da jeg var baby, det er litt koselig :)

Ellers har jeg skaffet meg en strøken softbag, og babystol til å skru fast i bordplata - det ble gitt bort på finn, og var et lite kupp siden begge deler er som nytt.

 

Ang svangerskapsdiabetes.. Kan man få det selv om man har lav bmi? Jeg har en del å gå på vektmessig, men er så innmari glad i sukker for tiden. Vet at det såklart ikke er bra med høyt sukkerinntak uansett vekt, men den siste mnd har jeg vært helt desperat! Våkner om natta for å tisse og spise polkagriser.. Håper det gir seg snart, ellers må jeg ta meg selv i nakken gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagret og drasset på alt av babyutstyr i mange år i håpet om flere barn, men turte aldri før nå.

Frøkna mi blir 12 til høsten og jeg har alltid hatt dårlig samvittighet for at det ikke holdt med pappaen hennes, selv om det ble slutt fordi han løp etter andre damer osv.

Nå er jeg så heldig at jeg skal gifte meg med en fantastisk mann neste år, og får en liten bylt med ham.

 

Men siden det er så lenge siden sist så ble det en del jeg ikke orket lagre lenger.

Og godt med litt nytt når det er et nytt kapittel.

Men om det blir en jente så har jeg fortsatt mye av det peneste tøyet etter storesøster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg skal høre med legen, for var på kontroll i uke 8, og har enda ikke hørt noe. Skal til jordmor 21.mai, men synes det blir litt lenge til å spørre!

 

 

Når er det vanlig å få innkallelse til ordinær ultralyd? Jeg er 13+4 og har ikke hørt noe.. Men det kommer vell tidsnok:)

Det kommer ann på hva tid du hadde første svangerskapskontroll. Lege/jordmor skal sende henvisning. Jeg er 13+2 i dag og fikk innkallelse for ca to uker siden:-) 16.juni <3

 

Ville ringt lege/jordmor viss det er lenge siden du var på kontroll. Kan jo hende de har glemt seg ut... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok til å arve litt, siden det er en del barn i familien fra før. Pappa driver og pusser opp vogga jeg hadde da jeg var baby, det er litt koselig :)

Ellers har jeg skaffet meg en strøken softbag, og babystol til å skru fast i bordplata - det ble gitt bort på finn, og var et lite kupp siden begge deler er som nytt.

Ang svangerskapsdiabetes.. Kan man få det selv om man har lav bmi? Jeg har en del å gå på vektmessig, men er så innmari glad i sukker for tiden. Vet at det såklart ikke er bra med høyt sukkerinntak uansett vekt, men den siste mnd har jeg vært helt desperat! Våkner om natta for å tisse og spise polkagriser.. Håper det gir seg snart, ellers må jeg ta meg selv i nakken gitt.

 

 

 

 

 

 

Jeg burde vel egentlig tatt en glukosetest jeg og, siden jeg har høy BMI, men legen min har ikke sagt noe om det! :P Kanskje jeg skal spørre neste gang jeg er på svangerskapskontroll. Er det noe man kan få tatt hos fastlegen?

Tror du kan få det uansett "størrelse" :/ mamma visste om to meget slanke og som var yngre enn mine 31 år som hadde fått det. Den ene hadde til og med fått utløst diabetes som ikke gikk over etter svangerskapet :( Det er mye mer enn det jeg visste/tenker over som utløser høyt blodsukker (bla brød, vanlig pasta, ris, og poteter) så for å være på sikre siden er det nå foks på dette for min del :) slik at jeg iallefall kan kose meg litt en gang i blandt :D

Ei jeg kjenner fikk det også...hu er frodig, men meget aktiv. Tenker jeg får høre litt med hu :) husker bare at det var dårlig med lørdagskosen der i gåren :)

 

Tror egentlig mest at du skal være disponibel for det i utgangspunktet, mer enn det har med vekt ol. Alikevell bedre å være føre var....det er jo ikke usunt å ligge unna sukkerholdige ting :P Kjøpte sånn naturlig sukker på helsekosten i dag så får prøve med det hvis jeg sliter ....

 

Jeg skal ta gtesten hos legen neste freda.. Det tar over to timer og du må sitte ro for det meste..

Tror det kan være lurt å spørre legen iallefall. Da min ikke sa noe og jordmor gikk rett på det når jeg snakka om vektøkningen :) hu er jo kanskje litt mer spesialisert enn en almen lege ( som nettopp kom tilbake fra fødselsperm..)

 

Uff detta ble langt :P

Endret av MammaMia :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...