Gå til innhold

Januarjentene hopper videre til 2.trimester.. :)


Spire nr.2 <3

Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg elsker også bevegelsene i magen fra lille prinsessa. Må innrømme jeg mister all kontakt med verden rundt meg, og ser sikkert skikkelig rar ut :rolleyes: Som f.eks da jeg skulle betale for matvarene i går. Da sparket den lille meg rett i blære mange ganger, noe som førte til at jeg bare begynte å le :lol:

 

 

Kjenner meg igjen i dette :) Jeg sporer av samtaler med samboeren ("kom og kjenn her nå!"), og blir innimellom sittende på kontoret og titte på magen med et fårete glis. Det er så koselig at jeg blir helt rar  :wub:  Og fryktelig gøy når det synes utenpå!

 

Jeg har fått uprovoserte gratulasjoner på jobb i løpet av de siste par ukene (er 24+2), før det var det nok ingen som turte å si noe. Det var ei fremmed dame i en butikk som kommenterte magen i uke 21, det var første gang noen påpekte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i uke 23 nå.. Kjenner små spark hver dag :wub: , men bare når jeg sitter eller ligger på magen.. Kanskje det blir trang der inne da.. ;)  Sparkene kan ikke sees eller kjennes utenpå, men det er vel fordi jeg har nok polstring på magen.. ;)  Fikk første kommentar "nå begynner det å vises litt på deg" i forrige uke... Jeg selv ser ikke babymage, synes bare jeg ser feit ut.... Men, men... Den kommer vel til syne en gang.. :) Eller så er ryggen og bekkenes begynt å  krangle, så det lover jo godt for de neste 4 månedene.. :P

 

Er det flere enn meg som er i "bygge rede"modus?  ;)  Kunne fått alt i hus og på plass nå, men må vel være litt fornuftig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått det meste av utstyr på plass :)

Koselig å handle inn og finne ting til babyene. Vogn, bilstoler, vognposer, senger og sengetøy, stoler, samt babymonitor har vi fått tak i. Samt en del klær.

 

Har kjøpt litt etter litt, og benyttet sjansen når vi har kommet over noe som passet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 23 nå.. Kjenner små spark hver dag :wub: , men bare når jeg sitter eller ligger på magen.. Kanskje det blir trang der inne da.. ;)  Sparkene kan ikke sees eller kjennes utenpå, men det er vel fordi jeg har nok polstring på magen.. ;)  Fikk første kommentar "nå begynner det å vises litt på deg" i forrige uke... Jeg selv ser ikke babymage, synes bare jeg ser feit ut.... Men, men... Den kommer vel til syne en gang.. :) Eller så er ryggen og bekkenes begynt å  krangle, så det lover jo godt for de neste 4 månedene.. :P

 

Er det flere enn meg som er i "bygge rede"modus?  ;)  Kunne fått alt i hus og på plass nå, men må vel være litt fornuftig.. :P

 

Kjenner meg igjen her, ja. Eg kan såvidt sjå at eg har litt av "den rette" magen nå...

 

Var hos legen i dag, og BT hadde stege til ca 95 i undertrykk. Synes at dette var litt rart sidan eg også måler BT heime, og då ligg undertrykket rundt 80. Lurer på om legen min bruker litt liten mansjett til meg, hugsar dei sa på Haukeland at det var viktig med rett str på mansjetten, dersom den er for liten, kan BT bli målt for høgt, Nokon som har peiling på dette? Blir jo nervøs mtp svangerskapsforgiftning, bare tanken på å få det ein gong til, gjer meg jo heilt på gråten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her spratt vekta plutselig 1,5 kg i været idag.

Jeg tenkte også på svangerskapsforgiftning men blodtrykket mitt som jeg tok på jobb idag var fint 107/57.

Og jeg har ikke ødemer.

 

Håper jeg veier mindre når jeg får vært på do hahaha : ))

Er et par dager sist nemlig !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det vært aktivitet siste døgnet, så gøy! Jeg har tatt det som et litt godt tegn da at det har vært litt stille her, føler vi er inne i en fin periode i svangerskapet (håper det er tilfelle for flere) :)

Jeg kjenner også spark hver dag, ikke så veldig lenge om gangen, men nok til at det er en deilig bekreftelse om at lillegutt er der og har det godt :) Jeg fikk også en ny UL på den ordinære, hvor jeg skal i uke 28. Grunnen var for at morkaken ligger ganske lavt, så de vil sjekke at den stiger så jeg ikke må bestille keisersnitt. Har egentlig lyst på en vanlig fødsel, men så lenge gutten vår er trygg så spiller det ingen rolle egentlig.

Bekkenet har låst seg og jeg har vært litt sykemeldt, nå er jeg 50 % sykemeldt i to uker, så får vi se etter det. Men ellers synes jeg at jeg har det veldig fint, jeg blir godt tatt vare på av lege og kiropraktor og nyter hvert eneste spark og min mage som har blitt rund og babyaktig :D

Har ikke handlet noe enda, men har fått arvet babybjørn bæresele og en seng til den lille :) Rart og spennende å få ting i hus. Når pappaen i tillegg fikk kjenne spark en dag, så ble han veldig stolt og utbrøt at "nå ble alt virkelig". Vi er lykkelige forelsket i vår lille skatt allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legekontroll hos fastlegen i dag, alt i orden. Tvillingjentene slo mot hverandre p ultralyden, kanskje det er derfor de er så aktive gjennom dagen - de på en måte trigget hverandre når de sparker og slår mot hverandre?

 

Det er i hvert fall kjempekoselig å kjenne så mye til dem, og se at de har det bra. Hjerteslag var på 142 og 140, det var bra i følge legen. :)

Blodprøver var helt fine, og trøtthet og økende bekkensmerter ble notert i skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg browneyes? Fått målt blodtrykk igjen eller? Skjønner du blir litt urolig mtp.om du har hatt sv.sk.f.tidligere..Men, kanskje du var litt mer stresset når du kom på legekontoret enn hjemme? Eller som du sier for små mansjetter? Av ren nysgjerrighet, kan jeg få spørre hvorfor du måler bt hjemme? Jeg bare lurer fordi jeg selv hadde sv.s.f. sist og lurte bare på om dette var vanlig prosedyre ved neste sv.skap...

 

Håper du har fint blodtrykk nå og at resten av sv.skapet går fint :)

 

 

Er i uke 23 nå.. Kjenner små spark hver dag :wub: , men bare når jeg sitter eller ligger på magen.. Kanskje det blir trang der inne da.. ;)  Sparkene kan ikke sees eller kjennes utenpå, men det er vel fordi jeg har nok polstring på magen.. ;)  Fikk første kommentar "nå begynner det å vises litt på deg" i forrige uke... Jeg selv ser ikke babymage, synes bare jeg ser feit ut.... Men, men... Den kommer vel til syne en gang.. :) Eller så er ryggen og bekkenes begynt å  krangle, så det lover jo godt for de neste 4 månedene.. :P

 

Er det flere enn meg som er i "bygge rede"modus?  ;)  Kunne fått alt i hus og på plass nå, men må vel være litt fornuftig.. :P

 

Kjenner meg igjen her, ja. Eg kan såvidt sjå at eg har litt av "den rette" magen nå...

 

Var hos legen i dag, og BT hadde stege til ca 95 i undertrykk. Synes at dette var litt rart sidan eg også måler BT heime, og då ligg undertrykket rundt 80. Lurer på om legen min bruker litt liten mansjett til meg, hugsar dei sa på Haukeland at det var viktig med rett str på mansjetten, dersom den er for liten, kan BT bli målt for høgt, Nokon som har peiling på dette? Blir jo nervøs mtp svangerskapsforgiftning, bare tanken på å få det ein gong til, gjer meg jo heilt på gråten...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så hyggelig at du spør!

Her går det litt opp og ned, kan ein vel sei. BT mitt held seg stabilt rundt 120-130/80-85, heldigvis. Var på Haukeland på mandag, og tok UL med doppler. Denne viste at litleguten hadde litt lavt magemål (MAD), men at hovud og lårbein var heilt ok. Normalt med fostervatn og normal gjennomstrømming i navlestreng og morkake, men ikkje så bra i arteriene i bekkenet mitt. Så typisk nok, så høyrer eg jo berre dei negative tinga, og blei kjemperedd. Likevel beroliga legen meg med at han jo aldri ville sendt meg heim dersom han trudde noko kunne skje... Men svangerskapet blir rekna som høgrisiko, og eg må til Haukeland annakvar veke og sjekke vekst og blodgjennomstrømming. Så prøver å ikkje stresse med dette, men er jo heilt klart superbekymra for tida! 

 

Fekk forresten bekrefta at mansjetten hos fastlegen nok er for liten, greitt å vite! Måler BT heime av og til, i allefall dersom eg er urolig eller har veldig vondt i hovudet. Er mest for min eigen del, og så seier legen min at det kan vere greit å kunne sjekke det sjølv, for at målingar hos lege ofte kan vise for høgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så hyggelig at du spør!

Her går det litt opp og ned, kan ein vel sei. BT mitt held seg stabilt rundt 120-130/80-85, heldigvis. Var på Haukeland på mandag, og tok UL med doppler. Denne viste at litleguten hadde litt lavt magemål (MAD), men at hovud og lårbein var heilt ok. Normalt med fostervatn og normal gjennomstrømming i navlestreng og morkake, men ikkje så bra i arteriene i bekkenet mitt. Så typisk nok, så høyrer eg jo berre dei negative tinga, og blei kjemperedd. Likevel beroliga legen meg med at han jo aldri ville sendt meg heim dersom han trudde noko kunne skje... Men svangerskapet blir rekna som høgrisiko, og eg må til Haukeland annakvar veke og sjekke vekst og blodgjennomstrømming. Så prøver å ikkje stresse med dette, men er jo heilt klart superbekymra for tida! 

 

Fekk forresten bekrefta at mansjetten hos fastlegen nok er for liten, greitt å vite! Måler BT heime av og til, i allefall dersom eg er urolig eller har veldig vondt i hovudet. Er mest for min eigen del, og så seier legen min at det kan vere greit å kunne sjekke det sjølv, for at målingar hos lege ofte kan vise for høgt.

Alleria her..

Vet ikke hvilke erfaringer du har gjort deg med KK, men jeg har vært inn og ut av Haukeland de siste 2 mnd. Jeg er så heldig at jeg samler på svangerskapskomplikasjoner, like greit å ta med seg det man kan når man skal gjøre det vanskelig for seg selv :P

 

Vi har hatt UL hver uke siden uke 18, er 25(!!) i dag! og er sååå lykkelig for at vi har kommet så langt.

Jeg har ikke fostervann(lekker som en sil og har gjort det siden uke 18), morkake som har festet seg heeelt nede sånn at jeg må ha keisersnitt(fordi en vaginalfødsel kan føre til så store blødninger at det er fare for mitt og/eller babyens liv, og for å toppa heile driden så har jeg hevet på en infeksjon slik at jeg har vært innlagt på OBS'en med intravenøs antibiotika..

Grunnen til jeg sier dette her er for å fortelle at vi har opplevd å bli veldig godt ivaretatt både på UL og OBS'en. Følger deg veeldig på det å bare få med seg de negative tingene, og bruke lengre tid på å la de positive tingene synke inn. Vi spør og graver, og ringer til føden hver gang vi lurer på noe, for å få noen svar slik at vi kan senke skuldrene litt.

 

Jeg er nå hjemme igjen og blir her inntil neste "krise", og jeg må hive meg i bilen igjen og kjøre i full fart til KK. Om legene sier det ikke er farlig for deg å være hjemme, så er det nok ikke det. MEN om du ikke føler deg trygg på å være hjemme, så si i fra om det, så får du være på OBS'en noen dager, hvor de kan følge bedre med deg.

 

Mitt beste råd er å høre godt etter på de positive tingene de sier, spør og grav for å bli tryggere og slippe og lure så mye. Ring føden eller OBS'en om du har spørsmål eller er bekymret(de er døgnbemannet på tlf). Tenk på ekstra UL som at du får sett ungen ekstra ofte (heldig du som kan se den :)).

 

Til slutt, vet ikke hvordan du har det, men jeg kan tenke meg hvordan du har det. Her går humøret i bølger, og har gjort det myyye de siste ukene. I dag skal vi ut å feire at vi har klart å nå 25 uker, og at det nå er 50% sjangse for at ungen vil overleve og være frisk og fin(selv om vi må være lenge på sykehuset) om den blir født nå.

Så vil jeg bare sende over en god klem, og varme tanker. Gi gjerne en lyd om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Ja, eg har til nå vore svært fornøyd med KK. Var jo innlagt der i 9 dagar i fjor haust då me mista vesleguten, og syntes jamt over at alle var veldig greie og forståelsesfulle, bortsett frå ei som var jordmorstudent og som kjefta på meg for at eg ikkje sto opp klokka 8.... '

 

Uff, eg skjønar godt at du er redd og bekymra også, det er ikkje noko kjekt å gå å ha det sånn! Virka jo ikkje som at det var umiddelbar fare med meg, men at eg nok har begynnande svangerskapsforgiftning (igjen!), og gitt korleis det gjekk sist, så er eg nervøs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på dere som har kompliserte svangerskap !! Det må være tøft ! Godt dere får god oppfølging !

 

Stella Maris ! Grattis med å ha nådd 25 uker ! Nå er sjansen stooor for at dette går bra : ) heia heia!

Selv har jeg en koagulasjonsdefekt som gjør meg mere disponert for blodpropp. Står på blodfortynnende sprøyter under svangerskapet og får ul hver 4. Uke !! Fornøyd med det : ))

 

Hvordan får det med alle dere andre januardamer ?? Nærmer oss 3. Trimester nå .. Snaue 2 uker igjen for min del!! Formen er bra den men travle dager på jobb med mye gåing gjør at jeg blir øm og sår over symfysen,kjenner han presser på blæra...ellers blir jeg trøtt på kveldene og kan gjerne legge meg kl 21 : ) sovner jo før storebror på 8 år noen kvelder : ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stå på, tøffe rugemaskiner!! Det er sannelig ingen dans på roser å være en ruger.. Synes jeg har det tøft med en uendelig svangerskapskvalme, men skjønner at det er andre som har det atskillig tøffere!!

 

Her er det 3 uker til 3. trimester. Gleder meg for hver dag som er nærmere termin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det stort sett bra.. Sliter litt med vonde kynnere når det blir travelt og mye løping på jobb... Ikke så artig, tilslutt gjør det så vondt at jeg ikke klarer å bøye meg..

Har kjøpt meg støttestrømper på apoteket, håper det hjelper litt på slitne ben.. :-)

Nå er det full oppussing av soverommet vårt før lillemann kommer.. Skal få varmekabler i gulvet så det blir godt og varmt :-) dvs mer enn +12 :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også bra, selv om jeg får litt bismak i munnen når jeg sier det. For grunnen til at det går så bra er for at jeg er 50% sykemeldt. Får så vondt i magen og bekken når jeg går på jobb hele dager, og halve dager har endret hverdagen min drastisk. Nå klarer jeg å nyte svangerskapet og faktisk fungere til andre ting enn sofa og jobb.. Så jeg jobbe litt med samvittigheten og tenker at det får være bedre at jeg er litt på jobb hver dag enn å holde ut litt til og måtte gå hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så hyggelig at du spør!

Her går det litt opp og ned, kan ein vel sei. BT mitt held seg stabilt rundt 120-130/80-85, heldigvis. Var på Haukeland på mandag, og tok UL med doppler. Denne viste at litleguten hadde litt lavt magemål (MAD), men at hovud og lårbein var heilt ok. Normalt med fostervatn og normal gjennomstrømming i navlestreng og morkake, men ikkje så bra i arteriene i bekkenet mitt. Så typisk nok, så høyrer eg jo berre dei negative tinga, og blei kjemperedd. Likevel beroliga legen meg med at han jo aldri ville sendt meg heim dersom han trudde noko kunne skje... Men svangerskapet blir rekna som høgrisiko, og eg må til Haukeland annakvar veke og sjekke vekst og blodgjennomstrømming. Så prøver å ikkje stresse med dette, men er jo heilt klart superbekymra for tida! 

 

Fekk forresten bekrefta at mansjetten hos fastlegen nok er for liten, greitt å vite! Måler BT heime av og til, i allefall dersom eg er urolig eller har veldig vondt i hovudet. Er mest for min eigen del, og så seier legen min at det kan vere greit å kunne sjekke det sjølv, for at målingar hos lege ofte kan vise for høgt.

 Så bra at alt det som faktisk er bra, ER BRA!! Men forstår jo at det er altfor lett å høre kun det negative..når man vet hva det KAN bety er det bare menneskelig å bli bekymret! Men, se på alle de positive tingene du kan fortelle, om at gjenn.s.i navlestreng og morkake er bra, blodtrykket er ikke så verst, bra med forstervann osv.:!!Her er det jo kjempemasse positivt å holde seg fast i  :D  ;)

 

Det er godt du får de målingene og den sjekken så hyppig, kanskje det hjelper deg å senke skuldrene litt..Ro og hvile, og viktigheten av å lytte til kroppen er vel det viktigste du kan prioritere nå- jeg ønsker deg all verdens lykke til videre, og krysser fingrene for at du får gå til termin :wub:  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapet er ingen dans på roser, og det er jammen meg mange tøffe damer der ute!! Jeg heier på dere! Jeg vet selv hvordan det er å være bekymret, og at ting kan skje fort,som det gjorde med meg sist sv.skap! Denne gang har jeg gått p bekymret meg for hvordan alt skal utvikle seg frem til uke 24, da vi hadde den ekstra UL med div.målinger..!! Etter at vi fikk svært gode prognoser ble det en helt annen hverdag, men jeg skal ikke lyge å si at det ikke ligger i bakhodet mitt å lusker..!! Målet mitt nå er å komme til uke 32, og det er faktisk bare knappe 5 uker igjen til det..!! Helt fantastisk! Jeg gleder meg så voldsomt over hver dag som går, og å se at vi begynner på nye uker hele tiden..syns tden går veldig fort sånn sett..!!

 

Formen min er stort sett ok, men kjenner det litt i halebeinet(bristet det for noen år siden og det ble aldri bra igjen!) om dagene at jeg begynner å bli tyngre..!! Blir fortsatt fort sliten og det gir seg vel heller ikke med det første :P Men det går helt greit, jeg vet at jeg må lytte til kroppen, sånn er det bare! Og det gjør jeg gledelig når jeg vet hvor stor gevinsten er ;)

 

Nå er det fredag og helgekosen står høyt i kurs her i hus- god helg januardamer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også bra. Jeg er 27 uker i morgen, og nærmer meg 3.trimester med stormskritt.

Lille gutt sparker godt der inne og koser seg. For ei uke siden kunne jeg faktisk kjenne foten hans idet han presset den ut og drog den langs magen. Det var både en rar og herlig følelse. Han er mye våken på dagtid (da spesielt når jeg er på jobb) og sover ellers om natten. Får håpe det blir slik når han kommer til verden også. På mandag skal jeg til jordmor for andre gang. Det skal bli spennende.

 

Jeg har vært heldig og hatt en så og si ukomplisert graviditet. Har ikke hatt spesielle lyster, kvalmen i begynnelsen av svangerskapet, men ikke så mye siden. Jeg er overvektig og skal dermed ikke legge på meg så alt for mye. Pr. i dag har jeg lagt på meg i underkant av +5kg, og regner med at mye av dette er baby og vann i kroppen. Føttene mine og hendene er ganske så hovne til tider, men det er forskjellig fra dag til dag. I dag fikk jeg f.eks på meg den ene ringen min, og skoene er litt løse. Haha.. I morgen kan det godt hende at ringen ikke går på og at jeg får gnagsår av skoene fordi det er så stramt, men som sagt, ingenting stort å fortelle om her.

 

Termin er 31/12 og jeg gleder meg enormt mye til å treffe gutten min. Jeg lurer så fælt på hvordan han ser ut. Sist jeg var hos legen så jeg et par lubne ben på skjermen, så da vet jeg at han har begynt å få litt fett på kroppen. Jeg blir mer og mer desperat etter å se ham og holde ham i armene mine. Spesielt når jeg tenker på de skjønne beina hans som jeg så på skjermen. Sterke gutten min :)

 

Jeg høres jo helt fæl ut. Hahaha....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som skriver blogg og/eller vet om andre gravidblogger som er ca like langt som oss? Synes det er spennende å få litt dypere innblikk i andres opplevelse av svangerskapet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 24 og lillefrøkenturbo hikker flere ganger pr dag. Har kjent dette i flere uker nå. Er det ikke litt tidlig å kjenne at babyen hikker? Eller er der flere som opplever det samme? Dette er nr 3 for min del, men kan ikke huske at det var slik så tidlig med de andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg for første gang dette svangerskapet fått kjenne på skikkelig kvalme og spying..

Våknet i natt av at jeg brakk meg, gikk på badet og tok på hårstrikk (ha ha) før jeg gikk på toalettet og kastet opp.. Snakk om å være rasjonell midt på natten :-p

Hadde en liten runde før jeg kom meg på jobb i dag også, så hååååper det er over nå..

Hadde trodd man var ferdig med sånt, nå er jeg jo i slutten av uke 25... Håper det var ett engangstilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par ukene har jeg også blitt litt kvalm og uvel igjen :/ og halsbrannen er helt ekstrem, føles som at jeg går å kaste opp i munnen min hele dagen :( Får nok bare holde ut med det noen mnd til, for sånn var det gjennom hele forrige svangerskap også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye halsbrann her også, har tritalac med meg overalt..

Appelsinjuice og kanel er "forbudt".. Jordmor anbefalte og spise mindre men oftere.. Men er spent på hvordan dette skal gå siden magen skal bli en god del større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...