Gå til innhold

Januarjentene hopper videre til 2.trimester.. :)


Spire nr.2 <3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

28+1 i dag :) Nå venter jeg bare på at andre bikker over til 3.trimester slik ar vi får en ny tråd gående :)

Herlig, lykke til med sist etappe. Jeg er "bare" 24 uker idag, men det er også en herlig milepæl. Sees om en måneds tid i siste trimester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er mest slitsomt denne graviditeten er alt jeg presterer å bekymre meg for !!

Hadde besøk fra USA i somme og fikk noen prøver på noen hudkremer. Noen små tuberkulose av forskjellige krever av merket strivectin . Har brukt noen av dem , men da ikke i store mengder for det er jo bare noen små tuber og nå fant jeg üt at noen av kremene ikke skal brukes av gravide og ammende !!! Og dette gjelder visstnok masse kosmetikk som selges her Norge også !!! Herregud så mye vi skal tenke på !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er mest slitsomt denne graviditeten er alt jeg presterer å bekymre meg for !!

Hadde besøk fra USA i somme og fikk noen prøver på noen hudkremer. Noen små tuberkulose av forskjellige krever av merket strivectin . Har brukt noen av dem , men da ikke i store mengder for det er jo bare noen små tuber og nå fant jeg üt at noen av kremene ikke skal brukes av gravide og ammende !!! Og dette gjelder visstnok masse kosmetikk som selges her Norge også !!! Herregud så mye vi skal tenke på !!

Uff, det er ekkelt når man oppdager sånt. Men slapp av, du har helt sikkert ikke gjort noen skade. Produkter som påføres lokalt blir tatt opp i kroppen i mye mindre grad enn ting man svelger - det er veldig, veldig lite av det som har noen mulighet til å nå fosteret. Når du bare har brukt noen få vareprøver er det ikke noe å bekymre seg for. De produktene du bruker mest kan det jo være greit å sjekke at er godkjent for gravide - men husk også her at i de aller fleste tilfeller betyr ikke beskjeden "Bør ikke brukes/snakk med legen først" at det faktisk _er_ skadelig i normale mengder. Etikken rundt forskning på produkter for barn og gravide er kompleks og gjør at det i mange tilfeller er vanskelig å få forsket nok til å få en godkjenning. Ofte er det produkter man vet er trygge, sprer seg lite i kroppen etc., men fordi man ikke har lov til å gjøre kliniske tester spesifikt på gravide har man ikke lov til å si at det er trygt for disse, selv om det ikke finnes noen grunn til å tro at det ikke er det.

Dette betyr ikke at du ikke skal ta hensyn til disse advarslene, selvfølgelig - spør lege eller jordmor om du har et produkt du er usikker på om du kan bruke. Men det kan være greit å vite at _om_ du skulle oppdage at du har brukt noe som har en advarsel på seg, er det antagelig ingen grunn til panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte min kjære samboer avgårde til apoteket for å handle magnesium til meg, fordi jeg har kramper i leggen og tenkte at det var lurt. Men på apoteket mente de at jeg burde spørre legen før jeg brukte dem?? Er det noen av dere som har spurt legen om det er greit med magnesium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest usababy

ØyenØnskerLiten: jeg spurte legen på sykehuset, hun sa det var helt trygt å ta dem. Jeg tar dem for halsbrann. De sa det samme til meg på apoteket, at jeg måtte sjekke med legen først. Husker ikke hva de heter, men det var magnesium. Rød eske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novaluzid, heter de. Det står magnesium på pakken.

Takk takk :) Det var fryktelig vondt med kramper (får dem om natta). Har hjulpet litt med støttestrømper da - og det ser jo skikkelig sexy ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda eit bekymringsspørsmål frå denne kanten, kor mykje liv skal ein eigentleg kjenne? er 24+3 og i dag har eg knapt kjent noko. Veit at litleguten er nettopp det, litt liten og dermed er eg jo så redd for at det skjer noko... Synes fremdeles ikkje at han har sparka skikkelig, meir som små dunk.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda eit bekymringsspørsmål frå denne kanten, kor mykje liv skal ein eigentleg kjenne? er 24+3 og i dag har eg knapt kjent noko. Veit at litleguten er nettopp det, litt liten og dermed er eg jo så redd for at det skjer noko... Synes fremdeles ikkje at han har sparka skikkelig, meir som små dunk.... 

Jeg er i uke 26 nå, og det er først de siste to dagene at jeg har kjent tydelige spark og ikke bare dunking... Er er lille svææææært rolig noen dager, mens andre dager er det full fart... Var et par dager i forrige uke jeg hadde lyst å ringe for å få en sjekk fordi jeg ikke kjente så mye liv (bare en bitte liten bevegelse i løpet av dagen)... Kommer vel anpå hvordan den ligger og hvor den sparker... Hvis den sparker oppover kjenner jeg svært lite fordi jeg har foranliggende morkake... Men jeg kan absolutt forstå din bekymring, og jeg kjenner jo på bekymringen jeg også hvis det går for lang tid mellom hver gang jeg kjenner liv.... Jeg har fått forklart at det ikke er fasit på hvor mye liv man skal kjenne, men jordmor sa at fra og med uke 24 bør man kjenne noe hver dag...litt eller mye, alt etter hvordan den lille ligger og hvor den sparker..

 

Men å kjenne den lille i magen, tror jeg må være en av de beste følelsene i verden.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24+6, og det varierer fra dag til dag hvor ofte jeg kjenner jenta mi, og hvor godt jeg kjenner henne. Noen dager er det aktivitet i ett sett, mens andre dager er det veldig rolig. Noen ganger kjenner jeg bare smådult, andre ganger kjenner jeg mer kraftigere spark, sånn at man kan se magen bevege seg. Det er en spesiell opplevelse det :wub:  Jeg tror det kommer veldig an på hvordan barnet ligger i magen, den forflytter seg jo rundt omkring nå som den forsatt har plass til det:) Men så lenge jeg kjenner liv hver dag, har det roet bekymringene mine.. Jeg merker mest aktivitet på kvelden, og når jeg ligger på ryggen.. Merker det gjerne godt dersom jeg har spist noe søtt også :P  Man lærer seg jo aktivitetsmønstrene til sin baby etterhvert(alle er jo forskjellige), og man merker nok fort dersom det skjer noen endringer.. 

 

 

I dag har jeg bestilt time til 3D ultralyd. Gleder meg allerede :D Noen flere som skal/har vært på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibris89: jeg fikk se Pelle på 3D pittelitt når jeg var på KK, veldig morsomt!

Kunne se at han drakk fostervann og det så ut som om han blunket med øynene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjapp oppdatering herfrå. Sidan eg ikkje kjente liv i går eller i natt, så ringte eg fødepol på Stord i dag, og fekk sleppa til med ein gong. Alt såg ut til å vere bra med lillegutt, men dei sa at han var liten, og kanskje i størrelse til veke 22-23. Haukeland har estimert vekt til 616g (mandag),og seier også at han er liten, men at han får greitt med næring osv. Eg tenker litt på at me foreldre er små, og at eg har asiatisk opprinnelse, dermed kan det vel kanskje vere at han ikkje blir så stor som et nordisk barn vil? 

 

Dette er tydeligvis ikkje min dag, for i tillegg til dette, måtte me til dyrlegen med pusen dag, ho kasta opp og er skikkelig slapp :( 3D ul kunne vore spennande, men eg får jo UL kvar veke for tida, så då får det holde. Må jo innrømme at eg fremdeles er redd for at det ikkje går bra, og dermed ønsker å ha litt avstand til alt sånn i tilfelle... Sukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usababy

Ja, det er kjempemoro å kjenne alle bevegelsene! :D Rart når magen bølger og en kan se spark på utsiden. Herlig! :)

 

Vi skal på privat 3D ul om halvannen uke, da er jeg 26+3. Men er forberedt på at det kan bli vanskelig å få gode bilder siden det er tvillinger. Ul-jordmor sa det var lettere å få gode bilder med en baby.

Sykehuset prøvde 3D da vi var på oul, men det ble bare creapy bilder. Vi ville ikke ha dem, så bare creapy ut. :-0

Men tror nok hun som er på privat ul er flinkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda eit bekymringsspørsmål frå denne kanten, kor mykje liv skal ein eigentleg kjenne? er 24+3 og i dag har eg knapt kjent noko. Veit at litleguten er nettopp det, litt liten og dermed er eg jo så redd for at det skjer noko... Synes fremdeles ikkje at han har sparka skikkelig, meir som små dunk.... 

 

Tror det er viktigere _at_ du kjenner liv enn hvordan det kjennes. Kan være stor forskjell på hvor aktive barn er og hvordan bevegelsene kjennes, så det kan fint være at din baby bare ikke sparker så veldig hardt. Men man _skal_ kjenne liv hver dag, så du skal ikke være redd for å ringe føden hvis det er lenge siden sist du har kjent noe og du ikke greier å fremprovosere bevegelser med de vanlige triksene (drikke noe kaldt/søtt og legge seg nedpå litt, dytte litt i magen og sånt). Når helsepersonellet sier at han får i seg næring og ser ut til å ha det bra, er det nok ingen grunn til å bekymre seg over at han er liten heller, selv om jeg veldig godt forstår at du gjør det! Håper du greier å slappe av og ikke være alt for bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt ta magnesium for kramper i leggene. Jordmor sa hun ikke kunne anbefale det, men hun sa heller ikke at hun ikke anbefalte det. Apotekfolka sa det var null problem å ta det når en var gravid. Og takke meg til det, VONDT å våkne med leggkramper. Magnesiumen har hjulpet masse!

 

Jeg har akkurat kommet over i uke 28, flere som kjenner seg veldig trøtte igjen? Vil bare sove og sove og har null energi om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usababy

Jeg begynte på magnesium nå, håper på rask bedring. Våkner av begynnende kramper i leggene, samt har mer og mer urolige bein om kvelden.

Apoteket sjekket ekstra, og sa jeg kunne ta 1 tabl på 120 mg morgen og to på kvelden hvis det ikke var komplikasjoner i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering herfra (Alleria).

27+1 på torsdag... våknet, spiste frokost, satt på sofaen og leste med bikkjen hoppende som en tulling rundt meg... begynte å registrere at magen slapp taket innimellom. Har gått rundt med mer eller mindre hard mage de siste dagene. Beklager detaljene, men lurte på å ringe obsen, fordi det har vært flere ting jeg har reagert på siden søndag, da jeg gikk på do og det var grønne slimklumper i fostervannet. Ringte Obsen og de ba meg kommer inn. Slo meg at det kunne være rier jeg beskrev og satt i gang en rieteller... hvert 3min kom det sammentrekninger som ble sterkere og sterkere på veien til sykehuset. Var fremme kl to, ble overført til føden halv fire... ble satt på drypp som ikke funket, og ble lagt på operasjonsbordet litt etter sju... kl fem over halv ni ble gutten vår forløst med keisersnitt. 1145gr og 36cm. En stor, liten kjempe. Han er heldigvis stor for alderen, men bare et bitte lite nurk. Pappan har fått hilst på han to ganger i går, og tre i dag, mens jeg fikk se han for første gang idag. De herjet rimelig heftig med magen min, siden morkaken hadde festet seg så vanvittig i bunnen over mormunnen, at de er usikker på om alt kom ut... hurraah...

Så nå er vi altså blitt foreldre. 3mnd før termin, på dagen. Til en liten kjempe som fighter. Vi håper han vinner kampen, og foreløpig ser det veldig bra ut. Så nå kjemper jeg for å komme meg på beina så fort som mulig, sånn atj eg kan få flytte over til mini og være nærmere. Mens han kjemper for at lungene skal tåle å puste uten vibrasjonsrespirator. Vi må smøre oss med tålmodgihet og belage oss på å være på sykehuset de nesten tre mnd. Masse lygge til med graviditetene deres!

min ble avsluttet så altfor raskt i går. Men vi har vært godt forberedt og bare gått å ventet på det, med vannavgang før uke 18, foranliggende morkake og to infeksjoner. At ting har gått så bra som de har gått er et  lite under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering herfra (Alleria).

27+1 på torsdag... våknet, spiste frokost, satt på sofaen og leste med bikkjen hoppende som en tulling rundt meg... begynte å registrere at magen slapp taket innimellom. Har gått rundt med mer eller mindre hard mage de siste dagene. Beklager detaljene, men lurte på å ringe obsen, fordi det har vært flere ting jeg har reagert på siden søndag, da jeg gikk på do og det var grønne slimklumper i fostervannet. Ringte Obsen og de ba meg kommer inn. Slo meg at det kunne være rier jeg beskrev og satt i gang en rieteller... hvert 3min kom det sammentrekninger som ble sterkere og sterkere på veien til sykehuset. Var fremme kl to, ble overført til føden halv fire... ble satt på drypp som ikke funket, og ble lagt på operasjonsbordet litt etter sju... kl fem over halv ni ble gutten vår forløst med keisersnitt. 1145gr og 36cm. En stor, liten kjempe. Han er heldigvis stor for alderen, men bare et bitte lite nurk. Pappan har fått hilst på han to ganger i går, og tre i dag, mens jeg fikk se han for første gang idag. De herjet rimelig heftig med magen min, siden morkaken hadde festet seg så vanvittig i bunnen over mormunnen, at de er usikker på om alt kom ut... hurraah...

Så nå er vi altså blitt foreldre. 3mnd før termin, på dagen. Til en liten kjempe som fighter. Vi håper han vinner kampen, og foreløpig ser det veldig bra ut. Så nå kjemper jeg for å komme meg på beina så fort som mulig, sånn atj eg kan få flytte over til mini og være nærmere. Mens han kjemper for at lungene skal tåle å puste uten vibrasjonsrespirator. Vi må smøre oss med tålmodgihet og belage oss på å være på sykehuset de nesten tre mnd. Masse lygge til med graviditetene deres!

min ble avsluttet så altfor raskt i går. Men vi har vært godt forberedt og bare gått å ventet på det, med vannavgang før uke 18, foranliggende morkake og to infeksjoner. At ting har gått så bra som de har gått er et  lite under.

Åå, jeg holdt pusten mens jeg leste og sitter her med en liten tåre. Gratulerer så mykje med en liten gutt! Krysser fingre og håper at alt går bra fremover. Nå må dere bare ta vare på dere selv og hverandre, ta tiden til hjelp og la andre ta seg av hverdagslige tinger. Håper du vil oppdatere oss hvordan det går med dere, sender gode ønsketenkninger og håper og tror at det kommer til å gå fint. Gode klemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med liten gutt! eg satt også og holdt pusten mens eg leste! Håpar du kjem deg snart, og godt å høyre at det kan gå bra! Me har fått beskjed om at vår gutt kjem til å bli prematur, så me håpar berre på å halda han inne så lenge som mogleg, slik at han får best sjangse! Mange, mange klemmar til deg! Ligg du på obs-posten eller barsel? Kanskje me treffest om ikkje så lenge, er visst berre eit spørsmål om tid før eg nok  blir liggande på obs-posten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille gutten : )) i uke 28+1 klarer jo 95% seg helt fint og uten noen senkomplikasjoner så dere har alle odds med dere !!!

krysser fingre og tær for dere : ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...